abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219220070
quote:
Meer woningbouw door schrappen parkeerplekken: 'Auto moet ergens staan'

De woningnood wordt groter en minder parkeerplekken aanleggen kan een oplossing zijn, betogen experts. Parkeren kost ruimte en strenge parkeernormen zijn een belangrijke belemmering van bouwplannen. Maar daarmee minderen is omstreden, want het groeiende aantal auto's moet ergens staan.

Parkeerruimte is volgens deskundigen een van de bepalendste factoren voor woningbouw. De overheid wil jaarlijks voor 100.000 extra woningen zorgen, maar haalt dat streven al jaren niet. Een commissie deed daarom 150 voorstellen om te zorgen voor veel nieuwe, betaalbare woningen. Het voorstel over parkeren is misschien wel het controversieelst.

Volgens velen gaat het fout doordat gemeenten te streng zijn. Gemeenten eisen een bepaalde hoeveelheid parkeerplekken en bezwaarmakers wijzen al snel naar die strenge eisen.

Soms leidt dat tot pijnlijke gevallen waarbij woningbouwprojecten niet doorgaan. Begin dit jaar ging in Haarlem de bouw van 150 woningen voor jongeren niet door omdat in het ontwerp 0,1 parkeerplek te weinig was gepland. De rechter gaf bezwaarmakers gelijk.

"Gemeenten maken zulke strenge parkeereisen zelf", zegt Frank Wassenberg, projectleider bij kennisorganisatie Platform31. "Een gemeenteraad kan zelf kiezen welke normen hij instelt." Gemeenten gebruiken hiervoor geadviseerde aantallen voor het soort bouw: vrijstaande woningen hebben bijvoorbeeld meer parkeerruimte nodig dan studentenflats.

"Vaak eisen gemeenteraden wat meer parkeerplekken dan in de adviezen staat", zegt Wassenberg. "Ze zijn bang dat bewoners niet meer kunnen parkeren en nieuwe woningen niet worden verkocht. Maar zodra de gemeenteraad die normen vaststelt, wordt het een wettelijke eis voor nieuwbouw. De rechter baseert zich daar dan op. De parkeernorm wordt zo een hardere eis dan bijvoorbeeld het uitzicht of het geluid."

Het helpt niet dat veel gemeenten verouderde normen gebruiken. Dat constateerde CROW, een kennisplatform dat gemeenten adviseert over de aantallen parkeerplekken.

Voorstellen voor parkeerregulering weggestemd
Minder streng en flexibeler parkeerbeleid bij gemeenten zou volgens Platform31 kunnen voorkomen dat bouwplannen worden vertraagd. Daarnaast kunnen gemeenten met maatregelen als betaald parkeren en een nulvergunningregeling (waarbij een nieuw adres geen recht heeft op een parkeerplek) zorgen voor extra woningen, zonder dat parkeren een probleem wordt.

Maar zulke maatregelen zijn niet populair bij inwoners. Voorstellen om parkeerregulering in te stellen worden dikwijls weggestemd. Inwoners zijn bang dat ze voor hun parkeerplaats moeten gaan betalen. Of, als er in een naastgelegen gebied regulering komt, bezoekers die verder zoeken meer in hun straat parkeren.

De communicatie naar de inwoners is belangrijk, zegt Wassenberg. "Maar tegenwoordig is het ook de norm geworden om bezwaar te maken. Iedereen wordt daar gek van. Een drempel zou goed zijn zodat alleen serieuze bezwaren worden behandeld. En sneller."

Volgens Vereniging Eigen Huis (VEH), dat de belangen van woningeigenaren behartigt, zorgt een afname van het aantal parkeerplaatsen in de praktijk niet voor meer woningen. VEH vindt dat gemeenten meer ruimte moeten krijgen om deze afweging te maken. "Niet elke woning heeft voldoende toegang tot openbaar vervoer."

Wel ziet VEH ook dat parkeernormen steeds vaker worden aangegrepen om projecten te dwarsbomen. Bij situaties zoals in Haarlem "schieten de regels door", stelt de organisatie.

Nog voordat de minister kon reageren
Ook in de landelijke politiek kan de discussie over parkeren voor felle reacties zorgen. Dat merkte Friso de Zeeuw, adviseur en emeritus hoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft. Hij is voorzitter van de commissie STOER, die de 150 voorstellen deed.

Een van de voorstellen gaat over parkeerplekken. De commissie pleit onder meer voor datagedreven parkeerbeleid, maatwerk bij gemeenten en in sommige gevallen parkeerregulering. En voor woningbouw rondom grote ov-knooppunten pleit de commissie voor een landelijk geldende maximale parkeernorm van 0,7. Nu is dat vaak nog rond de 1,5.

Nog voordat de minister kon reageren, kwam er een reactie uit de Tweede Kamer. PVV'ers Jeremy Mooiman en Hidde Heutink verzochten de minister de parkeernorm van 0,7 voor woningbouw "niet over te nemen". De Kamer nam die motie aan.

"Heel opmerkelijk", zegt De Zeeuw. "We hebben moties en amendementen gehad die STOER steunen en willen opnemen in wetgeving, maar alleen bij parkeren gaat het een andere kant op."

Verschillen in Nederland
De reactie van het demissionaire kabinet heeft dezelfde strekking. In lijn met de motie van Mooiman en Heutink wil het kabinet "geen landelijke maximale parkeernormen vaststellen", schrijft demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting). Ze gaat wel in gesprek om "flexibeler parkeerbeleid te stimuleren". Maar gemeenten blijven verantwoordelijk.

De trend is wel dat gemeenten hun parkeernorm verlagen, zegt De Zeeuw. Hij wijst op woningbouwprojecten in Amsterdam en Utrecht. "In grote steden neemt het autobezit af en er is goed openbaar vervoer, dus daar kan het. Middelgrote steden volgen. Maar de vraag blijft hoe ver je naar beneden kunt gaan voordat ruzies ontstaan."

"Wel is er een groot verschil tussen de grote steden, de centrumgebieden van de middelgrote steden en de rest van het land. Daar zijn de meeste mensen aangewezen op de auto. Per saldo neemt het autobezit in Nederland nog steeds steeds toe", zegt de emeritus hoogleraar. "Die auto's moeten nog wel een plek vinden."
:')
We draaien in dit kikkerland weer eens heerlijk om de werkelijke oplossingen heen:
- bouw de weilanden vol
- migratiestop (arbeid + asiel)
Maar met het minderheidskabinet VVD + CDA + D66, de partijen die ons in deze situatie hebben gebracht, verwacht ik niet dat we de meest voor de hand liggende oplossingen gaan kiezen.

Nederland verdient woningnood en parkeeroverlast. Eigen schuld, dikke bult. Stel er was een partij gekomen die heet BDWVAMS (Bouw de weilanden vol en Algehele Migratie stop), hoeveel stemmen zou die dan gehaald hebben?
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:20:06 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220106
Draai je nu zelf ook niet om een oplossing heen? Het artikel stelt zelf dat parkeernormen aanpassen een (deel)oplossing is.

Dat een migratiestop en bouwen op landbouwgrond ook mogelijke deeloplossingen zijn doet daar toch echt hélemaal niets aan af…
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220116
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:20 schreef embedguy het volgende:
Draai je nu zelf ook niet om een oplossing heen? Het artikel stelt zelf dat parkeernormen aanpassen een (deel)oplossing is.

Dat een migratiestop en bouwen op landbouwgrond ook mogelijke deeloplossingen zijn doet daar toch echt hélemaal niets aan af…
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:22:38 #4
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219220118
Als je de grenzen dichtgooit en actief werkt aan remigratie van statushouders dan kan je zelfs woningen gaan slopen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:23:25 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220122
D66 is iig wel vóór het bouwen op landbouwgrond. Ze willen zelfs hele nieuwe steden laten verrijzen.

Van een (arbeids)migratiestop zijn ze dan weer minder van. Dat heeft immers weer andere nadelige gevolgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door embedguy op 08-11-2025 11:33:47 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220127
Met deze TS hoef je de OP niet te lezen. Je weet toch wel waar het over gaat.
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:25:54 #7
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220136
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Het zijn afwegingen.

Boeren hun levenswerk afnemen is ook niet goed en een arbeidsmigratiestop komt ook niet zonder nadelen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220153
Dat betekent gewoon een huisje kopen en eerst vijf tot tien minuten slepen met je boodschappen in je nieuwbouwwijk, elke keer. Tenzij je een premium plek dichtbij je huis kunt huren voor een fors bedrag natuurlijk. Bezoek komt maar met de fiets, wonen ze te ver weg, dan lopen ze maar een stuk. Dat is toch logsich? De klusjesman moet ook maar een bakfiets in zijn bus meenemen, om het voorrecht te mogen genieten om bij jou een klus te komen doen. Etc.

Afgelopen 15 jaar zijn er volgens het cbs ruim 1,5 miljoen extra auto’s bijgekomen. Laten we maar minder parkeerplekken bijbouwen, what could go wrong. Gewoon de bevolking laten groeien, auto’s zijn vast geen probleem.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219220162
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Hangt van de locatie van de woningen af en wat het huidig aantal parkeerplaatsen is. In onze straat is bijv een ruim overschot aan parkeerplaatsen. Om de een of andere reden vonden ze het nodig om voor 52 woningen zo’n 40 parkeerplaatsen te maken (nee, niet fileparkeren aan de weg), terwijl iedereen op eigen terrein parkeert. 3/4 van de parkeerplaatsen is standaard leeg.
pi_219220186
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:23 schreef embedguy het volgende:
D66 is iig wel vóór het bouwen op landbouwgrond. Ze willen zelfs hele nieuwe steden laten verreizen.

Dat was een metafoor :')
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:34:58 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220187
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
  zaterdag 8 november 2025 @ 10:39:44 #12
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220204
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat was een metafoor :')
Wat? Ik zie hem niet

Edit: Nevermind, dat wist ik niet. Is d66 tóch meer sane dan ik dacht. Haha

[ Bericht 7% gewijzigd door embedguy op 08-11-2025 11:33:00 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220206
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat was een metafoor :')
Ja nu is het een 'metafoor'.
Opeens.

:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219220222
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.

Wat is je oplossing?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219220240
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:28 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat betekent gewoon een huisje kopen en eerst vijf tot tien minuten slepen met je boodschappen in je nieuwbouwwijk, elke keer. Tenzij je een premium plek dichtbij je huis kunt huren voor een fors bedrag natuurlijk. Bezoek komt maar met de fiets, wonen ze te ver weg, dan lopen ze maar een stuk. Dat is toch logsich? De klusjesman moet ook maar een bakfiets in zijn bus meenemen, om het voorrecht te mogen genieten om bij jou een klus te komen doen. Etc.

Afgelopen 15 jaar zijn er volgens het cbs ruim 1,5 miljoen extra auto’s bijgekomen. Laten we maar minder parkeerplekken bijbouwen, what could go wrong. Gewoon de bevolking laten groeien, auto’s zijn vast geen probleem.
Heb je straks ook een premium lantaarnpaal? En een premium aansluiting op nutsvoorzieningen?

Of hey! Een premium boom op abbo voor schaduw in je tuin in de zomer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219220288
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Wel als je de mensen in de Naam van De Grote Heilige Klimaatverandering de auto uit wil treiteren.
pi_219220292
Er bestaat zeg maar het fenomeen ondergronds parkeren. Dus parkeernormen aanpassen is helemaal niet nodig.

Die ruimte wordt verder helemaal niet gebruikt, dus je creëert meerwaarde zonder dat het in de plaats van iets anders komt. En een fundering is toch al nodig.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:05:06 #18
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220366
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:53 schreef ToT het volgende:

[..]
Wel als je de mensen in de Naam van De Grote Heilige Klimaatverandering de auto uit wil treiteren.
Mensen die nog nooit van elektrisch rijden op groene stroom gehoord hebben? :?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220379
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Ik begrijp niet dat mensen die een fiets bezitten aannemen dat daar aparte fietspaden voor aangelegd moeten worden.
pi_219220382
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:05 schreef embedguy het volgende:

[..]
Mensen die nog nooit van elektrisch rijden op groene stroom gehoord hebben? :?
De eerste 2 jaar dat je zo'n elektrische wagen hebt, ben je vervuilender bezig dan als je een traditionele auto op fossiele brandstof hebt.
Daarnaast produceren die dingen ook zeer veel fijnstof door de banden, maar daarvoor wordt naar oplossingen gezocht.
En niet elk laadpunt is even groen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:11:26 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220424
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:06 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik begrijp niet dat mensen die een fiets bezitten aannemen dat daar aparte fietspaden voor aangelegd moeten worden.
Nee, zo zijn we niet getrouwd. Dit is geen vergelijking.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:12:42 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220437
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.

Wat is je oplossing?
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
pi_219220446
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
En de autobezitter moet wakker liggen van dat jij een boompje wil zien vanuit je raam?
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:14:28 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220456
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:13 schreef ToT het volgende:

[..]
En de autobezitter moet wakker liggen van dat jij een boompje wil zien vanuit je raam?
Zeer zeker, en als dat niet lukt, dan graag wat meer bescheidenheid.
pi_219220462
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:14 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Zeer zeker, en als dat niet lukt, dan graag wat meer bescheidenheid.
_O- _O- _O- :D !!!
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:16:45 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220475
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:14 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- _O- _O- :D !!!
Die oerlelijke vehikels.
pi_219220507
Gewoon veel minder auto's, verplicht een EV en de mindere belastinginkomsten halen we wel ergens anders op
life is like a box of chocolates
pi_219220511
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Die oerlelijke vehikels.

Vroem, vroem! B-)
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:20:58 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:20 schreef ToT het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Vroem, vroem! B-)
:D
pi_219220517

Kijk, als je dit nou voor je deur zou hebben staan, snap ik het wel... :T
pi_219220522
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:23 schreef embedguy het volgende:
D66 is iig wel vóór het bouwen op landbouwgrond. Ze willen zelfs hele nieuwe steden laten verreizen.
Ben je dan lang onderweg???

Maar het was een metafoor he, die tien steden.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:22:05 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220523
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:21 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, als je dit nou voor je deur zou hebben staan, snap ik het wel... :T
Deze is een stuk kleiner dus doe deze maar :7
pi_219220541
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Waarom zou iemand met zo’n blik (of meer waarschijnlijk: 2 stuks) dan daar willen wonen in die nieuw gebouwde woning en daar geld voor uit willen geven? Je kunnen verplaatsen is nou eenmaal onderdeel van de moderne maatschappij die draait op dit soort mensen, en fatsoenlijke alternatieven zijn er niet of nauwelijks.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:28:43 #34
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220553
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:07 schreef ToT het volgende:

[..]
De eerste 2 jaar dat je zo'n elektrische wagen hebt, ben je vervuilender bezig dan als je een traditionele auto op fossiele brandstof hebt.
Daarnaast produceren die dingen ook zeer veel fijnstof door de banden, maar daarvoor wordt naar oplossingen gezocht.
En niet elk laadpunt is even groen.
Elke oplossing komt met nieuwe problemen, dat zeker. Lijkt me geen reden om dan maar geen oplossingen na te streven.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:35:32 #35
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219220581
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ben je dan lang onderweg???
ja, héél lang :D

Edited, tnx
quote:
Maar het was een metafoor he, die tien steden.
Oh lol, dat is nieuw voor me. Is d66 tóch meer sane dan ik dacht. Haha. Dank u
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219220601
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.

Wat is je oplossing?
Dan moeten de autobezitters elkaar maar eens aanspreken over het gebrek aan parkeerplekken.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:49:31 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220638
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:25 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Waarom zou iemand met zo’n blik (of meer waarschijnlijk: 2 stuks) dan daar willen wonen in die nieuw gebouwde woning en daar geld voor uit willen geven? Je kunnen verplaatsen is nou eenmaal onderdeel van de moderne maatschappij die draait op dit soort mensen, en fatsoenlijke alternatieven zijn er niet of nauwelijks.
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.
  zaterdag 8 november 2025 @ 11:52:25 #38
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219220660
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:20 schreef embedguy het volgende:
Draai je nu zelf ook niet om een oplossing heen? Het artikel stelt zelf dat parkeernormen aanpassen een (deel)oplossing is.
Het is geen deeloplossing, het is helemaal geen oplossing. De realiteit is dat met meer mensen er ook meer auto's komen, maar ook dat het het gemiddelde autobezit per inwoner stijgt. Dat heeft een hoop oorzaken, waaronder :
• Door de woningnood zijn meer en meer mensen genoodzaakt ver, soms heel ver, van hun werkplaats te gaan wonen.
• Openbaar vervoer verslechtert steeds meer. Door de versnippering moet je steeds vaker overstappen, flexibele werktijden worden lastiger omdat OV steeds minder rijdt op tijdstippen buiten de reguliere 9-5. Zelfs met alle files ben je met OV vaak fors langer onderweg.
• Mensen worden ouder, maar blijven ook actief, en in staat (fatsoenlijk) auto te rijden tot op hogere leeftijd.

Tot de problemen voor de oplossing van de woningnood die zorgvuldig vermeden worden :
• Nieuwe woonwijken worden tegengehouden met stikstof als argument. Gek genoeg zie ik hele bedrijvenparken uit de grond gestampt worden (waaronder logistieke centra waar straks honderden diesel-vrachtwagens per dag langskomen) waar dat dan geen probleem is.
• De beroepsmogelijkheden tegen een ontwikkeling zijn haast oneindig, je kunt als 1 persoon al een project jaren tegenhouden.
De redenen waarom hieraan niets gedaan wordt zijn dezelfde redenen die al decennia van kracht zijn : de waarde van de bestaande koopwoningen moeten niet alleen niet dalen, maar zo hard mogelijk stijgen, en de politiek op alle lagen in Nederland werkt daar zo hard mogelijk aan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_219220753
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
Jij hecht dus alleen belangen aan je eigen behoeftes en hebt schijt aan een ander. Prima, weten we dat ook weer.

En je fiets? Waar zet je die neer?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:05:26 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220766
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij hecht dus alleen belangen aan je eigen behoeftes en hebt schijt aan een ander. Prima, weten we dat ook weer.

En je fiets? Waar zet je die neer?
Auto’s krijgen al hele snelwegen, moet ik het voor die dingen opnemen?

Jij wilt de omvang van een fiets vergelijken met die van een auto?
pi_219220775
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:39 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan moeten de autobezitters elkaar maar eens aanspreken over het gebrek aan parkeerplekken.
Nope. Automobilisten onder elkaar kunnen dit niet oplossen. Die maken immers de straat niet. Daar is de gemeente voor die daar rekening mee moet houden bij de wijk/stadplanning. Dat is logisch en daar gaat deze discussie ook over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219220793
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Auto’s krijgen al hele snelwegen, moet ik het voor die dingen opnemen?

Jij wilt de omvang van een fiets vergelijken met die van een auto?
Fietsen staan te pas en te onpas in het straatbeeld tot verloedering aan toe. Steden als Amsterdam en Utrecht hebben hier grote problemen mee voor het geval je het nog niet wist. Die staan ook recht voor je porum in het zicht met 10tallen ruimte in te nemen.

En ja, wegen, kut man dat ze nodig zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:11:19 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220805
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Fietsen staan te pas en te onpas in het straatbeeld tot verloedering aan toe. Steden als Amsterdam en Utrecht hebben hier grote problemen mee voor het geval je het nog niet wist. Die staan ook recht voor je porum in het zicht met 10tallen ruimte in te nemen.

En ja, wegen, kut man dat ze nodig zijn.
Wat wordt er gefotografeerd in Amsterdam: de mooie rijen fietsen. Wat wordt er nooit gefotografeerd in Amsterdam? Parkeerplekken.

I rest my case.
pi_219220806
minder auto's is een goed idee :Y
kan de NS ook weer meer verdienen en gaan investeren in beter vervoer _O_

werkgevers en nemers leren ook weer dat niet alles om hen draait _O_
pi_219220816
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nope. Automobilisten onder elkaar kunnen dit niet oplossen. Die maken immers de straat niet. Daar is de gemeente voor die daar rekening mee moet houden bij de wijk/stadplanning. Dat is logisch en daar gaat deze discussie ook over.
De autobezitters moeten de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar de gemeentes, kunnen toch veel meer bereiken als zij elkaar aanspreken over het gebrek aan plek om te parkeren?
pi_219220823
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.
Je kunt een discussie met petrolheads nooit winnen. Zij zijn irrationeel.

Ik ben het wel met je eens dat het aanschaffen van de voiture samen komt met het onvervreemdbaar recht op het gebruik van een aantal vierkante meter openbare ruimte. Dat is best gek maar zijn vinden dat normaal en logisch.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219220827
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat wordt er gefotografeerd in Amsterdam: de mooie rijen fietsen. Wat wordt er nooit gefotografeerd in Amsterdam? Parkeerplekken.

I rest my case.
Wat is dit voor raar argument?
Gemeente die een speciale dienst heeft om fietsen te ruimen he.
En de enige plek waar ze mooi in een rij staan is in het depot in Sloterdijk naast de A5.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:16:40 #48
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220832
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je kunt een discussie met petrolheads nooit winnen. Zij zijn irrationeel.

Ik ben het wel met je eens dat het aanschaffen van de voiture samen komt met het onvervreemdbaar recht op het gebruik van een aantal vierkante meter openbare ruimte. Dat is best gek maar zijn vinden dat normaal en logisch.
Ja precies. Volstrekt logisch.
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:20:03 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220842
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat is dit voor raar argument?
Gemeente die een speciale dienst heeft om fietsen te ruimen he.
En de enige plek waar ze mooi in een rij staan is in het depot in Sloterdijk naast de A5.
Kijk eens langs de grachten! Ze zouden niet hetzelfde zijn zonder de geparkeerde fietsen. Er zijn zelfs posters van! Toeristen houden er van. Maar je ziet niemand op een parkeerterrein foto’s maken. Dat is gewoon lelijk.
pi_219220847
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:13 schreef torentje het volgende:

[..]
De autobezitters moeten de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar de gemeentes, kunnen toch veel meer bereiken als zij elkaar aanspreken over het gebrek aan plek om te parkeren?
Hoe zie je dat voor je?
'Jij mag geen auto want ik moet de mijne kwijt?'

Terwijl de gemeente ontwerpt en bepaald hoeveel parkeerplekken er in een wijk komen? Riiiiiiiiiiiiiiiiight.

Nogmaals: automobilisten betalen de wegenbelasting. Geen fietsers, geen busdiensten of iemand anders. Dan mogen automobilisten daar ook wat voor terugverwachten van de overheid. Als ze dat onderling moeten regelen, stopt de belasting ook.

En aangezien de mobiliteitsbelasting meer is dan de pot voor onderhoud van de wegen, stopt met het belasting betalen waarschijnlijk ook het overmaken van jouw bijstandsuitkering. Ik zou dus maar even pas op de plaats maken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Spellchecker zaterdag 8 november 2025 @ 12:21:06 #51
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219220849
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:21 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, als je dit nou voor je deur zou hebben staan, snap ik het wel... :T
^O^
pi_219220858
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je kunt een discussie met petrolheads nooit winnen. Zij zijn irrationeel.

Ik ben het wel met je eens dat het aanschaffen van de voiture samen komt met het onvervreemdbaar recht op het gebruik van een aantal vierkante meter openbare ruimte. Dat is best gek maar zijn vinden dat normaal en logisch.
Hoezo irrationeel als je een godsvermogen aan mobiliteitsbelasting moet ophoesten?

Als jij voor iets betaald, verwacht je daarvoor toch iets terug? Of geef jij je geld zomaar weg?

Prima, dan dm ik wel even mijn IBAN.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219220874
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je?
'Jij mag geen auto want ik moet de mijne kwijt?'

Terwijl de gemeente ontwerpt en bepaald hoeveel parkeerplekken er in een wijk komen? Riiiiiiiiiiiiiiiiight.

Nogmaals: automobilisten betalen de wegenbelasting. Geen fietsers, geen busdiensten of iemand anders. Dan mogen automobilisten daar ook wat voor terugverwachten van de overheid. Als ze dat onderling moeten regelen, stopt de belasting ook.

En aangezien de mobiliteitsbelasting meer is dan de pot voor onderhoud van de wegen, stopt met het belasting betalen waarschijnlijk ook het overmaken van jouw bijstandsuitkering. Ik zou dus maar even pas op de plaats maken.
De autobezitters kiezen toch zelf iedere vier jaar een overheid? Dus hoeven zij de verantwoordelijkheid voor het gebrek aan parkeerplekken voor hun bezit om mobiel te kunnen zijn, niet af te schuiven naar de overheid.
pi_219220945
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Ik studeerde 20 jaar geleden Bouwkunde aan de TUDelft. Daar ging het over nieuw gebouwde wijken waar 'slim' het aantal parkeerplaatsen per woning was teruggebracht om het autobezit te ontmoedigen.

Toen kwam de Bouwfraude.

En nu zijn we 'hier'.
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:53:48 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219220967
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:49 schreef Horzula het volgende:

[..]
Ik studeerde 20 jaar geleden Bouwkunde aan de TUDelft. Daar ging het over nieuw gebouwde wijken waar 'slim' het aantal parkeerplaatsen per woning was teruggebracht om het autobezit te ontmoedigen.

Toen kwam de Bouwfraude.

En nu zijn we 'hier'.
Ik snap je punt niet..?
  zaterdag 8 november 2025 @ 12:53:58 #56
3542 Gia
User under construction
pi_219220969
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:28 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat betekent gewoon een huisje kopen en eerst vijf tot tien minuten slepen met je boodschappen in je nieuwbouwwijk, elke keer. Tenzij je een premium plek dichtbij je huis kunt huren voor een fors bedrag natuurlijk. Bezoek komt maar met de fiets, wonen ze te ver weg, dan lopen ze maar een stuk. Dat is toch logsich? De klusjesman moet ook maar een bakfiets in zijn bus meenemen, om het voorrecht te mogen genieten om bij jou een klus te komen doen. Etc.

Afgelopen 15 jaar zijn er volgens het cbs ruim 1,5 miljoen extra auto’s bijgekomen. Laten we maar minder parkeerplekken bijbouwen, what could go wrong. Gewoon de bevolking laten groeien, auto’s zijn vast geen probleem.
Er gaat niets boven een eigen oprit. Heerlijk!
Er is hier vlakbij een buurthuis. Als er iets te doen is, staat de hele straat vol en kunnen de bewoners hun auto niet kwijt. Terwijl vlakbij een Lidl is, met een grote parkeerplaats, waar 's avonds vrijwel geen auto staat. Maar die mag niet gebruikt worden, alleen door klanten van de Lidl. Terwijl die dan dicht is. Dat moet snel veranderen.
pi_219220984
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik snap je punt niet..?
Decennia lange auto-ontmoediging van de meeste politieke partijen heeft ons hier gebracht.

Kijk nou toch eens naar die rotzooi in Amsterdam op dit vlak.
  zaterdag 8 november 2025 @ 13:03:12 #58
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219221014
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:57 schreef Horzula het volgende:

[..]
Decennia lange auto-ontmoediging van de meeste politieke partijen heeft ons hier gebracht.

Kijk nou toch eens naar die rotzooi in Amsterdam op dit vlak.
Gemak dient de mens…
pi_219221030
Dan kunnen ze Amsterdam nog voller bouwen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 13:12:38 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219221058
Parkeergarages/kelders onder de woningen bouwen en laten betalen door de gebruikers?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219221062
Een auto staat 80 procent van de tijd stil, het is gewoon geen efficiënte manier van je vervoeren, alleen het geeft veel gemak en daarmee vinden mensen dat ze dat zichzelf mogen toe-eigenen. Met de schaarste aan ruimte is het alleen maar logisch dat we nadenken hoe we ons effectief verplaatsen en de fiets en de trein zijn daarmee zeer effectief. Kijk als je in schubbekutteveen wilt wonen dan kun je daar in de lege ruimte je auto kwijt maar dan moet je niet gaan schuimbekken dat in de randstad waar ruimte schaars is jijnpersoonlijk niet je auto kwijt kan waar je wezen moet.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_219221064
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:57 schreef Horzula het volgende:

[..]
Decennia lange auto-ontmoediging van de meeste politieke partijen heeft ons hier gebracht.

Kijk nou toch eens naar die rotzooi in Amsterdam op dit vlak.
Welke rotzooi?
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_219221240
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Gemak dient de mens…
Ieder mens heeft het recht op ondersteuning om te kunnen reizen.
pi_219221278
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:14 schreef galatea het volgende:

[..]
Welke rotzooi?
Heb je weleens geprobeerd naar Amsterdam te gaan met de auto?

Hoe beviel het parkeren daar?
pi_219221299
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ja nu is het een 'metafoor'.
Opeens.

:')
Rutte: 'Iedere werkende nederlander 1000 euro erbij'.
Jetten: 'We gaan tien steden bouwen'.

Je kunt je in dit land nog steeds naar de verkiezingsoverwinning liegen.
pi_219221323
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:06 schreef Horzula het volgende:

[..]
Heb je weleens geprobeerd naar Amsterdam te gaan met de auto?

Hoe beviel het parkeren daar?
Familie van mij woonde ook in Amsterdam, je kon er alleen gratis parkeren, maar wel voor maximaal 1 uur.

Heb ook nog familie in Amsterdam Noord en het enige wat ik altijd kan denken als ik zie dat ze er weer ergens aan het bouwen zijn is van oh.. hier wil je toch niet dood gevonden worden.
pi_219221459
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:06 schreef Horzula het volgende:

[..]
Heb je weleens geprobeerd naar Amsterdam te gaan met de auto?

Hoe beviel het parkeren daar?
Oké dus omdat jij als niet inwoner niet in Amsterdam kan parkeren is het een rotzooi? Nochtans zijn er genoeg parkeergarages buiten de stad waar je met ov prima het centrum in kan. En juist daardoor blijft Amsterdam bewoonbaar voor haar inwoners. Je hebt duidelijk niet je prioriteiten op orde.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_219222021
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Rutte: 'Iedere werkende nederlander 1000 euro erbij'.
Jetten: 'We gaan tien steden bouwen'.

Je kunt je in dit land nog steeds naar de verkiezingsoverwinning liegen.
uiteraard, nederlanders de domme schapen hier trappen overal in
  zaterdag 8 november 2025 @ 15:33:26 #69
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219222058
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Cruzinats het volgende:
Als je de grenzen dichtgooit en actief werkt aan remigratie van statushouders dan kan je zelfs woningen gaan slopen.
Ja, die 20.000 statushouders terug gaat echt ervoor zorgen dat we woningen kunnen gaan slopen
pi_219222062
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:30 schreef torentje het volgende:

[..]
De autobezitters kiezen toch zelf iedere vier jaar een overheid? Dus hoeven zij de verantwoordelijkheid voor het gebrek aan parkeerplekken voor hun bezit om mobiel te kunnen zijn, niet af te schuiven naar de overheid.
Belasting betaal je niet 1x in de 4 jaar. Dus waar heb je het over?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219222070
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:47 schreef galatea het volgende:

[..]
Oké dus omdat jij als niet inwoner niet in Amsterdam kan parkeren is het een rotzooi? Nochtans zijn er genoeg parkeergarages buiten de stad waar je met ov prima het centrum in kan.
Dat valt tegen.
  zaterdag 8 november 2025 @ 15:34:57 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219222085
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Rutte: 'Iedere werkende nederlander 1000 euro erbij'.
Jetten: 'We gaan tien steden bouwen'.

Je kunt je in dit land nog steeds naar de verkiezingsoverwinning liegen.
En we hebben nog steeds een eigen risico voor de zorgverzekering, wie wist dat politici liegen, maar ook compromissen moeten sluiten.
pi_219222202
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Belasting betaal je niet 1x in de 4 jaar. Dus waar heb je het over?
Als die autobezitters toch een overheid zouden kiezen die voor voldoende parkeerplek voor auto's zouden zorgen dan hadden ze toch voldoende waar voor hun geld?

Blijft natuurlijk wel erg laf van de autobezitters dat ze elkaar niet aanspreken over gebrek aan ruimte voor parkeerplekken voor hun auto's (bezit).
  zaterdag 8 november 2025 @ 15:50:30 #74
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219222283
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:34 schreef Momo het volgende:

[..]
En we hebben nog steeds een eigen risico voor de zorgverzekering, wie wist dat politici liegen, maar ook compromissen moeten sluiten.
Hoeveel steden denk je dan dat Jetten gaat bouwen? Drie? Vijf? Zeven?

Als compromis.
pi_219222373
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.
Hangt er net vanaf waar je moet zijn.

OV is ideaal als start en eindpunt dicht bij OV lokatie die ook nog eens fatsoenlijk op elkaar aan gesloten zijn.

Neem zelf ook regelmatig het OV maar hangt er sterk vanaf waar ik moet zijn.

Regelmatig gehad dat ik met OV er een ruim uur over doe terwijl het met de auto in 20 min kan... dan ga ik alleen met OV als ik ga zuipen.
pi_219222570
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:44 schreef torentje het volgende:

[..]
Als die autobezitters toch een overheid zouden kiezen die voor voldoende parkeerplek voor auto's zouden zorgen dan hadden ze toch voldoende waar voor hun geld?

Blijft natuurlijk wel erg laf van de autobezitters dat ze elkaar niet aanspreken over gebrek aan ruimte voor parkeerplekken voor hun auto's (bezit).
Hoe zie je dat voor je dan?
Laf dat jij daar geen antwoord op hebt.

Automobilisten doen geen stadsplanologie
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219222595
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.
Dat zal afhangen van de totale reistijd. De trein vertrekt van een plek waar ik niet ben naar een plek waar ik niet moet zijn. Met de auto is het 15 minuten reistijd, met het OV 45 minuten. Scheelt een uur per dag. Eenvoudig rekensommetje.
pi_219222623
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 13:13 schreef galatea het volgende:
Een auto staat 80 procent van de tijd stil, het is gewoon geen efficiënte manier van je vervoeren, alleen het geeft veel gemak en daarmee vinden mensen dat ze dat zichzelf mogen toe-eigenen. Met de schaarste aan ruimte is het alleen maar logisch dat we nadenken hoe we ons effectief verplaatsen en de fiets en de trein zijn daarmee zeer effectief. Kijk als je in schubbekutteveen wilt wonen dan kun je daar in de lege ruimte je auto kwijt maar dan moet je niet gaan schuimbekken dat in de randstad waar ruimte schaars is jijnpersoonlijk niet je auto kwijt kan waar je wezen moet.
Laten we dan zorgen dat er geen schaarste aan ruimte is.
pi_219222657
Prima, bouw maar meer parkeergarages. En natuurlijk geen openbare laadpalen meer.
pi_219222670
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:25 schreef embedguy het volgende:

[..]
Het zijn afwegingen.

Boeren hun levenswerk afnemen is ook niet goed en een arbeidsmigratiestop komt ook niet zonder nadelen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)opbrengsten-a4911922

[ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 08-11-2025 16:33:02 ]
pi_219222672
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:15 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat zal afhangen van de totale reistijd. De trein vertrekt van een plek waar ik niet ben naar een plek waar ik niet moet zijn. Met de auto is het 15 minuten reistijd, met het OV 45 minuten. Scheelt een uur per dag. Eenvoudig rekensommetje.
Als het met de auto 15 minuten is kan het ook op de fiets.
pi_219222676
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 11:13 schreef ToT het volgende:

[..]
En de autobezitter moet wakker liggen van dat jij een boompje wil zien vanuit je raam?
Welke debiel vindt een stuk blik nou meer welvaart geven dan een boom?
pi_219222677
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:50 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Hoeveel steden denk je dan dat Jetten gaat bouwen? Drie? Vijf? Zeven?

Als compromis.
0.
Maak Almere en Lelystad 2x zo groot en voor de rest wat je zelf al schrijft in post #4.
  zaterdag 8 november 2025 @ 16:31:18 #84
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_219222683
Je kan het ov elk jaar verder afbreken óf minder parkeergelegenheid voor auto's voorzien.

Allebei tegelijk wordt een lastig verhaal.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_219222687
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:28 schreef CarbonC het volgende:
Als het met de auto 15 minuten is kan het ook op de fiets.
Kan zeker.
Ook 45 minuten. Zelfde eenvoudige rekensommetje.
pi_219222694
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:31 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Kan zeker.
Ook 45 minuten. Zelfde eenvoudige rekensommetje.
100x gezonder.
pi_219222699
quote:
9s.gif Op zaterdag 8 november 2025 15:33 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja, die 20.000 statushouders terug gaat echt ervoor zorgen dat we woningen kunnen gaan slopen
Die 1 miljoen arbeidsmigranten, die grotendeels eenvoudig werk doen onder erbarmelijke omstandigheden, wel.
  zaterdag 8 november 2025 @ 16:35:31 #88
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219222709
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:15 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat zal afhangen van de totale reistijd. De trein vertrekt van een plek waar ik niet ben naar een plek waar ik niet moet zijn. Met de auto is het 15 minuten reistijd, met het OV 45 minuten. Scheelt een uur per dag. Eenvoudig rekensommetje.
Te lui dus.
  zaterdag 8 november 2025 @ 16:36:44 #89
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219222713
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:34 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Die 1 miljoen arbeidsmigranten, die grotendeels eenvoudig werk doen onder erbarmelijke omstandigheden, wel.
Dan wachten op allerlei keihard gejank dat voedsel duurder wordt en verschillende industrieën vrijwel stil liggen en het allemaal de schuld is van de roverheid.
pi_219222718
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:36 schreef Momo het volgende:

[..]
Dan wachten op allerlei keihard gejank dat voedsel duurder wordt en verschillende industrieën vrijwel stil liggen en het allemaal de schuld is van de roverheid.
Een groot deel van het vlees dat hier in stukjes gehakt wordt, is voor het buitenland.

[ Bericht 0% gewijzigd door CarbonC op 08-11-2025 16:50:31 ]
  zaterdag 8 november 2025 @ 16:40:09 #91
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219222733
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:37 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Een groot deel van het vlees dat hier in stukken gehakt wordt, is voor het buitenland.
En bij genoeg andere industrieën, maar de agrobusiness laat dat echt niet gebeuren dat hier bedrijven moeten sluiten, niet dat dat uberhaupt gaat gebeuren dat ineens letterlijk elke arbeidsmigrant uitgezet (1+ miljoen) gaat worden. Meesten zijn ook nog EU burgers (of komen uit Oekraine).
pi_219222746
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:40 schreef Momo het volgende:

[..]
En bij genoeg andere industrieën, maar de agrobusiness laat dat echt niet gebeuren dat hier bedrijven moeten sluiten, niet dat dat uberhaupt gaat gebeuren dat ineens letterlijk elke arbeidsmigrant uitgezet (1+ miljoen) gaat worden. Meesten zijn ook nog EU burgers (of komen uit Oekraine).
Bekijk deze YouTube-video
pi_219222780
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:35 schreef Boca_Raton het volgende:
Te lui dus.
Zonde van de tijd.
  zaterdag 8 november 2025 @ 17:00:53 #94
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219222836
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:31 schreef MichaelScott het volgende:
Je kan het ov elk jaar verder afbreken óf minder parkeergelegenheid voor auto's voorzien.

Allebei tegelijk wordt een lastig verhaal.
Nederland is dan ook geen OV land.

De steden zijn te klein om een uitgebreid OV netwerk te rechtvaardigen en als land zijn we te klein en te dichtbevolkt voor high speed trains. Dat 90% van wat er met het OV reist gesubsidieerd wordt zegt al genoeg.

Ik vind Biro's een veel interessantere ontwikkeling eigenlijk. Dat is wat mij betreft de toekomst voor autorijden in de grote steden.
pi_219222853
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoezo irrationeel als je een godsvermogen aan mobiliteitsbelasting moet ophoesten?

Als jij voor iets betaald, verwacht je daarvoor toch iets terug? Of geef jij je geld zomaar weg?

Prima, dan dm ik wel even mijn IBAN.
Je koopt er geen stuk openbare ruimte voor, voor die belastingcentjes. Toch neemt men dit aan. Dat is gewoon raar. Irrationeel zoals eerder gezegd.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219223093
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 16:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je dan?
Laf dat jij daar geen antwoord op hebt.

Automobilisten doen geen stadsplanologie
Op dezelfde manier als men hier op het forum linkse medemensen aanspreekt.
pi_219223194
Ze kunnen toch onder die huizen verwerken? tenzij het overstromingsgebied is, anders is het niet handig.

En dan maar even een dikkere laag beton zodat het huis er boven niet in de hens vliegt als er een elektrische auto uitfikt...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_219224222
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je koopt er geen stuk openbare ruimte voor, voor die belastingcentjes. Toch neemt men dit aan. Dat is gewoon raar. Irrationeel zoals eerder gezegd.
Fiets nietjes dan ook maar overal weghalen?
En lantarenpalen ook.

Dit zijn gewoon openbare voorzieningen die euhm.. voorzien moeten worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219224232
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Op dezelfde manier als men hier op het forum linkse medemensen aanspreekt.
Dat gaat over meningen en niet over voorzieningen waarvoor een werkende belasting betaald.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 8 november 2025 @ 22:33:44 #100
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219226143
quote:
Precies, zoals ik al zei: het zijn afwegingen. Dat het vervelend is dat boeren hun levenswerk kwijt raken wil nog niet zeggen dat we het niet moeten doen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219226569
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Cruzinats het volgende:
Als je de grenzen dichtgooit en actief werkt aan remigratie van statushouders dan kan je zelfs woningen gaan slopen.
Er zijn 132.000 statushouders en een tekort van 400.000 woningen.
Of doel je op genaturaliseerden? Want die kan je niet remigreren, die hebben een Nederlands paspoort.
  zaterdag 8 november 2025 @ 23:40:23 #102
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219226602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 12:49 schreef Horzula het volgende:

[..]
Ik studeerde 20 jaar geleden Bouwkunde aan de TUDelft. Daar ging het over nieuw gebouwde wijken waar 'slim' het aantal parkeerplaatsen per woning was teruggebracht om het autobezit te ontmoedigen.

Toen kwam de Bouwfraude.

En nu zijn we 'hier'.
De Mekelweg werd een fietspad en plots waren een hoop parkeerplaatsen verdwenen. De servicemonteur van de koffieautomaat had geen zin om telkens een pokke eind te lopen dus sloeg hij het onderhoud maar over. En nu staan we hier op de plek waar ooit het bouwkundegebouw heeft gestaan :'(
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219226654
Ik snap niet dat die koekblikken nog een statussymbool zijn, meeste komen niet in waarde boven de 10k. Valt me tegen van de rat racers
pi_219230054
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 17:00 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Nederland is dan ook geen OV land.

De steden zijn te klein om een uitgebreid OV netwerk te rechtvaardigen en als land zijn we te klein en te dichtbevolkt voor high speed trains. Dat 90% van wat er met het OV reist gesubsidieerd wordt zegt al genoeg.

Ik vind Biro's een veel interessantere ontwikkeling eigenlijk. Dat is wat mij betreft de toekomst voor autorijden in de grote steden.
Biro's zijn pure aids. En welke mongool heeft bedacht dat die op het fietspad mogen?
pi_219230994
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
In combinatie met slecht OV is dat nooit goed. Autoluwe wijk
Bekijk deze YouTube-video
pi_219231119
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 15:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
In combinatie met slecht OV is dat nooit goed. Autoluwe wijk
Bekijk deze YouTube-video
Bouwend Nederland wil nog steeds niet bouwen naar wens van echt links, dat is het enorme probleem waardoor veel mensen mobiliteitsproblemen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')