Kortom, jij voelt je een gewone achtergestelde Nederlander?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
sociaal links bestaat niet meer, dat is vervangen door woke links
[..]
Zalm had het boxenstelsel nooit toegelaten
Ik denk alleen niet dat het m veel gaat kosten, zijn achterban zal hier niet van opkijkenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:11 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Dit ja,
Wat een slapjanus deze knul, beetje populistisch fatsoenlijk doen maar ondertussen had ie ook bij de SGP kunnen zitten. Is zeer duidelijk bezig met een verkiezingsstrategie “als ik maar zo min mogelijk stelling inneem, dan stuit ik niemand voor de borst en sleep ik de meeste stemmen binnen”
Bv die homo bash op scholen, hij had gewoon moeten zeggen “dit kan niet, en iedere school die hier niet tegen optreed moeten we sluiten, want niet passend bij Nederlandse waarden en wetgeving” ipv met een wollig verhaal te komen
Als je nog twijfelt om op de VVD te gaan stemmen wel..quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:24 schreef Mikeytt het volgende:
Oei, gemist. Is de nieuwsuur uitzending van Dilan Yesilgoz het waard om terug te kijken?
Uiteraard, maar dat kost stemmen bij de (g)refo's, net als dat verhaal over het heelal wat slechts 6000 jaar oud zou zijn en waar hij verder ook niet op inging.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:11 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Dit ja,
Wat een slapjanus deze knul, beetje populistisch fatsoenlijk doen maar ondertussen had ie ook bij de SGP kunnen zitten. Is zeer duidelijk bezig met een verkiezingsstrategie “als ik maar zo min mogelijk stelling inneem, dan stuit ik niemand voor de borst en sleep ik de meeste stemmen binnen”
Bv die homo bash op scholen, hij had gewoon moeten zeggen “dit kan niet, en iedere school die hier niet tegen optreed moeten we sluiten, want niet passend bij Nederlandse waarden en wetgeving” ipv met een wollig verhaal te komen
Telt ook voor de kamerdebatten die openbaar zijn.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:25 schreef ludovico het volgende:
Ze kunnen niet echt de diepte in die politici, allemaal soundbites.. je moet snel en vlot zijn anders kom je slecht over en het gaat nooit de diepte in.
Klopt, maar dan ben je dus niet bezig met wat je echt vind, maar enkel met stemmetjes binnen slepen met een imagoquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:26 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat kost stemmen bij de (g)refo's, net als dat verhaal over het heelal wat slechts 6000 jaar oud zou zijn en waar hij verder ook niet op inging.
Ze spartelt leuk. En komt er m.i. niet best vanaf. Aan jou om te bepalen of dat een pré is om terug te kijken of juist niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:24 schreef Mikeytt het volgende:
Oei, gemist. Is de nieuwsuur uitzending van Dilan Yesilgoz het waard om terug te kijken?
Het kan heus erger.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:29 schreef papert het volgende:
Voordeel voor Yesilgoz is dat de VVD al op zijn dieptepunt zit. Erger dan dit gaat het niet worden. Dus ze heeft ook niks meer te verliezen.
Niks nieuws dus ten opzichte van alle andere tv optredens afgelopen wekenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze spartelt leuk. En komt er m.i. niet best vanaf. Aan jou om te bepalen of dat een pré is om terug te kijken of juist niet.
quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:31 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Niks nieuws dus ten opzichte van alle andere tv optredens afgelopen weken
ok, dan skip ikquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze spartelt leuk. En komt er m.i. niet best vanaf. Aan jou om te bepalen of dat een pré is om terug te kijken of juist niet.
Ik hoop het.quote:
Dat laatste weiger ik ook. Waarom mag ik of welke vrouw dan ook niet gewoon natuurlijk (en gelukkig erg langzaam) grijs worden?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:36 schreef Firuze60 het volgende:
Ouwehand vind ik bij Pauw & de Wit echt zwak. En als vrouw zeg ik...mens, verf je grijze uitgroei eens bij..![]()
Er is ook nog een tussenweg, hoor, met high- en lowlights, nu ziet het er gewoon onverzorgd uit.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat laatste weiger ik ook. Waarom mag ik of welke vrouw dan ook niet gewoon natuurlijk (en gelukkig erg langzaam) grijs worden?
Van mannen eisen we dat toch ook niet?
Dus toch niet al decennialang rechts aan de macht?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kers op de taart was het stukje waarin in Dilan benoemt dat VVD over rechts veel stabielere kabinetten vormt.
En Nieuwsuur vervolgens met een staatje komt waaruit blijkt dat de VVD in kabinetten met links bijna altijd (zo goed als) de eindstreep haalt (gemiddeld regeert men dan zo'n 3,8 jaar). En kabinetten met rechts nét de 2 jaar halen (2,3 jaar ofzo) 😂
Hoe kom je in vredesnaam tot die conclusie?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Dus toch niet al decennialang rechts aan de macht?
Waarom is deels grijs haar 'onverzorgd'?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er is ook nog een tussenweg, hoor, met high- en lowlights, nu ziet het er gewoon onverzorgd uit.
Je kan niet gemiddeld 4 jaar volmaken "over links" als je een rechts kabinet hebt. Dit is echt logica basisschool.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kom je in vredesnaam tot die conclusie?
Mij post geeft er in ieder geval 0 aanleiding voor.
Hehe, natuurlijk wel, grijs worden is een natuurlijk proces, maar kijk nu eens goed, dit is niet natuurlijk grijs worden, dit is uitgroei na jaren geverfde haren, DAT had ze beter kunnen doen. En ik heb een vooroordeel, want kan niet goed tegen haar gedram.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom is deels grijs 'onverzorgd'?
Is gewoon een natuurlijk proces.
Begrijpend lezen ook. Kennelijk heb je die skill nog niet opgedaan. Helaas.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan niet gemiddeld 4 jaar volmaken "over links" als je een rechts kabinet hebt. Dit is echt logica basisschool.
Ah, ok. Heb nooit op haar haar gelet eigenlijkquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hehe, natuurlijk wel, grijs worden is een natuurlijk proces, maar kijk nu eens goed, dit is niet natuurlijk grijs worden, dit is uitgroei na jaren geverfde haren, DAT had ze beter kunnen doen. En ik heb een vooroordeel, want kan niet goed tegen haar gedram.
Zit nu te kijken maar het is weer typisch de verongelijkte Yesilgoz in haar fabrieksinstellingquote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vind jij dat we de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Begrijpend lezen ook. Kennelijk heb je die skill nog niet opgedaan. Helaas.
Ik schreef dit:quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Vind jij dat we de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad?
Hoe jij van die opmerking op deze vraag komt ontgaat me volkomen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kers op de taart was het stukje waarin in Dilan benoemt dat VVD over rechts veel stabielere kabinetten vormt.
En Nieuwsuur vervolgens met een staatje komt waaruit blijkt dat de VVD in kabinetten met links bijna altijd (zo goed als) de eindstreep haalt (gemiddeld regeert men dan zo'n 3,8 jaar). En kabinetten met rechts nét de 2 jaar halen (2,3 jaar ofzo) 😂
Vind jij dat we de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad?quote:
Irrelevant. Semantische discussie. Heeft niks te maken met wat ik gepost heb.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan je gewoon antwoord geven op een volstrekt normale vraag?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Irrelevant. Heeft niks te maken met wat ik gepost heb.
Hoppa. Meteen een jij-bak erin.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Begrijpend lezen ook. Kennelijk heb je die skill nog niet opgedaan. Helaas.
Jij-bakken is ook enorm populair en ja, ik wil wel antwoorden, ik vind dat wij de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Hoppa. Meteen een jij-bak erin.
quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:09 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Hoppa. Meteen een jij-bak erin.
Deze gemist? Actie = reactie.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan niet gemiddeld 4 jaar volmaken "over links" als je een rechts kabinet hebt. Dit is echt logica basisschool.
Kun jij gewoon éérst begrijpend leren lezen vóór je irrelevantes frames én irrelevante vragen te berde btengt?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan je gewoon antwoord geven op een volstrekt normale vraag?
Vind je dat we de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Deze gemist? Actie = reactie.
Overigens is het niet eens correct Nederlands taalgebruik. En is het gewoon een feit dat hij niet begrijpend leest.
Maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag? Ik vind ook dat sinds twee decennia de politiek behoorlijk een verschuiving naar rechts (lees minder sociaal) heeft gemaakt.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Deze gemist? Actie = reactie.
Overigens is het niet eens correct Nederlands taalgebruik. En is het gewoon een feit dat hij niet begrijpend leest.
Op zich zei hij dat nu toch ook?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:11 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Dit ja,
Het is een vraag die totáál NIET kan volgen uit dit stuk tekst:quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar dat geeft toch geen antwoord op de vraag? Ik vind ook dat sinds twee decennia de politiek behoorlijk een verschuiving naar rechts (lees minder sociaal) heeft gemaakt.
quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kun jij eens vertellen wat hier exact staat én hoe dat in vredesnaam kan leiden tot jouw 'vraag'?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Vind je dat we de afgelopen twee decennia een rechts kabinet hebben gehad?
quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het klonk ook wel een beetje als een excuus omdat er nu ophef was ipv het echt menenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:16 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Op zich zei hij dat nu toch ook?
"Als er een school is die geen veilige omgeving biedt voor homos, dan moet de onderwijsinspectie daar tegen optreden."
Het had van mij ook nog wel een stuk stelliger gemogen en ik had ook wel verwacht dat de mannen van VI er wat meer op door zouden vragen. Die onderwijsinspectie bestaat immers nu ook al en toch zijn er voldoende aanwijzingen dat het echt geen pretje is om als homo op een reformatorische school te zitten. Maar het zal vast lastig zijn voor de onderwijsinspectie om dat ook echt te bewijzen en om daar tegen op te treden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan artikel 23 maar moet aanpassen. En vanuit de regering/kamer is daar misschien ook niet zo heel veel aan te doen (het staat immers al in de wet). Maar dan nog zou het hem sieren als juist hij, met een achterban die deels hun kinderen naar dit soort scholen stuurt, hier zich nog veel duidelijker hard voor zou maken.
Die uitspraak dat "een leerling ook naar een andere school kan" was wel echt schandalig. Ten eerste kiest een leerling doorgaans niet zelf de school, zeker in die kringen krijg je echt niet de keuze van je ouders. Ten tweede zouden homos altijd en overal geaccepteerd moeten worden. Zeggen dat je ook wel ergens anders heen kunt gaan is ronduit schandalig. Vervang het woord homo voor Jood en het land zou (terecht) te klein zijn.
Kortom, fijn dat hij er op terug gekomen is, maar het heeft me wel ernstig aan het twijfelen gebracht of ik hier wel op wil stemmen.
Kan je antwoord geven op mijn vraag?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kun jij eens vertellen wat hier exact staat én hoe dat in vredesnaam kan leiden tot jouw 'vraag'?
Wetten kunnen aangepast worden (mits). De Grondwet ook (mits). En Dilan wil dat dus ook doen moet art 23 Gw zei ze in Nieuwsuur.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:16 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
"Als er een school is die geen veilige omgeving biedt voor homos, dan moet de onderwijsinspectie daar tegen optreden."
Het had van mij ook nog wel een stuk stelliger gemogen en ik had ook wel verwacht dat de mannen van VI er wat meer op door zouden vragen. Die onderwijsinspectie bestaat immers nu ook al en toch zijn er voldoende aanwijzingen dat het echt geen pretje is om als homo op een reformatorische school te zitten. Maar het zal vast lastig zijn voor de onderwijsinspectie om dat ook echt te bewijzen en om daar tegen op te treden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan artikel 23 maar moet aanpassen. En vanuit de regering/kamer is daar misschien ook niet zo heel veel aan te doen (het staat immers al in de wet). Maar dan nog zou het hem sieren als juist hij, met een achterban die deels hun kinderen naar dit soort scholen stuurt, hier zich nog veel duidelijker hard voor zou maken.
Die uitspraak dat "een leerling ook naar een andere school kan" was wel echt schandalig. Ten eerste kiest een leerling doorgaans niet zelf de school, zeker in die kringen krijg je echt niet de keuze van je ouders. Ten tweede zouden homos altijd en overal geaccepteerd moeten worden. Zeggen dat je ook wel ergens anders heen kunt gaan is ronduit schandalig. Vervang het woord homo voor Jood en het land zou (terecht) te klein zijn.
Kortom, fijn dat hij er op terug gekomen is, maar het heeft me wel ernstig aan het twijfelen gebracht of ik hier wel op wil stemmen.
DAT, plus dat ik denk dat Bontenbal net zo makkelijk in een centrum-rechts kabinet wil.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het klonk ook wel een beetje als een excuus omdat er nu ophef was ipv het echt menen
Nee. Want het heeft 0 te maken met wat ik schreef.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan je antwoord geven op mijn vraag?
Bueno.quote:
Want het heeft 0 te maken met wat ik schreef. Wat je voor het gemak maar weglaat. Hoe voorspelbaarquote:
Het is een volkomen legitieme vraag.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want het heeft 0 te maken met wat ik schreef. Wat je voor het gemak maar weglaat. Hoe voorspelbaar
Dat jij niet begrijpend kunt lezen is jouw probleem niet het mijne.
Next!
Nee dat is het niet. Want dat staat er totaal niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is een volkomen legitieme vraag.
Namelijk omdat als het antwoord 'ja' zou zijn, het vrij apart is dat er samen met links beter, of in ieder geval langer, geregeerd zou zijn.
En als het antwoord 'nee' zou zijn, de gepercipieerde 'macht' van de VVD er niet zou zijn geweest.
Weet je het verschil wel tussen rechts en links? Conservatief en liberaal? Leg mij eens uit?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Want dat staat er totaal niet.
Klopt, vooral het begin van zijn betoog ging met name over dat scholen de plicht hebben tot het creëren van een veilige leeromgeving, terwijl hij net als ieder ander weet dat als je homo bent op een islamitische/christelijke school het in de praktijk niet zo werkt dat de school hier fel tegen optreed. Een slappe aftreksel ipv duidelijk stelling nemen dus.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:16 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Ook dit is echt totaal geen antwoord op wat ik post. Ik houd er ook even mee op, capricia heeft het al zwaar genoeg.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Want dat staat er totaal niet.
Omslachtig antwoord op een eenvoudige vraag.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het énoye wat er staat is het volgende.
In de kabinetten die de VVD met links had, haalde men iedere x de eindstreep/zo goed als de eindstreep.
In de kabinetten die de VVD met rechts had werd de eindstreep bij lange na niet (bijna) gehaald.
Meer staat er niet. Een periode wordt ook niet genoemd.
Dus je vraag slaat werkelijk nérgens op. Totasl irrelevant.
Ook voor jou dan nog even. Kennelijk is het nodig:quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Weet je het verschil wel tussen rechts en links? Conservatief en liberaal? Leg mij eens uit?
quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het ENIGE wat er staat is het volgende.
In de kabinetten die de VVD met links had, haalde men iedere x de eindstreep/zo goed als de eindstreep.
In de kabinetten die de VVD met rechts had werd de eindstreep bij lange na niet (bijna) gehaald.
Meer staat er niet. Een periode wordt ook niet genoemd.
Dus je vraag slaat werkelijk nérgens op. Totasl irrelevant.
Nee. Een irrelevante vraag nav ve toch zeer eenvoudig te interpreteren stuk tekst.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omslachtig antwoord op een eenvoudige vraag.
Wat is de interpretatie daarvan dan?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee. Een irrelevante vraag nav ve toch zeer eenvoudig te interpreteren stuk tekst.
Letterlijk wat er staat:quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat is de interpretatie daarvan dan?
Ik zou een hardwerkende Nederlander niet uit haar slaap willen houden, mag ik dan toch de conclusie trekken dat een rechts kabinet de laatste twee decennia gezorgd heeft voor een hoop rotzooi?quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Letterlijk wat er staat:
De vraag van @:nostra slaat dus als een tang op een varken.
Anyway: tijd voor bed. Er moet nog gewerkt worden later vandaag.
Ja hoor, dat magquote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik zou een hardwerkende Nederlander niet uit haar slaap willen houden, mag ik dan toch de conclusie trekken dat een rechts kabinet de laatste twee decennia gezorgd heeft voor een hoop rotzooi?
Hij is eerlijk en heeft ook vanaf het begin gezegd dat hij gewoon met zijn eerlijke CDA verhaal zou komen en niet met een verhaal dat de meeste zetels oplevert. En als hij dus niet vindt dat die scholen dicht moeten, moet hij dat absoluut niet zeggen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:11 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Dit ja,
Hij heeft spijt van hoe hij het heeft gezegd en niet wat hij heeft gezegd, want wat hij heeft gezegd staat hij gewoon achter. Dat maakt hem niet onbetrouwbaar, dat maakt hem tot iemand die staat voor wat hij vindt.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:37 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Klopt, vooral het begin van zijn betoog ging met name over dat scholen de plicht hebben tot het creëren van een veilige leeromgeving, terwijl hij net als ieder ander weet dat als je homo bent op een islamitische/christelijke school het in de praktijk niet zo werkt dat de school hier fel tegen optreed. Een slappe aftreksel ipv duidelijk stelling nemen dus.
Ik vond de wijze waarop hij hierop terug kwam juist totaal niet sterk en overkomen alsof hij bang was dat deze uitspraak consequenties zou hebben voor het verloop van de verkiezing ipv dat hij er daadwerkelijk spijt van had. Dit maakt bontebal, ondanks een fatsoenlijk imago onbetrouwbaar
Normaal rechts zou natuurlijk nooit met rechtsstaat-ondermijnende extremisten om tafel gaan zitten. Waarvan de leider ook nog strafrechtelijk is veroordeeld om wat hij over minderheden heeft geroepen. Normaal rechts zou ook niet zo snel Bente Beckers achtige moties voorstellen of via twitter zangers zomaar van anti-semitisme betichten. Om maar enkele voorbeelden te noemen. Het populisme druipt er vanaf.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 21:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wat versta jij onder normaal rechts?
In ieder geval Rutte 1, Balkenende 1 en Schoof 1.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 00:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Rutte II ondanks de PvdA ook wel hoor, met het over de schutting gooien van de jeugdzorg naar gemeenten, het stopzetten van de toegang tot sociale werkvoorziening, het fors afknijpen van de toegang tot Wajong en WIA (die mensen zitten nu in de Bijstand) en het afschaffen van het ministerie van Volkshuisvesting en de huurmarkt verder overlaten aan de markt.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 07:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In ieder geval Rutte 1, Balkenende 1 en Schoof 1.
Succesvolle episodes waren dat wel.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 07:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In ieder geval Rutte 1, Balkenende 1 en Schoof 1.
https://pointer.kro-ncrv.(...)in%20deze%20gebouwen.quote:In Nederland staan zoveel gebouwen leeg, dat je alle inwoners van Utrecht erin kwijt kan
Er staan zoveel huizen, kantoren en winkels in Nederland leeg dat alle inwoners van de stad Utrecht erin zouden kunnen wonen. Dit blijkt uit een berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het journalistieke platform Pointer (KRO-NCRV). De leegstand komt neer op 200.000 nieuwbouwappartementen
In totaal staat er 17,8 miljoen vierkante meter aan panden structureel leeg, aldus het CBS. Er zit al zeker een jaar geen bewoner of huurder in. Ook wordt er geen of nauwelijks energie afgenomen in deze gebouwen.
Al die leegstand bij elkaar, is evenveel oppervlak als 200.000 standaard nieuwbouwappartementen. Dat zou genoeg plek bieden voor alle inwoners van Utrecht (377.000). Zonder te proppen; zij hebben dan evenveel ruimte per persoon als stedelingen nu gemiddeld hebben.
Woningnood en verkiezingen
De woningnood is het belangrijkste thema bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Nederland komt 400.000 huizen tekort en politieke partijen beloven snel nieuwe huizen te bouwen.
Maar de helft van de woonruimte die zo hard nodig is, bestaat dus al in leegstand. Er zijn alleen obstakels om erin te kunnen wonen. De gebouwen zijn soms ver verloederd, of regels en wetten werken tegen.
Zo staat er in hartje Den Haag al bijna 2 jaar een appartement leeg, omdat er maar geen vergunning komt voor renovatie. Vastgoedontwikkelaar Martijn Lentze wacht er al lang op. “Als je belt dan zeggen ze: nog even geduld, je zit in de wachtkamer". En hij is niet de enige. Bij navraag laat de gemeente Den Haag weten een achterstand te hebben van 400 vergunningsaanvragen.
Ook in winkelstraten staan naar schatting 50.000 woningen leeg. Maar je komt er lang niet altijd in, omdat de voordeur is geofferd voor een bredere etalage. Daarnaast mogen corporaties wegens strenge regels soms geen leegstaande kantoren tot woningen ombouwen. En gemeenten hebben weinig middelen om überhaupt tegen leegstand op te treden. Wie zijn huis leeg wil laten, mag dat gewoon doen.
Voer een boete in op leegstand
Bijna alle politieke partijen beloven nu actie tegen leegstand. “In eerdere verkiezingen heb ik dat nog niet gezien”, zegt Edwin Buitelaar, hoogleraar planologie van de Universiteit Utrecht. Hij is alleen kritisch op wat ervan terecht zal komen. “Dan lees ik bijvoorbeeld: er komt een boete op leegstand. Maar plannen stranden vaak in de uitvoering. Dus hoe dan? Wanneer staat iets te lang leeg? Hoe ga je dat monitoren? Dat wordt dan niet concreet.”
In Vlaanderen krijgen eigenaren al jaren een boete bij leegstand. Het werkt, zegt de liberale wethouder Arthur Orlians tegen Pointer. Maar het werkt niet zomaar. Hij toont in Mechelen een vervallen klooster. Het is net gekocht door een nieuwe eigenaar en die gaat een boete krijgen als hij er niet snel genoeg woningen van maakt. Maar dat betekent ook een verantwoordelijkheid voor de gemeente, zegt Orlians. “Meewerken aan snelle vergunningen is minstens even belangrijk. Eigenlijk nog veel belangrijker dan die leegstandsbelasting.”
Ik zie een patroon. We krijgen de komende jaren de kabinetten Schoof II, III, IV.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 08:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Succesvolle episodes waren dat wel.
En hoeveel van die leegstaande panden (let op, er staat geen huizen!) zijn simpel om te bouwen tot appartementen? Want ja, er staan nog oude V&D's, Big Bazars, Blokkers e.d. leeg, maar die zijn vaak midden in een winkelstraat en helemaal niet makkelijk om te bouwen. En je kunt een leegstaand kantoorpand uit de jaren 60 hebben, maar om die om te bouwen naar energiezuinige wooneenheden is waarschijnlijk duurder en moeilijker dan platgooien en iets nieuws bouwen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 08:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Bouwen, bouwen, bouwen!
[..]
https://pointer.kro-ncrv.(...)in%20deze%20gebouwen.
Hij heeft zich enkel genuanceerd omdat hij bang was voor afbraak van de campagne. Als hij gewoon eerlijk was geweest had hij zijn mening (mogen de scholen zelf weten) gewoon herhaald, maar dat werd meneer toch iets te heet onder de voeten. Stiekem vind hij nog steeds dat zo’n jongen een andere school kan zoeken, maar dat wordt hem niet in dank afgenomen heeft hij gemerkt.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 05:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij is eerlijk en heeft ook vanaf het begin gezegd dat hij gewoon met zijn eerlijke CDA verhaal zou komen en niet met een verhaal dat de meeste zetels oplevert. En als hij dus niet vindt dat die scholen dicht moeten, moet hij dat absoluut niet zeggen.
Bontenbal is juist het tegenovergestelde van een slapjanus en een populist.
Politici die constant om hun eigen meningen heen draaien omdat ze daar misschien een deel van hun achterban mee wegjagen, die hebben we al veel te veel. Al lijkt Jetten daar nu heel populair door te worden (die noemt bijvoorbeeld het woord klimaat niet echt meer, het onderwerp wat hem het meest aan het hart ligt, omdat hij geen klimaatdrammer meer wil zijn).
Ja het opheffen van VROM was echt een succesje.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 07:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Rutte II ondanks de PvdA ook wel hoor, met het over de schutting gooien van de jeugdzorg naar gemeenten, het stopzetten van de toegang tot sociale werkvoorziening, het fors afknijpen van de toegang tot Wajong en WIA (die mensen zitten nu in de Bijstand) en het afschaffen van het ministerie van Volkshuisvesting en de huurmarkt verder overlaten aan de markt.
Dan had hij moeten zeggen: “ik sta er nog steeds achter dat artikel 23 mag schuren tegen artikel 1, maar ik zou wel graag zien dat zo’n jongen wordt geholpen met zijn issues.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 05:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft spijt van hoe hij het heeft gezegd en niet wat hij heeft gezegd, want wat hij heeft gezegd staat hij gewoon achter. Dat maakt hem niet onbetrouwbaar, dat maakt hem tot iemand die staat voor wat hij vindt.
Gisteren zat Yeşilgöz bij Nieuwsuur, daar hadden ze kiezers de vraag voorgelegd wat voor hen nou de belangrijkste reden is om op een partij te stemmen. Vrijwel iedereen gaf als reden een of meer punten uit het partijprogramma, de meerderheid van de VVD stemmers gaven als reden op dat ze VVD gaan stemmen omdat ze nou eenmaal altijd VVD stemmen...quote:Op donderdag 23 oktober 2025 08:30 schreef -XOR- het volgende:
Je kunt je afvragen of je VVD-stemmers nog weldenkend en constructief kunt noemen. Als je op een partij stemt die vooral de rechtstaat wil afbreken, het land op een stikstofslot wil houden en liever samenwerkt met partijen die pleiten voor remigratie dan met het bestuurlijk midden mag je je echt wel bij jezelf te rade gaan
Ik denk uit een soort schaamte omdat links toch wat als vrouwelijk/feministisch wordt gezien. En jij als stoere man wilt daar natuurlijk niet bijquote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Gisteren zat Yeşilgöz bij Nieuwsuur, daar hadden ze kiezers de vraag voorgelegd wat voor hen nou de belangrijkste reden is om op een partij te stemmen. Vrijwel iedereen gaf als reden een of meer punten uit het partijprogramma, de meerderheid van de VVD stemmers gaven als reden op dat ze VVD gaan stemmen omdat ze nou eenmaal altijd VVD stemmen...
Ken verschillende mensen die dat ook altijd doen, ze zijn allemaal vermogend dus zal daar wel mee te maken hebben.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:35 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Gisteren zat Yeşilgöz bij Nieuwsuur, daar hadden ze kiezers de vraag voorgelegd wat voor hen nou de belangrijkste reden is om op een partij te stemmen. Vrijwel iedereen gaf als reden een of meer punten uit het partijprogramma, de meerderheid van de VVD stemmers gaven als reden op dat ze VVD gaan stemmen omdat ze nou eenmaal altijd VVD stemmen...
On ee zeker niet , dat ben ik ook niet als modern gepensioneerde zijndequote:Op woensdag 22 oktober 2025 23:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kortom, jij voelt je een gewone achtergestelde Nederlander?
Tja, wel logisch ook. Een premier zonder mandaat en met veel ruzie in zijn coalitie krijgt niets voor elkaar. Diens inbreng zou ik als Duitse kanselier of Franse president ook voor kennisgeving aannemen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 08:58 schreef xpompompomx het volgende:
Nederlandse EU-invloed 'verschrompeld' tijdens kabinet-Schoof
Bedankt weer voor het harde werk, rechts.
Stel dat Bontenbal premier wordt, dan zouden we alsnog een mindere positie kennen dan onder Rutte.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, wel logisch ook. Een premier zonder mandaat en met veel ruzie in zijn coalitie krijgt niets voor elkaar. Diens inbreng zou ik als Duitse kanselier of Franse president ook voor kennisgeving aannemen.
Maar goed, dit is wat je krijgt als je boze navelstaarders aan de macht helpt.
als je venrmogend bent met een kapitaalkrachtige eigen BV of groot aandeel daarin dan is het verstandig om VVD te stemmenquote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ken verschillende mensen die dat ook altijd doen, ze zijn allemaal vermogend dus zal daar wel mee te maken hebben.
Zeker. Rutte had uiteindelijk uitzonderlijk veel invloed voor Nederland maar we zijn in zeer korte tijd naar het andere uiterste gegaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Stel dat Bontenbal premier wordt, dan zouden we alsnog een mindere positie kennen dan onder Rutte.
Ik denk dat openbare basisscholen prima in staat zijn om onder het mom van maatschappijleer alle religies te behandelen, in mijn tijd gebeurde dat amper tot niet overigens. Weet niet of dat nu wel zo is. Echt les vanuit religieuze principes lijkt me verder onwenselijk. Wil je meer over een religie weten dan doe je dat via de kerk of moskee.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Religieus onderwijs in het geheel afschaffen is mijn devies. Religie belijden doe je maar lekker thuis of in een vereniging. Het heeft niets te maken met waar onderwijs voor bedoeld is nl het opdoen van kennis en vaardigheden.
Je hebt niets aan religie in de grote boze wereld. Het werkt samenwerking zelfs tegen.
Dat ligt er een beetje aan, we hebben op zich een sterke positie omdat we de vierde netto-betaler in de EU zijn en de vijfde of zesde economie van Europa hebben maar ook onder Rutte raakte Nederland geisoleerd. Pas in zijn laatste 2 jaar (en nadat Merkel was afgetaaid en hij de langstzittende regeringsleider was) krikte Rutte de Nederlandse positie wat op.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:57 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Stel dat Bontenbal premier wordt, dan zouden we alsnog een mindere positie kennen dan onder Rutte.
Goh, je verwacht het niet bij dat soort clubjes.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 10:44 schreef Gehenna het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Wat een politieke lichtgewichten zitten er toch bij JA21, de tering zeg![]()
Volkomen los van het onderwerp, maar dit is een veelgemaakte taalfout waar ik VERSCHRIKKELIJKE JEUK vam krijg en zie, dan moet ik krabbelen.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
On ee zeker niet , dat ben ik ook niet als modern gepensioneerde zijnde
Atheďstisch onderwijs dan ook afschaffen, want atheďsme is ook een religie.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 09:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Religieus onderwijs in het geheel afschaffen is mijn devies. Religie belijden doe je maar lekker thuis of in een vereniging. Het heeft niets te maken met waar onderwijs voor bedoeld is nl het opdoen van kennis en vaardigheden.
Je hebt niets aan religie in de grote boze wereld. Het werkt samenwerking zelfs tegen.
Hardop gelachen. Want dat is het juist niet.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Atheďstisch onderwijs dan ook afschaffen, want atheďsme is ook een religie.
Jij gelooft dat er geen God is, je kunt onmogelijk beweren dat je dat zeker weet.quote:Op donderdag 23 oktober 2025 12:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hardop gelachen. Want dat is het juist niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |