abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219334330
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat ik vooropstellen dat voorbereid zijn heel goed is. Een noodpakket in huis hebben is dus ook verstandig.

Wat me wel opvalt is de enorme aandacht er voor icm berichten dat de stroom gaat uitvallen. Dat is niet uit te leggen, nadat iedereen en zijn moeder van het gas af gingen, elektrisch ging rijden, zonnepanelen heeft gelegd. Vooral omdat echt iedereen aan zag komen dat daar geen ruimte voor was op het net.

En zo geef je mensen weer een reden de overheid en haar beleid te wantrouwen. De groene gekte, je zou er bijna iets van waarheid in zien.
Volgens mij kiezen wij politici zodat er geen stroom uit valt en er voldoende drinkwater is en meer van deze dingen. Als ze dat niet kunnen waarmaken is het wellicht beter dat ze vrijwillig opstappen en het over laten aan degenen die dit wel kunnen waarborgen.
  maandag 24 november 2025 @ 14:52:54 #52
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219334353
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 14:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat electronische schuifdeuren van winkels gewoon open blijven staan als de stroom uitvalt.
Wat denk jij dat jongeren gaan doen?

Hopelijk zitten er ook weinig mensen in een lift. :X
De stroom uitvalt? Jullie doen net alsof Rusland hier voor de de deur staat 🤣
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_219334365
Ik denk dat de pleuris vooral uitbreekt in de randstad. Hier op het eiland valt genoeg te eten.
Schuren liggen vol appels, aardappelen en uien en de meesten hier hebben een houtkachel.

Mensen in het Westland zullen zich ook niet zo druk maken, met al die kassen vol groenten.
pi_219334371
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:52 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat veel Nederlanders zich geen raad weten zonder stroom.
  maandag 24 november 2025 @ 15:12:51 #55
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219334479
En mensen vaak nog een vergeten bron van voedsel.

Het kerstpakket van vorig jaar waar allerlei lang houdbaar voedsel in zit en waarvan je denkt "Oh dat eet ik misschien nog wel een keer"
  maandag 24 november 2025 @ 15:20:06 #56
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_219334551
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 14:55 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ik denk serieus dat veel Nederlanders zich geen raad weten zonder stroom.
Maar hoezo zonder stroom? Wat zou daar de grondslag voor zijn
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_219334610
quote:

[..]
Uh, omdat het topic daar over gaat.
Lees de OP:
quote:
..om te onderzoeken hoe het is als de stroom uitvalt en hoe de samenleving daar beter op voorbereid kan worden..
Waar Rusland wel of niet voor de deur staat, is verders niet direct interessant voor dit topic. :P
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 24 november 2025 @ 15:30:19 #58
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219334636
quote:
Ik kan me voorstellen dat dat het eerste is waar je blijkbaar aan denkt, maar een stroomstoring kan allerlei oorzaken hebben.
  maandag 24 november 2025 @ 16:26:36 #59
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219334964
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb het ook gezien toen in Utrecht in bepaalde postcodes het water gekookt moest worden.
Hoe het water in de supermarkt gewoon massaal gehamsterd werd.
Dat was 3 weken geleden. Was geen waterfles meer te krijgen. :')

Als de stroom echt uitvalt, gaan er winkels geplunderd worden.
En dan gaan mensen de winkel in om pleepapier, staatsloten, sterke drank, dure bonbons en andere dure zooi te hamsteren. Dat zal eerder op zijn dan de meel, groente, fruit, ingeblikt voedsel etc.
pi_219334970
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:26 schreef Momo het volgende:

[..]
En dan gaan mensen de winkel in om pleepapier, staatsloten, sterke drank, dure bonbons en andere dure zooi te hamsteren. Dat zal eerder op zijn dan de meel, groente, fruit, ingeblikt voedsel etc.
En tabak. Bij de lokale Bruna, Primera enzo.

En vergeet de rijen bij de koffieshops niet, toen er een lockdown aangekondigd werd.
- Goethe, “Faust”
  maandag 24 november 2025 @ 16:28:52 #61
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219334972
Ik heb nog iets van 10 kilo rijst, of waarschijnlijk nog wel meer, vanuit de coronatijd :@
  maandag 24 november 2025 @ 16:32:11 #62
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219334983
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:28 schreef Tengano het volgende:
Ik heb nog iets van 10 kilo rijst of misschien nog wel meer, vanuit de coronatijd :@
Ik zat nog te denken om een grote zak Bloem te halen, die kun je ook wel lang bewaren geloof ik.
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 16:33:38 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219334988
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:32 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Ik zat nog te denken om een grote zak Bloem te halen, die kun je ook wel lang bewaren geloof ik.
Net nog een pak bloem weg kunnen gooien omdat er beestjes in zaten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 24 november 2025 @ 16:40:12 #64
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219335011
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:32 schreef Zoddie het volgende:
Die rijst is wonderlijk genoeg nog steeds goed, zolang hij maar droog blijft. Ik heb toen een baal van 20 kilo oid gekocht en het in afsluitbare grote plastic containers gedaan. En inderdaad er zitten geen beestjes in, maar misschien heb ik daarbij geluk gehad dat die rijst een soort van voorbewerkt is, ik weet het niet.

Maar wat @xpompompomx ook zegt in bloem gaan inderdaad wel beestjes zitten, die hebben ook een bepaalde naam, waar ik nu niet op kan komen, en die zie je ook bewegen als je zo'n pak na meer dan een jaar opendoet. Bak je het echter, dan zul je er overigens niet ziek van worden; het is gewoon eiwit, maar smakelijk qua idee is natuurlijk anders. Maar in geval van nood hoef je je niet druk te maken, wel met schimmel denk ik.

Meelmotten, meelkevers, meelmijten dus. Niet meer inslaan dan dat je in een jaar zou verbruiken dus.

Daarnaast kun je pasta, macaroni ed heel goed en lang bewaren. Als dat tien jaar staat, kun je het waarschijnlijk nog eten.

Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 24-11-2025 16:45:15 ]
  maandag 24 november 2025 @ 16:56:05 #65
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219335072
quote:
15s.gif Op maandag 24 november 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Net nog een pak bloem weg kunnen gooien omdat er beestjes in zaten.
Was die nog dicht of al open gemaakt?
  maandag 24 november 2025 @ 16:57:40 #66
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219335079
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:40 schreef Tengano het volgende:

[..]
Die rijst is wonderlijk genoeg nog steeds goed, zolang hij maar droog blijft. Ik heb toen een baal van 20 kilo oid gekocht en het in afsluitbare grote plastic containers gedaan. En inderdaad er zitten geen beestjes in, maar misschien heb ik daarbij geluk gehad dat die rijst een soort van voorbewerkt is, ik weet het niet.

Maar wat @:xpompompomx ook zegt in bloem gaan inderdaad wel beestjes zitten, die hebben ook een bepaalde naam, waar ik nu niet op kan komen, en die zie je ook bewegen als je zo'n pak na meer dan een jaar opendoet. Bak je het echter, dan zul je er overigens niet ziek van worden; het is gewoon eiwit, maar smakelijk qua idee is natuurlijk anders. Maar in geval van nood hoef je je niet druk te maken, wel met schimmel denk ik.

Meelmotten, meelkevers, meelmijten dus. Niet meer inslaan dan dat je in een jaar zou verbruiken dus.

Daarnaast kun je pasta, macaroni ed heel goed en lang bewaren. Als dat tien jaar staat, kun je het waarschijnlijk nog eten.

Hetzelfde geldt voor gedroogde bonen denk ik.
Pasta is ook wel een goede ja, die gaan inderdaad erg lang mee.
  maandag 24 november 2025 @ 17:04:44 #67
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219335102
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 16:56 schreef Zoddie het volgende:
Was die nog dicht of al open gemaakt?
Eigenlijk maakt dat niet uit omdat die beestjes als larven en eitjes in die grondstof zelf zitten. Ze worden zeg maar meeverpakt.
  maandag 24 november 2025 @ 17:11:10 #68
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219335124
quote:
7s.gif Op maandag 24 november 2025 13:29 schreef borbit het volgende:

[..]
Als de stroom langdurig uitvalt komt er ook geen gas meer uit de muur. Water uit je kraan kapt er ook mee. Die systemen moeten met elektrische pompen op druk gehouden worden. Zelfde voor het riool.
Bij die nutscentrales hebben ze echt wel een paar dikke aggregaten achter de hand hoor.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219335207
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Vrees toch wel dat veel mensen, die niet goed zijn voorbereid, maar wel jaarlijks camperen, er niet bij nadenken en gewoon hun kampeersetje binnenshuis gaan gebruiken.

Gewoon hout op de plancha en grillen!! Dikke jas aan of een deken erom.

Denk dat water wel het belangrijkste is. Zit er wel over te denken om daar een voorraad van in huis te halen. Heb wel voldoende wijn in de kelder liggen, maar dat werkt niet als dorstlesser. *Hips!*
Niks mis met dat kampeer setje op een vlak aanrecht binnenshuis hoor. Althans: niet voor het koken van een (eenvoudige) maaltijd of van water voor koffie/thee/ontsmetting.

En ja, hier zal ik ook gewoon de kampeeruitrusting pakken bij langdurige stroomuitval.
Een beetje hout voor de houtkachel hebben we ook altijd wel liggen.

En water is hier niet zo'n punt. Er staat een vat met 230 liter drinkwater op zolder wat met een beetje handigheid prima gedoseerd is af te tappen.

Bij de kampeeruitrusting heb ik ook nog stroom beschikbaar. Een kleine powerstation met 100W zonnepaneel en nog een opvouwbaar zonnepaneel om via USB telefoons, Bluetooth speaker, lampjes etc op te laden.

Ik denk dat we bezoek kunnen verwachten tijdens een langdurige blackout...
pi_219335238
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 14:27 schreef capricia het volgende:
Ben benieuwd of ze dan de gymzalen en bibliotheken en ziekenhuizen beschikbaar stellen als het koud is.
Dat heeft weinig zin bij een totale blackout. Die zijn dan ook koud.
Een gymzaal oid beschikbaar stellen is alleen zinvol zolang het een deel van een plaats/wijk betreft en de gymzaal nog wel van energie wordt voorzien.
pi_219335533
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 14:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat electronische schuifdeuren van winkels gewoon open blijven staan als de stroom uitvalt.
Wat denk jij dat jongeren gaan doen?

Hopelijk zitten er ook weinig mensen in een lift. :X
Voordat mensen van de "shit er is even geen stroom" naar de "paniek, er is vele uren of dagen geen stroom" stand gaan, zal de supermarkt chef wel hebben uitgevogeld hoe de schuifdeuren handmatig gesloten kunnen worden en hoe het rolluik handmatig kan zakken en vergrendeld kan worden.

't is niet zo dat als ergens de stroom uitvalt direct mensen als een gek de straat op gaan. Maar de supermarktchef zal wel direct de winkel sluiten als het goed is, want hij kan op dat moment toch geen klanten bedienen.
pi_219335582
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 17:11 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Bij die nutscentrales hebben ze echt wel een paar dikke aggregaten achter de hand hoor.
Correct. En maximaal voor een paar uur aan brandstof. Als op regionale/provinciale schaal de stroom uitvalt is dat niet zo'n probleem en kun je een half uurtje verderop weer brandstof halen. Landelijk of nog groter wordt "even verderop brandstof halen" wel een stukje lastiger, zeker als je dat voor alle installaties tegelijkertijd moet doen.

Probleem is dat we een steeds voller stroomnet hebben en ook steeds meer internationale verbindingen. Dat zorgt dat "kleine" verstoringen makkelijker voor een kettingreactie zorgen die een groot gebied kan treffen.
pi_219336013
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voordat mensen van de "shit er is even geen stroom" naar de "paniek, er is vele uren of dagen geen stroom" stand gaan, zal de supermarkt chef wel hebben uitgevogeld hoe de schuifdeuren handmatig gesloten kunnen worden en hoe het rolluik handmatig kan zakken en vergrendeld kan worden.

't is niet zo dat als ergens de stroom uitvalt direct mensen als een gek de straat op gaan. Maar de supermarktchef zal wel direct de winkel sluiten als het goed is, want hij kan op dat moment toch geen klanten bedienen.
Als het echt om 72 uur gaat:
De economische schade gaat enorm zijn. En dan kijk ik alleen naar de supermarkt, dus niet naar het overige bedrijfsleven, want dat is ongekend die schade.

De ketens voor voedsel en distributie richting de supermarkt gaan in de soep lopen. Complete afdelingen van de supermarkt kun je weggooien. Terwijl de toeleveranciers dezelfde problemen hebben.

Wij hebben een keer in een weekend lokale stroomstoring gehad toen wij een supermarkt hadden. Dus dan kun je alles van zuivel tm vleeswaren, van diepvries tm gekoelde maaltijden en alles wat ook maar enigsinds bevroren of gekoeld is, gewoon weggooien.
En dat wordt niet de maandag erna gewoon weer aangevuld.

Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hulpdiensten als de stroom in heel Nederland 72 uur uit valt.
- Goethe, “Faust”
pi_219336034
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Correct. En maximaal voor een paar uur aan brandstof. Als op regionale/provinciale schaal de stroom uitvalt is dat niet zo'n probleem en kun je een half uurtje verderop weer brandstof halen. Landelijk of nog groter wordt "even verderop brandstof halen" wel een stukje lastiger, zeker als je dat voor alle installaties tegelijkertijd moet doen.

Probleem is dat we een steeds voller stroomnet hebben en ook steeds meer internationale verbindingen. Dat zorgt dat "kleine" verstoringen makkelijker voor een kettingreactie zorgen die een groot gebied kan treffen.
Ik neem aan dat ziekenhuizen wel een backup voor zichzelf hebben mocht de stroom uitvallen. Dat niet opeens de beademing stopt of de operatiekamer geen licht meer heeft.

Maar hoe zit dat met verzorgingstehuizen, gevangenissen enzo?
- Goethe, “Faust”
pi_219336246
"Binnenkort ook onaangekondigd bij u thuis! Bent u wel voorbereid?"
pi_219336273
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Inderdaad. Vooral omdat de benzinepomp het ook niet doet zonder stroom.
pi_219336299
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. Vooral omdat de benzinepomp het ook niet doet zonder stroom.
Er zijn natuurlijk ook andere (nood) voorraden brandstof, de nutsbedrijven en andere essentiële instelling gaan natuurlijk niet met een jerrycan bij de pomp staan.
Voorheen Post ID 101472
pi_219336303
@capricia: inderdaad kunnen winkels en horeca en ook de toeleveranciers al het gekoelde etenswaar afschrijven bij zo'n grootschalige langdurige storing.
Ook fabrieken die versproducten bewerken zullen stil liggen.
En zonder elektriciteit voor de computers, valt ook de distributie keten zo goed als stil.

Hulpdiensten zullen nauwelijks bereikbaar zijn op de wijze die we gewend zijn, want telefoonnetwerken hebben ook simpelweg elektriciteit nodig. In hoeverre hulpdiensten onderling nog kunnen communiceren weet ik niet.
Toen het 112 een paar jaar terug niet bereikbaar was, werden veel vrijwillige brandweerposten bemand door enkele vrijwilligers en riepen zij via social media op om je in geval van nood bij de lokale brandweerpost te melden als het niet lukte om telefonisch hulpdiensten te bereiken. Ik verwacht dat bij een stroomstoring met de omvang waar we het hier over hebben de brandweerposten ook wel weer bemand zullen worden.
Ik meen ook dat er de laatste tijd wel aandacht voor is om brandweerposten van een noodstroomvoorziening te voorzien, en van een communicatiesysteem wat op die noodstroom kan draaien. Zodat er bij grootschalige stroomuitval communicatie mogelijk is met portofoons van de eigen post, met de meldkamer en met omliggende brandweerposten.

Ja, ziekenhuizen hebben een eigen stroomvoorziening waar de IC afdelingen op kunnen draaien en ook de OK's. Bovendien heeft cruciale apparatuur op de IC vaak ook een eigen accu om nog enige tijd volledig stand-alone te kunnen draaien.
Maar ook daar geldt: de brandstof is niet oneindig. Als het om één ziekenhuis gaat, haalt de veiligheidsregio wel even wat brandstof uit een andere regio (want de pompen van tankstations werken ook niet zonder elektriciteit). Maar als we een landelijke blackout hebben, wordt het een race tegen de klok om alle cruciale ziekenhuizen en andere cruciale diensten steeds tijdig van voldoende brandstof voor de noodstroomvoorziening te voorzien. Maar ongetwijfeld zullen de veiligheidsregio's en defensie daar wel draaiboeken voor hebben. Het is in zo'n geval te hopen dat olieraffinaderijen volledig losgekoppeld zijn van het publieke elektriciteitsnet, zodat zij niet mee getrokken worden in een totale blackout en de installaties daar operationeel blijven (inclusief een tankstation op het terrein van de raffinaderij om de vrachtwagens die brandstoffen moeten bezorgen van diesel te voorzien).

In hoeverre andere instellingen een noodstroomvoorziening hebben durf ik niet te zeggen.
pi_219336309
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 19:04 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de bereikbaarheid van de hulpdiensten als de stroom in heel Nederland 72 uur uit valt.
Dat hangt er van af. Ze hebben allemaal (zeker ziekenhuizen en zo) een noodvoorziening, meestal in de vorm van dieselaggregaten. Maar omdat die zelden of nooit gebruikt worden is het maar de vraag of ze wel werken en hoeveel diesel er in de tank zit.

De communicatie gaat de eerste dag nog wel goed, maar valt daarna ook om. Dus dan moet iedereen het zelf uitzoeken.
pi_219336392
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Er zijn natuurlijk ook andere (nood) voorraden brandstof, de nutsbedrijven en andere essentiële instelling gaan natuurlijk niet met een jerrycan bij de pomp staan.
Voor kleinere noodstroom installaties zal die jerrycan bij de pomp wel degelijk "optie A" zijn. Een 10KVA aggregaat gebruikt zo'n 3 liter diesel per uur en heeft een brandstoftank die prima met enkele 10-liter jerrycans te vullen is. Voor elke 3 uur heb je dan 1 kannetje diesel nodig.

Voor grote installaties zal er sprake zijn van tanks met honderden of zelfs duizenden liters die normaliter rechtstreeks vanuit een tankwagen gevuld zullen worden.
Alleen.... Probeer die brandstof leverancier waar je als ziekenhuis afspraken mee hebt maar eens te bellen als het telefoonnetwerk door landelijke stroomuitval plat ligt.
pi_219336501
quote:
15s.gif Op maandag 24 november 2025 11:35 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Mijn opa en oma hadden gewoon nog zo'n gaskachel in de woonkamer staan, er zal vast wel een keer iemand vergast zijn omdat de waakvlam uitsloeg oid, maar over het algemeen zijn ze best veilig.
DIe hebben een thermokoppel ter beveiliging. Bovendien, het evt. aardgas stroomt de schoorsteen uit. Een harde boem is het ergste wat er kon gebeuren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219336520
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dat hangt er van af. Ze hebben allemaal (zeker ziekenhuizen en zo) een noodvoorziening, meestal in de vorm van dieselaggregaten. Maar omdat die zelden of nooit gebruikt worden is het maar de vraag of ze wel werken en hoeveel diesel er in de tank zit.
Als het goed is, worden die regelmatig getest. Idem de brandstofvoorraad. Verder zijn er no-break installaties, lees batterijen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219336544
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar als we een landelijke blackout hebben, wordt het een race tegen de klok om alle cruciale ziekenhuizen en andere cruciale diensten steeds tijdig van voldoende brandstof voor de noodstroomvoorziening te voorzien.
Er staan voldoende Black Start eenheden over het land verspreid.
pi_219336561
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Hulpdiensten zullen nauwelijks bereikbaar zijn op de wijze die we gewend zijn, want telefoonnetwerken hebben ook simpelweg elektriciteit nodig. In hoeverre hulpdiensten onderling nog kunnen communiceren weet ik niet.

Veel cruciale installaties hebben telecommunicatie via een satteliettelefoon.
pi_219336625
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Als het goed is, worden die regelmatig getest. Idem de brandstofvoorraad. Verder zijn er no-break installaties, lees batterijen.
Dat hangt van de ernst van de nooddienst af. Bij de intensive care van het ziekenhuis zullen ze dat inderdaad wel doen. Maar steeds meer systemen zijn gekoppeld aan andere systemen en zitten vaak in de Cloud. Zo zal het behoorlijk lastig worden het patiëntendossier in te kijken. Verwacht dus dat er veel omvalt, ook bij de essentiële hulpdiensten.
pi_219336632
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Er staan voldoende Black Start eenheden over het land verspreid.
Maar het herstarten van het elektriciteitsnet wordt ook zelden of nooit getest.
pi_219336642
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar het herstarten van het elektriciteitsnet wordt ook zelden of nooit getest.
Wil je bij ons een Black Start test bijwonen? Regelmatig.
pi_219336742
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Wil je bij ons een Black Start test bijwonen? Regelmatig.
En wat wordt er dan opgestart?

Ik zit in de IT en heb vaak gepleit of zelfs geprobeerd te kijken wat er gebeurd als je de servers uitzet. In de praktijk blijkt de backup toch meestal niet vlekkeloos te werken en loop je continu tegen afhankelijkheden op. Daarom testen ze dat allemaal zelden.

Ik ben zelf lang geleden een keer bij een open dag van het energiebedrijf in Helmond geweest (Essent?), waar de ICT manager dus stond te vertellen dat hij ieder jaar op een willekeurig moment de servers om zeep hielp om te kijken of ze daarna ook weer de lucht in gingen en hoe lang dat duurde. Maar dat was ook de enige keer dat ik dat mee heb gemaakt.

Wat ik wel al regelmatig bij verschillende bedrijven heb meegemaakt is dat omgevallen server(s) niet meer te herstellen waren en vervangen moesten worden na een storing. Terwijl er toch echt iedere dag een backup was gemaakt.

Maar ik wil dat inderdaad wel een keer meemaken :)
pi_219336920
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En wat wordt er dan opgestart?
Een opzettelijk spanningsloos gemaakte 150 kV rail wordt met een BS-generator op spanning gebracht. Vervolgens wordt de GT-generator gestart op die 150 kV-rail. Die kan dan de volgende centrales/generatoren opstarten.
pi_219336931
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Een opzettelijk spanningsloos gemaakte 150 kV rail wordt met een BS-generator op spanning gebracht. Die kan dan de volgende centrales/generatoren opstarten.
Vragen jullie ook om alles uit te zetten voor je stroom gaat leveren?
pi_219336938
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vragen jullie ook om alles uit te zetten voor je stroom gaat leveren?
:Y alles is al afgeschakeld. Overigens staan er ook Koningsdiesels, maar dat is een andere afdeling (LS).
pi_219336951
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:34 schreef blomke het volgende:

[..]
:Y alles is al afgeschakeld.
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk. Alhoewel je naar die fabriek toe kunt rijden en de hoofdschakelaars uit kunt zetten.
pi_219336969
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk. Alhoewel je naar die fabriek toe kunt rijden en de hoofdschakelaars uit kunt zetten.
Grootverbruikers hebben schakelaars die afvallen bij stroomonderbreking en niet automatisch inkomen. Anders zou je nooit fatsoenlijk het net kunnen opstarten en uitbreiden.
pi_219336970
quote:

[..]
Ben benieuwd hoe de NS dat doet.
Vak voor vak?
Die verbruiken namelijk evenveel stroom als heel Amsterdam. :D Als dat in een keer aangeslingerd wordt, dan komt er vast een dipje ergens.
- Goethe, “Faust”
pi_219336975
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2025 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoe de NS dat doet.
Vak voor vak?
Die verbruiken namelijk evenveel stroom als heel Amsterdam. :D Als dat in een keer aangeslingerd wordt, dan komt er vast een dipje ergens.
Ja, inderdaad, iedere keer een baanvak.
pi_219336984
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 13:44 schreef Gia het volgende:

[..]
Vrees toch wel dat veel mensen, die niet goed zijn voorbereid, maar wel jaarlijks camperen, er niet bij nadenken en gewoon hun kampeersetje binnenshuis gaan gebruiken.

Gewoon hout op de plancha en grillen!! Dikke jas aan of een deken erom.

Denk dat water wel het belangrijkste is. Zit er wel over te denken om daar een voorraad van in huis te halen. Heb wel voldoende wijn in de kelder liggen, maar dat werkt niet als dorstlesser. *Hips!*
Mijn ouders hebben een waterput laten aanboren. Dan zit je op de veluwe wel knor..
pi_219337006
quote:
Dat is natuurlijk wel een probleem bij industrie of een woonwijk.
Ik moet het gezien deze opmerking even toelichten. De wijk/omgeving/stad zit niet zonder voeding, onze centrale ligt "plat". Dan starten we een BS op, die een spanningsloze 150 kV rail opspant die vervolgens de centrale (lees: Gasturbine) start waarmee we de rest van het 150 kV net kunnen voeden. Zoals industrieën en andere centrales ind e buurt. Elke regio heeft een BS, TenneT betaalt daar grof voor, puur om het ding te hebben staan en te testen.
pi_219337029
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik moet het gezien deze opmerking even toelichten. De wijk/omgeving/stad zit niet zonder voeding, onze centrale ligt "plat". Dan starten we een BS op die een spanningsloze 150 kV rail opspant die vervolgens de centrale (lees: Gasturbine) start waarmee we de rest van het 150 kV net kunnen voeden. Zoals industrieën en andere centrales ind e buurt. Elke regio heeft een BS, TenneT betaalt daar grof voor, puur om het ding te hebben staan en te testen.
Ik weet hoe het werkt. Maar eerst zien, dan geloven. Want er zijn veel schakels die geen roet in het eten mogen gooien. Een klein foutje kan bij zoiets veelomvattends grote gevolgen hebben, zeker als het de eerst keer is dat je dat doet.

Maar misschien kunnen we binnenkort uitgebreid oefenen ;)
pi_219337065
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Want er zijn veel schakels die geen roet in het eten mogen gooien. Een klein foutje kan bij zoiets veelomvattends grote gevolgen hebben, zeker als het de eerst keer is dat je dat doet.
Dat klopt, er ligt een draaiboek van hier tot ginder. Bij zo'n test is iedereen geconcentreerd en gestrest bezig. Alle professionals zijn aanwezig, en iedereen die er niks te zoeken heeft, wordt van het terrein afgeschopt. T/m directieniveau (corporate en TenneT)wordt er gerapporteerd.

btw deze is wel interessant voor jouw vakgebied https://www.rdi.nl/actuee(...)k-start-faciliteiten

Deze ook:

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 24-11-2025 20:58:48 ]
pi_219337259
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat klopt, er ligt een draaiboek van hier tot ginder. Bij zo'n test is iedereen geconcentreerd en gestrest bezig. Alle professionals zijn aanwezig, en iedereen die er niks te zoeken heeft, wordt van het terrein afgeschopt. T/m directieniveau (corporate en TenneT)wordt er gerapporteerd.

btw deze is wel interessant voor jouw vakgebied https://www.rdi.nl/actuee(...)k-start-faciliteiten

Deze ook: [ afbeelding ]
Ik ben ooit begonnen als elektromonteur, dus ik ben van alle markten thuis als het wat met elektriciteit te maken heeft :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')