Oh die discussie zet me altijd in een spagaat. Mijn vrienden die ik ken uit mijn studententijd zijn allemaal voor roetveeg Piet en de kennissen uit de wijk en clubjes waar ik bij zit zijn voor zwarte Piet
Ik heb Sinterklaas en Pieten-poppen gehaakt, witte Pietjes. En daar heb ik enorm gezeik mee gehad bij de mensen uit de wijk. Die echt enorme afkeuring uitte en mij een landverrader vinden
Als ik zwarte Pieten had gemaakt zouden mijn vrienden mij racistisch vinden
Liever een verrader dan een racist
Zelf heb ik er geen mening over, weet alleen dat ik het gezeik erover zat ben. Leven en laten leven, maar iedereen raakt zo emotioneel bij deze discussie. Wat je ook doet, het is fout en dat vind ik super frustrerend.
Tijden veranderen en tradities groeien mee. Als kind heb ik meer dan eens een tik met de roe gehad en was Sinterklaas een strenge man. Tegenwoordig is het een slappe goedzak en debiele Pieten. Stel je voor dat kinderen ontzag hebben, daar kunnen tere kinderzieltjes niet meer tegen. Daar hoor je niemand over, niemand mist de strenge goedheiligman. Niemand mist de roe en niemand zegt tegen een kind dat het met de zak mee moet voor een strafjaar in Spanje.
Met andere woorden, wees niet hypocriet, maak je niet zo druk. Dingen veranderen en het zij zo. En als je zelf in je eigen familie zwarte Piet aanhoudt in versiering en feest, prima. Alleen laat mensen die het anders doen met rust. En zeker visa versa.
Sorry voor de lap tekst. Alleen hier leeft de discussie enorm en ik doe het volgens iedereen fout