abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:06:48 #101
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219099094
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik kan dat voor jou individueel niet weten uiteraard, maar Jetten trekt nu inderdaad ook stemmen van kiezers die helemaal niet vallen voor het 'omdat negers' argument, maar simpelweg omdat ze vallen voor het winnaarsaureool of omdat het strategisch gunstig wordt om op Jetten te stemmen. Desalniettemin was D66 op hetzelfde zetelaantal blijven steken als ze hadden als Jetten zijn asieldraai niet had ingezet, het is niet zo dat kiezers opeens massaal iets zien in zijn 10 nieuwe stedenplan ofzo.
Ik vind vooral PvdA-GL en Timmermans tegenvallen so far en voor mij soms sociaaleconomisch te links.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:07:57 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219099107
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gevaar van het coronavirus werd zwaar overdreven.
Vraag het eens aan ziekenhuispersoneel dat in die tijd bezig was.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:08:49 #103
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219099116
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:06 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik vind vooral PvdA-GL en Timmermans tegenvallen so far en voor mij soms sociaaleconomisch te links.
Dat kan, Timmermans doet het ook slecht en maakt een uitgebluste indruk. Die is eigenlijk wel over de houdbaarheidsdatum heen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:11:53 #104
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219099145
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 23:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik kom geen mensen tegen die zeggen "Ik ga D66 stemmen want dan gooien ze negers eruit!"
Dat stel ik ook niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:22:05 #105
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219099254
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 22:54 schreef Spablauw214 het volgende:
Er is geen peil meer op te trekken wie daadwerkelijk kans maken op het premierschap, eigenlijk is dat best bizar. Minder dan een week voor de verkiezingen.
Volgens mij maakt Bontenbal toch echt nog steeds de meeste kans hoor.
  Moderator zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:48:03 #106
375570 crew  Cyan9
pi_219099437
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het gevaar van het coronavirus werd zwaar overdreven. Er was duidelijk een bepaalde propaganda bezig om de mensen een angstpsychose aan te praten.

Nu leef ik al wat langer en we hebben dat al eerder meegemaakt. Dat was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Toen werd de hele maatschappij bang gemaakt voor HIV/AIDS. Dat bleek zich uiteindelijk ook grotendeels te beperken tot bepaalde risicogroepen.
Ga je nou werkelijk de HIV/AIDS pandemie bagatelliseren?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219099440
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:43 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Van Baarle heeft dat verder uitgebouwd, ik vind juist dat het onder hem een partij voor de minderheid is geworden.
Ondanks dat is het eigenlijk nog steeds een partij met voornamelijk een islamitische achterban. Het is geen islamitische partij, maar wel een partij van moslims.
pi_219099448
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ondanks dat is het eigenlijk nog steeds een partij met voornamelijk een islamitische achterban. Het is geen islamitische partij, maar wel een partij van moslims.
Heb de exacte statistieken daarover niet paraat, het is denk ik wel een partij die van richting kan veranderen zoals in het verleden met meerdere politieke partijen en stromingen is gebeurd. En dan spreek ik over perioden van 20, 30 of zelfs 40 jaar, mits ze het zo lang volhouden natuurlijk.
Een heer met stijl
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:51:52 #109
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219099463
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:49 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Heb de exacte statistieken daarover niet paraat, het is denk ik wel een partij die van richting kan veranderen zoals in het verleden met meerdere politieke partijen en stromingen is gebeurd. En dan spreek ik over perioden van 20, 30 of zelfs 40 jaar, mits ze het zo lang volhouden natuurlijk.
Dat had onder Azarkan kunnen gebeuren, die was veel liberaler dan Van Baarle.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219099466
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Cyan9 het volgende:
De apocalyptische voorspellingen, en dan vooral de voorspelling dat HIV/AIDS zich niet zou beperken tot bepaalde risicogroepen maar zich uiteindelijk onder de gehele bevolking zou verspreiden, zijn duidelijk niet uitgekomen.

En voordat je nu begint over AIDS in Afrika, heb je ooit gehoord van het Bangui protocol?
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:55:31 #111
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_219099479
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er stemmen vooral veel Turkse nationalisten op.
  Moderator zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:57:18 #112
375570 crew  Cyan9
pi_219099490
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De apocalyptische voorspellingen, en dan vooral de voorspelling dat HIV/AIDS zich niet zou beperken tot bepaalde risicogroepen maar zich uiteindelijk onder de gehele bevolking zou verspreiden, zijn duidelijk niet uitgekomen.

En voordat je nu begint over AIDS in Afrika, heb je ooit gehoord van het Bangui protocol?
Ik was niet van plan om daar over te beginnen. Wellicht dat ik je oorspronkelijke post verkeerd interpreteer, maar het klinkt een beetje alsof je zegt dat het allemaal wel mee viel omdat er "slechts" veel slachtoffers zijn gevallen is bepaalde risicogroepen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219099500
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:48 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het is sowieso appels met peren vergelijken, de corona-pandemie was een air-born virus, die zich verspreidde met activiteiten die voor ons mensen dicht bij huis en normaal waren. HIV is een SOA waarvoor de route van besmetting al totaal anders is. Je kunt rustig uit dezelfde beker drinken, knuffelen en in een ongeventileerd hok van 1 bij 1 staan met seropositieven zonder dat er besmetting plaatsvindt. Dat was bij SARS-Cov-2 wel compleet anders.

En seropositief zijn is misschien niet langer dodelijk, maar was het door de ontwikkeling van AIDS vrijwel altijd. Het heeft jarenlang onderzoek gekost om het in het huidige stadium te krijgen. Bij de coronapandemie werd door de meeste mensen die vitaal waren (tijdelijke) immuniteit verkregen en er waren vaccinaties die daar bij anderen voor zorgden. Zelfs als die immuniteit vervaagde en je het opnieuw kreeg dan was de reactie minder heftig door de welbekende geheugencellen in ons immuunsysteem. Bij HIV geldt dit allemaal niet, het lichaam kan daar geen immuniteit tegen verkrijgen, zelfs niet met medicatie of vaccinatie. De bijkomende ziekte waaraan je dood gaat (AIDS) kunnen we dusdanig vertragen dat het geen rol meer hoeft te spelen. Ik bagatelliseer overigens geen van beiden, maar constateer wel dat ze compleet anders zijn.
Een heer met stijl
pi_219099509
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat had onder Azarkan kunnen gebeuren, die was veel liberaler dan Van Baarle.
Dat weet ik niet, ik had altijd het idee dat ie nogal Kuzu en Özturk vast zat die de boel achter de schermen regisseerden. Met de komst van Van Baarle is dat lijntje verbroken, ik kan overigens ook niet echt zeggen waarom Azarkan zoveel liberaler is.
Een heer met stijl
pi_219099537
Even terug naar Kockelmann, ik vond daar Dilan uitermate onsymphatiek met haar creditcardeconomie gezwets. En ze heeft goed geluisterd naar Rutte, die zal wel gezegd hebben, JIJ ZORGT DAT DE DEFENSIE VOOROP KOMT..

Om te kotsen.
pi_219099553
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat kan, Timmermans doet het ook slecht en maakt een uitgebluste indruk. Die is eigenlijk wel over de houdbaarheidsdatum heen.
Dat vind ik dus in de Tweede Kamer totaal niet en dat vond ik de eerste debatten eigenlijk ook niet. Bij dat SBS debat hield hij zich wel op de vlakte, ik denk dat hij die eerdere ervaring van 2 jaar geleden nog niet vergeten was en zich daarom misschien minder vrij voelde en de aandacht niet te nadrukkelijk op zichzelf wilde richten. Of hij was bang dat de presentator en Wilders weer mensen in het publiek tegen hem hadden geplant of dat ze net als 2 jaar geleden met zijn drieën op hem zouden gaan inhakken vanwege zijn politieke voorkeur. Misschien niet heldhaftig, maar hij is geen Wilders die maar helemaal wegblijft. Bij Kockelman dacht ie misschien dat het geen echt lijsttrekkersdebat was. Hoe dan ook ik hoop dat ie bij de overige debatten wat van zijn felheid terugkomt.
Een heer met stijl
pi_219099559
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:05 schreef Firuze60 het volgende:
Even terug naar Kockelmann, ik vond daar Dilan uitermate onsymphatiek met haar creditcardeconomie gezwets. En ze heeft goed geluisterd naar Rutte, die zal wel gezegd hebben, JIJ ZORGT DAT DE DEFENSIE VOOROP KOMT..

Om te kotsen.
Yesilgöz komt altijd met dit soort halve waarheiden, steken onder water en onder de gordel als ze op inhoud wordt aangepakt. Van deze 3 is ze ook steeds de meeste die het op de persoon speelt. Bontebal en zelfs Timmermans hielden het over de inhoud, cijfers, doorrekeningen van het CPB, etc.
Een heer met stijl
pi_219099564
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:11 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Yesilgöz komt altijd met dit soort steken onder water en onder de gordel als ze op inhoud wordt aangepakt. Van deze 3 is ze ook steeds de meeste die het op de persoon speelt. Bontebal en zelfs Timmermans hielden het over de inhoud, cijfers, doorrekeningen van het CPB, etc.
Ja, niet normaal, iedereen bleef beleefd zonder op de vrouw/man te spelen en zij draaide als een paling in de stront om maar wat kiezers bij de PVV weg te trekken.
pi_219099583
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 00:59 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ik bagatelliseer overigens geen van beiden, maar constateer wel dat ze compleet anders zijn.
HIV/AIDS en corona zijn uiteraard compleet verschillend, maar de overeenkomst is dat in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat kreeg, terwijl alleen bepaalde groepen mensen veel risico liepen.

Bij HIV/AIDS betreft dat dan mannen die sex hebben met mannen (MSM), dus homo- en bisexuele mannen. Zelfs na veertig jaar gaat het bij nieuwe infecties in de meeste gevallen om MSM.

Bij het coronavirus vielen verreweg de meeste slachtoffers onder oudere mensen die ook al andere ziektes hadden en bij wijze van spreken al met een been in het graf stonden.

Toch werd in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat.
pi_219099596
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
HIV/AIDS en corona zijn uiteraard compleet verschillend, maar de overeenkomst is dat in beide gevallen de gehele bevolking een angstpsychose aangepraat kreeg, terwijl alleen bepaalde groepen mensen veel risico liepen.

Bij HIV/AIDS betreft dat dan mannen die sex hebben met mannen (MSM), dus homo- en bisexuele mannen. Zelfs na veertig jaar gaat het bij nieuwe infecties in de meeste gevallen om MSM.

Bij het coronavirus vielen verreweg de meeste slachtoffers onder oudere mensen die ook al andere ziektes hadden en bij wijze van spreken al met een been in het graf stonden.

Niet te vergelijken.
pi_219099600
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook faliekant mee oneens, niet dat het voor bepaalde bevolkingsgroepen minder gevaarlijk was, maar we hadden met corona een zorgcapaciteitsprobleem en daar ging het om. De ICs liepen vol. En de meeste mensen van de bevolking hebben wel ouders die zoals jij zelf ook zegt wel kwetsbaar waren. Dit was volgens de statistieken al toenemend vanaf 60 plus en niet alleen obese mensen die al met 1 been in het graf stonden. Die maatregelen die toen genomen zijn, waren in ieder geval daarop gebaseerd en niet op irreële angst of spookbeelden. Maar op solidariteit voor de medemens, sommige mensen hebben daar niet veel mee of zijn daar blind voor of het ermee oneens en zien alleen wat ze zelf even niet kunnen op zo een moment. Tja die mensen heb je en daar doe je niks aan, maar dat is niet hetzelfde als een gehypt angstbeeld. Bij AIDS was dat idem dito, er gingen in het begin extreem veel mensen aan dood en men winst in de beginne niet eens wat het was en hoe het verspreid werd. Met een blik naar het verleden is van alles overtrokken en overdreven, maar een mens in 1980 wist niet wat wij nu weten.
Een heer met stijl
pi_219099614
Plus dat de HIV-besmettingen veel minder snel verliepen dan het Covid-virus en na een aantal jaren pas duidelijk werd dat het een bloedopbloed (lichaamssappen) besmetting was, Covid sloeg als een razende binnen een jaar om zich heen en besmetting via aerosolen. Dat virus kun je meer vergelijken met de Spaanse griepgolf begin vorige eeuw.
pi_219099647
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:23 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Daar ben ik het ook faliekant mee oneens, niet dat het voor bepaalde bevolkingsgroepen minder gevaarlijk was, maar we hadden met corona een zorgcapaciteitsprobleem en daar ging het om. De ICs liepen vol. En de meeste mensen van de bevolking hebben wel ouders die zoals jij zelf ook zegt wel kwetsbaar waren. Dit was volgens de statistieken al toenemend vanaf 60 plus en niet alleen obese mensen die al met 1 been in het graf stonden. Die maatregelen die toen genomen zijn, waren in ieder geval daarop gebaseerd en niet op irreële angst of spookbeelden.
Los van wat je vindt van de proportionaliteit en effectiviteit van de genomen maatregelen (waar natuurlijk ook nog eens best fouten en blunders gemaakt mógen worden gezien de enorme onzekerheid), is het wel extreem ridicuul dat er nog steeds geen enkel moment van zelfreflectie is geweest of afgedwongen. Men wist bij Vestia niet hoe hard er een PE ingestoken moest worden, maar hier is het water under the bridge en door, na één van de grootste crises, inbreuken op persoonlijke vrijheden, restwetgeving en verschwundenen miljarden.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219099663
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Los van wat je vindt van de proportionaliteit en effectiviteit van de genomen maatregelen (waar natuurlijk ook nog eens best fouten en blunders gemaakt mógen worden gezien de enorme onzekerheid), is het wel extreem ridicuul dat er nog steeds geen enkel moment van zelfreflectie is geweest of afgedwongen. Men wist bij Vestia niet hoe hard er een PE ingestoken moest worden, maar hier is het water under the bridge en door, na één van de grootste crises, inbreuken op persoonlijke vrijheden, restwetgeving en verschwundenen miljarden.
Reflectie is zeer belangrijk voor een volgende keer, de politiek is inderdaad niet alwetend en voor hen was het ook nieuw. Regeringen wereldwijd van links tot rechts liepen tegen hetzelfde aan, natuurlijk maak je dan fouten. Ergens snap ik het ook wel dat dit, ook wereldwijd, niet gebeurd is want er komt iets nieuws voor in de plaats dat vereist de aandacht, waarmee ik niet zeg dat dit goed is. De medische wetenschap is hier volop mee doorgegaan, maar ik ben het ermee eens dat dit politiek ook dient te gebeuren.
Een heer met stijl
pi_219099892
Een paar weken van redelijke optredens van Dilan zonder schandalen, Henri die hier er daar kleur moet bekennen danwel niet meer onzichtbaar is en alsnog stijgt, ja21 met boren in Groningen en een matige Wilders.

Heel vreemd is het niet dat de VVD stijgt.

Jetten als premier lijkt me nog wel te pruimen voor iedereen, positieve insteek heeft hij, pragmatisch genoeg om met iedereen te kunnen samenwerken en ook niet zo controversieel als de andere kandidaten.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:11:36 #126
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219099913
VVD is als een rubberen balletje wat altijd weer in z'n oude vorm terug komt als het even beschadigd lijkt.
pi_219099926
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 07:11 schreef Eightyone het volgende:
VVD is als een rubberen balletje wat altijd weer in z'n oude vorm terug komt als het even beschadigd lijkt.
Het is vooral enorm volatiel. Als Dilan één stommiteit begaat lopen de kiezers zo weer naar een ander. Zo bezien is Parijs nog ver, en er komen nog meerdere debatten.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 07:59:57 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219099963
Dat lek van Lahlah is vrij doelbewust
https://www.volkskrant.nl(...)esterspost~b8f944cd/

Als de krant haar sollicitatiebrief zelfs heeft, dan moet het echt iemand uit de vertrouwenscommissie zijn geweest.

Die zal goed de lul zijn, hoewel het moeilijk te bewijzen is.
pi_219099980
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 23:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb echt het gevoel dat Maurice de Hond de VVD flink zit te pluggen momenteel bij Kockelman.
De VVD zal hem wel weer betaald hebben voor een onderzoekje, dan peilt hij in ruil een partij weer omhoog.
pi_219099985
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 23:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik ben het lang niet met alle standpunten van Forum voor Democratie eens, maar het is absoluut geen partij voor mensen met psychische problemen. Ik zou eerder zeggen, het is een van de weinige partijen van mensen die zich niet de ene na de andere angstpsychose aan laten praten.
Wie nu nog bij Forum zit, is toch gewoon niet helemaal zuiver in de kop? Naast de maanlanding en reptielen zijn ze ook gewoon ouderwets racistisch.

En voor je laatste zin, ze zijn ontstaan uit de campagne tegen het associatieverdrag met Oekraïne, een schoolvoorbeeld van een aangeprate angstpsychose. En ze draaiden compleet door rond corona, ook zo’n schoolvoorbeeld.
pi_219099994
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 01:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Daarbij hielp het niet dat bv zo’n enquêtecommissie toch wat werd gekaapt door de gekkies.
En dat die keer op keer van samenstelling wisselt omdat de politiek instabiel is.
pi_219100003
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 07:59 schreef Hexagon het volgende:

Als de krant haar sollicitatiebrief zelfs heeft, dan moet het echt iemand uit de vertrouwenscommissie zijn geweest.

Natuurlijk was dat lek doelbewust om Lahlah/ PvdA/ GL te beschadigen. Daar heb je geen reconstructie voor nodig.

En juist dit doelbewuste lekken betekent dat er alles aan gedaan moet worden om de dader te pakken en daadwerkelijk dat jaar in de cel te smijten wat er voor staat.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:48:43 #133
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219100028
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 08:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De VVD zal hem wel weer betaald hebben voor een onderzoekje, dan peilt hij in ruil een partij weer omhoog.
Wmb mogen ze die peilingen in de laatste maand voor de verkiezingen lekker weg laten.

Aangezien iets teveel mensen niet zelf na kunnen denken.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:15:38 #134
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219100155
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 08:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je kunt Maurice gewoon betalen ja. Heeft D66 ook wel eens gedaan om in steden te peilen voor de gemeenteraden. Wat een weggegooid geld was dat/ :')
pi_219100169
In de Haagse zaken podcast deze week Herman Tjeenk Willink over de rechtstaat. Zeer luisterwaardig, hadden we maar meer politici van dit niveau _O_

https://www.nrc.nl/nieuws(...)sstaat-gaan-a4910710
pi_219100178
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:15 schreef Hexagon het volgende:
Je kunt Maurice gewoon betalen ja. Heeft D66 ook wel eens gedaan om in steden te peilen voor de gemeenteraden. Wat een weggegooid geld was dat/ :')
Waarom was dat weggegooid geld?
Ik neem aan dat ze bij D66 wisten waar ze aan begonnen.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:23:13 #137
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219100188
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom was dat weggegooid geld?
Ik neem aan dat ze bij D66 wisten waar ze aan begonnen.
D66 zou in 2022 al die universiteitssteden wel even de grootste worden peilde Maurice.

Uiteindelijk won D66 in alle gemeenten behalve in de universiteitssteden. :')
pi_219100209
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:23 schreef Hexagon het volgende:
D66 zou in 2022 al die universiteitssteden wel even de grootste worden peilde Maurice.

Uiteindelijk won D66 in alle gemeenten behalve in de universiteitssteden. :')
Maurice zit er wel eens naast met zijn peilingen, maar dat was al langer bekend.
Dat kun je Maurice overigens niet kwalijk nemen. Dat is de schuld van de klusjesman.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:27:25 #139
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219100226
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Maurice zit er wel eens naast met zijn peilingen, maar dat was al langer bekend.
Dat kun je Maurice overigens niet kwalijk nemen. Dat is de schuld van de klusjesman.
Ja klopt, maar als hij er in alle steden waar hij peilt naast zit klopt er dus echt geen reet meer van.

Ik hoop niet dat ze ooit nog op het idee komen die kerel geld te gaan geven.
pi_219100285
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 07:59 schreef Hexagon het volgende:

Dit is echt ernstig ja, en je kunt je in dit geval ook een beetje afvragen of je als pers hier juist niet wordt misbruikt voor het doel om iemand te beschadigen (want bronbescherming) ipv dat men aan eigen waarheidsvinding en onderzoek heeft gedaan.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219100307
Ik weet hoe uiteindelijk een coalitie gevormd wordt. Op een manier waarop de VVD zichzelf toch kan indekken vanuit hun belofte om niet met pvda/gl samen te werken. Want hoe je het wendt of keert zijn de pvda en gl gewoon nog steeds 2 losse partijen.

Dus als puntje bij paaltje komt, komt er een coalitie van de PvdA, VVD, CDA en JA21
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_219100308
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:38 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dit is echt ernstig ja, en je kunt je in dit geval ook een beetje afvragen of je als pers hier juist niet wordt misbruikt voor het doel om iemand te beschadigen (want bronbescherming) ipv dat men aan eigen waarheidsvinding en onderzoek heeft gedaan.
Bij die krant (Brabants Dagblad) waar het naar gelekt is maken ze zich niet zo druk over het beschadigen van politici.

Zij kwamen ook met de “fact check” dat Timmermans op 10 minuten fietsen van 2 AZC’s woont en niet op 5 minuten fietsen van 1 AZC.

Dergelijke muggenzifterij heeft ook alleen maar als doel om te scoren en te beschadigen. Anders ga je geen spijkers op laag water zoeken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219100328
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:
Want hoe je het wendt of keert zijn de pvda en gl gewoon nog steeds 2 losse partijen.
PvdA en GroenLinks zijn weliswaar nog steeds twee onafhankelijke partijen, maar ze doen wel mee aan de verkiezingen met een gezamenlijke lijst en die vormt straks ook weer één fractie in de Tweede Kamer.
pi_219100387
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:48 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
PvdA en GroenLinks zijn weliswaar nog steeds twee onafhankelijke partijen, maar ze doen wel mee aan de verkiezingen met een gezamenlijke lijst en die vormt straks ook weer één fractie in de Tweede Kamer.
Ja je legt precies uit wat zo onrechtstatelijk is van de partij.
Als 1 partij in de peilingen maar als 2 partijen op het stembiljet.
Hoe ziek is dat
pi_219100393
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 07:11 schreef Eightyone het volgende:
net als in die horrorfilms... De booswicht gaat dood, maar toch weer niet
pi_219100409
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:59 schreef Viesdik het volgende:
Hoe ziek is dat
Hoezo twee partijen op het stembiljet?
Ze hebben gewoon één gezamenlijke kandidatenlijst.
pi_219100418
Wat vinden we van dit idee: Timmermans wil niet minister worden, Jesse Klaver wordt minister-president.
Yeahhhhhhhhhhh de eerste indo in die functie. Overwinning voor de multicuturele samenleving.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:04:54 #148
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219100460
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 21:57 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Nogal. Vond de vrouw die vlees bij de Turk had gehaald wel mooi. PVV stemmen om Nederland Nederland niet meer is. Maar de Turk is wel lekker goedkoop _O-
Nu snap ik wel waarom bepaalde users zoveel moeite hebben met het vinden van een speklapje of karbonade.
pi_219100463
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het ging eerder over de geestelijke gesteldheid van de FvD-stemmers :+.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:28:32 #151
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_219100549
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:23 schreef Hexagon het volgende:

[..] Maurice [..] :')
Dit is mijn samenvatting
Robert Moog died for our synths
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:35:05 #152
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_219100581
quote:
O+
Robert Moog died for our synths
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:52:31 #153
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219100712
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 07:32 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het is vooral enorm volatiel. Als Dilan één stommiteit begaat lopen de kiezers zo weer naar een ander. Zo bezien is Parijs nog ver, en er komen nog meerdere debatten.
Het is volatiel maar wel binnen bepaalde blokken. Helaas is het blok van heel rechtse mensen nogal groot.

https://www.omroepbrabant(...)me-sprong-voorwaarts

In Brabant staat extreem-rechts op ruim 35%.

Dit is een leuke:
https://twitter.com/Sneller/status/1981722438560846331#m

Ik zou daar KLM en Schiphol nog aan toe voegen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219100713
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:59 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Hoe ziek is dat
Wanneer ben je voor het laatst wezen stemmen? Ze hebben namelijk een gezamenlijke kieslijst en staan niet als twee partijen op het stembiljet.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:55:44 #155
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219100744
Wat veel te weinig aandacht krijgt, maar het lokale nieuws soms wel haalt, is dat moskeeën worden aangevallen de laatste tijd.

De Telegraaf verzwijgt het uiteraard. NOS ook.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219100764
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan neem ik mn woorden terug. Vorige keer was het namelijk wel zo
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:59:39 #157
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219100787
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:57 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Dan neem ik mn woorden terug. Vorige keer was het namelijk wel zo
Nee, ook niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219100794
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:59 schreef Caland het volgende:

[..]
Nee, ook niet.
Wel toch? :')
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:03:38 #159
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219100806
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:01 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:04:58 #160
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219100813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:01 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Nee, in 2021 stonden ze wel apart op het stembiljet. De VVD wilde toen echter na de verkiezingen dat ze zouden fuseren om een regering VVD, CDA, D66 PvdA/GL te vormen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219100827
quote:
1 stem is verwaarloosbaar dus oneens met rechtsonder
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:09:12 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219100838

Dit is wel heel zielig
pi_219100870
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:38 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Degene die lekt naar de pers heeft altijd andere motieven natuurlijk, die lekken echt niet omdat ze de journalistiek zo’n warm hart toedragen. Je wordt dus altijd gebruikt als media.

Als krant hoef je je wat mij betreft alleen af te vragen of het journalistiek relevant is en of je het verhaal kunt verifiëren. En in dit geval levert dat een uitstekend verhaal op van de nummer twee op een lijst die in het geheim liever een andere baan wilde. Niks mis mee.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:13:51 #164
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219100875
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is volatiel maar wel binnen bepaalde blokken. Helaas is het blok van heel rechtse mensen nogal groot.

https://www.omroepbrabant(...)me-sprong-voorwaarts

In Brabant staat extreem-rechts op ruim 35%.
Tel daar nog de mensen die gematigd rechts stemmen, maar waar alle nuance alsnog verloren gaat bij het onderwerp 'buitenlanders', bij op.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:24:52 #165
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219100923
quote:
jouw mensenrechten :?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219100971
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:19 schreef Faraday01 het volgende:
In de Haagse zaken podcast deze week Herman Tjeenk Willink over de rechtstaat. Zeer luisterwaardig, hadden we maar meer politici van dit niveau _O_

Ben nu aan het luisteren en volledig mee eens!
  Moderator zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:47:41 #167
236264 crew  capricia
pi_219100993
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 09:19 schreef Faraday01 het volgende:

Toevallig ook geluisterd. Was een goeie ja. _O_
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219100997
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 10:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
net als in die horrorfilms... De booswicht gaat dood, maar toch weer niet
Je hebt een eenvoudige Wicked vergelijking gemist ;(
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219101010
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ben nu aan het luisteren en volledig mee eens!
De rechtstaat wordt communistisch. Wat blijft er dan over van een rechtstaat.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:55:25 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219101022
Chat GPT is toch zulk leuk speelgoed

Vraag: Het lijkt me een zwaar leven om PvdA'er te zijn

quote:
Ja — dat is het ook een beetje 😄.
PvdA’er zijn is zelden lichtvoetig. Het is geen hobby, maar bijna een morele levenshouding. Je kiest niet alleen een partij, je kiest een last — de last van verantwoordelijkheid, geschiedenis, en het voortdurende gevoel dat het beter zou moeten kunnen.

Een paar observaties die dat samenvatten:

1. Altijd tussen ideaal en werkelijkheid

De PvdA’er leeft permanent tussen twee werelden: het ideaal van rechtvaardigheid en de weerbarstige praktijk van beleid.
Elke concessie voelt als verraad aan de eerste, elke utopie als ontkenning van de tweede. Er is geen rustpunt.
Een VVD’er kan tevreden zijn met “werkbaar”, een D66’er met “redelijk”, maar de PvdA’er wil “rechtvaardig én uitvoerbaar”. En dat wringt bijna altijd.

2. Nooit klaar met reflectie

Waar anderen evalueren, overpeinst de PvdA’er.
Na elk verkiezingsverlies komt geen afrekening, maar een zelfonderzoek van 200 pagina’s: wat zegt dit over ons, over de samenleving, over de toekomst van de mens?
Het is vermoeiend — maar ook een vorm van trouw. De PvdA’er wil begrijpen, niet alleen verklaren.

3. De emotie van teleurstelling

Teleurstelling is misschien wel de meest sociaal-democratische emotie. Niet cynisch, niet fatalistisch, maar: “het had beter gekund.”
Daarin schuilt tegelijk idealisme en melancholie. De PvdA’er verwacht iets van de wereld — en juist daarom doet het pijn als de wereld niet meewerkt.

4. De troost van betekenis

Toch is het geen somber leven. Er zit ook waardigheid in die ernst.
De PvdA’er mag dan niet altijd vrolijk zijn, maar heeft wel een doel: iets nalaten dat groter is dan zichzelf.
Dat gevoel van morele continuïteit — hoe oud, moe of klein de partij ook wordt — geeft zin.

Misschien is dat de paradox van de sociaal-democratie: ze is te zwaar om lichtvoetig te zijn, maar te idealistisch om cynisch te worden.
De PvdA’er sleept, maar geeft niet op.
En ergens, diep vanbinnen, denkt hij nog altijd dat het kan: een rechtvaardige samenleving, door mensen gemaakt.
pi_219101026
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:09 schreef Hexagon het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is wel heel zielig
Dit is echt? :')
Als dit je verhaal is om een zetel te moeten veroveren.. :')
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:58:45 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219101033
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Dit is echt? :')
Als dit je verhaal is om een zetel te moeten veroveren.. :')
Ja, ze hebben er kranten voor betaald.

NSC denkt dus echt dat D66, VVD en CDA een meerderheid halen samen en dan een bepaalde vervlogen tijd reconstrueren om fouten uit het verleden (waar de PvdA en Omtzigt zeker een bepaalde rol speelden) opnieuw te doen.

En dat dat niet gebeurt als Eddy zijn zetel krijgt.
pi_219101047
quote:
[ afbeelding ]

Dit is wel heel zielig
_O-
pi_219101048
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja, ze hebben er kranten voor betaald.

NSC denkt dus echt dat D66, VVD en CDA een meerderheid halen samen en dan een bepaalde vervlogen tijd reconstrueren om fouten uit het verleden (waar de PvdA en Omtzigt zeker een bepaalde rol speelden) opnieuw te doen.

En dat dat niet gebeurt als Eddy zijn zetel krijgt.
NSC :')
Knap hoe die partij zichzelf zo snel om zeep heeft geholpen.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:04:52 #175
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219101052
quote:
[ afbeelding ]

Dit is wel heel zielig
Hier hebben dus meer dan 10 mensen naar gekeken en gedacht: ja, dit is een goed idee.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219101058
N
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:03 schreef Caland het volgende:

[..]
Nee
Nee toch?
pi_219101066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:52 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Verklaar je nader?
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:10:45 #178
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219101075
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:04 schreef Caland het volgende:

[..]
Hier hebben dus meer dan 10 mensen naar gekeken en gedacht: ja, dit is een goed idee.
En vele lachsalvo's op diverse redacties die dit moesten gaan drukken :{
pi_219101095
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:16:07 #180
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219101099
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:52 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Dan maar een dictatuur ofzo?
pi_219101108
Ik ben wel benieuwd naar de opkomst. Ik denk eigenlijk lager dan de vorige keer.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:19:08 #182
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219101112
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:17 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar de opkomst. Ik denk eigenlijk lager dan de vorige keer.
Ongetwijfeld. De politiek doet er dan ook alles aan om mensen hun hoop op fatsoenlijk bestuur te ontnemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219101113
quote:
Dat denk ik ook. De vorige keer was het vrij hoog, mede doordat de PVV een grote groep mensen die normaal niet komen wist te motiveren. Dat die zijn nu niet gebeuren.
pi_219101122
Yesilgöz heeft volgens mij ervan weten te profiteren dat een groot deel van de blaam nu mede naar Wilders ging. Hopelijk vergeet men haar rol in de afgelopen regeerperiode niet evenals dat 15 jaar lang onafgebroken VVD beleid ook niet het beste is. De VVD is heel inlevend en mensvoelend in campagnetijd, maar gaat op oude weg voort als ze de buit binnen hebben.
Een heer met stijl
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:21:58 #185
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219101126
quote:
Neerslagkans: 50%
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219101143
Bekijk deze YouTube-video

Het is jammer dat ze bepaalde extremistische wappie standpunten hebben waardoor je ze totaal niet serieus kunt nemen maar Thiery is wel echt een god,
Lidewij vind ik sterk in de debatten.
blablablabla
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:30:18 #187
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219101161
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 11:55 schreef Hexagon het volgende:
Chat GPT is toch zulk leuk speelgoed

Vraag: Het lijkt me een zwaar leven om PvdA'er te zijn
[..]

PvdA is een beetje het Feijenoord van de Nederlandse politiek: het zit vaak tegen, de oorspronkelijke arbeidersachterban is vervangen door intellectuelen en de grote successen van de jaren 70 konden tot nog toe nooit meer geevenaard worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219101165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PvdA is een beetje het Feijenoord van de Nederlandse politiek: het zit vaak tegen, de oorspronkelijke arbeidersachterban is vervangen door yuppen en de grote successen van de jaren 70 konden tot nog toe nooit meer geevenaard worden.
Ajax NSC _O-
blablablabla
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:35:41 #189
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219101176
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:26 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Het is jammer dat ze bepaalde extremistische wappie standpunten hebben waardoor je ze totaal niet serieus kunt nemen maar Thiery is wel echt een god,
Lidewij vind ik sterk in de debatten.
Wanneer feiten en logica niet zo belangrijk zijn is het makkelijker debateren.

FvD is echt een heel enge partij. Pro-Rusland, pro-slavernij, pro-apartheid, anti-homos, antisemitisch, opruiers en zetten aan tot geweld.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:36:19 #190
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219101179
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Ajax NSC _O-
Ajax VVD: weten van ellende niet meer wat te doen en Yesilgoz loopt er ongewenst rond.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:41:10 #191
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219101196
quote:
Zeven partijen ondertekenen Regenboogakkoord

Zeven partijen hebben vanochtend een zogenoemd Regenboogakkoord getekend met belangenorganisatie COC. Ze doen daarin meerdere beloften over onder meer de veiligheid, emancipatie en mensenrechten van de lhbti'ers.

Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA), Henri Bontenbal (CDA), Rob Jetten (D66), Dilan Yeşilgöz (VVD), Bastiaan Meijer (SP), Ines Kostić (PvdD) en Marieke Koekkoek (Volt) willen ook dat de nieuwe transgenderwet die door het vorige kabinet werd ingetrokken, opnieuw wordt ingediend. De wetswijziging zou voor transgender personen drempels verlagen om het geslacht in hun paspoort te veranderen. Voordat de wet helemaal was behandeld in de Tweede Kamer, steunde een Kamermeerderheid een motie om de wet in te trekken. De VVD en CDA zeggen een "positieve grondhouding" te hebben ten opzichte van een nieuwe wet, maar ze beloven niet om die wet direct te steunen.

Ook willen alle partijen dat er op scholen meer aandacht komt voor respect en acceptatie voor lhbti'ers en dat groepsbelediging van vrouwen en transgender personen verboden moet worden.

Eerder deze week veroorzaakte CDA-leider Bontenbal nog commotie door in een interview met Nieuwsuur te zeggen dat religieus onderwijs mag botsen met de grondrecht van het gelijkheidsartikel 1 van de Grondwet. Spanning tussen grondrechten mag bestaan in een liberale samenleving, vindt hij. "Een leerling kan ook naar een andere school." Volgens Bontenbal is het kenmerk van een "pluriforme samenleving" dat je accepteert dat sommige mensen "heel verschillende dingen denken als jijzelf". Later erkende de CDA-leider dat zijn uitspraken ongelukkig waren.
Ook CDA en VVD
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:44:53 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219101211
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 12:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ajax VVD: weten van ellende niet meer wat te doen en Yesilgoz loopt er ongewenst rond.
D66 is dan meer FC Twente

Meerdere keren bijna dood, maar iedere keer teruggekomen met zo nu en dan hoge toppen.
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:48:33 #193
12221 Tijn