abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 12:11:33 #76
5428 crew  miss_sly
pi_219183168
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Eerst was het: verandering is goed en nu moeten alle kinderen van kleur ook meegenieten. Ik denk dat het die kinderen geen hout interesseert hoe Piet er uitziet. Sterker nog: bij roetveegpieten zie je dat het oom Harrie en tante Truus zijn. Of dat nou zo handig is…
Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.
De kinderen die met roetveegpiet opgroeien, interesseert het geen hout. Als ze maar snoepjes en cadeautjes krijgen.

Misschien moet er dan iets meer moeite gedaan worden om piet wat minder herkenbaar te maken, een ander minder bekend persoon gevraagd worden om piet te spelen, weet ik veel.

Ik snap best dat in het begin er veel weerstand was tegen de verandering. Ik snapte het in het begin ook niet. Als je je dan een beetje verdiept in andere mensen, dan blijkt het wel begrijpelijk en vond ik het niet erg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 3 november 2025 @ 12:12:04 #77
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183177
Het begint bij gezeur over Pieten, straks zal Sinterklaas het veld moeten ruimen en dat paard ook. Hou je niets meer over onder het motto: te racistisch. Of wat dan ook.

Te belachelijk voor woorden dat kleine kinderen zogenaamd hebben geklaagd over het uiterlijk van Zwarte Piet.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 12:12:27 #78
5428 crew  miss_sly
pi_219183184
quote:
16s.gif Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik denk dat de eigen voorkeur voor tradities niet beperkt is tot achter de voordeur, dit mag je toch in een gemeenschap ook tot uiting brengen lijkt mij.
Prima hoor.

Als jullie er blij van worden om boos en verongelijkt te blijven, moet je dat vooral doen.

Ik hou er verder over op, want ik wil deze discussie verder helemaal niet voeren. Ik vind het prima zoal shet gewijzigd is, en dat is het wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 3 november 2025 @ 12:15:36 #79
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219183222
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 12:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima hoor.

Als jullie er blij van worden om boos en verongelijkt te blijven, moet je dat vooral doen.

Ik hou er verder over op, want ik wil deze discussie verder helemaal niet voeren. Ik vind het prima zoal shet gewijzigd is, en dat is het wel.
Blij worden van boos blijven, mooie paradox op de maandagmorgen!
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 3 november 2025 @ 12:15:50 #80
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183228
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 12:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.
De kinderen die met roetveegpiet opgroeien, interesseert het geen hout. Als ze maar snoepjes en cadeautjes krijgen.

Misschien moet er dan iets meer moeite gedaan worden om piet wat minder herkenbaar te maken, een ander minder bekend persoon gevraagd worden om piet te spelen, weet ik veel.

Ik snap best dat in het begin er veel weerstand was tegen de verandering. Ik snapte het in het begin ook niet. Als je je dan een beetje verdiept in andere mensen, dan blijkt het wel begrijpelijk en vond ik het niet erg.
Ik denk dat hun ouders hebben geklaagd.
pi_219183332
Mensen die hier nu nog steeds over aan het zaniken zijn, zijn vaak hetzelfde als die figuren die ook nog steeds over het kwartje van Kok aan het briesen zijn, of bij elk bedrag zeggen "weet je wel hoeveel gulden dat is", of "vroeger mocht je nog gewoon zonder autogordels en met drank op autorijden en ik leef nog", of "klimaatverandering is dikke onzin want in 1976 was het ook best warm".

:')__!
  maandag 3 november 2025 @ 12:31:02 #82
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183390
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:25 schreef Farenji het volgende:
Mensen die hier nu nog steeds over aan het zaniken zijn, zijn vaak hetzelfde als die figuren die ook nog steeds over het kwartje van Kok aan het briesen zijn, of bij elk bedrag zeggen "weet je wel hoeveel gulden dat is", of "vroeger mocht je nog gewoon zonder autogordels en met drank op autorijden en ik leef nog", of "klimaatverandering is dikke onzin want in 1976 was het ook best warm".

:')__!
Zie postnr 80.
  Redactie Sport maandag 3 november 2025 @ 12:33:55 #83
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219183413
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Zie postnr 80.
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?

Ik zou verwachten dat als ze dat met degelijke argumenten wilden afbreken, dat ze dat al gedaan zouden hebben. Of is het misschien gewoon bangmakerij dat dat gaat gebeuren, of is het hoogstens 1 gekkie die het heeft geprobeerd zonder relevant argument en is het daarom nooit echt gelukt om zulke onzin op de agenda te krijgen?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 3 november 2025 @ 12:37:22 #84
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183449
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 12:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?

Ik zou verwachten dat als ze dat met degelijke argumenten wilden afbreken, dat ze dat al gedaan zouden hebben. Of is het misschien gewoon bangmakerij dat dat gaat gebeuren, of is het hoogstens 1 gekkie die het heeft geprobeerd zonder relevant argument en is het daarom nooit echt gelukt om zulke onzin op de agenda te krijgen?
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.
pi_219183456
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Zie postnr 80.
Dat is een "slippery slope" drogredenatie.
  Redactie Sport maandag 3 november 2025 @ 12:39:25 #86
pi_219183473
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.
En dat vond ook vrijwel iedereen betuttelende flauwekul en de hogeschool zelf beweert dat het aan de invulling niets verandert.
  maandag 3 november 2025 @ 12:39:27 #87
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183474
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat is een "slippery slope" drogredenatie.
Wat is dat precies?
pi_219183481
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat is dat precies?
Google maar. Ik ga niet verder met je in discussie.
  maandag 3 november 2025 @ 12:41:06 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219183486
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 12:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
Google maar. Ik ga niet verder met je in discussie.
Nou moe? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten!
  maandag 3 november 2025 @ 12:42:23 #90
459912 FlippingCoin
pi_219183499
Hoop mensen die in dit topic komen, op een discussieforum, welke niet in discussie willen.

Dat is wel verrassend.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  maandag 3 november 2025 @ 18:40:21 #91
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_219186191
quote:
16s.gif Op maandag 3 november 2025 12:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoop mensen die in dit topic komen, op een discussieforum, welke niet in discussie willen.

Dat is wel verrassend.
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  maandag 3 november 2025 @ 18:43:35 #92
459912 FlippingCoin
pi_219186210
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:40 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.
jammer dat het weer op deze manier moet :{w
  maandag 3 november 2025 @ 18:46:01 #93
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_219186225
quote:
16s.gif Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
jammer dat het weer op deze manier moet :{w
Dat is gewoon een traditie op FOK!
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
  maandag 3 november 2025 @ 18:47:50 #94
459912 FlippingCoin
pi_219186232
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:46 schreef Näsenbar het volgende:

[..]
Dat is gewoon een traditie op FOK!
ik snoer je toch niet de mond?

thank you for your service.
pi_219186249
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.

Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
  maandag 3 november 2025 @ 18:59:55 #96
459912 FlippingCoin
pi_219186328
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.

Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
prima, stemmen per gemeente mogen de mensen zelf weten hoe ze het in die gemeente vieren en eventuuel een paar kilometer rijden
  Redactie Sport dinsdag 4 november 2025 @ 08:09:20 #97
pi_219189453
quote:

Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.
pi_219189468
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.
Gelukkig maar (nogmaals, ik ben niet uitgesproken voor of tegen) maar het blijft een klein clubje die de boel wil dwarsbomen. Er zijn wel steeds meer ongeregeldheden voor, tijdens en zelfs na het feitelijke feest.

Maar zo moeilijk hoeft het toch ook niet te zijn (we leven immers in een democratie). Gewoon eerlijk over stemmen en dan de meerderheid het beleid laten bepalen. Anders blijft een klein clubje altijd het beleid bepalen omdat ze zo hardnekkig volhouden. Degene die het hardst schreeuwt hoeft niet altijd gelijk te krijgen.
pi_219189838
De titel van dit topic is fout. Als je iets verder terug gaat in de geschiedenis, dan was er helemaal geen zwarte piet. Het is dus per definitie fout om te spreken van de "traditionele zwarte Piet".
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 08:03 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
De kleur van een Piet is een sentiment van figuren die Sinterklaas willen vieren zoals hun het zelf deden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Meer niet. Bang voor verandering, WANT WE DEDEN HET TOCH ALTIJD ZO.
De traditie van Sinterklaas bestaat al sinds honderden jaren, maar zwarte piet (in het begin nog zonder naam) werd pas in 1850 ineens geīntroduceerd. Het is niet helemaal duidelijk waar hij vandaan komt, maar de eerste die hem in een (kinderboek) vastlegde was de leraar Jan Schenkman. Het is in de hele geschiedenis van Sinterklaas dus inderdaad nog maar sinds kort dat er een zwarte piet bestaat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 09:14 schreef Chandler het volgende:
Ja maar temeer omdat de meeste vasthouden aan het racistische element er in terwijl ik deze niet zien.
We kunnen Jan Schenkman niet meer vragen naar zijn motivatie, maar de feiten zijn niet echt in zijn voordeel:
1. 1850 was nog net in het einde van het kolonialisme en slavernij-tijdperk. Nederland had toen nog slaven in Suriname bijvoorbeeld.
2. Jan Schenkman heeft in andere stukken geschreven dat hij fan was van de minstrel shows, waar de oorspronkelijke blackface gebruikt werd.
3. Jan Schenkman schreef, onder een pseudonym, ook antisemitische teksten. Neerkijken op andere groeperingen was hem dus niet vreemd.
4. Het is moeilijk te ontkennen dat de kledij van de oorspronkelijke zwarte piet als twee druppels water lijkt op een page-kostuum. In die tijd was het voor rijke mensen namelijk hip om een (kind)slaaf in huis te hebben en die mooi aan te kleden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Nikolaas_en_zijn_knecht

quote:
Het was een Turkse man die getinte slaven heeft vrijgekocht en deze slaven wilden voor hem werken.
Dat is misschien een uitleg die je er later aan kan geven, maar die verklaring is nooit in oorspronkelijke teksten gevonden volgens mij.

Je mag helemaal je eigen mening vormen over of piet wel of niet zwart mag zijn, maar ontkennen dat er een racistisch trekje aan zou kunnen zitten is niet in lijn met de feiten. Zwarte Piet is ineens toegevoegd in een tijd van kolonialisme en slavernij, heeft een page-kostuum aan en lijkt verdacht veel op een blackface, en is bedacht door een figuur die nog veel meer dubieuze teksten schreef. Traditioneel (voor 1850) heeft Sinterklaas nooit een helper gehad.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219189853
quote:

Die vraag is helemaal niet relevant. Sinterklaas vieren gaat prima zonder zwarte piet. Zo deden ze het al eeuwen lang, voordat zwarte piet ineens toegevoegd werd. Dus ik zie geen reden waarom dat nu niet weer zou kunnen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')