quote:Meer woningbouw door schrappen parkeerplekken: 'Auto moet ergens staan'
De woningnood wordt groter en minder parkeerplekken aanleggen kan een oplossing zijn, betogen experts. Parkeren kost ruimte en strenge parkeernormen zijn een belangrijke belemmering van bouwplannen. Maar daarmee minderen is omstreden, want het groeiende aantal auto's moet ergens staan.
Parkeerruimte is volgens deskundigen een van de bepalendste factoren voor woningbouw. De overheid wil jaarlijks voor 100.000 extra woningen zorgen, maar haalt dat streven al jaren niet. Een commissie deed daarom 150 voorstellen om te zorgen voor veel nieuwe, betaalbare woningen. Het voorstel over parkeren is misschien wel het controversieelst.
Volgens velen gaat het fout doordat gemeenten te streng zijn. Gemeenten eisen een bepaalde hoeveelheid parkeerplekken en bezwaarmakers wijzen al snel naar die strenge eisen.
Soms leidt dat tot pijnlijke gevallen waarbij woningbouwprojecten niet doorgaan. Begin dit jaar ging in Haarlem de bouw van 150 woningen voor jongeren niet door omdat in het ontwerp 0,1 parkeerplek te weinig was gepland. De rechter gaf bezwaarmakers gelijk.
"Gemeenten maken zulke strenge parkeereisen zelf", zegt Frank Wassenberg, projectleider bij kennisorganisatie Platform31. "Een gemeenteraad kan zelf kiezen welke normen hij instelt." Gemeenten gebruiken hiervoor geadviseerde aantallen voor het soort bouw: vrijstaande woningen hebben bijvoorbeeld meer parkeerruimte nodig dan studentenflats.
"Vaak eisen gemeenteraden wat meer parkeerplekken dan in de adviezen staat", zegt Wassenberg. "Ze zijn bang dat bewoners niet meer kunnen parkeren en nieuwe woningen niet worden verkocht. Maar zodra de gemeenteraad die normen vaststelt, wordt het een wettelijke eis voor nieuwbouw. De rechter baseert zich daar dan op. De parkeernorm wordt zo een hardere eis dan bijvoorbeeld het uitzicht of het geluid."
Het helpt niet dat veel gemeenten verouderde normen gebruiken. Dat constateerde CROW, een kennisplatform dat gemeenten adviseert over de aantallen parkeerplekken.
Voorstellen voor parkeerregulering weggestemd
Minder streng en flexibeler parkeerbeleid bij gemeenten zou volgens Platform31 kunnen voorkomen dat bouwplannen worden vertraagd. Daarnaast kunnen gemeenten met maatregelen als betaald parkeren en een nulvergunningregeling (waarbij een nieuw adres geen recht heeft op een parkeerplek) zorgen voor extra woningen, zonder dat parkeren een probleem wordt.
Maar zulke maatregelen zijn niet populair bij inwoners. Voorstellen om parkeerregulering in te stellen worden dikwijls weggestemd. Inwoners zijn bang dat ze voor hun parkeerplaats moeten gaan betalen. Of, als er in een naastgelegen gebied regulering komt, bezoekers die verder zoeken meer in hun straat parkeren.
De communicatie naar de inwoners is belangrijk, zegt Wassenberg. "Maar tegenwoordig is het ook de norm geworden om bezwaar te maken. Iedereen wordt daar gek van. Een drempel zou goed zijn zodat alleen serieuze bezwaren worden behandeld. En sneller."
Volgens Vereniging Eigen Huis (VEH), dat de belangen van woningeigenaren behartigt, zorgt een afname van het aantal parkeerplaatsen in de praktijk niet voor meer woningen. VEH vindt dat gemeenten meer ruimte moeten krijgen om deze afweging te maken. "Niet elke woning heeft voldoende toegang tot openbaar vervoer."
Wel ziet VEH ook dat parkeernormen steeds vaker worden aangegrepen om projecten te dwarsbomen. Bij situaties zoals in Haarlem "schieten de regels door", stelt de organisatie.
Nog voordat de minister kon reageren
Ook in de landelijke politiek kan de discussie over parkeren voor felle reacties zorgen. Dat merkte Friso de Zeeuw, adviseur en emeritus hoogleraar Gebiedsontwikkeling aan de TU Delft. Hij is voorzitter van de commissie STOER, die de 150 voorstellen deed.
Een van de voorstellen gaat over parkeerplekken. De commissie pleit onder meer voor datagedreven parkeerbeleid, maatwerk bij gemeenten en in sommige gevallen parkeerregulering. En voor woningbouw rondom grote ov-knooppunten pleit de commissie voor een landelijk geldende maximale parkeernorm van 0,7. Nu is dat vaak nog rond de 1,5.
Nog voordat de minister kon reageren, kwam er een reactie uit de Tweede Kamer. PVV'ers Jeremy Mooiman en Hidde Heutink verzochten de minister de parkeernorm van 0,7 voor woningbouw "niet over te nemen". De Kamer nam die motie aan.
"Heel opmerkelijk", zegt De Zeeuw. "We hebben moties en amendementen gehad die STOER steunen en willen opnemen in wetgeving, maar alleen bij parkeren gaat het een andere kant op."
Verschillen in Nederland
De reactie van het demissionaire kabinet heeft dezelfde strekking. In lijn met de motie van Mooiman en Heutink wil het kabinet "geen landelijke maximale parkeernormen vaststellen", schrijft demissionair minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting). Ze gaat wel in gesprek om "flexibeler parkeerbeleid te stimuleren". Maar gemeenten blijven verantwoordelijk.
De trend is wel dat gemeenten hun parkeernorm verlagen, zegt De Zeeuw. Hij wijst op woningbouwprojecten in Amsterdam en Utrecht. "In grote steden neemt het autobezit af en er is goed openbaar vervoer, dus daar kan het. Middelgrote steden volgen. Maar de vraag blijft hoe ver je naar beneden kunt gaan voordat ruzies ontstaan."
"Wel is er een groot verschil tussen de grote steden, de centrumgebieden van de middelgrote steden en de rest van het land. Daar zijn de meeste mensen aangewezen op de auto. Per saldo neemt het autobezit in Nederland nog steeds steeds toe", zegt de emeritus hoogleraar. "Die auto's moeten nog wel een plek vinden."
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:20 schreef embedguy het volgende:
Draai je nu zelf ook niet om een oplossing heen? Het artikel stelt zelf dat parkeernormen aanpassen een (deel)oplossing is.
Dat een migratiestop en bouwen op landbouwgrond ook mogelijke deeloplossingen zijn doet daar toch echt hélemaal niets aan af…
Het zijn afwegingen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Hangt van de locatie van de woningen af en wat het huidig aantal parkeerplaatsen is. In onze straat is bijv een ruim overschot aan parkeerplaatsen. Om de een of andere reden vonden ze het nodig om voor 52 woningen zo’n 40 parkeerplaatsen te maken (nee, niet fileparkeren aan de weg), terwijl iedereen op eigen terrein parkeert. 3/4 van de parkeerplaatsen is standaard leeg.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Dat was een metafoorquote:Op zaterdag 8 november 2025 10:23 schreef embedguy het volgende:
D66 is iig wel vóór het bouwen op landbouwgrond. Ze willen zelfs hele nieuwe steden laten verreizen.
Wat? Ik zie hem nietquote:
Ja nu is het een 'metafoor'.quote:
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Heb je straks ook een premium lantaarnpaal? En een premium aansluiting op nutsvoorzieningen?quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:28 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat betekent gewoon een huisje kopen en eerst vijf tot tien minuten slepen met je boodschappen in je nieuwbouwwijk, elke keer. Tenzij je een premium plek dichtbij je huis kunt huren voor een fors bedrag natuurlijk. Bezoek komt maar met de fiets, wonen ze te ver weg, dan lopen ze maar een stuk. Dat is toch logsich? De klusjesman moet ook maar een bakfiets in zijn bus meenemen, om het voorrecht te mogen genieten om bij jou een klus te komen doen. Etc.
Afgelopen 15 jaar zijn er volgens het cbs ruim 1,5 miljoen extra auto’s bijgekomen. Laten we maar minder parkeerplekken bijbouwen, what could go wrong. Gewoon de bevolking laten groeien, auto’s zijn vast geen probleem.
Wel als je de mensen in de Naam van De Grote Heilige Klimaatverandering de auto uit wil treiteren.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Minder parkeerplaatsen is nooit goed.
Mensen die nog nooit van elektrisch rijden op groene stroom gehoord hebben?quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:53 schreef ToT het volgende:
[..]
Wel als je de mensen in de Naam van De Grote Heilige Klimaatverandering de auto uit wil treiteren.
Ik begrijp niet dat mensen die een fiets bezitten aannemen dat daar aparte fietspaden voor aangelegd moeten worden.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
De eerste 2 jaar dat je zo'n elektrische wagen hebt, ben je vervuilender bezig dan als je een traditionele auto op fossiele brandstof hebt.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:05 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mensen die nog nooit van elektrisch rijden op groene stroom gehoord hebben?
Nee, zo zijn we niet getrouwd. Dit is geen vergelijking.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:06 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat mensen die een fiets bezitten aannemen dat daar aparte fietspaden voor aangelegd moeten worden.
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.
Wat is je oplossing?
En de autobezitter moet wakker liggen van dat jij een boompje wil zien vanuit je raam?quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
Zeer zeker, en als dat niet lukt, dan graag wat meer bescheidenheid.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:13 schreef ToT het volgende:
[..]
En de autobezitter moet wakker liggen van dat jij een boompje wil zien vanuit je raam?
quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zeer zeker, en als dat niet lukt, dan graag wat meer bescheidenheid.
Ben je dan lang onderweg???quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:23 schreef embedguy het volgende:
D66 is iig wel vóór het bouwen op landbouwgrond. Ze willen zelfs hele nieuwe steden laten verreizen.
Deze is een stuk kleiner dus doe deze maarquote:Op zaterdag 8 november 2025 11:21 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, als je dit nou voor je deur zou hebben staan, snap ik het wel...
Waarom zou iemand met zo’n blik (of meer waarschijnlijk: 2 stuks) dan daar willen wonen in die nieuw gebouwde woning en daar geld voor uit willen geven? Je kunnen verplaatsen is nou eenmaal onderdeel van de moderne maatschappij die draait op dit soort mensen, en fatsoenlijke alternatieven zijn er niet of nauwelijks.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik begrijp niet dat mensen die een auto bezitten (= ettelijke kubieke meters blik) aannemen dat ie in de nabijheid van de woning geparkeerd moet kunnen worden. Het is jouw eigen blik, voor niemand anders toegankelijk, in de openbare (!!) ruimte. En als dat nog niet vreemd genoeg is, iedereen kijkt tegen jóuw blik aan. Lelijk als de nacht.
Elke oplossing komt met nieuwe problemen, dat zeker. Lijkt me geen reden om dan maar geen oplossingen na te streven.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:07 schreef ToT het volgende:
[..]
De eerste 2 jaar dat je zo'n elektrische wagen hebt, ben je vervuilender bezig dan als je een traditionele auto op fossiele brandstof hebt.
Daarnaast produceren die dingen ook zeer veel fijnstof door de banden, maar daarvoor wordt naar oplossingen gezocht.
En niet elk laadpunt is even groen.
ja, héél langquote:
Oh lol, dat is nieuw voor me. Is d66 tóch meer sane dan ik dacht. Haha. Dank uquote:Maar het was een metafoor he, die tien steden.
Dan moeten de autobezitters elkaar maar eens aanspreken over het gebrek aan parkeerplekken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Auto bezitters betalen een godsvermogen aan belasting, dus mogen daar wat voor terug krijgen.
Wat is je oplossing?
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:25 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Waarom zou iemand met zo’n blik (of meer waarschijnlijk: 2 stuks) dan daar willen wonen in die nieuw gebouwde woning en daar geld voor uit willen geven? Je kunnen verplaatsen is nou eenmaal onderdeel van de moderne maatschappij die draait op dit soort mensen, en fatsoenlijke alternatieven zijn er niet of nauwelijks.
Het is geen deeloplossing, het is helemaal geen oplossing. De realiteit is dat met meer mensen er ook meer auto's komen, maar ook dat het het gemiddelde autobezit per inwoner stijgt. Dat heeft een hoop oorzaken, waaronder :quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:20 schreef embedguy het volgende:
Draai je nu zelf ook niet om een oplossing heen? Het artikel stelt zelf dat parkeernormen aanpassen een (deel)oplossing is.
Jij hecht dus alleen belangen aan je eigen behoeftes en hebt schijt aan een ander. Prima, weten we dat ook weer.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat kan mij dat nou schelen? Ik zou een wat meer groen uitzicht willen.
Auto’s krijgen al hele snelwegen, moet ik het voor die dingen opnemen?quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij hecht dus alleen belangen aan je eigen behoeftes en hebt schijt aan een ander. Prima, weten we dat ook weer.
En je fiets? Waar zet je die neer?
Nope. Automobilisten onder elkaar kunnen dit niet oplossen. Die maken immers de straat niet. Daar is de gemeente voor die daar rekening mee moet houden bij de wijk/stadplanning. Dat is logisch en daar gaat deze discussie ook over.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:39 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan moeten de autobezitters elkaar maar eens aanspreken over het gebrek aan parkeerplekken.
Fietsen staan te pas en te onpas in het straatbeeld tot verloedering aan toe. Steden als Amsterdam en Utrecht hebben hier grote problemen mee voor het geval je het nog niet wist. Die staan ook recht voor je porum in het zicht met 10tallen ruimte in te nemen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Auto’s krijgen al hele snelwegen, moet ik het voor die dingen opnemen?
Jij wilt de omvang van een fiets vergelijken met die van een auto?
Wat wordt er gefotografeerd in Amsterdam: de mooie rijen fietsen. Wat wordt er nooit gefotografeerd in Amsterdam? Parkeerplekken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Fietsen staan te pas en te onpas in het straatbeeld tot verloedering aan toe. Steden als Amsterdam en Utrecht hebben hier grote problemen mee voor het geval je het nog niet wist. Die staan ook recht voor je porum in het zicht met 10tallen ruimte in te nemen.
En ja, wegen, kut man dat ze nodig zijn.
De autobezitters moeten de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar de gemeentes, kunnen toch veel meer bereiken als zij elkaar aanspreken over het gebrek aan plek om te parkeren?quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nope. Automobilisten onder elkaar kunnen dit niet oplossen. Die maken immers de straat niet. Daar is de gemeente voor die daar rekening mee moet houden bij de wijk/stadplanning. Dat is logisch en daar gaat deze discussie ook over.
Je kunt een discussie met petrolheads nooit winnen. Zij zijn irrationeel.quote:Op zaterdag 8 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat mensen die 200 meter van een treinstation wonen, ook nog de auto nemen. Ik heb daar geen hoge pet van op.
Wat is dit voor raar argument?quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat wordt er gefotografeerd in Amsterdam: de mooie rijen fietsen. Wat wordt er nooit gefotografeerd in Amsterdam? Parkeerplekken.
I rest my case.
Ja precies. Volstrekt logisch.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je kunt een discussie met petrolheads nooit winnen. Zij zijn irrationeel.
Ik ben het wel met je eens dat het aanschaffen van de voiture samen komt met het onvervreemdbaar recht op het gebruik van een aantal vierkante meter openbare ruimte. Dat is best gek maar zijn vinden dat normaal en logisch.
Kijk eens langs de grachten! Ze zouden niet hetzelfde zijn zonder de geparkeerde fietsen. Er zijn zelfs posters van! Toeristen houden er van. Maar je ziet niemand op een parkeerterrein foto’s maken. Dat is gewoon lelijk.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is dit voor raar argument?
Gemeente die een speciale dienst heeft om fietsen te ruimen he.
En de enige plek waar ze mooi in een rij staan is in het depot in Sloterdijk naast de A5.
Hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:13 schreef torentje het volgende:
[..]
De autobezitters moeten de verantwoordelijkheid niet afschuiven naar de gemeentes, kunnen toch veel meer bereiken als zij elkaar aanspreken over het gebrek aan plek om te parkeren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |