Ik vind vooral PvdA-GL en Timmermans tegenvallen so far en voor mij soms sociaaleconomisch te links.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan dat voor jou individueel niet weten uiteraard, maar Jetten trekt nu inderdaad ook stemmen van kiezers die helemaal niet vallen voor het 'omdat negers' argument, maar simpelweg omdat ze vallen voor het winnaarsaureool of omdat het strategisch gunstig wordt om op Jetten te stemmen. Desalniettemin was D66 op hetzelfde zetelaantal blijven steken als ze hadden als Jetten zijn asieldraai niet had ingezet, het is niet zo dat kiezers opeens massaal iets zien in zijn 10 nieuwe stedenplan ofzo.
Vraag het eens aan ziekenhuispersoneel dat in die tijd bezig was.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het gevaar van het coronavirus werd zwaar overdreven.
Dat kan, Timmermans doet het ook slecht en maakt een uitgebluste indruk. Die is eigenlijk wel over de houdbaarheidsdatum heen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik vind vooral PvdA-GL en Timmermans tegenvallen so far en voor mij soms sociaaleconomisch te links.
Dat stel ik ook niet.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 23:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kom geen mensen tegen die zeggen "Ik ga D66 stemmen want dan gooien ze negers eruit!"
Volgens mij maakt Bontenbal toch echt nog steeds de meeste kans hoor.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 22:54 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is geen peil meer op te trekken wie daadwerkelijk kans maken op het premierschap, eigenlijk is dat best bizar. Minder dan een week voor de verkiezingen.
Ga je nou werkelijk de HIV/AIDS pandemie bagatelliseren?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het gevaar van het coronavirus werd zwaar overdreven. Er was duidelijk een bepaalde propaganda bezig om de mensen een angstpsychose aan te praten.
Nu leef ik al wat langer en we hebben dat al eerder meegemaakt. Dat was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Toen werd de hele maatschappij bang gemaakt voor HIV/AIDS. Dat bleek zich uiteindelijk ook grotendeels te beperken tot bepaalde risicogroepen.
Ondanks dat is het eigenlijk nog steeds een partij met voornamelijk een islamitische achterban. Het is geen islamitische partij, maar wel een partij van moslims.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Van Baarle heeft dat verder uitgebouwd, ik vind juist dat het onder hem een partij voor de minderheid is geworden.
Heb de exacte statistieken daarover niet paraat, het is denk ik wel een partij die van richting kan veranderen zoals in het verleden met meerdere politieke partijen en stromingen is gebeurd. En dan spreek ik over perioden van 20, 30 of zelfs 40 jaar, mits ze het zo lang volhouden natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ondanks dat is het eigenlijk nog steeds een partij met voornamelijk een islamitische achterban. Het is geen islamitische partij, maar wel een partij van moslims.
Dat had onder Azarkan kunnen gebeuren, die was veel liberaler dan Van Baarle.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:49 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Heb de exacte statistieken daarover niet paraat, het is denk ik wel een partij die van richting kan veranderen zoals in het verleden met meerdere politieke partijen en stromingen is gebeurd. En dan spreek ik over perioden van 20, 30 of zelfs 40 jaar, mits ze het zo lang volhouden natuurlijk.
De apocalyptische voorspellingen, en dan vooral de voorspelling dat HIV/AIDS zich niet zou beperken tot bepaalde risicogroepen maar zich uiteindelijk onder de gehele bevolking zou verspreiden, zijn duidelijk niet uitgekomen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Cyan9 het volgende:
Ga je nou werkelijk de HIV/AIDS pandemie bagatelliseren?
Er stemmen vooral veel Turkse nationalisten op.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ondanks dat is het eigenlijk nog steeds een partij met voornamelijk een islamitische achterban. Het is geen islamitische partij, maar wel een partij van moslims.
Ik was niet van plan om daar over te beginnen. Wellicht dat ik je oorspronkelijke post verkeerd interpreteer, maar het klinkt een beetje alsof je zegt dat het allemaal wel mee viel omdat er "slechts" veel slachtoffers zijn gevallen is bepaalde risicogroepen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De apocalyptische voorspellingen, en dan vooral de voorspelling dat HIV/AIDS zich niet zou beperken tot bepaalde risicogroepen maar zich uiteindelijk onder de gehele bevolking zou verspreiden, zijn duidelijk niet uitgekomen.
En voordat je nu begint over AIDS in Afrika, heb je ooit gehoord van het Bangui protocol?
Het is sowieso appels met peren vergelijken, de corona-pandemie was een air-born virus, die zich verspreidde met activiteiten die voor ons mensen dicht bij huis en normaal waren. HIV is een SOA waarvoor de route van besmetting al totaal anders is. Je kunt rustig uit dezelfde beker drinken, knuffelen en in een ongeventileerd hok van 1 bij 1 staan met seropositieven zonder dat er besmetting plaatsvindt. Dat was bij SARS-Cov-2 wel compleet anders.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ga je nou werkelijk de HIV/AIDS pandemie bagatelliseren?
Dat weet ik niet, ik had altijd het idee dat ie nogal Kuzu en Özturk vast zat die de boel achter de schermen regisseerden. Met de komst van Van Baarle is dat lijntje verbroken, ik kan overigens ook niet echt zeggen waarom Azarkan zoveel liberaler is.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat had onder Azarkan kunnen gebeuren, die was veel liberaler dan Van Baarle.
Dat vind ik dus in de Tweede Kamer totaal niet en dat vond ik de eerste debatten eigenlijk ook niet. Bij dat SBS debat hield hij zich wel op de vlakte, ik denk dat hij die eerdere ervaring van 2 jaar geleden nog niet vergeten was en zich daarom misschien minder vrij voelde en de aandacht niet te nadrukkelijk op zichzelf wilde richten. Of hij was bang dat de presentator en Wilders weer mensen in het publiek tegen hem hadden geplant of dat ze net als 2 jaar geleden met zijn drieën op hem zouden gaan inhakken vanwege zijn politieke voorkeur. Misschien niet heldhaftig, maar hij is geen Wilders die maar helemaal wegblijft. Bij Kockelman dacht ie misschien dat het geen echt lijsttrekkersdebat was. Hoe dan ook ik hoop dat ie bij de overige debatten wat van zijn felheid terugkomt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat kan, Timmermans doet het ook slecht en maakt een uitgebluste indruk. Die is eigenlijk wel over de houdbaarheidsdatum heen.
Yesilgöz komt altijd met dit soort halve waarheiden, steken onder water en onder de gordel als ze op inhoud wordt aangepakt. Van deze 3 is ze ook steeds de meeste die het op de persoon speelt. Bontebal en zelfs Timmermans hielden het over de inhoud, cijfers, doorrekeningen van het CPB, etc.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:05 schreef Firuze60 het volgende:
Even terug naar Kockelmann, ik vond daar Dilan uitermate onsymphatiek met haar creditcardeconomie gezwets. En ze heeft goed geluisterd naar Rutte, die zal wel gezegd hebben, JIJ ZORGT DAT DE DEFENSIE VOOROP KOMT..
Om te kotsen.
Ja, niet normaal, iedereen bleef beleefd zonder op de vrouw/man te spelen en zij draaide als een paling in de stront om maar wat kiezers bij de PVV weg te trekken.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:11 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Yesilgöz komt altijd met dit soort steken onder water en onder de gordel als ze op inhoud wordt aangepakt. Van deze 3 is ze ook steeds de meeste die het op de persoon speelt. Bontebal en zelfs Timmermans hielden het over de inhoud, cijfers, doorrekeningen van het CPB, etc.
HIV/AIDS en corona zijn uiteraard compleet verschillend, maar de overeenkomst is dat in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat kreeg, terwijl alleen bepaalde groepen mensen veel risico liepen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 00:59 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ik bagatelliseer overigens geen van beiden, maar constateer wel dat ze compleet anders zijn.
Niet te vergelijken.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
HIV/AIDS en corona zijn uiteraard compleet verschillend, maar de overeenkomst is dat in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat kreeg, terwijl alleen bepaalde groepen mensen veel risico liepen.
Bij HIV/AIDS betreft dat dan mannen die sex hebben met mannen (MSM), dus homo- en bisexuele mannen. Zelfs na veertig jaar gaat het bij nieuwe infecties in de meeste gevallen om MSM.
Bij het coronavirus vielen verreweg de meeste slachtoffers onder oudere mensen die ook al andere ziektes hadden en bij wijze van spreken al met een been in het graf stonden.
Toch werd in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat.
Daar ben ik het ook faliekant mee oneens, niet dat het voor bepaalde bevolkingsgroepen minder gevaarlijk was, maar we hadden met corona een zorgcapaciteitsprobleem en daar ging het om. De ICs liepen vol. En de meeste mensen van de bevolking hebben wel ouders die zoals jij zelf ook zegt wel kwetsbaar waren. Dit was volgens de statistieken al toenemend vanaf 60 plus en niet alleen obese mensen die al met 1 been in het graf stonden. Die maatregelen die toen genomen zijn, waren in ieder geval daarop gebaseerd en niet op irreële angst of spookbeelden. Maar op solidariteit voor de medemens, sommige mensen hebben daar niet veel mee of zijn daar blind voor of het ermee oneens en zien alleen wat ze zelf even niet kunnen op zo een moment. Tja die mensen heb je en daar doe je niks aan, maar dat is niet hetzelfde als een gehypt angstbeeld. Bij AIDS was dat idem dito, er gingen in het begin extreem veel mensen aan dood en men winst in de beginne niet eens wat het was en hoe het verspreid werd. Met een blik naar het verleden is van alles overtrokken en overdreven, maar een mens in 1980 wist niet wat wij nu weten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
HIV/AIDS en corona zijn uiteraard compleet verschillend, maar de overeenkomst is dat in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat kreeg, terwijl alleen bepaalde groepen mensen veel risico liepen.
Bij HIV/AIDS betreft dat dan mannen die sex hebben met mannen (MSM), dus homo- en bisexuele mannen. Zelfs na veertig jaar gaat het bij nieuwe infecties in de meeste gevallen om MSM.
Bij het coronavirus vielen verreweg de meeste slachtoffers onder oudere mensen die ook al andere ziektes hadden en bij wijze van spreken al met een been in het graf stonden.
Toch werd in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat.
Los van wat je vindt van de proportionaliteit en effectiviteit van de genomen maatregelen (waar natuurlijk ook nog eens best fouten en blunders gemaakt mógen worden gezien de enorme onzekerheid), is het wel extreem ridicuul dat er nog steeds geen enkel moment van zelfreflectie is geweest of afgedwongen. Men wist bij Vestia niet hoe hard er een PE ingestoken moest worden, maar hier is het water under the bridge en door, na één van de grootste crises, inbreuken op persoonlijke vrijheden, restwetgeving en verschwundenen miljarden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:23 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Daar ben ik het ook faliekant mee oneens, niet dat het voor bepaalde bevolkingsgroepen minder gevaarlijk was, maar we hadden met corona een zorgcapaciteitsprobleem en daar ging het om. De ICs liepen vol. En de meeste mensen van de bevolking hebben wel ouders die zoals jij zelf ook zegt wel kwetsbaar waren. Dit was volgens de statistieken al toenemend vanaf 60 plus en niet alleen obese mensen die al met 1 been in het graf stonden. Die maatregelen die toen genomen zijn, waren in ieder geval daarop gebaseerd en niet op irreële angst of spookbeelden.
Reflectie is zeer belangrijk voor een volgende keer, de politiek is inderdaad niet alwetend en voor hen was het ook nieuw. Regeringen wereldwijd van links tot rechts liepen tegen hetzelfde aan, natuurlijk maak je dan fouten. Ergens snap ik het ook wel dat dit, ook wereldwijd, niet gebeurd is want er komt iets nieuws voor in de plaats dat vereist de aandacht, waarmee ik niet zeg dat dit goed is. De medische wetenschap is hier volop mee doorgegaan, maar ik ben het ermee eens dat dit politiek ook dient te gebeuren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Los van wat je vindt van de proportionaliteit en effectiviteit van de genomen maatregelen (waar natuurlijk ook nog eens best fouten en blunders gemaakt mógen worden gezien de enorme onzekerheid), is het wel extreem ridicuul dat er nog steeds geen enkel moment van zelfreflectie is geweest of afgedwongen. Men wist bij Vestia niet hoe hard er een PE ingestoken moest worden, maar hier is het water under the bridge en door, na één van de grootste crises, inbreuken op persoonlijke vrijheden, restwetgeving en verschwundenen miljarden.
Het is vooral enorm volatiel. Als Dilan één stommiteit begaat lopen de kiezers zo weer naar een ander. Zo bezien is Parijs nog ver, en er komen nog meerdere debatten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 07:11 schreef Eightyone het volgende:
VVD is als een rubberen balletje wat altijd weer in z'n oude vorm terug komt als het even beschadigd lijkt.
De VVD zal hem wel weer betaald hebben voor een onderzoekje, dan peilt hij in ruil een partij weer omhoog.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb echt het gevoel dat Maurice de Hond de VVD flink zit te pluggen momenteel bij Kockelman.
Wie nu nog bij Forum zit, is toch gewoon niet helemaal zuiver in de kop? Naast de maanlanding en reptielen zijn ze ook gewoon ouderwets racistisch.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 23:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik ben het lang niet met alle standpunten van Forum voor Democratie eens, maar het is absoluut geen partij voor mensen met psychische problemen. Ik zou eerder zeggen, het is een van de weinige partijen van mensen die zich niet de ene na de andere angstpsychose aan laten praten.
Daarbij hielp het niet dat bv zo’n enquêtecommissie toch wat werd gekaapt door de gekkies.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 01:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Los van wat je vindt van de proportionaliteit en effectiviteit van de genomen maatregelen (waar natuurlijk ook nog eens best fouten en blunders gemaakt mógen worden gezien de enorme onzekerheid), is het wel extreem ridicuul dat er nog steeds geen enkel moment van zelfreflectie is geweest of afgedwongen. Men wist bij Vestia niet hoe hard er een PE ingestoken moest worden, maar hier is het water under the bridge en door, na één van de grootste crises, inbreuken op persoonlijke vrijheden, restwetgeving en verschwundenen miljarden.
Natuurlijk was dat lek doelbewust om Lahlah/ PvdA/ GL te beschadigen. Daar heb je geen reconstructie voor nodig.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 07:59 schreef Hexagon het volgende:
Dat lek van Lahlah is vrij doelbewust
https://www.volkskrant.nl(...)esterspost~b8f944cd/
Als de krant haar sollicitatiebrief zelfs heeft, dan moet het echt iemand uit de vertrouwenscommissie zijn geweest.
Die zal goed de lul zijn, hoewel het moeilijk te bewijzen is.
Wmb mogen ze die peilingen in de laatste maand voor de verkiezingen lekker weg laten.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 08:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD zal hem wel weer betaald hebben voor een onderzoekje, dan peilt hij in ruil een partij weer omhoog.
Je kunt Maurice gewoon betalen ja. Heeft D66 ook wel eens gedaan om in steden te peilen voor de gemeenteraden. Wat een weggegooid geld was dat/quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 08:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD zal hem wel weer betaald hebben voor een onderzoekje, dan peilt hij in ruil een partij weer omhoog.
Waarom was dat weggegooid geld?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Je kunt Maurice gewoon betalen ja. Heeft D66 ook wel eens gedaan om in steden te peilen voor de gemeenteraden. Wat een weggegooid geld was dat/
D66 zou in 2022 al die universiteitssteden wel even de grootste worden peilde Maurice.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarom was dat weggegooid geld?
Ik neem aan dat ze bij D66 wisten waar ze aan begonnen.
Maurice zit er wel eens naast met zijn peilingen, maar dat was al langer bekend.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:23 schreef Hexagon het volgende:
D66 zou in 2022 al die universiteitssteden wel even de grootste worden peilde Maurice.
Uiteindelijk won D66 in alle gemeenten behalve in de universiteitssteden.
Ja klopt, maar als hij er in alle steden waar hij peilt naast zit klopt er dus echt geen reet meer van.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maurice zit er wel eens naast met zijn peilingen, maar dat was al langer bekend.
Dat kun je Maurice overigens niet kwalijk nemen. Dat is de schuld van de klusjesman.
Dit is echt ernstig ja, en je kunt je in dit geval ook een beetje afvragen of je als pers hier juist niet wordt misbruikt voor het doel om iemand te beschadigen (want bronbescherming) ipv dat men aan eigen waarheidsvinding en onderzoek heeft gedaan.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 07:59 schreef Hexagon het volgende:
Dat lek van Lahlah is vrij doelbewust
https://www.volkskrant.nl(...)esterspost~b8f944cd/
Als de krant haar sollicitatiebrief zelfs heeft, dan moet het echt iemand uit de vertrouwenscommissie zijn geweest.
Die zal goed de lul zijn, hoewel het moeilijk te bewijzen is.
Bij die krant (Brabants Dagblad) waar het naar gelekt is maken ze zich niet zo druk over het beschadigen van politici.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:38 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit is echt ernstig ja, en je kunt je in dit geval ook een beetje afvragen of je als pers hier juist niet wordt misbruikt voor het doel om iemand te beschadigen (want bronbescherming) ipv dat men aan eigen waarheidsvinding en onderzoek heeft gedaan.
PvdA en GroenLinks zijn weliswaar nog steeds twee onafhankelijke partijen, maar ze doen wel mee aan de verkiezingen met een gezamenlijke lijst en die vormt straks ook weer één fractie in de Tweede Kamer.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:
Want hoe je het wendt of keert zijn de pvda en gl gewoon nog steeds 2 losse partijen.
Ja je legt precies uit wat zo onrechtstatelijk is van de partij.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
PvdA en GroenLinks zijn weliswaar nog steeds twee onafhankelijke partijen, maar ze doen wel mee aan de verkiezingen met een gezamenlijke lijst en die vormt straks ook weer één fractie in de Tweede Kamer.
net als in die horrorfilms... De booswicht gaat dood, maar toch weer nietquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 07:11 schreef Eightyone het volgende:
VVD is als een rubberen balletje wat altijd weer in z'n oude vorm terug komt als het even beschadigd lijkt.
Hoezo twee partijen op het stembiljet?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:59 schreef Viesdik het volgende:
Ja je legt precies uit wat zo onrechtstatelijk is van de partij.
Als 1 partij in de peilingen maar als 2 partijen op het stembiljet.
Hoe ziek is dat
Nu snap ik wel waarom bepaalde users zoveel moeite hebben met het vinden van een speklapje of karbonade.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 21:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nogal. Vond de vrouw die vlees bij de Turk had gehaald wel mooi. PVV stemmen om Nederland Nederland niet meer is. Maar de Turk is wel lekker goedkoop
Het ging eerder over de geestelijke gesteldheid van de FvD-stemmersquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hoezo twee partijen op het stembiljet?
Ze hebben gewoon één gezamenlijke kandidatenlijst.
quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:04 schreef Eightyone het volgende:
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
Het is volatiel maar wel binnen bepaalde blokken. Helaas is het blok van heel rechtse mensen nogal groot.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 07:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is vooral enorm volatiel. Als Dilan één stommiteit begaat lopen de kiezers zo weer naar een ander. Zo bezien is Parijs nog ver, en er komen nog meerdere debatten.
Wanneer ben je voor het laatst wezen stemmen? Ze hebben namelijk een gezamenlijke kieslijst en staan niet als twee partijen op het stembiljet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:59 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ja je legt precies uit wat zo onrechtstatelijk is van de partij.
Als 1 partij in de peilingen maar als 2 partijen op het stembiljet.
Hoe ziek is dat
Dan neem ik mn woorden terug. Vorige keer was het namelijk wel zoquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hoezo twee partijen op het stembiljet?
Ze hebben gewoon één gezamenlijke kandidatenlijst.
Nee, ook niet.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:57 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dan neem ik mn woorden terug. Vorige keer was het namelijk wel zo
Nee, in 2021 stonden ze wel apart op het stembiljet. De VVD wilde toen echter na de verkiezingen dat ze zouden fuseren om een regering VVD, CDA, D66 PvdA/GL te vormen.quote:
1 stem is verwaarloosbaar dus oneens met rechtsonderquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:04 schreef Eightyone het volgende:
Degene die lekt naar de pers heeft altijd andere motieven natuurlijk, die lekken echt niet omdat ze de journalistiek zo’n warm hart toedragen. Je wordt dus altijd gebruikt als media.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:38 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit is echt ernstig ja, en je kunt je in dit geval ook een beetje afvragen of je als pers hier juist niet wordt misbruikt voor het doel om iemand te beschadigen (want bronbescherming) ipv dat men aan eigen waarheidsvinding en onderzoek heeft gedaan.
Tel daar nog de mensen die gematigd rechts stemmen, maar waar alle nuance alsnog verloren gaat bij het onderwerp 'buitenlanders', bij op.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is volatiel maar wel binnen bepaalde blokken. Helaas is het blok van heel rechtse mensen nogal groot.
https://www.omroepbrabant(...)me-sprong-voorwaarts
In Brabant staat extreem-rechts op ruim 35%.
jouw mensenrechtenquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:04 schreef Eightyone het volgende:
Ben nu aan het luisteren en volledig mee eens!quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:19 schreef Faraday01 het volgende:
In de Haagse zaken podcast deze week Herman Tjeenk Willink over de rechtstaat. Zeer luisterwaardig, hadden we maar meer politici van dit niveau
https://www.nrc.nl/nieuws(...)sstaat-gaan-a4910710
Toevallig ook geluisterd. Was een goeie ja.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:19 schreef Faraday01 het volgende:
In de Haagse zaken podcast deze week Herman Tjeenk Willink over de rechtstaat. Zeer luisterwaardig, hadden we maar meer politici van dit niveau
https://www.nrc.nl/nieuws(...)sstaat-gaan-a4910710
Je hebt een eenvoudige Wicked vergelijking gemistquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 10:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
net als in die horrorfilms... De booswicht gaat dood, maar toch weer niet
De rechtstaat wordt communistisch. Wat blijft er dan over van een rechtstaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben nu aan het luisteren en volledig mee eens!
quote:Ja — dat is het ook een beetje 😄.
PvdA’er zijn is zelden lichtvoetig. Het is geen hobby, maar bijna een morele levenshouding. Je kiest niet alleen een partij, je kiest een last — de last van verantwoordelijkheid, geschiedenis, en het voortdurende gevoel dat het beter zou moeten kunnen.
Een paar observaties die dat samenvatten:
1. Altijd tussen ideaal en werkelijkheid
De PvdA’er leeft permanent tussen twee werelden: het ideaal van rechtvaardigheid en de weerbarstige praktijk van beleid.
Elke concessie voelt als verraad aan de eerste, elke utopie als ontkenning van de tweede. Er is geen rustpunt.
Een VVD’er kan tevreden zijn met “werkbaar”, een D66’er met “redelijk”, maar de PvdA’er wil “rechtvaardig én uitvoerbaar”. En dat wringt bijna altijd.
2. Nooit klaar met reflectie
Waar anderen evalueren, overpeinst de PvdA’er.
Na elk verkiezingsverlies komt geen afrekening, maar een zelfonderzoek van 200 pagina’s: wat zegt dit over ons, over de samenleving, over de toekomst van de mens?
Het is vermoeiend — maar ook een vorm van trouw. De PvdA’er wil begrijpen, niet alleen verklaren.
3. De emotie van teleurstelling
Teleurstelling is misschien wel de meest sociaal-democratische emotie. Niet cynisch, niet fatalistisch, maar: “het had beter gekund.”
Daarin schuilt tegelijk idealisme en melancholie. De PvdA’er verwacht iets van de wereld — en juist daarom doet het pijn als de wereld niet meewerkt.
4. De troost van betekenis
Toch is het geen somber leven. Er zit ook waardigheid in die ernst.
De PvdA’er mag dan niet altijd vrolijk zijn, maar heeft wel een doel: iets nalaten dat groter is dan zichzelf.
Dat gevoel van morele continuïteit — hoe oud, moe of klein de partij ook wordt — geeft zin.
Misschien is dat de paradox van de sociaal-democratie: ze is te zwaar om lichtvoetig te zijn, maar te idealistisch om cynisch te worden.
De PvdA’er sleept, maar geeft niet op.
En ergens, diep vanbinnen, denkt hij nog altijd dat het kan: een rechtvaardige samenleving, door mensen gemaakt.
Ja, ze hebben er kranten voor betaald.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dit is echt?
Als dit je verhaal is om een zetel te moeten veroveren..
NSCquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, ze hebben er kranten voor betaald.
NSC denkt dus echt dat D66, VVD en CDA een meerderheid halen samen en dan een bepaalde vervlogen tijd reconstrueren om fouten uit het verleden (waar de PvdA en Omtzigt zeker een bepaalde rol speelden) opnieuw te doen.
En dat dat niet gebeurt als Eddy zijn zetel krijgt.
Hier hebben dus meer dan 10 mensen naar gekeken en gedacht: ja, dit is een goed idee.quote:
Verklaar je nader?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:52 schreef InzolVC het volgende:
[..]
De rechtstaat wordt communistisch. Wat blijft er dan over van een rechtstaat.
En vele lachsalvo's op diverse redacties die dit moesten gaan drukkenquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:04 schreef Caland het volgende:
[..]
Hier hebben dus meer dan 10 mensen naar gekeken en gedacht: ja, dit is een goed idee.
Dan maar een dictatuur ofzo?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:52 schreef InzolVC het volgende:
[..]
De rechtstaat wordt communistisch. Wat blijft er dan over van een rechtstaat.
Ongetwijfeld. De politiek doet er dan ook alles aan om mensen hun hoop op fatsoenlijk bestuur te ontnemen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:17 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de opkomst. Ik denk eigenlijk lager dan de vorige keer.
Dat denk ik ook. De vorige keer was het vrij hoog, mede doordat de PVV een grote groep mensen die normaal niet komen wist te motiveren. Dat die zijn nu niet gebeuren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:17 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de opkomst. Ik denk eigenlijk lager dan de vorige keer.
Neerslagkans: 50%quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:17 schreef Jojoke het volgende:
PvdA is een beetje het Feijenoord van de Nederlandse politiek: het zit vaak tegen, de oorspronkelijke arbeidersachterban is vervangen door intellectuelen en de grote successen van de jaren 70 konden tot nog toe nooit meer geevenaard worden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 11:55 schreef Hexagon het volgende:
Chat GPT is toch zulk leuk speelgoed
Vraag: Het lijkt me een zwaar leven om PvdA'er te zijn
[..]
Ajax NSCquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PvdA is een beetje het Feijenoord van de Nederlandse politiek: het zit vaak tegen, de oorspronkelijke arbeidersachterban is vervangen door yuppen en de grote successen van de jaren 70 konden tot nog toe nooit meer geevenaard worden.
Wanneer feiten en logica niet zo belangrijk zijn is het makkelijker debateren.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:26 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het is jammer dat ze bepaalde extremistische wappie standpunten hebben waardoor je ze totaal niet serieus kunt nemen maar Thiery is wel echt een god,
Lidewij vind ik sterk in de debatten.
Ajax VVD: weten van ellende niet meer wat te doen en Yesilgoz loopt er ongewenst rond.quote:
Ook CDA en VVDquote:Zeven partijen ondertekenen Regenboogakkoord
Zeven partijen hebben vanochtend een zogenoemd Regenboogakkoord getekend met belangenorganisatie COC. Ze doen daarin meerdere beloften over onder meer de veiligheid, emancipatie en mensenrechten van de lhbti'ers.
Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA), Henri Bontenbal (CDA), Rob Jetten (D66), Dilan Yeşilgöz (VVD), Bastiaan Meijer (SP), Ines Kostić (PvdD) en Marieke Koekkoek (Volt) willen ook dat de nieuwe transgenderwet die door het vorige kabinet werd ingetrokken, opnieuw wordt ingediend. De wetswijziging zou voor transgender personen drempels verlagen om het geslacht in hun paspoort te veranderen. Voordat de wet helemaal was behandeld in de Tweede Kamer, steunde een Kamermeerderheid een motie om de wet in te trekken. De VVD en CDA zeggen een "positieve grondhouding" te hebben ten opzichte van een nieuwe wet, maar ze beloven niet om die wet direct te steunen.
Ook willen alle partijen dat er op scholen meer aandacht komt voor respect en acceptatie voor lhbti'ers en dat groepsbelediging van vrouwen en transgender personen verboden moet worden.
Eerder deze week veroorzaakte CDA-leider Bontenbal nog commotie door in een interview met Nieuwsuur te zeggen dat religieus onderwijs mag botsen met de grondrecht van het gelijkheidsartikel 1 van de Grondwet. Spanning tussen grondrechten mag bestaan in een liberale samenleving, vindt hij. "Een leerling kan ook naar een andere school." Volgens Bontenbal is het kenmerk van een "pluriforme samenleving" dat je accepteert dat sommige mensen "heel verschillende dingen denken als jijzelf". Later erkende de CDA-leider dat zijn uitspraken ongelukkig waren.
D66 is dan meer FC Twentequote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ajax VVD: weten van ellende niet meer wat te doen en Yesilgoz loopt er ongewenst rond.
Dat lijkt me ook bij een vertrouwen in de landelijke politiek van onder de 10%quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:17 schreef Jojoke het volgende:
Dit mapt meer op AZ, jaar van oprichting is ook bijna gelijk.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
D66 is dan meer FC Twente
Meerdere keren bijna dood, maar iedere keer teruggekomen met zo nu en dan hoge toppen.
En de FvD is Vitesse. Voortdurend aan het rommelen en laten zich in met rare figuren, maar mogen toch mee blijven doen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit mapt meer op AZ, jaar van oprichting is ook bijna gelijk.
Lage opkomst was ooit goed nieuws voor links maar ik vrees dat het nu andersom werkt. Ten gunste van VVD, SGP, FvD vooral.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. De vorige keer was het vrij hoog, mede doordat de PVV een grote groep mensen die normaal niet komen wist te motiveren. Dat die zijn nu niet gebeuren.
Trump is toch geen haar beter. En wat er nu zit helpt het land compleet naar de vernieling dus het is niet vreemd dat dat een sterke tegenreactie oproept.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wanneer feiten en logica niet zo belangrijk zijn is het makkelijker debateren.
FvD is echt een heel enge partij. Pro-Rusland, pro-slavernij, pro-apartheid, anti-homos, antisemitisch, opruiers en zetten aan tot geweld.
D66 als AZ, altijd net niet?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 12:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En de FvD is Vitesse. Voortdurend aan het rommelen en laten zich in met rare figuren, maar mogen toch mee blijven doen.
Klopt. Daar zijn FvD, JA21, PVV en BBB dus fan van. Eerdmans vond Trump de winnaar in 2020. Een deel van de VVD is fan (Raymond Mens, senator Petersen). De conclusie laat ik aan jou.quote:
Het is niet perse logisch dat de reactie op centrum-rechts beleid en meerderheden dan een gang naar extreem-rechts wordt. Dat is niet een 'tegenreactie' maar radicalisering.quote:En wat er nu zit helpt het land compleet naar de vernieling dus het is niet vreemd dat dat een sterke tegenreactie oproept.
Nog steeds vindt een meerderheid van Nederland dat oorlogsslachtoffers in Nederland opgevangen kunnen worden. Het is maar net hoe je de vraag stelt en waar de media nadruk op leggen.quote:Driekwart wil af van asielzoekers maar een stop is geen optie.
Het is geen waanzin. Nederland is met afstand wereldkampioen stikstofuitstoot. Dat is niet houdbaar. Het is ongezond. In Brabant leven mensen twee jaar korter door stikstof (dat heeft een economisch prijskaartje).quote:Zelfde met de stikstofwaanzin die we er doorheen gedramd krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |