quote:Een reis met de trein wordt volgend jaar opnieuw flink duurder. NS verhoogt de prijzen van treinkaartjes gemiddeld met 6,52 procent. Die stijging is ongeveer gelijk aan die van dit jaar. Maar het is wel de helft minder dan werd gevreesd.
Deze zomer schreef demissionair staatssecretaris Aartsen nog in een brief aan de Tweede Kamer dat het treinkaartje bij NS tot wel 9 procent duurder kan worden. NS zegt zelf dat een verhoging tot 12 procent op tafel lag.
Dat komt doordat NS de prijs van een treinkaartje de afgelopen vier jaar minder hard liet stijgen dan de inflatie. Die verhoging werd twee keer afgewend door een bijdrage vanuit het ministerie. Daar was voor 2026 alleen geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor.
Om een extreme prijsverhoging te voorkomen had NS zelf weinig financiële middelen. Het vervoersbedrijf zit al jaren in de rode cijfers, omdat het aantal reizigers nog altijd niet terug is op het niveau voor de coronacrisis. Dat komt doordat forensen vaker thuiswerken.
Uitsmeren
Besloten is nu om de hoge inflatie uit de energiecrisis over vier jaar uit te smeren. "De prijsverhoging is daardoor hoger dan we hadden gewild, maar wel een stuk lager dan eerder gevreesd", zegt commercieel directeur Bertien van Baak.
In de prijsverhoging van 6,52 procent zit de verwachte inflatie van volgend jaar van 2,3 procent verwerkt. Daar komt nog 3,05 procent bij van de prijsverhoging die eerder werd uitgesteld, plus nog 1,17 procent van de inflatieverhoging die nog niet is doorgevoerd.
Het verlieslijdende NS zegt dat de prijzen omhoog moeten om de kosten te kunnen blijven betalen. De lonen van onder meer machinisten en conducteurs maakt 43 procent uit van de kosten. In augustus bereikte NS na een serie stakingen een akkoord met de vakbonden over een nieuwe cao. Komend jaar krijgen medewerkers er 3,5 procent bij.
Daarnaast betaalt NS een vergoeding om op het spoor en op de hogesnelheidslijn te mogen rijden. En wil het bedrijf investeren in nieuwe dubbeldekkertreinen.
Uitcheck vergeten
Om de kosten onder controle te houden stopt NS met het abonnement waarmee reizigers de hele dag met korting de trein kunnen nemen. Ook het abonnement om in het weekend met korting te reizen wordt gestaakt.
Verder wordt het huren van een OV-fiets met 4,80 euro per dag 15 cent duurder. Ook verhoogt NS de prijs van een vergeten check-out van 20 euro naar 33,30 euro. Reizigers die een vergeten check-out niet terugvragen, zijn daardoor meer kwijt.
Wie graag bij NS eerste klas rijdt is volgend jaar ook duurder uit. Die prijs gaat met de jaarwisseling meer omhoog dan een gewoon kaartje. In het weekend wordt het verschil tussen eerste en tweede klas juist kleiner.
Om de trein betaalbaar te houden voor gezinnen blijft de prijs van een abonnement waarmee kinderen tot en met 11 jaar gratis kunnen meereizen met een volwassene gelijk. Dat geldt ook voor de prijs van 2,50 euro voor een Railrunner-kaartje, waarmee kinderen een dag onbeperkt kunnen reizen.
Of een meisje wier honT ziek werd en ging overgeven in het gangpad.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:51 schreef Saekerhett het volgende:
Nog effe en een limousine met privéchauffeur en champagne met toast met zalm en kaviaar is goedkoper voor een retourtje dan een stinkende tweede klasse waar net iemand zijn halve liter Schultenbräu op de grond heeft geflikkerd.
quote:NS verhoogt prijzen treinkaartjes in 2026, grootste stijging sinds jaren
Treinkaartjes en de meeste abonnementen van de NS worden vanaf 1 januari gemiddeld 6,5 procent duurder, dat is de grootste stijging in jaren. Eerder dreigden kaartjes ongeveer 12 procent duurder te worden. Maar de NS heeft in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) besloten een deel van die prijsstijging over de komende vier jaar te verspreiden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)inds-jaren~a0611dd6/
Maar is niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Een avond Amsterdam is met de auto goedkoper met parkeren bij de Overtoom dan een retour met de trein en in de auto heb ik niet de optionele functie lastig gevallen worden door bontkraagjes
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:11 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik heb een vriendin van niet westerse afkomst die weleens meerijdt
De EV moet wel zijn opgeladen met groene stroom anders is het niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes afquote:Op woensdag 5 november 2025 17:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.
Seksistische krachttermen zijn ook niet wokequote:Op woensdag 5 november 2025 17:16 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes af
Je bent toch wel echt tergend achterlijk als je dit serieus meent.quote:
Wie WOKE wil zijn moet LIJDEN.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:16 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes af
Het leger inzetten om onze infrastructuur weer op orde te krijgen! Straatcommandos!quote:Op woensdag 5 november 2025 17:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Lekker gewerkt jongens. Nog meer files!
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Het leger inzetten om onze infrastructuur weer op orde te krijgen! Straatcommandos!
Kan hij dan ook dit forum weer een beetje op orde brengen?quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.
Hij vraagt 6.5 procent extra dus ik denk het nietquote:Op woensdag 5 november 2025 17:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan hij dan ook dit forum weer een beetje op orde brengen?
@Socios ??quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.
Sorry maar het Kabinet Schoof-Wilders heeft dit bedacht.quote:
Ja dat werkt prima zoals met de zorgverzekering maar niet heusquote:Op donderdag 6 november 2025 06:40 schreef TAmaru het volgende:
De overheid moet haar handen er gewoon van af trekken. Dus de NS zelf de prijzen laten bepalen én marktwerking toestaan op het spoor.
Met de zorgverzekering moeten ze dat ook gewoon doen. Daar is nu feitelijk geen echte marktwerking.quote:Op donderdag 6 november 2025 06:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat werkt prima zoals met de zorgverzekering maar niet heus
Geen marktwerking?quote:Op donderdag 6 november 2025 06:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Met de zorgverzekering moeten ze dat ook gewoon doen. Daar is nu feitelijk geen echte marktwerking.
De kosten zijn te hoog en de staat moet ophouden dit te betalen van ons belastinggeld.
Marktwerking in de zorg bestaat niet omdat de overheid de prijzen laag houdt, de prijzen van de verzekeringen heel dichtbij elkaar zitten en de basispakketten door de overheid vastgelegd zijn. Bovendien geldt er een acceptatieplicht en is de premie gelijk voor iedere verzekerde, onafhankelijk van gezondheid, geslacht, leeftijd, risicovolle gewoontes, etc.quote:Op donderdag 6 november 2025 07:03 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Geen marktwerking?
Ik zie toch diverse aanbieden
En wie gaat dat betalen als de staat er zijn handen van af haalt(ik weet bijna jou antwoord wel maar vraag het toch)?
quote:Met z’n tweeën een retourtje Utrecht-Groningen is straks goedkoper met een huurauto dan met de trein
De NS wil de treinkaartjes volgend jaar met 6,5 procent gemiddeld verhogen. Prijst de vervoerder zichzelf uit de markt? Een huurauto kan al snel voordeliger zijn als je met twee of meer mensen reist.
Reizen met de trein is zonder kortingskaarten zo duur geworden dat een huurauto – al dan niet nieuw – goedkoper is zodra je met twee of meer personen reist. Op dit moment kost een retour Utrecht-Groningen 61,20 euro. Tel daar de 6,5 procent prijsverhoging bij op en het tripje kost 65,18 euro per persoon.
Wie met z’n tweeën het tripje naar Groningen maakt, is aan de trein dik 130 euro kwijt. En voor dat geld is ook een auto te huren, inclusief brandstof en verzekering. Via autoplatform SnappCar, waar particulieren hun auto verhuren, is een retourtje Groningen met een Citroën C3 te regelen voor 110 euro.
Het kan nog goedkoper: in Utrecht rijdt een Chevrolet Spark op spotgoedkope lpg. De huur via SnappCar inclusief 18 euro autogas komt op 69 euro. Dat komt in de buurt van de prijs van één treinretourtje.
Huurauto
Maar ook een huurauto bij een bedrijf, inclusief alle verzekeringen, verslaat de trein qua prijs. Een auto zoals de VW Up is bij Sunny Cars voor 78 euro te huur. Er wordt voor 36 euro aan benzine verreden, dus voor 114 euro is een retour Utrecht-Groningen te doen. Met z’n tweeën is dat goedkoper dan reizen met de NS.
„Als je met twee, drie of vier mensen dergelijke afstanden met de trein aflegt, dan loont het om naar deelauto’s en dergelijke te kijken als alternatief voor de trein”, zegt hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft.
„Voor de incidentele reiziger is deze prijsverhoging geen reclame. Daar schrik je van. Als je deze prijzen ziet, ga je niet denken: dat doe ik nog een keer. Voor deze groep prijst NS zichzelf echt uit de markt”, zegt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.
NS kampt nog steeds met minder reizigers dan voor corona. De forse prijsverhoging gaat niet helpen om mensen weer in de trein te krijgen, stellen zowel reizigersorganisatie Rover als Natuur & Milieu.
Sterker nog, minder mensen zullen de trein pakken. „Met elke procent prijsverhoging wordt er 0,4 tot 0,5 procent minder gebruik van de trein gemaakt”, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee.
„Slechts een klein deel van die vraaguitval is van mensen die nu met de auto gaan. Het zijn vooral mensen die door de hogere prijzen minder vaak of minder ver met de trein gaan. Er komt per saldo dus toch meer geld in het laatje bij de NS, want ze hebben 1 procent meer inkomsten per reiziger en een half procent minder reizigers.’’
https://www.ad.nl/economi(...)t-de-trein~a7b49fc3/
Rob jetten doet niks.quote:
Nationaliseren die zooi.quote:Op donderdag 6 november 2025 08:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Overheid zal moeten bijspringen als ze meer mensen in de trein willen krijgen want telkens duurder maken werkt averechts.
Hoe kan je de NS nationaliseren als de Staat al 100% van de aandelen heeft.... En van Prorail...quote:Op vrijdag 7 november 2025 01:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nationaliseren die zooi.
We zien dat privatisering werkt...
Gaat compleet nergens over dit.
Alsnog is het een Commerciele organisatie. De staat heeft geen volledige controle.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:09 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hoe kan je de NS nationaliseren als de Staat al 100% van de aandelen heeft.... En van Prorail...
Je kunt op duizenden manieren met woorden spelen om een bepaalde boodschap over te brengen: om iets groter of juist kleiner te maken, legitiem of niet legitiem te laten overkomen etc. Journalisten zijn 'maar' mensen die gevormd zijn door hun eigen omgeving. Hun wereldbeeld is vaak duidelijk terug te zien in de artikelen die ze schrijven, en zelfs de keuze van de mensen die ze citeren wordt vaak mede bepaald door dat wereldbeeld.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De titel van de NOS is wel lachwekkend. Het is de grootste stijging in een lange tijd. Ja, ook iets lager dan gevreesd werd.
[..]
En dit betreft dan nog voorbeelden van huurauto's omdat de betreffende journalist er voor dit stukje blijkbaar vanuit moest gaan dat de reiziger er geen heeft. Als je zoals zo veel mensen wel gewoon een auto voor de deur hebt staan is er al heel lang zelden een financiele reden om toch met de trein te gaan, ook al is de bestemming niet heel ver weg en ga je naar een stad waar parkeren duur is.quote:Wie met z’n tweeën het tripje naar Groningen maakt, is aan de trein dik 130 euro kwijt. En voor dat geld is ook een auto te huren, inclusief brandstof en verzekering. Via autoplatform SnappCar, waar particulieren hun auto verhuren, is een retourtje Groningen met een Citroën C3 te regelen voor 110 euro.
Het kan nog goedkoper: in Utrecht rijdt een Chevrolet Spark op spotgoedkope lpg. De huur via SnappCar inclusief 18 euro autogas komt op 69 euro. Dat komt in de buurt van de prijs van één treinretourtje.
Die doorzichtige werkwijze wordt al jaren gehanteerd. Eerst dreigen met 20% kostenstijging, en dan 10% ´korting´ geven en vertellen hoe goed je wel niet bent want het had veel erger kunnen zijn als ´insert minister´ daar niet even voor was gaan liggenquote:Op woensdag 5 november 2025 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De titel van de NOS is wel lachwekkend. Het is de grootste stijging in een lange tijd. Ja, ook iets lager dan gevreesd werd.
[..]
Dit ja, benzine en parkeerkosten (aan de rand van een grotere stad) zijn vaak een stuk voordeliger dan met de trein gaan. En dan tel ik niet eens het comfort, veiligheid etc wat er bij komt kijken. Bizar deze prijzen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dit betreft dan nog voorbeelden van huurauto's omdat de betreffende journalist er voor dit stukje blijkbaar vanuit moest gaan dat de reiziger er geen heeft. Als je zoals zo veel mensen wel gewoon een auto voor de deur hebt staan is er al heel lang zelden een financiele reden om toch met de trein te gaan, ook al is de bestemming niet heel ver weg en ga je naar een stad waar parkeren duur is.
Daar staat tegenover, dat veel (vooral jongere en oudere) mensen helemaal geen auto hebben. En je kunt niet alles via videobellen doen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dit betreft dan nog voorbeelden van huurauto's omdat de betreffende journalist er voor dit stukje blijkbaar vanuit moest gaan dat de reiziger er geen heeft. Als je zoals zo veel mensen wel gewoon een auto voor de deur hebt staan is er al heel lang zelden een financiele reden om toch met de trein te gaan, ook al is de bestemming niet heel ver weg en ga je naar een stad waar parkeren duur is.
Het is gewoon een verouderd vervoersmiddel. We moeten progressief durven zijn en de rails asfalteren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 01:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nationaliseren die zooi.
We zien dat privatisering werkt...
Gaat compleet nergens over dit.
Dit is natuurlijk onzin. Openbaar vervoer is gewoon een must voor een welvarend land als dat van ons.quote:Op vrijdag 7 november 2025 14:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is gewoon een verouderd vervoersmiddel. We moeten progressief durven zijn en de rails asfalteren.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 14:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is gewoon een verouderd vervoersmiddel. We moeten progressief durven zijn en de rails asfalteren.
Uiteraard, maar wat heeft dat men treinen van doen? Mooi asfalteren en zelfrijdende taxis daarover laten rijden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 14:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk onzin. Openbaar vervoer is gewoon een must voor een welvarend land als dat van ons.
Wie betaald dan dat half miljoen aan salaris voor het erebaantje van Wouter Koolmees?quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:03 schreef TigerXtrm het volgende:
Een openbaar vervoer bedrijf hoeft geen winst te maken
Dat klinkt raar, maar met zelfrijdende taxi's in aantocht is het nut van bussen en treinen binnenkort simpelweg uitgewerkt. Bovendien helpt de NS gezien de bijzonder hoge prijzen ook mee met de eigen uitfasering. Twee personen vervoeren in een zelfrijdende taxi is op alle trajecten goedkoper.quote:
zolang zelfrijdende taxi's niet zelf kunnen rijden is dat een utopie..quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard, maar wat heeft dat men treinen van doen? Mooi asfalteren en zelfrijdende taxis daarover laten rijden.
In Amerika zijn ze wel in opkomst en ik heb ze daar ook al gezien een aantal jaar geleden in San Francisco. Bedrijven als Waymo investeren (zeer) fors in deze service, maar het is nog een niche markt die dus erg duur is (duurder dan een bemande Uber of Lyft bijvoorbeeld), dus ik zie dat in Nederland de komende 10 jaar echt niet massaal opkomen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:30 schreef mschol het volgende:
[..]
zolang zelfrijdende taxi's niet zelf kunnen rijden is dat een utopie..
Hoeveel taxi's denk je nodig te hebben om in de spits al die mensen te vervoeren. En dit soort taxi ritjes zullen dan echt niet goedkoper zijn. Eerder duurder mbt exploitatie en onderhoud.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat klinkt raar, maar met zelfrijdende taxi's in aantocht is het nut van bussen en treinen binnenkort simpelweg uitgewerkt. Bovendien helpt de NS gezien de bijzonder hoge prijzen ook mee met de eigen uitfasering. Twee personen vervoeren in een zelfrijdende taxi is op alle trajecten goedkoper.
Je moet dat ook helemaal niet willen. 80 auto's op de weg in plaats van gewoon 1 busquote:Op vrijdag 7 november 2025 15:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In Amerika zijn ze wel in opkomst en ik heb ze daar ook al gezien een aantal jaar geleden in San Francisco. Bedrijven als Waymo investeren (zeer) fors in deze service, maar het is nog een niche markt die dus erg duur is (duurder dan een bemande Uber of Lyft bijvoorbeeld), dus ik zie dat in Nederland de komende 10 jaar echt niet massaal opkomen.
Nederland is ook geen land voor een massale hoeveelheid taxi's. Gewoon goedkoop openbaar vervoer werkt het beste.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Je moet dat ook helemaal niet willen. 80 auto's op de weg in plaats van gewoon 1 bus
De automobilisten moeten maar wennen aan langere reis- en wachttijden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Je moet dat ook helemaal niet willen. 80 auto's op de weg in plaats van gewoon 1 bus
Het is een kwestie van doorontwikkeling en dan zijn treinen direct overbodig. Het afbreken van treinstations en overslagplaatsen biedt ook ruimte voor grote woningprojecten in binnensteden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In Amerika zijn ze wel in opkomst en ik heb ze daar ook al gezien een aantal jaar geleden in San Francisco. Bedrijven als Waymo investeren (zeer) fors in deze service, maar het is nog een niche markt die dus erg duur is (duurder dan een bemande Uber of Lyft bijvoorbeeld), dus ik zie dat in Nederland de komende 10 jaar echt niet massaal opkomen.
Een bus rijdt van waar je niet wil vertrekken naar waar je niet wil aankomen terwijl een taxi je ophaalt en wegbrengt waar nodig met mogelijke mutaties onderweg. OV kan niet concurreren met zelfrijdende taxi's op termijn.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:41 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Je moet dat ook helemaal niet willen. 80 auto's op de weg in plaats van gewoon 1 bus
Er worden miljarden geïnvesteerd in het spoornet en (nieuwe) stations, denk maar niet dat die zullen verdwijnen. Ze worden ook nooit overbodig want de vraag naar dit soort taxi's zal nooit groter worden dan openbaar vervoer in ons kleine landje. Er reizen dagelijks nog altijd 1 miljoen mensen met de NS.quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is een kwestie van doorontwikkeling en dan zijn treinen direct overbodig. Het afbreken van treinstations en overslagplaatsen biedt ook ruimte voor grote woningprojecten in binnensteden.
Ja, en daar je een Tesla met FSD volgens Musk binnen een jaar terug kunt verdienen, ben je wel gek als je er niet ieder jaar 1 koopt. Maar ik denk dat we dan met alleen de rails asfalteren nog niet genoeg ruimte hebben voor al die auto's die continu rondrijden op zoek naar een vrachtje. En dan moet je ook alle andere vervoermiddelen verbieden, anders word het een groot bloedbad.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat klinkt raar, maar met zelfrijdende taxi's in aantocht is het nut van bussen en treinen binnenkort simpelweg uitgewerkt. Bovendien helpt de NS gezien de bijzonder hoge prijzen ook mee met de eigen uitfasering. Twee personen vervoeren in een zelfrijdende taxi is op alle trajecten goedkoper.
Je kunt ook alle opgeheven bushokjes en busverbindingen weer in ere herstellen. Dan maak je het ook weer gemakkelijk voor mensen om geen auto te kopen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een bus rijdt van waar je niet wil vertrekken naar waar je niet wil aankomen terwijl een taxi je ophaalt en wegbrengt waar nodig met mogelijke mutaties onderweg. OV kan niet concurreren met zelfrijdende taxi's op termijn.
Dat hangt dus af van de prijs. De trein dient goedkoop te zijn aangezien het een onpraktische vervoersmodaliteit is waarbij voor- en navervoer noodzakelijk is. Als zelfrijdende taxi's tegen hetzelfde tarief kunnen rijden is de keuze natuurlijk makkelijk.quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:15 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Er worden miljarden geïnvesteerd in het spoornet en (nieuwe) stations, denk maar niet dat die zullen verdwijnen. Ze worden ook nooit overbodig want de vraag naar dit soort taxi's zal nooit groter worden dan openbaar vervoer in ons kleine landje. Er reizen dagelijks nog altijd 1 miljoen mensen met de NS.
Dan moet je ook weer personeel erbij toveren want dat is al jaren en jaren niet te krijgen en een van de redenen waarom busvervoer versneld is afgebouwd.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt ook alle opgeheven bushokjes en busverbindingen weer in ere herstellen. Dan maak je het ook weer gemakkelijk voor mensen om geen auto te kopen.
Het is dan ook zaak voor de NS om treinen te automatiseren zodat een hoop personeel er uitgegooid kan worden.quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:16 schreef Akkerdjie het volgende:
En vergeet allemaal niet dat vakbond fnv om nog relevant te blijven met al hun infighting met het mes op tafel onderhandeld heeft voor lonen flink boven inflatie, waarbij al werd aangekondigd dat dit ten koste zou gaan van de reiziger omdat de NS de klap niet kan opvangen.
Met dit in het achterhoofd heb je gewoon gelijkquote:Op vrijdag 7 november 2025 15:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat klinkt raar, maar met zelfrijdende taxi's in aantocht is het nut van bussen en treinen binnenkort simpelweg uitgewerkt. Bovendien helpt de NS gezien de bijzonder hoge prijzen ook mee met de eigen uitfasering. Twee personen vervoeren in een zelfrijdende taxi is op alle trajecten goedkoper.
Naar London is ook vaak goedkoper dan naar Maastricht vanuit Amsterdam.quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:10 schreef Alaianaya het volgende:
Toevallig eerder deze week een treinkaartje gekocht van Amsterdam naar Parijs (directe verbinding). Dit was 5,20 euro goedkoper dan een treinkaartje naar Groningen.
En fatsoenlijk frequent laat rijden. Ook als het niet uitbetaald op dat moment.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt ook alle opgeheven bushokjes en busverbindingen weer in ere herstellen. Dan maak je het ook weer gemakkelijk voor mensen om geen auto te kopen.
maar met dat kaartje naar parijs kan je pas over 3 maanden reizen en die naar groningen direct?quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:10 schreef Alaianaya het volgende:
Toevallig eerder deze week een treinkaartje gekocht van Amsterdam naar Parijs (directe verbinding). Dit was 5,20 euro goedkoper dan een treinkaartje naar Groningen.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:18 schreef Akkerdjie het volgende:
Dan moet je ook weer personeel erbij toveren
Als ze niet aan personeel kunnen komen is dat bijna altijd omdat de arbeidsvoorwaarden slecht zijn en/of het salaris veel te laag. En dan gaan ze kijken of ze niet goedkoop wat buitenlanders kunnen importeren die dat slechte werk wel voor dat hongerloontje willen doen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:18 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dan moet je ook weer personeel erbij toveren want dat is al jaren en jaren niet te krijgen en een van de redenen waarom busvervoer versneld is afgebouwd.
Het nieuwste (en deze keer semi-Europese) melding- en routesysteem, ERMTS, heeft na ruim 15 jaar nog steeds een hoop beperkingen. Bij de eerste specificatie was verregaande automatisering wel het doel, maar daar zijn ze al een heel stuk van teruggekomen. Vooral de (meestal draadloze) communicatie lijkt altijd een probleem te zijn.quote:Op vrijdag 7 november 2025 23:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is dan ook zaak voor de NS om treinen te automatiseren zodat een hoop personeel er uitgegooid kan worden.
En wat doe je met het vervoer van goederen. Ook met de taxi?quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is een kwestie van doorontwikkeling en dan zijn treinen direct overbodig. Het afbreken van treinstations en overslagplaatsen biedt ook ruimte voor grote woningprojecten in binnensteden.
Mbt tot ERMTS kan ik helaas weinig toevoegen. Ik had weliswaar Eindhoven aks standplaats maar vanwege mijn leeftijd(ouwe hap) viel ik buiten de groep die vanwege de Traxx wel die opleiding hebben gehad. Heb alleen ervaring met atb, en omdat ik ook in Duitsland heb gereden heb ik ook ervaring met indusi.quote:Op zaterdag 8 november 2025 08:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het nieuwste (en deze keer semi-Europese) melding- en routesysteem, ERMTS, heeft na ruim 15 jaar nog steeds een hoop beperkingen. Bij de eerste specificatie was verregaande automatisering wel het doel, maar daar zijn ze al een heel stuk van teruggekomen. Vooral de (meestal draadloze) communicatie lijkt altijd een probleem te zijn.
Maar @:Cherni kan daar vast meer over vertellen.
Het grootse probleem is agressie. Veel starters haken al snel af vanwege agressie die ook nog toeneemt. NS heeft niet eens een slechte cao. Uiteraard in welke sector dan ook is het salaris nooit genoeg.quote:Op zaterdag 8 november 2025 08:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als ze niet aan personeel kunnen komen is dat bijna altijd omdat de arbeidsvoorwaarden slecht zijn en/of het salaris veel te laag. En dan gaan ze kijken of ze niet goedkoop wat buitenlanders kunnen importeren die dat slechte werk wel voor dat hongerloontje willen doen.
Je had nog allerlei kaartjes (dagkaarten en zo) om goedkoop buiten de spits te reizen, maar die hebben ze afgeschaft wegens te duur. We waren al de op 1 na duurste (na Zwitserland), maar het kan goed dat we nu op de eerste plaats terecht zijn gekomen.quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:23 schreef TwenteFC het volgende:
Was mij al opgevallen die ene keer dat ik de trein overweeg een retourtje meer dan 40 euro zou kosten, daarvoor heb ik al bijna een halfvolle tank. Dacht naar aanleiding van dit bericht laat ik eens kijken wat dat zou kosten als het een abonnement zou zijn op dit traject dan zou het vast veel aantrekkelijker worden... kom je uit op een maandbedrag van 407 euro.
Zelfs wanneer je nooit thuis werkt en elke dag naar die locatie toe moet loont het nauwelijks, want je bent jaarlijks 4884 euro kwijt (of 5186 euro met 6.2% verhoging). Daarvoor gooi je bijna 49 keer de tank helemaal vol en kan je +- 40.000 km vrij reizen wanneer je dat wil, waarnaartoe je dat wil.
Dan zou je het e.e.a. nog iets moeten schuiven door de afschrijving van de auto en reparaties natuurlijk maar aan de andere kant zou het mij niet verbazen dat je voor dit bedrag ook gewoon een klein cheap-ass autotje kan leasen
Die zijn onderwegquote:Op zaterdag 8 november 2025 12:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
En wat doe je met het vervoer van goederen. Ook met de taxi?
Files voor iedereen? Ook voor de busreizigers, of krijgen die een busbaan? Bijvoorbeeld op het asfalt wat over de rails heen gaat? Speciale slaapbussen voor de lange afstanden? Of moeten dat ook allemaal staanplaatsen worden? En overal landingsplaatsen voor helikopters van de rijken? Het zou leuk zijn als je even onderweg naar je werk een dutje kon doen, maar dan heb je een chauffeur of een Mercedes S-klasse nodig.quote:
Veel werkgevers vergoeden OV ook 100%, misschien dat het daarom aantrekkelijk is. Hoe dan ook, mensen die met de trein gaan naar werk zijn allemaal van diezelfde sneue vouwfiets typetjes.quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:23 schreef TwenteFC het volgende:
Was mij al opgevallen die ene keer dat ik de trein overweeg een retourtje meer dan 40 euro zou kosten, daarvoor heb ik al bijna een halfvolle tank. Dacht naar aanleiding van dit bericht laat ik eens kijken wat dat zou kosten als het een abonnement zou zijn op dit traject dan zou het vast veel aantrekkelijker worden... kom je uit op een maandbedrag van 407 euro, en dan zou ik daarbovenop nog een kaartje/abonnement moeten kopen voor de bus.
Zelfs wanneer je nooit thuis werkt en elke dag naar die locatie toe moet loont het nauwelijks, want je bent jaarlijks 4884 euro kwijt (of 5186 euro met 6.2% verhoging). Daarvoor gooi je bijna 49 keer de tank helemaal vol en kan je +- 40.000 km vrij reizen wanneer je dat wil, waarnaartoe je dat wil.
Dan zou je het e.e.a. nog iets moeten schuiven door de afschrijving van de auto en reparaties natuurlijk maar aan de andere kant zou het mij niet verbazen dat je voor dit bedrag ook gewoon een klein cheap-ass autotje kan leasen
Dit is een inclusieve file. Niemand wordt uitgezonderd, dus lekker met zijn allen in de polonaisequote:Op zaterdag 8 november 2025 21:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
Files voor iedereen? Ook voor de busreizigers, of krijgen die een busbaan?
quote:Op vrijdag 7 november 2025 16:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een bus rijdt van waar je niet wil vertrekken naar waar je niet wil aankomen terwijl een taxi je ophaalt en wegbrengt waar nodig met mogelijke mutaties onderweg. OV kan niet concurreren met zelfrijdende taxi's op termijn.
Goed OV maar daar ontbreekt het helaas aan. Mensen in de Randstad hebben geen idee hoe slecht het in de provincies geregeld is waar talloze buslijnen verdwenen zijn. Als je in een of ander dorp woont waar een maal in de twee uur een bus komt, ben je zonder auto gezien.quote:Op zondag 9 november 2025 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Goed OV brengt je 10 van de 10 keer sneller op je bestemming dan een auto. Een auto is gewoon luxe, en in de file staan een luxe probleem. Er zijn zat manieren om snel en efficient van A naar B te komen, de meeste mensen zijn gewoon te verwend en willen percé van deur tot deur in het gemak van hun eigen auto zitten. God forbid dat je een stukje moet lopen zeg.
Hoe kun je nu winst maken als je geld uitgeeft aan zulke onbelangrijke zaken?quote:Op zondag 9 november 2025 14:34 schreef Twiitch het volgende:
De enige keren dat ik nog in een trein stap is wanneer ik voor werk in de Randstad moet zijn en daarvoor heb ik een business card dus het zal mij een worst wezen. Merk wel dat de intercity treinen alsmaar viezer lijken te worden dus misschien moeten ze ook wat meer schoonmakers in dienst nemen. Ik snap dat een openbaar toilet in een bewegende trein moeilijk schoon te houden is maar ik zou deze toch niet moeten ruiken wanneer ik erlangs loop.
Hoezo is de infra niet toerijkend voor de groei in Europa...quote:
Een luxesysteem wat je minder snel van A naar B bent en daarom luxe genoemd wordt; ja dat is logisch.quote:Op zondag 9 november 2025 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Goed OV brengt je 10 van de 10 keer sneller op je bestemming dan een auto. Een auto is gewoon luxe, en in de file staan een luxe probleem. Er zijn zat manieren om snel en efficient van A naar B te komen, de meeste mensen zijn gewoon te verwend en willen percé van deur tot deur in het gemak van hun eigen auto zitten. God forbid dat je een stukje moet lopen zeg.
Rijbewijsloze gespot.quote:Op zondag 9 november 2025 13:40 schreef TigerXtrm het volgende:
Goed OV brengt je 10 van de 10 keer sneller op je bestemming dan een auto.
Straks kunnen ook kinderen zelf met de auto naar school. Je hebt nu al een heleboel kleine elektrische autootjes waarvan je er twee op de oprijlaan krijgt. En met een beetje mazzel kun je die straks ook de rest van de dag op pad sturen om geld te verdienen. Dan kunnen we ook de trottoirs en fietspaden vervangen door rijstroken. 1 grote asfalt jungle, daar gaat jouw hart waarschijnlijk wel sneller van kloppen!quote:Op zondag 9 november 2025 16:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een luxesysteem wat je minder snel van A naar B bent en daarom luxe genoemd wordt; ja dat is logisch.
De auto is gewoon in 90% van de gevallen sneller en OV kan enkel efficiënter werken bij hoge niveaus van wegsaturatie wat enkel voorkomt in grote steden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |