Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Recordhouder aantal posts op één dag. 4045 onlogisch
Hij heeft zelf gewoon 1000 stemlijstjes ingevuld vanuit zijn penthuis.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Lees net dat Marco op een of ander Italiaans eiland bij Tunesië gaat wonen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op maandag 15 december 2025 15:02 schreef DrMarten het volgende: Wat doet die Bente zo hoog met die cover van Cher? Ben ik de enige die dat echt een onmeunig kutnummer vindt?
Op maandag 15 december 2025 15:02 schreef DrMarten het volgende: Wat doet die Bente zo hoog met die cover van Cher? Ben ik de enige die dat echt een onmeunig kutnummer vindt?
Ken het (nog) niet.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Prijs je gelukkig. Koffiezetten als hij komt, is mijn advies.
Ach, die nummers gaan bij mij het ene oor in en het andere oor uit.
[..] Werd wel tijd voor een nieuw Epstein's Island
Ja, Trump gaat over een jaar of drie met pensioen, dan moet ie wel een toevlucht hebben.
Op maandag 15 december 2025 15:11 schreef onlogisch het volgende: Is er een overzichtje van wat er vorig jaar nog in stond maar het dit jaar niet heeft gehaald?
Ja, ergens in deze reeks.
Op maandag 15 december 2025 15:11 schreef onlogisch het volgende: Is er een overzichtje van wat er vorig jaar nog in stond maar het dit jaar niet heeft gehaald?
[..] De balkonbonus is voor alles wat met One Direction te maken heeft wel weer uitgewerkt ja
Oh sorry, hij heet Niall. Zie je, zo bekend ben ik met die lui.
[..] Dat is meer dan hier vorige week waren gevonden toch? 124 staat mij bij
Die overige waren hier ook nog gevonden in de uren daarna.
Jammer van Wolfmother, het is leuk dat die een tijdje in de lijst hebben doorgebracht.
Moet zeggen dat ik dat nummer wat ze voor serious request heeft gemaakt best oke vindt. Dat nummer met Blöf is ook best oke, op de deelname van Blöf na dan Alleen die Cher cover vind ik echt ruk van de bovenste plank en die komt op nr 300nogwat binnen
Met een beetje geluk staan alle nummers waar ik op gestemd heb er in.
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Heerlijke muziek op de laatste dag Top 2000. Hier net alles gestript, klaar om te behangen!
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik luister nooit muziekradio. Behalve de laatste week van het jaar. Of zenders waar ze dat niet draaien.
Beslist niet.
Ik verklap alvast dat die verrassend laag komt in mijn nieuwkomersranking.
Van mijn 35 nummers hebben er slechts 14 het gered en 21 niet.....
Blijkbaar worden de stemmers steeds smakelozer.
Van mij 18 van de 35. Het viel me op dat tussen alle Nederlandse wansmaak een Nederlandse topband als de Urban Dance Squad gewoon helemaal niet in de lijst staat Johan en Novastar staan er allebei maar 1x in. Schandalig!
146 (-36) The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
172 (-6) Eric Clapton - Tears In Heaven
176 (-17) David Bowie - Space Oddity
206 (+16) De Dijk - Niemand In De Stad
273 (+404) Queen - These Are The Days Of Our Lives
422 (-34) Paul Simon - Graceland
465 (+58) Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart
597 (+74) Simply Red - Holding Back The Years
606 (+139) Pink Floyd - Hey You
686 (-161) Billy Joel - Leningrad
730 (+66) Dire Straits - Tunnel Of Love
770 (+51) Rowwen Hèze - De Neus Umhoeg
773 (-139) Chef' Special - Amigo
912 (-117) Guns 'n' Roses - Civil War
934 (-155) Van Morrison - Have I Told You Lately
944 (-26) ABBA - S.O.S.
988 (-187) Depeche Mode - Personal Jesus
1040 (-222) Eagles - Lyin' Eyes
1069 (+119) Doe Maar - Pa
1144 (+8) Moby - Why Does My Heart Feel So Bad
1432 (+242) The Police - Walking On The Moon
1573 (-218) Marc Cohn - Walking In Memphis
1579 (-325) Bon Jovi - Wanted (Dead Or Alive)
1767 (+129) Chris Isaak - Blue Hotel
1868 (-263) Frank Boeijen Groep - Winter In Hamburg
1934 (-139) Alanis Morissette - Thank U
Niet gehaald:
Sting & Cheb Mami - Desert Rose
Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight?
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Changes van David Bowie gewoon 841 plaatsen gezakt....
Echt, dit land
Wel lekker dat Borsato flinke stijgers heeft
Fans van Porcupine tree mogen even doorbijten en 26 december 14-15 is ook niet best
Suzan & Freek ontvangen NPO Radio 2 Top 2000 Award
De NPO Radio 2 Top 2000 Award gaat dit jaar naar Suzan & Freek. Hun nummer Lichtje Branden is de hoogste nieuwe binnenkomer in de 27e editie van de NPO Radio 2 Top 2000. Lichtje Branden debuteert op plaats 33.
Met de Top 2000 Award zet NPO Radio 2 Nederlandse artiesten extra in de schijnwerpers. Eerdere winnaars zijn Joost Klein, Maan en Goldband, De Dijk, Golden Earring, DI-RECT, Danny Vera en Davina Michelle.
Suzan & Freek weten dit jaar met vijftien nummers (inclusief samenwerkingen) de lijst te behalen en dat is meer dan ooit. Vijf van de vijftien stonden er nooit eerder in.
De volledige Top 2000 is zojuist onthuld op NPO Radio 2 en te bekijken via onderstaande link:
Bekijk hier de volledige Top 2000-lijst van 2025
Andere hoge nieuwe binnenkomers
De onlangs overleden René Karst debuteert in de Top 2000 met twee nummers: Atje Voor De Sfeer op 153 en Liever Te Dik In De Kist (een samenwerking met Stef Ekkel) op 306. Op de vierde plaats bij de hoogste binnenkomers staat Messy van Lola Young op 311 en Crazy Train van Ozzy Osbourne komt binnen op 357.
Record Nederlands product De lijst der lijsten telt dit jaar een recordaantal producties van eigen bodem: 397, inclusief samenwerkingen met buitenlandse artiesten. Het vorige record stamt uit 2023, met 381 tracks van Nederlandse artiesten.
Zangeressen van nu Bente weet haar Beste Zangers-succes ook in de Top 2000 te verzilveren: Kan Je Me Zien komt binnen op 391. Olivia Dean debuteert op 834 met Man I Need en met Dive op 1132. RAYE komt met Where Is My Husband! binnen op 779. That’s So True van Gracie Abrams staat eveneens voor het eerst in de lijst, op 1062. En APT. van Rosé ft. Bruno Mars is nieuw op 1366. Van Taylor Swift dalen twaalf noteringen van vorig jaar en verdwijnen er drie uit de lijst, maar er komen ook vier tracks van Swift nieuw binnen.
Marco Borsato Van Marco Borsato, die halverwege de stemweek voor de Top 2000 is vrijgesproken, stijgen alle noteringen ten opzichte van 2024. De top 5 van nummers die de meeste plaatsen stijgen in de Top 2000 bestaat uitsluitend uit werk van Marco Borsato: Zij, De Waarheid, Afscheid Nemen Bestaat Niet, Ik Leef Niet Meer Voor Jou en De Bestemming. De grootste stijger is Zij: het nummer klimt 1450 plekken, van 1566 vorig jaar naar 116 nu. Het hoogst genoteerd van Borsato is De Waarheid op 35 en dat is 1393 plaatsen hoger dan in 2024. Vrij Zijn, voor het laatst in de lijst in 2018, keert terug op plek 1453.
Eerbetoon aan overleden artiesten De stemmers eren naast René Karst ook andere artiesten die het afgelopen jaar zijn overleden. Golden Earring (in juli overleed medeoprichter George Kooymans) weet met Radar Love voor de tweede keer de top 10 te behalen, op plek negen. Het aantal noteringen van de Haagse band groeit van twaalf vorig jaar naar zestien nu.
Van Rob de Nijs, overleden in maart, stijgen alle nummers en Jan Klaassen De Trompetter (voor het laatst genoteerd in 2013) komt opnieuw binnen. Ook Gerard Cox, overleden in september, keert terug in de lijst met ’T Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer, dat voor het laatst in 2012 in de Top 2000 stond.
No More Tears van Ozzy Osbourne (afgelopen juli overleden) stijgt 510 plekken en staat op 218. Ook komt hij met twee nummers nieuw binnen: naast Crazy Train is dat Dreamer. Van zijn band Black Sabbath stijgt Paranoid met zestig plaatsen naar 62 en Iron Man staat voor het eerst in de lijst. En ook bij The Beach Boys (in juni overleed Brian Wilson) is een effect te zien. Zo debuteert Surfin’ U.S.A., een nummer uit 1963, op positie 1532.
Hofleveranciers
Queen is opnieuw de grootste hofleverancier (inclusief samenwerkingen) met 34 noteringen. ABBA, The Beatles en Coldplay delen de tweede plaats met ieder 24 nummers en de gedeelde derde plaats is voor Bruce Springsteen en David Bowie met ieder 22 tracks. Van eigen bodem voert BLØF de lijst aan met negentien nummers, gevolgd door Golden Earring(s) met zestien en André Hazes en Suzan & Freek met ieder vijftien.
Trivia Voetballiefhebbers hebben zich dit jaar sterk gemaakt voor Mijn Feyenoord van Lee Towers en Dans Je De Hele Nacht Met Mij van De Sjonnies uit Nijmegen, de stad van NEC. Beide nummers halen de lijst: Mijn Feyenoord op 1809 en Dans Je De Hele Nacht Met Mij op 1478. Even Aan Mijn Moeder Vragen van Bloem op 1892 is de langst afwezige herintreder: het nummer stond voor het laatst in 2008 in de lijst. K3 weet na de reünieconcerten eerder dit jaar voor het eerst de lijst te behalen, met Oya LéLé en Heyah Mama op respectievelijk 884 en 1157.
Historie De Top 2000 is begonnen in 1999 en dit jaar wordt de 27e editie uitgezonden. In totaal hebben 4927 nummers in de lijst gestaan, waarvan 531 songs elk jaar vertegenwoordigd zijn. Bohemian Rhapsody van Queen staat dit jaar voor de 22e keer op de eerste plaats. Andere lijstaanvoerders waren Roller Coaster van Danny Vera (2020), Imagine van John Lennon (2015), Hotel California van Eagles (2014 & 2010) en Avond van Boudewijn de Groot (2005).
Uitzending Top 2000
De uitzending van de Top 2000 begint op woensdag 24 december om 23.00 uur op NPO 3 met een spectaculaire show. Bekende artiesten brengen in het tv-programma De Openingsshow van de Top 2000 (AVROTROS) op geheel eigen wijze een uur lang een eerbetoon aan de lijst der lijsten. Artiesten als Guus Meeuwis, RONDÉ, DeWolff, Douwe Bob, The Indien, Floor Jansen, Miss Montreal, Zoë Livay, Claudia de Breij en Eloi Youssef zorgen samen voor een onvergetelijke start met indrukwekkende covers uit de Top 2000.
Aansluitend begint om 00.00 uur de uitzending van de lijst. Jeroen van Inkel start de nummer 2000 in: Run Like Hell van Pink Floyd. De nummer één is traditiegetrouw te horen op oudejaarsdag vlak voor de jaarwisseling.
Top 2000 Café Toegangsbewijzen voor het Top 2000 Café waren uitsluitend online verkrijgbaar en zijn inmiddels uitverkocht. Publiek kan tijdens de uitzending van de lijst via de site van NPO Radio 2 videobellen om via tv-schermen aanwezig te zijn in het Top 2000 Café.
NPO Radio 2 Top 2000
De NPO Radio 2 Top 2000 is één van de grootste radio- en muziekevenementen van Nederland, waar jaarlijks circa 10 miljoen mensen naar kijken en luisteren. De lijst der lijsten wordt elk jaar samengesteld door het publiek. De 27e Top 2000 is te zien en te horen vanaf kerstavond 23.00 uur tot en met oudejaarsavond. De uitzending vanuit het Top 2000 Café in Beeld & Geluid in Hilversum is 24 uur per dag te volgen via NPO Radio 2, nporadio2.nl, NPO 1 extra en ’s nachts op NPO 3. De Openingsshow Top 2000 is van AVROTROS en de NTR verzorgt de televisie-uitzendingen Top 2000 Quiz, Top 2000: The Untold Stories en Top 2000 a gogo.
* OscarMopperkont heeft een mening over dat hele Suzan & Freek verhaal
[..] Fans van Porcupine tree mogen even doorbijten en 26 december 14-15 is ook niet best
Dat porcupine tree-uurtje is wel even uitzitten inderdaad, wilde zelfde 26 december 2-3 nomineren, wat echt gered wordt door The Smiths en Smashing Pumpkins
- Vijftien nummers die er sinds het begin in stonden, maar nu niet meer. - Op 31 december maar liefst drie koppeltjes (twee nummers van dezelfde artiest achter elkaar) - Shine On You Crazy Diamond (Pts. 1-5) staat voor het derde jaar achter elkaar op 25 - Het gemiddelde qua uitgavejaar blijft (logischerwijs) stijgen en is nu voor het eerst hoger dan 1992 - Er zijn nu nog 531 nummers die sinds het begin in de lijst staan
Veel plezier allen en nogmaals, vragen/opmerkingen zijn altijd welkom
Die valt in de categorie ik zap hem niet weg maar heb er ook niks mee. Net als Old en Wise en Clocks. Gimme shelter is oké. Depeche Mode is tof. De rest van dat uur valt bij mij in de categorie kutmuziek. Die van de Verve krijg ik jeuk van en dan direct de eerste van het uur erna is er weer een van Borsato
[..] Wekker om 6.00 op zaterdag. Dan heb je er wat voor over
Aangezien de twee dagen ervoor ook al zaterdagen waren is de schade wat kleiner. Maar dit is wel een beetje traditie hier, als iets specifieks de eerste opwachting maakt, wachten of wekkeren.
28 december van 7.00 tot 8.00 is ook wel een fijn uurtje. Jammer van 2x RHCP waar ik helemaal niks mee heb, maar 2x Smashing Pumpkins, Stone Temple Pilots, Killing Joke, Depeche Mode en Tracy Chapman maken het helemaal goed
Virtual Insanity +204. Ik gok dat Cosmic Girl en/of Canned Heat dan net in de KKD is blijven hangen na de concertbonus. Jammer man. Dat had het eerste uur wel wat draaglijker gemaakt.
70 -38 Innuendo 187 +182 Killer Queen 273 +404 These Are the Days Of Our Lives 589 -300 I Want To Break Free 805 -453 Another One Bites The Dust 1250 +528 Tie Your Mother Down 1814 -1170 It's A Beautiful Day En dan nog Thank God It's Christmas die vanaf 860 de lijst verlaat. Heel bijzonder.
Beatles gaan al net zo alle kanten op. Plus honderden en min honderden wisselen elkaar onbegrijpelijk af. Wie snapt het nog?
[..] Beatles gaan al net zo alle kanten op. Plus honderden en min honderden wisselen elkaar onbegrijpelijk af. Wie snapt het nog?
Jumpin Jack Flash (door een voor-Marco-Flash-bonus?) ook als enige Stones een hele flinke plus (+450), terwijl de rest blijft staan of daalt. Ik plaats wat vraagtekens.
[..] Jumpin Jack Flash (door een voor-Marco-Flash-bonus?) ook als enige Stones een hele flinke plus (+450), terwijl de rest blijft staan of daalt. Ik plaats wat vraagtekens.
Op maandag 15 december 2025 13:29 schreef MTheBassman het volgende: Hey Jude lijkt ook een soort vrije val door te zetten. Was vorig jaar 134, nu alweer 232. Stond nog niet zo heel kort naar mijn herinnering nog steevast al jaren op de middag/avond van de 31e.
Het is een beetje stuivertje wisselen tussen de Beatlesnoteringen. Jarenlang was Hey Jude hun hoogste notering, daarna Let It Be, en vorig jaar was het Here Comes The Sun. Terwijl nu weer Let It Be hun hoogste notering is op 65, en Here Comes The Sun is gezakt naar 140. Blackbird heeft vorig jaar denk ik een boost gekregen door de cover die Beyoncé ervan had uitgebracht, en is blijven staan op 87.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
[..] Van mij 18 van de 35. Het viel me op dat tussen alle Nederlandse wansmaak een Nederlandse topband als de Urban Dance Squad gewoon helemaal niet in de lijst staat
Muziek die op de een of andere manier als 'funky' te kenschetsen valt, ligt vaak niet zo lekker.
Niet Nederlands, maar: ook weer geen Living Colour dit jaar (ik had op een van hun nummers gestemd).
Op donderdag 4 december 2025 23:48 schreef DJ11 het volgende: De Top 2000 is voor mij een beetje zoals Sinterklaas. Ik geloof er niet meer in.
Vorig jaar heb ik uit protest een lijst met 35 prachtige nummers van de laatste jaren ingediend die niet in de keuzelijst staan. Dit jaar heb ik, tegen beter weten in, mijn lijst van 2023 erbij gepakt. En dat louter om een bepaald duo (geen prijzen te winnen met raden) wat extra te steunen én een aantal andere nummers tactisch te steunen.
Ik kan gewoon niet zo veel met een keuzelijst waar Being Boring niet in staat, maar wél ALF (die buitenaardse pop van die comedyserie) met Stuck On Earth. Het enige lichtpuntje is dat All I Ask van Crowded House in de keuzelijst staat. Een prachtige albumtrack én een nummer dat in mijn Top 250 allertijden staat.
Mijn stemlijst - cursief zijn vrije keuzes
Adamski & Seal - Killer A-ha - The Sun Always Shines On TV Louis Armstrong - What A Wonderful World 863 (-94) The Beach Boys - God Only Knows 17 (+36) zeer terechte opmars The Beatles - The Long And Winding Road 1024 (-154)
Crowded House - All I Ask Crowded House - Four Seasons In One Day 1106 (-167) schande.... The Everly Brothers - Crying In The Rain Freiheit - Keeping The Dream Alive The Human League - Don't You Want Me 1534 (-141)
Hurts - Wonderful Life Billy Joel - Leningrad 686 (-161) Elton John - Your Song 186 (-51) The KLF - Last Train To Trancentral John Lennon - Imagine 54 (-8)
Phil Lynott - Old Town Paul McCartney - Once Upon A Long Ago The Motors - Airport New Order - True Faith Pet Shop Boys - Always On My Mind
Pet Shop Boys - Being Boring Pet Shop Boys - Can You Forgive Her? Pet Shop Boys - Go West Pet Shop Boys - Heart Pet Shop Boys - It's A Sin 1348 (+117) hoogste notering sinds 2016
Pet Shop Boys - Left To My Own Devices Pet Shop Boys - Suburbia Pet Shop Boys - West End Girls 1355 (+146) hoogste notering sinds 2016 Procol Harum - A Salty Dog Procol Harum - Homburg
Sparks - This Town Ain't Big Enough For Both Of Us Dusty Springfield - You Don't Have To Say You Love Me Al Stewart - Year Of The Cat 595 (+50) Wax - Bridge To Your Heart Steve Winwood - While You See A Chance
Dat de Pet Shop Boys twee keer zijn gestegen (en 's nachts in hetzelfde uur twee keer voorbijkomen) neemt niet weg dat ik het waardeloos vind.
Op maandag 15 december 2025 17:58 schreef asco het volgende: Ik heb nog één mening over deze lijst en ga ook niet veel meer luisteren. Misschien een avondje/nacht. Het is om zeep.
Lijst is al jaren verlept. Het was vooral het topic en het geklaag er over wat nog leven bracht. Gelukkig staat er wel nog genoeg goede muziek in om het op de achtergrond aan te hebben staan.