Ben het wel met je eens, maar vrees een beetje dat mensen die toch al op deze partijen zouden stemmen er zo naar kijken en mensen die dat niet zouden doen, niet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Overigens vond ik het een verademing om een dergelijk debat te zien, liet me bijna denken aan de tijd voor het populisme. En voor mij persoonlijk ook wel eens prettig dat geschreeuw en geblèr van Wilders er eens niet steeds doorheen te horen.
Ik wens hem alle veiligheid en vrijheid toe begrijp me niet verkeerd, maar ik gun ons een debat met fatsoenlijke omgangsvormen. Saai? Misschien, maar alsnog beter dan populisme.
De weerstand tegen Timmermans als kans op MP is behoorlijk groot, denk niet dat die partij de grootste wordt (weet wel bijna zeker, durf er bijna op te gokken). Bovendien zit Timmermans echt in zijn politieke nadagen en heeft nu al beslist (bron onbekend) dat ie geen minister wil worden in een volgend kabinet maar dan terug naar de kamer gaat. Tja..quote:Op maandag 13 oktober 2025 00:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denkt hij zo? Of raad je maar wat.
Ter herinnering.. de laatste keer dat de Pvda meer dan 40 zetels won voor de Tweede kamer was in 1998
Mag niet in NL.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De weerstand tegen Timmermans als kans op MP is behoorlijk groot, denk niet dat die partij de grootste wordt (weet wel bijna zeker, durf er bijna op te gokken).
Mij lijkt dat de partijtoppen en leden weldenkende mensen zijn. En hun afweging was dat een sterke links partij alleen kon bestaan met een fusie.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:10 schreef Firuze60 het volgende:
PS, die hele fusie tussen GL en PvdA sloeg ook werkelijk nergens op, halfslachtig gedoe, je fuseert en pakt dan een nieuwe naam. Het CDA is er groot door geworden ooit.
Klopt, ARP, CHU en KVP werden CDA. Geen ARP/CHU/KVPquote:Op maandag 13 oktober 2025 01:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de partijtoppen en leden weldenkende mensen zijn. En hun afweging was dat een sterke links partij alleen kon bestaan met een fusie.
Niks halfslachtig, hoor. En men wist dat binnen de partijen sommige leden tegen de fusie zijn. Dan weer dat er diverse stromingen zijn in één verband en dat kan conflicten betekenen.
Het CDA fuseerde intertijd om één sterke christelijke partij mogelijk te maken. Ook daar wist men dat de stromingen kunnen botsen
Klaver zou een lachertje zijn geweest.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De weerstand tegen Timmermans ...
Best jammer dat GL/PvdA toch deze man als lijsttrekker heeft gekozen, maar ja, ze hadden weinig keus.
https://x.com/jpaternotte/status/1977463278361350554quote:12 jaar lang zwaaiden VVD'ers de scepter op het ministerie van asiel. Daarna hielp de VVD Marjolein Faber aan de baan. Geen asielmaatregelen haalden de eindstreep.
Conclusie van Yesilgöz: "Het ligt allemaal aan Timmermans, Bontenbal en Jetten."
Om hier nog even op terug te komen:quote:Op zondag 12 oktober 2025 13:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat voor soort bron gebruik je voor dit soort beweringen? Ik kan geen onderbouwing vinden. Ook jouw eerdere opmerking over de jaren 90 valt niet te staven met cijfers. Volgens het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80059ned
[ code verwijderd ]
Ik kan in deze cijfers jouw beweringen niet terug zien. De piek van asielaanvragen was niet midden jaren 90, maar in 2000. De huidige instroom is al 10 jaar hoger dan het ooit geweest is in de jaren 90 (als we corona er even uit halen). Na 2000 nam het flink af, maar in 2015 dus weer toe (zoals ik al zei). Het zou best kunnen dat er na 2000 bezuinigd is op opvang, maar niet in zoverre mate dat die piek in 2015 niet kon worden opgevangen. Het probleem is vooral dat het verval na de piek significant minder is dan eerdere situaties.
Als je de laatste 10 jaar pakt dan is er geen enkele andere periode van 10 jaar met zo'n consequent hoge instroom. De piek is net zo hoog als in 2000 (edit: dit is niet zo, omdat tot 2007 alle volgende verzoeken ook in dit getal zaten, dus de werkelijke instroom vanaf 2010 in de tabel is dus nog hoger dan daar staat), maar er is nauwelijks een daling te zien van die piek in de afgelopen 10 jaar met uitzondering van de coronajaren. Dit is overduidelijk een compleet andere situatie die nog nooit eerder is voorgekomen. De cijfers zijn hier heel duidelijk over.
Kijk, ik vind het prima als jij zegt dat jouw overtuiging is dat we al deze mensen op moeten vangen en dus daarom een opvangcrisis hebben omdat we niet genoeg opvang bouwen. Daar verschillen we dan van mening over, maar dat gaat over politiek dus dat is logisch. Maar je moet wel de werkelijkheid erkennen, de instroom is historisch hoog en dat is al een decennium zo.
Vergeet overigens ook niet dat het inwillingspercentage ook enorm hoog is geweest, dus veel meer van die verzoeken zijn ook daadwerkelijk goedgekeurd dan in het verleden. Voor Syriërs en Eritreërs was dat tot voor kort nagenoeg 100%. De gevolgen van dat soort beleid laat zich raden: meer mensen maken de overtocht en ook meer veiligelanders gaan het proberen.
GL/PvdA fuseren pas komend voorjaar na de gemeenteraad helemaal en krijgen dan een nieuwe naam, het was anders niet haalbaar blijkbaar.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Klopt, ARP, CHU en KVP werden CDA. Geen ARP/CHU/KVP![]()
Het lijkt mij ook een slimme zet geweest. Je ziet wat rechts heeft aan een gefragmenteerd geheel met FVD/JA21/BBB/VVD/SGP.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de partijtoppen en leden weldenkende mensen zijn. En hun afweging was dat een sterke links partij alleen kon bestaan met een fusie.
Niks halfslachtig, hoor. En men wist dat binnen de partijen sommige leden tegen de fusie zijn. Dan weer dat er diverse stromingen zijn in één verband en dat kan conflicten betekenen.
Waar komen deze getallen vandaan Michael, waar gaan die over?quote:Op zondag 12 oktober 2025 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, maar iedere oudere wordt nu met 450 euro netto gestraft als ie toch weer gaat samenwonen, datis met 2 personen 900 euro, per maand nou dan laat je het wel, maar waarom de ouderen niet allemaal samem in een thuisplusflat?
dan kan men elkaar helpen
breng de doorstroom op gang
Hij doelt op dit verschil:quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar komen deze getallen vandaan Michael, waar gaan die over?
Helemaal eens. Verder hebben Timmermans en Yesilgoz wel definitief bewezen dat ze de gunfactor missen qua premiersbonus.quote:Op maandag 13 oktober 2025 01:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Overigens vond ik het een verademing om een dergelijk debat te zien, liet me bijna denken aan de tijd voor het populisme. En voor mij persoonlijk ook wel eens prettig dat geschreeuw en geblèr van Wilders er eens niet steeds doorheen te horen.
Ik wens hem alle veiligheid en vrijheid toe begrijp me niet verkeerd, maar ik gun ons een debat met fatsoenlijke omgangsvormen. Saai? Misschien, maar alsnog beter dan populisme.
Tegelijk zijn mensen gewend aan kosten als onderhoud, electra, etc. etc. Net als bij een auto hebben veel mensen (volgens mij) geen idee hoeveel dit allemaal kost. Maar minder AOW is meteen wel 1 tastbaar bedrag.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij doelt op dit verschil:
https://www.svb.nl/nl/aow/bedragen-aow/aow-bedragen
Alleen vergeet hij steeds te noemen dat het je huur/hypotheek (of een bedrag op een spaarrekening waar je rente over kunt vangen), onderhoud, gas/electra, aanschaf nieuwe apparaten als ze stuk gaan en boodschappen scheelt als je samen woont, je bent samenwonend echt wel een stuk goedkoper uit. Daarnaast moet je echt wel een echte Scrooge zijn als je niet je ideale woonsituatie kiest vanwege zo'n klein verschil.
Dit gaat namelijk nooit op voor minima, een 2e huurappartement/huis is vrijwel altijd meer dan die paar honderd euro.
Je kan gewoon radicaal rechts doen door te zeggen dat het wel degelijk aan Timmermans en Jetten ligt omdat alle ambtenaren en rechters links zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2025 06:53 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
https://x.com/jpaternotte/status/1977463278361350554
D66 is verre van mijn partij maar hij heeft wel gelijk.
Gas en electra zie je gewoon maandelijks van je rekening gaan, huur of hypotheek ook. Voor de meeste mensen zijn die 2 samen al ruim over die 400 euro heen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tegelijk zijn mensen gewend aan kosten als onderhoud, electra, etc. etc. Net als bij een auto hebben veel mensen (volgens mij) geen idee hoeveel dit allemaal kost. Maar minder AOW is meteen wel 1 tastbaar bedrag.
Wat de vraag oproept ten koste van wie de winst dan gaat. En dan kom je al vrij snel uit bij Timmermans. En misschien nog wat Volt-stemmers.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:24 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Helemaal eens. Verder hebben Timmermans en Yesilgoz wel definitief bewezen dat ze de gunfactor missen qua premiersbonus.
Bontenbal deed op het oog weinig verkeerd, maar denk dat vooral Jetten heel veel heeft gewonnen gisteren.
50 euro? Ik denk dat een reservering van ¤300 per maand voor onderhoud van een rijtjeshuis realistischer is.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gas en electra zie je gewoon maandelijks van je rekening gaan, huur of hypotheek ook. Voor de meeste mensen zijn die 2 samen al ruim over die 400 euro heen.
Heb je daarnaast ook nog wat minder duidelijke kosten idd. Onderhoud, inboedel en opstalverzekering (die gaan niet altijd per maand, maar kosten je ook rond de 50 euro). Daar moet je dan inderdaad iets beter voor kijken. Maar het is vrijwel nooit zo dat je goedkoper uit bent als je niet samen gaat wonen.
Er is helaas onder het electoraat een aanzienlijke voedingsbodem voor dit soort retoriek. Je komt er alleen als land geen steek verder mee. Sterker nog, het brengt de democratische rechtstaat alleen maar in gevaar. Daarom moet je vanaf nu dit soort partijen echt buiten het dagelijks bestuur houden. Dat is wat anders dan hun kiezers niet serieus nemen overigens, want die zorgen kun je zeker meenemen in het ontwikkelen van eigen plannen, zoals bijvoorbeeld voor migratie en de woningmarkt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan gewoon radicaal rechts doen door te zeggen dat het wel degelijk aan Timmermans en Jetten ligt omdat alle ambtenaren en rechters links zijn.
Wereldwijd is dit tegenwoordig onder radicaal rechts een favoriet frame, zo valt me op.
Ik denk dat aan het niet samen gaan wonen van mensen met een AOW niet alleen, hoewel ook, de AOW zelf ten grondslag ligt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tegelijk zijn mensen gewend aan kosten als onderhoud, electra, etc. etc. Net als bij een auto hebben veel mensen (volgens mij) geen idee hoeveel dit allemaal kost. Maar minder AOW is meteen wel 1 tastbaar bedrag.
Te hooggespannen en bedacht?quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:51 schreef KaheemSaid het volgende:
Verder vond ik het gister zo wonderbaarlijk dat de inbrenger, in mijn ogen, allemaal slecht scoorden op de zelfgekozen (en dus voorbereide) debatjes.
Alles ligt aan links of asielzoekers. Lekker makkelijk want dan hoef je zelf nooit verantwoordelijkheid te nemen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan gewoon radicaal rechts doen door te zeggen dat het wel degelijk aan Timmermans en Jetten ligt omdat alle ambtenaren en rechters links zijn.
Wereldwijd is dit tegenwoordig onder radicaal rechts een favoriet frame, zo valt me op.
50 euro stond voor de verzekeringen, daar staat het gelijk achter.quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
50 euro? Ik denk dat een reservering van ¤300 per maand voor onderhoud van een rijtjeshuis realistischer is.
En je energielasten nemen natuurlijk wel degelijk toe als je met meer mensen in een huis woont. Immers ga je meer douchen, meer wassen, meer apparatuur etc.
En wij ook doordat hij thuis bleef. Even af van dat eindeloze venijn en gespuug met polariserende slogans in een debat.quote:Op zondag 12 oktober 2025 23:28 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Wilders ook door thuis te blijven.
Dat doet echt wel geweld aan de werkelijkheid dat je alleen meer kwijt bent dan de helft van samen. En de AoW is al onbetaalbaar en de AOW als basisinkomen moeten we de komende jaren toch ooit afschaffen, als je hem nog duurder maakt zou dat toch wel tegelijk moeten.quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het zou schelen als de AOW ongewijzigd blijft. Gewoon het hoge bedrag dat nu voor alleenstaanden is het enige bedrag maken, ongeacht hoe en waar je woont.
over de korting als je gaat samenwonen , dus twee ouderen met ieder AOWquote:Op maandag 13 oktober 2025 08:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waar komen deze getallen vandaan Michael, waar gaan die over?
1527,36 - 1045 = 480 euro maal 2 is 960 euro netto per maandquote:Op maandag 13 oktober 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij doelt op dit verschil:
https://www.svb.nl/nl/aow/bedragen-aow/aow-bedragen
Daarnaast moet je echt wel een echte Scrooge zijn als je niet je ideale woonsituatie kiest vanwege zo'n klein verschil.
Ik vind sowieso dat peilingen, en de opwaartse of neerwaartse tendens van een partij daarin, teveel invloed hebben op de verkiezingen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:06 schreef Bluesdude het volgende:
Tip: volg de peilingen niet.
80% zwevende kiezers en veel kiezers noemen een partij van keuze aan de peilbureau's, maar op de laatste dag kiest men wat anders.
Dan blijven mensen apart wonen. De stap is al groot en eng genoeg, dus als het financieel ook nog inleveren betekent, doen ze het niet. Dus blijven ze de hogere AOW ontvangen en stromen ze niet door waardoor er geen huizen vrij komen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doet echt wel geweld aan de werkelijkheid dat je alleen meer kwijt bent dan de helft van samen. En de AoW is al onbetaalbaar en de AOW als basisinkomen moeten we de komende jaren toch ooit afschaffen, als je hem nog duurder maakt zou dat toch wel tegelijk moeten.
Tja, een al onbetaalbare AOW nog duurder maken is echt geen optie. Dan moet hij eerst goedkoper worden gemaakt door hem inkomensafhankelijk te maken. En dan krijg je vanzelf ook verschil tussen wel of niet samenwonend, aangezien je dan met verzamelinkomens zult moeten gaan werken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan blijven mensen apart wonen. De stap is al groot en eng genoeg, dus als het financieel ook nog inleveren betekent, doen ze het niet. Dus blijven ze de hogere AOW ontvangen en stromen ze niet door waardoor er geen huizen vrij komen.
er zijn zat mensen die alleen AOW hebben en dat is 50% van het miniumloon, nou dab heb jij geen autotje meerquote:Op maandag 13 oktober 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doet echt wel geweld aan de werkelijkheid dat je alleen meer kwijt bent dan de helft van samen. En de AoW is al onbetaalbaar en de AOW als basisinkomen moeten we de komende jaren toch ooit afschaffen, als je hem nog duurder maakt zou dat toch wel tegelijk moeten.
daaarom thuisplusflats bouwenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan blijven mensen apart wonen. De stap is al groot en eng genoeg, dus als het financieel ook nog inleveren betekent, doen ze het niet. Dus blijven ze de hogere AOW ontvangen en stromen ze niet door waardoor er geen huizen vrij komen.
De AOW is 70% van het minimumloon.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn zat mensen die alleen AOW hebben en dat is 50% van het miniumloon, nou dab heb jij geen autotje meer
juist dus dan ga je niet samen wonen, dan maar wat vaker uit logeren gaan thermostaat naar benee , deur dicht en toedeloe tot over een paar maand misschienquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De AOW is 70% van het minimumloon.
''voor een alleenstaande is dit een bruto maandbedrag van ¤1.612,44''
Volgens AI zou dit wel maar liefst 14,4 miljard kosten.quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat aan het niet samen gaan wonen van mensen met een AOW niet alleen, hoewel ook, de AOW zelf ten grondslag ligt.
Het feit dat dat bedrag ineens naar beneden gaat, zal zeker geen goed doen, maar ik denk dat de huidige huizencrisis er ook aan bijdraagt. Want wat nou als je het wel leuk kunt hebben samen, maar blijkt dat samenwonen toch niet (meer) je ding is? Hoe ga je dan weer uit elkaar?
En ook: wil je (beiden) een stukje zelfstandigheid en onafhankelijkheid opgeven door bij elkaar te gaan wonen? Ook financieel, want je inkomen wordt lager, ook al worden sommige kosten ook lager. En wat te doen als er sprake is van een eigen huis? Hoe doe je dat met verdelen van de kosten? Verkoopt de een het huis?
Ik denk wel dat het zou schelen als de AOW ongewijzigd blijft. Gewoon het hoge bedrag dat nu voor alleenstaanden is het enige bedrag maken, ongeacht hoe en waar je woont.
Ik zei dus ook "stoppen als basisinkomen", niet "stoppen met de AOW". Alleen AOW krijgen naast een pensioen van meer dan 3000 per maand slaat eigenlijk nergens op, voor je pensioen krijg je ook geen extra basisinkomen naast zo'n inkomen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn zat mensen die alleen AOW hebben en dat is 50% van het miniumloon, nou dab heb jij geen autotje meer
De hypotheekrente afrrek kost 11, 3 miljard euro per jaarquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei dus ook "stoppen als basisinkomen", niet "stoppen met de AOW". Alleen AOW krijgen naast een pensioen van meer dan 3000 per maand slaat eigenlijk nergens op, voor je pensioen krijg je ook geen extra basisinkomen naast zo'n inkomen.
Natuurlijk kun je AOW van mensen die er van moeten rondkomen of die er slechts een paar honderd euro naast krijgen niet afpakken, dat suggereert ook niemand.
Alleen als we niks doen, kost alleen de AOW al meer dan 8 miljard meer dan nu in 2040, met minder werkenden. Aangezien de AOW een puur omslagstelsel is waarbij huidige werkenden moeten betalen voor huidige AOW'ers, is dat gewoon geen optie.
Dus thuisplusflats gaan bouwenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:
Er zijn in 2040 2 werkenden voor 1 AOW'er.
https://www.svb.nl/nl/per(...)gerechtigden-in-2040
Als je iedereen dus 1600 euro in de maand geeft als AOW, is iedere werkende 800 euro per maand kwijt om die AOW te betalen. Lijkt me volledig onbetaalbaar.
Nee, de hypotheekrente aftrek levert de staatskas 11,3 miljard euro minder op. Dus dat is al een wat vreemde vergelijking. Zou je ook kunnen vertellen wat de AOW jaarlijks kost (dus de inleg - de uitgaven)quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hypotheekrente afrrek kost 11, 3 miljard euro per jaar
Premie belaten is recht op AOWquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei dus ook "stoppen als basisinkomen", niet "stoppen met de AOW". Alleen AOW krijgen naast een pensioen van meer dan 3000 per maand slaat eigenlijk nergens op, voor je pensioen krijg je ook geen extra basisinkomen naast zo'n inkomen.
De hypotheekrenteaftrek is een belastingkorting, geen uitgave van de overheid. Appels en peren vergelijken. Al zijn er steeds meer ministers die dat verschil ook niet begrijpen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hypotheekrente afrrek kost 11, 3 miljard euro per jaar
Ik denk op zich dat (deels) inkomensafhankelijk maken wel terecht zou zijn. Van de andere kant is het ook wel krom om mensen die wel hun best gedaan hebben om een pensioen bij elkaar te sparen dan te straffen met een grote korting op de AOW of zelfs geen AOW.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, een al onbetaalbare AOW nog duurder maken is echt geen optie. Dan moet hij eerst goedkoper worden gemaakt door hem inkomensafhankelijk te maken. En dan krijg je vanzelf ook verschil tussen wel of niet samenwonend, aangezien je dan met verzamelinkomens zult moeten gaan werken.
Ik denk dat we landelijk trouwens eerder over tientallen mensen spreken die hierom niet gaan samenwonen dan duizenden.
Premie betalen is recht op WW, premie betalen is recht op WAO. Alleen allebei wel alleen als je het nodig hebt. Waarom zou dat bij 67 plots veranderen? Het is echt de grootste fout in ons belastingstelsel dat we mensen met soms zelfs miljoenen op de bank vanaf hun 67e plots een basisinkomen geven.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Premie belaten is recht op AOW
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet helemaal goed had ingeschat. Dat is wel een enorme kostenpost.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:30 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens AI zou dit wel maar liefst 14,4 miljard kosten.
Voelt het ook onterecht dat er werkenden zijn die nooit gebruik maken van WW en WAO, waar ze maandelijks voor betalen? Zo nee, wat is dan het verschil met een inkomensverzekering voor na de pensioengerechtigde leeftijd, ipv bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid?quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk op zich dat (deels) inkomensafhankelijk maken wel terecht zou zijn. Van de andere kant is het ook wel krom om mensen die wel hun best gedaan hebben om een pensioen bij elkaar te sparen dan te straffen met een grote korting op de AOW of zelfs geen AOW.
Als je de AOW inkomensafhankelijk maakt, stop ik ook met premie betalen. Zelfde verhaal met kinderbijslag.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je AOW van mensen die er van moeten rondkomen of die er slechts een paar honderd euro naast krijgen niet afpakken, dat suggereert ook niemand.
Alleen als we niks doen, kost alleen de AOW al meer dan 8 miljard meer dan nu in 2040, met minder werkenden. Aangezien de AOW een puur omslagstelsel is waarbij huidige werkenden moeten betalen voor huidige AOW'ers, is dat gewoon geen optie.
Toen mijn oma het verpleeghuis in draaide, moest ze al haar spaargeld opmaken aan een torenhoge eigen bijdrage, terwijl iemand die decennialang alles heeft verbrast een paar knaken betaalde. Voor dezelfde zorg. Ik heb daar een zeer pittige mening over. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, maar dit vind ik niet uit te leggen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk op zich dat (deels) inkomensafhankelijk maken wel terecht zou zijn. Van de andere kant is het ook wel krom om mensen die wel hun best gedaan hebben om een pensioen bij elkaar te sparen dan te straffen met een grote korting op de AOW of zelfs geen AOW.
Je zou bijvoorbeeld ook bij mensen die dat willen de AOW later in kunnen laten gaan. Ik ven 3 jaar ouder dan mijn man en zou dus eerder kunnen stoppen met werken. Maar misschien kan en wil ik nog wel drie jaar doorwerken zodat we tegelijk met pensioen kunnen. Op dit moment start je AOW simpelweg op de AOW-gerechtigde leeftijd.
In principe zijn de eerste risicoverzekeringen, en die hebben we natuurlijk genoeg. Opstalverzekering, reisverzekering, ziektekostenverzekering, allemaal verzekeringen waar genoeg mensen zelden tot nooit gebruik van maken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voelt het ook onterecht dat er werkenden zijn die nooit gebruik maken van WW en WAO, waar ze maandelijks voor betalen? Zo nee, wat is dan het verschil met een inkomensverzekering voor na de pensioengerechtigde leeftijd, ipv bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid?
Niemand wil in een flat wonen waar nog net niet op de voorgevel staat dat het de eindhalte is. Daar is weinig tot geen animo voor en ik snap dat wel.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus thuisplusflats gaan bouwen
Nou dat dus.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toen mijn oma het verpleeghuis in draaide, moest ze al haar spaargeld opmaken aan een torenhoge eigen bijdrage, terwijl iemand die decennialang alles heeft verbrast een paar knaken betaalde. Voor dezelfde zorg. Ik heb daar een zeer pittige mening over. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, maar dit vind ik niet uit te leggen.
Hard werken en een spaarpotje opbouwen loont niet in dit toeslagenparadijs.
Dat ligt toch echt aan de opzet van dergelijke complexen en is een heel persoonlijke keuze. Maar serviceflats zijn volgens mij behoorlijk gewild, aangezien er lange wachtlijsten voor een hoop complexen zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niemand wil in een flat wonen waar nog net niet op de voorgevel staat dat het de eindhalte is. Daar is weinig tot geen animo voor en ik snap dat wel.
De andere optie is gewoon alle werkenden arm. Aangezien de AOW in 2040 gewoon niet meer te betalen is als omslagstelsel. 1 AOWer op 2 werkenden kan gewoon niet. Optie 3 is de AOW afschaffen en dat is echt geen optie.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je de AOW inkomensafhankelijk maakt, stop ik ook met premie betalen. Zelfde verhaal met kinderbijslag.
Doorgeslagen nivellering. Iedereen die meer dan modaal verdient mag voor alles de hoofdprijs betalen maar kan nergens aanspraak op maken.
hypotheektoeslag kost 11, 3 miljard euro meer dan de bijstand en kinderbijslag smenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet helemaal goed had ingeschat. Dat is wel een enorme kostenpost.
Ga je die fout 2x in een paar minuten herhalen?quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hypotheektoeslag kost 11, 3 miljard euro meer dan de bijstand en kinderbijslag smen
Daar is heel veel animo voorquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niemand wil in een flat wonen waar nog net niet op de voorgevel staat dat het de eindhalte is. Daar is weinig tot geen animo voor en ik snap dat wel.
De vergelijking met schadeverzekeringen gaat dan ook volledig mank. Dat zijn verzekeringen die je afsluit omdat je de gedekte risico’s niet kan of wil dragen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In principe zijn de eerste risicoverzekeringen, en die hebben we natuurlijk genoeg. Opstalverzekering, reisverzekering, ziektekostenverzekering, allemaal verzekeringen waar genoeg mensen zelden tot nooit gebruik van maken.
Oud worden we als het goed is allemaal. Ik ben me drie slagen in de rondte aan het sparen om een aanvullend pensioen te hebben, aangezien ik nooit via een werkgever pensioen heb opgebouwd. Als ik dan geen AOW meer krijg omdat ik nu mijn best heb gedaan om te sparen, en straks alsnog op een houtje kan bijten omdat ik geen AOW krijg, zie ik geen reden om zelf te blijven sparen.
Oud worden wordt zo wel steeds meer iets om bang van te worden. De overwaarde van je huis als pensioen? Flink belasten die hap. AOW? Niet als je zelf je best gedaan hebt om te sparen. Beleggingen en spaargeld? Jammer, gaan we ook flink belasten.
Dat wordt een hele schrale oude dag.
N=3. Als er veel vraag was geweest dan waren er wel meer van dit soort voorzieningen geweest.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar is heel veel animo voor
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html
Je haal pensioen en AOW door elkaar of je bedoelt dat mensen met een goed pensioen geen AOW nodig hebbenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De vergelijking met schadeverzekeringen gaat dan ook volledig mank. Dat zijn verzekeringen die je afsluit omdat je de gedekte risico’s niet kan of wil dragen.
AOW is feitelijk een soort lijfrente waarvoor je nu elke maand geld inlegt en als je met pensioen gaat begint die lijfrente met uitkeren. Je kan niet nu in één keer iedereen de uitkering door de neus boren. Dan verander je halverwege het spel de regels. Je kan natuurlijk ook vroegtijdig komen te overlijden en dan krijg je niks - maar dat is bij normale lijfrenten dan meestal ook het geval.
Als ik nu al weet dat ik niet in aanmerking kom voor AOW omdat mijn inkomen of eigen vermogen te hoog is, dan wil ik ook een keus hebben om geen premie in te leggen. Anders zou het pure diefstal zijn.
Nee, dat is het niet. AOW is geen inleg, het is een omslagstelsel. De premie die je nu betaalt gaat niet naar een potje voor jouw latere AOW, maar gaat dezelfde maand nog op aan de huidige ouderen. AOW is een omslagstelsel, per jaar komt daar exact evenveel binnen als er uit gaat. Het slaat dus nergens op om het een lijfrente te noemen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
AOW is feitelijk een soort lijfrente waarvoor je nu elke maand geld inlegt en als je met pensioen gaat begint die lijfrente met uitkeren.
Als je slim bent bouw je sowieso je eigen financiële reddingsboot zodat je niet afhankelijk bent van dit soort regelingen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
De andere optie is gewoon alle werkenden arm. Aangezien de AOW in 2040 gewoon niet meer te betalen is als omslagstelsel. 1 AOWer op 2 werkenden kan gewoon niet. Optie 3 is de AOW afschaffen en dat is echt geen optie.
Nee.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Premie belaten is recht op AOW
Het is geen spel, het is het leven. En als je niks doet, maak je het leven voor werkenden in 2040 onmogelijk.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je slim bent bouw je sowieso je eigen financiële reddingsboot zodat je niet afhankelijk bent van dit soort regelingen.
Maar je moet niet halverwege het spel de regels aanpassen.
Nee ik haal niks door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon, daar heeft de overheid niets mee te maken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je haal pensioen en AOW door elkaar of je bedoelt dat mensen met een goed pensioen geen AOW nodig hebben
Dat is uitgesteld loon als je bij een werkgever werkt die aan pensioenopbouw doet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee ik haal niks door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon, daar heeft de overheid niets mee te maken.
En AOW is dus geen uitgesteld loon, maar een rechtstreekse betaling van jongeren aan ouderen. Zonder dat daar een spaarpot of belofte aan te pas komt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee ik haal niks door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon, daar heeft de overheid niets mee te maken.
ook dan i(zoals met ZZP ers ) is het uitgesteld loon en staat vast tot 5 jaar voor de AOW leeftijdquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:05 schreef miss_sly het volgende:
Ik moet het zelf doen, dan is het gewoon sparen/beleggen.
Fair enough, maar stel dat jij zelf een voorziening zou optuigen bij een pensioenprovider of bijvoorbeeld een of andere levensverzekering, dan is dat nog steeds iets tussen jouw en die uitvoerder en staat de overheid erbuiten.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is uitgesteld loon als je bij een werkgever werkt die aan pensioenopbouw doet.
Jij legt als het goed is bruto in en krijgt het later, dat is dus gewoon je eigen loon uitstellen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is uitgesteld loon als je bij een werkgever werkt die aan pensioenopbouw doet.
Hoe is een spaarrekening uitgesteld loon? Snap jij het verschil tussen inkomen en vermogen?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ook dan i(zoals met ZZP ers ) is het uitgesteld loon en staat vast tot 5 jaar voor de AOW leeftijd
Daarom moet de overheid het pensioenpercentage verlagen van gemiddled 28% naar 15 % dan kunnen mensen zelf ook wat doenquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Fair enough, maar stel dat jij zelf een voorziening zou optuigen bij een pensioenprovider of bijvoorbeeld een of andere levensverzekering, dan is dat nog steeds iets tussen jouw en die uitvoerder en staat de overheid erbuiten.
Als je een pensioenspaarrekening hebt, mag je daar bruto salaris inleggen. Dan is het dus gewoon het uitstellen van de uitbetaling (en belasting) van je eigen loon.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe is een spaarrekening uitgesteld loon? Snap jij het verschil tussen inkomen en vermogen?
De overheid kan beter het heffingsvrij vermogen optrekken naar 150k zodat Jan Modaal met een spaarpotje en een paar aandelen niet wordt genaaid, terwijl je het geld ophaalt bij de grote jongens.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daarom moet de overheid het pensioenpercentage verlagen van gemiddled 28% naar 15 % dan kunnen mensen zelf ook wat doen
De overheidis druk bezig met de caravanbewoners te naaien en jij wilt hen dat moeilijk gaan kmaken??quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De overheid kan beter het heffingsvrij vermogen optrekken naar 150k zodat Jan Modaal met een spaarpotje en een paar aandelen niet wordt genaaid, terwijl je het geld ophaalt bij de grote jongens.
Die 50k is veel te laag als je kijkt hoeveel eigen geld je overal voor moet inbrengen anno 2025. Auto kopen? Helft van het potje leeg. Kleine verbouwing? Geld op.
Ander huis? 50k overbieden.
De schuldenindustrie moet wel blijven draaien natuurlijk.
Wat hebben caravanbewoners ermee te maken?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De overheidis druk bezig met de caravanbewoners te naaien en jij wilt hen dat moeilijk gaan kmaken??
Die leven hun droom. Niks leveren, veel cashen. Af en toe iets roepen over die bruinen die ons land verpesten.quote:
Momenteel betaal je bij iedere 10k boven de 57k belasting over 144 euro. Met het belastingtarief van 36% is dat 51 euro per 10.000 euro vermogen boven de 57k. Dat lijkt me niet heel zwaar belast, net 3 euro in de maand.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De overheid kan beter het heffingsvrij vermogen optrekken naar 150k zodat Jan Modaal met een spaarpotje en een paar aandelen niet wordt genaaid, terwijl je het geld ophaalt bij de grote jongens.
Die 50k is veel te laag als je kijkt hoeveel eigen geld je overal voor moet inbrengen anno 2025. Auto kopen? Helft van het potje leeg. Kleine verbouwing? Geld op.
Ander huis? 50k overbieden.
De schuldenindustrie moet wel blijven draaien natuurlijk.
dat valt onder overige bezittingenquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat hebben caravanbewoners ermee te maken?
quote:Het forfait voor overige bezittingen stijgt met 1,78%-punt per 2026 naar 7,78%. Het forfaitaire rendement voor overige bezittingen stijgt doordat vanaf 2026 ook huurinkomsten en voordelen als gevolg van eigen gebruik van onroerende zaken worden meegerekend.16 sep 2025
forfaitair vermogen daalt in 2026 naar 51.000 euroquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel betaal je bij iedere 10k boven de 57k belasting over 144 euro. Met het belastingtarief van 36% is dat 51 euro per 10.000 euro vermogen boven de 57k. Dat lijkt me niet heel zwaar belast, net 3 euro in de maand.
Doe nou niet alsof we vermogens hier zwaar belasten.
quote:In het kort: In box 3 betaal je belasting over je vermogen, zoals spaargeld, beleggingen en een tweede woning. In fiscaal jaar 2025 geldt een heffingsvrij vermogen van ¤ 57.684 per persoon (¤ 115.368 voor fiscale partners) in box 3.
In 2026 gaat de vrijstelling omlaag naar ¤ ¤ 51.396.
Speelt natuurlijk wel mee dat 57k helemaal geen vermogen is.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel betaal je bij iedere 10k boven de 57k belasting over 144 euro. Met het belastingtarief van 36% is dat 51 euro per 10.000 euro vermogen boven de 57k. Dat lijkt me niet heel zwaar belast, net 3 euro in de maand.
Doe nou niet alsof we vermogens hier zwaar belasten.
en dan geeft Jan met een BV zich zelf een extra hypotheek tot 100% van de WOZ uit eigen BVquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Speelt natuurlijk wel mee dat 57k helemaal geen vermogen is.
Waarbij je met een normale spaarrekening helemaal geen grote bedragen overhoudt aan rente aan het einde van het jaar.
In zoverre is het wel vreemd dat belasting op arbeid progressief is en belasting op vermogen niet en ook nog eens bij een laag bedrag begint waarbij Jan Modaal spaar gaat betalen.
Die 57k is feitelijk een gezonde buffer zodat je niet direct naar het schuldenloket hoeft als het even tegenzit.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Speelt natuurlijk wel mee dat 57k helemaal geen vermogen is.
Waarbij je met een normale spaarrekening helemaal geen grote bedragen overhoudt aan rente aan het einde van het jaar.
In zoverre is het wel vreemd dat belasting op arbeid progressief is en belasting op vermogen niet en ook nog eens bij een laag bedrag begint waarbij Jan Modaal spaar gaat betalen.
iedereen met een pensioen van > 1000 euro netto de AOW korten met 333 euro zou kunnenquote:Op maandag 13 oktober 2025 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
De andere optie is gewoon alle werkenden arm. Aangezien de AOW in 2040 gewoon niet meer te betalen is als omslagstelsel. 1 AOWer op 2 werkenden kan gewoon niet. Optie 3 is de AOW afschaffen en dat is echt geen optie.
dat is volgend jaar 51.396 euro en het jaar erop lager, men wil kost wat kost de caravanbewoners naaien,quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die 57k is feitelijk een gezonde buffer zodat je niet direct naar het schuldenloket hoeft als het even tegenzit.
Ach, geldt dat niet voor elke politici? Of heb jij de indruk dat de andere kant van het spectrum wel levert? Die schoppen toch ook simpelweg tegen alles aan?quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die leven hun droom. Niks leveren, veel cashen. Af en toe iets roepen over die bruinen die ons land verpesten.
Niet echt. Maar als je dat verschil niet meer kan zien dan heeft het ook geen enkele zin dat proberen uit te leggenquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:56 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Die schoppen toch ook simpelweg tegen alles aan?
Die 189 mensen die dat doen lijken me wat te weinig om beleid op te makenquote:Op maandag 13 oktober 2025 11:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan geeft Jan met een BV zich zelf een extra hypotheek tot 100% van de WOZ uit eigen BV
'niet echt, maar als jij mijn mening niet deelt dan heeft het ook geen zin om er verder over in gesprek te gaan'.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Niet echt. Maar als je dat verschil niet meer kan zien dan heeft het ook geen enkele zin dat proberen uit te leggen
Daarnaast gaat het niet om ergens tegen aan schoppen, maar hun voeten helemaal niet gebruiken
Ze gebruiken 1,44% in 2025: https://www.belastingdien(...)rlopige-aanslag-2025quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
forfaitair vermogen daalt in 2026 naar 51.000 euro
7,87% over 10.000 euro is 787 euro x 36% is 300 euro
[..]
Dit klopt. Rechts beleid heeft dat effectquote:Op maandag 13 oktober 2025 12:00 schreef Solispolar het volgende:
[..]
want de politiek levert al geruim 10 jaar niet
Het is geen spel, maar dingen die gewoon veranderen. Maar in die logica, áls je dus een AOW-wijziging wil doen kan dat eigenlijk pas als de laatste persoon die nu (ooit) recht gaat krijgen op AOW overleden is…dus ergens rond 2104 ofzo.quote:Op maandag 13 oktober 2025 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je slim bent bouw je sowieso je eigen financiële reddingsboot zodat je niet afhankelijk bent van dit soort regelingen.
Maar je moet niet halverwege het spel de regels aanpassen.
En dat allemaal door fouten bij invoering, maar ook foute gedachten als "premie betalen is recht op AOW", het is te weinig bekend dat de AOW een 100% omslagstelsel is. Dat je dus niet spaart voor jezelf, maar gewoon geld betaalt om huidige ouderen hun AOW te geven. Dat het je verder in principe nergens recht op geeft. Net zo min als nu belasting betalen je recht geeft op bepaalde zaken over 30 jaar.quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:04 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het is geen spel, maar dingen die gewoon veranderen. Maar in die logica, áls je dus een AOW-wijziging wil doen kan dat eigenlijk pas als de laatste persoon die nu (ooit) recht gaat krijgen op AOW overleden is…dus ergens rond 2104 ofzo.
dus een gezamelijk pensioen > van > 700 euro bruto levert een korting op de AOW op van 15% op het individueel belastbaar loonquote:Op maandag 13 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat allemaal door fouten bij invoering, maar ook foute gedachten als "premie betalen is recht op AOW", het is te weinig bekend dat de AOW een 100% omslagstelsel is. Dat je dus niet spaart voor jezelf, maar gewoon geld betaalt om huidige ouderen hun AOW te geven. Dat het je verder in principe nergens recht op geeft. Net zo min als nu belasting betalen je recht geeft op bepaalde zaken over 30 jaar.
Het is ook wel strijdig in het geheel van zaken versimpelen om dit soort basisvoorzieningen vervolgens inkomensafhankelijk te maken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat allemaal door fouten bij invoering, maar ook foute gedachten als "premie betalen is recht op AOW", het is te weinig bekend dat de AOW een 100% omslagstelsel is. Dat je dus niet spaart voor jezelf, maar gewoon geld betaalt om huidige ouderen hun AOW te geven. Dat het je verder in principe nergens recht op geeft. Net zo min als nu belasting betalen je recht geeft op bepaalde zaken over 30 jaar.
misschienis het beste om de hele pensioenpaarplicht te laten vallen dan of het huidig percentage van gemiddeld 28% te verlagen naar 15%quote:Op maandag 13 oktober 2025 12:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het is ook wel strijdig in het geheel van zaken versimpelen om dit soort basisvoorzieningen vervolgens inkomensafhankelijk te maken.
Ook straf je op deze manier de mensen die wel gespaard hebben en/of hebben gezorgd voor een oude dag voorziening.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |