abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:44:01 #201
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219312355
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nu draai je het om he? De europese NATO landen inclusief Canada kwamen sinds het vallen van de muur kakken te kort om het "vredesdividend te innen". Iedereen leunde een beetje op de grote broer de VS en dan kon er nog wel wat meer bezuinigd worden door alles en iedereen op fucking Griekenland na... Dat de VS dat een keer zat zou worden is natuurlijk geen heel ingewikkelde rekensom. Nu worden we keihard met de neus op de feiten geduwd. Self inflicted damage.
Ook te makkelijk.
USA is een hegomonie en verdient ook door haar enorme invloed, daarnaast doen de Amerikanen eens in de zoveel jaren nogal wat buitenlandse "expedities" en daar hoort natuurlijk dito budget bij. Zeker als er een grote rivier zit tussen je eigen land, en het land waar je op expeditie wil.

Een land als Belgie, Canada, of Spanje heeft een andere veiligheidsbehoefte. Maar dat weet jij ook wel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:44:12 #202
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219312359
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:43 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Met zijn post historie? _O-
Ja, we hebben het daar eerder over gehad vanuit een taalkundig perspectief.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:45:22 #203
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219312371
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:43 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, dat is toch helemaal niet im frage; je mag altijd een oordeel vellen over hetgeen een land met zijn soevereiniteit doet.
Waarom hebben we dan deze discussie? 8-). Volgens mij gaf ik alleen de mening dat een ander soeverein land aanvallen omdat ie geen broedervolk (om in Russische termen te blijven) wil zijn enorm verwerpelijk is.
The name is Putler, Vladimir Putler
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:48:04 #204
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219312392
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, we hebben het daar eerder over gehad vanuit een taalkundig perspectief.
Kom op zeg.. "klasiek denken", "oude waarde en normen" en rassenleer.. Volgens mij is die jongen zelf, waarvan ie een aantal Oekraïnsche strijdkrachten betigt.

tr in coming
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:48:15 #205
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219312396
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:35 schreef ExTec het volgende:

Maar je wijd niet uit over wat de europese politiek dan precies gedaan heeft, richting defensie.
Vooral bezuinigen... En dat zo'n 30 jaar lang... En daarmee bedoel ik dus de europese NATO landen.

quote:
Zover ik weet is defensie gewoon een lokale aangelegenheid.
Correct en allle lokale (europese) NATO partners hebben collectief de boel lopen inkrimpen en kapot lopen bezuinigen. Op Griekenland na.

quote:
Dit lijkt een soort: ik heb problemen met de EU, dus laat ik wat er qua dit dat zus zo niet goed is ook maar gewoon op die berg gooien.
Ik heb geen probleem met de EU als politieke organisatie. Ik heb wel een probleem met een politieke organisatie (de EU, wat dus niet gelijk is aan de europese NATO landen) die militairtje wil gaan spelen en doet alsof de NATO irrelevant is zonder de VS.
pi_219312400
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:45 schreef The-BFG het volgende:
Waarom hebben we dan deze discussie? 8-). Volgens mij gaf ik alleen de mening dat een ander soeverein land aanvallen omdat ie geen broedervolk (om in Russische termen te blijven) wil zijn enorm verwerpelijk is.
Ja, en het is eveneens verwerpelijk om een land voor die verwerpelijke leeuw te gooien zonder een stel degelijke kniebeschermers.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219312409
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Soevereiniteit is een niet bestaand concept voor kleinere landen.
Oekraine behoort -als zelfstandig land- tot de Russische/Slavische wereld. Wij behoren daar niet toe. Wij behoren tot de germaanse wereld. Het is wat het is.
Bedankt vlad.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:49:48 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:01 #209
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219312416
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:38 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Je weet dat je nu gewoon de rassenleer van de Nazi's neerpleurt?
Nee. Gewoon een classificatie.
Ik zeg ook dat italianen behoren tot de Romeinse wereld.

Kom op zeg.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:16 #210
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219312417
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Heeft volgens mij met hele andere dingen te maken dan de Brexit.
Het is natuurlijk niet alleen de Brexit, maar dat heeft wel de hele shit getrigerd. Vooral omdat die pro Brexit gasten totaal niet capabel waren om de UK post Brexit in te richten. Maar goed off-topic.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:43 #211
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219312425
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Kom op zeg.
HEIL PHP!!
pi_219312433
quote:

[..]

Kom op zeg.
Mss moet je een fantasy boek gaan schrijven ofzo. Verdien je tenminste nog wat centen met de complete onzin die uit je vingers komt.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:52:41 #213
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219312441
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:51 schreef ExTec het volgende:

[..]
Mss moet je een fantasy boek gaan schrijven ofzo. Verdien je tenminste nog wat centen met de complete onzin die uit je vingers komt.
Verwacht weinig klandizie gezien de wrange reacties die mijn posts oproepen :D
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219312451
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tuurlijk. Je oeuvre zuigt apenballen. Maar zo negatief wilde ik niet zijn.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_219312452
quote:

[..]

Kom op zeg.
Er bestaat geen Romeinse wereld. Er is ook niet zoiets als een Italiaanse invloedssfeer ofzo.

Sowieso is dat hele invloedssferen gelul gewoon kremlinspeak om hun imperialistische veroveringsoorlogen te legitimeren.
pi_219312467
Overigens wel tijd dat we belgie weer eens gaan toevoegen aan "de nederlandse wereld".
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:56:50 #217
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219312471
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:50 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Het is natuurlijk niet alleen de Brexit, maar dat heeft wel de hele shit getrigerd. Vooral omdat die pro Brexit gasten totaal niet capabel waren om de UK post Brexit in te richten. Maar goed off-topic.
brexit gaat WW3 starten

https://www.telegraaf.nl/(...)-voor/106690678.html

quote:
Dodelijke zwerm Britse AI-drones moet Russische spionageschepen in de as gaan leggen: '
Wij zijn er klaar voor'
Amsterdam- Groot-Brittannië werkt aan door AI aangedreven onderwaterdrones om Russische spionageschepen onder vuur te nemen.

De vliegtuigjes moeten zelfstandig op jacht kunnen naar schepen uit de 'schaduwvloot' van Vladimir Poetin, die al enige tijd huishouden in de Britse wateren.

Redactie Buitenland
27 minuten geleden
De zeedrone, ontwikkeld door het Brits-Duitse defensiebedrijf Helsing, moet in zwermen opereren en de Britse wateren afspeuren op vijandelijke schepen en onderzeeërs

De Britse minister van Defensie, John Healey, zegt een fabriek te hebben geopend waar 'zijn' SG-1 Fathom kan worden geproduceerd.
Enkele uren daarvoor onthulde hij dat een berucht Russisch spionageschip, de Yantar, wéér was gespot voor de Britse kust.

Russische Yantar lag bij Schotland
Deze Yantar, onderdeel van de ongrijpbare Russische diepzeeonderzoekseenheid GUGI, werd gesignaleerd in wateren in het noorden van Schotland.

Volgens Healey lag het vaartuig er al weken, en heeft het mogelijk lasers ingezet om Britse piloten te verblinden.

.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Forum Admin vrijdag 21 november 2025 @ 19:56:53 #218
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219312472
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er bestaat geen Romeinse wereld. Er is ook niet zoiets als een Italiaanse invloedssfeer ofzo.

Sowieso is dat hele invloedssferen gelul gewoon kremlinspeak om hun imperialistische veroveringsoorlogen te legitimeren.
Haha ja de ddr was ook gewoon een zelfstandige staat die slechts onder invloedssfeer van de Sovjet stond
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219312473
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Misschien wat minder zuigen dan.
pi_219312492
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 18:52 schreef fjs het volgende:
Heb het al vaker gezegd. Als ik Zelensky was zou ik alle landgenoten oproepen om naar west-Europa te vluchten/vertrekken. En als dan Rusland aan de oostgrens van Europa staat zeggen: zo nou is het jullie probleem Europa met je slappe geouwehoer!
Ik zou zo'n oproep van Zelensky wel snappen. Beter dan het geroep van Merz, die de Oekraïense mannen wil terugsturen om die zich dan dood te laten vechten aan het front. Het hypocriete van Merz hierin, dat deze mannen wel echte vluchtelingen zijn, omdat ze anders voor 80% gegarandeerd de dood worden ingejaagd, door incompetente generaals en orders om linies te verdedigen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 19:59:29 #221
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219312496
Zelenski en Poetin durven beiden geen nee te zeggen

https://www.telegraaf.nl/(...)koord/106669881.html

quote:
Poetin heeft 28-puntenplan Trump ontvangen, noemt conceptvoorstel basis voor akkoord

De Russische president Vladimir Poetin noemt het conceptvoorstel voor vrede in Oekraïne van zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump een mogelijke basis om tot vrede in Oekraïne te komen. Hij zei dat het Kremlin het zogenoemde 28-puntenplan heeft ontvangen.

Het komt Rusland op vele punten tegemoet. Het zou bijvoorbeeld delen van Oekraïne die Rusland sinds 2014 heeft ingenomen, kunnen houden.

Oekraïne zou nooit lid van de NAVO kunnen worden, maar wel veiligheidsgaranties van de VS of de NAVO krijgen.

Rusland zou via reeds bevroren tegoeden financieel bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne.

De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft betoogd constructief te willen meewerken om Trumps vredesinspanningen tot een succes te maken.

Hij zoekt wel alternatieve voorstellen en doet dit naar verluidt in samenwerking met Europese bondgenoten, onder wie volgens persbureau Reuters het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 21 november 2025 @ 20:00:14 #222
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219312505
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Invloedssferen is gewoon een bestaand concept binnen de historische theorie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 21 november 2025 @ 20:01:54 #223
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219312533
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 november 2025 19:44 schreef phpmystyle het volgende:

Ook te makkelijk.
Soms zijn dingen ook gewoon makkelijk. Als jij een jaar lang de rondjes in de kroeg betaalt en continu de vervelio's eruit trapt zonder daar ook maar een biertje of hulp van terug te zien ben je er ook wel een keer klaar mee. Dat maakt je geen landverrader als je een keer zegt dat de rest het nu zelf mag gaan uitzoeken.

quote:
USA is een hegomonie en verdient ook door haar enorme invloed, daarnaast doen de Amerikanen eens in de zoveel jaren nogal wat buitenlandse "expedities" en daar hoort natuurlijk dito budget bij. Zeker als er een grote rivier zit tussen je eigen land, en het land waar je op expeditie wil.
Ja, en als de Amerikanen dan weer eens op zo'n expeditie ging waren we er weer als de kippen bij om eea te veroordelen. Want bewijs hier, bewijs daar, Powelpoint, babies in couveuses en weet ik het... Maar nu het plotseling een beetje dichtbij komt moet de VS wel ingrijpen en zo niet dan deugt het niet.

quote:
Een land als Belgie, Canada, of Spanje heeft een andere veiligheidsbehoefte. Maar dat weet jij ook wel.
De NATO veiligheidsbehoefte is voor elk afzonderlijk NATO lid gelijk. Iedereen dient daar zijn steentje aan bij te dragen. En eea staat ook vrij strak omschreven.
  vrijdag 21 november 2025 @ 20:04:01 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219312562
De 28 punten één voor één

1–5: Territoriale afspraken
1. Erkenning van Oekraïne als onafhankelijke staat.

? Dat is iets dat al sinds 1991 zo is.
2. Krim officieel Russisch.
Ok
3. Donetsk en Loehansk volledig Russisch.
Ok
4. Frontlijnen in Cherson en Zaporizja bevroren.
5. Geen Oekraïense aanspraken op deze gebieden.

Dit zijn gebieden die geen Russische meerderheid gekend hebben en ook nooit bij Rusland hebben willen aansluiten. Is dus geen enkele grond voor.
6–10: Veiligheid en NAVO
1. Oekraïne mag nooit lid worden van NAVO.
2. NAVO bevestigt dit in eigen statuten.

? Dit is niet aan Rusland om te bepalen. En wat is 'nooit'?
3. Geen NAVO-troepen in Oekraïne.
Dat vind ik niet onredelijk wanneer Oekraine wel NAVO-lid mag worden. Dus wel de bescherming van de NAVO, maar niet de -al dan niet terecht ervaren- dreiging richting Moskou
4. Geen NAVO-wapens met lange afstand.
Maakt niet zoveel uit, want Oekraine kan die zelf al maken.
5. VS geeft veiligheidsgaranties bij nieuwe agressie.
Ik zou dit liever van de NAVO zien. Of desnoods van de NAVO minus de VS
11–15: Leger en defensie
1. Maximaal 600.000 militairen.
Alleen mogelijk bij een effectieve veiligheidsgarantie (dus NAVO-lidmaatschap). Een groter leger is sowieso niet eeuwig op de been te houden voor een relatief klein land met een kleine economie, dus geen ramp.
2. Verbod op langeafstandsraketten.
Ook niet, want Rusland levert niks in.
3. Geen buitenlandse militaire bases.
Kan, maar dan wel een datum aan plakken. Dus bijv tot 2060. Daarna is de wereld toch weer anders..
4. Defensie-uitgaven onder internationaal toezicht.
? En dan?
5. Ontmanteling van bepaalde brigades.
? Te veel ingrijpen in de soevereiniteit van Oekraine.
16–20: Politiek en bestuur
1. Nieuwe verkiezingen binnen 100 dagen.

Niet verkeerd an sich, maar helemaal niet Ruslands verantwoordelijkheid!
2. Russisch als officiële taal.
NIet onredelijk als 20% van de bevolking dat als taal heeft, maar Oekraine intern
3. Russische kerk erkend.
Vrijheid van Godsdienst ook weer prima, maar niet Ruslands call
4. Verbod op “nazi-ideologie” (door Rusland gedefinieerd).
Onzinnig
5. Hervorming van grondwet om neutraliteit vast te leggen.
Zinloos
21–24: Economie en herstel
1. Bevroren Russische tegoeden deels voor wederopbouw.

Van Oekraine of Rusland? In eerste geval, ok
2. VS leidt investeringsprogramma.
3. Winsten deels naar Amerikaanse bedrijven.

Dat zijn de punten voor ome Trump
4. Handelsbeperkingen met Rusland versoepeld.
Gaat sowieso ooit gebeuren, ook nodig voor EU
25–28: Overige bepalingen
1. Amnestie voor alle strijdende partijen.

? Wordt daar ook amnestie voor oorlogsmisdadigers mee bedoeld? Ik vind dat die wel gestraft moeten worden. Wil je dat geloofwaardig doen, dan aan beide kanten en in een neutraal en internationaal gerechtshof
2. Internationale waarnemers voor naleving.
3. Geen sancties tegen Rusland na implementatie.
4. Plan treedt in werking na ondertekening door alle partijen.

Ok.

13 punten (min of meer) ok,
6 punten niet acceptabel
4 punten onzinnig
2 punten alleen leuk voor de VS

En wat zit er in voor Oekraine? Praktisch niks. Het grote probleem met een dergelijk verdrag is dat Oekraine dit alleen tekent onder dwang. En dat dit geen duurzame vrede brengt, want het is véél te eenzijdig. Zo krijg je dat Oekraine en Europa zich gaan bewapenen en over 5 of 10 jaar het verdrag verbreken. Dat moet Rusland toch ook snappen!

Hoewel ik zeer voor het stopzetten van het bloedvergieten ben en ook vind dat de oorlog moet stoppen om te voorkomen dat het helemaal uit de hand loopt, is dit accepteren kortzichtig. Dit is enkel een adempauze.

(Om dezelfde reden was ik tegen de illusie om Rusland helemaal uit Oekraine te verjagen. Want dan is het onvermijdelijk dat Rusland op adem komt en dan weer aanvalt. Een gebalanceerd vredesverdrag is hetgeen er nodig is.
The End Times are wild
pi_219312573
https://www.volkskrant.nl(...)ine-nieuws~b11da46c/

Ik reageer niet vaak in dit topic, maar ik hoop dat de strategen in de VS beseffen dat de VS heel hoog en gevaarlijk spel speelt als het Oekraïne en daarmee Europa in de steek laat. Er staat voor de VS zeer zeker ook behoorlijk wat op het spel als het om de toekomstige relatie met de EU gaat in allerlei opzichten.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')