abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218968372
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op sociale media en webfora zoals Fok lees je toch regelmatig dat mensen zich afvragen wat het verschil is tussen Volt en D66. Dan zou het wellicht een goed idee zijn om die twee partijen tegen elkaar te laten debatteren zodat het voor de kiezer duidelijker wordt wat de verschillen tussen die twee partijen zijn.

Forum voor Democratie wordt vaak in een adem genoemd met de PVV., ondanks dat er toch behoorlijke verschillen zijn. Die zou je in een debat kunnen koppelen.

En de SGP zou ik in een debat koppelen met de ChristenUnie.
Dat gaat natuurlijk geen leuke tv opleveren.
pi_218968401
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat had je niet. Maar je kiest liever voor een coalitie met SGP dan met Volt begrijp ik. Mocht dit verkeerd begrepen zijn dan excuses. Maar nog wel benieuwd naar je mening.
Ik had het nergens over een coalitie, maar ik zie de SGP liever niet in een coalitie. Volt heeft dankzij het zeer pro-EU standpunt ook niet mijn voorkeur, maar liever Volt dan SGP. Zeker omdat je met Volt waarschijnlijk over links en met SGP zeker over rechts gaat.

quote:
Ik vind Christenen helemaal prima als niet- religieus zijnde. Maar wat me een beetje weerhoudt om op CDA of CU te stemmen (meer CU kant) is dat je een 'rubber banding' effect hebt.

CDA gaf aan dat ze eigenlijk niet meer zo Christelijk zijn, kan ik me ergens voorstellen met Katholieke wortels en het gegeven dat degenen die zich nieuwe Christenen noemen niet zoveel hebben met het Katholicisme. Het botst in die wereld. Maar.. qua stemgedrag vindt men elkaar vaak wel meer wel dan niet.

Iedere Christen doet in principe aan cherrypicken met de Bijbel vanuit de stroming die het vertegenwoordigd. De reden dat SGP en CU tegenover elkaar staan op sociaal-economisch vlak vertaalt zoiets naar de politiek.

Wat mij er van weerhoudt om op CU te stemmen is dat men juist op ethische vraagstukken met SGP uitlijnt. En dat is niet omdat het allemaal logischerwijs Christelijk is.
Dat is vaak juist net wel christelijk, al zul je bij de SGP niet zo snel vrouwelijke lijsttrekkers, vrouwelijke ministers (zelfs de vice-premier was een vrouw) en een homoseksueel statenlid zien, allemaal zaken die binnen de Cu niet eens discussie opleveren. Waar SGP en CU elkaar vinden is vaak het niet willen uitbreiden van abortus/euthanasie, verdedigen van de onderwijsvrijheid (al wil SGP die beperken voor islam, CU niet) e.d.

quote:
Nederland en Christelijke stromingen volgen nog steeds de VS. Of we dit nu willen of niet. In de VS zie je dat op het Christo-Fascisme een stevig progressief Christelijk antwoord ontstaat.

Een voorbeeld is abortus. Men geeft aan dat een reden om niet tegen abortus te zijn een bijbeltekst is die aangeeft dat het leven pas begint met de eerste adem. Ik verwacht ook dat dit gaat overwaaien en de Christenunie daarmee wat zou kunnen doen.
De Nederlandse christenen volgen helemaal de Amerikaanse niet. Op Theologische Universiteiten worden nauwelijks tot geen Amerikaanse boekjes gebruikt (alleen John Piper een tijdje). Sterker, ik denk dat de Nederlandse invloed op Amerika groter is geweest dan andersom: de zwaar reformatorische emigranten uit Nederland zijn de stichters van de evangelical churches daar. Dat komt echt uit Nederland. In Amerika worden ook nog steeds Nederlandse boeken gebruikt en de Nederlandse geloofsbelijdenis.

En nee, niemand verwacht dat we plots gaan loslaten dat God je al in de moederschoot vast houdt, christenen die dat loslaten gooien namelijk wel heel veel pagina's uit de bijbel weg. Ik vind het ook een verschrikkelijke gedachte voor iedereen met een doodgeboren kind. Het is ook echt niet te verdedigen als je ooit de bijbel gelezen hebt, kan me ook niet voorstellen dat dat een grote stroming in de VS is. Dat zijn mensen die psalm 139 nooit gelezen hebben.

quote:
Ook mbt het Gaza-standpunt en richting Netanyahu kan het veel linkser. Maar eerst moeten we blijkbaar wachten tot die nieuwe geluiden in Nederland aankomen en worden opgepakt. Duurt minstens een jaar.
Het komt niet uit het buitenland, het komt uit de achterban. En nee, net moet niet veel linkser, alsjeblieft niet. Het moet het genuanceerde geluid van nu blijven.

quote:
Het lijkt mij persoonlijk vrij frustrerend om bijvoorbeeld CU te kiezen en ook meteen voor delen van het Christo-fascisme van de SGP te stemmen. Want CU kan ook laten zien dat er eigenlijk niets Christelijks is aan die koers van de SGP.

Mocht er een tijd komen (niet deze verkiezingen) dat CU echt haaks komt te staan op SGP en ook niet op de genoemde onderwerpen meestemt, dan hebben ze, in elk geval een keer eenmalig mijn stem.
Op de onderwerpen die ik noemde zal CU waarschijnlijk altijd met SGP blijven mee stemmen. Maar op tal van andere onderwerpen niet.
Wil je een liberale partij als D66, dan moet je gewoon niet bij de CU zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 08-10-2025 15:33:41 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218968434
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:16 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Zal me niets verbazen als het samenvalt met de enorme vlucht aan bubbels in social media. Zit je eenmaal in zo'n religieuze bubbel, dan wordt je automatisch een religie ingetrokken want het is lastig om er uit te komen.
Religieuze entiteiten steken verschrikkelijk veel geld en moeite in het evangeliseren via social media. Veel makkelijker dan de straat op en aanbellen. Op youtube staan wel wat voorbeeldjes van hoe snel tiktok algoritmes je religieuze bubbels in leiden.
De jongeren die ik hier over gehoord heb, hebben juist vrijwel allemaal hun social media gedumpt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218968488
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De jongeren die ik hier over gehoord heb, hebben juist vrijwel allemaal hun social media gedumpt.
Misschien eerst de bubbel ingeleid, naar de kerk gelokt en daar overtuigd 'de concurrentie' te droppen zodat ze niet verleid worden weer buiten de kerk te kijken via social media ;)
Nah, dit is puur speculatie uiteraard. Ik snap wel dat als je zoekende bent in de snel veranderende samenleving, je relatief makkelijk een religie ingeduwd kan worden. Die heeft pasklare antwoorden, vertelt hoe je moet leven, wie je moet haten en wie je moet liefhebben, wat waar is en wat niet waar is. Dat geeft houvast.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218968507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:36 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Misschien eerst de bubbel ingeleid, naar de kerk gelokt en daar overtuigd 'de concurrentie' te droppen zodat ze niet verleid worden weer buiten de kerk te kijken via social media ;)
Nah, dit is puur speculatie uiteraard. Ik snap wel dat als je zoekende bent in de snel veranderende samenleving, je relatief makkelijk een religie ingeduwd kan worden. Die heeft pasklare antwoorden, vertelt hoe je moet leven, wie je moet haten en wie je moet liefhebben, wat waar is en wat niet waar is. Dat geeft houvast.
Waren er maar die pasklare antwoorden. Die zie je juist niet in een religie. Dat is echt een misverstand.

En de jongeren die ik heb horen getuigen dumpten eerst hun social media en kwamen daarna pas in aanraking met een kerk. Ik ken ook geen enkele Nederlandse kerk die echt veel doet met socials. Mozaïek en Hillsong een beetje, maar het hangt er echt bij.

PS: en wie je moet haten, trouwens? In de christelijke kerk zal dat antwoord altijd zijn: helemaal niemand, zelfs niet iemand die de scholen of kerken komt sluiten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 08-10-2025 15:50:47 ]
pi_218968567
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik had het nergens over een coalitie, maar ik zie de SGP liever niet in een coalitie. Volt heeft dankzij het zeer pro-EU standpunt ook niet mijn voorkeur, maar liever Volt dan SGP. Zeker omdat je met Volt waarschijnlijk over links en met SGP zeker over rechts gaat.
Helder, dank voor de verduidelijking.

quote:
[..]
Dat is vaak juist net wel christelijk, al zul je bij de SGP niet zo snel vrouwelijke lijsttrekkers, vrouwelijke ministers (zelfs de vice-premier was een vrouw) en een homoseksueel statenlid zien, allemaal zaken die binnen de Cu niet eens discussie opleveren. Waar SGP en CU elkaar vinden is vaak het niet willen uitbreiden van abortus/euthanasie, verdedigen van de onderwijsvrijheid (al wil SGP die beperken voor islam, CU niet) e.d.
[..]
De Nederlandse christenen volgen helemaal de Amerikaanse niet. Op Theologische Universiteiten worden nauwelijks tot geen Amerikaanse boekjes gebruikt (alleen John Piper een tijdje). Sterker, ik denk dat de Nederlandse invloed op Amerika groter is geweest dan andersom: de zwaar reformatorische emigranten uit Nederland zijn de stichters van de evangelical churches daar. Dat komt echt uit Nederland. In Amerika worden ook nog steeds Nederlandse boeken gebruikt en de Nederlandse geloofsbelijdenis.
Je gaat te ver terug de tijd in.

Ik heb het over hardliners als Kent Hovind en Ken Ham waar Christelijke jongeren speeches van delen. Een Chris Stoffer zit meer in die hoek dan in de hoek van Bas van der Vlies en velen ervoor. Hij zweept Urkers op en valt vrouwen lastig met dingen die niet zijn zaken zijn. Waarom bestrijdt hij geen volwassenen die kinderen op Roblox lastigvallen? Zou het iets te maken hebben met dat juist angst en dreiging (waar hij qua dreiging met zijn belerende praatjes bij klinieken aan bijdraagt) nodig zijn? In de zin van 'ontvang minder zekerheid en bid meer'.

quote:
En nee, niemand verwacht dat we plots gaan loslaten dat God je al in de moederschoot vast houdt, christenen die dat loslaten gooien namelijk wel heel veel pagina's uit de bijbel weg. Ik vind het ook een verschrikkelijke gedachte voor iedereen met een doodgeboren kind. Het is ook echt niet te verdedigen als je ooit de bijbel gelezen hebt, kan me ook niet voorstellen dat dat een grote stroming in de VS is. Dat zijn mensen die psalm 139 nooit gelezen hebben.
[..]
Het komt niet uit het buitenland, het komt uit de achterban. En nee, net moet niet veel linkser, alsjeblieft niet. Het moet het genuanceerde geluid van nu blijven.
[..]
Op de onderwerpen die ik noemde zal CU waarschijnlijk altijd met SGP blijven mee stemmen. Maar op tal van andere onderwerpen niet.
Wil je een liberale partij als D66, dan moet je gewoon niet bij de CU zijn.
Je benadert dit ongeveer zoals een PVV'er 'het volk vindt' roept.

Tegenover iedere Bijbeltekst staat een andere Bijbeltekst. En Ik denk niet dat alle christenen per definitie tegen abortus zijn en een pro- Netanyahu koers steunen.
pi_218968590
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je gaat tever terug de tijd in.

Ik heb het over hardliners als Kent Hovind en Ken Ham waar Christelijke jongeren speeches van delen. Een Chris Stoffer zit meer in die hoek dan in de hoek van Bas van der Vlies en velen ervoor. Hij zweept Urkers op en valt vrouwen lastig met dingen die niet zijn zaken zijn. Waarom bestrijdt hij geen volwassenen die kinderen op Roblox lastigvallen? Zou het iets te maken hebben met dat juist angst en dreiging (waar hij qua dreiging met zijn belerende praatjes bij klinieken aan bijdraagt) nodig zijn? In de zin van 'ontvang minder zekerheid en bid meer'.
Stoffer is geen CU.
Ik kom in veel kerken en kijk ook regelmatig diensten terug, ik heb nog nooit een Amerikaan geciteerd horen worden, op Piper en ML King na.

quote:
[..]
Je benadert dit ongeveer zoals een PVV'er 'het volk vindt' roept. Ik denk niet dat alle christenen per definitie tegen abortus zijn en een pro- Netanyahu koers steunen.
CU is eerder anti-Netanyahu.
https://www.christenunie.nl/blog/2025/09/11/f-a-q-israel-gaza

En ja, iedere christen is waarschijnlijk in principe tegen abortus, al zullen velen begrip hebben voor de moeilijke omstandigheden waarin vrouwen of stellen dit besluit nemen. CU wil dan ook abortus niet afschaffen.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:54:17 #108
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218968593
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Volt is natuurlijk wel een extreme partij, die van ons land de facto een deelstaat wil maken en in wiens basisbeginselen de wens voor een federaal Europa staat.
Dat is dan ook gewoon een (de) hoofddoelstelling van de EU.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218968598
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stoffer is geen CU.
[..]
CU is eerder anti-Netanyahu.
https://www.christenunie.nl/blog/2025/09/11/f-a-q-israel-gaza

En ja, iedere christen is waarschijnlijk in principe tegen abortus, al zullen velen begrip hebben voor de moeilijke omstandigheden waarin vrouwen of stellen dit besluit nemen. CU wil dan ook abortus niet afschaffen.
Je weet dat Kent Hovind en Ken Ham zowel bij SGP-jongeren als CU-jongeren in trek zijn of waren.
pi_218968603
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is officieel geen doelstelling en nooit geweest. En wat mij betreft ook liever geen EU dan een federaal EU.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 15:56:38 #111
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218968608
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik vind dat een stuk prettigere gedachte dan een vazalstaat van Trump's VS of Poetin's Rusland te zijn, maar daar zullen anderen het wel weer oneens met me zijn in al hun door populisten gevoede EU-haat.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218968619
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je weet dat Kent Hovind en Ken Ham zowel bij SGP-jongeren als CU-jongeren in trek zijn of waren.
Nee, dat weet ik niet en dat zijn ze niet. Wie spreekt die mensen nou, wie bezoekt de kerkdiensten, festivals en wie is er geabonneerd op een heel aantal nieuwsbrieven? Wie luistert er christelijke podcasts?

Echt waar, die enorme Amerika-focus is echt niet zo groot. En waar je dan misschien wel Amerika focus ziet, is het vooral muziek.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:01:03 #113
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218968636
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is officieel geen doelstelling en nooit geweest. En wat mij betreft ook liever geen EU dan een federaal EU.
"Towards an ever closing union of peoples" is natuurlijk uiteindelijk een federaal Europa. Dat kun je nu nog wel niet zien zitten omdat je je Nederlander en geen Europeaan voelt (ik ook), maar dat betekent niet dat je kleinkinderen daar net zo over zullen denken. Een federaal Europa was weldegelijk het idee van Schuman en de pijlen van de afgelopen 60 jaar wijzen ook gewoon die richting uit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218968685
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:01 schreef -XOR- het volgende:
"Towards an ever closing union of peoples" is natuurlijk uiteindelijk een federaal Europa.
Het is een vage bewoording die je eigenlijk kunt interpreteren zoals je wil.
quote:
Een federaal Europa was weldegelijk het idee van Schuman en de pijlen van de afgelopen 60 jaar wijzen ook gewoon die richting uit.
Dat mag misschien het idee van Schuman zijn geweest, niet iedereen was het daarmee eens. Zo was Charles de Gaulle altijd voorstander van een Europe des Patries, met behoud van souvereiniteit van de afzonderlijke nationale staten.
pi_218968742
Haha.
Het debat gaat gewoon door. Maar nu zonder Dassen/volt.
Weg exposure. Goed gewerkt kerel. :D Je eigen podium kwijt gemaakt.

De SP schuift aan.
pi_218968767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat weet ik niet en dat zijn ze niet. Wie spreekt die mensen nou, wie bezoekt de kerkdiensten, festivals en wie is er geabonneerd op een heel aantal nieuwsbrieven? Wie luistert er christelijke podcasts?

Echt waar, die enorme Amerika-focus is echt niet zo groot. En waar je dan misschien wel Amerika focus ziet, is het vooral muziek.
Topic Likely Origin American Influence on the Dutch Version:

Flyering at Abortion Clinics
United States / Very Strong -
A direct tactical import.

Anti-Evolution Teachings
United States / Very Strong
The modern creationist movement is an American product.

Signs of Christo-Fascism
United States / Strong -
The modern synthesis is American, and Dutch actors are direct emulators.

Strong Support for Israel
UK (Theology) / US (Politics) Strong -
The theological roots are European, but the political intensity and unconditional nature are American.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:22:31 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218968787
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het is een vage bewoording die je eigenlijk kunt interpreteren zoals je wil.
[..]
Dat mag misschien het idee van Schuman zijn geweest, niet iedereen was het daarmee eens. Zo was Charles de Gaulle altijd voorstander van een Europe des Patries, met behoud van souvereiniteit van de afzonderlijke nationale staten.
De Gaulle was een nationalist en is verder vrij irrelevant voor de EU. Die ever closing union komt ook gewoon tot uitdrukking in het codificeren van steeds meer grondrechten om de Europese waardengemeenschap vorm te geven. Er zijn mensen die roepen dat de oorspronkelijk EU louter bedoeld was als economische cooperatie en dat ook zou moeten blijven maar dat is echt niet zo.

Het is niet zo dat de afzonderlijke Europese naties de soevereiniteit al zouden hebben overgedragen aan Brussel en dat het opgaan van de lidstaten in een federaal Europa geen toestemming zou behoeven van de bevolkingen maar veel voorwerk (de munt- en economische integratie, de marktharmonisatie, de gezamenlijke buitengrensbewaking etc) wordt nu al gedaan en als we het Draghi-rapport zouden willen effectueren zal daar ook gedeeltelijke fiscale integratie bijkomen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218968788
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Topic Likely Origin American Influence on the Dutch Version:

Flyering at Abortion Clinics
United States / Very Strong -
A direct tactical import.

Anti-Evolution Teachings
United States / Very Strong
The modern creationist movement is an American product.

Signs of Christo-Fascism
United States / Strong -
The modern synthesis is American, and Dutch actors are direct emulators.

Strong Support for Israel
UK (Theology) / US (Politics) Strong -
The theological roots are European, but the political intensity and unconditional nature are American.
Een Amerikaans onderzoek oid? Of ben je in de pure nepnieuwsfuik van AI getrapt?
AI is minder betrouwbaar dan Baudet. Met AI'ers discussieer ik niet, met FvDers nog wel.

Creationisme is stukken ouder dan de VS en Nederland, zelfs ouder dan het christendom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 08-10-2025 16:30:13 ]
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:05 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218968840
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Die Amerikaanse young earth goeroes misschien alleen bij SGP jongeren, maar ik weet wel dat op een gegeven moment het Intelligent Design idee van oa Cees Dekker erg populair was in gereformeerde kringen.

[ Bericht 2% gewijzigd door -XOR- op 08-10-2025 16:34:46 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:29:55 #120
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218968856
quote:

[..]
"Towards an ever closing union of peoples" is natuurlijk uiteindelijk een federaal Europa. Dat kun je nu nog wel niet zien zitten omdat je je Nederlander en geen Europeaan voelt (ik ook), maar dat betekent niet dat je kleinkinderen daar net zo over zullen denken. Een federaal Europa was weldegelijk het idee van Schuman en de pijlen van de afgelopen 60 jaar wijzen ook gewoon die richting uit.
En het alternatief, overgeleverd zijn aan ondemocratische geopolitieke machten buiten ons continent is nog veel onaantrekkelijker.

We moeten echt samen onze boontjes doppen hier in Europa of we doppen andermans boontjes.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 8 oktober 2025 @ 16:33:34 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218968878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het alternatief, overgeleverd zijn aan ondemocratische geopolitieke machten buiten ons continent is nog veel onaantrekkelijker.

We moeten echt samen onze boontjes doppen hier in Europa of we doppen andermans boontjes.
Zeker, zeker. Een niet-verenigd Europa zal een beetje in de marge blijven doormodderen en het op elk gebied verliezen van grotere staten met meer economische en militaire macht en een niet-federaal Europa zal uiteindelijk altijd in een bepaalde mate verdeeld blijven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218968886
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die Amerikaanse young earth goeroes misschien alleen bij SGP jongeren, maar ik weet wel dat op een gegeven moment het Intelligent Design idee van oa Chris Dekker erg populair was in gereformeerde kringen.
CU-stemmers die ik kende liepen weg met zijn Jonge aarde hypothese. In Nederland waren we daarvoor meer van de oude aarde hypothese, wat veel minder wrijving gaf.

Het polariserende hebben we aan de VS te danken.
pi_218968922
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
CU-stemmers die ik kende liepen weg met zijn Jonge aarde hypothese. In Nederland waren we daarvoor meer van de oude aarde hypothese, wat veel minder wrijving gaf.

Het polariserende hebben we aan de VS te danken.
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit 1561, sindsdien de basis onder vrijwel alle Nederlandse kerken uit de reformatie, staat al dat de aarde jong is. Het staat ook in de catechismus. Je bent niet echt goed geïnformeerd, he? Je weet vrijwel niks van de gereformeerde kerken, zo lijkt het.

En ja, ik geloof ook in een jonge aarde, net als mijn ouders, mijn opa en oma, hun ouders enz.

En wat politiek gezien: als je lid wilde worden van de GPV moest je aangeven dat je de drie formulieren van enigheid ondersteunde, daar horen de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de catechismus bij. Ze horen bij de grondslag van de ChristenUnie, al wordt je er niet meer naar gevraagd: https://www.digibron.nl/v(...)d470389da21badac0088

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 08-10-2025 16:48:16 ]
pi_218968982
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

En ja, ik geloof ook in een jonge aarde
Dat maakt wel een en ander duidelijk.
pi_218969007
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 16:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Zeker, zeker. Een niet-verenigd Europa zal een beetje in de marge blijven doormodderen en het op elk gebied verliezen van grotere staten met meer economische en militaire macht en een niet-federaal Europa zal uiteindelijk altijd in een bepaalde mate verdeeld blijven.
Uiteindelijk zal China toch de dominante partij/cultuur gaan worden. En dan lijkt me nationale soevereiniteit beter dan onder het juk van Ursula.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')