abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218967051
Je kunt je de waarde van een debat ook afvragen als twee partijen effectief langs elkaar heen debatteren en simpelweg hun verkiezingsprogramma oprakelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218967068
VVD - 1 senator uit onvrede met de koers van de partij. Neemt zijn zetel mee en gaat als eenmansfractie verder in de eerste kamer
  woensdag 8 oktober 2025 @ 12:08:11 #53
319979 Fok-it
All is well
pi_218967069
quote:
10s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat mag. Mij wel. Uiteindelijk zijn het altijd de middenpartijen die de extremen faciliteren. En dat zou men juist niet moeten doen. Want uiteindelijk brengt het alleen maar ellende.
Zie als voorbeeld bv het afgelopen kabinet…
Ik zie Ja21 niet als extreemrechts. Nog niet althans. Wel als uiterst rechts overigens. Wellicht dat ze het beter verborgen houden en dat wanneer ze meer zeggenschap hebben dat het meer naar boven komt maar voor nu voordeel van de twijfel. Voor Eerdmans dan

Nanninga is een engnek met meer dan discutabele uitspraken op haar naam. Dat is wel een behoorlijke red flag inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218967095
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:08 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik zie Ja21 niet als extreemrechts. Nog niet althans. Wel als uiterst rechts overigens. Wellicht dat ze het beter verborgen houden en dat wanneer ze meer zeggenschap hebben dat het meer naar boven komt maar voor nu voordeel van de twijfel. Voor Eerdmans dan

Nanninga is een engnek met meer dan discutabele uitspraken op haar naam. Dat is wel een behoorlijke red flag inderdaad
Het onderscheid tussen het relatief beschaafde radicaal rechts en extreemrechts is steeds diffuser geworden. Daarom hanteer ik bijvoorkeur de term uiterst rechts. En die zou je niet moeten faciliteren. Net zoals je ook uiters links niet moet faciliteren.

En bij twijfel niet oversteken natuurlijk ;)
pi_218967126
quote:
10s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het onderscheid tussen het relatief beschaafde radicaal rechts en extreemrechts is steeds diffuser geworden. Daarom hanteer ik bijvoorkeur de term uiterst rechts. En die zou je niet moeten faciliteren. Net zoals je ook uiters links niet moet faciliteren.

En bij twijfel niet oversteken natuurlijk ;)
En zo krijgen we, met steeds meer extremen aan beide kanten, voorlopig geen stabiele regering.
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
pi_218967154
Waarom moet Dassen in gesprek met een wappiepartij die de maanlanding ontkent en beweert dat het coronavirus de wereld in is geholpen door George Soros? Die leven in een apart universum op basis van “alternatieve feiten”? Leugens en nepnieuws spuien is geen debatteren.

Een volledig cordon sanitaire zou passender zijn: zodra een fvd’er begint te praten, gewoon allemaal opstaan en weglopen.

@Black_Baron
pi_218967162
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:20 schreef Black_Baron het volgende:
Volt zegt NOS-debat af, wil niet met FVD in discussie over klimaat - https://nos.nl/l/2585655

Volt is een wegloper. Wat een zielige partij is het ook.
Een politieke partij die niet eens met een tegenstander in debat gaat.
Logisch.

Wat het met klimaat is, is dat het pure wetenschap met dagelijkse praktijkvoorbeelden zijn. Dat is niet iets tussen politieke partijen en bedoeld voor lekker klinkende simplistische oneliners en het uit de hoge hoed trekken van een Exxon en Shell verdediger die wat anders roept.

Iedereen die geinteresseerd is kan de Nasa-modellen en de bulk aan wetenschap erbij pakken ipv de beperkte kennis van een politicus.
pi_218967172
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik weet niet of er een manier is om ze te bestrijden behalve dan meteen zeggen ja dat klopt niet. Wij volgen de wetenschap daarin bla bla en dan moet je maar je eigen riedeltje houden.

Ik snap hun overweging wel al weet ik niet of de frame nu hun helpt.
Ik vond dat tijdens het ksbinet Schoof de oppositie al vaker een gezamelijk statement had kunnen maken in het kader van “we snappen dat de PVV met kwetsende opmerkingen haar gebrek aan concreet beleid wil verdoezelen. We verwerpen deze taal, maar gaan hier geen debat over voeren. Opdat regering Schoof zich kan richten op hun echte taak, wetten maken. Iets waarvan ze momenteel 50.% minder per jaar maken als de kabinetten Rutte
pi_218967179
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Logisch.

Wat het met klimaat is, is dat het pure wetenschap met dagelijkse praktijkvoorbeelden zijn. Dat is niet iets tussen politieke partijen en bedoeld voor lekker klinkende simplistische oneliners en het uit de hoge hoed trekken van een Exxon en Shell verdediger die wat anders roept.
Het gelul is niet wezenlijk anders dan de gekkie die hier elke dag voor de Jumbo staat. Niet naar luisteren, gewoon doorlopen.

Geef deze lui dezelfde behandeling.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cyan9 op 08-10-2025 18:56:36 ]
pi_218967197
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:06 schreef Monolith het volgende:
Je kunt je de waarde van een debat ook afvragen als twee partijen effectief langs elkaar heen debatteren en simpelweg hun verkiezingsprogramma oprakelen.
Idd, ik vind het vooral een hele slechte match van de NOS. Ze koppelden vaak vooral partijen die dichter bij elkaar staan en dan kiezen ze een onderwerp waar juist wel verschil zit. Dit heeft geen enkele zin, hier is geen twijfelende kiezer mee geholpen.
Volt zou je dan eerder aan PvdD koppelen en dan over Europa of defensie praten. En FvD... tja, die zijn slecht te koppelen, misschien met SGP?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 8 oktober 2025 @ 12:47:54 #61
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218967362
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Idd, ik vind het vooral een hele slechte match van de NOS. Ze koppelden vaak vooral partijen die dichter bij elkaar staan en dan kiezen ze een onderwerp waar juist wel verschil zit. Dit heeft geen enkele zin, hier is geen twijfelende kiezer mee geholpen.
Volt zou je dan eerder aan PvdD koppelen en dan over Europa of defensie praten. En FvD... tja, die zijn slecht te koppelen, misschien met SGP?
Ik denk dat FvD gewoon met niemand te koppelen valt. Die hebben zulk extreme standpunten en negeren de wetenschap totaal. Baudet was nog lekker scherp laatste maanden maar nu Liedewij de partijleider is, heeft het weer een flinke duik in fabeltjesfuik genomen.
pi_218967401
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het gelul is niet wezenlijk anders dan de gekkie die hier elke dag voor de Jumbo staat. Niet naar luisteren, gewoon doorlopen.

Geef deze lui dezelfde behandeling.
Afgezien van de inhoud van waar ze voor is gaan staan.

Als ik De Vos hoor spreken voor de kamer dan krijg ik de indruk dat ze best de intelligentie, het niveau en de potentie heeft als politicus aan de zijde van een andere partij, eentje met inhoud. Haar studie geeft dat ook aan.

Ze is nog relatief jong en het zou me weinig verbazen dat ze al vormende wat meer de partij in verleid is door Thierry, dan dat dit politieke geluid werkelijk bij haar past.

Nu ze daar zit kan ze natuurlijk niet meer terug, dat is wel jammer. Wasted talent.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cyan9 op 08-10-2025 18:57:01 ]
pi_218967533
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik denk dat FvD gewoon met niemand te koppelen valt. Die hebben zulk extreme standpunten en negeren de wetenschap totaal. Baudet was nog lekker scherp laatste maanden maar nu Liedewij de partijleider is, heeft het weer een flinke duik in fabeltjesfuik genomen.
Klopt, maar SGP is ook lastig te koppelen. Ze zijn beiden wel zwaar rechts en conservatief, dus ik denk dat ik daar dan voor zou kiezen. Iig niet met Volt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218967541
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
He wat vervelend nu, een democratische partij doet niet precies zoals extreemrechtsen dat eisen.
Welke extreemrechtsen?
Of roep je maar wat. :')
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:17:25 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218967630
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:06 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Welke extreemrechtsen?
Of roep je maar wat. :')
De FvD en iedereen die hen goedpraat
pi_218967650
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar SGP is ook lastig te koppelen. Ze zijn beiden wel zwaar rechts en conservatief, dus ik denk dat ik daar dan voor zou kiezen. Iig niet met Volt.
Het is wel gek dat de Christenunie beter uit lijkt te willen lijnen met de SGP nu de SGP veel radicaler is geworden met Stoffer en zijn houding als halve Amerikaanse dominee. Beetje Urk opzwepen, beetje flyeren en op mensen inpraten bij abortusklinieken, nog feller tegen LGBT+, nog meer achter Netanyahu staan.

Niet echt links en niet echt Christelijk allemaal.
  Moderator woensdag 8 oktober 2025 @ 13:20:38 #67
5428 crew  miss_sly
pi_218967651
https://www.montesquieu-i(...)l_tussen_radicaal_en

Uiterst rechts/links is de paraplu voor radicaal rechts/links en extreem rechts/links, waarbij extraam rechts/links de beginselen van de parlementaire democratie verwerpen, al dan niet met geweld.

Als je kijkt naar de veroordeling van van Meijeren (opruiing tot gewelddadig optreden) zit er in iedere geval in FvD wel degelijk een link aar extreemrechts.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218967667
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als ik De Vos hoor spreken voor de kamer dan krijg ik de indruk dat ze best de intelligentie, het niveau en de potentie heeft als politicus aan de zijde van een andere partij, eentje met inhoud. Haar studie geeft dat ook aan.

Ze is nog relatief jong en het zou me weinig verbazen dat ze al vormende wat meer de partij in verleid is door Thierry, dan dat dit politieke geluid werkelijk bij haar past.

Nu ze daar zit kan ze natuurlijk niet meer terug, dat is wel jammer. Wasted talent.
Als ik haar hoor praten moet ik altijd denken aan wat we op de middelbare school altijd “het logisch lijkend lulverhaal” noemden: je kiest voor het meest uitgebreide antwoord waarin allerlei “argumenten” worden aangevoerd. Alleen als je het dan gaat afpellen blijkt er niets van te deugen.

Het geleuter van De Vos is gewoon fascistoïde haatretoriek met een semi-intellectueel sausje.
pi_218967674
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als ik haar hoor praten moet ik altijd denken aan wat we op de middelbare school altijd “het logisch lijkend lulverhaal” noemden: je kiest voor het meest uitgebreide antwoord waarin allerlei “argumenten” worden aangevoerd. Alleen als je het dan gaat afpellen blijkt er niets van te deugen.

Het geleuter van De Vos is gewoon fascistoïde haatretoriek met een semi-intellectueel sausje.
Ik schreef wat anders.

Ben benieuwd of je dat ook vindt.
pi_218967693
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het is wel gek dat de Christenunie beter uit lijkt te willen lijnen met de SGP nu de SGP veel radicaler is geworden met Stoffer en zijn houding als halve Amerikaanse dominee. Beetje Urk opzwepen, beetje flyeren en op mensen inpraten bij abortusklinieken, nog feller tegen LGBT+, nog meer achter Netanyahu staan.

Wat bedoel je? De afstand tussen CU en SGP is echt overal, zowel lokaal als landelijk, groter dan ooit. Eigenlijk op vrijwel elk onderwerp.
pi_218967700
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:27 schreef Hanca het volgende:
Op sociale media en webfora zoals Fok lees je toch regelmatig dat mensen zich afvragen wat het verschil is tussen Volt en D66. Dan zou het wellicht een goed idee zijn om die twee partijen tegen elkaar te laten debatteren zodat het voor de kiezer duidelijker wordt wat de verschillen tussen die twee partijen zijn.

Forum voor Democratie wordt vaak in een adem genoemd met de PVV., ondanks dat er toch behoorlijke verschillen zijn. Die zou je in een debat kunnen koppelen.

En de SGP zou ik in een debat koppelen met de ChristenUnie.
pi_218967705
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bikker moet wat. De partij heeft een redelijk vaste achterban die langzaam uitsterft. Voor de mensen voor wie de CU “te christelijk” is, is er het CDA, voor de kiezers van wie het allemaal niet conservatief genoeg is, is er de SGP. Het is schipperen, anders dreigt irrelevantie.

Dat de SGP nu haar boodschap in een sexy jasje steekt is ook maar schijn: de partij roept letterlijk al 100 jaar hetzelfde - wat dat betreft zijn ze de meest betrouwbare partij die er is - maar ze zijn aan het eind van de rit nog steeds voor de doodstraf en streven een theocratie na.
pi_218967726
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op sociale media en webfora zoals Fok lees je toch regelmatig dat mensen zich afvragen wat het verschil is tussen Volt en D66. Dan zou het wellicht een goed idee zijn om die twee partijen tegen elkaar te laten debatteren zodat het voor de kiezer duidelijker wordt wat de verschillen tussen die twee partijen zijn.

Forum voor Democratie wordt vaak in een adem genoemd met de PVV., ondanks dat er toch behoorlijke verschillen zijn. Die zou je in een debat kunnen koppelen.

En de SGP zou ik in een debat koppelen met de ChristenUnie.
Ze hebben meestal een grote partijen en een kleine partije gedeelte, op basis van de peilingen. Dus D66 en Volt gaat dan niet samen, PVV gaat dan met JA21.
pi_218967727
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik schreef wat anders.

Ben benieuwd of je dat ook vindt.
Ja, het lijkt me geen domme vrouw. Maar dat zegt niks, Blommestijn en Vlaardingerbroek zijn ook niet dom. Kennelijk zegt intellect niet direct iets over in hoeverre iemand vatbaar is voor onzinretoriek.

Dat ze ooit nog ergens anders aan de bak komt lijkt me uitgesloten. Maar ik begrijp dat ze al vanaf haar 17e in de fuik van Thierry zit, dus tja.
pi_218967730
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat bedoel je? De afstand tussen CU en SGP is echt overal, zowel lokaal als landelijk, groter dan ooit.
Wat ik bedoel staat in de omschrijving.

Als jij schrijft dat CU beter bij SGP dan volt past (en volt zelfs "extremer" is volgens jou), dan is het omdat ze de koers van Stoffer geweldig vinden. Als ze dat niet vonden dan stonden ze lijnrecht ertegenover.

Maar het grootste Amerikaans-geïnspireerde Christofascisme van de koers Stoffer lonkt blijkbaar.
pi_218967749
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bikker moet wat. De partij heeft een redelijk vaste achterban die langzaam uitsterft.
Dat valt gelukkig heel erg mee. De achterban is wellicht wat minder vast, maar juist onder 30- is CU polairder dan onder 30-50. De kerken ook, trouwens.
pi_218967762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als jij schrijft dat CU beter bij SGP dan volt past (en volt zelfs "extremer" is volgens jou), dan is het omdat ze de koers van Stoffer geweldig vinden. Als ze dat niet vonden dan stonden ze lijnrecht ertegenover.

Maar het grootste Amerikaans-geïnspireerde Christofascisme van de koers Stoffer lonkt blijkbaar.
Had dit niet ook te maken met die controversiële voorzitter die op zich wel voorstander was van dit soort SGP-praat? Is de TK-fractie mooi klaar mee dan.

@Hanca zit daar wat meer in dan ik.
pi_218967764
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:30 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb nergens het over CU gehad, en ik heb Volt nergens extreem genoemd?

En nee, CU neemt juist overal steeds meer afstand van de SGP.
pi_218967774
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Had dit niet ook te maken met die controversiële voorzitter die op zich wel voorstander was van dit soort SGP-praat? Is de TK-fractie mooi klaar mee dan.

@:Hanca zit daar wat meer in dan ik.
We hebben een voorzitter die het woord links niet wil horen, inderdaad (hij hamert op christelijk-sociaal). En die bezeten is van de ooit gepeilde 9 zetels als maximumbereik voor de CU. Maar die heeft verder eigenlijk geen invloed op de inhoudelijke koers, de inhoudelijke koers is steeds meer links, steeds progressiever en steeds minder gericht op Israël.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:36:30 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218967780
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Thierry is veel gematigder dan deze Lidewij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218967794
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat Thierry hier als gematigd wordt neergezet zegt meer over Lidewij dan over Thierry…
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:39:34 #82
319979 Fok-it
All is well
pi_218967798
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat denk ik eerlijk gezegd ook ja. Zij oogt ook veel ideologischer
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218967823
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt gelukkig heel erg mee. De achterban is wellicht wat minder vast, maar juist onder 30- is CU polairder dan onder 30-50. De kerken ook, trouwens.
Heb je daar cijfers van? Want in de peilingen zie ik het niet terug.

En dat het kerkbezoek zou stijgen zie ik ook niet echt. Als ik kijk naar m’n eigen omgeving dan is zo goed als iedereen atheïst of agnost. Velen komen wel uit een christelijk nest maar hebben tijdens de puberteit of daarna het geloof aan de wilgen gehangen. Ik denk dat nog geen 5% van de groep 30-50 daadwerkelijk belijdend christen is.
pi_218967825
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat Thierry hier als gematigd wordt neergezet zegt meer over Lidewij dan over Thierry…
Gematigder niet hetzelfde als gematigd. De kern van de zon is veel heter dan gesmolten staal, maar dat is nog steeds pokkeheet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218967840
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heb je daar cijfers van? Want ik de peilingen zie ik het niet terug.

En dat het kerkbezoek zou stijgen zie ik ook niet echt. Als ik kijk naar m’n eigen omgeving dan is zo goed als iedereen atheïst of agnost. Velen komen wel uit een christelijk nest maar hebben tijdens de puberteit of daarna het geloof aan de wilgen gehangen. Ik denk dat nog geen 5% van de groep 30-50 daadwerkelijk belijdend christen is.
Jongeren steeds vaker naar de kerk:
https://www.kn.nl/nieuws/(...)epgang-en-zingeving/
https://wnl.tv/2025/04/14(...)aar-de-kerk-gevonden
https://www.trouw.nl/reli(...)e-voor-hen~be1c452e/

In Engeland houden ze veel preciezere tellingen, daar gaat het om miljoenen:
https://www.otheo.be/nieu(...)ezoek-sterk-gestegen
https://www.eo.nl/artikel(...)tkmdDLiMevwsP9YDRG24
https://zendingsraad.nl/n(...)es-vooral-bij-gen-z/

Ik zie het ook in alle verschillende kerken die ik wel bezoek en ook bij familie in de kerken. We hebben bij onze tienerkringen ook diverse jongeren wiens ouders nooit naar een kerk gaan.

En bij CU: ik ben straks waarschijnlijk de enige op onze kieslijst tussen 30-50 in de gemeente, we hebben wel een aantal 18-30 jarigen. Die ook mee willen flyeren e.d. Jongeren van wie we de ouders nooit zien of soms zelfs geen lid zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 08-10-2025 13:54:50 ]
pi_218967851
Ik ben het met veel standpunten van Forum voor Democratie ook niet eens, maar ik zie het wel als een partij van mensen die zich oprecht zorgen maken over de toekomst van Nederland.
pi_218967893
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik ben het met veel standpunten van Forum voor Democratie ook niet eens, maar ik zie het wel als een partij van mensen die zich oprecht zorgen maken over de toekomst van Nederland.
_O-
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:55:43 #88
319979 Fok-it
All is well
pi_218967900
'Ik stem FvD maar laat ik proberen om genuanceerd over te komen'
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:56:12 #89
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218967903
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heb je daar cijfers van? Want in de peilingen zie ik het niet terug.

Recent ook een artikel in the Economist hierover. Die groei is er eigenlijk sinds Covid. Dit is niet allen in Nederland zo, maar een trend in heel de westerse wereld maar ook Zuid Korea. Het gaat niet persé om enorme getallen in absolute zin, maar is wel een trendbreuk in de zin dat er voor het eerst weer sprake van groei is, en dan het om jongeren gaat.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218967908
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jongeren steeds vaker naar de kerk:
https://www.kn.nl/nieuws/(...)epgang-en-zingeving/
https://wnl.tv/2025/04/14(...)aar-de-kerk-gevonden
https://www.trouw.nl/reli(...)e-voor-hen~be1c452e/

In Engeland houden ze veel preciezere tellingen, daar gaat het om miljoenen:
https://www.otheo.be/nieu(...)ezoek-sterk-gestegen
https://www.eo.nl/artikel(...)tkmdDLiMevwsP9YDRG24
https://zendingsraad.nl/n(...)es-vooral-bij-gen-z/

Ik zie het ook in alle verschillende kerken die ik wel bezoek en ook bij familie in de kerken. We hebben bij onze tienerkringen ook diverse jongeren wiens ouders nooit naar een kerk gaan.

En bij CU: ik ben straks waarschijnlijk de enige op onze kieslijst tussen 30-50 in de gemeente, we hebben wel een aantal 18-30 jarigen. Die ook mee willen flyeren e.d. Jongeren van wie we de ouders nooit zien of soms zelfs geen lid zijn.
Maar de bronnen zeggen ook dat nog niet duidelijk is of het een trendbreuk is.

Ik zie het niet. Mocht het wel zo zijn, fair enough.
pi_218967929
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 12:47 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Zou dit een reden zijn om BVNL uit te nodigen?
pi_218967974
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:56 schreef Spablauw214 het volgende:
Maar de bronnen zeggen ook dat nog niet duidelijk is of het een trendbreuk is.

Ik zie het niet. Mocht het wel zo zijn, fair enough.
Ik denk dat er hier ook sprake is van een andere trendbreuk. Jongeren die geloven en naar een kerk gaan, maar van wie de ouders niet naar een kerk gaan of zelfs helemaal niet geloven, zullen meestal naar een evangelische gemeente of pinkstergemeente gaan, en veel minder naar een traditionele gereformeerde kerk.
pi_218967997
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 14:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik denk dat er hier ook sprake is van een andere trendbreuk. Jongeren die geloven en naar een kerk gaan, maar van wie de ouders niet naar een kerk gaan of zelfs helemaal niet geloven, zullen meestal naar een evangelische gemeente of pinkstergemeente gaan, en veel minder naar een traditionele gereformeerde kerk.
Je ziet dat inderdaad wel, klopt. De jongeren zijn ook erg van de festivals, christelijke festivals groeien enorm. Je ziet dan ook wel eind dertigers/veertigers doorschuiven van evangelisch/baptist naar gereformeerd. Dat worden een soort kerken voor mensen die de studentengroepen ontgroeid zijn.

En aan de andere kant zijn heel traditionele kerken (reformatorisch, maar ook bijvoorbeeld de katholieke kerken met een latijnse mis) ook erg in trek onder jongeren. Dat past meer bij wat je ook in Amerika ziet met zo'n Kirk, denk ik.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 14:39:30 #94
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218968132
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:58 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat peilt 0 zetels toch? Daar ga je geen aandacht aan besteden.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 14:57:55 #95
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218968221
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:58 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ah, de enige partij die wel sprak op het feest der hooligans neonazi's, goed idee
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_218968233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb nergens het over CU gehad, en ik heb Volt nergens extreem genoemd?

En nee, CU neemt juist overal steeds meer afstand van de SGP.
Dat had je niet. Maar je kiest liever voor een coalitie met SGP dan met Volt begrijp ik. Mocht dit verkeerd begrepen zijn dan excuses. Maar nog wel benieuwd naar je mening.

Ik vind Christenen helemaal prima als niet- religieus zijnde. Maar wat me een beetje weerhoudt om op CDA of CU te stemmen (meer CU kant) is dat je een 'rubber banding' effect hebt.

CDA gaf aan dat ze eigenlijk niet meer zo Christelijk zijn, kan ik me ergens voorstellen met Katholieke wortels en het gegeven dat degenen die zich nieuwe Christenen noemen niet zoveel hebben met het Katholicisme. Het botst in die wereld. Maar.. qua stemgedrag vindt men elkaar vaak wel meer wel dan niet.

Iedere Christen doet in principe aan cherrypicken met de Bijbel vanuit de stroming die het vertegenwoordigd. De reden dat SGP en CU tegenover elkaar staan op sociaal-economisch vlak vertaalt zoiets naar de politiek.

Wat mij er van weerhoudt om op CU te stemmen is dat men juist op ethische vraagstukken met SGP uitlijnt. En dat is niet omdat het allemaal logischerwijs Christelijk is.

Nederland en Christelijke stromingen volgen nog steeds de VS. Of we dit nu willen of niet. In de VS zie je dat op het Christo-Fascisme een stevig progressief Christelijk antwoord ontstaat.

Een voorbeeld is abortus. Men geeft aan dat een reden om niet tegen abortus te zijn een bijbeltekst is die aangeeft dat het leven pas begint met de eerste adem. Ik verwacht ook dat dit gaat overwaaien en de Christenunie daarmee wat zou kunnen doen.

Ook mbt het Gaza-standpunt en richting Netanyahu kan het veel linkser. Maar eerst moeten we blijkbaar wachten tot die nieuwe geluiden in Nederland aankomen en worden opgepakt. Duurt minstens een jaar.

Het lijkt mij persoonlijk vrij frustrerend om bijvoorbeeld CU te kiezen en ook meteen voor delen van het Christo-fascisme van de SGP te stemmen. Want CU kan ook laten zien dat er eigenlijk niets Christelijks is aan die koers van de SGP.

Mocht er een tijd komen (niet deze verkiezingen) dat CU echt haaks komt te staan op SGP en ook niet op de genoemde onderwerpen meestemt, dan hebben ze, in elk geval een keer eenmalig mijn stem.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 08-10-2025 15:06:53 ]
pi_218968331
Volt is natuurlijk wel een extreme partij, die van ons land de facto een deelstaat wil maken en in wiens basisbeginselen de wens voor een federaal Europa staat.
pi_218968337
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:56 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Recent ook een artikel in the Economist hierover. Die groei is er eigenlijk sinds Covid. Dit is niet allen in Nederland zo, maar een trend in heel de westerse wereld maar ook Zuid Korea. Het gaat niet persé om enorme getallen in absolute zin, maar is wel een trendbreuk in de zin dat er voor het eerst weer sprake van groei is, en dan het om jongeren gaat.
Zal me niets verbazen als het samenvalt met de enorme vlucht aan bubbels in social media. Zit je eenmaal in zo'n religieuze bubbel, dan wordt je automatisch een religie ingetrokken want het is lastig om er uit te komen.
Religieuze entiteiten steken verschrikkelijk veel geld en moeite in het evangeliseren via social media. Veel makkelijker dan de straat op en aanbellen. Op youtube staan wel wat voorbeeldjes van hoe snel tiktok algoritmes je religieuze bubbels in leiden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator woensdag 8 oktober 2025 @ 15:19:10 #99
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_218968351
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Volt is natuurlijk wel een extreme partij, die van ons land de facto een deelstaat wil maken en in wiens basisbeginselen de wens voor een federaal Europa staat.
Hoe maakt dat Volt een extreme partij?

[ Bericht 1% gewijzigd door xpompompomx op 08-10-2025 16:09:59 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:19:40 #100
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218968355
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:16 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Zal me niets verbazen als het samenvalt met de enorme vlucht aan bubbels in social media. Zit je eenmaal in zo'n religieuze bubbel, dan wordt je automatisch een religie ingetrokken want het is lastig om er uit te komen.
Religieuze denktanks steken verschrikkelijk veel geld en moeite in het evangeliseren via social media. Veel makkelijker dan de straat op en aanbellen.
The Economist sprak over de invulling van een behoefte aan zingeving en onderdeel te zijn van iets groters en echter dan juist alleen een digitale gemeenschap na jaren van lockdown en sociaal isolement. Dat klinkt mij, zeker omdat het om jongeren gaat, eigenlijk best plausibel. En ja, dan zal zeker gemakkelijker gaan dankzij social media.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')