abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219152748
quote:
2s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Tijn het volgende:

[..]
Als je dat echt denkt, dan heb je ze ook niet allemaal op een rijtje, zeg 8)7
Als je dat echt denkt, dan heb je de laatste 25 jaar slecht opgelet.
(En Hillary Clinton is een bewijs dat zo'n mening je sowieso niet aan meer stemmen zal helpen.)

Het is de boodschap die al bijna een kwart eeuw door Wilders (gedeeltelijk in navolging van Fortuyn) en andere rechtse politieke leiders wordt verkondigd. Angst is een enorm effectief drukmiddel. Veel jonge stemmers zijn rechts.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219152749
quote:

[..]
Er zijn serieus best veel mensen die geloven in islamisering van Nederland.

Hier op dit forum Etto bijvoorbeeld ook.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219152751
quote:

[..]
5% moslim, waarvan 50% ook nog eens zelden in een moskee komt en hooguit 10 strenggelovig is (0,5% dus, minder dan een kwart van het aantal SGP stemmers die de zondagsopening ook niet tegen konden houden). Je moet inderdaad wel enorm krom denken om bang te zijn dat die paar mensen de macht grijpen. Er is nota bene niet eens een islamitische partij tussen de 27 deelnemers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219152752
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:22 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik denk dat we eerder iemand van D66 of CDA krijgen. Bosma was niet altijd sterk op het aanspreken van bepaalde lieden die te ver gingen.
Ja Vera Bergkamp deed dat altijd heel goed.
-
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:26:07 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219152761
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het grappige is dat Jetten jouw ongelijk hier bewijst.

Het feit dat GL meer bezig is met Gaza dan Nederland is ook een factor.
Dat is ook iets dat ik niet begrijp dat partijen zich met de uitdagingen hier zo laten meeslepen met (terecht) leed van elders en dat tot verkiezingsinzet (wmb lijken te) vermaken.
Iemand die hun inzet nuanceerde, werd uitgemaakt voor deelgenoot die van alles aan dat leed mogelijk maakte(n) en zelfs daarvoor koos.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:26:22 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152766
De SP kan zich sowieso beter concentreren op het herbouwen van hun partijapparaat. Ze waren in het verleden succesvol door veel activisme op wijkniveau. Dan bouw je vertrouwen op.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:26:47 #57
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219152771
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Kickinalfa het volgende:
Het helpt ook niet dat je in een voornamelijk rechts conversatief land continu loopt te bashen op "rechts".

Voor FvD/PVV kun je vast een punt maken (Hoewel ik echt niet denk dat daar alleen maar pure racisten zitten), maar denk je nu echt dat de rechts conservatieve CDA/VVD/BBB/NSC stemmer op je gaat stemmen?
Klopt helemaal, dat is denk ik de belangrijkste reden waarom Jetten er wel in is geslaagd om kiezers te winnen en Timmermans niet, en meer specifiek is de fout die PvdAGL maakt dat ze bepaalde thema's enorm opblazen, op een heuvel gaan staan en wijzen naar rechts en dan roepen "Kijk eens hoe slecht ze zijn".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219152776
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef Hexagon het volgende:
De SP kan zich sowieso beter concentreren op het herbouwen van hun partijapparaat. Ze waren in het verleden succesvol door veel activisme op wijkniveau. Dan bouw je vertrouwen op.
Niet alleen in het verleden. Het gebeurt nog steeds. Dat is het probleem niet.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:27:13 #59
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219152779
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef quo_ het volgende:

[..]
Neem aan dat er wel betere kandidaten zijn. Dat snap jij ook wel.
pi_219152782
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dus de rek is er uit omdat ze links eerlijk zijn en niet in alternatieve feiten geloven?

De winst kan er eindelijk eens in liggen als al die anti-asiel-onzin eens zou stoppen. Als we al last hebben van migratie is het arbeidsmigratie en links wil daar wat aan doen, rechts niet.
Eigenlijk bewijs je hier precies mijn punt door het anti-asiel-onzin te noemen.. 50.000 mensen ieder jaar die hier komen en voornamelijk geld kosten en een enorme druk op de verzorgingsstaat geven. Ik ben voor de opvang van mensen die vluchten voor oorlog, geweld en / of vervolging, maar ik ben er ook voor om heel kritisch te zijn om te kijken wie we binnenlaten. En ja, ik wil ook wat aan arbeidsmigratie en buitenlandse studenten doen voordat je me daar op aanvalt. We kunnen al die migratie als land op een gegeven moment niet meer aan.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:27:50 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152786
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:27 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Niet alleen in het verleden. Het gebeurt nog steeds. Dat is het probleem niet.
Dat is echt geen schm meer van wat het was.
pi_219152798
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:19 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Zeker.
Maar de SP geeft de ontevreden kiezer ook gelijk. Alleen op een andere manier.

Er is vooral veel angst gezaaid door rechts. Vandaag sprak ik nog een alleraardigste collega die rechts had gestemd. Bijna alle praat die ze verkoopt is zeer mensvriendelijk GroenLinks, maar ze is oprecht bang dat zij en haar dochters het gaan meemaken dat ze verplicht hoofddoekjes moeten dragen en alleen nog maar in de keuken mogen staan. En ik kan dat niet uit haar hoofd praten. Voor haar geen stem op linkse 'slappelingen'.

Dit ja. ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219152809
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Er zijn serieus best veel mensen die geloven in islamisering van Nederland.

Hier op dit forum Etto bijvoorbeeld ook.
Belandde laatst onbedoeld in een politiek gesprek met een vage kennis, die ik toch niet meteen als superdom zou aanmerken (maar ook weer niet superslim).

'In de grote 4 steden is inmiddels al meer dan 50% moslim' beweerde die ineens bloedserieus.

Eehhhh
waar die dat vandaan haalde werd niet helemaal meer duidelijk maar 'stond op papier'.

Eeehhh oké.

'Nou ik ga gewoon weer PVV stemmen dus'.

Dat soort mensen hebben stemrecht.
pi_219152815
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt helemaal, dat is denk ik de belangrijkste reden waarom Jetten er wel in is geslaagd om kiezers te winnen en Timmermans niet, en meer specifiek is de fout die PvdAGL maakt dat ze bepaalde thema's enorm opblazen, op een heuvel gaan staan en wijzen naar rechts en dan roepen "Kijk eens hoe slecht ze zijn".
Analoog aan de Democraten in de VS die daarmee ook keihard van Trump verloren.
pi_219152831
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het grappige is dat Jetten jouw ongelijk hier bewijst.

Het feit dat GL meer bezig is met Gaza dan Nederland is ook een factor.
Dat laatste is zelfs een niet te onderschatten factor, volgens mij.
En dat heeft bijvoorbeeld Jetten goed begrepen.

Toch zou het me niets verbazen wanneer ook nu weer het D'66-succes van korte duur is.
Het is weer helemaal Jan Terlouw, het redelijke alternatief. En dat geldt nu ook voor Bontebal. Maar beide partijen hebben daar al vaker succes mee gehad... dat echter slechts van korte duur was.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:30:27 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152832
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef quo_ het volgende:

[..]
Die zit niet meer in de kamer en is derhalve niet relevant.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:30:27 #67
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219152833
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:00 schreef Breekfast het volgende:
Voor veel kiezers is migratie het belangrijkste thema voor hun stemkeuze, en daar is het verhaal van links niet populair. En het helpt ook niet als links opeens Wilders zou napraten, dat is voor de kiezer niet geloofwaardig.
Voor mij is migratie ook verreweg het belangrijkste thema.

Maar het klopt dat een links conservatieve partij eigenlijk niet bestaat. Dus nationalistisch/isolationistisch vergelijkbaar met Noorwegen/Zwitserland of zo. Een verzorgingsstaat met dichte grenzen. Niet mijn keus, maar zo'n partij zou het wel prima doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:32:07 #68
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219152856
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
5% moslim, waarvan 50% ook nog eens zelden in een moskee komt en hooguit 10 strenggelovig is (0,5% dus, minder dan een kwart van het aantal SGP stemmers die de zondagsopening ook niet tegen konden houden). Je moet inderdaad wel enorm krom denken om bang te zijn dat die paar mensen de macht grijpen. Er is nota bene niet eens een islamitische partij tussen de 27 deelnemers.
6% is het volgens mij.
En sinds mijn eigen moskeebezoek (op uitnodiging) snap ik ook niet waar mensen nu bang voor zijn. Iedereen daar was heel beleefd en vriendelijk naar mij toe.
pi_219152861
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nou, ik vind dat ook een beetje makkelijk gezegd hoor. Als je kijkt hoe er tegen links aangeschopt wordt de laatste jaren dan staat dat echt niet in verhouding.

Links hoeft zich niet alles maar te laten welgevallen en absolute domheid mag best benoemd worden vind ik. We hebben al teveel verering en cultus rondom het te koop lopen met je eigen domheid (zie bijvoorbeeld Vandaag inside).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219152865
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Voor mij is migratie ook verreweg het belangrijkste thema.

Maar het klopt dat een links conservatieve partij eigenlijk niet bestaat. Dus nationalistisch/isolationistisch vergelijkbaar met Noorwegen/Zwitserland of zo. Een verzorgingsstaat met dichte grenzen. Niet mijn keus, maar zo'n partij zou het wel prima doen.
Van wat ik me een beetje kan herinneren was de SP onder Roemer wel een beetje dat geluid en werden ze daar (bijna) heel erg groot mee.
pi_219152877
Volgens de NOS waren wonen en bestaanszekerheid de belangrijkste thema's van de verkiezingen. Ze deden ook wanhopig hun best om dat voor elkaar te krijgen.

En zelfs dan verliest GL een bak zetels. De hypothese dat GL daar niet zoveel aan kan doen omdat hun zogenaamd sterke thema's niet genoeg aandacht kregen is krankzinnig.
pi_219152878
Overigens wel apart dat Gl/PvdA zo vlotjes een nieuwe leider wilt aanstellen.

Er zal vast al wel een beetje op voorgesorteerd zijn maar dit lijkt me toch echt een goed moment om eens te kijken naar een nieuw fris gezicht met dito insteek.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:34:16 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219152885
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Hanca het volgende:
Dus de rek is er uit omdat ze links eerlijk zijn en niet in alternatieve feiten geloven?
Eerlijkheid loont niet in de hedendaagse politiek.
Het is kut, maar kijk naar Timmermans en de gevolgen van zijn eerlijke verhaal.
De uitglijder van Bontenbal toen hij een eerlijk verhaal had over artikel 23.
pi_219152889
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Nou, ik vind dat ook een beetje makkelijk gezegd hoor. Als je kijkt hoe er tegen links aangeschopt wordt de laatste jaren dan staat dat echt niet in verhouding.
Het is verdiend.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:34:45 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152892
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:30 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Dat laatste is zelfs een niet te onderschatten factor, volgens mij.
En dat heeft bijvoorbeeld Jetten goed begrepen.

Toch zou het me niets verbazen wanneer ook nu weer het D'66-succes van korte duur is.
Het is weer helemaal Jan Terlouw, het redelijke alternatief. En dat geldt nu ook voor Bontebal. Maar beide partijen hebben daar al vaker succes mee gehad... dat echter slechts van korte duur was.
Dit gaat D66 uiteraard niet permanent vasthouden. Alles boven de 12 zetels is bij D66 een mazzeltje. Maar dat is ook niet zo heel erg wanneer het de partij lukt om met deze macht weer een paar stempels op Nederland te duwen die blijvend zijn.

Zo is dat eigenlijk in de hele geschiedenis van de partij. Hoge toppen en diepe dalen. Maar gedurende de jaren toch een steeds dikker portfolio opgebouwd van dingen die nog altijd met trots uitgedragen worden. In die zin heeft D66 een uiterst geslepen eigen geschiedenis-afdeling.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:35:54 #76
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219152899
quote:
We hebben al teveel verering en cultus rondom het te koop lopen met je eigen domheid (zie bijvoorbeeld Vandaag inside).
Toch misschien eens onderzoeken hoeveel impact dat programma eigenlijk heeft.
Het was weer een sterk staaltje VVD propaganda van de heren.
pi_219152901
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die zit niet meer in de kamer en is derhalve niet relevant.
Klopt. Maar je kunt er op rekenen dat de partij in staat om een zelfde soort kneus te leveren.
-
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:36:04 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152902
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Overigens wel apart dat Gl/PvdA zo vlotjes een nieuwe leider wilt aanstellen.

Er zal vast al wel een beetje op voorgesorteerd zijn maar dit lijkt me toch echt een goed moment om eens te kijken naar een nieuw fris gezicht met dito insteek.
Dat kun je beter snel doen om onrust en machtsstrijd te voorkomen.
pi_219152914
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt dat migratie als thema het niet eenvoudiger maakt. Maar je kan toch ook niet zeggen dat PvdA/GL en de SP nou echt de aller slimste keuzes hebben gemaakt in hun profilering of het proberen te focus te veranderen. En ze erg reactief zijn.
Ik vond het inhaken van Timmermans op de verschillen in het zorgbeleid met D66 (waar D66 harde keuzes in maakt met gevolgen voor patiënten) een prima strategie.

Maar het maakt de kiezer blijkbaar niks uit.
pi_219152916
quote:

[..]

Links hoeft zich niet alles maar te laten welgevallen en absolute domheid mag best benoemd worden vind ik. We hebben al teveel verering en cultus rondom het te koop lopen met je eigen domheid (zie bijvoorbeeld Vandaag inside).
Mjaa, ik weet het niet. Het is toch niet leuk om als rechtse kiezer continue voor fascist, nazi, ondemocratisch of racist uitgemaakt te worden.

Dan is klimaatdrammer of linkse gek nog enigszins netjes..

Al moet ik zeggen dat ik me van beide kanten enorm stoor aan die jij-bakken.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:37:30 #81
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219152922
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:32 schreef Hoekbank het volgende:

[..]
Van wat ik me een beetje kan herinneren was de SP onder Roemer wel een beetje dat geluid en werden ze daar (bijna) heel erg groot mee.
Volgens mij stond hij zelfs bijna op 40 zetels in de peilingen. Die daarna voor een groot deel opgeslokt werden door Samsom.
Maar het thema was toen economie. Dat was tijdens de economische crisis.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:37:34 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219152923
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:36 schreef quo_ het volgende:

[..]
Klopt. Maar je kunt er op rekenen dat de partij in staat om een zelfde soort kneus te leveren.
Dan moet je zeker niet bij de PVV zijn, als je geen kneuzen wilt.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:37:49 #83
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219152926
quote:

[..]

Dingen laten welgevallen is wat anders, dat moet inderdaad niet en de VVD heeft zichzelf compleet dolgedraaid, maar PvdAGL probeert nu vooral op thema's waarop ze het helemaal niet kunnen winnen keihard tegen de stroom in te zwemmen en dat werkt voor geen meter.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219152930
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:33 schreef MoreDakka het volgende:
Volgens de NOS waren wonen en bestaanszekerheid de belangrijkste thema's van de verkiezingen. Ze deden ook wanhopig hun best om dat voor elkaar te krijgen.

En zelfs dan verliest GL een bak zetels. De hypothese dat GL daar niet zoveel aan kan doen omdat hun zogenaamd sterke thema's niet genoeg aandacht kregen is krankzinnig.
Ik heb hier hele grote twijfels bij. Migratie staat daar sowieso bij. Of mensen zijn niet eerlijk in hun antwoord.
pi_219152933
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat kun je beter snel doen om onrust en machtsstrijd te voorkomen.
Soms kan dat laatste je ook sterker maken.
Check Rutte en Verdonk.

Maar goed, de gemiddelde VVD-stemmer kent sowieso minder scrupules.
Check de verkiezingsuitslag van gisteren.
pi_219152949
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:18 schreef Hoekbank het volgende:

[..]
Ik geloof best dat links op migratie een stapje naar het midden kan zetten om wat breder gedragen te worden. Op sociale zekerheid ben ik vrij links, maar doordat vrijwel alle linkse partijen oogkleppen op hebben op migratie en ieder beetje kritiek op de huidige situatie afdoen als migrantenhaat en extreemrechts gedachtengoed (beetje gechargeerd, maar je snapt het punt) zal ik er nooit op stemmen. Er zit electoraal echt een enorme winst als je staat voor een streng migratiebeleid waarbij je mensen die daadwerkelijk vluchten voor oorlog, geweld en / of vervolging (tijdelijk) opvangt.

Onze verzorgingsstaat kraakt en piept, maar doordat veel linkse partijen dit ten allen tijde los willen zien van migratie is daar inderdaad de electorale rek wel uit.
De realiteit is dat de asielinstroom al enorm is gedaald ten opzichte van 2023, deels door EU-beleid waar 'links' aan heeft meegewerkt (itt PVV, JA21, FvD).

Het is al een miljoen keer gezegd: de instroom lag sowieso onder het EU gemiddelde (de toewijzing van verblijfsstatus idem), mede door de wetten van de later verguisde Cohen.

We hebben de afgelopen decennia onafgebroken rechtse meerderheden gehad en m.n. door de VVD is heel cynische politiek, beleid en beeldvorming bedreven. Expres de paniek en crisissfeer in stand houden.

De factor onversneden xenofobie valt in de Bible Belt niet te onderschatten. In het zuid-oosten van het land en noorden (waar BBB met haar Lelylijn aversie handig op in speelt) zie je ook een mentaliteit van 'dan komen al die Randstedelingen hier wonen!!!'. Ze zien een spreekwoordelijke golf van stedelingen op zich af komen, waaronder homocultuur, buitenlanders en zo verder. Niet voor niets doen JA21, BBB en FvD het minst aan bouwen van woningen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219152975
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:38 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik heb hier hele grote twijfels bij. Migratie staat daar sowieso bij. Of mensen zijn niet eerlijk in hun antwoord.
Migratie is absoluut een thema, de inspanning van de NOS ten spijt.
pi_219152982
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:37 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik vond het inhaken van Timmermans op de verschillen in het zorgbeleid met D66 (waar D66 harde keuzes in maakt met gevolgen voor patiënten) een prima strategie.

Maar het maakt de kiezer blijkbaar niks uit.
De kiezer lijkt inmiddels ook wel te weten dat eeuwig stijgende zorgkosten een probleem zijn.
pi_219152983
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:37 schreef Hoekbank het volgende:

[..]
Mjaa, ik weet het niet. Het is toch niet leuk om als rechtse kiezer continue voor fascist, nazi, ondemocratisch of racist uitgemaakt te worden.

Dan is klimaatdrammer of linkse gek nog enigszins netjes..

Al moet ik zeggen dat ik me van beide kanten enorm stoor aan die jij-bakken.
Misschien dat (jonge) rechtse kiezers zich niet zoveel meer aantrekken van de ooit zo beruchte scheldwoorden. Zolang die buitenlanders maar verdwijnen of vertrekken.
Sowieso valt uit schoolverkiezingen op te maken, en uit onderzoeken en polls onder jongeren, dat dictaturen en ondemocratische samenlevingen steeds aantrekkelijker worden gevonden.
pi_219152990
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De kiezer lijkt inmiddels ook wel te weten dat eeuwig stijgende zorgkosten een probleem zijn.
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ze het gewoon niet meenemen in hun overwegingen.
pi_219153004
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De realiteit is dat de asielinstroom al enorm is gedaald ten opzichte van 2023, deels door EU-beleid waar 'links' aan heeft meegewerkt (itt PVV, JA21, FvD).

Het is al een miljoen keer gezegd: de instroom lag sowieso onder het EU gemiddelde (de toewijzing van verblijfsstatus idem), mede door de wetten van de later verguisde Cohen.

We hebben de afgelopen decennia onafgebroken rechtse meerderheden gehad en m.n. door de VVD is heel cynische politiek, beleid en beeldvorming bedreven. Expres de paniek en crisissfeer in stand houden.

De realiteit is dat er iedere week 1000 kanslozen aankloppen en ook gewoon binnen gelaten worden.
-
pi_219153009
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De factor onversneden xenofobie valt in de Bible Belt niet te onderschatten. In het zuid-oosten van het land en noorden (waar BBB met haar Lelylijn aversie handig op in speelt) zie je ook een mentaliteit van 'dan komen al die Randstedelingen hier wonen!!!'. Ze zien een spreekwoordelijke golf van stedelingen op zich af komen, waaronder homocultuur, buitenlanders en zo verder. Niet voor niets doen JA21, BBB en FvD het minst aan bouwen van woningen.
Dat iets onder het EU gemiddelde ligt wil natuurlijk niet zeggen dat wij het als dichtbevolkste land van de EU (op Malta na) het huidige saldo aan kunnen.
pi_219153018
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:45 schreef quo_ het volgende:

[..]
De realiteit is dat er iedere week 1000 kanslozen aankloppen en ook gewoon binnen gelaten worden.
Ik dacht dat ze hier onze banen kwamen afpakken.
Dus zo kansloos zijn ze nou ook weer niet (allemaal).
pi_219153022
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:33 schreef MoreDakka het volgende:
Bestaanszekerheid was toch de verkiezingen van 2023?

Nee, de NOS is geen helpende hand voor links of hun thema's.

Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:48:22 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219153023
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:44 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ze het gewoon niet meenemen in hun overwegingen.
Ik denk dat het ook een te abstract onderwerp was om nou echt het verschil te maken. Bovendien heeft de PvdA ook een reputatie dat ze als het er op aankomt ook bezuinigen. Dus heel geloofwaardig is het dan niet om een andere partij daar op de maat te gaan nemen.
pi_219153039
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat het ook een te abstract onderwerp was om nou echt het verschil te maken. Bovendien heeft de PvdA ook een reputatie dat ze als het er op aankomt ook bezuinigen. Dus heel geloofwaardig is het dan niet om een andere partij daar op de maat te gaan nemen.
Vandaag in de bus, twee oudere heren, pratend over de verkiezingen.
"Of je nou links of rechts stemt, genaaid word je toch."

Inwendig stikte ik toch weer van het lachen.
Welkom in Nederland.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:50:44 #97
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219153041
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Bestaanszekerheid was toch de verkiezingen van 2023?

Nee, de NOS is geen helpende hand voor links of hun thema's.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bestaanszekerheid is nooit daadwerkelijk een serieus thema geweest. Dat gaat om armen die nauwelijks hun hoofd boven water konden houden. Rechts maakte daarvan "De slinksen willen ons de wintersport afpakken".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219153056
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:46 schreef Hoekbank het volgende:

[..]
Dat iets onder het EU gemiddelde ligt wil natuurlijk niet zeggen dat wij het als dichtbevolkste land van de EU (op Malta na) het huidige saldo aan kunnen.
Natuurlijk kunnen we die paar tienduizend aan, zeker bij een bevolking met meer doden dan geboorten. De enige reden dat we het niet aankunnen is doelbewust wanbeleid.

En zo dichtbevolkt is Nederland niet. Wanneer je het beperkt tot bebouwd gebied in bestemmingsplannen dan is Nederland per vierkante kilometer niet dichtbevolkt. Het mes moet in de 50-60% landbouwgrond. Tsjop, tsjop, kunnen daar door oorlog getraumatiseerde vluchtelingen wonen en werken.

Enfin, deze lulkoek gaat al 40 jaar zo.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219153062
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:50 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bestaanszekerheid is nooit daadwerkelijk een serieus thema geweest. Dat gaat om armen die nauwelijks hun hoofd boven water konden houden. Rechts maakte daarvan "De slinksen willen ons de wintersport afpakken".
MoreDakka verzint het ter plekke inderdaad en de NOS deed er zeker niet hun best voor.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:45 #100
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219153066
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:50 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Vandaag in de bus, twee oudere heren, pratend over de verkiezingen.
"Of je nou links of rechts stemt, genaaid word je toch."

Inwendig stikte ik toch weer van het lachen.
Welkom in Nederland.
Die mensen kunnen beter niet stemmen. Als er 0 vertrouwen is, en je de indruk hebt dat het allemaal precies dezelfde zakkenvullers zijn, waarom de moeite nemen om naar zo´n stemhokje te lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')