Dat kan die ontvanger dan wel bepalen of zo voelen. Je kunt ook een paar ballen en een ruggengraat kweken en niet zo moeilijk doen. Een schild bouwen om je tere zieltje.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar het punt met racisme is dat de ontvanger bepaald of het racistisch is, niet de zender.
Waarbij iedereen even “vergeet” dat blanke pages hetzelfde kostuum droegen. En dat rijke mensen ook dwergen als pages hadden. Het kostuum was gewoon een uniform om de dienaren van families herkenbaar te maken als dienaren van die bepaalde familie. Zodat ze gebruikt konden worden om boodschappen over te brengen, uitnodigingen af te leveren etc.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?
Lijkt de outfit van zwarte pieten niet heel erg op een page-kostuum, dat rijke mensen hun huisslaven aantrokken op met hun slaaf te pronken?
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?quote:Op zaterdag 22 november 2025 08:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarbij iedereen even “vergeet” dat blanke pages hetzelfde kostuum droegen. En dat rijke mensen ook dwergen als pages hadden. Het kostuum was gewoon een uniform om de dienaren van families herkenbaar te maken als dienaren van die bepaalde familie. Zodat ze gebruikt konden worden om boodschappen over te brengen, uitnodigingen af te leveren etc.
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.quote:Op maandag 24 november 2025 09:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?
Haha, precies!quote:Op maandag 24 november 2025 09:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
En op welke manier maakt dat het beter? Dus omdat alle soorten en kleuren huisslaven hetzelfde kostuum droegen, is het ineens prima dat de helpers van sinterklaas in zo een huisslaaf-kostuum rondlopen?
Misschien moet je eens opzoeken hoe het leven van zo'n bediende, blank of niet, in de 17de eeuw eruit zag. Waarom zou je willen dat iemand die rol vrolijk speelt alsof het iets moois is geweest?quote:Op maandag 24 november 2025 15:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.
Is dit ook de reden waarom het Land van Ooit gestopt is?quote:Op maandag 24 november 2025 16:04 schreef 2025 het volgende:
[..]
Misschien moet je eens opzoeken hoe het leven van zo'n bediende, blank of niet, in de 17de eeuw eruit zag. Waarom zou je willen dat iemand die rol vrolijk speelt alsof het iets moois is geweest?
Dat schreef je helemaal niet in je vorige post, dus dat is geen kwestie van begrijpend kunnen lezen. Bovendien spreek je hier jezelf tegen. Het is geen huisslaafpakje, maar het is wel een outfit om hun ondergeschikte rol als bediende duidelijk te maken?quote:Op maandag 24 november 2025 15:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Begrijpend lezen zat niet in je vakkenpakket begrijp ik? Het is dus geen huisslaaf pakje. Iedere bediende droeg hetzelfde. Zwarte bedienden werden dus gelijkgesteld met blanke bedienden. Ze kregen niet een apart pakje aan om hen als slaaf te kenmerken.
Alle groepen mensen hebben zich in de meeste delen van de geschiedenis bijzonder kwaadaardig getoond. Van de blanke kolonisten en de Vikingen, tot de Afrikaanse warlords, tot verder terug de Egyptische veroveraars en Genghis Kahn aan toe (oosters), Kwaadaardigheid is een menselijk trekje, en dat heeft niets met de kleur van je huid te maken.quote:Op zaterdag 1 november 2025 18:19 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Bepaalde groepen blanke mensen hebben zich in hele delen van de geschiedenis dan ook bijzonder kwaadaardig getoond.
Bovendien wordt de verlossing van ketenen gevierd en niet zo zeer de plegers van het onrecht bevochten gedurende die dag.
wat doe je hier dan dat je er op reageert. Laat dan de beslissingen voor wat mensen willen doen en er van willen vinden aan de mensen die er wel om geven.quote:Op woensdag 26 november 2025 23:52 schreef Irritatie100 het volgende:
maar tegelijkertijd boeit de discussie me geen reet als volwassene dus ik sta er gewoon neutraal in. Ook niet nu ik vader ben.
Bovendien was de traditie bij Sinterklaas meer dan 1500 jaar lang dat hij alleen was. Zwarte Piet is een relatief recente verandering van de traditie, rond 1850 pas. Dus als je per se traditie als argument wil aanvoeren, dan moet je sinterklaas zonder enige vorm van hulpje vieren.quote:Op woensdag 26 november 2025 23:52 schreef Irritatie100 het volgende:
Vind die trouwens sowieso altijd wel grappig als ze zeggen JA MAAR ONZE TRADITIES!!!!!
Als tradities niet onderhevig zouden zijn aan verandering had je nu geen stemrecht en word je ontslagen als je trouwt Gerda.
Dat is niet waar. Sint Nicolaas heeft in vele culturen (inclusief die van ons) een straffend figuur bij zich gehad. Dat was bij ons Knecht Ruprecht (en er waren andere namem).. elders was het Krampus.quote:Op donderdag 27 november 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bovendien was de traditie bij Sinterklaas meer dan 1500 jaar lang dat hij alleen was. Zwarte Piet is een relatief recente verandering van de traditie, rond 1850 pas. Dus als je per se traditie als argument wil aanvoeren, dan moet je sinterklaas zonder enige vorm van hulpje vieren.
Sorry, ik had het verkeerd verwoord. Je kan inderdaad beter zeggen "zonder zwarte Piet" en niet "alleen". Dus als men per sé echt traditioneel sinterklaas wil vieren, dan kan je kiezen uit Knecht Ruprecht (Duitsland) of een Krampus (Oostenrijk) of Pere Fouettard. Opvallend is wel dat de vroegere tegenhanger van sinterklaas veel diverser waren. En eigenlijk ook een stuk meer beangstigend voor de kleine kinderen.quote:Op zondag 30 november 2025 10:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Sint Nicolaas heeft in vele culturen (inclusief die van ons) een straffend figuur bij zich gehad. Dat was bij ons Knecht Ruprecht (en er waren andere namem).. elders was het Krampus.
Jan Schenkman bedacht in 1850 een vervangend figuur geinspireerd uit koloniaal motief. Dat sloeg aan.
Al sinds de 11e eeuw heeft Sint Nicolaas van Myra een (duister) bijfiguur. Hoe kom jij er aan dat hij 1500 jaar alleen heeft rondgelopen en dat Zwarte Piet er maar rauw is bijverzonnen als extra?
Rodney?quote:Op maandag 1 december 2025 19:22 schreef Kaatje2658 het volgende:
De naam Zwarte Piet werd tot aan ongeveer het jaar 1900 niet in heel Nederland gebruikt. De zwarte hulp van Sinterklaas was wel veel zwart maar tegelijkertijd naamloos of onder een andere naam dan Zwarte Piet. Ook bestond er een variatie die leek op een mengeling tussen het uiterlijk van Zwarte Piet en het uiterlijk van Sinterklaas.
Ik denk dat de bovenstaande gebruiker de genoemde naam gebaseerd heeft op de Engelse vertaling van het woord 'roe' (in het Engels 'rod').quote:
Er zijn zo veel culturele elementen tradities die jij en ik belachelijk vind. Dingen die jij en ik zonder veel nadenken in de prullenbak zou gooien maar wat wel werkt als lijm van de maatschappij.quote:Op donderdag 1 januari 2026 18:37 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
Vind dat hele zwarte piet figuur maar belachelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |