quote:Roermondenaren 72 uur zonder stroom: geen contacten en warmte van een steen
72 uur zonder elektriciteit. En dat in een weekend waarin de winter zich voor het eerst echt liet zien. Zes huishoudens in Roermond deden mee aan een experiment en zaten sinds vrijdagochtend zonder stroom.
De pilot was een initiatief van de gemeente Roermond en de Veiligheidsregio Limburg-Noord om te onderzoeken hoe het is als de stroom uitvalt en hoe de samenleving daar beter op voorbereid kan worden. In die dagen was het ook niet toegestaan om buitenshuis gebruik te maken van elektriciteit.
Carolien Edixhoven was een van de deelnemers. In haar huis stond de kachel uit, brandden kaarsen en ze droeg twee dikke truien. "Het was geweldig en heel leuk om mee te doen. Je loopt tegen dingen aan die je van tevoren niet hebt bedacht."
Ze zegt dat ze het hele weekend vooral de sociale contacten heeft gemist. "Geen telefoon, geen app, internet, televisie. Dat was wel even lastig hoor."
Om toch een beetje op de hoogte te blijven bood de radio uit het noodpakket uitkomst:
Carolien Edixhoven maakte in het weekend zonder stroom gebruik van haar noodradio
De zes huishoudens hadden zich aangemeld voor het experiment en werden goed voorbereid. Ze kregen allemaal een noodpakket, veiligheidsinstructies en werden begeleid.
Voor de deelnemers was de kou van afgelopen weekend misschien wel de grootste uitdaging. Edixhoven gebruikte een steen op een gasbrander. "Die steen wordt heel warm en geeft veel warmte af." Op het brandertje kon ze ook eten koken. "Het lijkt een beetje op kamperen."
Burgemeester Yolanda Hoogtanders spreekt van een geslaagd experiment. "Je hoort hoeveel praktijkervaring mensen hebben opgedaan. En ik vind het belangrijk dat mensen het er met familie en vrienden over hebben."
Max Verstappen
Iets na 09.00 uur vanochtend ging de hoofdschakelaar weer om. "Er gebeurt van alles! De koelkast, de waterkoker, alles springt weer aan. Internet!", zegt Edixhoven opgetogen.
Ze zegt dat ze tijdens die 72 uur niet vals gespeeld heeft, op één moment na. "Nou.. ik ben zondag om vijf uur 's ochtends naar de buurman gegaan om Formule 1 te kijken."
quote:Op maandag 24 november 2025 11:29 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)warmte-van-een-steen
[..]
[ afbeelding ]
Ziet er wel heel veilig uit om zo je huis te verwarmen, er is nog nooit iemand dood gegaan aan het verbranden van gas in je huiskamer, toch?
Je hebt nooit naar de achterkant van deze kachel gekeken en jezelf afgevraagd waarom daar een ronde buis zit die door de muur naar buiten gaat, wat daar de functie van is?quote:Op maandag 24 november 2025 11:35 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mijn opa en oma hadden gewoon nog zo'n gaskachel in de woonkamer staan, er zal vast wel een keer iemand vergast zijn omdat de waakvlam uitsloeg oid, maar over het algemeen zijn ze best veilig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gefaald dus; Ze zegt dat ze tijdens die 72 uur niet vals gespeeld heeft, op één moment na. "Nou.. ik ben zondag om vijf uur 's ochtends naar de buurman gegaan om Formule 1 te kijken."
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2025 12:10:56 ]
daarom moet je ook ventilerenquote:Op maandag 24 november 2025 11:42 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Je hebt nooit naar de achterkant van deze kachel gekeken en jezelf afgevraagd waarom daar een ronde buis zit die door de muur naar buiten gaat, wat daar de functie van is?
quote:Op maandag 24 november 2025 12:08 schreef Kim-Holland het volgende:
Wat heeft ze er op liggen? Een stoeptegel? Slim ook zo' n bus gas [?] naast het vlammetje.![]()
Het is ook echt het type Wilma van de bloempotkachels.Litertje wijn in de vensterbankSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gefaald dus; Ze zegt dat ze tijdens die 72 uur niet vals gespeeld heeft, op één moment na. "Nou.. ik ben zondag om vijf uur 's ochtends naar de buurman gegaan om Formule 1 te kijken."![]()
![]()
Denk eerder voor een druipkaars want het ziet er zo armieterig uit verder.quote:Op maandag 24 november 2025 12:11 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Litertje wijn in de vensterbank
Gaskachels hebben een thermokoppel die de gastoevoer naar de waakvlam afsluit en dat is ook tegen explosiegevaar.quote:Op maandag 24 november 2025 11:35 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mijn opa en oma hadden gewoon nog zo'n gaskachel in de woonkamer staan, er zal vast wel een keer iemand vergast zijn omdat de waakvlam uitsloeg oid, maar over het algemeen zijn ze best veilig.
Zo'n gasbrandertje ook?quote:Op maandag 24 november 2025 12:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Gaskachels hebben een thermokoppel die de gastoevoer naar de waakvlam afsluit en dat is ook tegen explosiegevaar.
Van die hele kleine CampinGaz-setjes hebben dat niet, maar zijn ook alleen voor buitengebruik. Gascomfortsetjes hebben het wel. Dan zit er zo'n pikkie naast de brander.quote:Op maandag 24 november 2025 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo'n gasbrandertje ook?
Ik zou, na verloop van tijd, gewoon buiten een kampvuurtje maken en daar wat te eten op maken. Anders gewoon brood eten. Ik hoef niet per se warm eten. Verder onder een dekentje of lekker vroeg naar bed.
Als de stroom langdurig uitvalt komt er ook geen gas meer uit de muur. Water uit je kraan kapt er ook mee. Die systemen moeten met elektrische pompen op druk gehouden worden. Zelfde voor het riool.quote:Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat ik vooropstellen dat voorbereid zijn heel goed is. Een noodpakket in huis hebben is dus ook verstandig.
Wat me wel opvalt is de enorme aandacht er voor icm berichten dat de stroom gaat uitvallen. Dat is niet uit te leggen, nadat iedereen en zijn moeder van het gas af gingen, elektrisch ging rijden, zonnepanelen heeft gelegd. Vooral omdat echt iedereen aan zag komen dat daar geen ruimte voor was op het net.
En zo geef je mensen weer een reden de overheid en haar beleid te wantrouwen. De groene gekte, je zou er bijna iets van waarheid in zien.
Voor alleen even koken of zo valt het echt wel mee hoor.quote:Op maandag 24 november 2025 11:29 schreef Moonversion het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)warmte-van-een-steen
[..]
[ afbeelding ]
Ziet er wel heel veilig uit om zo je huis te verwarmen, er is nog nooit iemand dood gegaan aan het verbranden van gas in je huiskamer, toch?
Vrees toch wel dat veel mensen, die niet goed zijn voorbereid, maar wel jaarlijks camperen, er niet bij nadenken en gewoon hun kampeersetje binnenshuis gaan gebruiken.quote:Op maandag 24 november 2025 12:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Van die hele kleine CampinGaz-setjes hebben dat niet, maar zijn ook alleen voor buitengebruik. Gascomfortsetjes hebben het wel. Dan zit er zo'n pikkie naast de brander.
Dat wordt een gat graven buiten. Terug naar scouting ervaring.quote:Op maandag 24 november 2025 13:29 schreef borbit het volgende:
[..]
Als de stroom langdurig uitvalt komt er ook geen gas meer uit de muur. Water uit je kraan kapt er ook mee. Die systemen moeten met elektrische pompen op druk gehouden worden. Zelfde voor het riool.
Als echt de pleuris uitbreekt dan trekken ze je kipspiesje uit je handen als je buiten gaat BBQen in je tuin. Mensen gaan sowieso rare dingen doen of ze nou halve fles ketchup en pak rijst hebben staan of een voorraad voor weken.quote:Op maandag 24 november 2025 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo'n gasbrandertje ook?
Ik zou, na verloop van tijd, gewoon buiten een kampvuurtje maken en daar wat te eten op maken. Anders gewoon brood eten. Ik hoef niet per se warm eten. Verder onder een dekentje of lekker vroeg naar bed.
wifey material @ChevyCapricequote:Ze zegt dat ze tijdens die 72 uur niet vals gespeeld heeft, op één moment na. "Nou.. ik ben zondag om vijf uur 's ochtends naar de buurman gegaan om Formule 1 te kijken."
Denk dat er nare kantjes naar boven gaan komen ja.quote:Op maandag 24 november 2025 13:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Als echt de pleuris uitbreekt dan trekken ze je kipspiesje uit je handen als je buiten gaat BBQen in je tuin. Mensen gaan sowieso rare dingen doen of ze nou halve fles ketchup en pak rijst hebben staan of een voorraad voor weken.
Misschien heb ik teveel games gespeeld in totale noodsituaties, maar wil je een gezin meenemen in je auto? Nemen ze je stuur over en laten je voor dood achter. Laat je toch de buurmeisjes binnen zodat ze ook wat eten krijgen. Krijgt de buurt er lucht van dat er zoveel voedsel is vallen ze je huis binnen.quote:Op maandag 24 november 2025 13:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk dat er nare kantjes naar boven gaan komen ja.
Ja dat weet ik allemaal wel, maar dat neemt niet weg wat ik zeg hequote:Op maandag 24 november 2025 13:29 schreef borbit het volgende:
[..]
Als de stroom langdurig uitvalt komt er ook geen gas meer uit de muur. Water uit je kraan kapt er ook mee. Die systemen moeten met elektrische pompen op druk gehouden worden. Zelfde voor het riool.
Civilisatie is een pakket schroot met een dun laagje chroom.quote:Op maandag 24 november 2025 13:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Als echt de pleuris uitbreekt dan trekken ze je kipspiesje uit je handen als je buiten gaat BBQen in je tuin. Mensen gaan sowieso rare dingen doen of ze nou halve fles ketchup en pak rijst hebben staan of een voorraad voor weken.
Mad Max.quote:Op maandag 24 november 2025 13:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Misschien heb ik teveel games gespeeld in totale noodsituaties, maar wil je een gezin meenemen in je auto? Nemen ze je stuur over en laten je voor dood achter. Laat je toch de buurmeisjes binnen zodat ze ook wat eten krijgen. Krijgt de buurt er lucht van dat er zoveel voedsel is vallen ze je huis binnen.
Maar goed voor 72 uur zonder stroom hoeven we hopelijk nog niet aan dat soort scenario's te denken...
Zullen zeker warmteplekken worden geopend. Die hadden we ook toen de gasprijs zo hoog was.quote:Op maandag 24 november 2025 14:27 schreef capricia het volgende:
Ben benieuwd of ze dan de gymzalen en bibliotheken en ziekenhuizen beschikbaar stellen als het koud is.
Het is jammer dat de zonnepanelen stroom nodig hebben om op te kunnen wekken. En dat de auto niet bidirectioneel laadt.quote:Op maandag 24 november 2025 14:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zullen zeker warmteplekken worden geopend. Die hadden we ook toen de gasprijs zo hoog was.
Gratis tip van je lokale commando, als je een auto hebt zorg dan dat je altijd een volle of zo vol mogelijke tank hebt. Dat is altijd verstandig.
Zijn oplossingen voor, maar dat is peperduur omdat je dan off grid kan gaan.quote:Op maandag 24 november 2025 14:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is jammer dat de zonnepanelen stroom nodig hebben om op te wekken.
Nee joh, genoeg eten en na 72 uur kun je het niet meer invriezen maar wel op maken.quote:Op maandag 24 november 2025 14:33 schreef Tengano het volgende:
Ik heb een vriezer van 350 liter met 8 laden. Ik heb wel een probleem als de stroom hier 72 uur uitvalt
Ding buiten zetten als het buiten kouder dan binnen is. Duurt het ontdooien wat langer.quote:Op maandag 24 november 2025 14:33 schreef Tengano het volgende:
Ik heb een vriezer van 350 liter met 8 laden. Ik heb wel een probleem als de stroom hier 72 uur uitvalt
Dat lijkt me erg eenvoudig op te lossen toch? Even wat lioncellen aan elkaar plakken en je hebt altijd wat reserve energie om je systeem aan de gang te houden.quote:Op maandag 24 november 2025 14:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is jammer dat de zonnepanelen stroom nodig hebben om op te kunnen wekken. En dat de auto niet bidirectioneel laadt.
Ja. Mijn overburen hebben een generator op brandstof aangeschaft voor dit doel.quote:Op maandag 24 november 2025 14:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zijn oplossingen voor, maar dat is peperduur omdat je dan off grid kan gaan.
Kleine generator kan ook, maar dan zit je met brandstof en periodiek onderhoud.
Ja dat lijken me van die types die dan gaan werken met verlengsnoeren en stekkerblokken op een generator die net een koelkast en vriezer kan voelenquote:Op maandag 24 november 2025 14:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mijn overburen hebben een generator op brandstof aangeschaft voor dit doel.
Maar toen ik vroeg of ze het al getest hadden door het op een of andere manier op hun huis aan te sluiten, keken ze me schaapachtig aan.
Nou, dat lijkt me toch nog wel lastig. Om de Enphase op die manier vanuit de meterkast op te starten.quote:Op maandag 24 november 2025 14:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat lijkt me erg eenvoudig op te lossen toch? Even wat lioncellen aan elkaar plakken en je hebt altijd wat reserve energie om je systeem aan de gang te houden.
Voor de inductiekookplaat, zei de overbuurman.quote:Op maandag 24 november 2025 14:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat lijken me van die types die dan gaan werken met verlengsnoeren en stekkerblokken op een generator die net een koelkast en vriezer kan voelen
Of nog mooier, dat dat ding niet start omdat ie al jaren niet gebruikt is.
quote:Op maandag 24 november 2025 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor de inductiekookplaat, zei de overbuurman.
Hij had geen antwoord hoe hij dat dan ging aansluiten.
Waarom zou hier de 'pleuris uitbreken' uberhaupt???quote:Op maandag 24 november 2025 14:44 schreef Tengano het volgende:
Als je al zag hoe asociaal en egoistisch mensen in Coronatijd reageeren met van die schaarse artikelen en de mentaliteit die in dit land dan naar boven komt..... Dan staat ons nog wat te wachten als hier een keer de pleuris uitbreekt zoals in Oekraine.
Ik heb het idee (vraag me niet waarom) dat die mensen in Oekraine elkaar nog een beetje helpen, maar dat zie ik hier eerlijk gezegd niet gebeuren.
Ik heb het ook gezien toen in Utrecht in bepaalde postcodes het water gekookt moest worden.quote:Op maandag 24 november 2025 14:44 schreef Tengano het volgende:
Als je al zag hoe asociaal en egoitisch mensen in Coronatijd reageeren met van die schaarse artikelen en de mentaliteit die in dit land dan naar boven komt..... Dan staat ons nog wat te wachten als hier een keer de pleuris uitbreekt zoals in Oekraine.
Ik heb het idee (vraag me niet waarom) dat die mensen in Oekraine elkaar nog een beetje helpen, maar dat zie ik hier eerlijk gezegd niet gebeuren.
Omdat electronische schuifdeuren van winkels gewoon open blijven staan als de stroom uitvalt.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Waarom zou hier de 'pleuris uitbreken' uberhaupt???
Ja, mensen gaan dan in een overlevings stand, en gooien dan alle fatsoensregels helemaal overboord. Echt naar is dat. En omdat men hier al zo egocentrisch en asociaal is, staat ons nog wat te wachten in zo'n geval.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef capricia het volgende:
Ik heb het ook gezien toen in Utrecht in bepaalde postcodes het water gekookt moest worden.
Hoe het water in de supermarkt gewoon massaal gehamsterd werd.
Dat was 3 weken geleden. Was geen water meer te krijgen.![]()
Als de stroom echt uitvalt, gaan er winkels geplunderd worden.
Volgens mij kiezen wij politici zodat er geen stroom uit valt en er voldoende drinkwater is en meer van deze dingen. Als ze dat niet kunnen waarmaken is het wellicht beter dat ze vrijwillig opstappen en het over laten aan degenen die dit wel kunnen waarborgen.quote:Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat ik vooropstellen dat voorbereid zijn heel goed is. Een noodpakket in huis hebben is dus ook verstandig.
Wat me wel opvalt is de enorme aandacht er voor icm berichten dat de stroom gaat uitvallen. Dat is niet uit te leggen, nadat iedereen en zijn moeder van het gas af gingen, elektrisch ging rijden, zonnepanelen heeft gelegd. Vooral omdat echt iedereen aan zag komen dat daar geen ruimte voor was op het net.
En zo geef je mensen weer een reden de overheid en haar beleid te wantrouwen. De groene gekte, je zou er bijna iets van waarheid in zien.
De stroom uitvalt? Jullie doen net alsof Rusland hier voor de de deur staat 🤣quote:Op maandag 24 november 2025 14:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat electronische schuifdeuren van winkels gewoon open blijven staan als de stroom uitvalt.
Wat denk jij dat jongeren gaan doen?
Hopelijk zitten er ook weinig mensen in een lift.
Ik denk serieus dat veel Nederlanders zich geen raad weten zonder stroom.quote:Op maandag 24 november 2025 14:52 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
De stroom uitvalt? Jullie doen net alsof Rusland hier voor de de deur staat 🤣
Maar hoezo zonder stroom? Wat zou daar de grondslag voor zijnquote:Op maandag 24 november 2025 14:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat veel Nederlanders zich geen raad weten zonder stroom.
Uh, omdat het topic daar over gaat.quote:Op maandag 24 november 2025 14:52 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Waar Rusland wel of niet voor de deur staat, is verders niet direct interessant voor dit topic.quote:..om te onderzoeken hoe het is als de stroom uitvalt en hoe de samenleving daar beter op voorbereid kan worden..
Ik kan me voorstellen dat dat het eerste is waar je blijkbaar aan denkt, maar een stroomstoring kan allerlei oorzaken hebben.quote:Op maandag 24 november 2025 14:52 schreef MMaRsu het volgende:
En dan gaan mensen de winkel in om pleepapier, staatsloten, sterke drank, dure bonbons en andere dure zooi te hamsteren. Dat zal eerder op zijn dan de meel, groente, fruit, ingeblikt voedsel etc.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb het ook gezien toen in Utrecht in bepaalde postcodes het water gekookt moest worden.
Dat was 3 weken geleden. Was geen waterfles meer te krijgen.![]()
En tabak. Bij de lokale Bruna, Primera enzo.quote:Op maandag 24 november 2025 16:26 schreef Momo het volgende:
[..]
En dan gaan mensen de winkel in om pleepapier, staatsloten, sterke drank, dure bonbons en andere dure zooi te hamsteren. Dat zal eerder op zijn dan de meel, groente, fruit, ingeblikt voedsel etc.
Ik zat nog te denken om een grote zak Bloem te halen, die kun je ook wel lang bewaren geloof ik.quote:Op maandag 24 november 2025 16:28 schreef Tengano het volgende:
Ik heb nog iets van 10 kilo rijst of misschien nog wel meer, vanuit de coronatijd
Net nog een pak bloem weg kunnen gooien omdat er beestjes in zaten.quote:Op maandag 24 november 2025 16:32 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik zat nog te denken om een grote zak Bloem te halen, die kun je ook wel lang bewaren geloof ik.
Die rijst is wonderlijk genoeg nog steeds goed, zolang hij maar droog blijft. Ik heb toen een baal van 20 kilo oid gekocht en het in afsluitbare grote plastic containers gedaan. En inderdaad er zitten geen beestjes in, maar misschien heb ik daarbij geluk gehad dat die rijst een soort van voorbewerkt is, ik weet het niet.quote:Op maandag 24 november 2025 16:32 schreef Zoddie het volgende:
Ik zat nog te denken om een grote zak Bloem te halen, die kun je ook wel lang bewaren geloof ik.
Was die nog dicht of al open gemaakt?quote:Op maandag 24 november 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Net nog een pak bloem weg kunnen gooien omdat er beestjes in zaten.
Pasta is ook wel een goede ja, die gaan inderdaad erg lang mee.quote:Op maandag 24 november 2025 16:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die rijst is wonderlijk genoeg nog steeds goed, zolang hij maar droog blijft. Ik heb toen een baal van 20 kilo oid gekocht en het in afsluitbare grote plastic containers gedaan. En inderdaad er zitten geen beestjes in, maar misschien heb ik daarbij geluk gehad dat die rijst een soort van voorbewerkt is, ik weet het niet.
Maar wat @:xpompompomx ook zegt in bloem gaan inderdaad wel beestjes zitten, die hebben ook een bepaalde naam, waar ik nu niet op kan komen, en die zie je ook bewegen als je zo'n pak na meer dan een jaar opendoet. Bak je het echter, dan zul je er overigens niet ziek van worden; het is gewoon eiwit, maar smakelijk qua idee is natuurlijk anders. Maar in geval van nood hoef je je niet druk te maken, wel met schimmel denk ik.
Meelmotten, meelkevers, meelmijten dus. Niet meer inslaan dan dat je in een jaar zou verbruiken dus.
Daarnaast kun je pasta, macaroni ed heel goed en lang bewaren. Als dat tien jaar staat, kun je het waarschijnlijk nog eten.
Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen denk ik.
Eigenlijk maakt dat niet uit omdat die beestjes als larven en eitjes in die grondstof zelf zitten. Ze worden zeg maar meeverpakt.quote:
Bij die nutscentrales hebben ze echt wel een paar dikke aggregaten achter de hand hoor.quote:Op maandag 24 november 2025 13:29 schreef borbit het volgende:
[..]
Niks mis met dat kampeer setje op een vlak aanrecht binnenshuis hoor. Althans: niet voor het koken van een (eenvoudige) maaltijd of van water voor koffie/thee/ontsmetting.quote:Op maandag 24 november 2025 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Vrees toch wel dat veel mensen, die niet goed zijn voorbereid, maar wel jaarlijks camperen, er niet bij nadenken en gewoon hun kampeersetje binnenshuis gaan gebruiken.
Gewoon hout op de plancha en grillen!! Dikke jas aan of een deken erom.
Denk dat water wel het belangrijkste is. Zit er wel over te denken om daar een voorraad van in huis te halen. Heb wel voldoende wijn in de kelder liggen, maar dat werkt niet als dorstlesser. *Hips!*
Dat heeft weinig zin bij een totale blackout. Die zijn dan ook koud.quote:Op maandag 24 november 2025 14:27 schreef capricia het volgende:
Ben benieuwd of ze dan de gymzalen en bibliotheken en ziekenhuizen beschikbaar stellen als het koud is.
Voordat mensen van de "shit er is even geen stroom" naar de "paniek, er is vele uren of dagen geen stroom" stand gaan, zal de supermarkt chef wel hebben uitgevogeld hoe de schuifdeuren handmatig gesloten kunnen worden en hoe het rolluik handmatig kan zakken en vergrendeld kan worden.quote:Op maandag 24 november 2025 14:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat electronische schuifdeuren van winkels gewoon open blijven staan als de stroom uitvalt.
Wat denk jij dat jongeren gaan doen?
Hopelijk zitten er ook weinig mensen in een lift.
Correct. En maximaal voor een paar uur aan brandstof. Als op regionale/provinciale schaal de stroom uitvalt is dat niet zo'n probleem en kun je een half uurtje verderop weer brandstof halen. Landelijk of nog groter wordt "even verderop brandstof halen" wel een stukje lastiger, zeker als je dat voor alle installaties tegelijkertijd moet doen.quote:Op maandag 24 november 2025 17:11 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bij die nutscentrales hebben ze echt wel een paar dikke aggregaten achter de hand hoor.
Als het echt om 72 uur gaat:quote:Op maandag 24 november 2025 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voordat mensen van de "shit er is even geen stroom" naar de "paniek, er is vele uren of dagen geen stroom" stand gaan, zal de supermarkt chef wel hebben uitgevogeld hoe de schuifdeuren handmatig gesloten kunnen worden en hoe het rolluik handmatig kan zakken en vergrendeld kan worden.
't is niet zo dat als ergens de stroom uitvalt direct mensen als een gek de straat op gaan. Maar de supermarktchef zal wel direct de winkel sluiten als het goed is, want hij kan op dat moment toch geen klanten bedienen.
Ik neem aan dat ziekenhuizen wel een backup voor zichzelf hebben mocht de stroom uitvallen. Dat niet opeens de beademing stopt of de operatiekamer geen licht meer heeft.quote:Op maandag 24 november 2025 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Correct. En maximaal voor een paar uur aan brandstof. Als op regionale/provinciale schaal de stroom uitvalt is dat niet zo'n probleem en kun je een half uurtje verderop weer brandstof halen. Landelijk of nog groter wordt "even verderop brandstof halen" wel een stukje lastiger, zeker als je dat voor alle installaties tegelijkertijd moet doen.
Probleem is dat we een steeds voller stroomnet hebben en ook steeds meer internationale verbindingen. Dat zorgt dat "kleine" verstoringen makkelijker voor een kettingreactie zorgen die een groot gebied kan treffen.
Inderdaad. Vooral omdat de benzinepomp het ook niet doet zonder stroom.quote:Op maandag 24 november 2025 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Correct. En maximaal voor een paar uur aan brandstof. Als op regionale/provinciale schaal de stroom uitvalt is dat niet zo'n probleem en kun je een half uurtje verderop weer brandstof halen. Landelijk of nog groter wordt "even verderop brandstof halen" wel een stukje lastiger, zeker als je dat voor alle installaties tegelijkertijd moet doen.
Probleem is dat we een steeds voller stroomnet hebben en ook steeds meer internationale verbindingen. Dat zorgt dat "kleine" verstoringen makkelijker voor een kettingreactie zorgen die een groot gebied kan treffen.
Er zijn natuurlijk ook andere (nood) voorraden brandstof, de nutsbedrijven en andere essentiële instelling gaan natuurlijk niet met een jerrycan bij de pomp staan.quote:Op maandag 24 november 2025 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral omdat de benzinepomp het ook niet doet zonder stroom.
Dat hangt er van af. Ze hebben allemaal (zeker ziekenhuizen en zo) een noodvoorziening, meestal in de vorm van dieselaggregaten. Maar omdat die zelden of nooit gebruikt worden is het maar de vraag of ze wel werken en hoeveel diesel er in de tank zit.quote:Op maandag 24 november 2025 19:04 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hulpdiensten als de stroom in heel Nederland 72 uur uit valt.
Voor kleinere noodstroom installaties zal die jerrycan bij de pomp wel degelijk "optie A" zijn. Een 10KVA aggregaat gebruikt zo'n 3 liter diesel per uur en heeft een brandstoftank die prima met enkele 10-liter jerrycans te vullen is. Voor elke 3 uur heb je dan 1 kannetje diesel nodig.quote:Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk ook andere (nood) voorraden brandstof, de nutsbedrijven en andere essentiële instelling gaan natuurlijk niet met een jerrycan bij de pomp staan.
DIe hebben een thermokoppel ter beveiliging. Bovendien, het evt. aardgas stroomt de schoorsteen uit. Een harde boem is het ergste wat er kon gebeuren.quote:Op maandag 24 november 2025 11:35 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als het goed is, worden die regelmatig getest. Idem de brandstofvoorraad. Verder zijn er no-break installaties, lees batterijen.quote:Op maandag 24 november 2025 19:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat hangt er van af. Ze hebben allemaal (zeker ziekenhuizen en zo) een noodvoorziening, meestal in de vorm van dieselaggregaten. Maar omdat die zelden of nooit gebruikt worden is het maar de vraag of ze wel werken en hoeveel diesel er in de tank zit.
Er staan voldoende Black Start eenheden over het land verspreid.quote:Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar als we een landelijke blackout hebben, wordt het een race tegen de klok om alle cruciale ziekenhuizen en andere cruciale diensten steeds tijdig van voldoende brandstof voor de noodstroomvoorziening te voorzien.
Veel cruciale installaties hebben telecommunicatie via een satteliettelefoon.quote:Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Hulpdiensten zullen nauwelijks bereikbaar zijn op de wijze die we gewend zijn, want telefoonnetwerken hebben ook simpelweg elektriciteit nodig. In hoeverre hulpdiensten onderling nog kunnen communiceren weet ik niet.
Dat hangt van de ernst van de nooddienst af. Bij de intensive care van het ziekenhuis zullen ze dat inderdaad wel doen. Maar steeds meer systemen zijn gekoppeld aan andere systemen en zitten vaak in de Cloud. Zo zal het behoorlijk lastig worden het patiëntendossier in te kijken. Verwacht dus dat er veel omvalt, ook bij de essentiële hulpdiensten.quote:Op maandag 24 november 2025 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Als het goed is, worden die regelmatig getest. Idem de brandstofvoorraad. Verder zijn er no-break installaties, lees batterijen.
Maar het herstarten van het elektriciteitsnet wordt ook zelden of nooit getest.quote:Op maandag 24 november 2025 19:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Er staan voldoende Black Start eenheden over het land verspreid.
Wil je bij ons een Black Start test bijwonen? Regelmatig.quote:Op maandag 24 november 2025 20:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het herstarten van het elektriciteitsnet wordt ook zelden of nooit getest.
En wat wordt er dan opgestart?quote:Op maandag 24 november 2025 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Wil je bij ons een Black Start test bijwonen? Regelmatig.
Een opzettelijk spanningsloos gemaakte 150 kV rail wordt met een BS-generator op spanning gebracht. Vervolgens wordt de GT-generator gestart op die 150 kV-rail. Die kan dan de volgende centrales/generatoren opstarten.quote:Op maandag 24 november 2025 20:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wat wordt er dan opgestart?
Vragen jullie ook om alles uit te zetten voor je stroom gaat leveren?quote:Op maandag 24 november 2025 20:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Een opzettelijk spanningsloos gemaakte 150 kV rail wordt met een BS-generator op spanning gebracht. Die kan dan de volgende centrales/generatoren opstarten.
quote:Op maandag 24 november 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vragen jullie ook om alles uit te zetten voor je stroom gaat leveren?
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk. Alhoewel je naar die fabriek toe kunt rijden en de hoofdschakelaars uit kunt zetten.quote:
Grootverbruikers hebben schakelaars die afvallen bij stroomonderbreking en niet automatisch inkomen. Anders zou je nooit fatsoenlijk het net kunnen opstarten en uitbreiden.quote:Op maandag 24 november 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk. Alhoewel je naar die fabriek toe kunt rijden en de hoofdschakelaars uit kunt zetten.
Ben benieuwd hoe de NS dat doet.quote:Op maandag 24 november 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk. Alhoewel je naar die fabriek toe kunt rijden en de hoofdschakelaars uit kunt zetten.
Ja, inderdaad, iedere keer een baanvak.quote:Op maandag 24 november 2025 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe de NS dat doet.
Vak voor vak?
Die verbruiken namelijk evenveel stroom als heel Amsterdam.Als dat in een keer aangeslingerd wordt, dan komt er vast een dipje ergens.
Mijn ouders hebben een waterput laten aanboren. Dan zit je op de veluwe wel knor..quote:Op maandag 24 november 2025 13:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Vrees toch wel dat veel mensen, die niet goed zijn voorbereid, maar wel jaarlijks camperen, er niet bij nadenken en gewoon hun kampeersetje binnenshuis gaan gebruiken.
Gewoon hout op de plancha en grillen!! Dikke jas aan of een deken erom.
Denk dat water wel het belangrijkste is. Zit er wel over te denken om daar een voorraad van in huis te halen. Heb wel voldoende wijn in de kelder liggen, maar dat werkt niet als dorstlesser. *Hips!*
Ik moet het gezien deze opmerking even toelichten. De wijk/omgeving/stad zit niet zonder voeding, onze centrale ligt "plat". Dan starten we een BS op, die een spanningsloze 150 kV rail opspant die vervolgens de centrale (lees: Gasturbine) start waarmee we de rest van het 150 kV net kunnen voeden. Zoals industrieën en andere centrales ind e buurt. Elke regio heeft een BS, TenneT betaalt daar grof voor, puur om het ding te hebben staan en te testen.quote:Op maandag 24 november 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk.
Ik weet hoe het werkt. Maar eerst zien, dan geloven. Want er zijn veel schakels die geen roet in het eten mogen gooien. Een klein foutje kan bij zoiets veelomvattends grote gevolgen hebben, zeker als het de eerst keer is dat je dat doet.quote:Op maandag 24 november 2025 20:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik moet het gezien deze opmerking even toelichten. De wijk/omgeving/stad zit niet zonder voeding, onze centrale ligt "plat". Dan starten we een BS op die een spanningsloze 150 kV rail opspant die vervolgens de centrale (lees: Gasturbine) start waarmee we de rest van het 150 kV net kunnen voeden. Zoals industrieën en andere centrales ind e buurt. Elke regio heeft een BS, TenneT betaalt daar grof voor, puur om het ding te hebben staan en te testen.
Dat klopt, er ligt een draaiboek van hier tot ginder. Bij zo'n test is iedereen geconcentreerd en gestrest bezig. Alle professionals zijn aanwezig, en iedereen die er niks te zoeken heeft, wordt van het terrein afgeschopt. T/m directieniveau (corporate en TenneT)wordt er gerapporteerd.quote:Op maandag 24 november 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Want er zijn veel schakels die geen roet in het eten mogen gooien. Een klein foutje kan bij zoiets veelomvattends grote gevolgen hebben, zeker als het de eerst keer is dat je dat doet.
Ik ben ooit begonnen als elektromonteur, dus ik ben van alle markten thuis als het wat met elektriciteit te maken heeftquote:Op maandag 24 november 2025 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt, er ligt een draaiboek van hier tot ginder. Bij zo'n test is iedereen geconcentreerd en gestrest bezig. Alle professionals zijn aanwezig, en iedereen die er niks te zoeken heeft, wordt van het terrein afgeschopt. T/m directieniveau (corporate en TenneT)wordt er gerapporteerd.
btw deze is wel interessant voor jouw vakgebied https://www.rdi.nl/actuee(...)k-start-faciliteiten
Deze ook: [ afbeelding ]
Dus wat is je punt? Of wou je gewoon even vermelden dat je anti EV bent?quote:Op maandag 24 november 2025 13:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat weet ik allemaal wel, maar dat neemt niet weg wat ik zeg he
Hoe haal je dat er nou weer uitquote:Op dinsdag 25 november 2025 01:47 schreef borbit het volgende:
[..]
Dus wat is je punt? Of wou je gewoon even vermelden dat je anti EV bent?
72 uur geen stroom is denk ik anderhalf week niet vanuit gaan dat je je gewenste gekoelde voedsel kan aanvullen in de supermarkt. Als er dan weer voor het eerst voorraden naar winkels gaan, zullen mensen ook wel rare dingen doen.quote:Op maandag 24 november 2025 19:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het echt om 72 uur gaat:
De economische schade gaat enorm zijn. En dan kijk ik alleen naar de supermarkt, dus niet naar het overige bedrijfsleven, want dat is ongekend die schade.
De ketens voor voedsel en distributie richting de supermarkt gaan in de soep lopen. Complete afdelingen van de supermarkt kun je weggooien. Terwijl de toeleveranciers dezelfde problemen hebben.
Wij hebben een keer in een weekend lokale stroomstoring gehad toen wij een supermarkt hadden. Dus dan kun je alles van zuivel tm vleeswaren, van diepvries tm gekoelde maaltijden en alles wat ook maar enigsinds bevroren of gekoeld is, gewoon weggooien.
En dat wordt niet de maandag erna gewoon weer aangevuld.
Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hulpdiensten als de stroom in heel Nederland 72 uur uit valt.
Westland ligt in de Randstad, zit letterlijk ingeklemd tussen rotterdam en den haagquote:Op maandag 24 november 2025 14:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik denk dat de pleuris vooral uitbreekt in de randstad. Hier op het eiland valt genoeg te eten.
Schuren liggen vol appels, aardappelen en uien en de meesten hier hebben een houtkachel.
Mensen in het Westland zullen zich ook niet zo druk maken, met al die kassen vol groenten.
Het is ook niet zo, dat al die landbouwers hun deuren open zetten, met een bordje: "gratis eten!". En je moet wel contant betalen en er op de fiets naar toe kunnen gaan.quote:Op dinsdag 25 november 2025 18:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Westland ligt in de Randstad, zit letterlijk ingeklemd tussen rotterdam en den haag
dan is het nog wel de randstadquote:Op dinsdag 25 november 2025 19:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is ook niet zo, dat al die landbouwers hun deuren open zetten, met een bordje: "gratis eten!". En je moet wel contant betalen en er op de fiets naar toe kunnen gaan.
Diesel? Wil je soms dat onze kinderen gaan verdrinken?!? Gebruik je zonnepanelen of ga in de kou zitten!quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:46 schreef suijkerbuijk het volgende:
Geen last van.
Eigen energie bronnen en opslag .
Als ik alleen de koelkast en vriezer aan laat staan met led licht makkelijk 5 dagen op de accu .
Zon even op en de boel laad weer op.
En anders de diesel motor starten en de Dynamo doet de rest op laden .
Warmte gewoon via de diesel kachel.
2 liter diesel per 24 uur voor warmte .
Nee genoeg mee gemaakt in de haven dat de stroom uitvalt.
Helaas ik ben geen linkse hippie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Diesel? Wil je soms dat onze kinderen gaan verdrinken?!? Gebruik je zonnepanelen of ga in de kou zitten!
Ik heb een geweer en een 300l boiler. Plus in de toekomst een accu met island mode. Ik zie het wel.quote:Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was 3 weken geleden. Was geen waterfles meer te krijgen.![]()
Slechte combi, loopt leeg als er kogelgaten in zitten.quote:Op woensdag 26 november 2025 22:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb een geweer en een 300l boiler.
Ja, mijn boiler is maar 80 liter. Veel te weinig. En als ik een dak had gehad, had ik ook een zonneboiler willen hebben.quote:Op woensdag 26 november 2025 22:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb een geweer en een 300l boiler. Plus in de toekomst een accu met island mode. Ik zie het wel.
Woon je erg ver van Utrecht?quote:Op woensdag 26 november 2025 22:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb een geweer en een 300l boiler. Plus in de toekomst een accu met island mode. Ik zie het wel.
Ik heb daar gewerkt. Er waren inderdaad nood aggregaten maar geen diesel. Paar keer per jaar worden ze ook getest maar dan gaat er gewoon iemand met een jerrycan naar de pomp. Ik heb het een paar keer aangekaart in de vergaderingen maar is nooit wat mee gebeurt. Sindsdien heb ik thuis ook maar een water voorraad aangelegd.quote:Op maandag 24 november 2025 17:11 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bij die nutscentrales hebben ze echt wel een paar dikke aggregaten achter de hand hoor.
Goede combi als je een beetje kan richten.quote:Op woensdag 26 november 2025 22:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Slechte combi, loopt leeg als er kogelgaten in zitten.
In de buurt van Tilburg dus je komt maar.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |