Ook te makkelijk.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu draai je het om he? De europese NATO landen inclusief Canada kwamen sinds het vallen van de muur kakken te kort om het "vredesdividend te innen". Iedereen leunde een beetje op de grote broer de VS en dan kon er nog wel wat meer bezuinigd worden door alles en iedereen op fucking Griekenland na... Dat de VS dat een keer zat zou worden is natuurlijk geen heel ingewikkelde rekensom. Nu worden we keihard met de neus op de feiten geduwd. Self inflicted damage.
Ja, we hebben het daar eerder over gehad vanuit een taalkundig perspectief.quote:
Waarom hebben we dan deze discussie?quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, dat is toch helemaal niet im frage; je mag altijd een oordeel vellen over hetgeen een land met zijn soevereiniteit doet.
Kom op zeg.. "klasiek denken", "oude waarde en normen" en rassenleer.. Volgens mij is die jongen zelf, waarvan ie een aantal Oekraïnsche strijdkrachten betigt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, we hebben het daar eerder over gehad vanuit een taalkundig perspectief.
Vooral bezuinigen... En dat zo'n 30 jaar lang... En daarmee bedoel ik dus de europese NATO landen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:35 schreef ExTec het volgende:
Maar je wijd niet uit over wat de europese politiek dan precies gedaan heeft, richting defensie.
Correct en allle lokale (europese) NATO partners hebben collectief de boel lopen inkrimpen en kapot lopen bezuinigen. Op Griekenland na.quote:Zover ik weet is defensie gewoon een lokale aangelegenheid.
Ik heb geen probleem met de EU als politieke organisatie. Ik heb wel een probleem met een politieke organisatie (de EU, wat dus niet gelijk is aan de europese NATO landen) die militairtje wil gaan spelen en doet alsof de NATO irrelevant is zonder de VS.quote:Dit lijkt een soort: ik heb problemen met de EU, dus laat ik wat er qua dit dat zus zo niet goed is ook maar gewoon op die berg gooien.
Ja, en het is eveneens verwerpelijk om een land voor die verwerpelijke leeuw te gooien zonder een stel degelijke kniebeschermers.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:45 schreef The-BFG het volgende:
Waarom hebben we dan deze discussie?. Volgens mij gaf ik alleen de mening dat een ander soeverein land aanvallen omdat ie geen broedervolk (om in Russische termen te blijven) wil zijn enorm verwerpelijk is.
Bedankt vlad.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Soevereiniteit is een niet bestaand concept voor kleinere landen.
Oekraine behoort -als zelfstandig land- tot de Russische/Slavische wereld. Wij behoren daar niet toe. Wij behoren tot de germaanse wereld. Het is wat het is.
Nee. Gewoon een classificatie.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:38 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Je weet dat je nu gewoon de rassenleer van de Nazi's neerpleurt?
Het is natuurlijk niet alleen de Brexit, maar dat heeft wel de hele shit getrigerd. Vooral omdat die pro Brexit gasten totaal niet capabel waren om de UK post Brexit in te richten. Maar goed off-topic.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:35 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Heeft volgens mij met hele andere dingen te maken dan de Brexit.
HEIL PHP!!quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee. Gewoon een classificatie.
Ik zeg ook dat italianen behoren tot de Romeinse wereld.
Kom op zeg.
Mss moet je een fantasy boek gaan schrijven ofzo. Verdien je tenminste nog wat centen met de complete onzin die uit je vingers komt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op zeg.
Verwacht weinig klandizie gezien de wrange reacties die mijn posts oproepenquote:Op vrijdag 21 november 2025 19:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mss moet je een fantasy boek gaan schrijven ofzo. Verdien je tenminste nog wat centen met de complete onzin die uit je vingers komt.
Tuurlijk. Je oeuvre zuigt apenballen. Maar zo negatief wilde ik niet zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verwacht weinig klandizie gezien de wrange reacties die mijn posts oproepen
Er bestaat geen Romeinse wereld. Er is ook niet zoiets als een Italiaanse invloedssfeer ofzo.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op zeg.
brexit gaat WW3 startenquote:Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet alleen de Brexit, maar dat heeft wel de hele shit getrigerd. Vooral omdat die pro Brexit gasten totaal niet capabel waren om de UK post Brexit in te richten. Maar goed off-topic.
quote:Dodelijke zwerm Britse AI-drones moet Russische spionageschepen in de as gaan leggen: '
Wij zijn er klaar voor'
Amsterdam- Groot-Brittannië werkt aan door AI aangedreven onderwaterdrones om Russische spionageschepen onder vuur te nemen.
De vliegtuigjes moeten zelfstandig op jacht kunnen naar schepen uit de 'schaduwvloot' van Vladimir Poetin, die al enige tijd huishouden in de Britse wateren.
Redactie Buitenland
27 minuten geleden
De zeedrone, ontwikkeld door het Brits-Duitse defensiebedrijf Helsing, moet in zwermen opereren en de Britse wateren afspeuren op vijandelijke schepen en onderzeeërs
De Britse minister van Defensie, John Healey, zegt een fabriek te hebben geopend waar 'zijn' SG-1 Fathom kan worden geproduceerd.
Enkele uren daarvoor onthulde hij dat een berucht Russisch spionageschip, de Yantar, wéér was gespot voor de Britse kust.
Russische Yantar lag bij Schotland
Deze Yantar, onderdeel van de ongrijpbare Russische diepzeeonderzoekseenheid GUGI, werd gesignaleerd in wateren in het noorden van Schotland.
Volgens Healey lag het vaartuig er al weken, en heeft het mogelijk lasers ingezet om Britse piloten te verblinden.
.
Haha ja de ddr was ook gewoon een zelfstandige staat die slechts onder invloedssfeer van de Sovjet stondquote:Op vrijdag 21 november 2025 19:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er bestaat geen Romeinse wereld. Er is ook niet zoiets als een Italiaanse invloedssfeer ofzo.
Sowieso is dat hele invloedssferen gelul gewoon kremlinspeak om hun imperialistische veroveringsoorlogen te legitimeren.
Misschien wat minder zuigen dan.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verwacht weinig klandizie gezien de wrange reacties die mijn posts oproepen
Ik zou zo'n oproep van Zelensky wel snappen. Beter dan het geroep van Merz, die de Oekraïense mannen wil terugsturen om die zich dan dood te laten vechten aan het front. Het hypocriete van Merz hierin, dat deze mannen wel echte vluchtelingen zijn, omdat ze anders voor 80% gegarandeerd de dood worden ingejaagd, door incompetente generaals en orders om linies te verdedigen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:52 schreef fjs het volgende:
Heb het al vaker gezegd. Als ik Zelensky was zou ik alle landgenoten oproepen om naar west-Europa te vluchten/vertrekken. En als dan Rusland aan de oostgrens van Europa staat zeggen: zo nou is het jullie probleem Europa met je slappe geouwehoer!
quote:Poetin heeft 28-puntenplan Trump ontvangen, noemt conceptvoorstel basis voor akkoord
De Russische president Vladimir Poetin noemt het conceptvoorstel voor vrede in Oekraïne van zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump een mogelijke basis om tot vrede in Oekraïne te komen. Hij zei dat het Kremlin het zogenoemde 28-puntenplan heeft ontvangen.
Het komt Rusland op vele punten tegemoet. Het zou bijvoorbeeld delen van Oekraïne die Rusland sinds 2014 heeft ingenomen, kunnen houden.
Oekraïne zou nooit lid van de NAVO kunnen worden, maar wel veiligheidsgaranties van de VS of de NAVO krijgen.
Rusland zou via reeds bevroren tegoeden financieel bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne.
De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft betoogd constructief te willen meewerken om Trumps vredesinspanningen tot een succes te maken.
Hij zoekt wel alternatieve voorstellen en doet dit naar verluidt in samenwerking met Europese bondgenoten, onder wie volgens persbureau Reuters het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Invloedssferen is gewoon een bestaand concept binnen de historische theorie.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er bestaat geen Romeinse wereld. Er is ook niet zoiets als een Italiaanse invloedssfeer ofzo.
Sowieso is dat hele invloedssferen gelul gewoon kremlinspeak om hun imperialistische veroveringsoorlogen te legitimeren.
Soms zijn dingen ook gewoon makkelijk. Als jij een jaar lang de rondjes in de kroeg betaalt en continu de vervelio's eruit trapt zonder daar ook maar een biertje of hulp van terug te zien ben je er ook wel een keer klaar mee. Dat maakt je geen landverrader als je een keer zegt dat de rest het nu zelf mag gaan uitzoeken.quote:
Ja, en als de Amerikanen dan weer eens op zo'n expeditie ging waren we er weer als de kippen bij om eea te veroordelen. Want bewijs hier, bewijs daar, Powelpoint, babies in couveuses en weet ik het... Maar nu het plotseling een beetje dichtbij komt moet de VS wel ingrijpen en zo niet dan deugt het niet.quote:USA is een hegomonie en verdient ook door haar enorme invloed, daarnaast doen de Amerikanen eens in de zoveel jaren nogal wat buitenlandse "expedities" en daar hoort natuurlijk dito budget bij. Zeker als er een grote rivier zit tussen je eigen land, en het land waar je op expeditie wil.
De NATO veiligheidsbehoefte is voor elk afzonderlijk NATO lid gelijk. Iedereen dient daar zijn steentje aan bij te dragen. En eea staat ook vrij strak omschreven.quote:Een land als Belgie, Canada, of Spanje heeft een andere veiligheidsbehoefte. Maar dat weet jij ook wel.
Dat boeit Trump niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:05 schreef rutger05 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)ine-nieuws~b11da46c/
Ik reageer niet vaak in dit topic, maar ik hoop dat de strategen in de VS beseffen dat de VS heel hoog en gevaarlijk spel speelt als het Oekraïne en daarmee Europa in de steek laat. Er staat voor de VS zeer zeker ook behoorlijk wat op het spel als het om de toekomstige relatie met de EU gaat in allerlei opzichten.
Misschien is Poetin wil heel blij met de bevroren tegoeden van de olichargen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:59 schreef michaelmoore het volgende:
Zelenski en Poetin durven beiden geen nee te zeggen
https://www.telegraaf.nl/(...)koord/106669881.html
[..]
Ok dus Poetin mag al dreigend met een kernoorlog naar eigen goeddunken buurlanden binnenvallen en die hebben dan maar te luisteren ofzoquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Invloedssferen is gewoon een bestaand concept binnen de historische theorie.
Niemand “mag” dat. Maar niemand kan dat verbieden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok dus Poetin mag al dreigend met een kernoorlog naar eigen goeddunken buurlanden binnenvallen en die hebben dan maar te luisteren ofzo
Trump is tijdelijk. En de VS was ruim voor Trump al bezig met vnl China en had europa al ver heen losgelaten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:05 schreef rutger05 het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)ine-nieuws~b11da46c/
Ik reageer niet vaak in dit topic, maar ik hoop dat de strategen in de VS beseffen dat de VS heel hoog en gevaarlijk spel speelt als het Oekraïne en daarmee Europa in de steek laat. Er staat voor de VS zeer zeker ook behoorlijk wat op het spel als het om de toekomstige relatie met de EU gaat in allerlei opzichten.
Een enorme nederlaag voor Oekraïne. En ook NAVO gaat hier keihard af voor de ogen van de hele wereld. Dit zou een historische afgang zijn voor 'het Westen'.quote:
nee dar gleuf ik nietquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Een enorme nederlaag voor Oekraïne. En ook NAVO gaat hier keihard af voor de ogen van de hele wereld. Dit zou een historische afgang zijn voor 'het Westen'.
quote:Politieke en diplomatieke schokgolven
Op politiek en diplomatiek vlak vraagt het plan van Trump een radicale koerswijziging van Rusland.
Oekraïne moet volledig als soevereine staat worden erkend (1).
Er moet een brede niet-aanvalsovereenkomst komen (2).
Militaire acties in buurlanden worden verboden (3).
En niet-agressie moet wettelijk worden vastgelegd (16).
Voor Moskou betekent dit dat bijna alles wat de afgelopen jaren is gebeurd, politiek moet worden teruggedraaid.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het raakt de kern van het Russische geopolitieke zelfbeeld. Oekraïne erkennen als volwaardig soeverein land betekent afstand doen van het idee dat het tot de 'Russische wereld' behoort.
De enigen die zich dat nog nauwelijks realiseren is 'het Westen' zelf. Stelletje wereldvreemde bejaardenquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Een enorme nederlaag voor Oekraïne. En ook NAVO gaat hier keihard af voor de ogen van de hele wereld. Dit zou een historische afgang zijn voor 'het Westen'.
Nu weten we het welquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
De enigen die zich dat nog nauwelijks realiseren is 'het Westen' zelf. Stelletje wereldvreemde bejaarden
Vooral van de EU. Voor Amerika een leuke deal. En Oekraine heeft zich toch kranig geweerd tegen een overmacht gedurende drie jaar, dat vind ik geen afgang.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
NAVO niet joh, dat is ook, en met name, de VS.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:14 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit verschilt redelijk van het plan wat ik zag.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:04 schreef LXIV het volgende:
De 28 punten één voor één
1–5: Territoriale afspraken
1. Erkenning van Oekraïne als onafhankelijke staat.
? Dat is iets dat al sinds 1991 zo is.
2. Krim officieel Russisch.
Ok
3. Donetsk en Loehansk volledig Russisch.
Ok
4. Frontlijnen in Cherson en Zaporizja bevroren.
5. Geen Oekraïense aanspraken op deze gebieden.
Dit zijn gebieden die geen Russische meerderheid gekend hebben en ook nooit bij Rusland hebben willen aansluiten. Is dus geen enkele grond voor.
6–10: Veiligheid en NAVO
1. Oekraïne mag nooit lid worden van NAVO.
2. NAVO bevestigt dit in eigen statuten.
? Dit is niet aan Rusland om te bepalen. En wat is 'nooit'?
3. Geen NAVO-troepen in Oekraïne.
Dat vind ik niet onredelijk wanneer Oekraine wel NAVO-lid mag worden. Dus wel de bescherming van de NAVO, maar niet de -al dan niet terecht ervaren- dreiging richting Moskou
4. Geen NAVO-wapens met lange afstand.
Maakt niet zoveel uit, want Oekraine kan die zelf al maken.
5. VS geeft veiligheidsgaranties bij nieuwe agressie.
Ik zou dit liever van de NAVO zien. Of desnoods van de NAVO minus de VS
11–15: Leger en defensie
1. Maximaal 600.000 militairen.
Alleen mogelijk bij een effectieve veiligheidsgarantie (dus NAVO-lidmaatschap). Een groter leger is sowieso niet eeuwig op de been te houden voor een relatief klein land met een kleine economie, dus geen ramp.
2. Verbod op langeafstandsraketten.
Ook niet, want Rusland levert niks in.
3. Geen buitenlandse militaire bases.
Kan, maar dan wel een datum aan plakken. Dus bijv tot 2060. Daarna is de wereld toch weer anders..
4. Defensie-uitgaven onder internationaal toezicht.
? En dan?
5. Ontmanteling van bepaalde brigades.
? Te veel ingrijpen in de soevereiniteit van Oekraine.
16–20: Politiek en bestuur
1. Nieuwe verkiezingen binnen 100 dagen.
Niet verkeerd an sich, maar helemaal niet Ruslands verantwoordelijkheid!
2. Russisch als officiële taal.
NIet onredelijk als 20% van de bevolking dat als taal heeft, maar Oekraine intern
3. Russische kerk erkend.
Vrijheid van Godsdienst ook weer prima, maar niet Ruslands call
4. Verbod op “nazi-ideologie” (door Rusland gedefinieerd).
Onzinnig
5. Hervorming van grondwet om neutraliteit vast te leggen.
Zinloos
21–24: Economie en herstel
1. Bevroren Russische tegoeden deels voor wederopbouw.
Van Oekraine of Rusland? In eerste geval, ok
2. VS leidt investeringsprogramma.
3. Winsten deels naar Amerikaanse bedrijven.
Dat zijn de punten voor ome Trump
4. Handelsbeperkingen met Rusland versoepeld.
Gaat sowieso ooit gebeuren, ook nodig voor EU
25–28: Overige bepalingen
1. Amnestie voor alle strijdende partijen.
? Wordt daar ook amnestie voor oorlogsmisdadigers mee bedoeld? Ik vind dat die wel gestraft moeten worden. Wil je dat geloofwaardig doen, dan aan beide kanten en in een neutraal en internationaal gerechtshof
2. Internationale waarnemers voor naleving.
3. Geen sancties tegen Rusland na implementatie.
4. Plan treedt in werking na ondertekening door alle partijen.
Ok.
13 punten (min of meer) ok,
6 punten niet acceptabel
4 punten onzinnig
2 punten alleen leuk voor de VS
En wat zit er in voor Oekraine? Praktisch niks. Het grote probleem met een dergelijk verdrag is dat Oekraine dit alleen tekent onder dwang. En dat dit geen duurzame vrede brengt, want het is véél te eenzijdig. Zo krijg je dat Oekraine en Europa zich gaan bewapenen en over 5 of 10 jaar het verdrag verbreken. Dat moet Rusland toch ook snappen!
Hoewel ik zeer voor het stopzetten van het bloedvergieten ben en ook vind dat de oorlog moet stoppen om te voorkomen dat het helemaal uit de hand loopt, is dit accepteren kortzichtig. Dit is enkel een adempauze.
(Om dezelfde reden was ik tegen de illusie om Rusland helemaal uit Oekraine te verjagen. Want dan is het onvermijdelijk dat Rusland op adem komt en dan weer aanvalt. Een gebalanceerd vredesverdrag is hetgeen er nodig is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
Zeer terecht en verstandig dat de VS zo gefocust is op China, maar oude en trouwe bondgenoten moet je op waarde schatten in deze onzekere wereld. Mocht het overigens tot een conflict met China komen, helaas niet geheel onwaarschijnlijk, dan verbleekt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne geheel hierbij.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Trump is tijdelijk. En de VS was ruim voor Trump al bezig met vnl China en had europa al ver heen losgelaten.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:22 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dit verschilt redelijk van het plan wat ik zag.
https://news.sky.com/stor(...)ust-be-held-13473491Ok, ik heb chatgpt gevraagd een bondige NEderlandse samenvatting te maken!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The End Times are wild
En dat waren we dus niet echt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:25 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Zeer terecht en verstandig dat de VS zo gefocust is op China, maar oude en trouwe bondgenoten moet je op waarde schatten in deze onzekere wereld. Mocht het overigens tot een conflict met China komen, helaas niet geheel onwaarschijnlijk, dan verbleekt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne geheel hierbij.
quote:
Het probleem van onze onderbesteding is pas tegen het licht gekomen nadat wij pas in een conflict met de Russen verwikkeld raakten. Even geen lange discussie over de aanleiding. Maar de Amerikanen (Bush) hadden daar ook een flinke hand in.quote:Soms zijn dingen ook gewoon makkelijk. Als jij een jaar lang de rondjes in de kroeg betaalt en continu de vervelio's eruit trapt zonder daar ook maar een biertje of hulp van terug te zien ben je er ook wel een keer klaar mee. Dat maakt je geen landverrader als je een keer zegt dat de rest het nu zelf mag gaan uitzoeken.
Helemaal waar. Wij wijzen met één vinger, maar er wijzen 4 terug.quote:Ja, en als de Amerikanen dan weer eens op zo'n expeditie ging waren we er weer als de kippen bij om eea te veroordelen. Want bewijs hier, bewijs daar, Powelpoint, babies in couveuses en weet ik het... Maar nu het plotseling een beetje dichtbij komt moet de VS wel ingrijpen en zo niet dan deugt het niet.
Jij redeneert vanuit een doctrine die te begrijpen is op de militaire academie waar cadetten worden opgeleid.quote:De NATO veiligheidsbehoefte is voor elk afzonderlijk NATO lid gelijk. Iedereen dient daar zijn steentje aan bij te dragen. En eea staat ook vrij strak omschreven.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:22 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dit verschilt redelijk van het plan wat ik zag.
https://news.sky.com/stor(...)ust-be-held-13473491Het verschil is heel groot. Een hele slechte job van Chatgpt. Dit ligt toch wel wat gebalanceerder als wat ChatGPT uitbraakt. Waarschijnlijk heeft die het gedestilleerd uit online comments.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit bijvoorbeeld:
- Ukraine will adopt EU rules on religious tolerance and the protection of linguistic minorities.
Is toch totaal wat anders dan:
Volgende keer dus toch de bron pakken ipv lekker gemakkelijk chatgpt. ThxThe End Times are wild
Kunnen @AchJa en @LXIVquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:34 schreef Discombobulate het volgende:
Het is denk ik óf dit óf doorvechten tot de laatste snik, maar dan zonder dusdanige Amerikaanse steun.
En ik denk niet dat Europa er wat van kan bakken. Wij gaan niet ineens een oorlogsindustrie optuigen om wapens te leveren. Niet meer dan dat we al doen in ieder geval.
Als Oekraine de Russen al drie jaar voor 98% tegenhoudt, dan kan Oekraine met hulp van Duitsland, Frankrijk, UK, Scandinavische landen, Baltische staten, Benelux, Spanje, Portugal, Italie, Turkije en nog een paar andere landen die ik vergeten ben dat zeker.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kunnen @:Achja en @:LXIV
hier iets over zeggen?
Kan de EU zonder Amerika de oorlog voortzetten, zodanig dat een Russische doorbraak onwaarschijnlijk blijft? Of is het dan toch op termijn een gedane zaak?
Op Axios stond ongeveer ook deze tekst, dat taalverhaal bevreemde mij ook al. Ook het verschil op lange afstandsraketten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het verschil is heel groot. Een hele slechte job van Chatgpt. Dit ligt toch wel wat gebalanceerder als wat ChatGPT uitbraakt. Waarschijnlijk heeft die het gedestilleerd uit online comments.
Dit bijvoorbeeld:
- Ukraine will adopt EU rules on religious tolerance and the protection of linguistic minorities.
Is toch totaal wat anders dan:
Volgende keer dus toch de bron pakken ipv lekker gemakkelijk chatgpt. Thx
Ik betaal liever mee aan wederopbouw dan aan voortzetting van de oorlog. Iemand zal toch de portomonee moeten trekken als je alles op Rusland verhaalt gaat dit te lang duren en brengt weer allerlei risico met zich mee (zie Versailles)quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:42 schreef zalkc het volgende:
[..]
Op Axios stond ongeveer ook deze tekst, dat taalverhaal bevreemde mij ook al. Ook het verschil op lange afstandsraketten.
Maar ik vraag mij af of we nu wel een goed beeld al hebben van het plan.
Ik denk dat met de juiste aanpassingen een kleine kans zou kunnen bestaan op een zure maar ook duurzame vrede. Wat mij nu nog het meest bevreemd is dat de EU ineens moet meebetalen aan de wederopbouw zonder daarvoor wat terug te zien? Dat punt is vrij vraag nog.
Rusland gaat geen cent betalen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik betaal liever mee aan wederopbouw dan aan voortzetting van de oorlog. Iemand zal toch de portomonee moeten trekken als je alles op Rusland verhaalt gaat dit te lang duren en brengt weer allerlei risico met zich mee (zie Versailles)
Is dat ook enigszins kwantitatief te maken? Wat je zegt betekent dat de hardware, intelligence, munitie die nu geleverd wordt door USA een-op-een vervangen kan worden door EU partners. Als dat kan, dan kan dat. Maar dan roept dat wel de vraag op waarom dat nu al niet wordt ingezet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Oekraine de Russen al drie jaar voor 98% tegenhoudt, dan kan Oekraine met hulp van Duitsland, Frankrijk, UK, Scandinavische landen, Baltische staten, Benelux, Spanje, Portugal, Italie, Turkije en nog een paar andere landen die ik vergeten ben dat zeker.
Het is echt ongekend. En dat kan hier allemaal.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:38 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Je weet dat je nu gewoon de rassenleer van de Nazi's neerpleurt?
Dat zou ik niet terecht vinden. Ik zou er ook tegen zijn ze helemaal het vel over de oren te trekken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland gaat geen cent betalen.
Ja, maar dat ga ik niet voor je doen. Tel gewoon alle troepen, materieel, budget, economie, demogratie van de NAVO-landen excl. USA op en vergelijk dat met Rusland. Dan zie je dat de NAVO een ordegrootte groter is.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat ook enigszins kwantitatief te maken? Wat je zegt betekent dat de hardware, intelligence, munitie die nu geleverd wordt door USA een-op-een vervangen kan worden door EU partners. Als dat kan, dan kan dat. Maar dan roept dat wel de vraag op waarom dat nu al niet wordt ingezet.
Evenwichtig punt, maar rus is op dit moment al zo failliet als een ui.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:48 schreef LXIV het volgende:
Ik zou er ook tegen zijn ze helemaal het vel over de oren te trekken.
Als ze weer olie mogen exporteren is er een hele steady cashflow. Daar kan Oekraine dan een deel van krijgen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Evenwichtig punt, maar rus is op dit moment al zo failliet als een ui.
Dat Rusland zo in is voor deze deal is alleen maar aanleiding om Oekraïne nog veel harder te steunen. Een Poetin die op het punt stond in 3 dagen een land in te nemen zou deze deal nooit overwegen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Evenwichtig punt, maar rus is op dit moment al zo failliet als een ui.
Zelfs dat is niet een gegeven, als ik de posts op sociale media lees.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Dat Rusland zo in is voor deze deal is alleen maar aanleiding om Oekraïne nog veel harder te steunen.
'Sorry we martelen je landgenoot aan de andere kant van de grens maar hier heb je een kuub gas om te verkopen.'quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze weer olie mogen exporteren is er een hele steady cashflow. Daar kan Oekraine dan een deel van krijgen.
Intel?quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Oekraine de Russen al drie jaar voor 98% tegenhoudt, dan kan Oekraine met hulp van Duitsland, Frankrijk, UK, Scandinavische landen, Baltische staten, Benelux, Spanje, Portugal, Italie, Turkije en nog een paar andere landen die ik vergeten ben dat zeker.
Mondjesmaat, ze kunnen ook niet te eager zijn nu. En wie weet kan je nog meer binnenhalen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet een gegeven, als ik de posts op sociale media lees.
Nou nou wat een emotiesquote:Op vrijdag 21 november 2025 20:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
'Sorry we martelen je landgenoot aan de andere kant van de grens maar hier heb je een kuub gas om te verkopen.'
En dat wordt dan gepresenteerd als 'anders vallen er nog meer slachtoffers '
Vergeten dat Rusland, democratisch gevestigd soeverein Oekraïne binnenviel ?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat zag ik gisteren op TV ook weer bij zon talkshow, er wordt steeds herhaalt hoe oneerlijk Rusland, en ook de VS is, dat het niet fair is hoe het gaat. Ik vind dat van kinderlijk niveau.
Je kunt niet oorlog voeren en ineens roepen: STOP dit is oneerlijk en niet fair.
Nee de Amerikanen proberen hun beste deal, de Russen ook en de EU ook. Dat gaat allemaal niet fair, of volgens regels, of wat dan ook.
Wees eens veel objectiever aan hoe het er voor staat. De realiteit moet verteld worden.
Als je als EU wilt winnen moet je gewoon boots on the ground (en Air) zetten en er vol in gaan, niet van de zijlijn gaan zitten janken.
.
Die gast scheldt en schreeuw er lustig op los. Maar de moderatie vindt dat prima.quote:
Het is de lijn hier van alle bots(jij inclusief), vrij zakelijke constatering. Dat er altijd laf gedoken wordt als het wordt benoemd kan ik niks aan doen.quote:
Daarop loopt de US vooruit, maar ook Frankrijk en de UK hebben prima satellieten en verdere mogelijkheden. Het is niet zo dat wat de VS inbrengt niks voorstelt natuurlijk. Maar tov Rusland heeft de rest van de NAVO ook heus wel wat in de pap te brokkelen!quote:
Ik constateer alleen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die gast scheldt en schreeuw er lustig op los. Maar de moderatie vindt dat prima.
Hij wrijft mij ook nogal wat aan.
wss in de hoop om abo's verkocht te krijgen om hem te blockenquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die gast scheldt en schreeuw er lustig op los. Maar de moderatie vindt dat prima.
Hij wrijft mij ook nogal wat aan.
Geen idee.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:07 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
wss in de hoop om abo's verkocht te krijgen om hem te blocken
Ik heb maar drie mensen in mijn blocklijst, maar hij zit erbij inderdaad!quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:07 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Ik heb een keer van een aardige mod een proefperiode gekregen, dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:07 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Dat station ligt al 500 stations achter ons.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:10 schreef phpmystyle het volgende:
Het gevaar is dat als je dat maar vaak genoeg herhaalt dat mensen dat ook gaan denken.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee.
Ik vind het onnodig, en heel er vilein.
Het is nogal wat waar hij mij van beticht. Het gevaar is dat als je dat maar vaak genoeg herhaalt dat mensen dat ook gaan denken.
Chapeau, ze zijn vast trots.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb maar drie mensen in mijn blocklijst, maar hij zit erbij inderdaad!
Vergeet ons gekke kikkerlandje niet, we hebben dan wel geen eigen satelieten.. Maar er is een reden waarom ons landje vrij weinig terroristische aanslagen kent.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daarop loopt de US vooruit, maar ook Frankrijk en de UK hebben prima satellieten en verdere mogelijkheden. Het is niet zo dat wat de VS inbrengt niks voorstelt natuurlijk. Maar tov Rusland heeft de rest van de NAVO ook heus wel wat in de pap te brokkelen!
Een Trump die in 24 uur de oorlog zou beëindigen, kennelik wel.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat Rusland zo in is voor deze deal is alleen maar aanleiding om Oekraïne nog veel harder te steunen. Een Poetin die op het punt stond in 3 dagen een land in te nemen zou deze deal nooit overwegen.
U-boten of een goed functionerende MIVD?quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:14 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Vergeet ons gekke kikkerlandje niet, we hebben dan wel geen eigen satelieten.. Maar er is een reden waarom ons landje vrij weinig terroristische aanslagen kent.
Nothing is true and everything is possiblequote:Op vrijdag 21 november 2025 21:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat station ligt al 500 stations achter ons.
Dat laatste, mss ook eens inzetten op de MocroMaffia..quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
U-boten of een goed functionerende MIVD?
ik heb ook soms getwijfeld aan jouw oprechtheid omwille van wat anderen van jou vonden maar inhoudelijk gezien ben ik het grotendeels met jou eensquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee.
Ik vind het onnodig, en heel er vilein.
Het is nogal wat waar hij mij van beticht. Het gevaar is dat als je dat maar vaak genoeg herhaalt dat mensen dat ook gaan denken.
Maar wat nodig is zijn vooral gevechtsinlichtingen. Daar heb je weer andere middelen en diensten voorquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:15 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat laatste, mss ook eens inzetten op de MocroMaffia..
Over 1000 jaar worden deze posts nog eens doorgenomen en dan zal blijken wat een groot visionair ik was.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:16 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
ik heb ook soms getwijfeld aan jouw oprechtheid omwille van wat anderen over jou vonden maar inhoudelijk gezien ben ik het grotendeels met jou eens
Stik niet in je eigen sperma.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Over 1000 jaar worden deze posts nog eens doorgenomen en dan zal blijken wat een groot visionair ik was.
Even zonder dollen: Ik (maar ook AchJa) waren een van de eersten die opmerkten dat het Russische leger niet bestaat uit een stel dronkenlappen die niks anders te eten krijgen als droog brood, en dat de bepantsering van hun tanks vergelijkbaar is als van een Golf 4. En vele andere karikturen die vooral in dit topic ter berde werden gebracht. Dat heeft mij waarlijk 100 of 200 notes opgeleverd plus tig bans.
i was a head of my time
Ik las het op substack.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Ewald Engelen vindt het plan van Trump een goed idee.
Dan weet je dus dat het kut is
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Over 1000 jaar worden deze posts nog eens doorgenomen en dan zal blijken wat een groot visionair ik was.
Even zonder dollen: Ik (maar ook AchJa) waren een van de eersten die opmerkten dat het Russische leger niet bestaat uit een stel dronkenlappen die niks anders te eten krijgen als droog brood, en dat de bepantsering van hun tanks vergelijkbaar is als van een Golf 4. En vele andere karikturen die vooral in dit topic ter berde werden gebracht. Dat heeft mij waarlijk 100 of 200 notes opgeleverd plus tig bans.
i was a head of my time
Zoals toen je bij de vorige vredespoging van Trump er van overtuigd was dat het nu wel eens echt heel snel over kon zijn?quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
i was a head of my time
Dat moet je niet doen, ik wist het altijd al maar nadat de pvv niet gewonnen had waren de reacties echt om te smullen/janken.quote:Op vrijdag 21 november 2025 20:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet een gegeven, als ik de posts op sociale media lees.
Je zou je eigen zus nog verraden aan de Duitsers, omdat sterke leider...0 geschiedenis besefquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
i was a head of my time
ja chapeau, ik vond het te villein hier om te discussiëren, ik wist dat ik gelijk had, de tijd ging het hen wel leren en hier zijn we danquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
i was a head of my time
Ik weet niet of het wensen van een land onder invloed te zijn van een massamoordenaar 'te vilein' is?quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:33 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
ja chapeau, ik vond het te villein hier om te discussiëren, ik wist dat ik gelijk had, de tijd ging het hen wel leren en hier zijn we dan
Zou de VS maar serieus nemen. Iets tegen de zin van de VS doen heeft al veel meer landen de kop gekost, als je tenminste zelf niets kunt inbtengen tegen de hegomonie van de VS.quote:Op vrijdag 21 november 2025 18:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De Amerikanen zijn dus serieus. Oekraine moet echt gaan kiezen.
Wat zou jij adviseren aan Zelensky?
Ik zou een aantal punten accepteren en een aantal punten verwerpen. Het minimale wat Oekraine er uit moet halen is een serieuze veiligheidsgarantie, aka navo-lidmaatschap. Dat is ononderhandelbaar.quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou de VS maar serieus nemen. Iets tegen de zin van de VS doen heeft al veel meer landen de kop gekost, als je tenminste zelf niets kunt inbtengen tegen de hegomonie van de VS.
1 woord (afkorting) EfPquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ik zou toch wat zenuwachtig worden als ik in de Baltics zou wonen.
Dat zijn ze alquote:Op vrijdag 21 november 2025 21:40 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ik zou toch wat zenuwachtig worden als ik in de Baltics zou wonen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |