abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218933089
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar pleit toch ook niemand voor?
Maar je idee van 100% opvang in de regio (en wat is dan de regio?) is nogal ridicuul.
zelfs d66 gaat een dergelijke kant op dus zo ridicuul is de gedachte niet. Buiten europa asiel aanvragen, dan zie wel wel verder.
pi_218933098
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:46 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
zelfs d66 gaat een dergelijke kant op dus zo ridicuul is de gedachte niet. Buiten europa asiel aanvragen, dan zie wel wel verder.
Je haalt nu wat dingen door elkaar vermoed ik.
pi_218933113
Het probleem is dat het gros van de landen die na 1995 bij de EU gekomen zijn, geen poot uitsteken. Wel de lusten maar niet de lasten. Aangezien het allemaal netto-ontvangers betreffen, kunnen we best wat strengere eisen stellen aan de te ontvangen gelden en subsidies.
pi_218933120
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 10:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je haalt nu wat dingen door elkaar vermoed ik.
kan prima worden gecombineerd.
pi_218933152
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 09:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
Eindelijk wat tegengas in de vorm van een artikel met feiten: https://www.nu.nl/economi(...)d-op-woningnood.html
[..]
Rest in het artikel.
Toch vind ik dit niet echt een heel sterk artikel.
Allereerst geeft het aan dat er niet genoeg gebouwd wordt en dat de bevolking zou krimpen zonder migratie. Maar het stelt nergens wat de reden is dat er gebouwd moet worden. Het geeft ook geen andere factoren die (mogelijk een grotere) invloed hebben op de woningmarkt.

Qua getallen geeft het een sowieso nogal eenszijdig beeld over statushouders en sociale huurwoningen. Hiermee lijkt het wel wat op de verkrampte discussie zoals deze ook in de tweede kamer gevoerd wordt, waarin van de gehele migratie alleen de asielmigratie benoemd wordt.

Er wordt gesteld dat migratie niet het probleem is, maar ik zie dit niet echt gestaafd worden noch aangegeven worden wat het dan wel is. Al met al vind ik dit artikel een beetje een duizend dingen doekje wat nergens helemaal concreet en duidelijk over wordt.

Als ik dan op alle cijfers lees dat het aantal inwoners in Nederland, met een herkomst binnen Europa, toegenomen is van 1,2 miljoen naar 2,2 miljoen. En dat voor inwoners van buiten Europa een toename van 2,45 naar 2,9 miljoen geldt. Dan kun je toch moeilijk beweren dat deze toename van 1,45 miljoen inwoners, in 10 jaar, geen invloed heeft op de woningmarkt.

Dat je dan stelt dat je aan mensen uit de Schengen migratie technisch weinig kan doen en dat je stelt dat we wel heel veel focus hebben op een relatief kleine groep, oké. Maar om dit artikel nou als soort heilige graal te bestempelen dat vind ik niet heel terecht al is het geschreven door 100 hoogleraren.

Misschien zou een uiteindelijke conclusie wel kunnen zijn dat GL/PvdA met haar voorgestelde verhoging van het minimumloon meer impact maakt op het migratiecijfer dan de rechtse anti migratie partijen?

Ps. zou hier best wel eens een uitgebreide inhoudelijk discussie over willen voeren op dit forum.

[ Bericht 2% gewijzigd door KaheemSaid op 04-10-2025 11:16:38 ]
pi_218933434
Denk trouwens dat het voor Jetten helemaal niet nadelig hoeft te zijn dat ie niet bij het eerste RTL-debat zit. Dilan en Geert zullen natuurlijk vol op Timmermans inhakken, die vervolgens op zijn tikkeltje zelfingenomen manier zal reageren. Bontenbal zal er uiteindelijk ook wel garen bij spinnen, maar ik denk vooral dat die 3 elkaar naar beneden halen...

Jetten staat er volgens het RTL-opiniepanel gunstiger op qua populariteit dan Yesilgoz en Timmermans en dat zal zo niet minder worden
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218933534
Jetten laat zich altijd een beetje meeslepen door Wilders en Timmermans.

Gewoon niet zo happen en je eigen ideeën uitstralen.

Ben wel benieuwd als ze Timmermans en Henri tegenover elkaar zetten, of ze dan als twee tegenstanders elkaar bestrijden of samen op live tv samenwerking zoeken.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:57:35 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218933573
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:53 schreef Kickinalfa het volgende:
Jetten laat zich altijd een beetje meeslepen door Wilders en Timmermans.

Gewoon niet zo happen en je eigen ideeën uitstralen.

Ben wel benieuwd als ze Timmermans en Henri tegenover elkaar zetten, of ze dan als twee tegenstanders elkaar bestrijden of samen op live tv samenwerking zoeken.
Combinatie van beide waarschijnlijk maar meer de nadruk op common ground. Bontenbal is geen ruziezoeker, Timmermans ook niet zozeer en heeft er bovendien geen belang bij om het CDA richting VVD te duwen. Te zeer bij elkaar op schoot gaan zitten kan voor Bontenbal wel betekenen dat rechtse kiezers afhaken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218933856
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 11:45 schreef TheVulture het volgende:
Denk trouwens dat het voor Jetten helemaal niet nadelig hoeft te zijn dat ie niet bij het eerste RTL-debat zit. Dilan en Geert zullen natuurlijk vol op Timmermans inhakken, die vervolgens op zijn tikkeltje zelfingenomen manier zal reageren. Bontenbal zal er uiteindelijk ook wel garen bij spinnen, maar ik denk vooral dat die 3 elkaar naar beneden halen...

Jetten staat er volgens het RTL-opiniepanel gunstiger op qua populariteit dan Yesilgoz en Timmermans en dat zal zo niet minder worden
Jetten is erin geslaagd veel meer likable over te komen. Dat betweterige toontje is eraf. Die klimaatdrammer-trui zie ik hem ook niet meer aantrekken.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:41:29 #35
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218933960
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 12:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Jetten is erin geslaagd veel meer likable over te komen. Dat betweterige toontje is eraf. Die klimaatdrammer-trui zie ik hem ook niet meer aantrekken.
Neuh, voor de domme goegemeente (inclusief het onnozele journalisten/duiderscorps) is het
anti-asielzoekers/negers = niet arrogant
niet anti-asielzoekers/negers = arrogant

Als Timmermans nu twee keer zou zeggen "ja die negers hè, die deugen niet" en verder precies hetzelfde doet en zegt is hij opeens een toffe peer en niet arrogant meer, net als Jetten en asiel/regenboogzebrapaden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218933998
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 12:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh, voor de domme goegemeente (inclusief het onnozele journalisten/duiderscorps) is het

Als Timmermans nu twee keer zou zeggen "ja die negers hè, die deugen niet" en verder precies hetzelfde doet en zegt is hij opeens een toffe peer en niet arrogant meer, net als Jetten en asiel/regenboogzebrapaden.
:')
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218934097
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 12:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Wat een dom gelul is dit nou toch weer. Het feit is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Kaag buiten de eigen aanhang bijzonder veel weerstand oproepen omdat ze nogal sterk de neiging hebben om anderen op hoge toon de maat te nemen en een uitstraling hebben van “wij weten wel wat goed voor u is”.

Dat Jetten dat imago van zich af heeft weten te schudden en zich nu gedraagt als de ideale schoonzoon is gewoon een slimme move want aan de standpunten van de partij is weinig veranderd. Alleen wordt er nu wel naar hem geluisterd. Het is nog steeds mijn partij niet maar ik vind dit best bewonderenswaardig zeker in zo’n korte tijd. Ik ben niet te belazerd om dat toe te geven.
pi_218934121
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
En ondertussen zijn vrijwel alle partijen er in getrapt en hebben een onwettig en onuitvoerbaar migratiesaldo opgenomen in hun plannen. Ook partijen als D66, GL-PvdA en CU.
De snelle bevolkingsgroei (die vrijwel volledig door immigratie wordt veroorzaakt) zorgt ook voor andere problemen. Toegenomen druk op voorzieningen, grotere vraag naar energie en drinkwater en dan is er ook nog de integratie die in veel gevallen slecht verloopt.

Los van de woningmarkt zijn er in mijn ogen dus redenen genoeg om immigratie serieus te beperken.
pi_218934264
Pakken de migranten nu ook al ons drinkwater af ja?

En dat gezeik over voorzieningen slaat ook nergens op. Niet wanneer het komt van partijen die er een groot deel van hun bestaansrecht aan ontlenen om die sociale voorzieningen af te breken, want kleinere overheid en minder belastingen.

Toon eens wat eigen verantwoordelijkheid voor je stemgedrag; die voorzieningen staan onder druk omdat Nederlanders al decennia op partijen stemmen die die voorzieningen zeer bewust en doelgericht onder druk zetten en af proberen te breken. Want privatisering.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 04-10-2025 14:12:13 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:30:31 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218934694
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat een dom gelul is dit nou toch weer. Het feit is dat figuren als Timmermans, Klaver, Halsema en Kaag buiten de eigen aanhang bijzonder veel weerstand oproepen omdat ze nogal sterk de neiging hebben om anderen op hoge toon de maat te nemen en een uitstraling hebben van “wij weten wel wat goed voor u is”.

Dat Jetten dat imago van zich af heeft weten te schudden en zich nu gedraagt als de ideale schoonzoon is gewoon een slimme move want aan de standpunten van de partij is weinig veranderd. Alleen wordt er nu wel naar hem geluisterd. Het is nog steeds mijn partij niet maar ik vind dit best bewonderenswaardig zeker in zo’n korte tijd. Ik ben niet te belazerd om dat toe te geven.
Sure, het was je niet opgevallen dat 'arrogantie' heel erg samenvalt met iemands opstelling jegens vluchtelingen/moslims/negers?

Baudet, Yesilgoz, Karremans, Wilders, Keijzer, allemaal niet arrogant

Timmermans, Klaver, Kaag, Ouwehand, Bikker, allemaal heel arrogant

Jetten, eerst wel arrogant maar wil nu een strenger asielbeleid dus niet arrogant.

[ Bericht 5% gewijzigd door -XOR- op 04-10-2025 14:36:36 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218934728
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Sure, het was je niet opgevallen dat 'arrogantie' heel erg samenvalt met iemands opstelling ten aanzichte van vluchtelingen/moslims/negers?

Baudet, Yesilgoz, Karremans, Wilders, Keijzer, allemaal niet arrogant

Timmermans, Klaver, Kaag, Ouwehand, Bikker, allemaal heel arrogant

Jetten, eerst wel arrogant maar wil nu een strenger asielbeleid dus niet arrogant.

Ik weet niet waarom je het steeds over het asielbeleid hebt. Het is niet alsof zo’n Jetten de hele dag alleen maar over moslims lult, het is Wilders niet.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:40:06 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218934745
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 14:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik weet niet waarom je het steeds over het asielbeleid hebt. Het is niet alsof zo’n Jetten de hele dag alleen maar over moslims lult, het is Wilders niet.
Omdat D66 succesvol het frame heeft opgeworpen van een draai gemaakt te hebben op asiel, dus opeens is Jetten minder arrogant net als op rechts, waar ze ook echt niet arrogant zijn, hoor!1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218934794
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Jij vindt niet dat Wilders er net zo goed een handje van heeft om op hele hoge toon anderen de maat te nemen?

Blijft over de uitstraling van o.m. een Timmermans, een Kaag etc. dat zij weten wat goed voor u is. Die uitstraling herken ik wel enigszins maar komt denk ik voort uit hun bestuurservaring en hun neiging tot nuance.

Dat valt natuurlijk verkeerd bij het gedeelte van het volk dat graag achter simpele antwoorden aanloopt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218935127
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 13:44 schreef probeer het volgende:
Pakken de migranten nu ook al ons drinkwater af ja?

En dat gezeik over voorzieningen slaat ook nergens op. Niet wanneer het komt van partijen die er een groot deel van hun bestaansrecht aan ontlenen om die sociale voorzieningen af te breken, want kleinere overheid en minder belastingen.

Toon eens wat eigen verantwoordelijkheid voor je stemgedrag; die voorzieningen staan onder druk omdat Nederlanders al decennia op partijen stemmen die die voorzieningen zeer bewust en doelgericht onder druk zetten en af proberen te breken. Want privatisering.
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei. Als er nul migranten zouden zijn, maar de huidige groei volledig door natuurlijke aanwas zou komen, zou het probleem net zo groot zijn.
Alleen is het nu eenmaal zo dat die groei vrijwel uitsluitend door migratie plaatsvindt. Dus als je die groei wil afremmen, moet je migratie afremmen.

Wat die voorzieningen betreft: ik doel daarmee niet op het sociaal stelsel, maar op zaken als zorg, politie, etc. De personeelstekorten daar ga je in mijn ogen niet oplossen door de marktwerking (voor zover aanwezig) eruit te halen. Dus moet de vraag verkleind worden. Idem voor energie.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:29:01 #45
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218935236
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 15:21 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei. Als er nul migranten zouden zijn, maar de huidige groei volledig door natuurlijke aanwas zou komen, zou het probleem net zo groot zijn.
Alleen is het nu eenmaal zo dat die groei vrijwel uitsluitend door migratie plaatsvindt. Dus als je die groei wil afremmen, moet je migratie afremmen.

Wat die voorzieningen betreft: ik doel daarmee niet op het sociaal stelsel, maar op zaken als zorg, politie, etc. De personeelstekorten daar ga je in mijn ogen niet oplossen door de marktwerking (voor zover aanwezig) eruit te halen. Dus moet de vraag verkleind worden. Idem voor energie.
Om de zorgvraag te verminderen zal je vooral al die heel lang levende oudere mensen moeten euh ja afschieten (laat ik het netjes zeggen :) ). Om de kosten daarvan te dragen heb je dan weer meer werkende mensen nodig (hallo migranten).

Dan heb ik even twee dingen eruit gepikt. Het is natuurlijk een stuk complexer dan dit. Er is zoveel wat invloed op elkaar heeft; daar heeft de Kamer ook debatten over gevoerd. Er is een commissie geweest die advies heeft uitgebracht over hoe Nederland richting 2050 moet gaan.
pi_218936059
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 15:21 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat migranten ons drinkwater afpakken. Maar de watervoorziening komt de komende jaren mede onder druk te staan door de bevolkingsgroei.
De komst van datacenters doet meer in de druk op het elektra- en waternet dan bevolkingsgroei. Tip om je daar eens in te verdiepen. Kan mogelijk helpen.

Migranten zijn daarin ook wel een mooie zondebok, daar niet van.
  zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:42:27 #47
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218936085
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De komst van datacenters doet meer in de druk op het elektra- en waternet dan bevolkingsgroei. Tip om je daar eens in te verdiepen. Kan mogelijk helpen.

Voeg er nog wat hedendaagse technologische ontwikkelingen aan toe.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-stroom-datacenters
pi_218936181
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:42 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Voeg er nog wat hedendaagse technologische ontwikkelingen aan toe.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-stroom-datacenters
Ja idd, de AI-hel. Eerst slokken die gedrochten al het water en de banen op (terwijl migranten de schuld krijgen) en vervolgens barst de AI bubbel en mogen wij weer in de schade van het verlies delen. Terwijl de migranten wederom de schuld krijgen.
pi_218936709
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 16:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Daarom schreef ik ook dat bevolkingsgroei MEDE een oorzaak is. Natuurlijk moeten we van die datacenters af, maar daar ging de discussie niet over. Mijn punt was dat er afgezien van de woningmarkt nog meerdere redenen zijn om
vraagtekens bij de snelle bevolkingsgroei te plaatsen. En die bevolkingsgroei wordt nu eenmaal veroorzaakt door migratie, dat kan ik ook niet helpen.
pi_218937561
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 17:44 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Daarom schreef ik ook dat bevolkingsgroei MEDE een oorzaak is. Natuurlijk moeten we van die datacenters af, maar daar ging de discussie niet over. Mijn punt was dat er afgezien van de woningmarkt nog meerdere redenen zijn om
vraagtekens bij de snelle bevolkingsgroei te plaatsen. En die bevolkingsgroei wordt nu eenmaal veroorzaakt door migratie, dat kan ik ook niet helpen.
Als je geen data presenteert en een virtuele categorie 'migrant' aanmaakt , bestaat er dus ook een categorie 'autochtoon' en de categorieën oude- en nieuwe industrie.

Je gaat voorbij aan alle, je gaat voorbij aan de industrie, aan iedere autochtoon die een zwembad (al die karwei en temu troep) in de tuin heeft staan die iedere zomer ververst moet worden. Iedereen met een hoge drukreiniger die de tegeltuinen onkruidvrij spuit.

Voornamelijk aangeven dat 'de migrant' 'ook' druk op het waternet zet, is zoiets als Shell, Exxon en jou in de categorie vervuilers flikkeren en ieder topic steeds aangeven dat 'jij' ook vervuilt en ook wel een stevige bijdrage levert.

De grootste waterconsumenten zijn de groeiende industrieën. Maar die geven de schuld aan de zwembadvullers. Zodat de zwembadvullers de schuld aan migranten kunnen geven.

Snap je 'm nu wat beter?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')