abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219003990
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dus thuisplusflats gaan bouwen
Niemand wil in een flat wonen waar nog net niet op de voorgevel staat dat het de eindhalte is. Daar is weinig tot geen animo voor en ik snap dat wel.
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:54 #252
5428 crew  miss_sly
pi_219003993
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Toen mijn oma het verpleeghuis in draaide, moest ze al haar spaargeld opmaken aan een torenhoge eigen bijdrage, terwijl iemand die decennialang alles heeft verbrast een paar knaken betaalde. Voor dezelfde zorg. Ik heb daar een zeer pittige mening over. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, maar dit vind ik niet uit te leggen.

Hard werken en een spaarpotje opbouwen loont niet in dit toeslagenparadijs.
Nou dat dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 10:54:11 #253
5428 crew  miss_sly
pi_219004002
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Niemand wil in een flat wonen waar nog net niet op de voorgevel staat dat het de eindhalte is. Daar is weinig tot geen animo voor en ik snap dat wel.
Dat ligt toch echt aan de opzet van dergelijke complexen en is een heel persoonlijke keuze. Maar serviceflats zijn volgens mij behoorlijk gewild, aangezien er lange wachtlijsten voor een hoop complexen zijn.
pi_219004007
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als je de AOW inkomensafhankelijk maakt, stop ik ook met premie betalen. Zelfde verhaal met kinderbijslag.

Doorgeslagen nivellering. Iedereen die meer dan modaal verdient mag voor alles de hoofdprijs betalen maar kan nergens aanspraak op maken.
De andere optie is gewoon alle werkenden arm. Aangezien de AOW in 2040 gewoon niet meer te betalen is als omslagstelsel. 1 AOWer op 2 werkenden kan gewoon niet. Optie 3 is de AOW afschaffen en dat is echt geen optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:56:39 #255
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004020
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet helemaal goed had ingeschat. Dat is wel een enorme kostenpost.
hypotheektoeslag kost 11, 3 miljard euro meer dan de bijstand en kinderbijslag smen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219004023
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hypotheektoeslag kost 11, 3 miljard euro meer dan de bijstand en kinderbijslag smen
Ga je die fout 2x in een paar minuten herhalen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 13 oktober 2025 @ 10:57:33 #257
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004026
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daar is heel veel animo voor
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219004035
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In principe zijn de eerste risicoverzekeringen, en die hebben we natuurlijk genoeg. Opstalverzekering, reisverzekering, ziektekostenverzekering, allemaal verzekeringen waar genoeg mensen zelden tot nooit gebruik van maken.
Oud worden we als het goed is allemaal. Ik ben me drie slagen in de rondte aan het sparen om een aanvullend pensioen te hebben, aangezien ik nooit via een werkgever pensioen heb opgebouwd. Als ik dan geen AOW meer krijg omdat ik nu mijn best heb gedaan om te sparen, en straks alsnog op een houtje kan bijten omdat ik geen AOW krijg, zie ik geen reden om zelf te blijven sparen.

Oud worden wordt zo wel steeds meer iets om bang van te worden. De overwaarde van je huis als pensioen? Flink belasten die hap. AOW? Niet als je zelf je best gedaan hebt om te sparen. Beleggingen en spaargeld? Jammer, gaan we ook flink belasten.

Dat wordt een hele schrale oude dag.
De vergelijking met schadeverzekeringen gaat dan ook volledig mank. Dat zijn verzekeringen die je afsluit omdat je de gedekte risico’s niet kan of wil dragen.

AOW is feitelijk een soort lijfrente waarvoor je nu elke maand geld inlegt en als je met pensioen gaat begint die lijfrente met uitkeren. Je kan niet nu in één keer iedereen de uitkering door de neus boren. Dan verander je halverwege het spel de regels. Je kan natuurlijk ook vroegtijdig komen te overlijden en dan krijg je niks - maar dat is bij normale lijfrenten dan meestal ook het geval.

Als ik nu al weet dat ik niet in aanmerking kom voor AOW omdat mijn inkomen of eigen vermogen te hoog is, dan wil ik ook een keus hebben om geen premie in te leggen. Anders zou het pure diefstal zijn.
pi_219004048
quote:
N=3. Als er veel vraag was geweest dan waren er wel meer van dit soort voorzieningen geweest.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:00:41 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004058
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De vergelijking met schadeverzekeringen gaat dan ook volledig mank. Dat zijn verzekeringen die je afsluit omdat je de gedekte risico’s niet kan of wil dragen.

AOW is feitelijk een soort lijfrente waarvoor je nu elke maand geld inlegt en als je met pensioen gaat begint die lijfrente met uitkeren. Je kan niet nu in één keer iedereen de uitkering door de neus boren. Dan verander je halverwege het spel de regels. Je kan natuurlijk ook vroegtijdig komen te overlijden en dan krijg je niks - maar dat is bij normale lijfrenten dan meestal ook het geval.

Als ik nu al weet dat ik niet in aanmerking kom voor AOW omdat mijn inkomen of eigen vermogen te hoog is, dan wil ik ook een keus hebben om geen premie in te leggen. Anders zou het pure diefstal zijn.
Je haal pensioen en AOW door elkaar of je bedoelt dat mensen met een goed pensioen geen AOW nodig hebben
pi_219004061
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

AOW is feitelijk een soort lijfrente waarvoor je nu elke maand geld inlegt en als je met pensioen gaat begint die lijfrente met uitkeren.
Nee, dat is het niet. AOW is geen inleg, het is een omslagstelsel. De premie die je nu betaalt gaat niet naar een potje voor jouw latere AOW, maar gaat dezelfde maand nog op aan de huidige ouderen. AOW is een omslagstelsel, per jaar komt daar exact evenveel binnen als er uit gaat. Het slaat dus nergens op om het een lijfrente te noemen.
pi_219004087
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
De andere optie is gewoon alle werkenden arm. Aangezien de AOW in 2040 gewoon niet meer te betalen is als omslagstelsel. 1 AOWer op 2 werkenden kan gewoon niet. Optie 3 is de AOW afschaffen en dat is echt geen optie.
Als je slim bent bouw je sowieso je eigen financiële reddingsboot zodat je niet afhankelijk bent van dit soort regelingen.

Maar je moet niet halverwege het spel de regels aanpassen.
pi_219004102
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Premie belaten is recht op AOW
Nee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219004103
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als je slim bent bouw je sowieso je eigen financiële reddingsboot zodat je niet afhankelijk bent van dit soort regelingen.

Maar je moet niet halverwege het spel de regels aanpassen.
Het is geen spel, het is het leven. En als je niks doet, maak je het leven voor werkenden in 2040 onmogelijk.
pi_219004104
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Je haal pensioen en AOW door elkaar of je bedoelt dat mensen met een goed pensioen geen AOW nodig hebben
Nee ik haal niks door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon, daar heeft de overheid niets mee te maken.
  Moderator maandag 13 oktober 2025 @ 11:05:10 #266
5428 crew  miss_sly
pi_219004117
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee ik haal niks door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon, daar heeft de overheid niets mee te maken.
Dat is uitgesteld loon als je bij een werkgever werkt die aan pensioenopbouw doet.

Ik moet het zelf doen, dan is het gewoon sparen/beleggen.
pi_219004122
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
En AOW is dus geen uitgesteld loon, maar een rechtstreekse betaling van jongeren aan ouderen. Zonder dat daar een spaarpot of belofte aan te pas komt.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:06:21 #268
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004127
quote:
7s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:05 schreef miss_sly het volgende:

ook dan i(zoals met ZZP ers ) is het uitgesteld loon en staat vast tot 5 jaar voor de AOW leeftijd
pi_219004132
quote:

[..]
Dat is uitgesteld loon als je bij een werkgever werkt die aan pensioenopbouw doet.

Fair enough, maar stel dat jij zelf een voorziening zou optuigen bij een pensioenprovider of bijvoorbeeld een of andere levensverzekering, dan is dat nog steeds iets tussen jouw en die uitvoerder en staat de overheid erbuiten.
pi_219004139
quote:

[..]

Jij legt als het goed is bruto in en krijgt het later, dat is dus gewoon je eigen loon uitstellen.
pi_219004140
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook dan i(zoals met ZZP ers ) is het uitgesteld loon en staat vast tot 5 jaar voor de AOW leeftijd
Hoe is een spaarrekening uitgesteld loon? Snap jij het verschil tussen inkomen en vermogen?
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:08:31 #272
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004150
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Fair enough, maar stel dat jij zelf een voorziening zou optuigen bij een pensioenprovider of bijvoorbeeld een of andere levensverzekering, dan is dat nog steeds iets tussen jouw en die uitvoerder en staat de overheid erbuiten.
Daarom moet de overheid het pensioenpercentage verlagen van gemiddled 28% naar 15 % dan kunnen mensen zelf ook wat doen

het maximum uitgesteld loon sparen is 30%
pi_219004155
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoe is een spaarrekening uitgesteld loon? Snap jij het verschil tussen inkomen en vermogen?
Als je een pensioenspaarrekening hebt, mag je daar bruto salaris inleggen. Dan is het dus gewoon het uitstellen van de uitbetaling (en belasting) van je eigen loon.
pi_219004173
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daarom moet de overheid het pensioenpercentage verlagen van gemiddled 28% naar 15 % dan kunnen mensen zelf ook wat doen
De overheid kan beter het heffingsvrij vermogen optrekken naar 150k zodat Jan Modaal met een spaarpotje en een paar aandelen niet wordt genaaid, terwijl je het geld ophaalt bij de grote jongens.

Die 50k is veel te laag als je kijkt hoeveel eigen geld je overal voor moet inbrengen anno 2025. Auto kopen? Helft van het potje leeg. Kleine verbouwing? Geld op.
Ander huis? 50k overbieden.

De schuldenindustrie moet wel blijven draaien natuurlijk.
  maandag 13 oktober 2025 @ 11:13:20 #275
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219004183
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De overheid kan beter het heffingsvrij vermogen optrekken naar 150k zodat Jan Modaal met een spaarpotje en een paar aandelen niet wordt genaaid, terwijl je het geld ophaalt bij de grote jongens.

Die 50k is veel te laag als je kijkt hoeveel eigen geld je overal voor moet inbrengen anno 2025. Auto kopen? Helft van het potje leeg. Kleine verbouwing? Geld op.
Ander huis? 50k overbieden.

De schuldenindustrie moet wel blijven draaien natuurlijk.
De overheidis druk bezig met de caravanbewoners te naaien en jij wilt hen dat moeilijk gaan kmaken??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')