abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 22 november 2025 @ 19:56:01 #101
375570 crew  Cyan9
pi_219318948
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Kernpunten van Rietdijks opvattingen
Rietdijk was een voorstander van negatieve eugenetica: hij pleitte expliciet voor het ontmoedigen van voortplanting van mensen die hij als “genetisch inferieur” bestempelde, en zag in abortus en euthanasie bij zwaar gehandicapte kinderen een acceptabele oplossing.​

Hij zag het als immoreel als er minder ruimte zou zijn voor “hoogstaande en beschaafde mensen, omdat er ruimte nodig was voor mongooltjes” (zijn term voor mensen met het syndroom van Down).​

Rietdijk vond dat beslissingen over het beëindigen van het leven van zwaar gehandicapte kinderen niet alleen aan ouders moesten worden overgelaten, maar dat de samenleving hierin een stem moest hebben.​
Aan die opvattingen missen we niks. Hoe krijgt iemand het gedacht..
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219319207
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:56 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Bijv.... dat die prof best wel een intelligent mens was... en daarmee samenhangend ook arrogant.
Neerkijken op mensen die niet van zijn stand zijn.
Hij had het ook over zwaargehandicapte babies vermoorden ... en die beslissing niet alleen aan de ouders overlaten.
Hoe zag hij dit....een politie-afdeling komt de te doden baby ophalen, namens de staat ?

Maar er is niks bekends over een mogelijk idee van hem of men ook de wat oudere kinderen en volwassenen moet doden , ten voordele van de samenleving, die zo minder kosten heeft aan hen..
Dat was het nazistische idee, toch ?
pi_219319304
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Bijv.... dat die prof best wel een intelligent mens was... en daarmee samenhangend ook arrogant.
Hij had het ook over zwaargehandicapte babies vermoorden ... en die beslissing niet alleen aan de ouders overlaten.
Hoe zag hij dit....een politie-afdeling komt de te doden baby ophalen, namens de staat ?

Maar er is niks bekends over een mogelijk idee van hem of men ook de wat oudere kinderen en volwassenen moet doden , ten voordele van de samenleving, die zo minder kosten heeft aan hen..
Dit klinkt inderdaad als het zoeken naar een übermensch.
pi_219319339
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij koppelde het direct aan de kosten voor de samenleving. In dit verband lijkt Lidewij de Vos op haar opa. Een asielzoeker kost de samenleving levenslang 480000 euro ongeveer en een echte Nederlander brengt gemiddeld 100000 euro op beweert ze. Moet er bijna om lachen.
pi_219319378
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hij koppelde het direct aan de kosten voor de samenleving. In dit verband lijkt Lidewij de Vos op haar opa. Een asielzoeker kost de staat levenslang 480000 euro ongeveer en een echte Nederlander brengt gemiddeld 100000 euro op beweert ze. Moet er bijna om lachen.
Wacht, was Rietveld de opa van Lidewij _O-
pi_219319393
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Wacht, was Rietveld de opa van Lidewij _O-
Yep, het zit in de familie :D
pi_219319417
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Yep, het zit in de familie :D
Ik wist niet dat Nazisme erfelijk was.
  zaterdag 22 november 2025 @ 20:26:19 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219319448
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Telegraaf/WNL/SBS propaganda drijft op de kracht van oneindige herhaling.

Politici ook natuurlijk. Vastigheid in de boodschap. Wat Baudet nogal eens los liet.
Laten we ons tot BNN-Vara en Joop wenden voor objectiviteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219319455
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Laten we ons tot BNN-Vara en Joop wenden voor objectiviteit.
Dat hoeft ook niet. Plus dat het nazisme zich ook richtte op een minderheidsgroep, de Joden, waarvan juist niet alleen maar arme sloebers.
pi_219319643
quote:
morgenmiddag op TV te zien bij Buitenhof trouwens
quote:
Reflecties van een politieke optimist'
Marnix van Rij was regeringscommissaris op Sint Eustatius toen het CDA hem in maart 2021 terugriep naar Den Haag. Hij werd interim-voorzitter van zijn partij en staatssecretaris van Financiën. Van Rij schreef Reflecties van een politieke optimist over deze Haagse jaren. Daarin vertelt hij over de partij in crisis, het vertrek van Pieter Omtzigt en de wederopstanding van het CDA onder Henri Bontenbal.
https://www.vpro.nl/buite(...)hof-23-november-2025
pi_219319907
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe denk je dat die CO2 reductie ontstaat? Bijna volledig door het stoppen met fossiele brandstoffen, wat minister Hermans nu ook bepleit. Dus ja, dat heeft 100% te maken met energie onafhankelijkheid.
Je kent de oplossing daarvoor: kerncentrales. Of misschien vaak bidden, dat valt buiten mijn expertise.
pi_219320163
Poefff, haha, gelukkig hebben we nog 'Even tot hier' .. _O_ _O-
  zaterdag 22 november 2025 @ 22:53:02 #113
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219320845
Wierd duk loopt boos weg :B
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 22 november 2025 @ 22:53:12 #114
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219320847
_O-
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219320868
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:53 schreef Puzzie het volgende:
Ik zag het..... al jaren in de media felle kritiek spuiten op deze of gene.
En nu krijgt hij face-to-face wat terug en dan vlucht hij....
Slappe *** die zgn sterke man
pi_219320878
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:53 schreef Puzzie het volgende:
Waar?
  zaterdag 22 november 2025 @ 22:57:52 #117
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219320887
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik zag het..... al jaren in de media felle kritiek spuiten op deze of gene.
En nu krijgt hij face-to-face wat terug en dan vlucht hij....
Slappe *** die zgn sterke man
Ik viel met de neus in de boter tijdens het zappen :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219320918
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:12 schreef Hanca het volgende:
Hoe denk je dat die CO2 reductie ontstaat? Bijna volledig door het stoppen met fossiele brandstoffen, wat minister Hermans nu ook bepleit. Dus ja, dat heeft 100% te maken met energie onafhankelijkheid.
Reductie van het CO2 gehalte in de lucht kan ook bereikt worden door toename van de opname van CO2 door groene planten, en dat zou bereikt kunnen worden door aanplant van bossen.

Er is een theorie dat de kleine ijstijd op die manier ontstaan is. De komst van Europese kolonisten in Noord-Amerika zorgde, doordat ze ook ziektes meenamen die in de Nieuwe Wereld niet voorkwamen, voor een enorme sterfe onder de inheemse bevolking. Dit veroorzaakte de ineenstorting van de Mississippi-cultuur. Grote delen van Noord-Amerika die eerst gebruikt werden als landbouwgrond om voedselgewassen te verbouwen, werden toen binnen de kortste keren overwoekerd door bos. Daarbij werd zoveel CO2 uit de lucht opgenomen, dat de temperatuur op Aarde daardoor een aantal graden daalde.
pi_219321033
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:57 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik viel met de neus in de boter tijdens het zappen :D
Oh, al gevonden. Manoman, wat laat die zich kennen.. :D
pi_219321042
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Reductie van het CO2 gehalte in de lucht kan ook bereikt worden door toename van de opname van CO2 door groene planten, en dat zou bereikt kunnen worden door aanplant van bossen.

Er is een theorie dat de kleine ijstijd op die manier ontstaan is. De komst van Europese kolonisten in Noord-Amerika zorgde, doordat ze ook ziektes meenamen die in de Nieuwe Wereld niet voorkwamen, voor een enorme sterfe onder de inheemse bevolking. Dit veroorzaakte de ineenstorting van de Mississippi-cultuur. Grote delen van Noord-Amerika die eerst gebruikt werden als landbouwgrond om voedselgewassen te verbouwen, werden toen binnen de kortste keren overwoekerd door bos. Daarbij werd zoveel CO2 uit de lucht opgenomen, dat de temperatuur op Aarde daardoor een aantal graden daalde.
Interessant. Die kende ik nog niet. Daar ga ik eens naar kijken.
pi_219321095
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 22:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waar?
https://npo.nl/start/seri(...)s-de-week_7/afspelen
Loopt weg om 18.10
Doet me denken aan de narcisten Fortuyn en Baudet. Liepen ook weg op tv
pi_219321118
quote:
Ja, inmiddels gezien, super zwak van Duk, hij werd notabene gewoon bevraagd om zijn (absurde) uitspraken in zijn tweets en podcast door Jonit Palache, een journalist van joodse afkomst. Jemig, hoe zwak en debiel. Beetje weglopen als een kleuter.

Overigens ben ik het toch ook met Segers eens, in zoverre, dat het mij niet erg fijn lijkt om vijf keer per dag een versterkt korangebed te horen over mijn buurt, jemig. Net zo goed als dat ik een pokkehekel heb aan een kermis met kutherrie.
pi_219321211
Wierd Duk waarschijnlijk op de volgende X:

quote:
Ik ben weggelopen omdat ik enorm beledigd ben dat die mevrouw jullie als mijn volgers voor een trollenleger heeft uitgemaakt. DAT PIK IK NIET, jullie zijn geen trollen. Gewoon goed Nederlands volk dat zelf kan denken. En ze heeft spiekbriefjes nodig en ik ken WEL mijn feiten uit het hoofd.
:D

[ Bericht 2% gewijzigd door Firuze60 op 23-11-2025 01:24:35 ]
pi_219321364
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 15:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Sorry, punt voor jou en je eerdere punt gemist. Maar Digid in Amerikaanse handen vormt daar geen gevaar voor?
Alleen als Amerika dus sancties oplegt aan Nederland. Zoals wij doen met Rusland.
  zondag 23 november 2025 @ 03:25:38 #125
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219321386
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 november 2025 19:56 schreef Cyan9 het volgende:

Als dit soort onderwerpen ter sprake komen, probeer ik altijd duidelijk te maken dat mijn uitgangspunt het welzijn van kinderen, ouders en de samenleving is. Ik vind dat we moeilijke bio-ethische kwesties eerlijk en zonder taboes moeten kunnen bespreken. Voor mij draait het niet om het beoordelen van mensen maar om de vraag wat een humane en verantwoordelijke omgang is met zeer ernstige en levensbeperkende aandoeningen. Ik denk daarom dat zowel ouders als de samenleving een stem mogen hebben in zulke beslissingen.

Tegelijkertijd heb ik respect voor ieder mens, ongeacht achtergrond of beperking, en wil ik geen waardeoordeel vellen over individuele levens. Maar ik geloof wel dat we mogen nadenken over kwaliteit van leven en draagkracht en dat dit soms tot lastige conclusies leidt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Meningbastion op 23-11-2025 05:52:47 ]
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')