Als je dat echt denkt, dan heb je de laatste 25 jaar slecht opgelet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je dat echt denkt, dan heb je ze ook niet allemaal op een rijtje, zeg
Er zijn serieus best veel mensen die geloven in islamisering van Nederland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
5% moslim, waarvan 50% ook nog eens zelden in een moskee komt en hooguit 10 strenggelovig is (0,5% dus, minder dan een kwart van het aantal SGP stemmers die de zondagsopening ook niet tegen konden houden). Je moet inderdaad wel enorm krom denken om bang te zijn dat die paar mensen de macht grijpen. Er is nota bene niet eens een islamitische partij tussen de 27 deelnemers.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja Vera Bergkamp deed dat altijd heel goed.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:22 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik denk dat we eerder iemand van D66 of CDA krijgen. Bosma was niet altijd sterk op het aanspreken van bepaalde lieden die te ver gingen.
Dat is ook iets dat ik niet begrijp dat partijen zich met de uitdagingen hier zo laten meeslepen met (terecht) leed van elders en dat tot verkiezingsinzet (wmb lijken te) vermaken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het grappige is dat Jetten jouw ongelijk hier bewijst.
Het feit dat GL meer bezig is met Gaza dan Nederland is ook een factor.
Klopt helemaal, dat is denk ik de belangrijkste reden waarom Jetten er wel in is geslaagd om kiezers te winnen en Timmermans niet, en meer specifiek is de fout die PvdAGL maakt dat ze bepaalde thema's enorm opblazen, op een heuvel gaan staan en wijzen naar rechts en dan roepen "Kijk eens hoe slecht ze zijn".quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Kickinalfa het volgende:
Het helpt ook niet dat je in een voornamelijk rechts conversatief land continu loopt te bashen op "rechts".
Voor FvD/PVV kun je vast een punt maken (Hoewel ik echt niet denk dat daar alleen maar pure racisten zitten), maar denk je nu echt dat de rechts conservatieve CDA/VVD/BBB/NSC stemmer op je gaat stemmen?
Niet alleen in het verleden. Het gebeurt nog steeds. Dat is het probleem niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef Hexagon het volgende:
De SP kan zich sowieso beter concentreren op het herbouwen van hun partijapparaat. Ze waren in het verleden succesvol door veel activisme op wijkniveau. Dan bouw je vertrouwen op.
Neem aan dat er wel betere kandidaten zijn. Dat snap jij ook wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja Vera Bergkamp deed dat altijd heel goed.
Eigenlijk bewijs je hier precies mijn punt door het anti-asiel-onzin te noemen.. 50.000 mensen ieder jaar die hier komen en voornamelijk geld kosten en een enorme druk op de verzorgingsstaat geven. Ik ben voor de opvang van mensen die vluchten voor oorlog, geweld en / of vervolging, maar ik ben er ook voor om heel kritisch te zijn om te kijken wie we binnenlaten. En ja, ik wil ook wat aan arbeidsmigratie en buitenlandse studenten doen voordat je me daar op aanvalt. We kunnen al die migratie als land op een gegeven moment niet meer aan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus de rek is er uit omdat ze links eerlijk zijn en niet in alternatieve feiten geloven?
De winst kan er eindelijk eens in liggen als al die anti-asiel-onzin eens zou stoppen. Als we al last hebben van migratie is het arbeidsmigratie en links wil daar wat aan doen, rechts niet.
Dat is echt geen schm meer van wat het was.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:27 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Niet alleen in het verleden. Het gebeurt nog steeds. Dat is het probleem niet.
Dit ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:19 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zeker.
Maar de SP geeft de ontevreden kiezer ook gelijk. Alleen op een andere manier.
Er is vooral veel angst gezaaid door rechts. Vandaag sprak ik nog een alleraardigste collega die rechts had gestemd. Bijna alle praat die ze verkoopt is zeer mensvriendelijk GroenLinks, maar ze is oprecht bang dat zij en haar dochters het gaan meemaken dat ze verplicht hoofddoekjes moeten dragen en alleen nog maar in de keuken mogen staan. En ik kan dat niet uit haar hoofd praten. Voor haar geen stem op linkse 'slappelingen'.
Belandde laatst onbedoeld in een politiek gesprek met een vage kennis, die ik toch niet meteen als superdom zou aanmerken (maar ook weer niet superslim).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er zijn serieus best veel mensen die geloven in islamisering van Nederland.
Hier op dit forum Etto bijvoorbeeld ook.
Analoog aan de Democraten in de VS die daarmee ook keihard van Trump verloren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klopt helemaal, dat is denk ik de belangrijkste reden waarom Jetten er wel in is geslaagd om kiezers te winnen en Timmermans niet, en meer specifiek is de fout die PvdAGL maakt dat ze bepaalde thema's enorm opblazen, op een heuvel gaan staan en wijzen naar rechts en dan roepen "Kijk eens hoe slecht ze zijn".
Dat laatste is zelfs een niet te onderschatten factor, volgens mij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het grappige is dat Jetten jouw ongelijk hier bewijst.
Het feit dat GL meer bezig is met Gaza dan Nederland is ook een factor.
Die zit niet meer in de kamer en is derhalve niet relevant.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja Vera Bergkamp deed dat altijd heel goed.
Voor mij is migratie ook verreweg het belangrijkste thema.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:00 schreef Breekfast het volgende:
Voor veel kiezers is migratie het belangrijkste thema voor hun stemkeuze, en daar is het verhaal van links niet populair. En het helpt ook niet als links opeens Wilders zou napraten, dat is voor de kiezer niet geloofwaardig.
6% is het volgens mij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
5% moslim, waarvan 50% ook nog eens zelden in een moskee komt en hooguit 10 strenggelovig is (0,5% dus, minder dan een kwart van het aantal SGP stemmers die de zondagsopening ook niet tegen konden houden). Je moet inderdaad wel enorm krom denken om bang te zijn dat die paar mensen de macht grijpen. Er is nota bene niet eens een islamitische partij tussen de 27 deelnemers.
Nou, ik vind dat ook een beetje makkelijk gezegd hoor. Als je kijkt hoe er tegen links aangeschopt wordt de laatste jaren dan staat dat echt niet in verhouding.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klopt helemaal, dat is denk ik de belangrijkste reden waarom Jetten er wel in is geslaagd om kiezers te winnen en Timmermans niet, en meer specifiek is de fout die PvdAGL maakt dat ze bepaalde thema's enorm opblazen, op een heuvel gaan staan en wijzen naar rechts en dan roepen "Kijk eens hoe slecht ze zijn".
Van wat ik me een beetje kan herinneren was de SP onder Roemer wel een beetje dat geluid en werden ze daar (bijna) heel erg groot mee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:30 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Voor mij is migratie ook verreweg het belangrijkste thema.
Maar het klopt dat een links conservatieve partij eigenlijk niet bestaat. Dus nationalistisch/isolationistisch vergelijkbaar met Noorwegen/Zwitserland of zo. Een verzorgingsstaat met dichte grenzen. Niet mijn keus, maar zo'n partij zou het wel prima doen.
Eerlijkheid loont niet in de hedendaagse politiek.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:21 schreef Hanca het volgende:
Dus de rek is er uit omdat ze links eerlijk zijn en niet in alternatieve feiten geloven?
Het is verdiend.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, ik vind dat ook een beetje makkelijk gezegd hoor. Als je kijkt hoe er tegen links aangeschopt wordt de laatste jaren dan staat dat echt niet in verhouding.
Dit gaat D66 uiteraard niet permanent vasthouden. Alles boven de 12 zetels is bij D66 een mazzeltje. Maar dat is ook niet zo heel erg wanneer het de partij lukt om met deze macht weer een paar stempels op Nederland te duwen die blijvend zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:30 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat laatste is zelfs een niet te onderschatten factor, volgens mij.
En dat heeft bijvoorbeeld Jetten goed begrepen.
Toch zou het me niets verbazen wanneer ook nu weer het D'66-succes van korte duur is.
Het is weer helemaal Jan Terlouw, het redelijke alternatief. En dat geldt nu ook voor Bontebal. Maar beide partijen hebben daar al vaker succes mee gehad... dat echter slechts van korte duur was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |