quote:Een reis met de trein wordt volgend jaar opnieuw flink duurder. NS verhoogt de prijzen van treinkaartjes gemiddeld met 6,52 procent. Die stijging is ongeveer gelijk aan die van dit jaar. Maar het is wel de helft minder dan werd gevreesd.
Deze zomer schreef demissionair staatssecretaris Aartsen nog in een brief aan de Tweede Kamer dat het treinkaartje bij NS tot wel 9 procent duurder kan worden. NS zegt zelf dat een verhoging tot 12 procent op tafel lag.
Dat komt doordat NS de prijs van een treinkaartje de afgelopen vier jaar minder hard liet stijgen dan de inflatie. Die verhoging werd twee keer afgewend door een bijdrage vanuit het ministerie. Daar was voor 2026 alleen geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor.
Om een extreme prijsverhoging te voorkomen had NS zelf weinig financiële middelen. Het vervoersbedrijf zit al jaren in de rode cijfers, omdat het aantal reizigers nog altijd niet terug is op het niveau voor de coronacrisis. Dat komt doordat forensen vaker thuiswerken.
Uitsmeren
Besloten is nu om de hoge inflatie uit de energiecrisis over vier jaar uit te smeren. "De prijsverhoging is daardoor hoger dan we hadden gewild, maar wel een stuk lager dan eerder gevreesd", zegt commercieel directeur Bertien van Baak.
In de prijsverhoging van 6,52 procent zit de verwachte inflatie van volgend jaar van 2,3 procent verwerkt. Daar komt nog 3,05 procent bij van de prijsverhoging die eerder werd uitgesteld, plus nog 1,17 procent van de inflatieverhoging die nog niet is doorgevoerd.
Het verlieslijdende NS zegt dat de prijzen omhoog moeten om de kosten te kunnen blijven betalen. De lonen van onder meer machinisten en conducteurs maakt 43 procent uit van de kosten. In augustus bereikte NS na een serie stakingen een akkoord met de vakbonden over een nieuwe cao. Komend jaar krijgen medewerkers er 3,5 procent bij.
Daarnaast betaalt NS een vergoeding om op het spoor en op de hogesnelheidslijn te mogen rijden. En wil het bedrijf investeren in nieuwe dubbeldekkertreinen.
Uitcheck vergeten
Om de kosten onder controle te houden stopt NS met het abonnement waarmee reizigers de hele dag met korting de trein kunnen nemen. Ook het abonnement om in het weekend met korting te reizen wordt gestaakt.
Verder wordt het huren van een OV-fiets met 4,80 euro per dag 15 cent duurder. Ook verhoogt NS de prijs van een vergeten check-out van 20 euro naar 33,30 euro. Reizigers die een vergeten check-out niet terugvragen, zijn daardoor meer kwijt.
Wie graag bij NS eerste klas rijdt is volgend jaar ook duurder uit. Die prijs gaat met de jaarwisseling meer omhoog dan een gewoon kaartje. In het weekend wordt het verschil tussen eerste en tweede klas juist kleiner.
Om de trein betaalbaar te houden voor gezinnen blijft de prijs van een abonnement waarmee kinderen tot en met 11 jaar gratis kunnen meereizen met een volwassene gelijk. Dat geldt ook voor de prijs van 2,50 euro voor een Railrunner-kaartje, waarmee kinderen een dag onbeperkt kunnen reizen.
Of een meisje wier honT ziek werd en ging overgeven in het gangpad.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:51 schreef Saekerhett het volgende:
Nog effe en een limousine met privéchauffeur en champagne met toast met zalm en kaviaar is goedkoper voor een retourtje dan een stinkende tweede klasse waar net iemand zijn halve liter Schultenbräu op de grond heeft geflikkerd.
quote:NS verhoogt prijzen treinkaartjes in 2026, grootste stijging sinds jaren
Treinkaartjes en de meeste abonnementen van de NS worden vanaf 1 januari gemiddeld 6,5 procent duurder, dat is de grootste stijging in jaren. Eerder dreigden kaartjes ongeveer 12 procent duurder te worden. Maar de NS heeft in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) besloten een deel van die prijsstijging over de komende vier jaar te verspreiden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)inds-jaren~a0611dd6/
Maar is niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Een avond Amsterdam is met de auto goedkoper met parkeren bij de Overtoom dan een retour met de trein en in de auto heb ik niet de optionele functie lastig gevallen worden door bontkraagjes
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:11 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik heb een vriendin van niet westerse afkomst die weleens meerijdt
De EV moet wel zijn opgeladen met groene stroom anders is het niet woke.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes afquote:Op woensdag 5 november 2025 17:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Totdat dat in een EV plaatsvindt (géén Tesla) is het niet woke.
Seksistische krachttermen zijn ook niet wokequote:Op woensdag 5 november 2025 17:16 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes af
Je bent toch wel echt tergend achterlijk als je dit serieus meent.quote:
Wie WOKE wil zijn moet LIJDEN.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:16 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
KUTzooi waarom pak je mij ALLE pleziertjes af
Het leger inzetten om onze infrastructuur weer op orde te krijgen! Straatcommandos!quote:Op woensdag 5 november 2025 17:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Lekker gewerkt jongens. Nog meer files!
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Het leger inzetten om onze infrastructuur weer op orde te krijgen! Straatcommandos!
Kan hij dan ook dit forum weer een beetje op orde brengen?quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.
Hij vraagt 6.5 procent extra dus ik denk het nietquote:Op woensdag 5 november 2025 17:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Kan hij dan ook dit forum weer een beetje op orde brengen?
@Socios ??quote:Op woensdag 5 november 2025 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb wel een neef die ons kan helpen, Spoorcommando.
Sorry maar het Kabinet Schoof-Wilders heeft dit bedacht.quote:
Ja dat werkt prima zoals met de zorgverzekering maar niet heusquote:Op donderdag 6 november 2025 06:40 schreef TAmaru het volgende:
De overheid moet haar handen er gewoon van af trekken. Dus de NS zelf de prijzen laten bepalen én marktwerking toestaan op het spoor.
Met de zorgverzekering moeten ze dat ook gewoon doen. Daar is nu feitelijk geen echte marktwerking.quote:Op donderdag 6 november 2025 06:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat werkt prima zoals met de zorgverzekering maar niet heus
Geen marktwerking?quote:Op donderdag 6 november 2025 06:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Met de zorgverzekering moeten ze dat ook gewoon doen. Daar is nu feitelijk geen echte marktwerking.
De kosten zijn te hoog en de staat moet ophouden dit te betalen van ons belastinggeld.
Marktwerking in de zorg bestaat niet omdat de overheid de prijzen laag houdt, de prijzen van de verzekeringen heel dichtbij elkaar zitten en de basispakketten door de overheid vastgelegd zijn. Bovendien geldt er een acceptatieplicht en is de premie gelijk voor iedere verzekerde, onafhankelijk van gezondheid, geslacht, leeftijd, risicovolle gewoontes, etc.quote:Op donderdag 6 november 2025 07:03 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Geen marktwerking?
Ik zie toch diverse aanbieden
En wie gaat dat betalen als de staat er zijn handen van af haalt(ik weet bijna jou antwoord wel maar vraag het toch)?
quote:Met z’n tweeën een retourtje Utrecht-Groningen is straks goedkoper met een huurauto dan met de trein
De NS wil de treinkaartjes volgend jaar met 6,5 procent gemiddeld verhogen. Prijst de vervoerder zichzelf uit de markt? Een huurauto kan al snel voordeliger zijn als je met twee of meer mensen reist.
Reizen met de trein is zonder kortingskaarten zo duur geworden dat een huurauto – al dan niet nieuw – goedkoper is zodra je met twee of meer personen reist. Op dit moment kost een retour Utrecht-Groningen 61,20 euro. Tel daar de 6,5 procent prijsverhoging bij op en het tripje kost 65,18 euro per persoon.
Wie met z’n tweeën het tripje naar Groningen maakt, is aan de trein dik 130 euro kwijt. En voor dat geld is ook een auto te huren, inclusief brandstof en verzekering. Via autoplatform SnappCar, waar particulieren hun auto verhuren, is een retourtje Groningen met een Citroën C3 te regelen voor 110 euro.
Het kan nog goedkoper: in Utrecht rijdt een Chevrolet Spark op spotgoedkope lpg. De huur via SnappCar inclusief 18 euro autogas komt op 69 euro. Dat komt in de buurt van de prijs van één treinretourtje.
Huurauto
Maar ook een huurauto bij een bedrijf, inclusief alle verzekeringen, verslaat de trein qua prijs. Een auto zoals de VW Up is bij Sunny Cars voor 78 euro te huur. Er wordt voor 36 euro aan benzine verreden, dus voor 114 euro is een retour Utrecht-Groningen te doen. Met z’n tweeën is dat goedkoper dan reizen met de NS.
„Als je met twee, drie of vier mensen dergelijke afstanden met de trein aflegt, dan loont het om naar deelauto’s en dergelijke te kijken als alternatief voor de trein”, zegt hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft.
„Voor de incidentele reiziger is deze prijsverhoging geen reclame. Daar schrik je van. Als je deze prijzen ziet, ga je niet denken: dat doe ik nog een keer. Voor deze groep prijst NS zichzelf echt uit de markt”, zegt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.
NS kampt nog steeds met minder reizigers dan voor corona. De forse prijsverhoging gaat niet helpen om mensen weer in de trein te krijgen, stellen zowel reizigersorganisatie Rover als Natuur & Milieu.
Sterker nog, minder mensen zullen de trein pakken. „Met elke procent prijsverhoging wordt er 0,4 tot 0,5 procent minder gebruik van de trein gemaakt”, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee.
„Slechts een klein deel van die vraaguitval is van mensen die nu met de auto gaan. Het zijn vooral mensen die door de hogere prijzen minder vaak of minder ver met de trein gaan. Er komt per saldo dus toch meer geld in het laatje bij de NS, want ze hebben 1 procent meer inkomsten per reiziger en een half procent minder reizigers.’’
https://www.ad.nl/economi(...)t-de-trein~a7b49fc3/
Rob jetten doet niks.quote:
Nationaliseren die zooi.quote:Op donderdag 6 november 2025 08:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Overheid zal moeten bijspringen als ze meer mensen in de trein willen krijgen want telkens duurder maken werkt averechts.
Hoe kan je de NS nationaliseren als de Staat al 100% van de aandelen heeft.... En van Prorail...quote:Op vrijdag 7 november 2025 01:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nationaliseren die zooi.
We zien dat privatisering werkt...
Gaat compleet nergens over dit.
Alsnog is het een Commerciele organisatie. De staat heeft geen volledige controle.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:09 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hoe kan je de NS nationaliseren als de Staat al 100% van de aandelen heeft.... En van Prorail...
Je kunt op duizenden manieren met woorden spelen om een bepaalde boodschap over te brengen: om iets groter of juist kleiner te maken, legitiem of niet legitiem te laten overkomen etc. Journalisten zijn 'maar' mensen die gevormd zijn door hun eigen omgeving. Hun wereldbeeld is vaak duidelijk terug te zien in de artikelen die ze schrijven, en zelfs de keuze van de mensen die ze citeren wordt vaak mede bepaald door dat wereldbeeld.quote:Op woensdag 5 november 2025 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De titel van de NOS is wel lachwekkend. Het is de grootste stijging in een lange tijd. Ja, ook iets lager dan gevreesd werd.
[..]
En dit betreft dan nog voorbeelden van huurauto's omdat de betreffende journalist er voor dit stukje blijkbaar vanuit moest gaan dat de reiziger er geen heeft. Als je zoals zo veel mensen wel gewoon een auto voor de deur hebt staan is er al heel lang zelden een financiele reden om toch met de trein te gaan, ook al is de bestemming niet heel ver weg en ga je naar een stad waar parkeren duur is.quote:Wie met z’n tweeën het tripje naar Groningen maakt, is aan de trein dik 130 euro kwijt. En voor dat geld is ook een auto te huren, inclusief brandstof en verzekering. Via autoplatform SnappCar, waar particulieren hun auto verhuren, is een retourtje Groningen met een Citroën C3 te regelen voor 110 euro.
Het kan nog goedkoper: in Utrecht rijdt een Chevrolet Spark op spotgoedkope lpg. De huur via SnappCar inclusief 18 euro autogas komt op 69 euro. Dat komt in de buurt van de prijs van één treinretourtje.
Die doorzichtige werkwijze wordt al jaren gehanteerd. Eerst dreigen met 20% kostenstijging, en dan 10% ´korting´ geven en vertellen hoe goed je wel niet bent want het had veel erger kunnen zijn als ´insert minister´ daar niet even voor was gaan liggenquote:Op woensdag 5 november 2025 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De titel van de NOS is wel lachwekkend. Het is de grootste stijging in een lange tijd. Ja, ook iets lager dan gevreesd werd.
[..]
Dit ja, benzine en parkeerkosten (aan de rand van een grotere stad) zijn vaak een stuk voordeliger dan met de trein gaan. En dan tel ik niet eens het comfort, veiligheid etc wat er bij komt kijken. Bizar deze prijzen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dit betreft dan nog voorbeelden van huurauto's omdat de betreffende journalist er voor dit stukje blijkbaar vanuit moest gaan dat de reiziger er geen heeft. Als je zoals zo veel mensen wel gewoon een auto voor de deur hebt staan is er al heel lang zelden een financiele reden om toch met de trein te gaan, ook al is de bestemming niet heel ver weg en ga je naar een stad waar parkeren duur is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |