abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 november 2025 @ 06:01:28 #126
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219322151
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Laten we ons tot BNN-Vara en Joop wenden voor objectiviteit.
Gelukkig is er ook nog dankzij het inzicht van @Klopkoek nog één links medium over dat nog springlevend is: zijn eigen objectieve waarneming.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219323107
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 06:01 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Gelukkig is er ook nog dankzij het inzicht van @:Klopkoek nog één links medium over dat nog springlevend is: zijn eigen objectieve waarneming.
Ja, want feiten zijn extreem rechts, nietwaar? Bedrijven hebben geen moraliteit, geld is alles.
  zondag 23 november 2025 @ 09:19:37 #128
511161 Meningbastion
pi_219323440
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 08:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
a, want feiten zijn extreem rechts, nietwaar? Bedrijven hebben geen moraliteit, geld is alles.
Bedrijven zonder moraliteit? Goh, wat een verrassende ontdekking, het zijn kennelijk geen morele wezens zoals de mens. Maar goed, dat betekent niet dat geld alles is, al was het maar omdat mensen gelukkig nog steeds keuzes maken. Misschien is het simpelweg handiger om nuance te zien dan alles zo te versimpelen. Maar ik waardeer je poging tot filosofisch denken.
pi_219323471
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Reductie van het CO2 gehalte in de lucht kan ook bereikt worden door toename van de opname van CO2 door groene planten, en dat zou bereikt kunnen worden door aanplant van bossen.

Er is een theorie dat de kleine ijstijd op die manier ontstaan is. De komst van Europese kolonisten in Noord-Amerika zorgde, doordat ze ook ziektes meenamen die in de Nieuwe Wereld niet voorkwamen, voor een enorme sterfe onder de inheemse bevolking. Dit veroorzaakte de ineenstorting van de Mississippi-cultuur. Grote delen van Noord-Amerika die eerst gebruikt werden als landbouwgrond om voedselgewassen te verbouwen, werden toen binnen de kortste keren overwoekerd door bos. Daarbij werd zoveel CO2 uit de lucht opgenomen, dat de temperatuur op Aarde daardoor een aantal graden daalde.
Het is een gigantische operatie is om te zorgen dat je rond de 1.5% extra biomassa per jaar creeert en het is ook niet duidelijk waar je de ruimte vandaan zou halen… naast dat je op een gegeven moment geen ruimte meer hebt uiteraard.

Je kunt bv wel roepen dat je de Sahara gaat bebossen - iets wat ik geregeld voorbij zie komen in dit soort discussies -maar dat ook daadwerkelijk doen, terwijl er geen druppel regen valt, is een tweede. Lijkt me echt gigantisch veel goedkoper om alternatieve bronnen van energie te gebruiken en misschien een stukje herbossing voor offset van de dingen waar we geen goed alternatief voor hebben.
pi_219323593
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:26 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het is een gigantische operatie is om te zorgen dat je rond de 1.5% extra biomassa per jaar creeert en het is ook niet duidelijk waar je de ruimte vandaan zou halen… naast dat je op een gegeven moment geen ruimte meer hebt uiteraard.

Je kunt bv wel roepen dat je de Sahara gaat bebossen - iets wat ik geregeld voorbij zie komen in dit soort discussies -maar dat ook daadwerkelijk doen, terwijl er geen druppel regen valt, is een tweede. Lijkt me echt gigantisch veel goedkoper om alternatieve bronnen van energie te gebruiken en misschien een stukje herbossing voor offset van de dingen waar we geen goed alternatief voor hebben.
Je moet natuurlijk beide doen. Zowel vol inzetten op zon/wind/water+batterijen als vergroenen. Een JustDiggit laat zien dat het laatste wel kan, maar het is tijdrovend en duur. En dat het rijke westen dan nauwelijks geld wil steken in het vergroenen van Afrika helpt niet echt. Dat wij in zo ongeveer het meest ontbossende land van de wereld wonen ook niet, verbied als EU zo snel mogelijk de import van veevoer en dat zou al een heel eind schelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219323631
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:26 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

We zullen inderdaad beide moeten doen. Dus de consumptie van fossiele brandstoffen naar nul als het even kan en flink herbebossen.
Dit vond ik trouwens wel een interessante podcast over herbebossen https://podimo.com/nl/sho(...)5e57&utm_shared=true

Het is inderdaad niet zo makkelijk. Op het ontvolkte Spaanse platteland groeit daardoor weer meer bos maar dat blijkt wel kwetsbaar voor bosbranden omdat er geen enkel beheer is. En in een land als Nederland is juist de beschikbare ruimte weer een groot probleem.

Edit, nog een interessant artikel https://decorrespondent.n(...)6a-185a-39f339ccc690

[ Bericht 7% gewijzigd door KareldeStoute op 23-11-2025 09:53:40 ]
  zondag 23 november 2025 @ 10:02:04 #132
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219323765
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2025 18:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom ben jij daar zo blij mee? Dit is een openlijk gewelddadige en intimiderende club, openlijk filosoferend over massamoord.

P.S. de opa van Lidewij de Vos was ook een leuk figuur (net als de opa van Halbe Zijlstra, Joost Eerdmans zeg maar)
Omdat ik hoop dat FvD op termijn een centrale rol gaat vervullen in het landsbestuur. Ze hebben een hoop bekwame leden uit alle geledingen van de maatschappij. Energiek en ondernemingsgezind.
Bij FvD heb ik een soort SGP gevoel maar dan zonder het zware reformatorische accent er op. Ik vind dat mooi.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zondag 23 november 2025 @ 10:03:26 #133
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219323777
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Bijv.... dat die prof best wel een intelligent mens was... en daarmee samenhangend ook arrogant.
Neerkijken op mensen die niet van zijn stand zijn.
Hij had het ook over zwaargehandicapte babies vermoorden ... en die beslissing niet alleen aan de ouders overlaten.
Hoe zag hij dit....een politie-afdeling komt de te doden baby ophalen, namens de staat ?

Maar er is niks bekends over een mogelijk idee van hem of men ook de wat oudere kinderen en volwassenen moet doden , ten voordele van de samenleving, die zo minder kosten heeft aan hen..
Dat was het nazistische idee, toch ?
Wat een onzin.
Tegenwoordig is FvD helemaal niet bepaald pro abortus. Dit zal je vast geruststellen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219323816
quote:
7s.gif Op zondag 23 november 2025 10:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Tegenwoordig is FvD helemaal niet bepaald pro abortus. Dit zal je vast geruststellen.
Ik had het niet over FvD en abortus. Je reactie is inhoudsloos
pi_219323849
quote:
7s.gif Op zondag 23 november 2025 10:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Omdat ik hoop dat FvD op termijn een centrale rol gaat vervullen in het landsbestuur. Ze hebben een hoop bekwame leden uit alle geledingen van de maatschappij. Energiek en ondernemingsgezind.
Bij FvD heb ik een soort SGP gevoel maar dan zonder het zware reformatorische accent er op. Ik vind dat mooi.
Ben je op je hoofd gevallen?
Deze partij moet ver weg blijven van het landsbestuur
pi_219323964
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 23:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, inmiddels gezien, super zwak van Duk, hij werd notabene gewoon bevraagd om zijn (absurde) uitspraken in zijn tweets en podcast door Jonit Palache, een journalist van joodse afkomst. Jemig, hoe zwak en debiel. Beetje weglopen als een kleuter.

Overigens ben ik het toch ook met Segers eens, in zoverre, dat het mij niet erg fijn lijkt om vijf keer per dag een versterkt korangebed te horen over mijn buurt, jemig. Net zo goed als dat ik een pokkehekel heb aan een kermis met kutherrie.
In onderstaande tweet. Ik geloof dat Wierd Duk correct geciteerd is met wat hij zei tegen Segers in Dit is de Week

quote:
Wierd Duk tegen Gert-Jan Segers(CU) die de kerkklokken wil afschaffen: "Die kerkklokken is nou juist de kern, als je die gaat opofferen dan offer je een deel van het hart van onze cultuur en identiteit op. En we geven al zoveel op. We geven telkens maar toe aan de druk van allerlei activistische groeperingen. Er wordt van alle kanten ingebeukt op de Nederlandse identiteit, en die kerkklokken is daar onderdeel van."
Het is haatzaaien wat hij doet. Fantaseren dat Nederland bedreigd wordt door buitenlanders en linkse activisten.
Klassiek orthodox rechts.
Er zijn veel zaken en mensen die bij Nederland horen. Kerkklokken die luiden ook . Maar het is niet het hart van Nederland. Maatschappelijke veranderingen zijn van alle tijden en alle culturen. Konservatieve mensen hebben daar moeite mee .
  zondag 23 november 2025 @ 11:10:30 #137
511161 Meningbastion
pi_219324361
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 10:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ben je op je hoofd gevallen?
Deze partij moet ver weg blijven van het landsbestuur
Oneens. de FvD heeft verfrissende gedachten over hoe dit zompige land land uit het woke-moeras kan worden getrokken. GL-PvdA heeft nog niet één keer een werkzame oplossing voor de problemen van dit land naar voren gebracht. GL heeft trouwens nog nooit 1 minuut het landsbestuur vertegenwoordigd. Houden zo. :W
  zondag 23 november 2025 @ 11:13:41 #138
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219324388
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:10 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Oneens. de FvD heeft verfrissende gedachten over hoe dit zompige land land uit het woke-moeras kan worden getrokken. GL-PvdA heeft nog niet één keer een werkzame oplossing voor de problemen van dit land naar voren gebracht.
Wat fijn toch dat de 'rechts-progressieven' zoals @nostra (zijn VVD) de FvD niet langer uit sluit en Jesse Klaver véél verder van hun weg vindt staan.

Komt helemaal goed met Nederland.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219324411
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:10 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Oneens. de FvD heeft verfrissende gedachten over hoe dit zompige land land uit het woke-moeras kan worden getrokken. GL-PvdA heeft nog niet één keer een werkzame oplossing voor de problemen van dit land naar voren gebracht. GL heeft trouwens nog nooit 1 minuut het landsbestuur vertegenwoordigd. Houden zo. :W
En toch het hele land kunnen slopen _O_
pi_219324414
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:19 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Bedrijven zonder moraliteit? Goh, wat een verrassende ontdekking, het zijn kennelijk geen morele wezens zoals de mens. Maar goed, dat betekent niet dat geld alles is, al was het maar omdat mensen gelukkig nog steeds keuzes maken. Misschien is het simpelweg handiger om nuance te zien dan alles zo te versimpelen. Maar ik waardeer je poging tot filosofisch denken.
Wil je hiermee nu zeggen dat de moraliteit van bedrijven een goede afspiegeling is van die van de gemiddelde mens?
  zondag 23 november 2025 @ 11:18:29 #141
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219324421
Ik ben hier pas 5 minuten en heb al weer gegeten en gedronken. }:|
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219324429
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 11:17 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
En toch het hele land kunnen slopen _O_
Blijkbaar zijn de rechtsen dus nog incompetenter dan we al dachten.
pi_219324437
quote:
10s.gif Op zondag 23 november 2025 11:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blijkbaar zijn de rechtsen dus nog incompetenter dan we al dachten.
Ja jij dacht dat we de ondergrens al bereikt hadden zeker
  zondag 23 november 2025 @ 11:23:19 #144
511161 Meningbastion
pi_219324453
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wil je hiermee nu zeggen dat de moraliteit van bedrijven een goede afspiegeling is van die van de gemiddelde mens?
Nee hoor, dat zeg ik nergens. Een bedrijf vergelijken met een mens is ongeveer even logisch als een rekenmachine verwijten dat hij geen empathie heeft. Bedrijven hebben helemaal geen moraliteit, ze volgen prikkels en regels, punt.

Dat sommige mensen immorele keuzes maken, maakt bedrijven nog geen soort morele weerspiegeling van “de gemiddelde mens”. Het is eerder alsof je naar een spiegel kijkt die alleen winstcijfers en KPI’s weerspiegelt, niet de menselijke maat. En als je daar morele lessen uit probeert te halen, krijg je vanzelf een nogal scheve moraal. Dus nee, laten we niet doen alsof organisaties menselijke eigenschappen hebben want dat maakt de discussie alleen maar mistiger.

Het blijft gewoon handig om bedrijven als bedrijven te zien en mensen als mensen. Scheelt een hoop categorie-fouten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Meningbastion op 23-11-2025 11:32:32 ]
  zondag 23 november 2025 @ 11:24:14 #145
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219324463
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 11:21 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ja jij dacht dat we de ondergrens al bereikt hadden zeker
Kan snel gaan als je naar de Verenigde Staten kijkt. Trump zit er pas 9 maanden. Het is nog even wachten tot het een soort Rusland wordt.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219324505
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je moet natuurlijk beide doen. Zowel vol inzetten op zon/wind/water+batterijen als vergroenen. Een JustDiggit laat zien dat het laatste wel kan, maar het is tijdrovend en duur. En dat het rijke westen dan nauwelijks geld wil steken in het vergroenen van Afrika helpt niet echt. Dat wij in zo ongeveer het meest ontbossende land van de wereld wonen ook niet, verbied als EU zo snel mogelijk de import van veevoer en dat zou al een heel eind schelen.
Er worden steeds meer aardgascentrales en kerncentrales gesloten, omdat zonnepanelen en windturbines er voor hebben gezorgd, dat ze niet meer rendabel zijn. Dat komt omdat die zonne- en windenergie zwaar gesubsidieerd is. Vaak hebben ze een prijsgarantie. Als ze bijvoorbeeld altijd minimaal 10 cent krijgen voor een kWh, dan is het nog rendabel om die dingen aan te laten staan als de stoomprijs -9 cent is. Alle andere centrales moeten er dan geld op toeleggen. Dat was ook bijvoorbeeld het geval met de subsidies voor bedrijven: je kreeg altijd geld, ongeacht of er vraag naar was.

En het gaat nog verder. Want omdat het nu vaak niet meer rendabel is om die centrales te laten draaien, leveren ze steeds minder geld op. Hoe meer ze stilstaan, hoe korter de tijd waarin ze geld verdienen. De rest van de tijd staan ze stand-by. Er lopen daar mensen rond en ze draaien op een laag pitje. En de rente moet ook gewoon betaald worden. En dus gaan ze dicht.

Nou zul je misschien denken: "mooi, weg met die rommel". Maar zonder al die andere centrales is het steeds moeilijker om er voor te zorgen dat er altijd stroom uit het stopcontact komt. Zeker in de winter. Door die leveringsonzekerheid en alle subsidies op zon en wind, wordt de stroomprijs ook steeds hoger. We krijgen dus steeds minder voor meer. En het is heel koud als je warmtepomp het in de winter niet doen omdat de windturbines niet draaien.
pi_219324524
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Kan snel gaan als je naar de Verenigde Staten kijkt. Trump zit er pas 9 maanden. Het is nog even wachten tot het een soort Rusland wordt.
Er zijn een paar users hier die niet kunnen wachten tot we dat ook in Nederland krijgen
pi_219324535
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:23 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Nee hoor, dat zeg ik nergens. Een bedrijf vergelijken met een mens is ongeveer even logisch als een rekenmachine verwijten dat hij geen empathie heeft. Bedrijven hebben helemaal geen moraliteit, ze volgen prikkels en regels, punt.

Dat sommige mensen immorele keuzes maken, maakt bedrijven nog geen soort morele weerspiegeling van “de gemiddelde mens”. Het is eerder alsof je naar een spiegel kijkt die alleen winstcijfers en KPI’s weerspiegelt, niet de menselijke maat. En als je daar morele lessen uit probeert te halen, krijg je vanzelf een nogal scheve moraal.
Dus nee, laten we niet doen alsof organisaties menselijke eigenschappen hebben want dat maakt de discussie alleen maar mistiger.

Het blijft gewoon handig om bedrijven als bedrijven te zien en mensen als mensen. Scheelt een hoop categorie-fouten.
Ah, de argumenten die je aanvoert gelden alleen voor het bericht waar ze in staan. Het is geen bezwaar om jezelf tegen te spreken. Ik begrijp het.
pi_219324699
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er worden steeds meer aardgascentrales en kerncentrales gesloten, omdat zonnepanelen en windturbines er voor hebben gezorgd, dat ze niet meer rendabel zijn. Dat komt omdat die zonne- en windenergie zwaar gesubsidieerd is. Vaak hebben ze een prijsgarantie. Als ze bijvoorbeeld altijd minimaal 10 cent krijgen voor een kWh, dan is het nog rendabel om die dingen aan te laten staan als de stoomprijs -9 cent is. Alle andere centrales moeten er dan geld op toeleggen. Dat was ook bijvoorbeeld het geval met de subsidies voor bedrijven: je kreeg altijd geld, ongeacht of er vraag naar was.

En het gaat nog verder. Want omdat het nu vaak niet meer rendabel is om die centrales te laten draaien, leveren ze steeds minder geld op. Hoe meer ze stilstaan, hoe korter de tijd waarin ze geld verdienen. De rest van de tijd staan ze stand-by. Er lopen daar mensen rond en ze draaien op een laag pitje. En de rente moet ook gewoon betaald worden. En dus gaan ze dicht.

Nou zul je misschien denken: "mooi, weg met die rommel". Maar zonder al die andere centrales is het steeds moeilijker om er voor te zorgen dat er altijd stroom uit het stopcontact komt. Zeker in de winter. Door die leveringsonzekerheid en alle subsidies op zon en wind, wordt de stroomprijs ook steeds hoger. We krijgen dus steeds minder voor meer. En het is heel koud als je warmtepomp het in de winter niet doen omdat de windturbines niet draaien.
Volledig onwaar. Het dikgedrukte en al het volgende.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219324756
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 11:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volledig onwaar. Het dikgedrukte en al het volgende.
Ok. Dan houd het op. Dan blijft het bidden over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')