abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219400281
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Pensioenen zijn in Nederland, in tegenstelling tot heel veel andere landen, geen staatsuitgave (met uitzondering van AOW). Zorg kwalificeert ook hybride. Daardoor is het risicovol zulke percentages met elkaar te vergelijken.
Is er een methode om hier wel iets zinnigs over te zeggen?
pi_219400291
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 11:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In de kabinetten Kok en Rutte 2 ging dit een stuk beter, met zelfs soms een overschot. Misschien kan ons schatkist wel wat meer PvdA gebruiken?
Allicht. Maar die partij bestaat niet meer. VVD-PvdA is het voor zover ik kan herinneren het laatste kabinet dat de termijn vol maakte, dus dat zegt wellicht wat.
pi_219400305
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit was initieel toch niets anders, met de mogelijk tot bezwaarschrift indien je werkelijk rendement lager is dan her verhoogde fictief rendament?
Een lastenverzwaring is een lastenverzwaring, er is altijd alleen maar wat gesteggel over waar het geld opgehaald moet worden. De vraag of er gewoon ook minder uitgegeven kan worden komt bij niemand op.
pi_219400338
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 10:54 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
In geval van Terneuzen wellicht niet. Blijft een apart verhaal dat Rolf Mobach dan opeens niet wou meestemmen. Dat zaakje stinkt, dat zou ik wel beter gaan onderzoeken.
Weet je voor wie dat een taak zou kunnen zijn? De NOS misschien? Nee die doen niet meer aan journalistiek.

quote:
Ondertussen heeft provincie Limburg wel een statement laten uitgaan en zijn er andere berichten over intimidatie/bedreigingen geweest dus ik zou het niet afdoen als een broodje aap verhaal.
Dat is dan ook de juiste manier, die burgemeester heeft daadwerkelijk aangifte gedaan en geeft ook aan zich niet te laten intimideren. Het enige dat we daar gezien hebben zijn wat social media berichten van randoms, ook niet leuk maar concreet bewijs voor daadwerkelijke intimidatie en bedreigingen blijven voorlopig uit. Daarom is aangifte doen de juiste stap, dan komt het puntje bij het paaltje.
pi_219400384
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:05 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is er een methode om hier wel iets zinnigs over te zeggen?
Je kan de details induiken, maar zelfs dan moet je dan weer achter de oorzaak komen van de verschillen in die details. Als je bijvoorbeeld naar het deel social expenes dat aan ''old age" kijkt, zie je dat Nederland laag scoort, voor ziekte en arbeidsongeschiktheid weer hoog:

https://ec.europa.eu/euro(...)rotection,_2023_.png

En dan zit je nog alleen naar de teller te kijken, de noemer kan ook enorm verschillen: bijvoorbeeld in het geval van Ierland die een bloated GDP hebben omdat ze fiscaal zo aantrekkelijk zijn voor multinationals, maar dat is geen werkelijke productie.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  woensdag 3 december 2025 @ 13:20:18 #66
3542 Gia
User under construction
pi_219400723
Een minderheidskabinet van D66 en CDA krijgt geen enkel links standpunt door de kamer, met een overgrote rechtse oppositie. Rechtse standpunten zullen wel op steun kunnen rekenen, maar heb het vermoeden dat die niet op de agenda gaan komen. Waardoor we straks weer een kabinet hebben dat niks voor elkaar krijgt en alleen maar met vingertjes gaat wijzen naar rechts.

Indien ze wel van plan zijn om rechtse standpunten op de agenda te zetten, zouden ze ook gewoon over rechts kunnen formeren, lijkt me.
pi_219400728
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:20 schreef Gia het volgende:
Een minderheidskabinet van D66 en CDA krijgt geen enkel links standpunt door de kamer, met een overgrote rechtse oppositie. Rechtse standpunten zullen wel op steun kunnen rekenen, maar heb het vermoeden dat die niet op de agenda gaan komen. Waardoor we straks weer een kabinet hebben dat niks voor elkaar krijgt en alleen maar met vingertjes gaat wijzen naar rechts.

Indien ze wel van plan zijn om rechtse standpunten op de agenda te zetten, zouden ze ook gewoon over rechts kunnen formeren, lijkt me.
Heb je het verslag gelezen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 3 december 2025 @ 13:22:47 #68
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219400733
quote:
een kabinet hebben dat niks voor elkaar krijgt en alleen maar met vingertjes gaat wijzen naar rechts.
En waarom hoorde ik jou er niet over klagen toen er een rechts meerderheidskabinet was dat niks voor elkaar kreeg en alleen maar met het vingertje naar links wees?
Huilen dan.
pi_219400743

[ Bericht 100% gewijzigd door KaheemSaid op 03-12-2025 13:25:19 ]
  woensdag 3 december 2025 @ 13:32:17 #70
3542 Gia
User under construction
pi_219400770
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En waarom hoorde ik jou er niet over klagen toen er een rechts meerderheidskabinet was dat niks voor elkaar kreeg en alleen maar met het vingertje naar links wees?
Omdat een partij zich niet aan de afspraken hield en uit de coalitie stapte?
  woensdag 3 december 2025 @ 13:33:29 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219400781
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Omdat een partij zich niet aan de afspraken hield en uit de coalitie stapte?
Want daarvoor kregen ze wel wat voor elkaar en wezen ze niet met vingertjes naar links?
Huilen dan.
pi_219400833
Het is geen partij die dicht bij mij staat, maar 50 plus verrast me positief. Struijs klinkt constructief en komt niet over alsof op ouderen helemaal niets gekort mag worden
pi_219400862
quote:

Stemmingen de laatste weken gevolgd? Er is een aantal keer via CDA+alles links daarvan een meerderheid gehaald, tegen de zin van VVD in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219400870
quote:

Dat zagen we wel bij de accijnsverhoging zodat er meer geld kon naar het OV afgelopen week.
pi_219400886
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:46 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat zagen we wel bij de accijnsverhoging zodat er meer geld kon naar het OV afgelopen week.
Sowieso een wassen neus natuurlijk, accijns verdwijnt altijd in de algemene middelen voor partijen om cadeautjes uit te delen aan de achterban.
  woensdag 3 december 2025 @ 13:52:34 #76
3542 Gia
User under construction
pi_219400932
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stemmingen de laatste weken gevolgd? Er is een aantal keer via CDA+alles links daarvan een meerderheid gehaald, tegen de zin van VVD in.
Er is ook veel verworpen.
pi_219400937
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat doet niet af dat er ook veel is aangenomen. Oftewel jouw stelling klopt niet.
  woensdag 3 december 2025 @ 13:54:14 #78
3542 Gia
User under construction
pi_219400944
quote:
7s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je het verslag gelezen?
Nu wel. En blijf bij mijn mening dat ze, gezien dat verslag, eigenlijk net zo goed over rechts hadden kunnen formeren. Denk dat de asielplannen nog tot verhitte debatten gaat leiden.
  woensdag 3 december 2025 @ 13:55:04 #79
3542 Gia
User under construction
pi_219400951
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat doet niet af dat er ook veel is aangenomen. Oftewel jouw stelling klopt niet.
Niet alles is even belangrijk. Links mag marginale puntjes winnen, als rechts maar de grote vissen binnenhengelt.
pi_219400973
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Niet alles is even belangrijk. Links mag marginale puntjes winnen, als rechts maar de grote vissen binnenhengelt.
quote:
Een minderheidskabinet van D66 en CDA krijgt geen enkel links standpunt door de kamer
Geef gewoon je ongelijk toe in plaats van doelpalen te verzetten van GEEN ENKEL naar MaRGiNaLe PunTjEs.
pi_219400978
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zijn ook veel 'rechtse' dingen verworpen.

Het is nu eenmaal een versnipperd politiek landschap.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 13:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Nu wel. En blijf bij mijn mening dat ze, gezien dat verslag, eigenlijk net zo goed over rechts hadden kunnen formeren. Denk dat de asielplannen nog tot verhitte debatten gaat leiden.
Prima.
Hebben ze niet gedaan en gaan ze ook niet zomaar doen. En terecht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219401130
quote:

Ik snap deze take niet.

pi_219401155
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 14:26 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik snap deze take niet.

[ afbeelding ]
Rechts heeft fors verloren afgelopen verkiezingen en zijn daardoor hun blokkerende meerderheid kwijt, maar dat willen sommige mensen maar niet toegeven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219401565
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 12:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Een lastenverzwaring is een lastenverzwaring, er is altijd alleen maar wat gesteggel over waar het geld opgehaald moet worden. De vraag of er gewoon ook minder uitgegeven kan worden komt bij niemand op.
Los van het feit of minder uitgeven echt een goed idee is in een tijd van:
• het huizentekort;
• de netcongestie;
• het achterblijvend concurrentievermogen;
• de nieuwe navonorm.

Denk ik wel dat het volgende kabinet behoorlijk wat ombuigingen door zal moeten voeren om alleen al hiervoor de benodigde bedragen los te maken, hiervoor zullen best pittige beslissingen genomen moeten worden. Ik vraag mij nog steeds af hoe de VVD (en iedereen hier die het centrum rechtse kabinet als juiste weg zien), deze pittige beslissingen doorgevoerd wil worden met zo weinig zetels (zeker in de eerste kamer). Eigenlijk zie ik dit zelfde probleem met een minderheidskabinet, maar misschien kunnen anderen mij overtuigen dat dit best zou kunnen werken.
  woensdag 3 december 2025 @ 16:16:47 #85
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219401730
quote:

[..]
Ik snap deze take niet.

[ afbeelding ]
Dit zou prachtig zijn.
Een man mag dromen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 3 december 2025 @ 16:32:14 #86
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219401807
quote:

[..]
Ik snap deze take niet.

[ afbeelding ]
Jetten is toch de hele tijd aan het stuntelen dus hij gaat zijn gang maar. Gewoon doen. Nederland kiest massaal rechts maar Jetten wil zonder meer over links.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219401858
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 15:56 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Los van het feit of minder uitgeven echt een goed idee is in een tijd van:
• het huizentekort;
• de netcongestie;
• het achterblijvend concurrentievermogen;
• de nieuwe navonorm.

Denk ik wel dat het volgende kabinet behoorlijk wat ombuigingen door zal moeten voeren om alleen al hiervoor de benodigde bedragen los te maken, hiervoor zullen best pittige beslissingen genomen moeten worden.
Minder uitgeven is juist goed om focus aan te brengen. Ik zie D66 en CDA niets zeggen over afschaffing toeslagensysteem, sanering Belastingdienst, etc. Pittige beslissingen zullen ook nu weer niet genomen worden, behalve dan dat er weer koehandel plaats gaat vinden tussen de partijen zelf en hun stokpaardjes. Ik lees ook van alles over investeringen en subsidies en wat al niet meer, maar helemaal niets over waar er dan niet meer geld aan uitgegeven gaat worden om dat allemaal te kunnen betalen. De enige conclusie is dat het begrotingstekort nóg verder op gaat lopen en er uiteindelijk door gebrek aan focus niets terecht komt van de punten die jij noemt.
pi_219401874
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 16:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Minder uitgeven is juist goed om focus aan te brengen. Ik zie D66 en CDA niets zeggen over afschaffing toeslagensysteem, sanering Belastingdienst, etc. Pittige beslissingen zullen ook nu weer niet genomen worden, behalve dan dat er weer koehandel plaats gaat vinden tussen de partijen zelf en hun stokpaardjes. Ik lees ook van alles over investeringen en subsidies en wat al niet meer, maar helemaal niets over waar er dan niet meer geld aan uitgegeven gaat worden om dat allemaal te kunnen betalen. De enige conclusie is dat het begrotingstekort nóg verder op gaat lopen en er uiteindelijk door gebrek aan focus niets terecht komt van de punten die jij noemt.
Gisteren is gewoon duidelijk uitgelegd waarom financiele paragraaf er nog niet bij zit. Die ruimte is bewust vrijgelaten zodat iedereen zich nog uitgenodigd voelt. Als je nu al gaat zeggen we halen het geld bij sociale voorzieningen vandaan dan gaat GL/PvdA niet aan tafel zitten en andersom als je zegt de bedrijven gaan het betalen dan loopt VVD weg.

Ze zullen gewoon samen straks nog moeten kijken waarvan gaan we dat precies betalen.
pi_219401988
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 16:49 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Gisteren is gewoon duidelijk uitgelegd waarom financiele paragraaf er nog niet bij zit. Die ruimte is bewust vrijgelaten zodat iedereen zich nog uitgenodigd voelt. Als je nu al gaat zeggen we halen het geld bij sociale voorzieningen vandaan dan gaat GL/PvdA niet aan tafel zitten en andersom als je zegt de bedrijven gaan het betalen dan loopt VVD weg.

Ze zullen gewoon samen straks nog moeten kijken waarvan gaan we dat precies betalen.
Daarnaast was de tijd voor een uitgebreid financieel verhaal ook gewoon te kort. Het gaat nu nog meer om principes.
pi_219402041
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2025 16:49 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Gisteren is gewoon duidelijk uitgelegd waarom financiele paragraaf er nog niet bij zit.
Ik vraag ook helemaal niet om een financiële paragraaf. Ik zeg dat er uitgebreid gepraat wordt over nieuwe en bestaande uitgaven maar dat er niet gesproken wordt over verminderde uitgaven, terwijl dat net zo belangrijk is. Er worden geen eens opties gegeven. D66 en CDA hebben dus blijkbaar geen visie hier over.

De conclusie kan natuurlijk ook zijn dat ze de uitgaven nog verder willen laten exploderen en dan moet VVD/GL maar zien waar ze het geld vandaan willen halen met belastingverhogingen. Zo cynisch ben ik nog niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')