Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.quote:Op maandag 3 november 2025 11:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eerst was het: verandering is goed en nu moeten alle kinderen van kleur ook meegenieten. Ik denk dat het die kinderen geen hout interesseert hoe Piet er uitziet. Sterker nog: bij roetveegpieten zie je dat het oom Harrie en tante Truus zijn. Of dat nou zo handig is…
Prima hoor.quote:Op maandag 3 november 2025 12:07 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat de eigen voorkeur voor tradities niet beperkt is tot achter de voordeur, dit mag je toch in een gemeenschap ook tot uiting brengen lijkt mij.
Blij worden van boos blijven, mooie paradox op de maandagmorgen!quote:Op maandag 3 november 2025 12:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima hoor.
Als jullie er blij van worden om boos en verongelijkt te blijven, moet je dat vooral doen.
Ik hou er verder over op, want ik wil deze discussie verder helemaal niet voeren. Ik vind het prima zoal shet gewijzigd is, en dat is het wel.
Ik denk dat hun ouders hebben geklaagd.quote:Op maandag 3 november 2025 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn dus veel kinderen, en inmiddels volwassenen, van kleur die hebben verteld hoe naar het voor hen voelde en wat een nare opmerkingen ze hebben gekregen. En dat het voor hen heel fijn is dat piet veranderd is.
De kinderen die met roetveegpiet opgroeien, interesseert het geen hout. Als ze maar snoepjes en cadeautjes krijgen.
Misschien moet er dan iets meer moeite gedaan worden om piet wat minder herkenbaar te maken, een ander minder bekend persoon gevraagd worden om piet te spelen, weet ik veel.
Ik snap best dat in het begin er veel weerstand was tegen de verandering. Ik snapte het in het begin ook niet. Als je je dan een beetje verdiept in andere mensen, dan blijkt het wel begrijpelijk en vond ik het niet erg.
Zie postnr 80.quote:Op maandag 3 november 2025 12:25 schreef Farenji het volgende:
Mensen die hier nu nog steeds over aan het zaniken zijn, zijn vaak hetzelfde als die figuren die ook nog steeds over het kwartje van Kok aan het briesen zijn, of bij elk bedrag zeggen "weet je wel hoeveel gulden dat is", of "vroeger mocht je nog gewoon zonder autogordels en met drank op autorijden en ik leef nog", of "klimaatverandering is dikke onzin want in 1976 was het ook best warm".__!
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?quote:
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.quote:Op maandag 3 november 2025 12:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Hoe lang gaan ze daar nog mee wachten dan? Want de meest recente 'verandering' is nu ook alweer een jaartje of 10 bezig. 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?
Ik zou verwachten dat als ze dat met degelijke argumenten wilden afbreken, dat ze dat al gedaan zouden hebben. Of is het misschien gewoon bangmakerij dat dat gaat gebeuren, of is het hoogstens 1 gekkie die het heeft geprobeerd zonder relevant argument en is het daarom nooit echt gelukt om zulke onzin op de agenda te krijgen?
En dat vond ook vrijwel iedereen betuttelende flauwekul en de hogeschool zelf beweert dat het aan de invulling niets verandert.quote:Op maandag 3 november 2025 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nu begint een Hogeschool ‘Kerstmis’ overal te vervangen door ‘feest’. Dit komt waarschijnlijk niet door de Drammers, maar hier wordt ook al geknaagd. Veelzeggend.
Wat is dat precies?quote:Op maandag 3 november 2025 12:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is een "slippery slope" drogredenatie.
Nou moe? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten!quote:Op maandag 3 november 2025 12:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Google maar. Ik ga niet verder met je in discussie.
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.quote:Op maandag 3 november 2025 12:42 schreef FlippingCoin het volgende:
Hoop mensen die in dit topic komen, op een discussieforum, welke niet in discussie willen.
Dat is wel verrassend.
jammer dat het weer op deze manier moetquote:Op maandag 3 november 2025 18:40 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Je moet gewoon normaal doen mafkees! Dat is altijd al zo geweest.
Dat is gewoon een traditie op FOK!quote:Op maandag 3 november 2025 18:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
jammer dat het weer op deze manier moet
ik snoer je toch niet de mond?quote:Op maandag 3 november 2025 18:46 schreef Näsenbar het volgende:
[..]
Dat is gewoon een traditie op FOK!
prima, stemmen per gemeente mogen de mensen zelf weten hoe ze het in die gemeente vieren en eventuuel een paar kilometer rijdenquote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.
Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.quote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind om eerlijk te zijn vooral de discussie heel vermoeiend. Laten we gewoon stemmen of Sinterklaas mag blijven of niet. Meer mensen voor? Bakkes houden dan. Meer mensen tegen? Schrappen die handel.
Nu gijzelt een ontzettend klein deel van de bevolking deze traditie waardoor je in een soort impasse komt.
Gelukkig maar (nogmaals, ik ben niet uitgesproken voor of tegen) maar het blijft een klein clubje die de boel wil dwarsbomen. Er zijn wel steeds meer ongeregeldheden voor, tijdens en zelfs na het feitelijke feest.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het ieder jaar nog gewoon volop gevierd door mensen met kinderen.
De traditie van Sinterklaas bestaat al sinds honderden jaren, maar zwarte piet (in het begin nog zonder naam) werd pas in 1850 ineens geīntroduceerd. Het is niet helemaal duidelijk waar hij vandaan komt, maar de eerste die hem in een (kinderboek) vastlegde was de leraar Jan Schenkman. Het is in de hele geschiedenis van Sinterklaas dus inderdaad nog maar sinds kort dat er een zwarte piet bestaat.quote:Op zaterdag 1 november 2025 08:03 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
De kleur van een Piet is een sentiment van figuren die Sinterklaas willen vieren zoals hun het zelf deden in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90. Meer niet. Bang voor verandering, WANT WE DEDEN HET TOCH ALTIJD ZO.
We kunnen Jan Schenkman niet meer vragen naar zijn motivatie, maar de feiten zijn niet echt in zijn voordeel:quote:Op zaterdag 1 november 2025 09:14 schreef Chandler het volgende:
Ja maar temeer omdat de meeste vasthouden aan het racistische element er in terwijl ik deze niet zien.
Dat is misschien een uitleg die je er later aan kan geven, maar die verklaring is nooit in oorspronkelijke teksten gevonden volgens mij.quote:Het was een Turkse man die getinte slaven heeft vrijgekocht en deze slaven wilden voor hem werken.
Die vraag is helemaal niet relevant. Sinterklaas vieren gaat prima zonder zwarte piet. Zo deden ze het al eeuwen lang, voordat zwarte piet ineens toegevoegd werd. Dus ik zie geen reden waarom dat nu niet weer zou kunnen.quote:Op maandag 3 november 2025 18:50 schreef Solispolar het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |