Hu? Dit is juist goed voor de Europese autoindustrie. Vandaar ook dat ze hiervoor pleitte.quote:Op dinsdag 16 december 2025 19:21 schreef Estate2 het volgende:
Ja laat Azië een nog grotere voorsprong krijgen. Weet je zeker dat de westerse auto industrie over 10 -15 jaar helemaal weggevaagd gaat worden.
Op welk gebied?quote:Op dinsdag 16 december 2025 19:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Brandstof is superieur tov batterij
Op zich klopt dat.quote:
Hoe ver zijn we van dat punt verwijderd is jouw inschatting?quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Aan de andere kant neemt de energiedichtheid van accu's wel steeds verder toe.
Nog 1 verdubbeling en je zit al op >1.000km range met een modale accu.
In de praktijk zal een hogere energiedichtheid leiden tot kleinere, lichtere accu's en goedkopere EV's.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe ver zijn we van dat punt verwijderd is jouw inschatting?
Een dergelijk bereik zou waarschijnlijk wel veel meer mensen over de streep trekken.
(Die wel veel meer dan tien keer zo groot en zwaar is als de benzinetank.)quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Wat op zich geen bezwaar is.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
(Die wel veel meer dan tien keer zo groot en zwaar is als de benzinetank.)
Nou, jij zegt 't. Die range anxiety is voor veruit de meeste mensen onterecht. Maar het is wel een dankbaar argument, vaak gebruikt door mensen die graag antiEV zijn en/of mensen die gewoon geen hands-on ervaring hebben met een EV en ervaring hebben met is wat anders dan een keer er in gereden hebben.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de praktijk zal een hogere energiedichtheid leiden tot kleinere, lichtere accu's en goedkopere EV's.
De topmodellen zullen grotere accu's hebben maar dat zie je terug in de prijs en de wegenbelasting.
En grotere capaciteit betekent ook langer laden (maar vaak ook een hogere laadstroom aankunnen, die dan wel beschikbaar moet zijn).
Als de laadinfrastructuur goed is (snel laden, goed beschikbaar in hele EU) dan neem je een deel van die zorg ook al weg.
Ik rij nu al een jaar lang dagelijks in een eVito busje met 200 tot 250km bereik (afhankelijk van de temperatuur) maar ik heb er nog nooit (!) mee bij een openbare laadpaal gestaan.
Wat je aan range nodig hebt is heel persoonlijk.
Huh wat?quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat op zich geen bezwaar is.
Het gewicht van die benzine moet er iedere 500-1.000km weer in getankt worden.
Bij een accu komt daar in de hele levensduur geen gram gewicht bij.
Als je 300.000km met een accu van 500kg rijdt, heb je aan het eind een accu van ~500 kilo.
Als je 300.000km met een benzinetank rijdt heb je aan het eind minimaal (300.000 / 20) x 0,7kg = 10.500kg aan gewicht toegevoegd.
Je moet die tank vullen, anders rijdt het niet.quote:
Ja maar wat is je punt? Die 10,5 ton hoef je tenslotte niet doorlopend mee te zeulen. Dit in tegenstelling tot zo'n vrij zware accu.quote:Op dinsdag 16 december 2025 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet die tank vullen, anders rijdt het niet.
Op 300.000km is dat 10.500kg aan benzine als je auto 1 op 20 rijdt.
Een accu vul je met elektronen, die praktisch geen gewicht hebben.
quote:Op donderdag 13 juni 2024 15:27 schreef ACT-F het volgende:
Over 10 jaar is het elektriciteitsnet nipt voldoende uitgebreid om aan de vraag van vandaag te voldoen. Laat staan dat het kan voorzien in de stroomvoorziening van het aantal jaarlijkse autoverkopen. Bedenk dat Nederland één van de koplopers is in Europa. Vergeet 2035.
Man, wat ben ik toch een helderziendequote:Op vrijdag 23 augustus 2024 01:22 schreef ACT-F het volgende:
Zonnepanelen en windmolens zijn aanbodgestuurde energiebronnen. Om ze vraaggestuurd te maken moeten ze van een accu voorzien worden. Moet je eens kijken wat het dan kost...
De energietransitie is noodzakelijk, maar het is alleen het tempo waarin ze dat willen. De doelen om in 2035 te stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren en in 2050 volledig onafhankelijk te zijn van aardolie is luchtfietserij. De personele capaciteit is er niet (meer). Hier hadden ze 50 jaar geleden mee moeten beginnen toen de demografie gunstiger was.
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenquote:Op dinsdag 16 december 2025 22:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ja maar wat is je punt? Die 10,5 ton hoef je tenslotte niet doorlopend mee te zeulen. Dit in tegenstelling tot zo'n vrij zware accu.
Dat op zonnestroom rijden is waarom de vrouw ook aan de EV is. Maar toegegeven dat die al wel om was toen we de Tesla gingen ophalen. Dus ja.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenonder.
Maar het is wel zo, je blijft bij een brandstofmotor fossiele massa toevoegen om te blijven rijden.
Mijn EV kan 70% op zelf opgewekte zonnestroom rijden, dat scheelt toch de nodige kilo's.
Dan zul je in de winter niet ver rijdenquote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je 300.000km met een accu van 500kg rijdt, heb je aan het eind een accu van ~500 kilo.
Als je 300.000km met een benzinetank rijdt heb je aan het eind minimaal (300.000 / 20) x 0,7kg = 10.500kg aan gewicht toegevoegd.
En ja, ik weet het, steenkolen wegen ook wat. Maar aangezien ik voor 70% uit m'n eigen panelen kan laden gaat dat niet zo "Spaans" hier.
Toch kan het stellen van beperkingen wel degelijk een factor zijn bij het stimuleren van technologische ontwikkeling.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Goed nieuws. De brandstofmotor dient achterhaald te raken door technologische ontwikkeling. Niet door een geforceerd verbod.
Ja, zo hebben we de energievoorziening ook om zeep geholpen, in de hoop dat er iemand met een niet vervuilende en hernieuwbare energiebron komt, die het altijd doet en geen onderhoud nodig heeft. Het was misschien verstandiger geweest om eerst zo'n energiebron af te wachten, maar hoe hoger de nood, hoe innovatiever de vrije markt is?quote:Op woensdag 17 december 2025 01:00 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Toch kan het stellen van beperkingen wel degelijk een factor zijn bij het stimuleren van technologische ontwikkeling.
Lezen is een vak.quote:Op woensdag 17 december 2025 00:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan zul je in de winter niet ver rijden
Wat moet men in godsnaam doen met zo'n range?quote:Op dinsdag 16 december 2025 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op zich klopt dat.
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je neemt de reactie te serieus, er stond niet voor niets eenonder.
Maar het is wel zo, je blijft bij een brandstofmotor fossiele massa toevoegen om te blijven rijden.
Mijn EV kan 70% op zelf opgewekte zonnestroom rijden, dat scheelt toch de nodige kilo's.
quote:Op dinsdag 16 december 2025 23:18 schreef inslagenreuring het volgende:
Goed nieuws. De brandstofmotor dient achterhaald te raken door technologische ontwikkeling. Niet door een geforceerd verbod.
Ja, dus allemaal die mensen lekker aan de verbrandingsmotor, en dan de EV voor de chosen few.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.![]()
En dat geldt voor wat, zo'n 85% van alle huishoudens?
Het ging me niet zozeer om te pronken met de panelen maar om aan te geven dat je met een EV toch altijd een deel groen laadt.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:18 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja, maar dat geldt maar voor een beperkt aantal mensen, ik heb zonnepanelen maar geen eigen oprit, dus ik heb daar niets aan en de gemeente verbiedt kabelgoten.![]()
En dat geldt voor wat, zo'n 85% van alle huishoudens?
Hou je er ook rekening mee dat dat gewicht niet stabiel is, maar langzaam verdwijnt? Je verbrandt de brandstof je en je auto wordt lichter. Daardoor klopt het niet om het hele gewicht mee te nemen.quote:Op dinsdag 16 december 2025 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En ja, ik weet het, steenkolen wegen ook wat. Maar aangezien ik voor 70% uit m'n eigen panelen kan laden gaat dat niet zo "Spaans" hier.
Dat gaat me om de hoeveelheid fossiele massa die je over de levensduur verbrandt.quote:Op woensdag 17 december 2025 09:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hou je er ook rekening mee dat dat gewicht niet stabiel is, maar langzaam verdwijnt? Je verbrandt de brandstof je en je auto wordt lichter. Daardoor klopt het niet om het hele gewicht mee te nemen.
Tijdelijk jaquote:Op dinsdag 16 december 2025 20:45 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hu? Dit is juist goed voor de Europese autoindustrie. Vandaar ook dat ze hiervoor pleitte.
Wie?quote:Op woensdag 17 december 2025 10:04 schreef Black_Baron het volgende:
Wat blijft er eigenlijk over van al het EU werk van Frans Timmermans?
In theorie mogen ze brandstofauto's maken.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:01 schreef SEMTEX het volgende:
Toch weer blij met mijn handschakel rijbewijs straks.
Ik heb een mildhybride schakelbak die alleen zichzelf oplaad. Vermoed dat we die wellicht nog steeds gaan zien in de toekomst.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In theorie mogen ze brandstofauto's maken.
Om uitstootdoelen te halen (die de fabrikanten nog wel steeds moeten halen) worden het hybrides (al dan niet "plug-in") dus we gaan evengoed een "automaten tijdperk" in.
Dit is 5-0 achter staan en dan gewoon met z'n allen in het doel staan om te voorkomen dat er nog gescoord kan worden. Ja, leuk, maar de tijd tikt door en uiteindelijk wordt dat gat alleen maar nog minder overbrugbaar.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:09 schreef Stoorzendert het volgende:
Overigens prima toch? We kunnen de wedstrijd met China niet winnen, dus de doelpalen verplaatsen is dan een logische keuze
Misschien. Vorig jaar was al 70% van de nieuw verkochte auto's een automaat.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb een mildhybride schakelbak die alleen zichzelf oplaad. Vermoed dat we die wellicht nog steeds gaan zien in de toekomst.
Ik wel. 0 beleving. Rijden in een laptop. Meer is het niet.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:22 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb nog nooit in een electrische auto gezeten of gereden
Lekker stil rijdt het.quote:Op woensdag 17 december 2025 10:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik wel. 0 beleving. Rijden in een laptop. Meer is het niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |