Dit inderdaad, al ik denk zo’n 20 jaar.quote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
Het is interessant om te zien hoe D66 zich nog altijd druk kan maken om complete non-issues.
Niet uit, je verband ze van caféterreinen. Uit impliceert het ergens binnen zijn, terwijl het hier over een buitenterrein gaat.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:22 schreef Mikeytt het volgende:
Op een terras een verbod is overigens wel flauwekul. We hebben rokers al van binnen naar buiten gejaagd en nu willen we ze volledig uitbannen uit cafes? Onzin.
D66 is altijd een nare partij geweest.
Dat kun je bij iedere partij wel vinden. Het is nu ook niet dat dit de speerpunten van D66 zijn in de campagne. Althans, dat mag ik voor ze hopen tochquote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
Het is interessant om te zien hoe D66 zich nog altijd druk kan maken om complete non-issues.
Echt zo'n D66 item dat rookvrije generatie gedram.quote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
Nou mooi he hoe ze de grote thema's durven aanpakkenquote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
kan mss met eugeneticaquote:Op zondag 5 oktober 2025 09:17 schreef Astro_boy het volgende:
Mijn stem gaat naar D66 de komende verkiezingen. Dit verbod is wat mij betreft onnodig. Dat mensen tegenwoordig nog hun kinderen laten meeroken is tokkiegedrag. Beter een verbod op tokkies.
Er roken steeds minder mensen, dus electoraal is het nu geen heel groot risico meer.quote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
Roken in een auto mag in dit voorstel, alleen niet als er ook kinderen in die auto zitten. Qua handhaving lastig, maar wel terecht natuurlijk als mensen niet roken in een auto waar ook kinderen in zitten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wederom: niet te handhaven, zeker niet met de huidige overbelaste en onderbezette handhavers. Een verbod op roken op terrassen lijkt me puur op handhaafbaarheid nog het meest haalbare, maar enige reeele pakkans zetten op roken in een bos of in een auto... succes ermee.
Dingen verbieden is ook het enige dat politici nog kunnen en dan is er toch geen handhaving op. Lekker gewerkt weer.quote:Op zondag 5 oktober 2025 01:58 schreef Richestorags het volgende:
Vind ik niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Roken in de auto is sowieso al heel erg vies, maar als je kinderen bij je hebt ben je echt een verslaafde egoistische lul.
Roken verbieden op terrasjes en in natuurgebieden is wel een beetje sneu, maar voor dat laatste valt weer wat te zeggen omdat er veel te veel tokkies zijn die hun peuken gewoon in de natuur gooien.
Inderdaad. Meer regels, meer regulering, meer het vingertje. Enige visie op een leefbaar land? Njet.quote:Op zondag 5 oktober 2025 09:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dingen verbieden is ook het enige dat politici nog kunnen en dan is er toch geen handhaving op. Lekker gewerkt weer.
Beter is het, om het reclame maken voor schadelijke producten te verbieden en dat verbod streng te handhaven.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 21:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Roken op het terras idd zo snel mogelijk verbieden. Laatst zaten mijn vrouw en ik op een terras en toen vroegen 2 jonge dames (studenten) ons heel netjes of wij bezwaar hadden als ze gingen roken. Was echt de eerste keer ooit dat dat aan ons gevraagd werd. Wij antwoordden eerlijk dat wij dat liever niet hadden. Toen zeiden ze, prima, eigenlijk zouden we sowieso niet moeten roken. Helaas is 99% van de rokers niet zo netjes. Dus lekker verbieden die walgelijke kankerstokken op het terras
Nu kosten rokers 33 miljaarquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als iedereen momenteel stopt met roken, zitten we ook diep in de problemen als land. Rokende mensen besparen ons miljarden op jaarbasis in de zorg. Nog niet gesproken over de tientallen miljarden aan niet-opgenomen AOW en pensioen door de lagere levensverwachting.
Je mag toch al geen reclame meer maken voor tabak?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Beter is het, om het reclame maken voor schadelijke producten te verbieden en dat verbod streng te handhaven.
Nederland wordt dan ook geregeerd door de grote bedrijven en hun vrienden de hogere inkomens.quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:44 schreef SemperLibertas het volgende:
Als ik na een pakje peuken roken de auto in stap, is er niks aan de hand. Ik ben niet onder invloed van een substantie die mijn rijvaardigheid beïnvloedt.
Als ik na een paar biertjes of een fles wijn de auto in stap, ben ik een gevaar op de weg.
En toch kan ik alcohol mét korting e. in elke supermarkt krijgen terwijl een pakje sigaretten schreeuwend duur is en op steeds minder plekken verkrijgen is.
Nederland
Er is toch veel mond op mond reclame over tabaksproducten en de e-sigaret?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je mag toch al geen reclame meer maken voor tabak?
En wat wil je daar aan doen dan?quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:01 schreef torentje het volgende:
[..]
Er is toch veel mond op mond reclame over tabaksproducten en de e-sigaret?
Het reclamemaakverbod strenger laten handhaven zodat we een wereld krijgen waar er geen schadelijke producten meer geproduceerd worden en die schadelijke producten dan dus uit het straatbeeld zijn verdwenen.quote:
Rij je auto, of heb je kinderen?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 21:25 schreef RealistAtheist het volgende:
Roken op het terras idd zo snel mogelijk verbieden. Laatst zaten mijn vrouw en ik op een terras en toen vroegen 2 jonge dames (studenten) ons heel netjes of wij bezwaar hadden als ze gingen roken. Was echt de eerste keer ooit dat dat aan ons gevraagd werd. Wij antwoordden eerlijk dat wij dat liever niet hadden. Toen zeiden ze, prima, eigenlijk zouden we sowieso niet moeten roken. Helaas is 99% van de rokers niet zo netjes. Dus lekker verbieden die walgelijke kankerstokken op het terras
Waarom moet die kansloze partij nou altijd weer een stap te ver gaan?quote:Een krappe meerderheid van D66'ers stemde ook voor een jaarlijkse verhoging van de minimumleeftijd voor tabak en nicotine, zodat kinderen die vanaf 2010 zijn geboren nooit mogen roken. "Zo maken we de gezondste generatie ooit werkelijkheid", staat in het voorstel.
Maar wel het stemrecht op 16 jaar willen zetten...quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:17 schreef Accordtje het volgende:
Waarom moet die kansloze partij nou altijd weer een stap te ver gaan?
Daar zijn ze (de jongeren) dan wel goed genoeg voor...quote:Meer zeggenschap voor jongeren
We breiden het stemrecht uit naar zestien- en zeventienjarigen en investeren in echte jongereninspraak.
Net als jouw morele verontwaardiging tegenover SUV's? Een stationwagon of hatchback die met draaiende motor voor dat kinderdagverblijf staat te wachten stoot net zo goed uitlaatgassen uit.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:37 schreef RAVW het volgende:
Het maatschappelijke debat over roken in het bijzijn van kinderen raakt aan een dieper liggende vorm van selectieve moraal. Velen spreken zich fel uit tegen ouders die in huis of in de auto een sigaret opsteken, met het argument dat kinderen beschermd moeten worden tegen schadelijke stoffen. Dat is op zichzelf begrijpelijk. Maar opvallend is hoe weinig morele verontwaardiging er klinkt over andere vormen van vervuiling die kinderen dagelijks inademen,zoals de uitlaatgassen van tientallen SUV’s die met draaiende motor voor een kinderdagverblijf of basisschool staan te wachten.
Het lijkt erop dat onze morele kompas niet zozeer wordt gestuurd door feitelijke schade, maar door sociale beeldvorming. Roken is inmiddels een sociaal taboe, een symbool van onverantwoordelijkheid. Een SUV daarentegen staat voor zorgzaamheid, comfort en veiligheid, vooral de veiligheid van de eigen kinderen. De ironie is dat diezelfde voertuigen collectief bijdragen aan de ongezonde lucht die alle kinderen inademen.
We veroordelen dus vooral gedrag dat niet meer past bij het heersende imago van deugdzaamheid, terwijl we gedrag dat sociaal aanvaard is, hoe schadelijk ook, zonder aarzeling blijven goedpraten. Zo wordt morele verontwaardiging geen kwestie van gezondheid, maar van mode.
Welke ouder wil niet dat zijn kinderen nooit gaan roken?quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:17 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het gaat niet om regeltjes, roken moet gewoon compleet verdwijnen. Net als bijvoorbeeld heksenverbrandingen. Ik vind dat prima, hoe eerst hoe beterquote:Op zondag 5 oktober 2025 11:30 schreef raptorix het volgende:
Ik stel nog wat verboden op:
-Verboden om met kinderen in bos te lopen, ivm verstoring rust.
-Verbod om te praten in een bos
-Verbod om je telefoon te gebruiken op terras
Als rokers passen we ons al jaren aan, al vanaf de jaren 80, maar het word steeds extremistischer, en altijd met smoejses, het begon ooit met: Roken we lossen het samen wel op.
Vervolgens mochten we niet meer in de Horeca roken, niet dat ze ook maar enigzins aan een eigenaar over laten om te bepalen wat er gebeurt, nee heel sneaky onder het mom: Gezondheid voor het personeel, echter toen er Cafe Eigenaren waren die zeiden: Ik heb geen personeel, toen kwam men snel: Ja nee dat is valse concurrentie!
Oja, dus kroegen investeerden tienduizenden euros in rookruimtes, zodat niet rokers daar geen last van hadden, helemaal goed, volgende stap: Verbod op rookruimtes in de Horeca!!! Ga maar buiten roken!!!!
En nu we buiten roken, VERBOD op roken op het Terras!!!!!!!
En ik zie het volgende alweer aan komen: Ja nee nu gaan de mensen verder van het cafe staan, dit geeft overlast voor de buren!!! Verbod op roken op straat. Volgende: Verbod op roken thuis!
Flikker op, sterf lekker met je regeltjes.
Totaal kansloos en puur eigen gewin.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:22 schreef AchJa het volgende:
Maar wel het stemrecht op 16 jaar willen zetten...
[..]
Daar zijn ze (de jongeren) dan wel goed genoeg voor...
Op een gegeven moment zijn je kinderen volwassen en maken ze hun eigen keuzes.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:25 schreef LXIV het volgende:
Welke ouder wil niet dat zijn kinderen nooit gaan roken?
Ik vind dat wel een van de meest lullige plannetjes die ooit aan de breinen van de domineetjes ontsproten is, en helaas maar blijft opduiken. Een leeftijdgrens op zaken zetten werkt toch anders, iedereen die leeftijd x eenmaal heeft bereikt mag vervolgens kiezen om iets te doen of laten. In dit geval is een leven lang iets prima toegestaan voor iemand die op 31 december geboren is, en keihard verboden voor iemand die van 1 januari is, al is het 2090 en ben je inmiddels 80+. Je bent dan ook wel erg over je graf heen aan het betuttelen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:17 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, en als jij dat gaat vinden, hoe gaat dat straks met het eten van Rijst, Het drinken van Frisdrank, weet goed wat je west als je zo voor verboden bent.quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat niet om regeltjes, roken moet gewoon compleet verdwijnen. Net als bijvoorbeeld heksenverbrandingen. Ik vind dat prima, hoe eerst hoe beter
1 auto met z'n tweeën en geen kinderen. En vliegreizen doen we zeer zelden. Waarom is dit relevant? Denk je mij even lekker te kunnen pakken op 1 of ander milieutechnisch iets ofzo?quote:
Volgens mij is het al jaren en jaren verboden om reclame voor rookwaar te maken in Nederland.quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Beter is het, om het reclame maken voor schadelijke producten te verbieden en dat verbod streng te handhaven.
Door de industrieën zijn er toch ook veel zieken? Toch worden die industrieën niet aansprakelijk gesteld voor de schade die een flink aantal mensen hebben opgelopen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:11 schreef Telefoonvork het volgende:
Hier nog een paar gevolgen van roken (zeker niet alles). Roken KOST de maatschappij meer dan dat het oplevert. Niet elke roker gaat voortijdig dood, maar ze claimen wel allemaal allerlei vergoedingen voor de hulpmiddelen, medicaties en behandelingen die ze krijgen.
Ik ben van mening dat rokers best wat meer mogen betalen voor de zorgverzekering, aangezien ze de maatschappij zoveel kosten als ze ziek worden. Daarnaast mogen ze wat mij betreft aansprakelijk gehouden worden als iemand ziek wordt door meeroken.
672.000 zieke mensen die allemaal zorg nodig hebben ten gevolge van ROKEN. Dat is niet een onbeduidend aantal.
De totale kosten ten gevolge van roken zit ergens tussen de ¤21,2 miljard en ¤43,2 miljard per jaar. Dit is geen onbeduidend bedrag.
Nouja, omdat ik als niet autorijder ook last heb van andermans uitstoot, de stad is enorm vervuilt, en daar kan ik me in tegenstelling tot jou op een terrasje niet aan onttrekken.quote:Op zondag 5 oktober 2025 16:24 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
1 auto met z'n tweeën en geen kinderen. En vliegreizen doen we zeer zelden. Waarom is dit relevant? Denk je mij even lekker te kunnen pakken op 1 of ander milieutechnisch iets ofzo?
En jij pleit dan zeker ook voor controleurs, die je huis kunnen binnenvallen om te checken of je daar ook echt aan houd, overigens pleit ik dan ook voor het eten van bewerkt voedsel, mensen die sporten, motor rijders, mensen op e-bikes, etc, etc.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:29 schreef TAmaru het volgende:
Wordt overigens ook tijd dat ze in de zorgverzekering clausules opnemen dat ziektes veroorzaakt door roken en alcohol niet vergoed worden. En eventueel ook bovenmatig suikerverbruik.
Welja joh, op naar de voormalige DDR met stazi's, verraders en controleurs.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:29 schreef TAmaru het volgende:
Wordt overigens ook tijd dat ze in de zorgverzekering clausules opnemen dat ziektes veroorzaakt door roken en alcohol niet vergoed worden. En eventueel ook bovenmatig suikerverbruik.
Wij hebben een elektrische auto. En zonnepanelen op ons dak en zijn zuinig met zowel water als gas. Dus praat mij niet van milieuvriendelijkheid. Want in tegenstelling tot de meerderheid van de egoïsten hier in Nederland geven wij wel om de aarde en het milieu.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nouja, omdat ik als niet autorijder ook last heb van andermans uitstoot, de stad is enorm vervuilt, en daar kan ik me in tegenstelling tot jou op een terrasje niet aan onttrekken.
Heel fijn dat je geen uitstoot hebt, maar er zijn miljoenen autos van een ander waar ik wel last van heb, en erger nog niet aan kan onttrekken. En ja ik ben zo een roker die op een terras rekening houd met een ander, als er iemand in de buurt zit kijk ik altijd even of de rook niet die kant op waait, en als ik maar enigszins twijfel dan loop ik wel even naar een plek waar ik zeker geen overlast veroorzaak.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:35 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wij hebben een elektrische auto. En zonnepanelen op ons dak en zijn zuinig met zowel water als gas. Dus praat mij niet van milieuvriendelijkheid. Want in tegenstelling tot de meerderheid van de egoïsten hier in Nederland geven wij wel om de aarde en het milieu.
Maar jij vind het dus normaal dat mensen met die gore kankerstokken mensen mee laten roken omdat die mensen vast een auto hebben en dus ook uitstoot hebben?? Jezus wat zit je dan te zoeken hey. Of ben je soms een verstokte roker die het niet kan hebben dat je "vrijheid" om anderen kanker te bezorgen steeds verder ingeperkt wordt.
Dan ben je 1 van de weinigen is mijn ervaring.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heel fijn dat je geen uitstoot hebt, maar er zijn miljoenen autos van een ander waar ik wel last van heb, en erger nog niet aan kan onttrekken. En ja ik ben zo een roker die op een terras rekening houd met een ander, als er iemand in de buurt zit kijk ik altijd even of de rook niet die kant op waait, en als ik maar enigszins twijfel dan loop ik wel even naar een plek waar ik zeker geen overlast veroorzaak.
Het is dan ook aan de eigenaar om te bepalen of er op terras gerookt mag worden.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:42 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dan ben je 1 van de weinigen is mijn ervaring.
Ja, verbied dan de verkoop echt.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:30 schreef raptorix het volgende:
Ik stel nog wat verboden op:
-Verboden om met kinderen in bos te lopen, ivm verstoring rust.
-Verbod om te praten in een bos
-Verbod om je telefoon te gebruiken op terras
Als rokers passen we ons al jaren aan, al vanaf de jaren 80, maar het word steeds extremistischer, en altijd met smoejses, het begon ooit met: Roken we lossen het samen wel op.
Vervolgens mochten we niet meer in de Horeca roken, niet dat ze ook maar enigzins aan een eigenaar over laten om te bepalen wat er gebeurt, nee heel sneaky onder het mom: Gezondheid voor het personeel, echter toen er Cafe Eigenaren waren die zeiden: Ik heb geen personeel, toen kwam men snel: Ja nee dat is valse concurrentie!
Oja, dus kroegen investeerden tienduizenden euros in rookruimtes, zodat niet rokers daar geen last van hadden, helemaal goed, volgende stap: Verbod op rookruimtes in de Horeca!!! Ga maar buiten roken!!!!
En nu we buiten roken, VERBOD op roken op het Terras!!!!!!!
En ik zie het volgende alweer aan komen: Ja nee nu gaan de mensen verder van het cafe staan, dit geeft overlast voor de buren!!! Verbod op roken op straat. Volgende: Verbod op roken thuis!
Flikker op, sterf lekker met je regeltjes.
Liberaler door dingen te willen verbieden?quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Het partijbestuur is liberaler dan de meerderheid van de leden. Bijzondere situatie. Fijne mismatch.
Ook niet heel handig om met dit soort dingen te komen vlak voor de verkiezingen. Hier trek je geen stemmen mee maar verlies je wel stemmen door.
De wereld is van ons allemaalquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:45 schreef EnzoItaliano het volgende:
[..]
Ja dat moet.
Er moet wat mij betreft een regel ingevoerd dat je niet zomaar naast iemand mag roken waar dan ook. Er dient eerst toestemming gevraagd of je mag roken.
Bij bushokjes zie je het ook vaak dat er iemand een sigaretje opsteekt zonder er rekening mee te houden met al die mensen die er staan. Ook vaak kinderen die daar staan.
Geef je echt zoveel om aarde en milieu en denk je hierdoor daaraan bij te dragen of geef je het meest om je eigen portemonnee? Dat laatste is namelijk de voornaamste reden dat mensen groen rijden en stoken.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:35 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wij hebben een elektrische auto. En zonnepanelen op ons dak en zijn zuinig met zowel water als gas. Dus praat mij niet van milieuvriendelijkheid. Want in tegenstelling tot de meerderheid van de egoïsten hier in Nederland geven wij wel om de aarde en het milieu.
Eigenlijk vind ik de taalfout nog schrijnender.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:43 schreef Tjoent het volgende:
De onderwijspartij![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:29 schreef TAmaru het volgende:
Nee, een meerderheid van de leden wil dingen verbieden en het partijbestuur niet maar die moeten akkoord gaan met wat de leden willen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Liberaler door dingen te willen verbieden?
Dan is het toch een partijbestuur met geen ruggengraat? Ik zou opstappen als de leden mij zouden dwingen om een koers te varen die ik niet wil varen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Nee, een meerderheid van de leden wil dingen verbieden en het partijbestuur niet maar die moeten akkoord gaan met wat de leden willen.
Is wel een beetje inherent aan de functie (en bij een hoop andere beroepen ook) dat je een beetje moet slikken maar als het teveel wordt of je kunt/wilt het niet opbrengen dan kun je inderdaad beter opstappen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan is het toch een partijbestuur met geen ruggengraat? Ik zou opstappen als de leden mij zouden dwingen om een koers te varen die ik niet wil varen.
Preachquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Roken in de auto is sowieso al heel erg vies, maar als je kinderen bij je hebt ben je echt een verslaafde egoistische lul.
Roken verbieden op terrasjes en in natuurgebieden is wel een beetje sneu, maar voor dat laatste valt weer wat te zeggen omdat er veel te veel tokkies zijn die hun peuken gewoon in de natuur gooien.
Ik geef echt om het milieu. Om het geld hoef ik niks te laten. Ik zou ook gewoon boodschappen kunnen doen. Maar kies meestal voor de biologische variant bijvoorbeeld.quote:Op maandag 6 oktober 2025 08:55 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Geef je echt zoveel om aarde en milieu en denk je hierdoor daaraan bij te dragen of geef je het meest om je eigen portemonnee? Dat laatste is namelijk de voornaamste reden dat mensen groen rijden en stoken.
Uiteraard wel, maar privacy is altijd op bepaalde plekken in het overheidsbeleid ondergeschikt aan een groter goed. Je inkomsten vallen ook niet onder privacy, want anders zou iedereen claimen 0 euro te hebben verdiend. Je gezondheid valt ook niet geheel onder privacy als het aankomt op allerlei uitkeringen. Dus veronderstellen dat er hier 100% privacy moet gelden, is gewoon absurd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 09:27 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]![]()
Privacy betekent niets voor jou?
Dan kan je net zo goed ouders gaan vervolgen die hun kinderen dagelijks cola of 2-wekelijks patat geven.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Preach
Roken in bijzijn van kinderen zou eigenlijk gewoon onder het mom van verwaarlozing strafbaar gesteld mogen worden.
Rokende Nederlanders betalen ongeveer 15 tot 20 euro belasting per pakje sigaretten of shag.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:02 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Uiteraard wel, maar privacy is altijd op bepaalde plekken in het overheidsbeleid ondergeschikt aan een groter goed. Je inkomsten vallen ook niet onder privacy, want anders zou iedereen claimen 0 euro te hebben verdiend. Je gezondheid valt ook niet geheel onder privacy als het aankomt op allerlei uitkeringen. Dus veronderstellen dat er hier 100% privacy moet gelden, is gewoon absurd.
De uitgaven van de zorg in Nederland zijn gewoon niet meer te dragen. Slechte leefstijl draagt daar in heel grote mate aan bij. We hebben een zorgverzekering die slechts 150 euro in de maand kost en die onbeperkt geldig is, zonder rekening te houden met leefstijl, voorgeschiedenis van de patiënt, het type zorg dat benodigd is, de kosten, etc. Oh pardon, die 150 euro in de maand is ongeveer 0 euro voor de armeren, die dan ook nog klagen dat het eigen risico onbetaalbaar is, maar het is vele duizenden euro's voor de mensen die het hardst werken, omdat ze 5 komma nogwat procent zvw betalen, wat op kan lopen tot vele duizenden euro's per jaar.
Welke andere verzekering ken jij waar persoonlijke omstandigheden of risicovol gedrag totaal niet worden meegenomen in het aannemen van een verzekerde of het vergoeden van gemaakte kosten? Denk jij dat je een autoverzekering krijgt of een autoverzekering je kosten vergoedt als je dronken achter het stuur gaat zitten, onverantwoordelijk rijgedrag vertoont of als je in het verleden al talloze malen schade hebt veroorzaakt? Nee, dan word je gewoon geweigerd.
Idem dito met een reisverzekering. Die vergoedt ook de kosten tijdens jouw gevaarlijke reis door de Gazastrook of Haïti niet. En als je vijf keer een gestolen telefoon claimt, word je er ook wel uitgegooid denk ik.
Zelfde met een levensverzekering; die is ook niet geldig bij zelfdoding bijvoorbeeld.
Nee, alleen bij de zorgverzekering denken de Nederlanders voor een dubbeltje op de eerste rij te mogen zitten. Ze denken dat zorg p.p. maar 150 euro per maand kost en dat het geheel terecht is dat zij niks hoeven mee te betalen, ook als ze stelselmatig hun gezondheid verwoesten door suiker te eten, te roken, alcohol te drinken, drugs te gebruiken, gevaarlijke sporten te doen, en ga zo maar door.
Wordt tijd dat we mensen eens duidelijk maken dat als ze op solidariteit van rijkere Nederlanders rekenen daar ook flink wat tegenover moet staan qua verantwoordelijkheid.
Haha, dat je dit soort proletengedrag nog gaat verantwoorden ook, of gaat vergelijken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed ouders gaan vervolgen die hun kinderen dagelijks cola of 2-wekelijks patat geven.
Dan zou je mensen moeten verbieden om op straat te roken...quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Het reclamemaakverbod strenger laten handhaven zodat we een wereld krijgen waar er geen schadelijke producten meer geproduceerd worden en die schadelijke producten dan dus uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Je mag toch ook niet in een winkel roken als je de enige in de winkel bent?quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Het komt trouwens ook regelmatig voor als ik met mensen wat ga drinken dat we juist buiten gaan zitten om te kunnen roken. Ook in de winter. En dan zijn we ongeveer de enigen op het terras. Dat zou dan ook niet meer mogen?
quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik vind dat roken gewoon algeheel verboden moet worden. Roken in het bijzijn van kinderen (jonger dan 18 jaar dus) moet gezien worden als kindermishandeling (wat het ook is).
Als je rookt, obees bent door eigen toedoen (kunnen ze zien in het bloed), regelmatig drinkt, regelmatig drugs gebruikt, dan moeten ze de premie van jouw zorgverzekering 100% kunnen verhogen, simpelweg omdat je ervoor kiest jouw eigen lichaam te slopen. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
100% is niks. Ga maar verhogen naar 1000 euro in de maand of gooi ze gewoon uit de verzekering. Weg ermee.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik vind dat roken gewoon algeheel verboden moet worden. Roken in het bijzijn van kinderen (jonger dan 18 jaar dus) moet gezien worden als kindermishandeling (wat het ook is).
Als je rookt, obees bent door eigen toedoen (kunnen ze zien in het bloed), regelmatig drinkt, regelmatig drugs gebruikt, dan moeten ze de premie van jouw zorgverzekering 100% kunnen verhogen, simpelweg omdat je ervoor kiest jouw eigen lichaam te slopen. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
Op straat roken zou inderdaad ook verboden moeten worden. Het is immers bewezen kankerverwekkend om in te ademen. Drugsgebruik op straat is ook niet toegestaan. Alcoholgebruik ook niet overal.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan zou je mensen moeten verbieden om op straat te roken...
Persoonlijk vind ik het ook niet echt reclame voor roken als er zo'n groepje mensen staat te koukleumen voor een kantoorgebouw of restaurant. Heb dan eerder zoiets van stel paupers.
Er zijn inderdaad bronnen die beweren dat rokende Nederlanders netto goedkoper zijn voor de schatkist omdat ze dus accijnzen betalen en minder AOW trekken omdat ze sneller doodgaan. Echter ben ik daar niet zo van overtuigd. Als je het ziekteverzuim meerekent, de vele kleine gezondheidsproblemen tijdens het leven die rokers hebben, dan denk ik dat rokers de maatschappij heel veel kosten. Ik lees op internet zelfs dat: "Volgens berekeningen van het RIVM en het Trimbos-instituut kost roken Nederland ongeveer 30 miljard euro per jaar." De accijnzen leveren maar een tiende daarvan op.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:28 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Rokende Nederlanders betalen ongeveer 15 tot 20 euro belasting per pakje sigaretten of shag.
Snacktax, suikertax, alcoholtax, benzinetax.
Als iedereen hiermee stopt dan ben ik wel benieuwd hoe hoog de ziektekosten verzekeringen gaan worden.
Kunnen we dan ook gelijk doortrekken naar bepaalde beroepen en sporten of als je in een omgeving woont met een belabberde luchtkwaliteit.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Telefoonvork het volgende:
Drugsgebruik is zelden strafbaar, tenzij het is opgenomen in de APV. Je bent denk ik in de war met bezit.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 02:29 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Op straat roken zou inderdaad ook verboden moeten worden. Het is immers bewezen kankerverwekkend om in te ademen. Drugsgebruik op straat is ook niet toegestaan. Alcoholgebruik ook niet overal.
Hoe kun je drugs gebruiken zonder het te bezitten?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 05:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Drugsgebruik is zelden strafbaar, tenzij het is opgenomen in de APV. Je bent denk ik in de war met bezit.
Het gaat er niet om wat ik denk, het gaat erom wat wel en niet mag. Als je openlijk op straat drugs gaat gebruiken kunnen ze je dus hooguit voor het bezit pakken, tenzij anders aangegeven in de APV. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 06:24 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Hoe kun je drugs gebruiken zonder het te bezitten?
Denk jij dat je zomaar op straat heroïne mag spuiten of coke mag snuiven in de meeste gemeenten?
Zei de vetklep van 100+ kilo met een ruggengraat die in een emmer past...quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Telefoonvork het volgende:
LIF / Goede vragen voor bij de dietistquote:Op donderdag 25 juli 2019 13:48 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik had mijn lengte en gewicht moeten delen.
Ik ben 1,87m en 108kg en 44 jaar oud. Volgens mij is dan mijn ideale gewicht 87 kg.
Ik krijg her en der allerlei tips, maar denk dat een diëtist mij kan helpen mijn dieet op orde te krijgen. Ik zit idd met een aantal "waarom" en "hoe" vragen.
Ik ben echt niet achterlijk en zit ook niet in ontkenning. Ik wil gewoon mijn dieet op orde krijgen.
Ik heb zelfs moeite met de wekelijkse boodschappen zo georganiseerd te krijgen dat ik elke dag gezond en gevarieerd eet. Maar, is dat een vraag voor de diëtist?
Touché. Zo kan ik ook wel ¤1000 ziektekostenpremie eisen voor iedereen met een zittend beroep. Heb je geen bloedonderzoek voor nodig.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zei de vetklep van 100+ kilo met een ruggengraat die in een emmer past...
[..]
LIF / Goede vragen voor bij de dietist
Dat soort onderzoeken plakken altijd een fictief getal aan "gemiste levensjaren/genot" om tot dat soort bedragen te komen. Als je puur naar geldstromen gaat kijken zijn rokers goedkoper uit.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 02:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad bronnen die beweren dat rokende Nederlanders netto goedkoper zijn voor de schatkist omdat ze dus accijnzen betalen en minder AOW trekken omdat ze sneller doodgaan. Echter ben ik daar niet zo van overtuigd. Als je het ziekteverzuim meerekent, de vele kleine gezondheidsproblemen tijdens het leven die rokers hebben, dan denk ik dat rokers de maatschappij heel veel kosten. Ik lees op internet zelfs dat: "Volgens berekeningen van het RIVM en het Trimbos-instituut kost roken Nederland ongeveer 30 miljard euro per jaar." De accijnzen leveren maar een tiende daarvan op.
Als we dus inderdaad een op solidariteit gebaseerde zorgverzekering willen in Nederland (dus: acceptatieverplichting, zelfde premie voor iedereen), dan zou ik zeggen dat die solidariteit nu zwaar onder druk is komen te staan. Dat komt mede doordat de mensen die het ongezondst leven het minst betalen voor de verzekering.
Ah, een motorrijder en iemand die veel op reis is... Toch wel een risicocategorie... Waarom zou ik mee moeten betalen aan jouw gevaarlijke hobbies? Met je solidariteit...quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 02:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad bronnen die beweren dat rokende Nederlanders netto goedkoper zijn voor de schatkist omdat ze dus accijnzen betalen en minder AOW trekken omdat ze sneller doodgaan. Echter ben ik daar niet zo van overtuigd. Als je het ziekteverzuim meerekent, de vele kleine gezondheidsproblemen tijdens het leven die rokers hebben, dan denk ik dat rokers de maatschappij heel veel kosten. Ik lees op internet zelfs dat: "Volgens berekeningen van het RIVM en het Trimbos-instituut kost roken Nederland ongeveer 30 miljard euro per jaar." De accijnzen leveren maar een tiende daarvan op.
Als we dus inderdaad een op solidariteit gebaseerde zorgverzekering willen in Nederland (dus: acceptatieverplichting, zelfde premie voor iedereen), dan zou ik zeggen dat die solidariteit nu zwaar onder druk is komen te staan. Dat komt mede doordat de mensen die het ongezondst leven het minst betalen voor de verzekering.
quote:
quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 20:07 schreef TAmaru het volgende:
Mja. Hier huurwoning rond de 850 euro incl. internet, gas en servicekosten. ¤50 elektriciteit, ¤15 water, ¤10 telefoon, ¤100 zorgverzekering met max eigen risico, ¤20 verzekeringen, ¤150-200 auto, ¤20 motor, ¤50 gemeentebelastingen, ¤300 boodschappen. verder geen abo’s of iets. dan zit je op ¤1600 denk ik. netto komt er ¤4500 binnen.dan geef ik ¤500 per maand uit aan hobby’s en reizen, en de overige +-¤2500 spaar ik.
Tips:
stap over op een dynamisch energietarief en gebruik energie als het goedkoop is
kijk of je verzekeringen nog wel nodig zijn en of het goedkoper kan
kijk of je auto goedkoper kan
voor ¤10 in de maand heb ik 10gb data, meer dan dat vind ik onnodig
koop alleen basisproducten in de supermarkt
Dat is per persoon anders. er zijn veel bejaarde mensen die roken en nooit ziek zijn geweest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 02:35 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Pffff zo doen maar. Als ze nog even wachten tot ik er niet meer benquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zei de vetklep van 100+ kilo met een ruggengraat die in een emmer past...
[..]
LIF / Goede vragen voor bij de dietist
Zo begon dat ook met de rook hokken, dat heeft de horeca veel geld gekost en vervolgens werd binnen roken helemaal verboden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:05 schreef ems. het volgende:
Of je wel of niet mag roken op een terras dient sowieso in zn geheel afhankelijk te zijn van de eigenaar. Dan kan je als (niet)-roker ook zelf de overweging maken of je daar wel niet gaat zitten.
En zo zal het uiteindelijk met alles gaan mbt vrijtijdsbesteding. Alleen werken mag ongezond zijn, daar kraait geen haan naar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 10:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Zo begon dat ook met de rook hokken, dat heeft de horeca veel geld gekost en vervolgens werd binnen roken helemaal verboden.
Zullen ze dit ook wel voor elkaar krijgen.
Ben ik ook bang voor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 10:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
En zo zal het uiteindelijk met alles gaan mbt vrijtijdsbesteding. Alleen werken mag ongezond zijn, daar kraait geen haan naar.
Goed dat je dat onder de aandacht brengt, want het onderwijs wat tot op heden werd gegeven aan de minderjarigen deugt niet, want daar heeft de jeugd niets aan in het echte leven, alleen aan een machinegeweer met kogels heeft de jeugd iets.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 10:58 schreef Netsplitter het volgende:
Ik stel voor dat zich voornamelijk richten op belangrijkere zaken zoals onderwijs.
Het enige wat ik weet van het tegenwoordige onderwijs is van mijn voormalige oppaskind. Één of andere wauze multiculturele propaganda en vroeger reken sommen maken van 234 + 513 = ? op een verplichte laptop.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Goed dat je dat onder de aandacht brengt, want het onderwijs wat tot op heden werd gegeven aan de minderjarigen deugt niet, want daar heeft de jeugd niets aan in het echte leven, alleen aan een machinegeweer met kogels heeft de jeugd iets.
Helemaal mee eens. Ik heb wel een doorlopende reisverzekering overigens, maar het klopt dat de ziektekostenverzekering gewoon ook ongevallen of problemen in het buitenland dekt. Op zich hoeft reizen niet gevaarlijk te zijn; dat hangt er misschien een beetje van af.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, een motorrijder en iemand die veel op reis is... Toch wel een risicocategorie... Waarom zou ik mee moeten betalen aan jouw gevaarlijke hobbies? Met je solidariteit...
[..]
[..]
Bwoh, als motorrijdende roker ga ik echt voor gaas in de plannen van de rechtse Nederlander! Gelukkig ben ik een ecto, dat drukt het allemaal weer een beetje.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, een motorrijder en iemand die veel op reis is... Toch wel een risicocategorie... Waarom zou ik mee moeten betalen aan jouw gevaarlijke hobbies? Met je solidariteit...
[..]
[..]
Vreemd? Hoe ga je sowieso bewijzen of het je eigen schuld is?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 06:48 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik heb wel een doorlopende reisverzekering overigens, maar het klopt dat de ziektekostenverzekering gewoon ook ongevallen of problemen in het buitenland dekt. Op zich hoeft reizen niet gevaarlijk te zijn; dat hangt er misschien een beetje van af.
Al met al ben ik het met je eens en zou er best gevraagd mogen worden bij het aangaan van een verzekering of iemand bijvoorbeeld motor rijdt, hoeveel kilometers, etc. Of motorongelukken die eigen schuld zijn worden bijv. uitgesloten van vergoeding.
Het is sowieso heel vreemd dat in Nederland de ziektekostenverzekering ook kosten dekt die door de verzekerde door eigen toedoen of schuld zijn veroorzaakt.
Daar ben ik altijd al voorstander van geweest, ook voor bínnen in de horeca.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die warm worden gehouden met energieslurpende terrasverwarmersDoe niet zo moeilijk en richt rokers en niet-rokers gelegenheden in zodat men keuze heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |