In Duitsland en Oostenrijk hebben ze helemaal geen zwarte Piet. In sommige dorpen hebben ze nog een Perchtenlauf met een Krampus, maar dat is een monster/duivel. Dat heeft absoluut op geen enkele manier ook maar iets met slavernij of blackface te maken.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:57 schreef Telefoonvork het volgende:
In Duitsland is ZWARTE Piet de DUIVEL.
In Oostenrijk hetzelfde.
In België hebben ze ook een ZWARTE Piet.
Ik probeer slechts een beetje te helpen. Jij blijft de Sinterklaas van de taalverbeteringen, ik zwarte Piet.quote:Op dinsdag 11 november 2025 22:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je was me net voor. Hou eens op met onder mijn duiven te schieten!
Het sinterklaasfeest wordt er niet minder om gevierd hoor.quote:Op dinsdag 11 november 2025 18:11 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Het traditionele Sinterklaasfeest is verkloot door racistische figuren zoals Jerry Airfryer, die optochten aan het verpesten waren en zijn om Zwarte Piet weg te krijgen. Het weg willen hebben van zwarte mensen is racistisch tot op het bot. KOZP heft zichzelf op dit jaar, dus hopelijk gaat Zwarte Piet vanaf 2026 weer normaal worden.
hebben ze ook daadwerkelijk gewonnen? want ik zie bij de intocht op TV en ook de lokale intocht alleen nog maar blanke (roetveeg) pieten.quote:Op woensdag 5 november 2025 20:27 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind de zwarte pieten discussie de zuurstof niet waard. Hij is gewonnen door de tegenstanders.
Het boeit ook echt niemand behalve 24 mensen met rood haar, Sylvana Simons en Akwasi.quote:Op maandag 17 november 2025 10:20 schreef ToT het volgende:
Nu de zeurpieten er mee stoppen, zie je in het hele land direct weer zwarte Pieten!(Nog niet bij de officiële intochten, maar toch...)
Mijn zoontje van 7 zei dat hij alle pieten even leuk vond, ongeacht de kleur.
Het gaat om de traditie. Als er volgend jaar mensen zich storen aan de baard van Sinterklaas dan is de oplossing ook niet: haal die baard maar weg, wat maakt het uit.quote:Op woensdag 12 november 2025 08:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Het sinterklaasfeest wordt er niet minder om gevierd hoor.
De mensen die vinden dat het verkloot is hebben doorgaans niet eens kinderen.
De vraag is vooral: hoe veel rekening ga je houden met de meningen van mensen buiten jouw cultuur over jouw cultuur.quote:Op maandag 17 november 2025 09:39 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik werd geboren in de jaren 80. De pieten waren toen nog helemaal zwart geschminkd, maar toen al in de loop der jaren aangepast. Volgens mij waren voor mijn tijd alle pieten allemaal dom met dikke opgezette rode lippen. In mijn jeugd was dat al een stuk genuanceerder.
Tijden veranderen. In de meeste andere westerse landen is blackface al helemaal not done, dus waarom moeten wij in Nederland persé een traditie aanhouden die door mensen met een donkere huisdkleur mogelijk als kwetsend wordt ervaren? Ik heb geen nare herinneringen en associaties met zwarte piet, echter ik heb ook geen donkere huidskleur: wie ben ik dan om voor hen te bepalen dat het niet racistisch voelt en dat zij zich aanstellen?
Ik ben verder allang volwassen. Het is vooral belangrijk dat kinderen het feest leuk vinden. Het maakt kinderen niet zoveel uit of het roetveegpieten zijn of dat de pieten paars, geel, groen of wat dan ook zijn.
"Het is traditie" is op zichzelf nog nooit een goed argument geweest om iets maar te blijven doen. Of zullen we dan ook maar weer beginnen met aderlatingen als mensen ziek zijn, heksenjachten, kruistochten, en vrouwen beschouwen als bezit van de man? Dat was vroeger ten slotte ook allemaal traditie.quote:
Verkeerde tradities sterven uit, de goede blijven.quote:Op donderdag 20 november 2025 20:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
"Het is traditie" is op zichzelf nog nooit een goed argument geweest om iets maar te blijven doen. Of zullen we dan ook maar weer beginnen met aderlatingen als mensen ziek zijn, heksenjachten, kruistochten, en vrouwen beschouwen als bezit van de man? Dat was vroeger ten slotte ook allemaal traditie.
En wie bepaalt dan welke traditie goed of slecht is?quote:Op donderdag 20 november 2025 20:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Verkeerde tradities sterven uit, de goede blijven.
De maatschappij.quote:Op donderdag 20 november 2025 20:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan welke traditie goed of slecht is?
En waarom verweer jij je daar dan tegen door te zeggen dat deze traditie wel moet blijven?quote:
Omdat ik de argumentatie (racisme) niet vind kloppen. En die 100 verdwaalde tegenstanders hebben de wind mee gehad door ‘racisme!!!’ te roepen. Zelf kan ik deze term niet meer horen.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:04 schreef knoopie het volgende:
[..]
En waarom verweer jij je daar dan tegen door te zeggen dat deze traditie wel moet blijven?
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?quote:Op donderdag 20 november 2025 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Omdat ik de argumentatie (racisme) niet vind kloppen.
Knoopie, ik heb me ergens gemengd in deze discussie maar ik heb geen fut om hem opnieuw te voeren. Wat ik wel kan zeggen is dat het hele racismegedoe wat mij betreft voor 85% onzin is. Het is het toverwoord om mensen stil te krijgen. Doe ik niet meer aan mee.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom niet? Werd zwarte piet niet geïntroduceerd in een tijd waarin slavernij nog hip en cool was?
Lijkt de outfit van zwarte pieten niet heel erg op een page-kostuum, dat rijke mensen hun huisslaven aantrokken op met hun slaaf te pronken?
Lijkt de "traditionele" zwarte piet niet heel erg op een amerikaanse blackface?
En was de eerste auteur die zwarte piet introduceerde niet iemand die ook antisemitische teksten schreef?
Dat jij hele leuke jeugdherinneringen hebt aan sinterklaas en een "traditionele" zwarte piet is heel erg leuk, en waarschijnlijk heb jij en jouw familie het ook nooit racistisch bedoeld. Maar het punt met racisme is dat de ontvanger bepaald of het racistisch is, niet de zender.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |