De kleur van een Piet is een sentiment van figuren die Sinterklaas willen vieren zoals hun het zelf deden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Meer niet. Bang voor verandering, WANT WE DEDEN HET TOCH ALTIJD ZO.quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:46 schreef dertigjarenzon het volgende:
Mijn kind van 4 heeft nu een aantal keer sinterklaasfeest gevierd en nog nooit een traditionele piet gezien, en geniet volop van dit feest. Het is een kinderfeest toch, laat ze er lekker van genieten.
alle traditie werkt op die manier.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:03 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
De kleur van een Piet is een sentiment van figuren die Sinterklaas willen vieren zoals hun het zelf deden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Meer niet. Bang voor verandering, WANT WE DEDEN HET TOCH ALTIJD ZO.
Klopt helaas, keti koti nationale feestdag, iedereen aan het suikerfeedt, kerstmis afschaffen en sinterklaas verbieden.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Het wachten is op het verbod op weer wat anders van het Sinterklaasfeest.
Geldt ook voor Pasen en Kerstmis. O.a.
Zou je je superioriteit even achterwege kunnen laten en het gewoon Feest kunnen noemen ipv Pasen of Kerst.quote:Op zaterdag 1 november 2025 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Het wachten is op het verbod op weer wat anders van het Sinterklaasfeest.
Geldt ook voor Pasen en Kerstmis. O.a.
Correct, echter wordt dat meestal niet afgedwongen door de minderheid en door te intimiderenquote:Op zaterdag 1 november 2025 15:07 schreef Kaatje2658 het volgende:
Waarschijnlijk is Zwarte Piet naarmate men verder teruggaat in de tijd steeds heftiger neergezet. Dit is afhankelijk van de cultuur destijds en ook wetten veranderen constant.
oh is dat zo dan zullen we dat geile keti koti eens veranderen onder dwangquote:Op zaterdag 1 november 2025 18:09 schreef Scorpion_17 het volgende:
Wat een onzintopic en discussie. Door de optie nee weg te laten ben je sowieso per definitie sturend. Dingen veranderen, deal with it.
Heb jij er last van dat Keti Koti is?quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
oh is dat zo dan zullen we dat geile keti koti eens veranderen onder dwang
absoluut, wegzetten van blanke mensen als kwaadaardigquote:Op zaterdag 1 november 2025 18:16 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Heb jij er last van dat Keti Koti is?
Bepaalde groepen blanke mensen hebben zich in hele delen van de geschiedenis dan ook bijzonder kwaadaardig getoond.quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:17 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
absoluut, wegzetten van blanke mensen als kwaadaardig
walgelijk racistisch feest
Dat is toch een festival?quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
oh is dat zo dan zullen we dat geile keti koti eens veranderen onder dwang
ja vanaf nu met hutspot en boerenkoolquote:Op zaterdag 1 november 2025 18:53 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dat is toch een festival?met eten?
Best lekker.quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:55 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja vanaf nu met hutspot en boerenkool
Ik heb geen bezwaar tegen welke piet dan ook, als men het met een zwarte wil vieren of met een witte zou dat beide prima moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2025 00:51 schreef Kaatje2658 het volgende:
Ik ben nog altijd voor de traditionele Zwarte Piet. Ik heb geen bezwaar tegen de roetveegpiet mits dit niet ten koste gaat van de traditionele Zwarte Piet.
Wat boeit jou wel? En zijn aanpassingen dan ook altijd mogelijk?quote:Op zaterdag 1 november 2025 19:24 schreef Näsenbar het volgende:
Ik ben volwassen dus het boeit me helemaal niks, als mensen zich door de stereotypes gekwetst voelden lijkt het me prima om het aan te passen.
Als mensen onrecht of leed wordt aangedaan. Aanpassingen zijn in theorie altijd mogelijk, als niemand er slechter van wordt.quote:Op zondag 2 november 2025 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wat boeit jou wel? En zijn aanpassingen dan ook altijd mogelijk?
Ik bedoel welk evenement?quote:Op zondag 2 november 2025 12:13 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Als mensen onrecht of leed wordt aangedaan. Aanpassingen zijn in theorie altijd mogelijk, als niemand er slechter van wordt.
Sinterklaas vind ik wel een leuk evenement, maar dat gaat meer om het samenzijn met familie en elkaar cadeaus geven.quote:
Ja dat. Ik was altijd pro zwarte piet, tot ik jaren geleden een collega sprak die het echt niet leuk vond, gezien haar achtergrond.quote:Op zaterdag 1 november 2025 19:24 schreef Näsenbar het volgende:
Ik ben volwassen dus het boeit me helemaal niks, als mensen zich door de stereotypes gekwetst voelden lijkt het me prima om het aan te passen.
Stel dat mensen die moeite hebben met Sinterklaas, bepalen dat kadootjes geven er niet meer bij mag horen. Zou jij blij zijn met die aanpassing?quote:Op zondag 2 november 2025 14:32 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Sinterklaas vind ik wel een leuk evenement, maar dat gaat meer om het samenzijn met familie en elkaar cadeaus geven.
Precies, dat had ik ook! Toen ik van iemand die ik vaak sprak hoorde wat het eigenlijk deed had ik er alle begrip voor. Op TV zien we natuurlijk alleen maar mensen die Sinterklaasfeesten komen verstoren (wat een slechte zaak is), maar met de onderliggende reden is niets mis.quote:Op zondag 2 november 2025 14:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja dat. Ik was altijd pro zwarte piet, tot ik jaren geleden een collega sprak die het echt niet leuk vond, gezien haar achtergrond.
Toen dacht: wat boeit het mij eigenlijk. Zij heeft er last van als het zo blijft, en ik heb er geen last van als het verandert. Opgelost
Ik denk dat deze vergelijking helemaal mank gaat omdat ik geen cadeautjes ga uitdelen op straat waar iedereen er mee geconfronteerd wordt of het op TV ga uitzenden. Maar ik zou wel graag weten waarom ze er moeite mee hebben en kijken of er een tussenweg te vinden is.quote:Op zondag 2 november 2025 14:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Stel dat mensen die moeite hebben met Sinterklaas, bepalen dat kadootjes geven er niet meer bij mag horen. Zou jij blij zijn met die aanpassing?
Hoho, alle kleuren zijn goed behalve zwart..................................quote:Op zaterdag 1 november 2025 19:03 schreef ...TomTom het volgende:
Het kan mij werkelijk mijn anus oxideren of piet zwart is, groen, geel of wat dan ook.
Ze doen maar lekker heen. Er zijn véél belangrijkere dingen om mij druk over te maken in het leven.
Nee hoor in het dorp hier nog jaarlijks echte zwarte pieten. KOZP is al 2 keer geweest en heeft niet geholpen en hebben slechts wat rotte eieren mee terug genomen.quote:Op zaterdag 1 november 2025 07:13 schreef Seeburg54 het volgende:
Het boeit me niet meer. Sinterklaasfeest is een verloren zaak.
Voor de allerkleinsten is het net zo leuk met roetveegpieten.quote:Op zondag 2 november 2025 16:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee hoor in het dorp hier nog jaarlijks echte zwarte pieten. KOZP is al 2 keer geweest en heeft niet geholpen en hebben slechts wat rotte eieren mee terug genomen.
He moet er gewoon niet naar luisteren die pikkebaasjes.
Is toch leuk voor die allerkleinsten.
Je hebt gelijk hoor. Laat ze doodvallen met hun gezeik.quote:Op zondag 2 november 2025 16:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee hoor in het dorp hier nog jaarlijks echte zwarte pieten. KOZP is al 2 keer geweest en heeft niet geholpen en hebben slechts wat rotte eieren mee terug genomen.
He moet er gewoon niet naar luisteren die pikkebaasjes.
Is toch leuk voor die allerkleinsten.
Dan zien ze dat het juffrouw is of tante Gerryquote:Op zondag 2 november 2025 16:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor de allerkleinsten is het net zo leuk met roetveegpieten.
Precies. En toch doordrammen dat het veegpieten moeten zijn.quote:Op zondag 2 november 2025 17:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan zien ze dat het juffrouw is of tante Gerry
Dat is toch precies wat ik zeg.quote:Op zondag 2 november 2025 16:10 schreef Chandler het volgende:
[..]
Hoho, alle kleuren zijn goed behalve zwart..................................
Kijk, ik heb zelf ook echt geen problemen met AL die kleuren, ze doen maar, het is een kinder feest maar als iemand zich zwart wil sminken moet dat gewoon kunnen.
Het is: grote mensen die zich druk maken over een traditie.quote:Op zondag 2 november 2025 18:20 schreef ...TomTom het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg.
Het maakt mij niks uit of piet nou zwart is, groen, geel of welke kleur dan ook.
Het zal mij echt een worst wezen. Grote mensen die zich druk maken over een kinder feestje
Daar gaan beiden partijen dan wel heel erg ver in. Zowel voor als anti zwarte piet. Het zou niet de eerste keer zijn dat er rellen uitbreken bij een intocht van sinterklaas tussen deze 2 partijen. Laat die kinderen gewoon even genieten.quote:Op zondag 2 november 2025 18:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is: grote mensen die zich druk maken over een traditie.
Het zou stap 1 kunnen zijn van de afbraak van het traditionele Sinterklaasfeest.quote:Op maandag 3 november 2025 10:02 schreef ...TomTom het volgende:
[..]
Daar gaan beiden partijen dan wel heel erg ver in. Zowel voor als anti zwarte piet. Het zou niet de eerste keer zijn dat er rellen uitbreken bij een intocht van sinterklaas tussen deze 2 partijen. Laat die kinderen gewoon even genieten.
Waarbij het voor kinderen niets uitmaakt welke kleur piet heeft.quote:Op zondag 2 november 2025 18:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is: grote mensen die zich druk maken over een traditie.
Voor de kinderen niet, voor de traditie wel.quote:Op maandag 3 november 2025 10:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarbij het voor kinderen niets uitmaakt welke kleur piet heeft.
Tradities zijn aan verandering onderhevig. Daar is niets mis mee.
Het gaat toch om de kinderen? Dat is het belangrijkste, volgens echt iedereen. Dat de traditie dan een tikje verandert )alleen de kleur van d epiet overigens dus zo groot is die verandering niet) is dan toch niet zo'n ramp?quote:Op maandag 3 november 2025 10:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Voor de kinderen niet, voor de traditie wel.
En dat er niets mis mee is dat is uiteraard persoonlijk.
Nogmaals: wat is er mis met je eigen voorkeur voor tradities? Als er aan Keti Koti (?) gemorreld gaat worden zal dat ook niet in dank worden afgenomen. Zo gaan die dingen. Is menselijk.quote:Op maandag 3 november 2025 10:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat toch om de kinderen? Dat is het belangrijkste, volgens echt iedereen. Dat de traditie dan een tikje verandert )alleen de kleur van d epiet overigens dus zo groot is die verandering niet) is dan toch niet zo'n ramp?
Ik vraag me werkelijk af wat al die mensen toch moeten met de verandering van alle tradities. Zaken als Halloween die erbij komen, veranderingen binnen het gezin als kinderen aanhang krijgen en kerst ineens anders wordt omdat er anderen bij betrokken zijn, en ook de eigen gezinstradities die veranderen omdat er veranderingen binnen het gezin zijn.
Het leven gaat over verandering. Constant zo'n beetje. Flexibiliteit is van belang voor ieder mens.
Dan smeer jij je toch lekker helemaal zwart als je sinterklaas viert met je eigen gezin? Niemand die daar iets van zegt, hoor.quote:Op maandag 3 november 2025 11:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nogmaals: wat is er mis met je eigen voorkeur voor tradities? Als er aan Keti Koti (?) gemorreld gaat worden zal dat ook niet in dank worden afgenomen. Zo gaan die dingen. Is menselijk.
Nou dat is niet waar natuurlijk, KOZP et cetera.quote:Op maandag 3 november 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan smeer jij je toch lekker helemaal zwart als je sinterklaas viert met je eigen gezin? Niemand die daar iets van zegt, hoor.
Oké en volgend jaar komt er een actiegroep ‘Weg met Klaas’. Sinterklaas als figuur moet weg. Vind je dat dan ook flexibel? Mag de beste man op de schop? Want: verandering.quote:Op maandag 3 november 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan smeer jij je toch lekker helemaal zwart als je sinterklaas viert met je eigen gezin? Niemand die daar iets van zegt, hoor.
Heb je een bron van die keer dat KOZP ergens bij iemand prive aan de deur stondquote:Op maandag 3 november 2025 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou dat is niet waar natuurlijk, KOZP et cetera.
We hebben gezien dat KOZP het niet accepteert als andere plaatsen een eigen invulling geven aan het vieren van sinterklaas, dan komen ze het in andere plaatsen gewoon verpesten.quote:Op maandag 3 november 2025 11:15 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Heb je een bron van die keer dat KOZP ergens bij iemand prive aan de deur stond
Die komen niet bij je in huis.quote:Op maandag 3 november 2025 11:12 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou dat is niet waar natuurlijk, KOZP et cetera.
Ja, en als mijn oom een vrouw was, was het mijn tante.quote:Op maandag 3 november 2025 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké en volgend jaar komt er een actiegroep ‘Weg met Klaas’. Sinterklaas als figuur moet weg. Vind je dat dan ook flexibel? Mag de beste man op de schop? Want: verandering.
Openbaar. Waar iedereen, dus ook kinderen met een kleur, erbij zijn.quote:Op maandag 3 november 2025 11:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
We hebben gezien dat KOZP het niet accepteert als andere plaatsen een eigen invulling geven aan het vieren van sinterklaas, dan komen ze het in andere plaatsen gewoon verpesten.
Maar Boca had het niet over bij haar thuis, beetje raar dat die discussie nu die richting in wordt geduwd.quote:Op maandag 3 november 2025 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Openbaar. Waar iedereen, dus ook kinderen met een kleur, erbij zijn.
Thuis moet je helemaal zelf weten.
quote:Op maandag 3 november 2025 11:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar Boca had het niet over bij haar thuis, beetje raar dat die discussie nu die richting in wordt geduwd.
Je reageerde op deze post. Beetje raar dat je nu ineens over Boca begint.quote:Op maandag 3 november 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja dus?quote:Op maandag 3 november 2025 11:33 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[..]
Je reageerde op deze post. Beetje raar dat je nu ineens over Boca begint.
Ze heeft het over de 'eigen voorkeur voor tradities' en dus zeg ik dat ze zich thuis lekker zwart kan smeren. Is het weer niet goed.quote:
Eerst was het: verandering is goed en nu moeten alle kinderen van kleur ook meegenieten. Ik denk dat het die kinderen geen hout interesseert hoe Piet er uitziet. Sterker nog: bij roetveegpieten zie je dat het oom Harrie en tante Truus zijn. Of dat nou zo handig is…quote:Op maandag 3 november 2025 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, en als mijn oom een vrouw was, was het mijn tante.
Het is niet aan de orde, dus waarom zou ik me daar zorgen over maken.
Ik vind het overigens ook onnodig, alle gedoe rondom Sinterklaas. Wij hebben nooit gelogen tegen onze dochter over het bestaan van Sinterklaas enzo, maar we hebben altijd een heerlijk sinterklaasfeest gevierd.
Ik gun iedereen een fijn sinterklaasfeest. Ook kinderen van kleur, zonder nare opmerkingen en het nare gevoel dat een zwarte piet ze kan opleveren. Daarvan zijn echt voldoende verhalen. Wat is dan het probleem om het feest zo aan te kleden dat ALLE kinderen ervan kunnen genieten?
Ik denk dat de eigen voorkeur voor tradities niet beperkt is tot achter de voordeur, dit mag je toch in een gemeenschap ook tot uiting brengen lijkt mij.quote:Op maandag 3 november 2025 11:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze heeft het over de 'eigen voorkeur voor tradities' en dus zeg ik dat ze zich thuis lekker zwart kan smeren. Is het weer niet goed.
Tja, dan houdt het wel een beetje op.
Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.quote:Op maandag 3 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eerst was het: verandering is goed en nu moeten alle kinderen van kleur ook meegenieten. Ik denk dat het die kinderen geen hout interesseert hoe Piet er uitziet. Sterker nog: bij roetveegpieten zie je dat het oom Harrie en tante Truus zijn. Of dat nou zo handig is…
Prima hoor.quote:Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat de eigen voorkeur voor tradities niet beperkt is tot achter de voordeur, dit mag je toch in een gemeenschap ook tot uiting brengen lijkt mij.
Blij worden van boos blijven, mooie paradox op de maandagmorgen!quote:Op maandag 3 november 2025 12:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima hoor.
Als jullie er blij van worden om boos en verongelijkt te blijven, moet je dat vooral doen.
Ik hou er verder over op, want ik wil deze discussie verder helemaal niet voeren. Ik vind het prima zoal shet gewijzigd is, en dat is het wel.
Ik denk dat hun ouders hebben geklaagd.quote:Op maandag 3 november 2025 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.
De kinderen die met roetveegpiet opgroeien, interesseert het geen hout. Als ze maar snoepjes en cadeautjes krijgen.
Misschien moet er dan iets meer moeite gedaan worden om piet wat minder herkenbaar te maken, een ander minder bekend persoon gevraagd worden om piet te spelen, weet ik veel.
Ik snap best dat in het begin er veel weerstand was tegen de verandering. Ik snapte het in het begin ook niet. Als je je dan een beetje verdiept in andere mensen, dan blijkt het wel begrijpelijk en vond ik het niet erg.
Zie postnr 80.quote:Op maandag 3 november 2025 12:25 schreef Farenji het volgende:
Mensen die hier nu nog steeds over aan het zaniken zijn, zijn vaak hetzelfde als die figuren die ook nog steeds over het kwartje van Kok aan het briesen zijn, of bij elk bedrag zeggen "weet je wel hoeveel gulden dat is", of "vroeger mocht je nog gewoon zonder autogordels en met drank op autorijden en ik leef nog", of "klimaatverandering is dikke onzin want in 1976 was het ook best warm".__!
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?quote:
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.quote:Op maandag 3 november 2025 12:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?
Ik zou verwachten dat als ze dat met degelijke argumenten wilden afbreken, dat ze dat al gedaan zouden hebben. Of is het misschien gewoon bangmakerij dat dat gaat gebeuren, of is het hoogstens 1 gekkie die het heeft geprobeerd zonder relevant argument en is het daarom nooit echt gelukt om zulke onzin op de agenda te krijgen?
En dat vond ook vrijwel iedereen betuttelende flauwekul en de hogeschool zelf beweert dat het aan de invulling niets verandert.quote:Op maandag 3 november 2025 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.
Wat is dat precies?quote:Op maandag 3 november 2025 12:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is een "slippery slope" drogredenatie.
Nou moe? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten!quote:Op maandag 3 november 2025 12:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Google maar. Ik ga niet verder met je in discussie.
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.quote:Op maandag 3 november 2025 12:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoop mensen die in dit topic komen, op een discussieforum, welke niet in discussie willen.
Dat is wel verrassend.
jammer dat het weer op deze manier moetquote:Op maandag 3 november 2025 18:40 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.
Dat is gewoon een traditie op FOK!quote:Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
jammer dat het weer op deze manier moet
ik snoer je toch niet de mond?quote:Op maandag 3 november 2025 18:46 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Dat is gewoon een traditie op FOK!
prima, stemmen per gemeente mogen de mensen zelf weten hoe ze het in die gemeente vieren en eventuuel een paar kilometer rijdenquote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.
Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.quote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.
Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
Gelukkig maar (nogmaals, ik ben niet uitgesproken voor of tegen) maar het blijft een klein clubje die de boel wil dwarsbomen. Er zijn wel steeds meer ongeregeldheden voor, tijdens en zelfs na het feitelijke feest.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.
De traditie van Sinterklaas bestaat al sinds honderden jaren, maar zwarte piet (in het begin nog zonder naam) werd pas in 1850 ineens geïntroduceerd. Het is niet helemaal duidelijk waar hij vandaan komt, maar de eerste die hem in een (kinderboek) vastlegde was de leraar Jan Schenkman. Het is in de hele geschiedenis van Sinterklaas dus inderdaad nog maar sinds kort dat er een zwarte piet bestaat.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:03 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
De kleur van een Piet is een sentiment van figuren die Sinterklaas willen vieren zoals hun het zelf deden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Meer niet. Bang voor verandering, WANT WE DEDEN HET TOCH ALTIJD ZO.
We kunnen Jan Schenkman niet meer vragen naar zijn motivatie, maar de feiten zijn niet echt in zijn voordeel:quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:14 schreef Chandler het volgende:
Ja maar temeer omdat de meeste vasthouden aan het racistische element er in terwijl ik deze niet zien.
Dat is misschien een uitleg die je er later aan kan geven, maar die verklaring is nooit in oorspronkelijke teksten gevonden volgens mij.quote:Het was een Turkse man die getinte slaven heeft vrijgekocht en deze slaven wilden voor hem werken.
Die vraag is helemaal niet relevant. Sinterklaas vieren gaat prima zonder zwarte piet. Zo deden ze het al eeuwen lang, voordat zwarte piet ineens toegevoegd werd. Dus ik zie geen reden waarom dat nu niet weer zou kunnen.quote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Exact.quote:Op woensdag 5 november 2025 03:34 schreef TAmaru het volgende:
Ik vind het een beetje een zinloze discussie en hij interesseert mij niet heel veel.
Ik zou wel durven zeggen dat ik de traditionele Zwarte Piet geen uitermate chique cultuurvorm vind en dat ik kan begrijpen waarom sommige mensen hier aanstoot aan nemen. De geforceerde en agressieve manier waarop de woke-beweging heeft geprobeerd de traditionele Zwarte Piet te terroriseren kan bij mij echter op nog minder sympathie rekenen. Alles wat woke doet is eigenlijk zo onsympathiek en walgelijk dat je bijna wel een voorkeur voor de tegenovergestelde mening moet opbouwen.
Uiteindelijk is het een goede eigenschap om over je eigen cultuur te reflecteren en rekening te houden met anderen waar dat kan. Anderzijds moet er van buitenaf ook respect zijn voor onze cultuuruitingen en het feit dat deze traditie, ondanks zijn oorsprong in bepaalde tradities met een racistisch tintje, nu niet per se racistisch meer is, omdat hij niet meer in verbinding staat met zijn oorspronkelijke betekenis.
Ja, want ze zijn allemaal precies hetzelfde, die progressieven. Iedereen die tegen zwarte piet is, is per definitie ook een werkloze lesbische alleenstaande yoga-moeder die de islam omarmt, en elk weekend met Extinction Rebellion op de snelweg gaat zitten. Klopt dat ongeveer met jouw stereotiepe vooroordeel?quote:Op woensdag 5 november 2025 14:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Exact.
Als progressief Nederland de barmhartigheid heeft kunnen opbrengen om een regressieve cultureel cluster zoals islam, een nogal groot ding wat vrouwonvriendelijkheid en andere sociale ziektes overdraagt naar de volgende generatie, dan hadden ze best ook wel diezelfde barmhartigheid en zorg naar een in vergelijking veel kleiner, veel minder schadelijk stukje cultuur (van toevallig eigen bodem) kunnen uitdragen.
Maar die barmhartigheid is er vanuit die hoek alleen voor vreemden. Dat geduld is er alleen maar voor externe partijen. En dus ik veel hogere mate voor externe partijen ook nog eens.
En dat is het gedeelte wat ze nooit hardop zeggen. Als je blank bent dan is er (vanuit progressieve hoek) geen geduld voor jouw fouten of wat zij zien als fouten tenzij je volledig de progressieve agenda slikt. Ookal zijn ook blanke mensen maar gewoon mens.
Ik lees je irritante sarcasme maar ik zal maar gewoon rustig en inhoudelijk blijven in mijn reactie:quote:Op woensdag 5 november 2025 16:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, want ze zijn allemaal precies hetzelfde, die progressieven. Iedereen die tegen zwarte piet is, is per definitie ook een werkloze lesbische alleenstaande yoga-moeder die de islam omarmt, en elk weekend met Extinction Rebellion op de snelweg gaat zitten. Klopt dat ongeveer met jouw stereotiepe vooroordeel?
Je hele punt, dat iedereen die tegen zwarte piet is, voor de islam is, slaat gewoon helemaal nergens op en is een belachelijke generalisatie. En zulke generalisaties helpen helemaal niks, behalve bij het nog meer polariseren van alle discussies in een "links" en "rechts" kamp.quote:Op donderdag 6 november 2025 09:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik lees je irritante sarcasme maar ik zal maar gewoon rustig en inhoudelijk blijven in mijn reactie:
Nee. Nergens heb ik het over werkloosheid gehad. Nergens over de seksuele voorkeur. Wat betreft het omarmen van islam is dat een uitwerking van dat progressievelingen die bijna oneindige gunfactor toekennen aan alles wat maar buiten hun groep valt. Je kan als buiten-de-groep-persoon bijna niks fouts doen. Altijd wel een progressieveling die het gedrag verdedigt of goed praat. Maar progressievelingen komen in alle maten, vormen, kleuren en seksuele voorkeuren verder. Alleen is de diversiteit van ideeen en gedachten een beetje laag in die groep. Ironisch genoeg. Diversiteit alom, behalve in ideeen.
Het hele sinterklaasverhaal staat bol van dingen die niet kunnen of niet kloppen. Niemand heeft nog een schoorsteen, dus hoe komen die Pieten ooit naar binnen? Hoe kunnen ze ooit bij iedereen langs gaan in één nacht? Waarom zou je in godesnaam met een paard over het dak gaan lopen?quote:Op woensdag 5 november 2025 20:27 schreef Marsenal het volgende:
Laat het los. Het boeit kinderen geen fuck.
Hoezo 'om zeep geholpen'? Wordt het niet meer gevierd? Huilen de kinderen? Krijgt niemand meer cadeaus? Eet niemand meer kruidnoten?quote:Op woensdag 5 november 2025 20:33 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat hele Sinterklaas gebeuren interesseert me niet meer.![]()
Laat al die zeikerds maar trots zijn op zichzelf, een nostalgisch kinderfeest om zeep geholpen. Als volwassenen kinderachtiger gedrag vertonen dan 5 jarigen kun je wel ophouden. Achterlijke debielen.
Het is gewoon niet meer zoals het was in mijn kindertijd. Maar nee, verder zit ik er niet mee. Het is gewoon gezeur om niks.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hoezo 'om zeep geholpen'? Wordt het niet meer gevierd? Huilen de kinderen? Krijgt niemand meer cadeaus? Eet niemand meer kruidnoten?
Ik mis het allemaal. En als jij het niet meer wil vieren omdat de NPO heeft besloten de kleur van Piet iets aan te passen ben je zelf de verliezer. Of de winnaar, want je stoort je er niet meer aan!
Daar heb ik ook last van, ik moet nu zelf voor de cadeau's betalen en ik mag niet meer later opblijven dan gebruikelijk.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:41 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het is gewoon niet meer zoals het was in mijn kindertijd.
Zelfs sinterklaas ziet er niet meer zo uit als vroeger. Toen ik klein was leek hij veel meer op Bram van der Vlugt.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daar heb ik ook last van, ik moet nu zelf voor de cadeau's betalen en ik mag niet meer later opblijven dan gebruikelijk.
quote:Op woensdag 5 november 2025 20:33 schreef Seeburg54 het volgende:
Dat hele Sinterklaas gebeuren interesseert me niet meer.![]()
Laat al die zeikerds maar trots zijn op zichzelf, een nostalgisch kinderfeest om zeep geholpen. Als volwassenen kinderachtiger gedrag vertonen dan 5 jarigen kun je wel ophouden. Achterlijke debielen.
Je bent zelf een mafkees, ga je druk lopen maken over andere dingen. Flikker toch op met die zwarte kut pieten discussie.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:00 schreef augurk2025 het volgende:
[..]![]()
![]()
Alsof die kinderen het ook maar ene reet interesseren of die kutpieten nou zwart of regenboogkleuren hebbenmafkees
Het is juist goed dat de racistische elementen eruit gehaald zijn
Och johquote:Op donderdag 6 november 2025 12:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daar heb ik ook last van, ik moet nu zelf voor de cadeau's betalen en ik mag niet meer later opblijven dan gebruikelijk.
Als kind romantiseer je dingen. Als volwassene relativeer je dingen.quote:
Klopt.quote:Op donderdag 6 november 2025 13:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als kind romantiseer je dingen. Als volwassene relativeer je dingen.
Hopelijk verbetert ze je ook wanneer je " mijn dochter verbeterd" schrijft.quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:52 schreef Moeraskat het volgende:
Ja, maar mijn dochter van inmiddels bijna 11, verbeterd mij wanneer ik ‘zwarte piet’ zeg.
Ik herinner me meer dat hij op Adrie van Oorschot leek. En werd ontvangen door Mies 'Vrouwtje Bouw" Bouman.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:57 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zelfs sinterklaas ziet er niet meer zo uit als vroeger. Toen ik klein was leek hij veel meer op Bram van der Vlugt.
Je was me net voor. Hou eens op met onder mijn duiven te schieten!quote:Op dinsdag 11 november 2025 21:17 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Hopelijk verbetert ze je ook wanneer je " mijn dochter verbeterd" schrijft.
In Duitsland en Oostenrijk hebben ze helemaal geen zwarte Piet. In sommige dorpen hebben ze nog een Perchtenlauf met een Krampus, maar dat is een monster/duivel. Dat heeft absoluut op geen enkele manier ook maar iets met slavernij of blackface te maken.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:57 schreef Telefoonvork het volgende:
In Duitsland is ZWARTE Piet de DUIVEL.
In Oostenrijk hetzelfde.
In België hebben ze ook een ZWARTE Piet.
Ik probeer slechts een beetje te helpen. Jij blijft de Sinterklaas van de taalverbeteringen, ik zwarte Piet.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je was me net voor. Hou eens op met onder mijn duiven te schieten!
Het sinterklaasfeest wordt er niet minder om gevierd hoor.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:11 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Het traditionele Sinterklaasfeest is verkloot door racistische figuren zoals Jerry Airfryer, die optochten aan het verpesten waren en zijn om Zwarte Piet weg te krijgen. Het weg willen hebben van zwarte mensen is racistisch tot op het bot. KOZP heft zichzelf op dit jaar, dus hopelijk gaat Zwarte Piet vanaf 2026 weer normaal worden.
hebben ze ook daadwerkelijk gewonnen? want ik zie bij de intocht op TV en ook de lokale intocht alleen nog maar blanke (roetveeg) pieten.quote:Op woensdag 5 november 2025 20:27 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind de zwarte pieten discussie de zuurstof niet waard. Hij is gewonnen door de tegenstanders.
Het boeit ook echt niemand behalve 24 mensen met rood haar, Sylvana Simons en Akwasi.quote:Op maandag 17 november 2025 10:20 schreef ToT het volgende:
Nu de zeurpieten er mee stoppen, zie je in het hele land direct weer zwarte Pieten!(Nog niet bij de officiële intochten, maar toch...)
Mijn zoontje van 7 zei dat hij alle pieten even leuk vond, ongeacht de kleur.
Het gaat om de traditie. Als er volgend jaar mensen zich storen aan de baard van Sinterklaas dan is de oplossing ook niet: haal die baard maar weg, wat maakt het uit.quote:Op woensdag 12 november 2025 08:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Het sinterklaasfeest wordt er niet minder om gevierd hoor.
De mensen die vinden dat het verkloot is hebben doorgaans niet eens kinderen.
De vraag is vooral: hoe veel rekening ga je houden met de meningen van mensen buiten jouw cultuur over jouw cultuur.quote:Op maandag 17 november 2025 09:39 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik werd geboren in de jaren 80. De pieten waren toen nog helemaal zwart geschminkd, maar toen al in de loop der jaren aangepast. Volgens mij waren voor mijn tijd alle pieten allemaal dom met dikke opgezette rode lippen. In mijn jeugd was dat al een stuk genuanceerder.
Tijden veranderen. In de meeste andere westerse landen is blackface al helemaal not done, dus waarom moeten wij in Nederland persé een traditie aanhouden die door mensen met een donkere huisdkleur mogelijk als kwetsend wordt ervaren? Ik heb geen nare herinneringen en associaties met zwarte piet, echter ik heb ook geen donkere huidskleur: wie ben ik dan om voor hen te bepalen dat het niet racistisch voelt en dat zij zich aanstellen?
Ik ben verder allang volwassen. Het is vooral belangrijk dat kinderen het feest leuk vinden. Het maakt kinderen niet zoveel uit of het roetveegpieten zijn of dat de pieten paars, geel, groen of wat dan ook zijn.
"Het is traditie" is op zichzelf nog nooit een goed argument geweest om iets maar te blijven doen. Of zullen we dan ook maar weer beginnen met aderlatingen als mensen ziek zijn, heksenjachten, kruistochten, en vrouwen beschouwen als bezit van de man? Dat was vroeger ten slotte ook allemaal traditie.quote:
Verkeerde tradities sterven uit, de goede blijven.quote:Op donderdag 20 november 2025 20:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
"Het is traditie" is op zichzelf nog nooit een goed argument geweest om iets maar te blijven doen. Of zullen we dan ook maar weer beginnen met aderlatingen als mensen ziek zijn, heksenjachten, kruistochten, en vrouwen beschouwen als bezit van de man? Dat was vroeger ten slotte ook allemaal traditie.
En wie bepaalt dan welke traditie goed of slecht is?quote:Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Verkeerde tradities sterven uit, de goede blijven.
De maatschappij.quote:Op donderdag 20 november 2025 20:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan welke traditie goed of slecht is?
En waarom verweer jij je daar dan tegen door te zeggen dat deze traditie wel moet blijven?quote:
Omdat ik de argumentatie (racisme) niet vind kloppen. En die 100 verdwaalde tegenstanders hebben de wind mee gehad door ‘racisme!!!’ te roepen. Zelf kan ik deze term niet meer horen.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:04 schreef knoopie het volgende:
[..]
En waarom verweer jij je daar dan tegen door te zeggen dat deze traditie wel moet blijven?
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?quote:Op donderdag 20 november 2025 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Omdat ik de argumentatie (racisme) niet vind kloppen.
Knoopie, ik heb me ergens gemengd in deze discussie maar ik heb geen fut om hem opnieuw te voeren. Wat ik wel kan zeggen is dat het hele racismegedoe wat mij betreft voor 85% onzin is. Het is het toverwoord om mensen stil te krijgen. Doe ik niet meer aan mee.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?
Lijkt de outfit van zwarte pieten niet heel erg op een page-kostuum, dat rijke mensen hun huisslaven aantrokken op met hun slaaf te pronken?
Lijkt de "traditionele" zwarte piet niet heel erg op een amerikaanse blackface?
En was de eerste auteur die zwarte piet introduceerde niet iemand die ook antisemitische teksten schreef?
Dat jij hele leuke jeugdherinneringen hebt aan sinterklaas en een "traditionele" zwarte piet is heel erg leuk, en waarschijnlijk heb jij en jouw familie het ook nooit racistisch bedoeld. Maar het punt met racisme is dat de ontvanger bepaald of het racistisch is, niet de zender.
Dat kan die ontvanger dan wel bepalen of zo voelen. Je kunt ook een paar ballen en een ruggengraat kweken en niet zo moeilijk doen. Een schild bouwen om je tere zieltje.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar het punt met racisme is dat de ontvanger bepaald of het racistisch is, niet de zender.
Waarbij iedereen even “vergeet” dat blanke pages hetzelfde kostuum droegen. En dat rijke mensen ook dwergen als pages hadden. Het kostuum was gewoon een uniform om de dienaren van families herkenbaar te maken als dienaren van die bepaalde familie. Zodat ze gebruikt konden worden om boodschappen over te brengen, uitnodigingen af te leveren etc.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?
Lijkt de outfit van zwarte pieten niet heel erg op een page-kostuum, dat rijke mensen hun huisslaven aantrokken op met hun slaaf te pronken?
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarbij iedereen even “vergeet” dat blanke pages hetzelfde kostuum droegen. En dat rijke mensen ook dwergen als pages hadden. Het kostuum was gewoon een uniform om de dienaren van families herkenbaar te maken als dienaren van die bepaalde familie. Zodat ze gebruikt konden worden om boodschappen over te brengen, uitnodigingen af te leveren etc.
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.quote:Op maandag 24 november 2025 09:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?
Haha, precies!quote:Op maandag 24 november 2025 09:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?
Misschien moet je eens opzoeken hoe het leven van zo'n bediende, blank of niet, in de 17de eeuw eruit zag. Waarom zou je willen dat iemand die rol vrolijk speelt alsof het iets moois is geweest?quote:Op maandag 24 november 2025 15:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.
Is dit ook de reden waarom het Land van Ooit gestopt is?quote:Op maandag 24 november 2025 16:04 schreef 2025 het volgende:
[..]
Misschien moet je eens opzoeken hoe het leven van zo'n bediende, blank of niet, in de 17de eeuw eruit zag. Waarom zou je willen dat iemand die rol vrolijk speelt alsof het iets moois is geweest?
Dat schreef je helemaal niet in je vorige post, dus dat is geen kwestie van begrijpend kunnen lezen. Bovendien spreek je hier jezelf tegen. Het is geen huisslaafpakje, maar het is wel een outfit om hun ondergeschikte rol als bediende duidelijk te maken?quote:Op maandag 24 november 2025 15:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.
Alle groepen mensen hebben zich in de meeste delen van de geschiedenis bijzonder kwaadaardig getoond. Van de blanke kolonisten en de Vikingen, tot de Afrikaanse warlords, tot verder terug de Egyptische veroveraars en Genghis Kahn aan toe (oosters), Kwaadaardigheid is een menselijk trekje, en dat heeft niets met de kleur van je huid te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:19 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Bepaalde groepen blanke mensen hebben zich in hele delen van de geschiedenis dan ook bijzonder kwaadaardig getoond.
Bovendien wordt de verlossing van ketenen gevierd en niet zo zeer de plegers van het onrecht bevochten gedurende die dag.
wat doe je hier dan dat je er op reageert. Laat dan de beslissingen voor wat mensen willen doen en er van willen vinden aan de mensen die er wel om geven.quote:Op woensdag 26 november 2025 23:52 schreef Irritatie100 het volgende:
maar tegelijkertijd boeit de discussie me geen reet als volwassene dus ik sta er gewoon neutraal in. Ook niet nu ik vader ben.
Bovendien was de traditie bij Sinterklaas meer dan 1500 jaar lang dat hij alleen was. Zwarte Piet is een relatief recente verandering van de traditie, rond 1850 pas. Dus als je per se traditie als argument wil aanvoeren, dan moet je sinterklaas zonder enige vorm van hulpje vieren.quote:Op woensdag 26 november 2025 23:52 schreef Irritatie100 het volgende:
Vind die trouwens sowieso altijd wel grappig als ze zeggen JA MAAR ONZE TRADITIES!!!!!
Als tradities niet onderhevig zouden zijn aan verandering had je nu geen stemrecht en word je ontslagen als je trouwt Gerda.
Dat is niet waar. Sint Nicolaas heeft in vele culturen (inclusief die van ons) een straffend figuur bij zich gehad. Dat was bij ons Knecht Ruprecht (en er waren andere namem).. elders was het Krampus.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bovendien was de traditie bij Sinterklaas meer dan 1500 jaar lang dat hij alleen was. Zwarte Piet is een relatief recente verandering van de traditie, rond 1850 pas. Dus als je per se traditie als argument wil aanvoeren, dan moet je sinterklaas zonder enige vorm van hulpje vieren.
Sorry, ik had het verkeerd verwoord. Je kan inderdaad beter zeggen "zonder zwarte Piet" en niet "alleen". Dus als men per sé echt traditioneel sinterklaas wil vieren, dan kan je kiezen uit Knecht Ruprecht (Duitsland) of een Krampus (Oostenrijk) of Pere Fouettard. Opvallend is wel dat de vroegere tegenhanger van sinterklaas veel diverser waren. En eigenlijk ook een stuk meer beangstigend voor de kleine kinderen.quote:Op zondag 30 november 2025 10:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sint Nicolaas heeft in vele culturen (inclusief die van ons) een straffend figuur bij zich gehad. Dat was bij ons Knecht Ruprecht (en er waren andere namem).. elders was het Krampus.
Jan Schenkman bedacht in 1850 een vervangend figuur geinspireerd uit koloniaal motief. Dat sloeg aan.
Al sinds de 11e eeuw heeft Sint Nicolaas van Myra een (duister) bijfiguur. Hoe kom jij er aan dat hij 1500 jaar alleen heeft rondgelopen en dat Zwarte Piet er maar rauw is bijverzonnen als extra?
Rodney?quote:Op maandag 1 december 2025 19:22 schreef Kaatje2658 het volgende:
De naam Zwarte Piet werd tot aan ongeveer het jaar 1900 niet in heel Nederland gebruikt. De zwarte hulp van Sinterklaas was wel veel zwart maar tegelijkertijd naamloos of onder een andere naam dan Zwarte Piet. Ook bestond er een variatie die leek op een mengeling tussen het uiterlijk van Zwarte Piet en het uiterlijk van Sinterklaas.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |