Elders zei ik al: voor sommigen is Gaza een religie geworden. Dat gaat niet meer om leed, niet eens om Palestina, het gaat om het bevredigen van het eigen ego en tunnelvisie.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hamas heeft wel laten zien niet in staat te zijn tot een genocide op Israel. Israel weet hun genocide blijkbaar succesvol te verkopen aan sommigen.
Omdat Israel zonder dat ze een vinger in de weg wordt gelegd Gazanen blijkbaar mag uitmoorden rest de Gazanen op dit moment blijkbaar niets anders dan zich overgeven. Maar de geschiedenis stopt niet met zo'n Trump deal.
Voor een duurzame vrede is toch wat meer nodig dan een plan waar de Gazanen enkel mogen tekenen bij het kruisje en het idee van zelfbeschikking moeten laten varen. Kiezen tussen vermoord worden of je mensenrechten wegtekenen is een duivelse keuze.
In elk geval kan niemand het de Gazanen na zo'n deal nog kwalijk nemen als ze weer in het verzet komen. Na zo extreem de andere wang toekeren kun je wel zien dat het een vredelievend volk is.
Want het leed wordt er minder op door alle Israelische eisen in te willigen en niets voor de Palestijnen te betekenen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Elders zei ik al: voor sommigen is Gaza een religie geworden. Dat gaat niet meer om leed, niet eens om Palestina, het gaat om het bevredigen van het eigen ego en tunnelvisie.
Pro-Pallie is pas tevreden als Israël van de aardbodem verdwijnt. Vandaar die onwelriekende sympathie voor Hamas.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Want het leed wordt er minder op door alle Israelische eisen in te willigen en niets voor de Palestijnen te betekenen.
Altijd grappig als je weer prijsgeeft hoe je denkt. Tunnelvisie en je eigen waarheid tot een religie verheffen is een mooie omschrijving van je denkwijze.
Ik heb geen sympathie voor Hamas. Dat is een vreselijke organisatie. Maar het ze tonen zich redelijker dan Israel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Pro-Pallie is pas tevreden als Israël van de aardbodem verdwijnt. Vandaar die onwelriekende sympathie voor Hamas.
Dit is een beetje triest wel, zo tegen je eigen muur aanlopenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 00:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb geen sympathie voor Hamas. Dat is een vreselijke organisatie. Maar het ze tonen zich redelijker dan Israel.
Ga maar na wie meer mensen hebben vermoord de afgelopen decennia. Maarja ik weet jou boeien mensenrechten niets. Jij hebt geen probleem met massamoord of oorlogsmisdaden. Zoals in Gaza is gepleegd door Israel.
In Gaza zijn ze te slecht voor homo's. In Israel zijn ze beter voor homo's. Dus mogen ze een volk hun zelfbeschikking ontzeggen en genocideren. Zo gaat dat in je tunnelvisie en blinde haat voor moslims.
Wat is er triest aan het eerste stuk dat je quote? Israel heeft veel meer mensen vermoord dan Hamas.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 00:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dit is een beetje triest wel, zo tegen je eigen muur aanlopen
Rare buitenlanders, ze zouden verboden moeten wordenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 00:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat triest is hoe de helft van je posts gaan over dat je zo buitenlands bent zonder enige substantie verder.
Nou als het echt een genocide zou zijn dan zou die genocide zo snel mogelijk stoppen inderdaad het leed er een stuk minder op maken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 23:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Want het leed wordt er minder op door alle Israelische eisen in te willigen en niets voor de Palestijnen te betekenen.
Altijd grappig als je weer prijsgeeft hoe je denkt. Tunnelvisie en je eigen waarheid tot een religie verheffen is een mooie omschrijving van je denkwijze.
Het stopt natuurlijk niet door alle Israelische eisen in te willigen. Op deze manier wordt Israel beloond voor de genocide en kunnen ze er gewoon mee doorgaan.quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nou als het echt een genocide zou zijn dan zou die genocide zo snel mogelijk stoppen inderdaad het leed er een stuk minder op maken.
Als het echt een genocide zou zijn...
De oorlog stopt onmiddellijk door alle Israëlische eisen in te willen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het stopt natuurlijk niet door alle Israelische eisen in te willigen.
Er vindt geen genocide plaats in Gaza.quote:Op deze manier wordt Israel beloond voor de genocide en kunnen ze er gewoon mee doorgaan.
De oorlog is niet begonnen op oktober 7 en Israël stopt niet als Hamas verdwenen is.quote:Op maandag 6 oktober 2025 08:59 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
De oorlog stopt onmiddellijk door alle Israëlische eisen in te willen.
[..]
Er vindt geen genocide plaats in Gaza.
Okay Glazenmaker.quote:Op maandag 6 oktober 2025 13:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De oorlog is niet begonnen op oktober 7 en Israël stopt niet als Hamas verdwenen is.
Er vindt een genocide plaats in Gaza.
quote:Report: US wants Gaza deal inked this week; Witkoff not leaving Egypt until it’s done
An unnamed senior US official tells Channel 12 that Washington wants to reach an agreement on its proposal to end the war in Gaza this week.
The US official says that US special envoy Steve Witkoff and Jared Kushner will not leave Egypt without an agreement.
https://www.timesofisrael(...)gypt-until-its-done/
Tja, dit zijn ook slachtoffers: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eeds-zwartgeblakerd-quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind dat we altijd solidair moeten zijn met slachtoffers wereldwijd. Toen Engeland Ierland liet stikken was het een Ottomaanse Sultan die Ierland hielp en mede daarom zijn de Ieren in de breedte het meest vocaal over steun aan Gaza.
De meme (jaja, niveautje..) vat het mooi samen
[ afbeelding ]
De groep van het echte communisme.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:41 schreef Hanca het volgende:
Even hierheen anders gaat het in NED weer paginalang over dit conflict
[..]
Tja, dit zijn ook slachtoffers: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eeds-zwartgeblakerd-
Slachtoffers die trouwens niks van de Israëlische regering moeten hebben. Maar als je wil opkomen voor slachtoffers wereldwijd, draag dan ook een spandoek voor de Israëlische gijzelaars en voor de slachtoffers van 7 oktober. Zeker op de dag dat die verschrikkelijke aanslag herdacht werd, dat gebeurde zondag.
Ach de deal zal er vast wel komen. Of enige van de betrokken partijen zich aan een deal gaat houden is wat anders.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Barlexus het volgende:
Er moet even snel een deal gesloten worden want Trump wil de Nobelprijs van de Vrede krijgen. Vrijdag wordt de winnaar bekend gemaakt.
Als de gijzelaar vrij komen. En de mensen in Gaza hun hulpgoederen krijgen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ach de deal zal er vast wel komen. Of enige van de betrokken partijen zich aan een deal gaat houden is wat anders.
Israel gaat ook nu nog onverminderd door met alles in Gaza platgooien. En volgens dit Trump plan moet Israel gaan bepalen wanneer Hamas ontwapend is. Dat zal volgens Israel natuurlijk pas zijn als vrijwel de hele bevolking van Gaza of dood of gevlucht is. Maarja veel meer is natuurlijk ook niet te verwachten van deals die Trump maakt.
Het enige wat die man interesseert is dat hij even belangrijk kan doen
Ze waren ook in onderhandeling toen Israel de Hamas leiders en onderhandelaars in Qatar opblies.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de gijzelaar vrij komen. En de mensen in Gaza hun hulpgoederen krijgen.
Dan vind ik dat al een stap voorwaarts.
En ik elk geval praten de partijen met elkaar, ook dat is positief.
Helemaal eens. Geen doden meer in Gaza en de gijzelaars vrij (kun je je voorstellen dat je geliefde, je vader/moeder of je kind al 2 jaar in handen van terroristen is? Dat is toch onvoorstelbaar leed?) zou een enorme stap voorwaarts zijn. Dat moet iedereen met een hart toch vinden.quote:Op maandag 6 oktober 2025 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de gijzelaar vrij komen. En de mensen in Gaza hun hulpgoederen krijgen.
Dan vind ik dat al een stap voorwaarts.
En ik elk geval praten de partijen met elkaar, ook dat is positief.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Trump een serieuze kandidaat zou zijn, zelfs als Hamas en Israël tot een staakt het vuren komen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Barlexus het volgende:
Er moet even snel een deal gesloten worden want Trump wil de Nobelprijs van de Vrede krijgen. Vrijdag wordt de winnaar bekend gemaakt.
Prima plan om ook met de Nobelprijs de keizer te kleden en zo haar betekenis tot een rekwisiet te maken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:43 schreef Barlexus het volgende:
En waarom zou Israël steun moeten geven aan Gaza?quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De groep van het echte communisme.
Ik zou ze wel steun willen geven, als ze dat nu nodig hebben. Het is alleen lastig omdat Israël geen steun aan Gaza wenst en het ook voor het eerst in de geschiedenis is dat alle vormen van steun worden geblokkeerd en oorlogsrechten worden geschonden.
Artsen zonder grenzen kan er niet werken, Journalisten worden vermoord. Laat staan dat steun aan vergeten groepen in het land bovenaan komt.
Mbt de oorlog in de Gazastrook wordt dit door grote delen van de internationale gemeenschap gedaan ten opzichte van Israël.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Trump een serieuze kandidaat zou zijn, zelfs als Hamas en Israël tot een staakt het vuren komen.
Dan moet het comité onder andere vergeten dat:
* er wereldwijd veel meer conflicten zijn die om vrede vragen
* Trump tijdens de oorlog tussen Rusland en Oekraïne een wisselende houding aannam en herhaaldelijk het slachtoffer onder druk zette in plaats van de agressor
* hij de internationale handel ontregelde met willekeurige tarieven , die hij soms een dag later alweer introk
* hij het Panamakanaal dreigde terug te nemen
* hij meedere malen vertelde dat de VS Groenland zou moeten “overnemen”, ongeacht wat Denemarken of de lokale bevolking daarvan vond;
* Canada moest moest maar ook maar bij de VS toegevoegd worden
* hij zijn eigen land inwendig verdeelde en de democratie ondermijnt
* Trump heeft het niet op (internationaal) recht en heeft er geen moeite mee om militaire acties uit te voeren in internationaal water
* militair druk uitoefende op Venezuela
* de VS onder zijn leiding leden van het ICJ en zelfs hun families chanteren
* hij van Qatar een Boeing 737 als gift accepteerde en dat de VS vervolgens aankondigde dat een (nieuwe) aanval op Qatar als een aanval op Amerika zelf zou worden beschouwd
* hij aankondigde dat Gaza een ‘Trump Riviera’ zou worden, zonder enige aandacht voor de rechten of de behoefte van de lokale bevolking;
* hij de relschoppers die op 6 januari de democratie omver wilde werpen gratie heeft verleend
* hij zelfs voorstelde om het Ministerie van Defensie te hernoemen tot het Ministerie van Oorlog.
* etc. Ik vergeet nog tig idioten zaken, dubieuze beslissingen, autoritair handelen of belangenverstrengeling.
De enige reden waarom Trump überhaupt kans zou maken op die onderscheiding is omdat de VS bepaalde leden van het Nobelprijscomité persoonlijk zal fêteren of onder druk zal zetten. Dat laatste kan (zal?) ook gebeuren nadat hij deze onderscheiding is misgelopen.
Ja hele hoge eisen inderdaad. Maar we hebben het nu over de president van Amerka zelf, iemand die de commissie zelf had gebeld of hij die prijs zou krijgen. Voornamelijk omdat Obama die ook heeft gehad wil hij die nu ook winnen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Trump een serieuze kandidaat zou zijn, zelfs als Hamas en Israël tot een staakt het vuren komen.
* Trump tijdens de oorlog tussen Rusland en Oekraïne een wisselende houding aannam en herhaaldelijk het slachtoffer onder druk zette in plaats van de agressor
* hij de internationale handel ontregelde met willekeurige tarieven , die hij soms een dag later alweer introk
* hij meedere malen vertelde dat de VS Groenland zou moeten “overnemen”, ongeacht wat Denemarken of de lokale bevolking daarvan vond;
* Trump heeft het niet op (internationaal) recht en heeft er geen moeite mee om militaire acties uit te voeren in internationaal water
* hij van Qatar een Boeing 737 als gift accepteerde en dat de VS vervolgens aankondigde dat een (nieuwe) aanval op Qatar als een aanval op Amerika zelf zou worden beschouwd
* hij aankondigde dat Gaza een ‘Trump Riviera’ zou worden, zonder enige aandacht voor de rechten of de behoefte van de lokale bevolking;
* hij de relschoppers die op 6 januari de democratie omver wilde werpen gratie heeft verleend
* hij zelfs voorstelde om het Ministerie van Defensie te hernoemen tot het Ministerie van Oorlog.
* etc. Ik vergeet nog tig idioten zaken, dubieuze beslissingen, autoritair handelen of belangenverstrengeling.
De enige reden waarom Trump überhaupt kans zou maken op die onderscheiding is omdat de VS bepaalde leden van het Nobelprijscomité persoonlijk zal fêteren of onder druk zal zetten. Dat laatste kan (zal?) ook gebeuren nadat hij deze onderscheiding is misgelopen.
Hele vreemde gang van zaken.quote:Israëliërs eisen twee jaar na 7 oktober antwoorden: 'Niemand luisterde naar signalen'
Twee jaar na de terreuraanval van Hamas op 7 oktober 2023 zijn er nog steeds veel vragen in Israël over hoe het kon gebeuren. Waarom kwam het leger pas zo laat in actie? En waarom werden eerdere signalen dat er een aanval ophanden zou zijn genegeerd door de legerleiding? Antwoorden blijven uit, want na twee jaar blijft de Israëlische regering een onderzoek door een staatscommissie weigeren. Tot woede van veel Israëliërs.
Volgens premier Netanyahu en zijn coalitiegenoten is het te vroeg voor een onderzoek omdat de oorlog nog gaande is. Ook zou de premier eerst wetswijzigingen willen doorvoeren zodat hij meer invloed heeft op wie er in die commissie terechtkomt. Maar dat gaat er bij veel nabestaanden van mensen die op 7 oktober werden gedood niet in. Zij willen antwoorden.
Eyal Eshel verloor zijn 19-jarige dochter Roni Eshel. Zij deed op 7 oktober 2023 haar dienstplicht als spotter bij het leger. Ze werkte op de observatiepost op de legerbasis Nahal Oz aan de grens met Gaza. De observatiepost is tijdens de aanval afgebrand, maar nabestaanden kregen van het leger toegang om er kaarsjes en foto's neer te zetten. Eshel laat zien waar zijn dochter op 7 oktober zat.
Via vele camera's hielden zij en de andere spotters elke beweging bij het grenshek in de gaten. Ze waren dus ook de eersten die twee jaar geleden de aanval zagen gebeuren. De opname waarin Roni om versterking vraagt is door het leger vrijgegeven. "Vier mensen rennen richting het hek, bevestig ontvangst. Ik zie twee gewapende mensen richting het hek rennen, bevestig ontvangst", is in de opname te horen. Maar de versterking kwam niet.
Pas uren later kwam het leger in actie. Voor de spotters kwam de hulp te laat. Roni en andere spotters werden gedood en de observatiepost brandde af. Eyal Eshel snapt nog steeds niet hoe het kan dat er geen hulp kwam: "Van het hele grote, sterke Israëlische leger, kwam niemand hiernaartoe", zegt hij terwijl hij in de afgebrande observatiepost staat.
Wat het volgens hem nog pijnlijker maakt is dat de spotters al lang van tevoren gedeeld zouden hebben dat ze signalen zagen van een ophanden zijnde aanval. Maar ze werden niet serieus genomen. "Roni en andere spotters hadden al tegen hun ouders gezegd dat er een aanval zou komen. Dat ze signalen zagen. En die hebben ze ook gedeeld met de legerleiding. Met de commandanten, de officieren, maar niemand uit het leger luisterde naar ze."
Eshel wil weten hoe dit kon gebeuren en begrijpt niet dat er nog steeds geen staatscommissie is om hier onderzoek naar te doen. "Waar wachten ze op? Sommige mensen die toen in het leger zaten zijn al uit dienst. Sommigen zijn al niet eens meer in Israël. Mensen vergeten ook dingen na verloop van tijd. Ze hadden allang een onderzoek moeten starten."
En dus is hij samen met anderen een actiegroep gestart. Deze zogenoemde Oktober Raad bestaat uit familieleden van omgekomen soldaten, gijzelaars en ander slachtoffers van 7 oktober. Ze beschuldigen premier Netanyahu ervan oprichting van een commissie te belemmeren en zetten druk op de regering om alsnog een officieel onderzoek te starten.
Ook willen ze voorkomen dat degenen die onderzocht worden zelf de onderzoekers van de commissie benoemen. "Ze moeten boeten voor wat ze hebben gedaan. En voor wat ze hadden moeten doen, maar hebben nagelaten. Dus wij zullen blijven vechten voor een staatscommissie."
- NOS
Ik wilde dit net posten en heb er in het verleden weleens vaker over gepost. Deze beerput moet nog een keer helemaal open. Zal helaas niet gebeuren zolang Netanyahu daar zit en waarschijnlijk in de jaren erna ook nog niet. Dit dossier gaat pas op de lange termijn ontrafeld worden, misschien zelfs pas als alle verantwoordelijken er niet meer zijn.quote:
Onzin. Israël kan zich dit geen tweede keer veroorloven. Daar is iedereen in Israël het over eens, ik denk zelfs inclusief Netanyahu.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:42 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik wilde dit net posten en heb er in het verleden weleens vaker over gepost. Deze beerput moet nog een keer helemaal open. Zal helaas niet gebeuren zolang Netanyahu daar zit en waarschijnlijk in de jaren erna ook nog niet. Dit dossier gaat pas op de lange termijn ontrafeld worden, misschien zelfs pas als alle verantwoordelijken er niet meer zijn.
Oh, als ik toch de baas over de ME was geweest...quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:50 schreef FlippingCoin het volgende:
We zien weer hele gekke dingen uit de extreem linkse hoek vandaag...
Oef, hoe naïef kun je zijn. Denk je werkelijk dat de verantwoordelijken hun fouten gaan toegeven en de consequenties willen dragen? Dit wordt doofpot en elkaar de handen boven het hoofd houden zo lang als het gaat. En dan heb ik het alleen nog maar over het scenario dat er fouten zijn gemaakt en niet over het scenario dat er bewust dingen gedaan of genegeerd zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:02 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Onzin. Israël kan zich dit geen tweede keer veroorloven. Daar is iedereen in Israël het over eens, ik denk zelfs inclusief Netanyahu.
Dit wordt op korte termijn opgepakt, zoniet direct na het einde van de oorlog. Ik geef het nog een paar maanden, ervanuit gaande dat deze onderhandelingen stuklopen.
Politie Gelderland:quote:
https://x.com/POL_Gelderl(...)Y8yYFSSzG4jhLPw&s=19quote:Vanwege een mogelijke gevaarsetting bij een demonstratie op de Heyendaalseweg in Nijmegen is er groot opgeschaald. We zijn met meerdere hulpdiensten bezig om duidelijkheid te krijgen over de situatie. Als we meer informatie kunnen delen, melden we dat via dit kanaal. ^AM
https://vrgz.nl/incidenten/incident/demonstratie-nijmegen/quote:Vanwege een gevaarlijke situatie bij een bezetting van een magnetenlaboratorium aan de Heyendaalseweg in Nijmegen is er vandaag opgeschaald naar GRIP-2. De bezetting moet worden ontbonden omdat een reactie van de magneten kan leiden tot het vrijkomen van levensgevaarlijke stoffen in de betreffende ruimte, met gevaar voor de aanwezigen. Burgemeester Bruls: “De grens is bereikt. Wij zijn genoodzaakt een einde te maken aan deze situatie. Het is geen demonstratie meer als er bewust een gevaarlijke situatie veroorzaakt wordt waarbij de bezetters hun leven in gevaar brengen. Hulpdiensten zijn hiervoor grootschalig opgeschaald waardoor hun inzet elders in de maatschappij niet mogelijk is. Dat accepteer ik niet. Ik doe een dringend beroep op de bezetters om deze actie vreedzaam te beëindigen.”
Veronderstellingen presenteren als feit en dan de ander naïef noemen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:52 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Oef, hoe naïef kun je zijn. Denk je werkelijk dat de verantwoordelijken hun fouten gaan toegeven en de consequenties willen dragen? Dit wordt doofpot en elkaar de handen boven het hoofd houden zo lang als het gaat. En dan heb ik het alleen nog maar over het scenario dat er fouten zijn gemaakt en niet over het scenario dat er bewust dingen gedaan of genegeerd zijn.
Ik zie het probleem niet, hoor.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:27 schreef Black_Baron het volgende:
Gaat goed daar bij de Radboud.
[..]
Politie Gelderland:
[..]
https://x.com/POL_Gelderl(...)Y8yYFSSzG4jhLPw&s=19
De Burgermeester:
[..]
https://vrgz.nl/incidenten/incident/demonstratie-nijmegen/
Mag allemaal wat kosten.
Het is toch vrij duidelijk dat er bewust dingen gedaan en genegeerd zijn. Ze zijn niet geweldig in doofpotten daar. Netanyahu is wel geweldig in dit soort handelen te kunnen verkopen. Dankzij 7 oktober is groter Israel toch weer wat dichterbij gekomen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:52 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Oef, hoe naïef kun je zijn. Denk je werkelijk dat de verantwoordelijken hun fouten gaan toegeven en de consequenties willen dragen? Dit wordt doofpot en elkaar de handen boven het hoofd houden zo lang als het gaat. En dan heb ik het alleen nog maar over het scenario dat er fouten zijn gemaakt en niet over het scenario dat er bewust dingen gedaan of genegeerd zijn.
er komt schot in de zaakquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is toch vrij duidelijk dat er bewust dingen gedaan en genegeerd zijn. Ze zijn niet geweldig in doofpotten daar. Netanyahu is wel geweldig in dit soort handelen te kunnen verkopen. Dankzij 7 oktober is groter Israel toch weer wat dichterbij gekomen.
quote:Vandaag
08:53
Erdogan zegt Hamas te adviseren over mogelijke vrede in Gaza
Turkije adviseert Hamas over de beste manier om met Israël te onderhandelen over vrede in Gaza, zegt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan. De Amerikaanse president Donald Trump heeft Turkije ook gevraagd om Hamas te "overtuigen" het twintigpuntenplan dat voorligt te accepteren, aldus Erdogan.
Hamas en Israël voeren in Egypte indirecte onderhandelingen. Daarbij zijn ook Turkse functionarissen aanwezig. "We hebben gedurende dit proces steeds contact onderhouden met Hamas. We staan nu ook nog in contact", zegt Erdogan. "We lichten toe wat het redelijkste pad is en wat Palestina moet doen om met vertrouwen de toekomst in te gaan."
Volgens Erdogan heeft Trump hem zowel tijdens zijn bezoek aan Washington als in een recent telefoongesprek gevraagd er bij Hamas op aan te dringen dat een oplossing wordt gevonden voor de oorlog. Hamas vond dat al, zegt Erdogan: "Hamas ligt voor op Israël."
Erdogan is zeer kritisch over Israël en heeft nauwe banden met de Palestijnse terreurclub Hamas.
Israël
Palestijnse gebieden
Egypte
Vandaag
08:20
Hamas: optimisme over deal, mogelijke namenlijst uitgewisseld
Hamas is optimistisch dat in Egypte een deal met Israël kan worden gesloten over Gaza, zegt de hoge Hamas-functionaris Taher al-Nounou, die deelneemt aan de gesprekken. De onderhandelaars hebben volgens hem namenlijsten uitgewisseld van gijzelaars en gevangenen die mogelijk als onderdeel van de deal uitgeruild worden.
Israël en Hamas voeren in Sharm-el-Sheikh indirecte onderhandelingen over het Amerikaanse twintigpuntenplan voor Gaza. Een Palestijnse bron zegt dat er nog geen afspraken zijn gemaakt over de termijn waarop de eerste concrete stappen gezet kunnen worden.
Het gaat in Egypte nu voornamelijk over de eerste fase van het twintigpuntenplan van president Donald Trump. Volgens Hamas wordt nu onderhandeld over de aanwezigheid van de Israëlische krijgsmacht in Gaza en de uitruil van gevangenen en gijzelaars.
Egypte
Israël
quote:Palestijnse gebieden
Vandaag
07:14
Egypte: 'Meer Arabische staten zullen vrede sluiten met Israël als de oorlog in Gaza eindigt'
De Egyptische minister van Buitenlandse Zakern Badr Abdelatty laat weten dat ''nog meer Arabische landen vredesakkoorden met Israël zullen tegenen als de oorlog in Gaza ten einde komt''. Zo stelt hij bij de Saoedische zender Al-Arabiya.
Hij voegt eraan toe dat Trump hierin de belangrijkste factor is voor het succes van de gesprekken in Egypte.
Ook stelt hij dat de huidige gesprekken in Sharm el-Sheikh gericht zijn op de eerste fase van het Amerikaanse plan, namelijk het beëindigen van de oorlog, het leveren van hulp, het terugsturen van de gijzelaars en het vrijlaten van Palestijnse veiligheidsgevangenen.
Hoezeer Trump verder ook een idioot is, dit heeft hij knap voor elkaar gekregen, met name door de Arabische landen mee te krijgen waardoor Hamas bij niet akkoord gaan in een isolement zou raken.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:08 schreef Hanca het volgende:
Er is een eerste akkoord. Leger trekt zich deels terug, alle gijzelaars vrij, Gazanen mogen naar huis, hulporganisaties mogen naar binnen. Dit had ik 2 weken geleden echt niet aan zien komen.
https://nos.nl/artikel/25(...)ger-trekt-zich-terug
Wie de credits ook verdienen, ik ben heel blij dat de gezamelijke landen uiteindelijk Netanyahu en Hamas aan tafel hebben gekregen en doordrongen hebben van het feit dat ze beide moesten stoppen.
Inderdaad, dat ik ooit nog Trump zou moeten complimenteren.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoezeer Trump verder ook een idioot is, dit heeft hij knap voor elkaar gekregen, met name door de Arabische landen mee te krijgen waardoor Hamas bij niet akkoord gaan in een isolement zou raken.
Eerst zien of Hamas alle gijzelaars vrij laat.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 12:09 schreef Nexum het volgende:
Dat akkoord gaat op niks uitlopen. Zal misschien voor de korte termijn voor wat stabiliteit zorgen maar er is geen langetermijnvisie. Uiteindelijk moet dit akkoord lijden tot de uitroeping en erkenning van een Palestijnse staat en Israël heeft al herhaaldelijk laten weten daar faliekant op tegen te zijn.
In het akkoord, getekend door Netanyahu, staat dat op zich wel. Nu denk ik ook niet dat het zo ver komt, maar alleen al weer terug naar een staakt-het-vuren en een aantal jaren relatieve rust (in hoeverre dat er was, met wekelijks aanslagen in Israël in winkelcentra e.d.) zou al een mooie prestatie zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 12:09 schreef Nexum het volgende:
Dat akkoord gaat op niks uitlopen. Zal misschien voor de korte termijn voor wat stabiliteit zorgen maar er is geen langetermijnvisie. Uiteindelijk moet dit akkoord lijden tot de uitroeping en erkenning van een Palestijnse staat en Israël heeft al herhaaldelijk laten weten daar faliekant op tegen te zijn.
Ik verwacht een barrage aan beschuldigingen over en weer over al dan niet verzonnen schendingen waarbij bij voorbaat vaststaat wie wat gelooft in welke bubbel.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:40 schreef Hexagon het volgende:
Mooi dat er een akkoord is. Hopelijk heeft het een langere houdbaarheidsdatum dan het vorige.
Dat ding heeft al jaren haar waarde verloren, laat die buffoon gewoon die prijs krijgen. Kan hij lang op teren.quote:Op maandag 6 oktober 2025 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je zegt 'nu', dat impliceert dat je denkt dat dit vredesakkoord invloed kan hebben. Mijns inziens kan dit er niet voor zorgen dat vermeende misdaden met terugwerkende kracht ineens geen misdaden meer zijn. Wat doet jou er aan denken dat dit vredesakkoord invloed op het onderzoek kan hebben?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 07:53 schreef -XOR- het volgende:
Overigens is het ook erg interessant wat er nu met de ICC aanklacht tegen Netanyahu gaat gebeuren.
Misschien dat een aanklacht kan worden ingetrokken?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je zegt 'nu', dat impliceert dat je denkt dat dit vredesakkoord invloed kan hebben. Mijns inziens kan dit er niet voor zorgen dat vermeende misdaden met terugwerkende kracht ineens geen misdaden meer zijn. Wat doet jou er aan denken dat dit vredesakkoord invloed op het onderzoek kan hebben?
Dat verandert toch niets aan de aanklacht tegen hem?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien dat een aanklacht kan worden ingetrokken?
Want inderdaad, het ICC onderzoekt normaal altijd oorlogen die al afgelopen zijn. Maar kan me niet voorstellen dat dat arrestatiebevel voor Netanyahu blijft staan als het echt een permanent staakt-het-vuren gaat worden, Netanyahu kan dan een heleboel landen niet meer in en dat is toch lastig voor de leider van een land waar internationaal gewoon heel veel zaken mee worden gedaan.
quote:Charges
Allegedly responsible for the war crimes of starvation as a method of warfare and of intentionally directing an attack against the civilian population; and the crimes against humanity of murder, persecution, and other inhumane acts from at least 8 October 2023 until at least 20 May 2024.
De veroordelingen blijven gewoon staan. Die misdaden zijn met een vredesverdrag niet ineens minder geworden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien dat een aanklacht kan worden ingetrokken?
Want inderdaad, het ICC onderzoekt normaal altijd oorlogen die al afgelopen zijn. Maar kan me niet voorstellen dat dat arrestatiebevel voor Netanyahu blijft staan als het echt een permanent staakt-het-vuren gaat worden, Netanyahu kan dan een heleboel landen niet meer in en dat is toch lastig voor de leider van een land waar internationaal gewoon heel veel zaken mee worden gedaan.
Zulke zaken zijn ook gewoon politiek. Ook het ICC ontkomt niet aan een "voor wat, hoort wat" handjeklap. Als dat arrestatiebevel al blijft staan, denk ik dat weinig landen er nog aan gaan voldoen bij een permanent staakt-het-vuren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat verandert toch niets aan de aanklacht tegen hem?
Ik neem aan dat dat bevel gewoon blijft staan.
[..]
Hij is nog niet veroordeeld, maar inhoudelijk ben ik het helemaal met jullie eens. Het is alleen (helaas) niet hoe internationale politiek meestal werkt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De veroordelingen blijven gewoon staan. Die misdaden zijn met een vredesverdrag niet ineens minder geworden.
Zou je dat geen afgang vinden?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zulke zaken zijn ook gewoon politiek. Ook het ICC ontkomt niet aan een "voor wat, hoort wat" handjeklap. Als dat arrestatiebevel al blijft staan, denk ik dat weinig landen er nog aan gaan voldoen bij een permanent staakt-het-vuren.
Eens dat dat enorme afbreuk zou doen aan het ICC. Aan de andere kant: een internationaal strafhof dat in Amerika, Rusland en China niet wordt erkend en waar half Afrika inmiddels is uitgetreden is helaas toch al vooral een papieren tijger. Tot nu toe slechts 10 onderzoeken, waarvan 8 in Afrika. Het idee is goed, maar echt veel is het ICC helaas nooit waard geworden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 09:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou je dat geen afgang vinden?
Dat hele ICC is dan toch geen knip voor de neus waard.
Ik denk, volgend jaar verkiezingen in Israël, dan is ie misschien geen prime minister meer, heeft ie minder bescherming.
Buiten hun Jodenhaat om is het onwaarschijnlijk dat ze een behoorlijk bestuur krijgen. Zoals je al aangaf, corruptie viert hoogtij en met al dat geld dat vanuit de wereld naar Gaza gaat stromen is het zelfs onvermijdelijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 22:27 schreef Qarrad het volgende:
https://x.com/IhabHassane/status/1976355442323583174
Het is zelfs de bedoeling om 5.500 Palestijnse agenten te trainen in Egypte vanuit de PA. Ik geloof dat er al honderden in training zijn.
Dat wordt mooi concreet dan, in de zin dat het mooi is dat Hamas echt buitenspel gezet lijkt te gaan worden maar nog te bezien is hoe de notoir corrupte PA het gaat doen. Je gunt de Palestijnen toch een behoorlijk bestuur uiteindelijk.
Allemaal IDF slachtoffers, gewoon meetellen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 16:05 schreef Qarrad het volgende:
Tweet bevat een schokkende video die ik hier niet ga posten, maar Hamas heeft inmiddels inderdaad aangekondigd even wat te komen afrekenen met de families, clans en milities die tegen hen hebben geacteerd.
Ik ben er ook bang voor. Israël heeft helaas ervaring met het laten vallen van bondgenoten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 12:31 schreef Qarrad het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met die enclave in Oost-Rafah waar een andere militie al maanden de scepter zwaaide en het rustig en veilig was. Ik vrees dat Israël die mensen heeft laten vallen als pion in de onderhandelingen en dat Hamas in elk geval die wijken nog even leeg gaat vegen op de welbekende wijze.
Werkelijk? Wie hebben ze nog meer laten vallen dan?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:51 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik ben er ook bang voor. Israël heeft helaas ervaring met het laten vallen van bondgenoten.
Het was dus toch een genocide!quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:13 schreef Tjoent het volgende:
President Trump heeft zojuist bekendgemaakt dat Hamas 58.000 mensen heeft verloren.
Het totale dodental in Gaza bedraagt ongeveer 67.000.
Dit betekent dat de verhouding militanten: burgers in Israël ongeveer 6,4:1 bedraagt, wat ONGEKEND LAAG is in moderne stedelijke oorlogsvoering.
Bron: Het Witte Huis/ Joop Soesan
HET WAREN ALLEMAAL ONSCHULDIGE BURGERS !!! EN ER WAS GEEEEEEN-OCIDE!! EN HONGERSNOOD!!! Ook niks van te zien op talloze filmpjes.
Zuid-Libanon, en in feite de PLO.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:10 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Werkelijk? Wie hebben ze nog meer laten vallen dan?
Ietwat vergezocht maar okay.quote:Op zondag 12 oktober 2025 01:27 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Zuid-Libanon, en in feite de PLO.
Ik denk dat de Palestijnen al blij zijn dat ze geen bommen hoeven te koppen en grotendeels terug kunnen komen naar wat er van hun huizen is overgebleven.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:07 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
Ik reken op protestacties tegen de genocide die momenteel plaatsvindt in Gaza.
Sorry, ik heb het over onze eigen moslims en hun useful idiots.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:20 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik denk dat de Palestijnen al blij zijn dat ze geen bommen hoeven te koppen en grotendeels terug kunnen komen naar wat er van hun huizen is overgebleven.
En hoe moeten we jouw rol zien? Toen niet erg en nu niet ergquote:Op zondag 12 oktober 2025 10:23 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het over onze eigen moslims en hun useful idiots.![]()
Het lijden van de Palestijnen gaat namelijk gewoon door. Dus hup, hup, hup, de straat op!
Waarom kom je zelf niet met je luie reet van de bank en ga protesteren.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:23 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het over onze eigen moslims en hun useful idiots.![]()
Het lijden van de Palestijnen gaat namelijk gewoon door. Dus hup, hup, hup, de straat op!
*Woosh*quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom kom je zelf niet met je luie reet van de bank en ga protesteren.
Je bent nog altijd chagrijnig om die ene opmerking he?quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En hoe moeten we jouw rol zien? Toen niet erg en nu niet erg
Edit: ik vind het vreemd dat je zoveel rare posts plaatst terwijl je twee weken geleden nog emotioneel afscheid nam omdat je hier de inhoudelijke discussie miste.
Je weet waar *woosh* voor staat? Je mist het punt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijkbaar vind je het zelf dus niet zo belangrijk.
Nou leg het eens uit.quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:09 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Je weet waar *woosh* voor staat? Je mist het punt.
Hamas is aan het moorden geslagen in Gaza, zoals je in de link kan lezen.quote:
Het staat er gewoon inquote:Op zondag 12 oktober 2025 11:21 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Hamas is aan het moorden geslagen in Gaza, zoals je in de link kan lezen.
Ik verwacht krekels in de media.
Kijk eens aan, onverwacht. Ik sta gecorrigeerd.quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het staat er gewoon in
https://nos.nl/collectie/(...)pens-terug-op-straat
Omdat?quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:05 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Ietwat vergezocht maar okay.
Die twijfel is er bij mij nooit geweest. Het ging vrijwel geen enkele demonstrant om Palestijnen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:41 schreef HowardRoark het volgende:
Ondertussen worden Palestijnen die verdacht worden van samenwerking met Israël door Hamas met knuppels onder handen genomen. Geen pro-Palestijnse demonstrant die hier de straat voor op zal gaan. Wat natuurlijk de vraag opwekt in hoeverre al het vermeende activisme en geveinsde zorg over 'mensenrechten' oprecht was.
[ twitter ]
Ach natuurlijk. Het is een terroristische organisatie.quote:Op zondag 12 oktober 2025 17:24 schreef opgebaarde het volgende:
Terroristische groepering doet terroristische misdaden.... Wat had je verwacht?
Dat punt dat je hier wil maken... Bestaat dat wel?quote:Ik vind het wel bijzonder dat als je toch al niks met die inwoners van Gaza had en dat wat er met die mensen de afgelopen twee jaar gebeurde je toch al niks interesseerde, waarom maak je je hier dan ineens wel druk om
Als je geen woorden of zinnen gebruikt, maar emoticons nodig hebt om 'inhoudelijk te discussiëren', dan kan de ander niks met je boodschap. Dat is jammer want misschien heb je wel een goed verhaal of sterk argument waar de ander wat van kan opsteken. Nu kom je vooral dom en een beetje arrogant over. Misschien dat chatgpt je kan helpen om woorden te vindenquote:Op zondag 12 oktober 2025 18:51 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Ach natuurlijk. Het is een terroristische organisatie.
DAN IS HET GOED!![]()
![]()
![]()
Scherpe analyse!quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als je geen woorden of zinnen gebruikt, maar emoticons nodig hebt om 'inhoudelijk te discussiëren', dan kan de ander niks met je boodschap. Dat is jammer want misschien heb je wel een goed verhaal of sterk argument waar de ander wat van kan opsteken. Nu kom je vooral dom en een beetje arrogant over. Misschien dat chatgpt je kan helpen om woorden te vinden
https://www.ad.nl/buitenl(...)-behandeld~aa3e9fd9/quote:Hoewel het niet mogelijk is om de feiten onafhankelijk te verifiëren, geven de eerste ijzingwekkende getuigenissen idee van de situatie waarin zij twee jaar lang moesten zitten.
quote:De fysieke ontberingen waren al even gruwelijk. Elkana Bohbot zat het grootste deel van de tijd geketend in een tunnel, vertelt zijn familie. Op zijn trouwdag smeekte hij een bewaker om eindelijk eens te mogen douchen, een verzoek dat eerst werd geweigerd. Hamas heeft overigens niet op de uitspraken gereageerd.
Tering he, dan ben je als buitenlandredactie bij het AD ook het plot kwijt.quote:,,Hij heeft zeer zware martelingen ondergaan", vertelt zijn moeder. De uitspraken kunnen niet worden gecheckt bij Hamas.
Ik denk dat mensen vooral kritiek hebben op de 80% is verwoest OF beschadigd, wat een statistiek is waar je niets mee kan omdat ieder huis met een kogelinslag al als beschadigd wordt gezien.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 15:38 schreef luxerobots het volgende:
Eerder had ik hier een discussie over de verwoestingen in Gaza, waarbij er door de usual suspects gedaan werd alsof de verwoestingen wel meevielen.
Bekijk deze YouTube-video
Vanaf 4:55 zie je op de beelden dat de verwoesting enorm is.
Opvallend ook dat Clarke stelt dat zulke verwoestingen nog maar weinig met het uitschakelen van Hamas te maken hebben.
Bekijk deze YouTube-video
Als ze dat niet zouden doen, dan zouden ze er niet zoveel tijd en moeite in steken.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 19:36 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
Wat een prachtig item op rtl4 nieuws over Gaza.![]()
Met een dame uit Gaza in Amsterdam die Palestijnse maaltijden bereidt![]()
Wat een nieuws![]()
Het is zo doorzichtig. Zo waanzinnig. Zo gemaakt.
Niemand maalt om Gaza of Palestijnen.
Kun je een andere reden bedenken dan het lief en leed van Palestijnen?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 20:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze dat niet zouden doen, dan zouden ze er niet zoveel tijd en moeite in steken.
Eigenlijk niet, ik kan me leukere hobby's bedenken namelijk.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 20:21 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Kun je een andere reden bedenken dan het lief en leed van Palestijnen?
Ik heb je dit eerder aan zien kaarten, maar tegen welke zionisten denk je dat mensen ageren als ze dat woord gebruiken? Waarom ga je ervanuit dat men de zionisten bedoelt die niet over lijken willen gaan? Want die groep zal bestaan, dat betwijfel ik niet, maar het valt moeilijk vol te houden dat ze de belangrijkste tak zijn nu of wel?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
@:Lord-Ronddraai
Nee, dat is niet wat zionisme stelt. En zolang je voornoemde heren niet eens gelezen hebt, beschouw ik je hele attitude in deze materie als een vorm van dilettantisme en trendhoppen. Je weet niet eens waar je tegen bent.
Al was het maar omdat je linkt naar een website die je niet eens leest:
Zionisten geloven in het bestaansrecht van een Joodse staat. Dat kunnen zowel gelovige en niet-gelovige Joden zijn, als niet-Joden.
Zionisme vandaag
Zionisme wordt tegenwoordig vaak als iets negatiefs gezien en zionist wordt geregeld als scheldwoord gebruikt. Een veelvoorkomend misverstand is dat zionisme gelijk zou staan aan het koloniseren van Palestijnse gebieden. Dat klopt niet: zionisme betekent in de kern het streven naar een Joodse staat. Tegelijkertijd bestaan er in Israël wel kolonisten die Palestijns gebied innemen, en ook de oorlog in Gaza wordt door veel mensen in dit licht gezien. Het is belangrijk onderscheid te maken tussen deze kolonisten en de bredere betekenis van zionisme.Niet alle Joden wonen in Israël, niet alle Israëli's zijn Joods en niet alle Joden zijn zionist. Daarnaast bestaan er ook niet-Joodse zionisten, zoals christelijke zionisten. Bovendien bestaan binnen de verschillende groepen uiteenlopende opvattingen over de strijd en mogelijke oplossingen. Veel Joden, binnen en buiten Israël, zijn voorstander van een Palestijnse staat naast de staat Israël. Datzelfde geldt voor zionisten.In de huidige context wordt het woord zionist niet alleen als scheldwoord gebruikt, maar ook als verkapte vorm van antisemitisme: een codenaam in complottheorieën en stereotypen over macht, geld of samenzwering. Zo lopen kritiek op Israëlisch beleid en antisemitische beeldvorming soms gevaar door elkaar te worden gehaald.
Wat dacht je van het sluimerende spook van de jodenhaat, en het sluimerend communisme? (a.k.a. het anti-koloniale narratief uit de Sovjet Unie die zo succesvol bleek onder linkse anarchisten. Che Guevara, Fidel Castro, maar ook zeker Arafat en de PLO, etcetera).quote:Op woensdag 15 oktober 2025 20:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eigenlijk niet, ik kan me leukere hobby's bedenken namelijk.
Sluimerendquote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:26 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Wat dacht je van het sluimerende spook van de jodenhaat, en het sluimerend communisme? (a.k.a. het anti-koloniale narratief uit de Sovjet Unie die zo succesvol bleek onder linkse anarchisten. Che Guevara, Fidel Castro, maar ook zeker Arafat en de PLO, etcetera).
Welke aspecten aan dat narratief zouden volgens jou kloppen dan?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:34 schreef viagraap het volgende:
[..]
Sluimerend
Je weet dat we in een universum leven waarin narratieven kunnen kloppen die door een overduidelijk foute partij zijn geschapen, toch?
Hij zet zichzelf weer compleet voor schut. Ik vraag waarom neem je het zo op voor lui die vinden dat er een joodse staat moet zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 11:44 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik heb je dit eerder aan zien kaarten, maar tegen welke zionisten denk je dat mensen ageren als ze dat woord gebruiken? Waarom ga je ervanuit dat men de zionisten bedoelt die niet over lijken willen gaan? Want die groep zal bestaan, dat betwijfel ik niet, maar het valt moeilijk vol te houden dat ze de belangrijkste tak zijn nu of wel?
quote:UNPRECEDENTED: Fatah condemned the inciting calls by the Hamas leader Abdullah al-Barghouthi against President Mahmoud Abbas, the PLO, and members of the Palestinian security services, saying this incendiary rhetoric—derived from the exclusionary, takfiri thinking of the Muslim Brotherhood—demonstrates the serious threat that this extremist ideology poses to Palestinian national identity, our civilizational heritage, and the national liberation project.
Fatah added, in response to passages in the book "Execution of the Dead" by Abdullah al-Barghouthi, that certain sections of the book contain explicit, public calls to assassinate the President of the State of Palestine and to target, excommunicate, and denounce members of the Palestinian security services—repeatedly leveling accusations without basis.
Fatah explained that the takfiri rhetoric and denunciations in the book confirm—by Barghouthi’s own admission—that it draws on the Muslim Brotherhood’s thought, and specifically on Hamas’s mobilizational ideology that opposes the Palestinian national project. That project is already under Israeli assault, which aims to liquidate our national cause through killing, destruction, displacement, and land theft.
Fatah affirmed that our people will not allow this gang of modern takfiri extremists and zealots to undermine our national unity and social cohesion. Fatah noted that Barghouthi’s praise for Hamas’s bloody coup against Palestinian legitimacy in the Gaza Strip in 2007 leaves no doubt that the coup was part of a scheme to target the existential, political, and geographic unity of our people—schemes that align with the occupation’s plans to eliminate the national cause.
Abdullah al-Barghouthi is a Hamas leader serving 67 life sentences (plus additional years) in an Israeli prison.
Waarom moeten er Islamitische, Hindoeïstische en Christelijke landen zijn? Dit is eenzelfde vraag.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij zet zichzelf weer compleet voor schut. Ik vraag waarom neem je het zo op voor lui die vinden dat er een joodse staat moet zijn.
Komt meneer met compleet irrelevant dat zionisme niet de west-bank koloniseren betekent. Iets wat ik geen moment beweerd heb. Ik heb ook geen moment beweerd dat alle joden zionisten zijn of alle zionisten joods.
Dat soort geleuter over welke zionist is je favoriete schrijver of het kan ook als scheldwoord worden gebruikt is in dit geval enkel een vlucht. Omdat er geen bevredigend antwoord is op waarom moet er een joodse staat zijn waarom kan het geen staat zijn waar iedereen gelijk is?
Wel logisch, ergens. Hamas komt voort uit de Moslimbroederschap.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:53 schreef Qarrad het volgende:
Krijg nou wat, ook in de Palestijnse gebieden blijkt het Moslimbroederschap ondergravend bezig te zijn.
https://x.com/IhabHassane/status/1978989167792009598
[..]
Ja duhquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 10:59 schreef MagnificentAlfonso het volgende:
[..]
Wel logisch, ergens. Hamas komt voort uit de Moslimbroederschap.
Hoezo? Hamas is het kwaad. Het is toch goed als die worden opgeruimd?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:37 schreef capricia het volgende:
Ik zie wat beelden met US army mensen die in Israël aankomen.
Nog niets groots. Maar ik ben benieuwd of Trump echt mee gaat doen aan het zuiveren van Gaza van Hamas.
Want dat vind ik wel weer een stap verder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |