abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218934728
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Sure, het was je niet opgevallen dat 'arrogantie' heel erg samenvalt met iemands opstelling ten aanzichte van vluchtelingen/moslims/negers?

Baudet, Yesilgoz, Karremans, Wilders, Keijzer, allemaal niet arrogant

Timmermans, Klaver, Kaag, Ouwehand, Bikker, allemaal heel arrogant

Jetten, eerst wel arrogant maar wil nu een strenger asielbeleid dus niet arrogant.

Ik weet niet waarom je het steeds over het asielbeleid hebt. Het is niet alsof zo’n Jetten de hele dag alleen maar over moslims lult, het is Wilders niet.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:40:06 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218934745
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik weet niet waarom je het steeds over het asielbeleid hebt. Het is niet alsof zo’n Jetten de hele dag alleen maar over moslims lult, het is Wilders niet.
Omdat D66 succesvol het frame heeft opgeworpen van een draai gemaakt te hebben op asiel, dus opeens is Jetten minder arrogant net als op rechts, waar ze ook echt niet arrogant zijn, hoor!1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218934794
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat een dom gelul is dit nou toch weer. Het feit is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Kaag buiten de eigen aanhang bijzonder veel weerstand oproepen omdat ze nogal sterk de neiging hebben om anderen op hoge toon de maat te nemen en een uitstraling hebben van “wij weten wel wat goed voor u is”.

Jij vindt niet dat Wilders er net zo goed een handje van heeft om op hele hoge toon anderen de maat te nemen?

Blijft over de uitstraling van o.m. een Timmermans, een Kaag etc. dat zij weten wat goed voor u is. Die uitstraling herken ik wel enigszins maar komt denk ik voort uit hun bestuurservaring en hun neiging tot nuance.

Dat valt natuurlijk verkeerd bij het gedeelte van het volk dat graag achter simpele antwoorden aanloopt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218935127
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:44 schreef probeer het volgende:
Pakken de migranten nu ook al ons drinkwater af ja?

En dat gezeik over voorzieningen slaat ook nergens op. Niet wanneer het komt van partijen die er een groot deel van hun bestaansrecht aan ontlenen om die sociale voorzieningen af te breken, want kleinere overheid en minder belastingen.

Toon eens wat eigen verantwoordelijkheid voor je stemgedrag; die voorzieningen staan onder druk omdat Nederlanders al decennia op partijen stemmen die die voorzieningen zeer bewust en doelgericht onder druk zetten en af proberen te breken. Want privatisering.
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei. Als er nul migranten zouden zijn, maar de huidige groei volledig door natuurlijke aanwas zou komen, zou het probleem net zo groot zijn.
Alleen is het nu eenmaal zo dat die groei vrijwel uitsluitend door migratie plaatsvindt. Dus als je die groei wil afremmen, moet je migratie afremmen.

Wat die voorzieningen betreft: ik doel daarmee niet op het sociaal stelsel, maar op zaken als zorg, politie, etc. De personeelstekorten daar ga je in mijn ogen niet oplossen door de marktwerking (voor zover aanwezig) eruit te halen. Dus moet de vraag verkleind worden. Idem voor energie.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:29:01 #45
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218935236
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 15:21 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei. Als er nul migranten zouden zijn, maar de huidige groei volledig door natuurlijke aanwas zou komen, zou het probleem net zo groot zijn.
Alleen is het nu eenmaal zo dat die groei vrijwel uitsluitend door migratie plaatsvindt. Dus als je die groei wil afremmen, moet je migratie afremmen.

Wat die voorzieningen betreft: ik doel daarmee niet op het sociaal stelsel, maar op zaken als zorg, politie, etc. De personeelstekorten daar ga je in mijn ogen niet oplossen door de marktwerking (voor zover aanwezig) eruit te halen. Dus moet de vraag verkleind worden. Idem voor energie.
Om de zorgvraag te verminderen zal je vooral al die heel lang levende oudere mensen moeten euh ja afschieten (laat ik het netjes zeggen :) ). Om de kosten daarvan te dragen heb je dan weer meer werkende mensen nodig (hallo migranten).

Dan heb ik even twee dingen eruit gepikt. Het is natuurlijk een stuk complexer dan dit. Er is zoveel wat invloed op elkaar heeft; daar heeft de Kamer ook debatten over gevoerd. Er is een commissie geweest die advies heeft uitgebracht over hoe Nederland richting 2050 moet gaan.
pi_218936059
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 15:21 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei.
De komst van datacenters doet meer in de druk op het elektra- en waternet dan bevolkingsgroei. Tip om je daar eens in te verdiepen. Kan mogelijk helpen.

Migranten zijn daarin ook wel een mooie zondebok, daar niet van.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:42:27 #47
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218936085
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De komst van datacenters doet meer in de druk op het elektra- en waternet dan bevolkingsgroei. Tip om je daar eens in te verdiepen. Kan mogelijk helpen.

Voeg er nog wat hedendaagse technologische ontwikkelingen aan toe.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-stroom-datacenters
pi_218936181
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:42 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Voeg er nog wat hedendaagse technologische ontwikkelingen aan toe.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-stroom-datacenters
Ja idd, de AI-hel. Eerst slokken die gedrochten al het water en de banen op (terwijl migranten de schuld krijgen) en vervolgens barst de AI bubbel en mogen wij weer in de schade van het verlies delen. Terwijl de migranten wederom de schuld krijgen.
pi_218936709
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daarom schreef ik ook dat bevolkingsgroei MEDE een oorzaak is. Natuurlijk moeten we van die datacenters af, maar daar ging de discussie niet over. Mijn punt was dat er afgezien van de woningmarkt nog meerdere redenen zijn om
vraagtekens bij de snelle bevolkingsgroei te plaatsen. En die bevolkingsgroei wordt nu eenmaal veroorzaakt door migratie, dat kan ik ook niet helpen.
pi_218937561
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 17:44 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Daarom schreef ik ook dat bevolkingsgroei MEDE een oorzaak is. Natuurlijk moeten we van die datacenters af, maar daar ging de discussie niet over. Mijn punt was dat er afgezien van de woningmarkt nog meerdere redenen zijn om
vraagtekens bij de snelle bevolkingsgroei te plaatsen. En die bevolkingsgroei wordt nu eenmaal veroorzaakt door migratie, dat kan ik ook niet helpen.
Als je geen data presenteert en een virtuele categorie 'migrant' aanmaakt , bestaat er dus ook een categorie 'autochtoon' en de categorieën oude- en nieuwe industrie.

Je gaat voorbij aan alle, je gaat voorbij aan de industrie, aan iedere autochtoon die een zwembad (al die karwei en temu troep) in de tuin heeft staan die iedere zomer ververst moet worden. Iedereen met een hoge drukreiniger die de tegeltuinen onkruidvrij spuit.

Voornamelijk aangeven dat 'de migrant' 'ook' druk op het waternet zet, is zoiets als Shell, Exxon en jou in de categorie vervuilers flikkeren en ieder topic steeds aangeven dat 'jij' ook vervuilt en ook wel een stevige bijdrage levert.

De grootste waterconsumenten zijn de groeiende industrieën. Maar die geven de schuld aan de zwembadvullers. Zodat de zwembadvullers de schuld aan migranten kunnen geven.

Snap je 'm nu wat beter?
pi_218937602
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 19:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als je geen data presenteert en een virtuele categorie 'migrant' aanmaakt , bestaat er dus ook een categorie 'autochtoon' en de categorieën oude- en nieuwe industrie.

Je gaat voorbij aan alle, je gaat voorbij aan de industrie, aan iedere autochtoon die een zwembad (al die karwei en temu troep) in de tuin heeft staan die iedere zomer ververst moet worden. Iedereen met een hoge drukreiniger die de tegeltuinen onkruidvrij spuit.

Voornamelijk aangeven dat 'de migrant' 'ook' druk op het waternet zet, is zoiets als Shell, Exxon en jou in de categorie vervuilers flikkeren en ieder topic steeds aangeven dat 'jij' ook vervuilt en ook wel een stevige bijdrage levert.

Snap je 'm nu wat beter?
De waterleidingbedrijven geven expliciet de bevolkingsgroei aan als een van de redenen van het dreigende drinkwatertekort. Daar kan ik ook niets aan doen. Misschien moet je daar met je vingertje gaan zwaaien?
pi_218937748
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 19:11 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
De waterleidingbedrijven geven expliciet de bevolkingsgroei aan als een van de redenen van het dreigende drinkwatertekort. Daar kan ik ook niets aan doen. Misschien moet je daar met je vingertje gaan zwaaien?
Dit is één van die gebieden met een dreigend watertekort: https://www.volkskrant.nl(...)g-last-van~b47faf7d/

2,5 miljoen liter drinkwater per dag, dat kan gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218937755
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 19:11 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
De data in drinkwatergebruik
66% geregistreerde Nederlandse inwoners.
27% Industrieen en bedrijven
6% publiek gebruik
1% ongeregistreerde migranten

Ik neem terug wat ik zei over industrieen nu. Wat alleen vergeten wordt is dat de toenemende druk niet bij de ongeregistreerde migranten zit, maar bij de zwembadvullers in de eerste categorie, en datacenters tegen 2030 en daara een significant hoger percentage gaan innemen op die druk. Dus de tweede categorie zal omhoog schieten.

Noemen dat 'migranten' ook de oorzaak zijn met hun 1% is hetzelfde als de nummer laatst van de eredivisie tot kampioen kronen. Dat zien we vaker.
pi_218938109
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is één van die gebieden met een dreigend watertekort: https://www.volkskrant.nl(...)g-last-van~b47faf7d/

2,5 miljoen liter drinkwater per dag, dat kan gewoon niet.
Dat is inderdaad schandalig en moet dan ook worden aangepakt. Net als die belachelijke datacenters. Ik heb dat nergens ontkend.
Maar de bevolkingsgroei is óók een factor. Meer vraag en door klimaatverandering minder aanbod.
pi_218938152
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:19 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Dat is inderdaad schandalig en moet dan ook worden aangepakt. Net als die belachelijke datacenters. Ik heb dat nergens ontkend.
Maar de bevolkingsgroei is óók een factor. Meer vraag en door klimaatverandering minder aanbod.
Ik zou eerlijk gezegd eerder op matiging inzetten. Ik zie een gemiddeld verbruik van 141 liter per persoon. https://www.waternet.nl/s(...)ddeld-waterverbruik/
Ik zit met 5 personen op 83m3 per jaar, dat is 45 liter per dag. Weet je het gemiddelde naar het nog steeds hoge 100 liter per persoon per dag te krijgen, kun je qua waterverbruik 30% meer mensen kwijt. Die groei wordt nergens verwacht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:36:43 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218938249
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:19 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Nee, dat komt niet door migratie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218938326
Dit is de reden: gemiddeld douchen we 60 liter water per dag weg
https://www.waternet.nl/s(...)ddeld-waterverbruik/

Een waterbesparende douche kost 6 liter per minuut. Dat is dus of belachelijk lang douchen, of te weinig waterbesparende douchekoppen.

En in België is bij nieuwbouw of renovatie zelfs verplicht deels over te gaan op regenwater: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw

Kortom: slecht beleid rondom water is de oorzaak, niet migratie. Niet waterbesparende douchekoppen verbieden en de Belgische regels invoeren en je bent er zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 04-10-2025 21:04:14 ]
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:49:43 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218938334
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:48 schreef Hanca het volgende:
Dit is de reden: gemiddeld douchen we 60 liter water per dag weg
https://www.waternet.nl/s(...)ddeld-waterverbruik/

Een waterbesparende douche kost 6 liter per minuut. Dat is dus of belachelijk lang douchen, of te weinig waterbesparende douchekoppen.

En in België is bij nieuwbouw of renovatie zelfs verplicht over te gaan op regenwater: https://www.vlaanderen.be(...)nieuwbouw-en-herbouw

Kortom: slecht beleid rondom water is de oorzaak, niet migratie. Niet waterbesparende douchekoppen verbieden en de Belgische regels invoeren en je bent er zo.
En we trekken de wc door met drinkwater. Ik snap de praktische reden, maar het is erg zonde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218938369
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En we trekken de wc door met drinkwater. Ik snap de praktische reden, maar het is erg zonde.
Inderdaad. Dat is al 30 liter per persoon per dag. Enorm zonde en in nieuwbouw totaal onnodig.
pi_218938375
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Eens, maar in België hebben ze er inderdaad voor gekozen dat bij bouw of verbod je je installaties aan moet passen zodat je met regenwater je WC doorspoelt, het kan dus wel.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:20:51 #61
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218938558
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 20:53 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens, maar in België hebben ze er inderdaad voor gekozen dat bij bouw of verbod je je installaties aan moet passen zodat je met regenwater je WC doorspoelt, het kan dus wel.
België is dan ook het Europese land dat het kwetsbaarst is voor een watertekort, veel meer dan Nederland.

https://www.wri.org/resea(...)ater-risk-indicators
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:51 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218939184
We hebben een IJsselmeer vol water. Je zou toch zeggen dat dat genoeg moet zijn.
pi_218939243
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:26 schreef Hexagon het volgende:
We hebben een IJsselmeer vol water. Je zou toch zeggen dat dat genoeg moet zijn.
Het is ook eerder een waterzuiverings- en watertransport probleem dan een echt tekort aan water zelf.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:55:18 #64
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218939384
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is ook eerder een waterzuiverings- en watertransport probleem dan een echt tekort aan water zelf.
Dat kan overigens gewoon opgeschaald worden. We zijn een puissant rijk land met een gigantische watermanagementtraditie dat ligt in een rivierdelta met een groot meer in het midden en het regent 350 dagen per jaar. Water is hier echt het probleem niet. Als het niet in Nederland kan dan kan het nergens ter wereld en dat lijkt me wat stug.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218940395
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:26 schreef Hexagon het volgende:
Tja, dat wordt tot in Oost-Groningen gepompt als het nodig is. Maar dat is natuurlijk wel een bizarre methode die niet zo nodig zou moeten zijn. En gelijktijdig staat de IJssel zelf dan te laag om met een serieus schip te bevaren..

[ Bericht 0% gewijzigd door KareldeStoute op 05-10-2025 09:24:14 ]
pi_218941318
Wat een leegte weer bij Yeşilgöz bij WNL op zondag…
  zondag 5 oktober 2025 @ 10:29:52 #67
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218941339
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:28 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik ga even genieten.
pi_218941353
Yesilgöz is inmiddels zo impopulair, elke keer dat ze op tv komt kost het de VVD een paar zetels. Een soort anti-lijsttrekker.
  zondag 5 oktober 2025 @ 10:47:45 #69
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218941518
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Yesilgöz is inmiddels zo impopulair, elke keer dat ze op tv komt kost het de VVD een paar zetels. Een soort anti-lijsttrekker.
Ingehuurd door het CDA.
  zondag 5 oktober 2025 @ 11:03:27 #70
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218941623
Die verschrikkelijke Oudkerk :{
  zondag 5 oktober 2025 @ 11:16:57 #71
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218941724
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:28 schreef KareldeStoute het volgende:
Jimmy die zegt dat het flauw is om alleen over zetel aantallen te praten en dan de presentator die gelijk door gaat naar de peilingen :') Triest programma wel.
pi_218941737
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:16 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Jimmy die zegt dat het flauw is om alleen over zetel aantallen te praten en dan de presentator die gelijk door gaat naar de peilingen :') Triest programma wel.
Met die invaller vorige week was het best wel ok. Maar dit ging inderdaad weer nergens over.
pi_218941752
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik bedoel, hier loopt men helemaal weg met een.....type Ouwehand. Zoek de verschillen.

Uiteindelijk gaat het er dus om wat er uit iemands mond komt en niet zo zeer om hun daden.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 5 oktober 2025 @ 11:23:33 #74
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218941757
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Met die invaller vorige week was het best wel ok. Maar dit ging inderdaad weer nergens over.
Die knakker die Caroline klem zette? Die was goed voorbereid en scherp. Zal dus wel niet terug mogen komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 05-10-2025 12:04:47 ]
pi_218941764
Heb niks met Ouwehand maar die komt wel oprecht over.
pi_218941767
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:23 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Die knakker die Caroline klem zette? Die was goed voorbereid en scherp. Zal dus wel niet terug mogen komen.
Die inderdaad. Maar hij zal inderdaad wel te kritisch zijn geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 05-10-2025 12:06:11 ]
pi_218941908
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:21 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ik bedoel, hier loopt men helemaal weg met een.....type Ouwehand. Zoek de verschillen.

Uiteindelijk gaat het er dus om wat er uit iemands mond komt en niet zo zeer om hun daden.
Ik begrijp die hele Ouwehand-hype niet. Ik zie vooral iemand die rijp is voor de GGZ, met haar hysterische geschreeuw.
pi_218941985
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 11:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik begrijp die hele Ouwehand-hype niet. Ik zie vooral iemand die rijp is voor de GGZ, met haar hysterische geschreeuw.
Duidelijk een psychiatrische patiënt.
  Moderator zondag 5 oktober 2025 @ 12:07:14 #79
375570 crew  Cyan9
pi_218942034
Beetje een zwaktebod, dit.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218942048
Extreemrechtse rellen op verkiezingsdag ?
quote:
Dit weekend is Defend Netherlands aanwezig bij een azc-protest in Schiedam. Op 12 oktober volgt Amsterdam. En voor 29 oktober, de dag van de Tweede Kamerverkiezingen, wordt door een andere Defendgroep op Facebook opgeroepen in heel Nederland azc-demonstraties te houden. „Dan is er nauwelijks politie en ME beschikbaar en kunnen we onze stem beter laten horen!”, staat onder de oproep.
Ook al is er veel politie op straat, die moet vreedzame demonstraties gedogen.
Maar als de oproepers gaan rellen. Politie en gebouwen aanvallen, dan zijn er rellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')