abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219003595
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 09:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het zou schelen als de AOW ongewijzigd blijft. Gewoon het hoge bedrag dat nu voor alleenstaanden is het enige bedrag maken, ongeacht hoe en waar je woont.
Dat doet echt wel geweld aan de werkelijkheid dat je alleen meer kwijt bent dan de helft van samen. En de AoW is al onbetaalbaar en de AOW als basisinkomen moeten we de komende jaren toch ooit afschaffen, als je hem nog duurder maakt zou dat toch wel tegelijk moeten.
  maandag 13 oktober 2025 @ 09:54:11 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003606
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 08:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Waar komen deze getallen vandaan Michael, waar gaan die over?
over de korting als je gaat samenwonen , dus twee ouderen met ieder AOW
de samenwooonstraf endan zegt Jetten dat is wil dat men gaat woningdelen oO/ oO/ 8)7

quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 08:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij doelt op dit verschil:
https://www.svb.nl/nl/aow/bedragen-aow/aow-bedragen

Daarnaast moet je echt wel een echte Scrooge zijn als je niet je ideale woonsituatie kiest vanwege zo'n klein verschil.

1527,36 - 1045 = 480 euro maal 2 is 960 euro netto per maand

dus laat men een appartement of woning leeg staan want dan krijg je daar toch huursubsidie

Beter gaat men thuisplusflats bouwen voor ouderen dan komen er grote woningen vrij

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 13-10-2025 10:23:02 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219003660
Tip: volg de peilingen niet.
80% zwevende kiezers en veel kiezers noemen een partij van keuze aan de peilbureau's, maar op de laatste dag kiest men wat anders.
pi_219003667
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:06 schreef Bluesdude het volgende:
Tip: volg de peilingen niet.
80% zwevende kiezers en veel kiezers noemen een partij van keuze aan de peilbureau's, maar op de laatste dag kiest men wat anders.
Ik vind sowieso dat peilingen, en de opwaartse of neerwaartse tendens van een partij daarin, teveel invloed hebben op de verkiezingen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:14:00 #230
5428 crew  miss_sly
pi_219003695
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat doet echt wel geweld aan de werkelijkheid dat je alleen meer kwijt bent dan de helft van samen. En de AoW is al onbetaalbaar en de AOW als basisinkomen moeten we de komende jaren toch ooit afschaffen, als je hem nog duurder maakt zou dat toch wel tegelijk moeten.
Dan blijven mensen apart wonen. De stap is al groot en eng genoeg, dus als het financieel ook nog inleveren betekent, doen ze het niet. Dus blijven ze de hogere AOW ontvangen en stromen ze niet door waardoor er geen huizen vrij komen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219003737
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan blijven mensen apart wonen. De stap is al groot en eng genoeg, dus als het financieel ook nog inleveren betekent, doen ze het niet. Dus blijven ze de hogere AOW ontvangen en stromen ze niet door waardoor er geen huizen vrij komen.
Tja, een al onbetaalbare AOW nog duurder maken is echt geen optie. Dan moet hij eerst goedkoper worden gemaakt door hem inkomensafhankelijk te maken. En dan krijg je vanzelf ook verschil tussen wel of niet samenwonend, aangezien je dan met verzamelinkomens zult moeten gaan werken.

Ik denk dat we landelijk trouwens eerder over tientallen mensen spreken die hierom niet gaan samenwonen dan duizenden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2025 10:19:53 ]
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:22:18 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003762
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 09:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
er zijn zat mensen die alleen AOW hebben en dat is 50% van het miniumloon, nou dab heb jij geen autotje meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:24:12 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003774
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
daaarom thuisplusflats bouwen

dat is samenwonen zonder samenwonen , ofwel een bejaarden huis zonder bemoeizuchtig management
pi_219003782
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijn zat mensen die alleen AOW hebben en dat is 50% van het miniumloon, nou dab heb jij geen autotje meer
De AOW is 70% van het minimumloon.

''voor een alleenstaande is dit een bruto maandbedrag van ¤1.612,44''
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:27:23 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003790
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De AOW is 70% van het minimumloon.

''voor een alleenstaande is dit een bruto maandbedrag van ¤1.612,44''
juist dus dan ga je niet samen wonen, dan maar wat vaker uit logeren gaan thermostaat naar benee , deur dicht en toedeloe tot over een paar maand misschien

mar je kan ook je flat weg doen en je bij je kinderen inschrijven
pi_219003819
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 09:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat aan het niet samen gaan wonen van mensen met een AOW niet alleen, hoewel ook, de AOW zelf ten grondslag ligt.
Het feit dat dat bedrag ineens naar beneden gaat, zal zeker geen goed doen, maar ik denk dat de huidige huizencrisis er ook aan bijdraagt. Want wat nou als je het wel leuk kunt hebben samen, maar blijkt dat samenwonen toch niet (meer) je ding is? Hoe ga je dan weer uit elkaar?
En ook: wil je (beiden) een stukje zelfstandigheid en onafhankelijkheid opgeven door bij elkaar te gaan wonen? Ook financieel, want je inkomen wordt lager, ook al worden sommige kosten ook lager. En wat te doen als er sprake is van een eigen huis? Hoe doe je dat met verdelen van de kosten? Verkoopt de een het huis?

Ik denk wel dat het zou schelen als de AOW ongewijzigd blijft. Gewoon het hoge bedrag dat nu voor alleenstaanden is het enige bedrag maken, ongeacht hoe en waar je woont.
Volgens AI zou dit wel maar liefst 14,4 miljard kosten.
pi_219003821
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik zei dus ook "stoppen als basisinkomen", niet "stoppen met de AOW". Alleen AOW krijgen naast een pensioen van meer dan 3000 per maand slaat eigenlijk nergens op, voor je pensioen krijg je ook geen extra basisinkomen naast zo'n inkomen.

Natuurlijk kun je AOW van mensen die er van moeten rondkomen of die er slechts een paar honderd euro naast krijgen niet afpakken, dat suggereert ook niemand.

Alleen als we niks doen, kost alleen de AOW al meer dan 8 miljard meer dan nu in 2040, met minder werkenden. Aangezien de AOW een puur omslagstelsel is waarbij huidige werkenden moeten betalen voor huidige AOW'ers, is dat gewoon geen optie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2025 10:32:05 ]
pi_219003844
Er zijn in 2040 2 werkenden voor 1 AOW'er.
https://www.svb.nl/nl/per(...)gerechtigden-in-2040

Als je iedereen dus 1600 euro in de maand geeft als AOW, is iedere werkende 800 euro per maand kwijt om die AOW te betalen. Lijkt me volledig onbetaalbaar.
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:34:05 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003851
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zei dus ook "stoppen als basisinkomen", niet "stoppen met de AOW". Alleen AOW krijgen naast een pensioen van meer dan 3000 per maand slaat eigenlijk nergens op, voor je pensioen krijg je ook geen extra basisinkomen naast zo'n inkomen.

Natuurlijk kun je AOW van mensen die er van moeten rondkomen of die er slechts een paar honderd euro naast krijgen niet afpakken, dat suggereert ook niemand.

Alleen als we niks doen, kost alleen de AOW al meer dan 8 miljard meer dan nu in 2040, met minder werkenden. Aangezien de AOW een puur omslagstelsel is waarbij huidige werkenden moeten betalen voor huidige AOW'ers, is dat gewoon geen optie.
De hypotheekrente afrrek kost 11, 3 miljard euro per jaar
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:35:08 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003856
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:
Er zijn in 2040 2 werkenden voor 1 AOW'er.
https://www.svb.nl/nl/per(...)gerechtigden-in-2040

Als je iedereen dus 1600 euro in de maand geeft als AOW, is iedere werkende 800 euro per maand kwijt om die AOW te betalen. Lijkt me volledig onbetaalbaar.
Dus thuisplusflats gaan bouwen
pi_219003864
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee, de hypotheekrente aftrek levert de staatskas 11,3 miljard euro minder op. Dus dat is al een wat vreemde vergelijking. Zou je ook kunnen vertellen wat de AOW jaarlijks kost (dus de inleg - de uitgaven)
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:37:31 #242
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219003871
quote:

[..]

Premie belaten is recht op AOW
pi_219003889
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De hypotheekrenteaftrek is een belastingkorting, geen uitgave van de overheid. Appels en peren vergelijken. Al zijn er steeds meer ministers die dat verschil ook niet begrijpen.

Maar de hypotheekrenteaftrek wordt momenteel al afgebouwd en zal straks nog harder afgebouwd worden, best kans dat die in 2040 al ongeveer weg is. Dat maakt de nu al onbetaalbare AOW niet plots betaalbaar. Die verdwenen HRA kost de werknemers hooguit geld, het levert ze in elk geval niks op. Nogmaals: de AOW is een omslagstelsel, AOW voor AOWers wordt rechtstreeks betaald door de werkenden.
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:41:03 #244
5428 crew  miss_sly
pi_219003892
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, een al onbetaalbare AOW nog duurder maken is echt geen optie. Dan moet hij eerst goedkoper worden gemaakt door hem inkomensafhankelijk te maken. En dan krijg je vanzelf ook verschil tussen wel of niet samenwonend, aangezien je dan met verzamelinkomens zult moeten gaan werken.

Ik denk dat we landelijk trouwens eerder over tientallen mensen spreken die hierom niet gaan samenwonen dan duizenden.
Ik denk op zich dat (deels) inkomensafhankelijk maken wel terecht zou zijn. Van de andere kant is het ook wel krom om mensen die wel hun best gedaan hebben om een pensioen bij elkaar te sparen dan te straffen met een grote korting op de AOW of zelfs geen AOW.
Je zou bijvoorbeeld ook bij mensen die dat willen de AOW later in kunnen laten gaan. Ik ven 3 jaar ouder dan mijn man en zou dus eerder kunnen stoppen met werken. Maar misschien kan en wil ik nog wel drie jaar doorwerken zodat we tegelijk met pensioen kunnen. Op dit moment start je AOW simpelweg op de AOW-gerechtigde leeftijd.
pi_219003906
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Premie belaten is recht op AOW
Premie betalen is recht op WW, premie betalen is recht op WAO. Alleen allebei wel alleen als je het nodig hebt. Waarom zou dat bij 67 plots veranderen? Het is echt de grootste fout in ons belastingstelsel dat we mensen met soms zelfs miljoenen op de bank vanaf hun 67e plots een basisinkomen geven.
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:42:40 #246
5428 crew  miss_sly
pi_219003909
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:30 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens AI zou dit wel maar liefst 14,4 miljard kosten.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet helemaal goed had ingeschat. Dat is wel een enorme kostenpost.
pi_219003931
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk op zich dat (deels) inkomensafhankelijk maken wel terecht zou zijn. Van de andere kant is het ook wel krom om mensen die wel hun best gedaan hebben om een pensioen bij elkaar te sparen dan te straffen met een grote korting op de AOW of zelfs geen AOW.
Voelt het ook onterecht dat er werkenden zijn die nooit gebruik maken van WW en WAO, waar ze maandelijks voor betalen? Zo nee, wat is dan het verschil met een inkomensverzekering voor na de pensioengerechtigde leeftijd, ipv bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid?
pi_219003949
quote:

[..]

Als je de AOW inkomensafhankelijk maakt, stop ik ook met premie betalen. Zelfde verhaal met kinderbijslag.

Doorgeslagen nivellering. Iedereen die meer dan modaal verdient mag voor alles de hoofdprijs betalen maar kan nergens aanspraak op maken.
pi_219003971
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je zou bijvoorbeeld ook bij mensen die dat willen de AOW later in kunnen laten gaan. Ik ven 3 jaar ouder dan mijn man en zou dus eerder kunnen stoppen met werken. Maar misschien kan en wil ik nog wel drie jaar doorwerken zodat we tegelijk met pensioen kunnen. Op dit moment start je AOW simpelweg op de AOW-gerechtigde leeftijd.
Toen mijn oma het verpleeghuis in draaide, moest ze al haar spaargeld opmaken aan een torenhoge eigen bijdrage, terwijl iemand die decennialang alles heeft verbrast een paar knaken betaalde. Voor dezelfde zorg. Ik heb daar een zeer pittige mening over. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, maar dit vind ik niet uit te leggen.

Hard werken en een spaarpotje opbouwen loont niet in dit toeslagenparadijs.
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:23 #250
5428 crew  miss_sly
pi_219003987
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voelt het ook onterecht dat er werkenden zijn die nooit gebruik maken van WW en WAO, waar ze maandelijks voor betalen? Zo nee, wat is dan het verschil met een inkomensverzekering voor na de pensioengerechtigde leeftijd, ipv bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid?
In principe zijn de eerste risicoverzekeringen, en die hebben we natuurlijk genoeg. Opstalverzekering, reisverzekering, ziektekostenverzekering, allemaal verzekeringen waar genoeg mensen zelden tot nooit gebruik van maken.
Oud worden we als het goed is allemaal. Ik ben me drie slagen in de rondte aan het sparen om een aanvullend pensioen te hebben, aangezien ik nooit via een werkgever pensioen heb opgebouwd. Als ik dan geen AOW meer krijg omdat ik nu mijn best heb gedaan om te sparen, en straks alsnog op een houtje kan bijten omdat ik geen AOW krijg, zie ik geen reden om zelf te blijven sparen.

Oud worden wordt zo wel steeds meer iets om bang van te worden. De overwaarde van je huis als pensioen? Flink belasten die hap. AOW? Niet als je zelf je best gedaan hebt om te sparen. Beleggingen en spaargeld? Jammer, gaan we ook flink belasten.

Dat wordt een hele schrale oude dag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')