Goed plan van D66quote:D66 pleit voor rookverbod op terras, in de auto en in natuurgebieden
Nederlandse politiek
Vandaag, 12:47 - Update: 2 uur geleden
D66 pleit voor een verbod op roken op terrassen en in natuurgebieden. Daarnaast wil de partij dat roken in de auto in aanwezigheid van kinderen strafbaar wordt. Een meerderheid van D66-leden stemde zaterdag op het partijcongres in Den Bosch voor voorstellen om deze plannen toe te voegen aan het partijprogramma.
In Nederland is roken in de auto met kinderen op dit moment nog toegestaan, maar D66 wil dat een volgend kabinet hier een verbod op instelt. In Frankrijk bestaat zo’n verbod al voor situaties waarin minderjarigen meerijden. Daarnaast pleit D66 ook voor een rookverbod op terrassen.
Om roken verder te ontmoedigen en het risico op natuurbranden te verkleinen, pleit D66 ervoor om roken in Natura2000-gebieden te verbieden. Het verkiezingsprogramma van de partij is op voorstel van de leden met deze maatregelen uitgebreid.
Het partijbestuur was tegen de aanpassingen. "We pleiten niet per definitie voor roken in de auto", zei politiek secretaris Jieskje Hollander. "Maar met een rookverbod voor in de auto treden we te veel in de persoonlijke levenssfeer. Ook een algeheel rookverbod voor terrassen vinden we te ver gaan. Dat laten we graag aan de vrijheid van de horeca-ondernemer zelf."
"Ik heb astma", wierp een D66-lid tegen. "Als ik op een terras ga zitten en ik merk dat iemand zit te roken, moet ik verplaatsen zodat ik het niet inadem, of ik zit een halfuur te kuchen." Hij vroeg zich af: "Waarom moet ik lijden onder iemand anders' genot?"
Een krappe meerderheid van D66'ers stemde ook voor een jaarlijkse verhoging van de minimumleeftijd voor tabak en nicotine, zodat kinderen die vanaf 2010 zijn geboren nooit mogen roken. "Zo maken we de gezondste generatie ooit werkelijkheid", staat in het voorstel.
Ook hier was het partijbestuur tegen. Het voorstel komt op de lange termijn neer op een algeheel rookverbod, zei Hollander. "We zijn een liberale partij, we laten keuzes ook graag bij mensen zelf."
Dat had het al lang moeten zijnquote:Daarnaast wil de partij dat roken in de auto in aanwezigheid van kinderen strafbaar wordt.
Je mag ook niets meer tegenwoordig!!! WEG MET ONS mentaliteit!!!!!!!quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:38 schreef EnzoItaliano het volgende:
Daarnaast wil de partij dat roken in de auto in aanwezigheid van kinderen strafbaar wordt.
Nee weg met die smerige tering sigarettenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je mag ook niets meer tegenwoordig!!! WEG MET ONS mentaliteit!!!!!!! [ afbeelding ]
Als iedereen momenteel stopt met roken, zitten we ook diep in de problemen als land. Rokende mensen besparen ons miljarden op jaarbasis in de zorg. Nog niet gesproken over de tientallen miljarden aan niet-opgenomen AOW en pensioen door de lagere levensverwachting.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Verbied dan gewoon de verkoop en roken helemaal. Maar nee want dat levert weer te weinig accijns op.
Dit dus...mensen vergeten de lange termijn gevolgen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als iedereen momenteel stopt met roken, zitten we ook diep in de problemen als land. Rokende mensen besparen ons miljarden op jaarbasis in de zorg. Nog niet gesproken over de tientallen miljarden aan niet-opgenomen AOW en pensioen door de lagere levensverwachting.
Mensen die roken in de auto waar ook kinderen in zitten, die zijn sowieso kansloos...quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:39 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat had het al lang moeten zijn
Rookgordijnen optrekken - D66quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:59 schreef halfway het volgende:
Wereldproblemen zeg![]()
De tering!
Ga eerst de basis eens op orde brengen hier.
Vandaar dat we geen drugsgerelateerde problemen hebben, want verboden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:10 schreef EnzoItaliano het volgende:
[..]
niet als er een verbod komt, dan heb je eraan te houden als nederlandse burger
Ik ben blij dat ik er al jarenlang van af ben, maar dan vooral vanwege dit soort gezeik en gedram.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:17 schreef TAmaru het volgende:
Zoals bekend, ben ik geen fan van D66 maar op dit punt ben ik het wel mee ze eens. Roken moet gewoon keihard uitgefaseerd worden.
Niet helemaal. Je hebt gelijk over de niet opgenomen AOW en pensioen maar de zorgkosten zijn juist hogerquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Als iedereen momenteel stopt met roken, zitten we ook diep in de problemen als land. Rokende mensen besparen ons miljarden op jaarbasis in de zorg. Nog niet gesproken over de tientallen miljarden aan niet-opgenomen AOW en pensioen door de lagere levensverwachting.
Is het sneu als je last hebt van de rokers naast je op een terras?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Roken in de auto is sowieso al heel erg vies, maar als je kinderen bij je hebt ben je echt een verslaafde egoistische lul.
Roken verbieden op terrasjes en in natuurgebieden is wel een beetje sneu, maar voor dat laatste valt weer wat te zeggen omdat er veel te veel tokkies zijn die hun peuken gewoon in de natuur gooien.
Ik heb ook last van stinkende en luide mensen, overigens vraagt een beetje roker of hij de buren tot last is als hij er een op steekt. Ik krijg wel een beetje genoeg van het nee-derland mentaliteitje dat steeds meer de kop op steekt. Leef en laat leven.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Is het sneu als je last hebt van de rokers naast je op een terras?
Ja dat moet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:22 schreef bloodymary1 het volgende:
Allemaal zo overtrokken dit soort regels. Mijn ervaring is dat mensen op een terras ook wel rekening houden en als er mensen vlak naast hun zitten te eten, toch even buiten het terras gaan staan om te roken. Maar er zijn ook plekken waar mensen daar helemaal geen last van hebben, dat de rook niet bij andere mensen komt. Prima om dan op het terras te roken. Moet nu echt werkelijk alles wat je doet in een wetgeving worden vastgelegd? Flikker toch op.
Lekker het Antonie van Leeuwenhoek sponsoren voor de longkanker.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:35 schreef Epistaxiophobia het volgende:
Da
[..]
Niet helemaal. Je hebt gelijk over de niet opgenomen AOW en pensioen maar de zorgkosten zijn juist hoger
Aparte vergelijking. Rook naast geluid zetten.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb ook last van stinkende en luide mensen, overigens vraagt een beetje roker of hij de buren tot last is als hij er een op steekt. Ik krijg wel een beetje genoeg van het nee-derland mentaliteitje dat steeds meer de kop op steekt. Leef en laat leven.
Dat bedoel ik en als extra kan je er zelf ook longkanker van krijgen omdat iemand naast je staat te rokenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:46 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Lekker het Antonie van Leeuwenhoek sponsoren voor de longkanker.![]()
Ik weet niet of het voor mij verboden moet worden, ik gun ieder z’n plezier. Ik wil er alleen geen last van hebben. En vaak genoeg komt er gewoon iemand buiten naast je roken onder het mom van “we zijn buiten in de frisse lucht!!1”.
Nee ik heb die stank in m’n gezicht, haar en kleding.
Dat is natuurlijk kul.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:49 schreef EnzoItaliano het volgende:
[..]
Dat bedoel ik en als extra kan je er zelf ook longkanker van krijgen omdat iemand naast je staat te roken
Meeroken schijnt nog veel gevaarlijker te zijn.
Men zou de ondernemers hard moeten aanpakken die voor stinkende producten, reclame maakten en maken bij de jeugd.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb ook last van stinkende en luide mensen, overigens vraagt een beetje roker of hij de buren tot last is als hij er een op steekt. Ik krijg wel een beetje genoeg van het nee-derland mentaliteitje dat steeds meer de kop op steekt. Leef en laat leven.
Beide zijn dodelijk in genoeg hoeveelheden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:47 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Aparte vergelijking. Rook naast geluid zetten.
Ja dat is sneu, ga je maar ergens anders zittenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Is het sneu als je last hebt van de rokers naast je op een terras?
Stress is gevaarlijker...quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:49 schreef EnzoItaliano het volgende:
[..]
Dat bedoel ik en als extra kan je er zelf ook longkanker van krijgen omdat iemand naast je staat te roken
Meeroken schijnt nog veel gevaarlijker te zijn.
Ze moeten roken in de openbare ruimte gewoon categoraal verbieden. Roken doe je maar thuis, onder de afvoerkapquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:45 schreef EnzoItaliano het volgende:
[..]
Ja dat moet.
Er moet wat mij betreft een regel ingevoerd dat je niet zomaar naast iemand mag roken waar dan ook. Er dient eerst toestemming gevraagd of je mag roken.
Bij bushokjes zie je het ook vaak dat er iemand een sigaretje opsteekt zonder er rekening mee te houden met al die mensen die er staan. Ook vaak kinderen die daar staan.
Omdat jij je verslaving moet voeden. Nee niet echt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:08 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Ja dat is sneu, ga je maar ergens anders zitten
Ik heb niet een hele nieuwe auto ofzo. Als vrienden een peuk willen roken in mijn auto is dat prima. Doe ik niet moeilijk over, maar dat is alleen als ik een keer rij één keer per drie maand ofzo. Ik heb er nog meer een hekel aan dat als we weg moeten gaan net voordat je de auto instapt hoort "Nog effe peukie roken hoor".quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Roken in de auto is sowieso al heel erg vies, maar als je kinderen bij je hebt ben je echt een verslaafde egoistische lul.
Het volledig uitbannen van roken leidt tot een daling in kosten van rookgerelateerde ziekten. Door het uitbannen van roken neemt de levensverwachting(Het gemiddeld aantal nog te verwachten levensjaren op een bepaalde leeftijd. ) toe en lopen mensen meer kans om op latere leeftijd nog andere ziekten zoals dementie te krijgen. Dit leidt tot extra zorggebruik en -kosten. Deze extra kosten overtreffen de kortetermijn besparingen in kosten van rookgerelateerde ziekten. De totale zorgkosten zullen daardoor stijgen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:35 schreef Epistaxiophobia het volgende:
Da
[..]
Niet helemaal. Je hebt gelijk over de niet opgenomen AOW en pensioen maar de zorgkosten zijn juist hoger
Niet op lange termijn. De grootste kostenpost in de zorg zijn momenteel ouderdomsziektes.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:35 schreef Epistaxiophobia het volgende:
Da
[..]
Ok blijf je lekker in de rook zitten en ga je je zitten ergeren op het terrasquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:14 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Omdat jij je verslaving moet voeden. Nee niet echt.
De eerste peuk is meestal op het schoolplein. Bruincafés worden steeds minder omdat men liever naar een thuiskroeg gaat of een kroeg die geen boodschap heeft aan het verbod. Wat je nu hebt aan horeca zijn hippe koffietentjes met veel te dure koffievarianten waar Gen Z gek op is, maar ondertussen wel klaagt dat ze te weinig overhoudenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:10 schreef LXIV het volgende:
Goede zaak. Veel kinderen die hun eerste op het terras opsteken. Als door zo’n verbod 5 kinderen per jaar minder gaan roken is het de moeite al Bovendien maakt het voor de horeca niks uit zoals eerder bleek met het rookverbod.
Ja da's verslaving, ik ben gelukkig al jaren geleden gestopt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb niet een hele nieuwe auto ofzo. Als vrienden een peuk willen roken in mijn auto is dat prima. Doe ik niet moeilijk over, maar dat is alleen als ik een keer rij één keer per drie maand ofzo. Ik heb er nog meer een hekel aan dat als we weg moeten gaan net voordat je de auto instapt hoort "Nog effe peukie roken hoor".
Die warm worden gehouden met energieslurpende terrasverwarmersquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:22 schreef Mikeytt het volgende:
We hebben rokers al van binnen naar buiten gejaagd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |