abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218996731
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vind ik een zeer slecht argument, er is nogal wat veranderd sinds de jaren 90.

Relevanter is dat de instroomcijfers de laatste 10 jaar significant veel hoger zijn dan de 10 jaar er voor. Dat is de vergelijking die je moet maken, als je een punt wil maken over instroom kun je dat niet negeren en ineens terugspringen naar de jaren 90.
Juist die beginjaren 2000 is er al veel gesloopt bij het COA, dus je moet juist wel naar de periode daar voor kijken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218996759
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Inderdaad, het beste 'anti-asielmigratie' systeem is toch echt zorgen voor welvaart en respect voor mensenrechten in de rest van de wereld,
Hier zal niemand op tegen zijn, het probleem is natuurlijk dat dit niet zo simpel is. Vrij handel is de beste manier gebleken tot nu toe maar heeft ook diminishing returns. Op het wereldtoneel heeft zowel Nederland als de EU beperkte invloed op dit gebied, en dat heeft niets te maken met de hoeveelheid geld die er tegenaan gesmeten wordt.

quote:
waardoor vluchten niet meer hoeft. Niemand vlucht voor zijn of haar lol.
Beide statements zijn natuurlijk onwaar. Oekraïne is een land met veel gebreken maar close met de EU en daardoor ook aan het verbeteren op alle gebieden. Totdat ze aangevallen werden door Putin. Dan kun je dus nog alles goed doen, bij zo'n situatie is vluchten noodzakelijk. En dat men dan naar de EU en andere Europese landen vlucht is niet meer dan normaal. Die stelling gaat dus niet op, vluchten voor oorlog zal voorlopig blijven gebeuren, wat Nederland of de EU ook doet aan buitenlandbeleid.

Daarnaast weten we dat economische migranten in de meerderheid zijn van asielaanvragen. Dat weet jij, dat weet ik. Nu kun je natuurlijk zeggen dat die mensen ook recht hebben om een beter leven te zoeken, prima. Maar laten we wel het onderscheid maken. De meeste mensen kunnen dat, daarom is het draagvlak voor opvang van Oekraïners ook zo groot, terwijl dat voor asiel- en arbeidsmigratie juist veel lager is. Ik ga er vanuit dat jij dit allemaal ook wel weet.
pi_218996815
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:32 schreef MoreDakka het volgende:
En dat men dan naar de EU en andere Europese landen vlucht is niet meer dan normaal.
In grote delen van Oekraïne is geen oorlog. Oekraïne is groot genoeg om vluchtelingen binnenlands op te vangen.
pi_218996846
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist die beginjaren 2000 is er al veel gesloopt bij het COA, dus je moet juist wel naar de periode daar voor kijken.
Wat voor soort bron gebruik je voor dit soort beweringen? Ik kan geen onderbouwing vinden. Ook jouw eerdere opmerking over de jaren 90 valt niet te staven met cijfers. Volgens het CBS:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80059ned

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Aantal eerste asielverzoeken (personen)

1975    390
1980    1.330    
1985    5.645
1990    21.210
1995    29.260
2000    43.560
2005    12.345
2010    13.335
2015    43.095
2020    13.720
2021    24.740
2022    35.535
2023    38.375
2024*    32.175

Ik kan in deze cijfers jouw beweringen niet terug zien. De piek van asielaanvragen was niet midden jaren 90, maar in 2000. De huidige instroom is al 10 jaar hoger dan het ooit geweest is in de jaren 90 (als we corona er even uit halen). Na 2000 nam het flink af, maar in 2015 dus weer toe (zoals ik al zei). Het zou best kunnen dat er na 2000 bezuinigd is op opvang, maar niet in zoverre mate dat die piek in 2015 niet kon worden opgevangen. Het probleem is vooral dat het verval na de piek significant minder is dan eerdere situaties.

Als je de laatste 10 jaar pakt dan is er geen enkele andere periode van 10 jaar met zo'n consequent hoge instroom. De piek is net zo hoog als in 2000 (edit: dit is niet zo, omdat tot 2007 alle volgende verzoeken ook in dit getal zaten, dus de werkelijke instroom vanaf 2010 in de tabel is dus nog hoger dan daar staat), maar er is nauwelijks een daling te zien van die piek in de afgelopen 10 jaar met uitzondering van de coronajaren. Dit is overduidelijk een compleet andere situatie die nog nooit eerder is voorgekomen. De cijfers zijn hier heel duidelijk over.

Kijk, ik vind het prima als jij zegt dat jouw overtuiging is dat we al deze mensen op moeten vangen en dus daarom een opvangcrisis hebben omdat we niet genoeg opvang bouwen. Daar verschillen we dan van mening over, maar dat gaat over politiek dus dat is logisch. Maar je moet wel de werkelijkheid erkennen, de instroom is historisch hoog en dat is al een decennium zo.

Vergeet overigens ook niet dat het inwillingspercentage ook enorm hoog is geweest, dus veel meer van die verzoeken zijn ook daadwerkelijk goedgekeurd dan in het verleden. Voor Syriërs en Eritreërs was dat tot voor kort nagenoeg 100%. De gevolgen van dat soort beleid laat zich raden: meer mensen maken de overtocht en ook meer veiligelanders gaan het proberen.

[ Bericht 1% gewijzigd door MoreDakka op 12-10-2025 14:02:05 ]
pi_218996944
https://www.at5.nl/artike(...)bij-cs-en-fouilleert
Onderwijl is er weer een aanhanger van oudhollandse mafia en vergane glorie in Amsterdam

Loser.
pi_218996983
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zitten niet eens in de buurt van cijfers uit de eerste helft van de jaren 90. Toen was de instroom geen probleem, zou het nu ook niet moeten zijn als er normaal beleid was gevoerd.

We zitten nu al jaren rond de de 35000 eerste aanvragen per jaar, als het COA niet kapot was bezuinigd was dat geen enkel probleem.
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de rijke Noren die in een land wonen die bovenaan veel lijstjes staan vluchten massaal hun land uit omdat ze de middelen hebben?

Als je niet denkt dat vrijwel alle asielzoekers liever in hun eigen land, bij hun familie, vrienden, hun omgeving en cultuur, waren gebleven, heb je denk ik weinig contact gehad met asielzoekers.
Echt hun best doen om terug te keren gebeurt anders ook niet.
pi_218997028
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 13:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vind ik een zeer slecht argument, er is nogal wat veranderd sinds de jaren 90.

Relevanter is dat de instroomcijfers de laatste 10 jaar significant veel hoger zijn dan de 10 jaar er voor. Dat is de vergelijking die je moet maken, als je een punt wil maken over instroom kun je dat niet negeren en ineens terugspringen naar de jaren 90.
Het leek post#62 dat jij het migratie-onderwerp niet van belang vond. Dus wel... je wilde effe Timmermans afkraken. Deed je dus op een domme manier.
pi_218997058
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het leek post#62 dat jij het migratie-onderwerp niet van belang vond. Dus wel... je wilde effe Timmermans afkraken. Deed je dus op een domme manier.
Sarcasme is moeilijk op het internet, dat snap ik. Ik zal in het vervolg nog duidelijker zijn :D
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:22:45 #84
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218997096
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zitten niet eens in de buurt van cijfers uit de eerste helft van de jaren 90. Toen was de instroom geen probleem, zou het nu ook niet moeten zijn als er normaal beleid was gevoerd.

We zitten nu al jaren rond de de 35000 eerste aanvragen per jaar, als het COA niet kapot was bezuinigd was dat geen enkel probleem.
als men normaal woningen zou bouwen zoals altijd ,, dan was er ook geen probleem met migratie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218997128
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Sarcasme is moeilijk op het internet, dat snap ik. Ik zal in het vervolg nog duidelijker zijn :D
Je was duidelijk. Je wilde Timmermans bashen..
pi_218997144
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als men normaal woningen zou bouwen zoals altijd ,, dan was er ook geen probleem met migratie
Het probleem is dat mensen denken dat migranten probleemmakers zijn.
En zover ik weet is er altijd een woningnood geweest in Nederland. Google op krakersrellen in Amsterdam
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:33:23 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218997179
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
En zover ik weet is er altijd een woningnood geweest in Nederland. Google op krakersrellen in Amsterdam
niet in de tijd dat ik jong was, en niet zoals nu\

In mijn tijd kon iedere minimumloner een nieuwbouw premie A woning kopen

dankzij Den Uyll

Met het eerste 3 jaarlijkse inkomenstoetstingsmoment was je de jaarlijkse premie weer kwijt maar dat donderde niet
Je woonde netjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218997184
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je was duidelijk. Je wilde Timmermans bashen..
Juist niet hé. Ik maakte slechts een opmerking over het idee dat migratie geen thema zou (moeten) zijn. Een vrij breed gedragen opvatting in dit topic. Zo duidelijk? :)
pi_218997197
quote:
Migranten zijn misschien niet de belangrijkste oorzaak van de woningnood, maar de immigratie draagt er wel aan bij. Uiteindelijk willen die migranten ook gewoon ergens wonen.

En de krakersrellen in Amsterdam "geen woning, geen kroning" herinner ik me nog wel. Dat hoef ik niet op te zoeken.
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:38:04 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218997212
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Migranten zijn misschien niet de belangrijkste oorzaak van de woningnood, maar de immigratie draagt er wel aan bij. Uiteindelijk willen die migranten ook gewoon ergens wonen.
wat het meest bijdraagt is dat ouderen zoals ik verplicht thuis moeten blijven wonen tegenwoordig omdat ze dat fijn vinden
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:39:17 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218997225
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]

En de krakersrellen in Amsterdam "geen woning, geen kroning" herinner ik me nog wel. Dat hoef ik niet op te zoeken.
krakersrellen in amsterdam

en dat vind jij vreemd ??

Datz ijn de ouders van de tuig wat nu XR heet

wie een uitkering had die kon geen Premie A woning kopen he, je moest wel werk hebben dat is nu niet anders

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 12-10-2025 16:02:26 ]
pi_218997324
quote:
En zover ik weet is er altijd een woningnood geweest in Nederland.
Boudewijn de Groot schreef er in 1965 een liedje over. Op een of andere manier is het een van zijn minder bekende liedjes.

Bekijk deze YouTube-video

Boudewijn de Groot - Woningnood
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:55:08 #93
319979 Fok-it
All is well
pi_218997330
twitter

Aldus deftig rechts JA21.

Die reacties ook eronder :') Het is echt problematisch gesteld met een heel groot deel van kiesgerechtigd Nederland
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218997340
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Boudewijn de Groot schreef er in 1965 een liedje over. Op een of andere manier is het een van zijn minder bekende liedjes.

Bekijk deze YouTube-video

Boudewijn de Groot - Woningnood
Volgens mij was dat in die tijd meer Lennaert Nijgh ;) Maar Boudewijn is altijd top ^O^
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:57:45 #95
12221 Tijn