Heb ik al uitgelegd. Maar nogmaals dan: partijen die de rechtstaat geen goed doen, zoals PVV en FvD zijn naar mijn mening niet goed voor Nederland. Maar er zijn ook andere partijen die standpunten hebben die in mijn ogen niet goed zijn voor Nederland. Bijvoorbeeld DENK, maar ook PvdA/GL. Dit is dus op basis van inhoud.quote:Op maandag 8 december 2025 21:15 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ik vind PvdA/GL niet echt te vergelijken met die partijen.
Ik snap nog steeds niet waarom iemand beweert dat de PvdA/GL slecht zou zijn voor Nederland.quote:Op maandag 8 december 2025 23:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Heb ik al uitgelegd. Maar nogmaals dan: partijen die de rechtstaat geen goed doen, zoals PVV en FvD zijn naar mijn mening niet goed voor Nederland. Maar er zijn ook andere partijen die standpunten hebben die in mijn ogen niet goed zijn voor Nederland. Bijvoorbeeld DENK, maar ook PvdA/GL. Dit is dus op basis van inhoud.
Dus ik zie ze liever niet in de regering en juich het toe als andere partijen niet met ze in een kabinet willen stappen.
Omdat er mensen zijn met een andere mening dan jijquote:Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom iemand beweert dat de PvdA/GL slecht zou zijn voor Nederland.
Oja, bange mensen misschien.quote:Op maandag 8 december 2025 23:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Omdat er mensen zijn met een andere mening dan jij
DENK is ook niet best voor de rechtstaat.quote:Op maandag 8 december 2025 23:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Heb ik al uitgelegd. Maar nogmaals dan: partijen die de rechtstaat geen goed doen, zoals PVV en FvD zijn naar mijn mening niet goed voor Nederland. Maar er zijn ook andere partijen die standpunten hebben die in mijn ogen niet goed zijn voor Nederland. Bijvoorbeeld DENK, maar ook PvdA/GL.
Wat een vaag antwoord. Wat is die inhoud dan?quote:Dit is dus op basis van inhoud.
Dus ik zie ze liever niet in de regering en juich het toe als andere partijen niet met ze in een kabinet willen stappen.
Ik ben het met een groot aantal punten van hun partij niet eens. Ik kan dat wel punt voor punt gaan toelichten, maar dan heb je mijn persoonlijke mening en dat is voor de formatie niet zo relevant.quote:Op maandag 8 december 2025 23:35 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
DENK is ook niet best voor de rechtstaat.
[..]
Wat een vaag antwoord. Wat is die inhoud dan?
Niet iedereen met een andere mening is bang, xenofoob, rijk, egoïstisch, laag opgeleid, asociaal, etc. Laten we proberen een beetje respect te hebben voor mensen met een andere mening.quote:
Dat begrijp ik en ik snap ook dat veel PvdA/GL stemmers zo over de VVD denken. De enige reden dat ze wel mét VVD in de regering willen is omdat ze machtsbelust zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 23:42 schreef -XOR- het volgende:
Dat kan, ik vind VVD, FvD, PVV en BBB kutpartijen.
Ik zie JA21 als een betere keuze voor Nederland dan PvdA/GL, maar ze hoeven er voor mij niet per se bij.quote:Op maandag 8 december 2025 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
Je ziet de starheid al in de houding van een conservatieve VVD-er als Henk Kamp bij Pauw en de Wit. Die wil absoluut JA21 erbij.
Henk Kamp, enger krijg je ze niet, de schaamteloze bestuurlijke arrogantie gepersonificeerd. In plaats van zijn nederige excuus aan te bieden voor zijn rol bij de toeslagenaffaire gaf hij de gedupeerden nog een schop na. Dat gebrek aan zelfreflectie is exemplarisch voor de gehele VVD.quote:Op maandag 8 december 2025 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
Je ziet de starheid al in de houding van een conservatieve VVD-er als Henk Kamp bij Pauw en de Wit. Die wil absoluut JA21 erbij.
Dit ben ik dan wel weer met je eens en die toeslagenaffaire en de houding van de VVD omtrent dat is ook de reden dat ik de afgelopen verkiezingen niet op de VVD heb gestemd, maar CDA.quote:Op maandag 8 december 2025 23:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Henk Kamp, enger krijg je ze niet, de schaamteloze bestuurlijke arrogantie gepersonificeerd. In plaats van zijn nederige excuus aan te bieden voor zijn rol bij de toeslagenaffaire gaf hij de gedupeerden nog een schop na. Dat gebrek aan zelfreflectie is exemplarisch voor de gehele VVD.
Tja, en dan daar zit zo'n aardige sociale oud PvdA politicus als Samson tegenover.quote:Op maandag 8 december 2025 23:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Henk Kamp, enger krijg je ze niet, de schaamteloze bestuurlijke arrogantie gepersonificeerd. In plaats van zijn nederige excuus aan te bieden voor zijn rol bij de toeslagenaffaire gaf hij de gedupeerden nog een schop na. Dat gebrek aan zelfreflectie is exemplarisch voor de gehele VVD.
Het is dan ook niet voor de formatie, maar zodat ik zelf een idee krijg waarom sommige stemmers zo'n coalitie niet vinden werken. Ik heb daar zelf namelijk niet zo'n beeld van. Dus vandaar vraag ik je een paar belangrijke verschillen te noemen.quote:Op maandag 8 december 2025 23:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik ben het met een groot aantal punten van hun partij niet eens. Ik kan dat wel punt voor punt gaan toelichten, maar dan heb je mijn persoonlijke mening en dat is voor de formatie niet zo relevant.
Even onwenselijk? Werkelijk?quote:Ik licht alleen maar toe dat je op basis van inhoud ertoe kan besluiten dat je een partij als PvdA/GL niet in de regering wilt hebben. Voor mij zijn de partijen PVV, DENK, FvD en PvdA/GL allemaal even onwenselijk. Ik kan me goed voorstellen dat de VVD daar ook zo over denkt.
Nou, Grappenhaus zat ook te sputteren tegen Henk Kamp.quote:Op maandag 8 december 2025 23:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit ben ik dan wel weer met je eens en die toeslagenaffaire en de houding van de VVD omtrent dat is ook de reden dat ik de afgelopen verkiezingen niet op de VVD heb gestemd, maar CDA.
Oh uiteraard, maar ik heb wel een mening over mensen die elke sociale politieke partij uitsluit en die vind ik bang en xenofoob.quote:Op maandag 8 december 2025 23:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niet iedereen met een andere mening is bang, xenofoob, rijk, egoïstisch, laag opgeleid, asociaal, etc. Laten we proberen een beetje respect te hebben voor mensen met een andere mening.
Haha, nou dan heeft D66 aardig wat opvolgers gekregen in het opkomen en halveren van partijen. Maar ik geef je er gelijk in dat de PvdA/GL iemand anders hard nodig heeft, Klaver is misschien ook sleets geworden en het luchtje van GL blijft aan hem kleven, dat zogenaamde radicale linkse.quote:Op dinsdag 9 december 2025 00:12 schreef westwoodblvd het volgende:
De druiven zijn zuur bij Klaver nu blijkt dat wekenlang VVD bashen niet tot resultaat heeft gehad dat ze met hem in een kabinet willen stappen.
Zijn puberale reactie op dit nieuws verraadt toch met name dat hij vooral zichzelf graag in de regering zag en zijn partijbelang misschien iets te veel ondergeschikt heeft gemaakt aan zijn persoonlijke belang.
Op de lange termijn is dit denk ik een zegening voor GL-PvdA. Uit met de oude politiek van figuren als Klaver (die al 15 jaar in de Kamer zit), een nieuwe, frisse leider en dan constructief maar hard oppositie voeren tegen D66, die het adagium regeren is halveren zo ongeveer uitgevonden hebben. In een land waar je met 26 zetels de grootste kunt zijn kan dat er zomaar toe leiden dat de volgende premier van links komt.
De UvA kan waarschijnlijk nog wel een gebouw lenen (denk ik).quote:Op maandag 8 december 2025 21:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
Onzin. Ik zeg alleen dat je die groep die aan de onderkant van de samenleving staan niet nog groter hoeft te maken met de import van asielmigranten. Data ondersteunt dat deze mensen jarenlang en soms generaties afhankelijk blijven van de staat.quote:Op maandag 8 december 2025 22:01 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Het feit dat je vergeet dat er buiten de statushouders er ook Nederlanders aan de onderkant van de samenleving zitten maar daar heeft rechts schijt aan met je iedereen over 1 kam scheren
Oh mee eens hoor. Ik zeg alleen dat het argument racisme en discriminatie te pas en te onpas wordt (mis)bruikt om de discussie dood te maken waardoor het bij echte gevallen van discriminatie en racisme zijn waarde verliest.quote:Op maandag 8 december 2025 22:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik laat mij nu dan verleiden om op jou in te gaan, maar krijsen over racisme en discriminatie is NOOIT verleden tijd.
Het midden noemt FvD en PVV gewoon extreemrechts.quote:Op maandag 8 december 2025 23:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, Grappenhaus zat ook te sputteren tegen Henk Kamp.
Schande! Dat zijn pas echte sociaaldemocratische partijen, sluiten niemand uit, doen niet aan discriminatie, willen de onderkant van de samenleving helpen hogerop te komen door beter onderwijs en zorg. Zorgen dat fraude en misbruik van overheidsfinancieen worden voorkomen, zijn helder over eigen financiele sponsors.quote:Op dinsdag 9 december 2025 01:13 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Het midden noemt FvD en PVV gewoon extreemrechts.
En andere mensen in die groep kunnen van jou dus kapot vallen omdat je buitenlanders haatquote:Op dinsdag 9 december 2025 00:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Onzin. Ik zeg alleen dat je die groep die aan de onderkant van de samenleving staan niet nog groter hoeft te maken met de import van asielmigranten. Data ondersteunt dat deze mensen jarenlang en soms generaties afhankelijk blijven van de staat.
Omdat heks Dilan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 02:14 schreef Firuze60 het volgende:
Waarom eigenlijk niet een coalitie met PvdA/GL, D66, CDA, VVD, JA21?
omdat Groen Links niet serieus te nemen is net als de PVV en de FVD ook nietquote:Op dinsdag 9 december 2025 02:14 schreef Firuze60 het volgende:
Waarom eigenlijk niet een coalitie met PvdA/GL, D66, CDA, VVD, JA21?
Inhoudelijk leg je wederom niets uit.quote:Op maandag 8 december 2025 23:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Heb ik al uitgelegd. Maar nogmaals dan: partijen die de rechtstaat geen goed doen, zoals PVV en FvD zijn naar mijn mening niet goed voor Nederland. Maar er zijn ook andere partijen die standpunten hebben die in mijn ogen niet goed zijn voor Nederland. Bijvoorbeeld DENK, maar ook PvdA/GL. Dit is dus op basis van inhoud.
Wat maakt zo’n uiterst rechtse partij (inhoudelijk schelen ze geen klap met FvD en PVV) dan beter voor Nederland, wat jou betreft?quote:Op maandag 8 december 2025 23:44 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zie JA21 als een betere keuze voor Nederland dan PvdA/GL, maar ze hoeven er voor mij niet per se bij.
Er werd al iets geroepen over het kerstreces. Dus zal wel tot dik in januari duren. Maar dit gaat dan ook vooral om een tussenstap om te proberen tijd te rekken en wat redelijkheid in de VVD te masseren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 06:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Hebben ze eigenlijk een tijdspad geschetst hoelang ze in gesprek gaan?
Vorige keer was het twee weken dus met een prima basis zouden ze er iig op inhoud toch wel uit moeten zijn over 1,5 week?
Vast. Er zal wat gemor zijn maar er tekent zich vermoedelijk snel een meerderheid af voor de verkenning van zo’n tussenstap.quote:Op dinsdag 9 december 2025 07:27 schreef capricia het volgende:
Maar wat denken jullie, gaat glpvda deze stap steunen woensdag?
Zou wel mooi zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 00:24 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
De UvA kan waarschijnlijk nog wel een gebouw lenen (denk ik).
Onzin. De waarheid is altijd belangrijk.quote:Op maandag 8 december 2025 23:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is voor ons niet zo relevant of het verzinsels zijn of niet. Voor haar is het de waarheid en daar vaart ze op. En laat zij nou net degene zijn die er over gaat
Pak de meest radicale uithoek en geef aan dat het een betere keuze is dan iets links van het midden.quote:Op maandag 8 december 2025 23:44 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zie JA21 als een betere keuze voor Nederland dan PvdA/GL, maar ze hoeven er voor mij niet per se bij.
Kun je dit toelichten? Is namelijk een veelgehoorde frase die mijns inziens echt nergens op gebaseerd is.quote:Op maandag 8 december 2025 23:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet, maar er gaat steun genoeg zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 07:27 schreef capricia het volgende:
Maar wat denken jullie, gaat glpvda deze stap steunen woensdag?
Kijk even terug naar het overzicht wat een paar posts eerder is gepost.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten? Is namelijk een veelgehoorde frase die mijns inziens echt nergens op gebaseerd is.
Meen je dat werkelijk? Ook nog na het recent gefaalde kabinet Schoof?quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kun je dit toelichten? Is namelijk een veelgehoorde frase die mijns inziens echt nergens op gebaseerd is.
Dat hangt er vanaf hoe dichtgetimmerd ze het akkoord willen maken. Rutte IV had op 5 oktober het debat wat bij deze formatie morgen is (aanwijzen informateur om inhoudelijk met beoogde coalitiepartijen te praten) en hadden op 13 december een akkoord. Net iets meer dan een maand, dus. Dan zouden we in dit geval half januari een akkoord kunnen hebben.quote:Op dinsdag 9 december 2025 06:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Hebben ze eigenlijk een tijdspad geschetst hoelang ze in gesprek gaan?
Vorige keer was het twee weken dus met een prima basis zouden ze er iig op inhoud toch wel uit moeten zijn over 1,5 week?
Ja. Dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet, maar er gaat steun genoeg zijn.
Gedaanquote:Op dinsdag 9 december 2025 08:11 schreef Hanca het volgende:
Kan
Eindverslag informateur Buma
worden toegevoegd aan de startpost?
Ik wens D66 alvast veel succes.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat denk ik ook.
Zie niet in waarom glpvda dit gaat steunen, gezien de emotie van Klaver gisteren.
Maar er is genoeg steun op rechts voor deze stap.
JA21 zegt deze stap sws te steunen. Dus dan is er nog 1 stem nodig en dat krijgen ze makkelijk.quote:
Maar als D66 alleen door kan met steun van rechts, hebben ze wel een probleem. Dan gaan ze weinig van de D66 agenda gedaan krijgen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:28 schreef capricia het volgende:
[..]
JA21 zegt deze stap sws te steunen. Dus dan is er nog 1 stem nodig en dat krijgen ze makkelijk.
En dan kan D66 door.
Ik zie niet in welke wetsvoorstellen afkomstig van een D66 kabinet snel steun kunnen krijgen van een PVV of JA21. Waar zie je genoeg steun?quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat denk ik ook.
Zie niet in waarom glpvda dit gaat steunen, gezien de emotie van Klaver gisteren.
Maar er is genoeg steun op rechts voor deze stap.
Het lijkt me vooral een fantastisch plan als de VVD zich eens niet bezig gaat houden met V&J en immigratie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:30 schreef westwoodblvd het volgende:
Wat altijd een leuk spelletje is, zijn de poppetjes. Je kunt het al redelijk intekenen.
D66: AZ, OCW, VWS, KGG, VRO, EZK.
VVD: FIN, J&V, DEF, I&W, A&M.
CDA: SZW, BZK, BuZa, LNV.
Zo bezien is kabinet-Schoof vooral een hinderlijke onderbreking van Rutte-IV geweest.
Woensdag.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zie niet in welke wetsvoorstellen afkomstig van een D66 kabinet snel steun kunnen krijgen van een PVV of JA21. Waar zie je genoeg steun?
Ja, leuk en aardig maar in de hypothetische situatie dat er een dergelijk minderheidskabinet komt dan hang je alsnog. Volstrekt instabiele situatie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Woensdag.
Voor deze stap in de formatie.
Graag een keer geen VVD minister voor J&V.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:30 schreef westwoodblvd het volgende:
Wat altijd een leuk spelletje is, zijn de poppetjes. Je kunt het al redelijk intekenen.
D66: AZ, OCW, VWS, KGG, VRO, EZK.
VVD: FIN, J&V, DEF, I&W, A&M.
CDA: SZW, BZK, BuZa, LNV.
Zo bezien is kabinet-Schoof vooral een hinderlijke onderbreking van Rutte-IV geweest.
Eigenlijk is de enige vraag of de VVD zich nu wel constructief op durft te stellen of dat dit ook voor hen puur voor de bühne is.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:28 schreef capricia het volgende:
[..]
JA21 zegt deze stap sws te steunen. Dus dan is er nog 1 stem nodig en dat krijgen ze makkelijk.
En dan kan D66 door.
We gaan wel zien wie zich constructief opstelt en wat de houding van GL-pvda gaat zijn. Erg benieuwd!
VVD zal Yesilgoz wel willen wegpromoveren naar V&J, wat ook het slimste zou zijn. Dilan kan geen fractievoorzitter/partijleider blijven in een minderheidskabinet. VD Burg kan dan fractieleider worden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Graag een keer geen VVD minister voor J&V.
Daarom moet D66 hier niet aan beginnen. Kans is groot dat in 2027 PVV die plek van de BBB overneemt in de EK en dan valt er nog niets te behalen op het gebied van stikstof en klimaat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
Ik verwacht trouwens dat ze het toch met deelakkoorden moeten gaan doen. Klaver heeft al aangegeven daar niet aan te beginnen. Maar bijvoorbeeld JA21, SGP, CU (partijen die ook met het kabinet Schoof hebben gesproken over deelakkoorden, samen met CDA en D66) geven nog maar 31 zetels in de Eerste Kamer. Ik vrees dat het verschrikkelijke BBB tot aan de verkiezingen in de EK vrij invloedrijk blijft.
Ben benieuwd of die partijen dan ook af en toe aan gaan schuiven in de komende periode.
Eens. Voor D66 is de uitkomst van een kabinet met VVD en CDA, steunend op rechtse partijen, echt een nachtmerrie. De hele positieve agenda overboord en (voor hen belangrijk) ook medisch ethisch zullen ze zich in moeten houden omdat CU en SGP waarschijnlijk toch veel nodig zijn, naast dat het CDA haar achterban maar tot een bepaalde hoogte mee krijgt op zulke onderwerpen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daarom moet D66 hier niet aan beginnen. Kans is groot dat in 2027 PVV die plek van de BBB overneemt in de EK en dan valt er nog niets te behalen op het gebied van stikstof en klimaat.
Lachen toch? Dit is precies waarom D66 wel gek moet zijn om met alleen conservatieve partijen in een regering te kruipen. Er gaat niets veranderen dan, de belangen van de Agro-maffia staan volledig haaks op alles waarvoor D66 staat. Klimaat/milieu/duurzaamheid/huizenbouw/innovatie? Vergeet het maar. VVD en alles rechts daarvan geeft geen ene moer om dat soort onderwerpen. De belangen van de eigen achterban niet schaden en de schuld van alle ellende die ze zelf veroorzaken bij asielzoekers en "linkse woke partijen" leggen. Dat is wat we kunnen verwachten van kabinet Jetten I. Een iets beschaafder voortzetting van kabinet Schoof.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
Ik verwacht trouwens dat ze het toch met deelakkoorden moeten gaan doen. Klaver heeft al aangegeven daar niet aan te beginnen. Maar bijvoorbeeld JA21, SGP, CU (partijen die ook met het kabinet Schoof hebben gesproken over deelakkoorden, samen met CDA en D66) geven nog maar 31 zetels in de Eerste Kamer. Ik vrees dat het verschrikkelijke BBB tot aan de verkiezingen in de EK vrij invloedrijk blijft.
Ben benieuwd of die partijen dan ook af en toe aan gaan schuiven in de komende periode.
Dan is het zaak die vliegen van de PVV af te vangen met strenge asielmaatregelen. Kennelijk willen veel mensen dat.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daarom moet D66 hier niet aan beginnen. Kans is groot dat in 2027 PVV die plek van de BBB overneemt in de EK en dan valt er nog niets te behalen op het gebied van stikstof en klimaat.
Zolang de instroom in heel de EU niet 0 is en mensen die toch hierheen komen niet minstens voor jaren de gevangenis in draaien, alleen op basis van het feit dat ze hier zijn, en er geen actief uitzetprogramma komt voor mensen die gewoon de Nederlandse nationaliteit hebben maar er volgens die mensen niet bij horen, zijn die mensen op asiel niet tevreden te krijgen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is het zaak die vliegen van de PVV af te vangen met strenge asielmaatregelen. Kennelijk willen veel mensen dat.
Over rechts is bijzonder weinig, zeg maar gerust niets, mogelijk wat in het belang is van D66. Of het domheid, ijdelheid of misplaatst "landsbelang" is wat Jetten drijft, geen idee. Maar voor D66 gaat een kabinet over rechts zonder tegenkrachten pure politieke zelfmoord zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is het zaak die vliegen van de PVV af te vangen met strenge asielmaatregelen. Kennelijk willen veel mensen dat.
En wellicht gaan die verkiezingen dan wel om stikstof en klimaat draaien. Bijna als een soort referendum. Of mensen voor of tegen die plannen zijn. Voor: dan stem je op een van de coalitiepartijen.
Er is nog zoveel mogelijk.
Of ze moeten het gewoon goed maken met Klaver op persoonlijk vlak.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Voor D66 is de uitkomst van een kabinet met VVD en CDA, steunend op rechtse partijen, echt een nachtmerrie. De hele positieve agenda overboord en (voor hen belangrijk) ook medisch ethisch zullen ze zich in moeten houden omdat CU en SGP waarschijnlijk toch veel nodig zijn, naast dat het CDA haar achterban maar tot een bepaalde hoogte mee krijgt op zulke onderwerpen.
Als ik D66 (kamer)lid was zou ik Jetten de instructie mee geven dat hij dit wel mag proberen, maar dat het prettiger is als de formatiepoging mislukt.
En ook PvdAer Spekman vindt dat Klaver het maar "vrolijk moet accepteren".quote:Het is juist een unieke kans voor die partij. Ik zal altijd een uitgestoken hand naar de heer Klaver blijven uitsteken.
Het ligt niet aan Klaver. Yeşilgöz wil niet. Die is het probleem, Klaver niet. Yeşilgöz zal bij deelakkoorden ook gesprekken over rechts eisen. En Jetten is voor haar op zijn rug gaan liggen. Yeşilgöz leidt nu feitelijk de formatie.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ze moeten het gewoon goed maken met Klaver op persoonlijk vlak.
Ik snap zijn teleurstelling wel, het is slikken. Maar zoals Jetten het zegt:
[..]
En ook PvdAer Spekman vindt dat Klaver het maar "vrolijk moet accepteren".
Spekman heeft overigens gelijk en zegt iets heel anders dan Jetten. Nog een keer aangeven dat je bereid bent om voor regeringsdeelname flink op te schuiven wat betreft migratie, nog een beetje tegensputteren maar achter de schermen moeten de messen al geslepen worden voor de oppositiebeurt en daar verder nog veel over jammeren heeft weinig zin.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Of ze moeten het gewoon goed maken met Klaver op persoonlijk vlak.
Ik snap zijn teleurstelling wel, het is slikken. Maar zoals Jetten het zegt:
[..]
En ook PvdAer Spekman vindt dat Klaver het maar "vrolijk moet accepteren".
??quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
En Jetten is voor haar op haar rug gaan liggen. Yeşilgöz leidt nu feitelijk de formatie.
Zijn rug. Excuus, er stond eerst wat anders en die zin vervolgens verkeerd aangepast.quote:
Ja, Spekman zit op de 'prima, maar dan krijgt Jetten ook geen enkele steun meer van ons' route. En dus staat Jetten nu al met lege handen, er gaat niets van het D66 programma over rechts door beide Kamers heen komen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Spekman heeft overigens gelijk en zegt iets heel anders dan Jetten. Nog een keer aangeven dat je bereid bent om voor regeringsdeelname flink op te schuiven wat betreft migratie, nog een beetje tegensputteren maar achter de schermen moeten de messen al geslepen worden voor de oppositiebeurt en daar verder nog veel over jammeren heeft weinig zin.
Wat stel je dan voor?quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Spekman zit op de 'prima, maar dan krijgt Jetten ook geen enkele steun meer van ons' route. En dus staat Jetten nu al met lege handen, er gaat niets van het D66 programma over rechts door beide Kamers heen komen.
Ik vermoed dat Yesilgoz die post zal claimen. Welbekend dat ze daar meer schik in had dan fractieleider.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En Heinen weg van Financiën.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat stel je dan voor?
Wat zijn de opties voor D66.
In feite zou de hand van Yeşilgöz, gezien de samenstelling van beide kamers, zwakker moeten zijn dan die van Klaver. Maar Jetten profiteert daar niet van, hij had naast Klaver moeten gaan staan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
??
Yesilgöz heeft ook wel een best sterke hand natuurlijk
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Voor D66 is de uitkomst van een kabinet met VVD en CDA, steunend op rechtse partijen, echt een nachtmerrie. De hele positieve agenda overboord en (voor hen belangrijk) ook medisch ethisch zullen ze zich in moeten houden omdat CU en SGP waarschijnlijk toch veel nodig zijn, naast dat het CDA haar achterban maar tot een bepaalde hoogte mee krijgt op zulke onderwerpen.
Als ik D66 (kamer)lid was zou ik Jetten de instructie mee geven dat hij dit wel mag proberen, maar dat het prettiger is als de formatiepoging mislukt.
Wat ertoe kan leiden dat de VVD uiteindelijk weer de regie in handen krijgt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als D66 alleen door kan met steun van rechts, hebben ze wel een probleem. Dan gaan ze weinig van de D66 agenda gedaan krijgen.
Ik vond haar daar ook een ramp.quote:Op dinsdag 9 december 2025 08:59 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Yesilgoz die post zal claimen. Welbekend dat ze daar meer schik in had dan fractieleider.
Dat kan nog gebeuren. Al zie ik de kansen voor GL-pvda wel steeds kleiner worden.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.
Dat hoeft niet, dat hangt er vanaf hoe dit uit elkaar zou gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.
Nog langer niets doen en Schoof met de VVD en BBB in de lucht houden. En wie weet hoe groot een FvD dan wordt en hoe de kaarten dan weer geschud zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik ben er ook helemaal geen voorstander van. Alleen als dit faalt, zitten we wel op koers voor nieuwe verkiezingen.
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kan nog gebeuren. Al zie ik de kansen voor GL-pvda wel steeds kleiner worden.
Als Jetten dit wil, dan moet ie hiervoor opstaan. En niet het initiatief bij Yeşilgöz laten liggen. Want die indruk krijg ik een beetje.
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog langer niets doen en Schoof met de VVD en BBB in de lucht houden. En wie weet hoe groot een FvD dan wordt en hoe de kaarten dan weer geschud zijn.
Ik ben niet zo'n voorstander van nieuwe verkiezingen. Dit is de uitslag en hier moeten ze het mee doen.
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.
Maar weer nieuwe verkiezingen zijn helemaal niet goed.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Voor D66 is nu de 'kunst' om heel veel terug te krijgen voor dit offer. Alleen zie ik dat ook niet gebeuren met deze Yesilgoz die eigenlijk helemaal niets wil behalve rechts afbraakbeleid. En als het die kant op gaat, wordt deze formatiepoging helemaal niets want D66 en CDA kunnen echt niet terug komen met een fundamenteel ander programma dan de schrijfoefening.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Jetten heeft alle troefkaarten aan Yeşilgöz gegeven. In feite leidt zij nu de formatie. Hij heeft het extreem dom aangepakt. Hij had vanaf het begin moeten zeggen "ik stuur aan op D66-CDA-VVD-GLPvdA, maar een harde eis is dat GLPvdA mee doet, zij er uit is D66 er ook uit". Gewoon keihard tegen Yeşilgöz in gaan.
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat ertoe kan leiden dat de VVD uiteindelijk weer de regie in handen krijgt.
Maar goed, in deze armoedige tijden van vrijheidsopgave en schikking in de ruis van handshakes tussen de familie Trump, Musk, Putin en Netanyahu die de boel door de mangel halen is álles wat de garage uit komt rollen en geen PVV/Ja21 etc is "beter dan niks" blijkbaar.
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net zo hard GLPvdA erbij eisen als Yeşilgöz eist dat ze er niet bij komen. Wedstrijdje elkaar in de ogen kijken en zien wie er als eerst knippert. En Jetten heeft dan een voordeel: hij kan dan (als hij Bontenbal mee krijgt) vast gaan praten met Klaver, kijken hoe lang Yeşilgöz aan de kant blijft staan als Heinen, Karremans en Brekelmans hun ministerspost zien vervliegen.
Met kleine partijen valt altijd te praten, die zijn blij als ze iets gedaan krijgen. Een minderheidskabinet D66, CDA, VVD is volledig, 100%, afhankelijk van BBB in de Eerste Kamer en die zien zich dan niet als kleine partij. Wat dat betreft is GLPvdA dus belangrijker dan de VVD als je je niet over wil geven aan BBB.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het zou inderdaad heel erg zijn maar als deze drie partijen er niet uit komen dan zie ik eigenlijk weinig andere opties. Een minderheidsvariant met GL PvdA zou eventueel nog kunnen alleen zijn die afhankelijk veel kleine partijen als de VVD niet wil gedogen (en dat zullen ze ook wel niet willen).
Ergens wel. Van de andere kant moet dat, juist als nieuwe politiek enzo, geen doel op zich zijn. Premier van het kabinet zoals jij het voor je ziet, maar niet premier kostte wat het kost.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.
Dat is ook dom van Jetten. Die moet gewoon hard stellen dat hij niet met en VVD en JA21 samen in een kabinet gaat zitten met zichzelf als enige progressieve partij.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.
Henk Kamp was gisteren weerquote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je Henk Kamp gisteren hoorde, is JA21 beslist nog niet uit zicht. Zou me niets verbazen als Yesilgöz die toch nog als verplicht aanhangsel uit de hoed tovert voor er echte akkoorden worden gesloten.
Dan kunnen ze de steun van PvdA/GL helemaal vergeten.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik wel met je eens. Vandaar ook dat dat eerste positieve tussenverslag een belangrijk ijkpunt moet zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Voor D66 is nu de 'kunst' om heel veel terug te krijgen voor dit offer. Alleen zie ik dat ook niet gebeuren met deze Yesilgoz die eigenlijk helemaal niets wil behalve rechts afbraakbeleid. En als het die kant op gaat, wordt deze formatiepoging helemaal niets want D66 en CDA kunnen echt niet terug komen met een fundamenteel ander programma dan de schrijfoefening.
Ik hoop eigenlijk dat daarom VVD nu alsnog aan mag schuiven: om over de inhoud te praten en te bespreken hoe daarin iets te bereiken zonder dat GL/PvdA aanschuift. Waarna Jetten en Bontenbal al dan niet samen met Yesilgöz tot de conclusie te komen dat het samen met GL/PvdA moet omdat het anders niets wordt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
Daarom zeggen ze ook vaak dat degene die de premier levert, het meest in gaat leveren.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, maar van Jetten snap ik de angst om het premierschap uit de handen te laten glippen ook wel.
VVD gaat zeggen "GLPvdA stemt toch wel mee". Uitleg klaar. Komen er pas nadat het kabinet er zit achter dat het niet zo is.quote:Op dinsdag 9 december 2025 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heinen, Karremans en Brekelmans kunnen ook rekenen en weten dat GL/PvdA, CDA en D66 samen 64 zetels hebben (25 eerste kamer) met weinig constructieve partijen op die linker flank (met de tropische combinatie CU, PvdD, DENK en SP komen ze op 76 zetels, 34 eerste kamer). Voor meerderheden op veel beleid kun je al vrij snel niet om de VVD heen, maar ook niet aan GL/PvdA.
Is het nu straks niet gewoon aan VVD om uit te leggen hoe je die meerheden creeërt op bijvoorbeeld Stikstof?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |