abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218850894
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218850908
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is nu iets meer dan 5 uur, is dat nou die halszaak? Dat vind ik nou zo'n reis die je in principe nooit per vliegtuig zou mogen doen.
An sich niet maar zoals jullie al zeiden in vorig topic moet ik daarbij ook nog rekening houden met de enorme vertragingen. Ik keek voor de gein net even op Google Maps hoe lang dat nou duurt en dan zie ik bij volgende optie A'dam Centraal - Berlin Hauptbahnhof van 14.25 uur al +25 minuten hebben. En dan zit je in Duitsland weer achter een goederentrein en gaat dat dus oplopen.

Als het nou pünktlich was...
pi_218850911
Zou beginnen met het spoor te verbinden met de luchthavens.
Eindhoven en Rotterdam hebben niet eens een treinstation bij de luchthavens.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218850935
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:37 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
An sich niet maar zoals jullie al zeiden in vorig topic moet ik daarbij ook nog rekening houden met de enorme vertragingen. Ik keek voor de gein net even op Google Maps hoe lang dat nou duurt en dan zie ik bij volgende optie A'dam Centraal - Berlin Hauptbahnhof van 14.25 uur al +25 minuten hebben. En dan zit je in Duitsland weer achter een goederentrein en gaat dat dus oplopen.

Ik heb het 2 keer gedaan naar Berlijn, 2 keer naar Parijs en 1 keer naar Londen. Ik vind het heerlijk, je ploft neer, blijft bij je bagage, pakt een boek en tegen de tijd dat je dat uit hebt ben je op je bestemming, midden in de stad. Mij krijg je voor geen goud in een vliegtuig als ik naar 1 van die 3 steden moet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218850945
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:37 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Zelfs als je overstaptijden van meer een uur hanteert (omdat je bijv naar Wrocław gaat) haal je de overstap regelmatig nog niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 23 september 2025 @ 13:51:34 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218850995
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:38 schreef capricia het volgende:
Zou beginnen met het spoor te verbinden met de luchthavens.
Eindhoven en Rotterdam hebben niet eens een treinstation bij de luchthavens.
Lelystad wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218851008
Rotterdam en Eindhoven hebben veel te weinig vliegbewegingen om een station rendabel te maken. Dus dan krijg je weer een busbaan ofzo.

Het VVD-uitgangspunt dat het OV winst moet zou moeten maken of zichzelf bedruipen heb ik nooit begrepen. Asfalt maakt toch ook geen winst?
pi_218851047
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:
Rotterdam en Eindhoven hebben veel te weinig vliegbewegingen om een station rendabel te maken. Dus dan krijg je weer een busbaan ofzo.

Het VVD-uitgangspunt dat het OV winst moet zou moeten maken of zichzelf bedruipen heb ik nooit begrepen. Asfalt maakt toch ook geen winst?
200 euri om jouw auto voor een week op 6 vierkante meter beton te laten staan graag

Mooi stukje ondernemersschap zal VVD wel vinden.
  dinsdag 23 september 2025 @ 14:23:30 #9
323876 michaelmoore
pi_218851228
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:55 schreef Spablauw214 het volgende:

wat mij betreft maken ze het OV gratis

dat scheelt pas auto vervoer en een maatregel die niets kost en veel minder CO 2 uitstoot
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 23 september 2025 @ 14:27:15 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851245
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat mij betreft maken ze het OV gratis

dat scheelt pas auto vervoer
Niet echt, aldus alle mobiliteitsexperts. Maar laat je daar niet door van de wijs brengen!
Antifa
pi_218851295
Mooi dat snelrecht.

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 23 september 2025 @ 14:47:58 #12
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_218851394
Lol, hilarisch. Gideon van Meijeren die in het vragenuur over de rellen roept dat er mollen van antifa verantwoordelijk zijn en dat de politie zelf het geweld heeft uitgelokt.

Wat een tragische lul.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_218851399
quote:
Minister Keijzer (Asiel en Migratie) wil dat 2000 statushouders die al een verblijfsvergunning hebben gekregen bij familieleden gaan wonen. Zo wil ze meer plekken creëren voor nieuwe asielzoekers.

Het gaat om zogenoemde nareizigers: echtgenoten, partners, ouders en kinderen die door andere statushouders naar Nederland zijn gehaald. Op dit moment hoeven nareizigers niet bij hen te gaan wonen, als het huis daarvoor niet geschikt is. Daar wil Keijzer dus verandering in brengen.
Zoals ik al zei, nareizigers oefenen ook druk uit op de woningmarkt. Nogmaals: bijna de helft van de statushouders heeft zulke nareizigers.
  dinsdag 23 september 2025 @ 14:52:23 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851433
Mirjam Bikker kan beter lid worden van de medezeggenschapsraad van de HU

pi_218851460
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:52 schreef Hexagon het volgende:
Mirjam Bikker kan beter lid worden van de medezeggenschapsraad van de HU

[ afbeelding ]
Ik zit mee te luisteren. Dit gaat echt helemaal nergens over... Hoe zij het vertelt klinkt eerder alsof zij de christelijke tradities wil opdringen aan de anderen dan dat ze het gewoon wat jammer vindt.

Kerrolain :')
  dinsdag 23 september 2025 @ 14:58:52 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851480
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:56 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik zit mee te luisteren. Dit gaat echt helemaal nergens over... Hoe zij het vertelt klinkt eerder alsof zij de christelijke tradities wil opdringen aan de anderen dan dat ze het gewoon wat jammer vindt.

Die Gouke Moes zegt het wel keurig daarentegen.
pi_218851509
Mooi opgelezen wat Geert heeft geschreven mevrouw van PVV
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:02:18 #18
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851510
En wat heeft Mirjam Bikker nu bereikt?
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:03:02 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218851518
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die Gouke Moes zegt het wel keurig daarentegen.
Ik heb hem tijdens zijn korte ministerschap wel meer dingen horen zeggen die me erg meevielen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:03:48 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851526
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:02 schreef VoMy het volgende:
Ze stelt de voor haar zo heilige vrijheid van onderwijs ter discussie. :')
pi_218851538
De rechtse partijen willen eigenlijk tornen aan de vrijheid van de universiteiten om hun eigen benamingen te gebruiken.

Vreemd blik op 'vrijheid' wel
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:05:38 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851539
Bijzonder

De christelijke partijen willen graag een overheid die scholen hun wil oplegt hoe ze met religieuze feestdagen omgaan. :')
pi_218851561
Ik eis dat de christelijke scholen vanaf nu ook offerfeest vieren en Chanoeka
pi_218851568
Wie is deze mevrouw?

Misschien is dit gewoon een signaal dat je zelf helemaal niet meer weet wat er speelt in de samenleving itt een universiteit die elke dag bezig is met de studenten.
pi_218851581
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 14:56 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Nou ja het is wel een beetje flauw om kerstmis te verbieden maar vervolgens wel

https://husite.nl/diversi(...)-zonsondergang-2025/

Een speciale Iftar organiseren want dat is zo lekker inclusief.
Dit soort kolder werkt altijd maar 1 kant op.

En dan kun je je ook nog eens afvragen wat er überhaupt inclusief is aan een feestdag niet bij naam noemen.

Wordt 5 mei inclusiever als we het voortaan feestdag noemen ipv bevrijdingsdag?
pi_218851596
Dit lijkt me vooral weer een zaak voor de RvS, want daar bepalen we wat ok is en wat niet.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:14:17 #27
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851608
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Kerstmis verbieden?
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:15:03 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851616
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:13 schreef Kickinalfa het volgende:
Dit lijkt me vooral weer een zaak voor de RvS, want daar bepalen we wat ok is en wat niet.
Die zullen zeggen "Het is beide oke, en de medezeggenschapsraad op die school moet zich er maar mee bezig houden."
pi_218851657
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik wist eigenlijk niet zo goed waar het over gaat maar ik lees hier;
https://www.duic.nl/algem(...)-meer-van-deze-tijd/
Dat het gewoon gaat om een benaming in rooster van de studenten. Geadviseerd door de medezeggenschapsraad van HU; mensen die de belangen van de docenten en studenten behartigen. Mensen die stuk dichterbij zitten dan de kamerleden in Den Haag.

quote:
De verandering komt voort uit een advies van de Hogeschoolraad (HSR) om rekening te houden met de groeiende populatie studenten en medewerkers met diverse achtergronden en culturen. De HSR gaf eind 2024 al aan dat het expliciet benoemen van alleen christelijke feestdagen niet meer van deze tijd is.
Kerst of Pasen vieren wordt niemand verboden.

quote:
De hogeschool laat weten zich er ook van bewust te zijn dat er soms toetsen of colleges vallen op religieuze feestdagen die niet officieel erkend zijn, zoals het Suikerfeest of Divali. In dat kader zegt de HU: “Omdat een deel van onze populatie graag op eigen (privé)gelegenheid deze momenten wil vieren, wordt gekeken of de toetsen op deze dagen anders kunnen worden ingepland. We willen graag onze studenten en medewerkers zoveel mogelijk in de gelegenheid stellen om voor hun belangrijke religieuze feestdagen te kunnen vieren.”
Kortom; dit gaat echt helemaal nergens over. Je zou bijna Bikker een rekening moeten sturen vanwege het feit dat de minister hiervoor heeft moeten opdraven.

Kijk; van mij hoeft het niet. Laat het lekker bij Pasen en Kerst en zet desnoods Suikerfeest ook op rooster. Alleen dit is geen kamervraag waard. Dit is de verontwaardiging niet waard.
pi_218851668
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
Kerstmis verbieden?
Ok kerstmis mogen we het niet noemen wat dat is niet inclusief, maar het Suikerfeest noemen we voortaan speciaal een Iftar. Dit soort "inclusiviteit" werkt altijd maar 1 kant op. En wat is er überhaupt inclusief aan het hernoemen van een feestdag?

Wat is er in godsnaam inclusiever aan voortaan bevrijdingsdag te hernoemen naar feestdag?
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:21:06 #31
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851676
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ok kerstmis mogen we het niet noemen wat dat is niet inclusief, maar het Suikerfeest noemen we voortaan speciaal een Iftar. Dit soort "inclusiviteit" werkt altijd maar 1 kant op. En wat is er überhaupt inclusief aan het hernoemen van een feestdag?

Wat is er in godsnaam inclusiever aan voortaan bevrijdingsdag te hernoemen naar feestdag?
Wie is die we die het geen Kerstmis mogen noemen dan?
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:21:36 #32
323876 michaelmoore
pi_218851681
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:21 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wie is die we die het geen Kerstmis mogen noemen dan?
https://www.telegraaf.nl/(...)geduwd/92382950.html
quote:
Nederlanders worden hiermee over de grens geduwd'
Corendon verplaatst vluchten naar België en Duitsland. Dat heeft de nodige gevolgen, zo schetst luchtvaartverslaggever Yteke de Jong.
pi_218851709
quote:
Ż\_( ͡° ͜ʖ ͡°)_/Ż
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218851715
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:18 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik wist eigenlijk niet zo goed waar het over gaat maar ik lees hier;
https://www.duic.nl/algem(...)-meer-van-deze-tijd/
Dat het gewoon gaat om een benaming in rooster van de studenten. Geadviseerd door de medezeggenschapsraad van HU; mensen die de belangen van de docenten en studenten behartigen. Mensen die stuk dichterbij zitten dan de kamerleden in Den Haag.
Niets hieraan is 'gewoon' als je de argumentatie leest. Heb je dat gedaan of alleen maar gequote zonder er naar te kijken?
pi_218851734
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niets hieraan is 'gewoon' als je de argumentatie leest. Heb je dat gedaan of alleen maar gequote zonder er naar te kijken?
Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Beetje raar om dan een soort jij-bak erin te fietsen.

Ik zeg al dat het niet van mij had gehoeven maar het is ook geen halszaak voor mij.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:40:43 #37
323876 michaelmoore
pi_218851808
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze zijn bezig met een heel netwerk.

[ afbeelding ]
https://transport.ec.euro(...)ort-network-ten-t_en

TEN-T. Probleem is: daar zijn ze al jaren mee bezig en het schiet niks op.
Maar de snelle spoorlijn Brussel - Randstad - Kopenhagen die heeft speciale belangstelling van Brussel

Dar heeft men 7 miljard subsidie voor over
ook omdat Kopenhagen dan van Schiphol en van Lelystad kan vliegen

Met Brussel als spin in het web
pi_218851825
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar de snelle spoorlijn Brussel - Randstad - Kopenhagen die heeft speciale belangstelling van Brussel

Dar heeft men 7 miljard subsidie voor over
ook omdat Kopenhagen dan van Schiphol en van Lelystad kan vliegen

Met Brussel als spin in het web
Die spoorlijn ga jij niet meer meemaken hoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218851831
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:02 schreef VoMy het volgende:
Ze heeft een voor een deel van haar achterban grote ergernis onder de aandacht gebracht. Daar is het vragenuur en daar zijn volksvertegenwoordigers ook voor, al ben ik met je eens dat het helemaal nergens over gaat. Maar het vragenuur is er juist voor de kleine onderwerpen die geen eigen debat verdienen en ik gok dat de mailbus van de CU wel zat gevuld over dit onderwerp.
pi_218851839
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:28 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Beetje raar om dan een soort jij-bak erin te fietsen.

Ik zeg al dat het niet van mij had gehoeven maar het is ook geen halszaak voor mij.
De zogenaamde argumentatie gaat helemaal nergens over, dit soort dingen moeten zeker veroordeeld worden. Dat die Bikker er dan over begint is een ander verhaal, maar politici zijn tegenwoordig 100% van de tijd bezig met het reageren op berichten in de media.
pi_218851857
Dit soort dingen zorgen ervoor dat grote groepen mensen zich niet meer thuis voelen in hun eigen land. Omdat diversiteit en inclusiviteit door het progressieve smaldeel belangrijker worden gevonden dan het beschermen van tradities. Maar volgens de goegemeente hier is dat allemaal “xenofobie”, “domrechts” en “buitenlanderhaat” ofzo.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:50:41 #42
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851870
Ik zou het wel eens lekker vinden als er in dit land ooit nog eens een niet-christelijke feestdag bij komt, maar waarschijnlijk zit ik de rest van mijn leven vast aan de flauwekul genaamd Tweede Pinksterdag. Hoe ze dat op de HU noemen doet me dan weer niks.
Antifa
pi_218851879
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:50 schreef VoMy het volgende:
Ik zou het wel eens lekker vinden als er in dit land ooit nog eens een niet-christelijke feestdag bij komt, maar waarschijnlijk zit ik de rest van mijn leven vast aan de flauwekul genaamd Tweede Pinksterdag. Hoe ze dat op de HU noemen doet me dan weer niks.
Er zijn in dit land sowieso weinig feestdagen, met dank aan de werkgeverslobby. Zelfs over Bevrijdingsdag elk jaar vrij lopen ze nog te zaniken.
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:54:43 #44
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851907
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zijn in dit land sowieso weinig feestdagen, met dank aan de werkgeverslobby. Zelfs over Bevrijdingsdag elk jaar vrij lopen ze nog te zaniken.
Ja en wat we hebben voel ik bijzonder weinig bij. Christelijke nonsens en Koningsdag.

Lijkt me uitstekend om dat eens wat op te frissen met leukere dagen.
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 15:58:31 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218851928
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:48 schreef Spablauw214 het volgende:
Dit soort dingen zorgen ervoor dat grote groepen mensen zich niet meer thuis voelen in hun eigen land. Omdat diversiteit en inclusiviteit door het progressieve smaldeel belangrijker worden gevonden dan het beschermen van tradities. Maar volgens de goegemeente hier is dat allemaal “xenofobie”, “domrechts” en “buitenlanderhaat” ofzo.
Waarom moet mensen autoritair opgelegd worden hoe ze feesten willen vieren?
pi_218851959
Wat mij betreft worden bevrijdingsdag, Keti Koti, de derde dinsdag van september, 26 juli (Plakkaat van Verlatinghe), 15 augustus er allemaal bijgevoegd.

Maar dan hoef je nog niet te doen alsof die vrije dagen in mei willekeurig zijn, ze hebben te maken met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Niet dat ik het aan de politek vind om zich met de roosters van de universiteit te bemoeien, maar er is geen enkele reden om die namen die verwijzen naar de reden van de vrije dag te schrappen.
pi_218851971
Het was inderdaad stuk sympathieker geweest als ze in jaarrooster Keti Koti erbij hadden staan of Chanoeka of Offerfeest.

Misschien dat ze dat alsnog gaan doen dan is iedereen ook weer blij.
pi_218851975
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom moet mensen autoritair opgelegd worden hoe ze feesten willen vieren?
Dat zegt niemand. Maar we kunnen Kerst wel gewoon Kerst noemen en niet “feestdag”.

En ik ben het wel eens met @Kickinalfa dat dit soort dingen altijd maar 1 kant op werken.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:05:31 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218851982
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
En ik ben het wel eens met @:kickinalfa dat dit soort dingen altijd maar 1 kant op werken.
Omdat we enkel christelijke feestdagen hebben ja.
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:05:35 #50
323876 michaelmoore
pi_218851983
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die spoorlijn ga jij niet meer meemaken hoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nou ik denk het wel
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:07:17 #51
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218851995
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gewoon helemaal niks tussen pinksteren (dit jaar begin juni) en kerst (eind december) _O-

Volgend jaar valt pinksteren rond eind mei, dan is er dus gewoon een periode van zeven maanden zonder een vrije dag.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:08:21 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218852002
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat zegt niemand. Maar we kunnen Kerst wel gewoon Kerst noemen en niet “feestdag”.

En ik ben het wel eens met @:kickinalfa dat dit soort dingen altijd maar 1 kant op werken.
Kunnen ze doen, ze maken een andere keuze.

Maar kun jij daardoor geen kerstmis meer vieren?
pi_218852003
Probleem is dat er niet echt een geschikte datum is in oktober/november. Canadezen respectievelijk Amerikanen hebben dan Thanksgiving maar ja, dat is voor ons niet relevant.
pi_218852005
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kunnen ze doen, ze maken een andere keuze.

Maar kun jij daardoor geen kerstmis meer vieren?
Je vecht weer tegen stropoppen ouwe.
pi_218852018
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het was inderdaad stuk sympathieker geweest als ze in jaarrooster Keti Koti erbij hadden staan of Chanoeka of Offerfeest.

Misschien dat ze dat alsnog gaan doen dan is iedereen ook weer blij.
Ik vraag me af of er aan de universiteit van Istanbul ook draagvlak is om “onze” feesten op de kalender te zetten. Wat jij?
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:10:17 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218852021
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je vecht weer tegen stropoppen ouwe.
Nee, iemand schijnt voor zijn kerstbeleving erg afhankelijk te zijn van een kalender van Hogeschool Utrecht.
pi_218852026
quote:
Probleem is dat er niet echt een geschikte datum is in oktober/november. Canadezen respectievelijk Amerikanen hebben dan Thanksgiving maar ja, dat is voor ons niet relevant.
31 oktober, hervormingsdag. Nog een christelijke feestdag :P
pi_218852029
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:07 schreef Tijn het volgende:

[..]
Gewoon helemaal niks tussen pinksteren (dit jaar begin juni) en kerst (eind december) _O-

Volgend jaar valt pinksteren rond eind mei, dan is er dus gewoon een periode van zeven maanden zonder een vrije dag.
Je kan gewoon een dag vrij nemen toch. Er wordt amper gewerkt in dit land.

Gr gr,
VNO-NCW
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:11:29 #59
323876 michaelmoore
pi_218852033
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of er aan de universiteit van Istanbul ook draagvlak is om “onze” feesten op de kalender te zetten. Wat jij?
ik denk het niet dat doet men alleen in nederland
pi_218852046
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
1 november, Allerheiligen. In België gewoon een nationale feestdag, iedereen vrij.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:12:20 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218852047
quote:

[..]
Waarom wil je het beleid van ons land benchmarken met dat van Turkije?
pi_218852051
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een beetje binding moeten mensen er natuurlijk wel mee hebben. Ik had gehoopt dat het einde van corona op een soort datum in het najaar zou kunnen vallen, maar dat was uiteindelijk gewoon de start van 2022.
pi_218852057
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, iemand schijnt voor zijn kerstbeleving erg afhankelijk te zijn van een kalender van Hogeschool Utrecht.
Je beukt in op een standpunt dat ik nooit heb ingenomen. Ik zeg dat ik het belachelijk vind om feesten niet gewoon bij hun naam te noemen. Ik heb niks gezegd over de invulling van die feesten. Mooie stropop.
pi_218852064
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
1 november, Allerheiligen. In België gewoon een nationale feestdag, iedereen vrij.
Dat is katholiek, daar moeten we natuurlijk niks van hebben :(
pi_218852069
quote:

[..]
Moeten zij weten.

Ik vind dat we gewoon wat vriendelijker moeten zijn in Nederland. Neem lekker die feestdagen op in kalender. Het zijn geen vrije dagen maar voor hun leuk om op rooster te zien wellicht. Ik heb er geen last van en zij zijn blij.

Van mij mag het wel een vrije dag zijn in CAO uiteraard :+
pi_218852074
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom wil je het beleid van ons land benchmarken met dat van Turkije?
We moeten stoppen met het hier iedereen naar de zin te willen maken. Inclusie is een links verzinsel.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:15:58 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218852078
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
We moeten stoppen met het hier iedereen naar de zin te willen maken. Inclusie is een links verzinsel.
Dat doet die school dan ook niet. Ze hebben het jou niet naar je zin gemaakt.
pi_218852084
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat een rechts bolwerk is het ook
pi_218852085
‘We voelen ons geďntimideerd’ – hoe de moord op de Amerikaanse Charlie Kirk ook de Nederlandse kerken raakt

Nederlandse theologen vinden dat de aanvallende retoriek van de Amerikaanse influencer Charlie Kirk weinig ruimte liet voor échte dialoog. Sommige voorgangers trekken een andere conclusie: „Ook Jezus werd neergezet als een oproerkraaier, een politiek activist.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)erken-raakt-a4907151

@Hanca Serieuze vraag: hoe wijdverbreid is dit denken in CU (en CDA) kringen? 5% 10%? 20% vd aanhang en doelgroep? Is dit serieus?

NRC neem ik van alle kranten nog het meest serieus (als in: het minste sensatie en onnodige paniek om randverschijnselen).

De wijze waarop GJ Segers reageerde vond ik iig kwestieus en twijfelachtig (waarmee ik niet wil beweren dat hij Kirk een "held" vond)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218852096
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jawel, die namen worden geschrapt want het zou niet inclusief genoeg zijn. Ik ageer tegen het aanpassen van allerlei zaken aan onder de vlag van “inclusie”.

Wat mensen verder met kerst doen interesseert me niet.
pi_218852099
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
We?
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:20:27 #72
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218852116
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Jawel, die namen worden geschrapt want het zou niet inclusief genoeg zijn.
Het gaat om neutraliteit.
Antifa
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:21:32 #73
323876 michaelmoore
pi_218852130
quote:

[..]
ik moet helemaal nergens iets van hebben van rammedan niet kersemis niet en allerheilige ook niet

alleen carnaval
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:24:30 #74
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_218852154
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 12:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Klopt. Ik zat laatst in de Ardennen op het terras en bestelde 2 pils. Was 4 euro. Ik vroeg nog of ze er 1 vergeten waren :')

In Nederland draaien de prijzen allang niet meer om de reële waarde van zaken, maar puur om wat mensen bereid zijn ervoor te betalen. Het gaat nergens meer over. En dan krijg je dus pizza’s van ¤25 en een matige afhaalkoffie die ¤6 moet kosten.
Welkom bij economie 101!
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:27:25 #75
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_218852181
Als trouwe CU-stemmer, zorgt dit soort ongein over wat voor naampjes een school geeft aan vrije dagen, of zo'n voorzitter die de partij niet links wil noemen, er wel voor dat de kans groter is dan ooit dat mijn stem een keertje naar een andere partij toe gaat.

Wat een gedoe om niets. Als je denkt dat je het nodig hebt om inclusief te kunnen zijn, doe je dat toch lekker. Wat dat betreft verbaasde mij het eerder dat niet alle feestdagen vervolgens met feestdag worden aangeduid, is dan wel zo makkelijk en praktisch :D
pi_218852193
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:16 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)erken-raakt-a4907151

@:Hanca Serieuze vraag: hoe wijdverbreid is dit denken in CU (en CDA) kringen? Is dit serieus? De wijze waarop GJ Segers reageerde vond ik iig kwestieus en twijfelachtig (waarmee ik niet wil beweren dat hij Kirk een "held" vond)
De River Church is iig geen gangbare kerk.

Probleem is dat Kirk naast dat hij jongeren naar het conservatisme van Trump bracht, dat hij die jongeren blijkbaar ook naar de kerk bracht en het aanzette tot het zelf lezen van de bijbel. Ik kende de hele man niet, maar dat dat laatste wordt gewaardeerd in CU/CDA kring is natuurlijk niet zo gek.

Zoals het ND het schreef: die man was een christelijke nationalistische influencer, de vraag is dan of je hem moet prijzen voor het zijn van een christelijke influencer of het verafschuwen voor het zijn van een nationalistische influencer.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat binnen onze kringen er vrij weinig mensen van Kirk hadden gehoord voor de moord. Hij is geen John Piper, een grote Amerikaanse theoloog die in Nederland veel invloed heeft gehad. En hij is ook niet 1 van de genoemde zangers, waarvan ik stuk voor stuk idd ook nummers ken en zing in de kerk.

Er is een kleine, erg op Amerika gerichte, conservatief evangelische gemeenschap in Nederland. Daar horen die River church en die Motion church bij. Ik denk eerlijk gezegd dat leden van die kerken naast dat ze bij Jezus Leeft! passen (volgens mij zit de oprichter in die richting), vooral SGP stemmen.

De angst dat de kerk de cultuurstrijd in wordt getrokken leeft wel breed, trouwens. Dat heb ik meer gehoord en daar heb ik ook lezingen over beluisterd. We willen in de kerk niet kiezen tussen 'woke' of 'niet woke', maar gewoon kijken hoe Jezus het zou doen. En dan kom je soms aan de woke kant uit, maar wellicht soms ook aan de andere kant.
pi_218852216
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:27 schreef Hamlapjes het volgende:
Als trouwe CU-stemmer, zorgt dit soort ongein over wat voor naampjes een school geeft aan vrije dagen, of zo'n voorzitter die de partij niet links wil noemen, er wel voor dat de kans groter is dan ooit dat mijn stem een keertje naar een andere partij toe gaat.

Wat een gedoe om niets. Als je denkt dat je het nodig hebt om inclusief te kunnen zijn, doe je dat toch lekker. Wat dat betreft verbaasde mij het eerder dat niet alle feestdagen vervolgens met feestdag worden aangeduid, is dan wel zo makkelijk en praktisch :D
Die voorzitter is idd wel echt een ergernis en dat leeft vrij breed in de partij. Maar dan weer niet genoeg om ruzie te maken en hem te dumpen, met alle ellende die daar bij komt kijken.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:34:08 #78
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218852231
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:27 schreef Hamlapjes het volgende:

Voor jou drie anderen op de rechterflank!
Gr gr, de voorzitter
Antifa
pi_218852244
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 12:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

In Nederland draaien de prijzen allang niet meer om de reële waarde van zaken, maar puur om wat mensen bereid zijn ervoor te betalen.
Huh? Je denkt toch niet dat er ooit een directe relatie tussen prijzen en wat jij reële waarde van zaken noemt is geweest? :?
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:41:06 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218852263
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Huh? Je denkt toch niet dat er ooit een directe relatie tussen prijzen en wat jij reële waarde van zaken noemt? :?
Ook in /POL ontdekken we grensnut.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218852265
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
De River Church is iig geen gangbare kerk.

Probleem is dat Kirk naast dat hij jongeren naar het conservatisme van Trump bracht, dat hij die jongeren blijkbaar ook naar de kerk bracht en het aanzette tot het zelf lezen van de bijbel. Ik kende de hele man niet, maar dat dat laatste wordt gewaardeerd in CU/CDA kring is natuurlijk niet zo gek.

Zoals het ND het schreef: die man was een christelijke nationalistische influencer, de vraag is dan of je hem moet prijzen voor het zijn van een christelijke influencer of het verafschuwen voor het zijn van een nationalistische influencer.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat binnen onze kringen er vrij weinig mensen van Kirk hadden gehoord voor de moord. Hij is geen John Piper, een grote Amerikaanse theoloog die in Nederland veel invloed heeft gehad. En hij is ook niet 1 van de genoemde zangers, waarvan ik stuk voor stuk idd ook nummers ken en zing in de kerk.

Er is een kleine, erg op Amerika gerichte, conservatief evangelische gemeenschap in Nederland. Daar horen die River church en die Motion church bij. Ik denk eerlijk gezegd dat leden van die kerken naast dat ze bij Jezus Leeft! passen (volgens mij zit de oprichter in die richting), vooral SGP stemmen.

De angst dat de kerk de cultuurstrijd in wordt getrokken leeft wel breed, trouwens. Dat heb ik meer gehoord en daar heb ik ook lezingen over beluisterd. We willen in de kerk niet kiezen tussen 'woke' of 'niet woke', maar gewoon kijken hoe Jezus het zou doen. En dan kom je soms aan de woke kant uit, maar wellicht soms ook aan de andere kant.
Dank.

Kijk, dat zijn ethische kijk wordt gesteund - of sympathie en begrip voor bestaat- kan ik begrijpen.

Zijn hele gedocumenteerde stijl en taalgebruik is/was echter nogal een breuk met de naoorlogse praktijk in Nederland.

Daar komt dan nog het racisme bij, en het door Kirk toejuichen van andere moorden.

Ik zou zeggen dat dit een stap verder gaat dan nationalisme (let wel: het CDA zingt steevast het Wilhelmus op congressen - sinds Fortuyn als ik het goed heb).

In hoeverre Kirk aan moedigt om de Bijbel echt te gaan lezen en de (gangbare) exegeses en interpretaties te volgen lijkt me voor discussie vatbaar.

Kirk verwees naar een bijbelpasage waar homo's worden gestenigd voor zijn kijk voor hoe je met homoseksuelen om zou moeten gaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218852270
quote:
11 november vastelaovond
pi_218852273
quote:

[..]
Huh? Je denkt toch niet dat er ooit een directe relatie tussen prijzen en wat jij reële waarde van zaken noemt? :?
Mwa, bij standaardboodschappen zou er niet zoveel gevoelswaarde tussen de kostprijs en de verkoopsprijs moeten zitten, althans niet bij de huismerken.
pi_218852286
quote:

[..]
Huh? Je denkt toch niet dat er ooit een directe relatie tussen prijzen en wat jij reële waarde van zaken noemt is geweest? :?
Natuurlijk niet, het is altijd vraag en aanbod geweest. Alleen op dit moment is het meer gebaseerd op “wat de gek ervoor geeft”.

Als mensen zouden stoppen met 7,50 voor een glas wijn betalen gaan de prijzen vanzelf wel weer omlaag naar een normaal niveau.
pi_218852302
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dank.

Kijk, dat zijn ethische kijk wordt gesteund - of sympathie en begrip voor bestaat- kan ik begrijpen.

Zijn hele gedocumenteerde stijl en taalgebruik is/was echter nogal een breuk met de naoorlogse praktijk in Nederland.

Daar komt dan nog het racisme bij, en het door Kirk toejuichen van andere moorden.

Ik zou zeggen dat dit een stap verder gaat dan nationalisme (let wel: het CDA zingt steevast het Wilhelmus op congressen - sinds Fortuyn als ik het goed heb).

In hoeverre Kirk aan moedigt om de Bijbel echt te gaan lezen en de (gangbare) exegeses en interpretaties te volgen lijkt me voor discussie vatbaar.

Kirk verwees naar een bijbelpasage waar homo's worden gestenigd voor zijn kijk voor hoe je met homoseksuelen om zou moeten gaan.
Eens dat Kirk zijn kijk op de bijbel absoluut de mijne niet lijkt te zijn, maar ik moet zeggen dat ik alleen wat uitspraken van hem heb gelezen en nooit ook maar iets van hem zelf in een compleet verhaal heb gehoord. En ik heb daar ook geen behoefte aan, eerlijk gezegd.

Maar dat de vraag leeft dat hij doodgeschoten kan zijn om zijn christen zijn, zeker de eerste dagen na zijn moord, kan ik me voorstellen. Iedere christen op de wereld weet dat er mensen zijn die hun alleen om het feit dat ze christen zijn haten en heeft dat ook meegemaakt. Dus dat dat een deel van de reactie was als je die man kende kan ik me voorstellen.

Ik denk eerlijk gezegd dat hij vooral een haatzaaier was en de vergelijking met de Jezus verhaal van liefde nogal vergezocht is, maar dat is dus mijn mening en zeker niet van iedere christen helaas.
pi_218852311
twitter

twitter

Dit land heeft een groot probleem.

Andreas Kinneging is een woord dat ik hier niet mag gebruiken (net als Cliteur en Schmittiaan Afshin Ellian).

Doe mij Harry Pettit maar. Als je dan toch moet kiezen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218852329
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, het is altijd vraag en aanbod geweest. Alleen op dit moment is het meer gebaseerd op “wat de gek ervoor geeft”.

Ook dat is altijd zo geweest.
  dinsdag 23 september 2025 @ 16:56:17 #88
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218852348
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Mwa, bij standaardboodschappen zou er niet zoveel gevoelswaarde tussen de kostprijs en de verkoopsprijs moeten zitten, althans niet bij de huismerken.
Dat komt door concurrentie aan de aanbodzijde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218852378
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
We?
23 augustus, Beeldenstorm.
pi_218852461
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er is ook ruim voldoende aanbod aan horecazaken en reisorganisaties. Toch weerhoudt het ze er niet van de hoofdprijs de vragen.
pi_218852489
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:49 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
[ x ]

Dit land heeft een groot probleem.

Andreas Kinneging is een woord dat ik hier niet mag gebruiken (net als Cliteur en Schmittiaan Afshin Ellian).

Doe mij Harry Pettit maar. Als je dan toch moet kiezen.
Pettit is een haatzaaiende clown en dient per direct ontslagen te worden. Zet die opruier het land uit.
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:27:56 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218852533
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is ook ruim voldoende aanbod aan horecazaken en reisorganisaties. Toch weerhoudt het ze er niet van de hoofdprijs de vragen.
Ik geloof niet dat je in zo'n open markt als de horeca prijsafspraken kunt maken.
Horeca kan concurreren op meer dingen dan prijs alleen (locatie, sfeer, kwaliteit).
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218852543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Pettit is een haatzaaiende clown en dient per direct ontslagen te worden. Zet die opruier het land uit.
Ik herhaal tegen jou: typerend dat je niet zulke Pavlov neigingen krijgt bij het groepje Kinneging of anti-democraat Jort Kelder ("Midden-Oosten is al heel lang een pleuriszooi, bommen erop").

Of zo iemand:
https://www.trouw.nl/buit(...)-nederland~b31cfbca/

Dan gaat de ophefmachine niet loeien.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218852551
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]
11 november vastelaovond
Nooit van gehoord, voor een gedeelte van mijn familie was dat juist Sint Maarten.
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:32:51 #95
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218852555
Schrijnend hoe wereldvreemd het kabinet reageert.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:33:00 #96
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218852557
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik herhaal tegen jou: typerend dat je niet zulke Pavlov neigingen krijgt bij het groepje Kinneging of anti-democraat Jort Kelder ("Midden-Oosten is al heel lang een pleuriszooi, bommen erop").

Of zo iemand:

Kelder wil vooral graag een beetje edgy overkomen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:36:13 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218852578
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:32 schreef Falco het volgende:
Schrijnend hoe wereldvreemd het kabinet reageert.
Geen enkele voeling met het volk.
Antifa
pi_218852582
quote:

[..]

Of zo iemand:

Ik vind types als Kinneging en Cliteur evengoed verwerpelijk. Zij hebben echter de Nederlandse nationaliteit waardoor het lastig wordt om ze het land uit te knikkeren.

Laat Pettit in Oxford de boel opstoken.
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:42:41 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218852623
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Daarom al die archaďsche collectieve feestdagen afschaffen en teruggeven als vakantiedagen. Dan kun je net zo veel vrije dagen inplannen tussen pinksteren en kerst als je zelf wil, en hoef je niet meer verplicht op tweede pinksterdag met je schoonfamilie naar de Efteling maar zoek je gewoon een rustige woensdag in april uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218852629
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nooit van gehoord, voor een gedeelte van mijn familie was dat juist Sint Maarten.
Begin van carnaval.
pi_218852637
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Toevallig ken ik de uitgaven van 1 horecazaak. Zij betalen meer voor een liter bier bij de leverancier (Heineken) dan als ze een kratje bier in de supermarkt zouden kopen.
pi_218852646
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vind types als Kinneging en Cliteur evengoed verwerpelijk. Zij hebben echter de Nederlandse nationaliteit waardoor het lastig wordt om ze het land uit te knikkeren.

Laat Pettit in Oxford de boel opstoken.
Daarom noem ik ook die Finse homohater als voorbeeld.

Als het een moslim was dan noemen we het een "haatprediker" en regelen we een inreisverbod.

Daarom was het filosoferen over "zou Kirk op een Nederlandse universiteit nog kunnen?" ook zo triest. Dan is het opeens cancelcultuur en vrijheid van meningsuiting.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218852690
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 12:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat dan? Serieuze vraag. In mijn geval is het vooral dodelijk voor m’n output en de beslommeringen van m’n collega’s boeien me weinig.
Zoals gezegd maakt het wel veel uit wat voor werk je doet. Voor mijn werk is het wel belangrijk dat je regelmatig met mensen kan sparren en ze ook treft buiten afgesproken overleggen, zodat je echt weet wat er speelt, ook onder de oppervlakte. Dat wil echt niet allemaal via teams oid (wat overigens een prima uitvinding is en heel wat reistijd bespaart). Als je een relatieve recht toe, recht aan klus hebt zal het heel anders zijn.
pi_218852726
quote:

[..]
Krijg jij dankdag en biddag en de katholieken ook nog Maria Hemelvaart (in België en grote delen van Duitsland ook een vrije dag).
pi_218852848
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Inclusie is een praktisch en humanistisch principe. Mensen en hele bevolkingsgroepen uitsluiten van rechten, van gelijke behandeling is een recept voor ontwrichting van mensen en de samenleving.
Dit is ook een opvatting van gewone rechtse mensen, niet extreemrechts

wbt het niet meer de christelijke feestdagen bij de klassieke namen benoemen of niet meer willen meedoen met de klassieke viering... dat is vrije meningsuiting.
Niks om je druk te maken daarover. Laat mensen in hun waarde..
pi_218852965
Er is overigens maar één geloofsgemeenschap die er echt heel veel bezwaar tegen heeft om Kerstmis gewoon Kerstmis te noemen. Als je je afvraagt welke geloofsgemeenschap dat is, zal ik je één tip geven: het zijn niet de moslims.
pi_218852974
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is overigens maar één geloofsgemeenschap die er echt heel veel bezwaar tegen heeft om Kerstmis gewoon Kerstmis te noemen. Als je je afvraagt welke geloofsgemeenschap dat is, zal ik je één tip geven: het zijn niet de moslims.
Als ik in mijn kerk het woordje mis vroeger achter kerst zette, werd ik er inderdaad nog net niet uitgezet. Dat was echt mis.
pi_218853007
Maar belangrijker: er is een stembusakkoord.

VVD, CDA, ChristenUnie, NSC, D66, Volt en GroenLinks-PvdA onderschrijven tien uitgangspunten voor een toekomstige regering.

https://www.volkskrant.nl(...)oen-gebied~ba01407e/
https://natuurenmilieu.nl(...)elijk-akkoord-nodig/

De 10 punten waarop de Alliantie met de lijsttrekkers een stembusakkoord heeft gesloten zijn:

- Stabiel, betrouwbaar en toereikend overheidsbeleid
- Herstel van de concurrentiekracht met visie op de toekomst
- Hulp voor werknemers in de transitie
- Een robuust energiesysteem: slim CO2-vrij, betrouwbaar en betaalbaar
- Prioriteit voor energiebesparing en energie uit eigen omgeving
- Natuurherstel en kwaliteit van leefomgeving als randvoorwaarde
- Ruimte voor burgers, ondernemers en gemeenschappen om zelf aan de slag te gaan naar emissievrije mobiliteit voor iedereen
- Integrale aanpak van landbouw en landgebruik
- Versterking van de uitvoeringskracht van Rijk en decentrale overheden
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:24:39 #109
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218853020
Een akkoord met de VVD is niks waard zolang ze in deze regering zitten.
Antifa
pi_218853040
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:20 schreef Hanca het volgende:
Als ik in mijn kerk het woordje mis vroeger achter kerst zette, werd ik er inderdaad nog net niet uitgezet. Dat was echt mis.
Nee, ik bedoel ook niet de gereformeerden.
Ik bedoel een geloofsgemeenschap die ook al bezwaar heeft om het Kerst (dus zonder mis) te noemen.
pi_218853055
En eerder werd er een groen stembusakkoord met GroenLinks-PvdA, D66, SP, ChristenUnie en Volt gemeld
https://www.nd.nl/varia/v(...)groen-stembusakkoord

https://milieudefensie.nl(...)a-voor-groen-akkoord

Hier geen CDA en VVD.
pi_218853061
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Treurig eigenlijk. Die protestantse neiging om zich te verzetten tegen alles wat “rooms” is.

In alle missen die ik heb bezocht heb ik daarentegen nog nooit een verkeerd woord over het protestantisme gehoord. Het is gewoon geen item. Ik kwam er op m’n 25e pas achter dat er verschillende versies van het Onze Vader bestaan :P
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:28:45 #113
346939 Janneke141
pi_218853068
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:23 schreef Hanca het volgende:
Maar belangrijker: er is een stembusakkoord.

VVD, CDA, ChristenUnie, NSC, D66, Volt en GroenLinks-PvdA onderschrijven tien uitgangspunten voor een toekomstige regering.

https://www.volkskrant.nl(...)oen-gebied~ba01407e/
https://natuurenmilieu.nl(...)elijk-akkoord-nodig/

De 10 punten waarop de Alliantie met de lijsttrekkers een stembusakkoord heeft gesloten zijn:

- Stabiel, betrouwbaar en toereikend overheidsbeleid
- Herstel van de concurrentiekracht met visie op de toekomst
- Hulp voor werknemers in de transitie
- Een robuust energiesysteem: slim CO2-vrij, betrouwbaar en betaalbaar
- Prioriteit voor energiebesparing en energie uit eigen omgeving
- Natuurherstel en kwaliteit van leefomgeving als randvoorwaarde
- Ruimte voor burgers, ondernemers en gemeenschappen om zelf aan de slag te gaan naar emissievrije mobiliteit voor iedereen
- Integrale aanpak van landbouw en landgebruik
- Versterking van de uitvoeringskracht van Rijk en decentrale overheden

Hier staat toch precies helemaal niks?
pi_218853074
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Treurig eigenlijk. Die protestantse neiging om zich te verzetten tegen alles wat “rooms” is.

In alle missen die ik heb bezocht heb ik daarentegen nog nooit een verkeerd woord over het protestantisme gehoord. Het is gewoon geen item. Ik kwam er op m’n 25e pas achter dat er verschillende versies van het Onze Vader bestaan :P
Gelukkig is dat wel allemaal verleden tijd in de meeste protestantse kerken.
pi_218853084
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, het belangrijkste vind ik dat VVD iets ondertekent waar ook de naam van GL-PvdA onder staat. De eerste aanzet om toch toe te geven dat ze een prima partner zijn.
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:30:57 #116
346939 Janneke141
pi_218853086
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het belangrijkste vind ik dat VVD iets ondertekent waar ook de naam van GL-PvdA onder staat. De eerste aanzet om toch toe te geven dat ze een prima partner zijn.
Oh, zo. Ja, daar zit wel wat in ja.
pi_218853087
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:28 schreef Spablauw214 het volgende:
De Engelse benaming Christmas is in feite een samentrekking van Christ's Mass. In de Verenigde Staten, waar toch behoorlijk veel protestanten wonen van allerlei verschillende denominaties, heeft ook niemand daar bezwaar tegen.
pi_218853114
De campagne leeft nog niet echt.
leven zoals het leven is
pi_218853116
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gelukkig is dat wel allemaal verleden tijd in de meeste protestantse kerken.
Ligt nog wel gevoelig hier op de biblebelt kan ik u vertellen :Y

Mij interesseert het weinig. Leef en laat leven. Als die zwartekousenlui 3x per zondag naar hun kerk willen voor een donderpreek over hel en verdoemenis en vrijwillig kiezen voor een zeer sober leven, prima. Op de RK Kerk als instituut is trouwens voldoende aan te merken. Er zijn er die vinden dat het een criminele organisatie is die verboden moet worden. Dat mag. Ik blijf het iets heel bijzonders vinden om deel uit te maken van een wereldkerk en ik vind Leo IV een bijzonder inspirerende figuur. Maar dat is off-topic verder :)
pi_218853124
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:35 schreef Jason22 het volgende:
Komt pas als de debatten op tv komen.
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:36:47 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218853129
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wel zo dat als VVD niet zou tekenen en de rest wel, ze zichzelf wel heel nadrukkelijk buiten het midden plaatsen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218853136
quote:

[..]
Wel teveel voor SP, PvdD, Denk, JA21, BBB, SGP, FVD en PVV
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:37:41 #123
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218853137
quote:
Mwah, BVNL heeft afgelopen zaterdag de campagne stevig afgetrapt zag ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:38:29 #124
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218853143
quote:

[..]
Niemand die hier ooit nog aan denkt na de verkiezingen en partijen erop afrekent natuurlijk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218853153
quote:

[..]
Nou ja er staan een paar dingen in die heel slecht zijn, maar verder niets.

Inzetten op 'lokale opwekking' en 'deelauto's' zijn geldverslindende doodlopende wegen, om maar wat te noemen. Zelfde met inzetten op 'energiebesparing'.
  dinsdag 23 september 2025 @ 18:40:25 #126
323876 michaelmoore
pi_218853156
quote:

[..]
ze zitten in elkaars vaarwater te vissen

maar ze gaan de hele wereld redden met die CO2 tax en das toch mooi
pi_218853161
quote:
Er is ook zeer weinig budget, ons is als lokaal bestuur ook opgedragen eigenlijk pas 19 oktober te beginnen.
pi_218853223
quote:

[..]

Of zo iemand:

Ik ben progressief en zit economisch ergens in het midden en lig niet helemaal in de stuip wanneer ik Andreas Kinneging of Jort Kelder iets hoor verkondigen. Ben ik nu afgeschreven door de Woke gemeenschap?
pi_218853229
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 16:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Onderandere.

Wat ik wel een ding vind is dat het ACM er nu pas onderzoek naar gaat doen. Terwijl de signalen er best wel lang zijn.
pi_218853278
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nou ja er staan een paar dingen in die heel slecht zijn, maar verder niets.

Inzetten op 'lokale opwekking' en 'deelauto's' zijn geldverslindende doodlopende wegen, om maar wat te noemen. Zelfde met inzetten op 'energiebesparing'.
Het Europese ecodesign is één grote strop geworden, om maar iets te noemen?

Ik vind het een supermooi begin, wordt er best blij van. Zou wel willen dat men per standpunt nog een soort bandbreedte aangaven en daarbij in kaart brachten waar welke partij op deze bandbreedte staat.

Maar laten we blij zijn met alle kleine signalen richting een weer meer normale samenwerking!
pi_218853293
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is ook zeer weinig budget, ons is als lokaal bestuur ook opgedragen eigenlijk pas 19 oktober te beginnen.
Er zou prima budget gevonden worden wanneer we bijvoorbeeld al die niet doelmatige belastingkortingen eens aanpakken.
pi_218853319
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Onderandere.

Wat ik wel een ding vind is dat het ACM er nu pas onderzoek naar gaat doen. Terwijl de signalen er best wel lang zijn.
Elke kassabon is een signaal op zichzelf.
pi_218853320
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Er zou prima budget gevonden worden wanneer we bijvoorbeeld al die niet doelmatige belastingkortingen eens aanpakken.
Dit gaat om de budgetten van de politieke partijen, die heffen geen belastingen (maar hebben wel ook nog de lokale en provinciale campagnes de komende 1,5 jaar, campagnes waar de kiezers overtuigen om op te komen dagen een groter verschil kunnen maken).
pi_218853327
Spendeer het budget maar aan een tv-show waar 4 deskundigen op prime-time het programma van de PVV fileren. Het is bizar dat je in dit land de grootste partij kan worden met een programma vol punten die haaks staan op de grondwet en zonder enige financiële onderbouwing. En de media hebben hier geen enkele aandacht voor.
pi_218853350
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het Europese ecodesign is één grote strop geworden, om maar iets te noemen?

Ik vind het een supermooi begin, wordt er best blij van. Zou wel willen dat men per standpunt nog een soort bandbreedte aangaven en daarbij in kaart brachten waar welke partij op deze bandbreedte staat.

Maar laten we blij zijn met alle kleine signalen richting een weer meer normale samenwerking!
Prima maar het probleem is meer dat een flink aantal van deze dingen als wisselgeld worden gebruikt tijdens coalitieonderhandelingen. Dan gaan de maximalisten weer klagen met hun media-macht.
pi_218853366
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Prima maar het probleem is meer dat een flink aantal van deze dingen als wisselgeld worden gebruikt tijdens coalitieonderhandelingen. Dan gaan de maximalisten weer klagen met hun media-macht.
Ik begrijp niet wat je zegt?
pi_218853416
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Kijk, ik ben me er best van bewust dat koffie en chocolade duurder worden ivm klimaatverandering. Ook dat er andere dynamieken in bepaalde producten zitten. Dat ligt niet alleen tussen de winkeliers en de merken.

Maar de signalen in de media zijn er al best lang. Dat ze nu pas onderzoek doen is laat.
pi_218853424
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Naar mijn actieve herinnering zijn er al recent best wat onderzoeken geweest met de conclusie dat het allemaal vergelijkbaar is met het buitenland/goedkoper/iig niet extreem afwijkt?
pi_218853449
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Naar mijn actieve herinnering zijn er al recent best wat onderzoeken geweest met de conclusie dat het allemaal vergelijkbaar is met het buitenland/goedkoper/iig niet extreem afwijkt?
Duitsland heeft wel goedkoper vlees. Maar dat mag van mij overal wel duurder als ontmoediging. Ik eet zelf vlees, maar zou er geen bezwaar tegen hebben als dat van dag 1 op 2 ineens overal verdwijnt. Zolang ze dan maar voldoende vleesvervangers hebben die betaalbaar zijn.
pi_218853455
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:14 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik begrijp niet wat je zegt?
De organisatie Natuur en Milieu zijn maximalisten die macht hebben in de media. Dat wil zeggen, er zal nooit iemand in de media zijn die hun uitspraken niet onkritisch overneemt.
pi_218853502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:24 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
De organisatie Natuur en Milieu zijn maximalisten die macht hebben in de media. Dat wil zeggen, er zal nooit iemand in de media zijn die hun uitspraken niet onkritisch overneemt.
Gelul wederom.
pi_218853820
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik ben progressief en zit economisch ergens in het midden en lig niet helemaal in de stuip wanneer ik Andreas Kinneging of Jort Kelder iets hoor verkondigen. Ben ik nu afgeschreven door de Woke gemeenschap?
Nou smaken kunnen verschillen. Ik krijg van Kelder de kriebels, een naarling. Met zijn censuskiesrecht en andere rechtse takes.

Economisch is hij ook veel te rechts inderdaad, met zijn minimumloon bevriezen en uiteindelijk afschaffen. Stakingen verbieden.

Het economisch midden in Nederland = economisch rechts in de OESO/EU15.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218853857
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:
Is gebrek aan geld om campagne te voeren wellicht een reden geweest voor Mirjam Bikker om te pleiten voor een vaste zittingsduur van de Tweede Kamer, en om dus geen tussentijdse verkiezingen meer te houden?
pi_218853944
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Is gebrek aan geld om campagne te voeren wellicht een reden geweest voor Mirjam Bikker om te pleiten voor een vaste zittingsduur van de Tweede Kamer, en om dus geen tussentijdse verkiezingen meer te houden?
Nee, dat lijkt me niet. Groot deel van de campagne (tv debatten, interviews in kranten en andere media) kost natuurlijk geen geld. Er is ook geen correlatie tussen uitgegeven geld in de campagne en aantal zetels. Dus zo erg is zuinig aan doen niet, het zorgt er alleen voor dat het allemaal iets later start. Maar de Kamer wacht sowieso nog 2 weken op het reces, dan kunnen de Kamerleden vol campagnevoeren.
pi_218853976
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Neuh, daar zijn daadwerkelijk wel aardige inhoudelijke argumenten voor te geven.
pi_218854052
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou smaken kunnen verschillen. Ik krijg van Kelder de kriebels, een naarling. Met zijn censuskiesrecht en andere rechtse takes.

Economisch is hij ook veel te rechts inderdaad, met zijn minimumloon bevriezen en uiteindelijk afschaffen. Stakingen verbieden.

Het economisch midden in Nederland = economisch rechts in de OESO/EU15.
Dat mag toch. Ik hoef het toch helemaal niet met iemand eens te zijn om naar hem of haar te kunnen luisteren? Ik vind het altijd fijn hoe Jort Kelder door zijn vraagstelling soms een ander geluid vertolkt en ook mensen met een ander dan het gangbare geluid durft uit te nodigen in bijvoorbeeld zijn radio show DrKelder en Co. Hierna kan en mag ik het alsnog hartstondig met ze oneens zijn, maar daardoor kan ik er prima naar luisteren.

Tegelijk heb ik best veel moeite met het luisteren naar types als Caroline van der Plas, Henk Vermeer en voor mij nog erger Sander Smit, die in mijn optiek altijd de werklijkheid verdraaien en hun handen daarna wassen in onschuld.
pi_218854292
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 20:13 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat mag toch. Ik hoef het toch helemaal niet met iemand eens te zijn om naar hem of haar te kunnen luisteren? Ik vind het altijd fijn hoe Jort Kelder door zijn vraagstelling soms een ander geluid vertolkt en ook mensen met een ander dan het gangbare geluid durft uit te nodigen in bijvoorbeeld zijn radio show DrKelder en Co. Hierna kan en mag ik het alsnog hartstondig met ze oneens zijn, maar daardoor kan ik er prima naar luisteren.

Tegelijk heb ik best veel moeite met het luisteren naar types als Caroline van der Plas, Henk Vermeer en voor mij nog erger Sander Smit, die in mijn optiek altijd de werklijkheid verdraaien en hun handen daarna wassen in onschuld.
Vind dat best logisch hoor. Het geluid van Kelder ben ik het nooit mee eens maar ik denk dat er zeker ruimte voor moet zijn. Hij kan inderdaad soms een ander geluid verkondigen en origineel uit de hoek komen. Maarja hij kijkt tegelijkertijd vanuit zo'n fantastische visie naar de maatschappij dat de meeste van zijn ideeen kolderiek zijn.

Van der Plas en Yesilgos zijn dan inderdaad wezenlijk anders, in de zin dat ze op vrijwel elk punt compleet hypocriet zijn. Altijd er met gestrekt been ingaan en dan janken als anderen ook wel eens een tackle proberen.
Komt bij dat ze 0,0 problemen hebben met fascisten. Ja in woord, in daad boeit het ze niets. Wat dat betreft geloof ik hun afkeer van antifa niet eens. Dat soort mensen zijn niet serieus te nemen, behalve dan dat ze te veel macht hebben weten te verkrijgen.
  Forum Admin dinsdag 23 september 2025 @ 20:46:56 #148
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218854335
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:44 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Toevallig ken ik de uitgaven van 1 horecazaak. Zij betalen meer voor een liter bier bij de leverancier (Heineken) dan als ze een kratje bier in de supermarkt zouden kopen.
En dan zit je vaak nog vast aan een contract/pand ook. Omdat die vaak van brouwers zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218854444
Ja, de marges in de horeca zijn kleiner dan we denken. Komt ook omdat we momenteel tov de vraag teveel horeca hebben, brouwers kunnen dus makkelijk tegen een ondernemer zeggen, "voor jou 10 anderen". Coronagelden hebben veel horecaondernemingen overeind gehouden die hadden moeten omvallen. Een beetje een sanering is dus ook niet zo erg, we moeten niet bang zijn voor faillissementen in de horeca.

Hier werd voor corona al voor gewaarschuwd: https://www.nd.nl/nieuws/(...)s-in-de-binnensteden
Men verwachtte een faillisementspiek in 2025, maar die is er niet echt gekomen: https://www.derestaurantk(...)menten-piekt-in-2025
Maar 20% van de horecaondernemers heeft problematische schulden. Momenteel vangen ze dat op met gigantische prijzen, maar zodra er ook maar een kleine rimpeling is in de economie zal de horeca hard geraakt worden. Want dan kunnen of willen de mensen die hoge prijzen niet meer betalen.
pi_218854475
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 19:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het wijkt wel degelijk af. Alleen zijn hier vaker aanbiedingen terwijl je in Duitsland en België gewoon over de hele linie lagere prijzen hebt.
pi_218854492
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het wijkt wel degelijk af. Alleen zijn hier vaker aanbiedingen terwijl je in Duitsland en België gewoon over de hele linie lagere prijzen hebt.
Uit Eurostat bleek dat Nederland 3% goedkoper is dan Duitsland en België:
https://www.foodpersonali(...)eeld%20op%20LinkedIn.

De keren dat ik in Duitsland kom is dat, op shampoo e.d. na, ook mijn ervaring. Maar ik koop geen alcolhol en vlees, kan die prijzen dus niet inschatten. Maar verder is het meeste duurder dan de huismerken hier.
pi_218854495
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Weer iemand die iets heeft gehoord maar er geen reet van heeft begrepen. Het Suikerfeest is iets anders dan een Iftar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_218854510
Aboutaleb is met 13% de favoriete premierskandidaat onder Nederlanders als er uit een lange lijst kandidaten kan worden gekozen.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)ls-favoriet-a4906447
pi_218854527
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:19 schreef Beathoven het volgende:
Aboutaleb is met 13% de favoriete premierskandidaat onder Nederlanders als er uit een lange lijst kandidaten kan worden gekozen.

Dat is niet echt een verrassing wanneer je al een tijdje in POL aan het rondlopen bent. Zo zie je dat onder links Frans ook niet onfeilbaar is.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  dinsdag 23 september 2025 @ 21:32:51 #155
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_218854672
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Weer iemand die iets heeft gehoord maar er geen reet van heeft begrepen. Het Suikerfeest is iets anders dan een Iftar.
Wil je niet zulke aanstootgevende zaken zeggen, noem het gewoon feestdag of avondeten.
pi_218854737
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:32 schreef kladderadatsch het volgende:
Wauw! Maar waarom eigenlijk, sort of best of all parts of zo?
Waarom Aboutaleb? Of doel je op iets anders dat hier wordt besproken?

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:23 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Dat is niet echt een verrassing wanneer je al een tijdje in POL aan het rondlopen bent. Zo zie je dat onder links Frans ook niet onfeilbaar is.
Timmermans is ook niet mijn favoriet. Hij is kundig, maar zelfs in zn felste betogen nog te vriendelijk voor wat PvdaGL nu nodig heeft. Het is meer een type voor een adviserende rol hier, een mastodont zoals Wiegel in zn latere leven.

Aboutaleb kreeg de boel in Rotterdam bijelkaar. Leefbaar moest eerst niets van hem hebben, maar draaide volledig om. Tot 'Beste burgemeester van de wereld' gekozen in 2021. Dan heb je wel wat in huis.

Hij wordt natuurlijk geen premier en hoge verwachtingen kunnen 'm bij voorbaat al nekken. Maar ik zou 'm best in die rol willen zien.

[ Bericht 26% gewijzigd door Beathoven op 23-09-2025 22:15:04 ]
pi_218854773
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 21:19 schreef Beathoven het volgende:

Ben door mijn NRC artikelen heen, maar ik zie dat het een langlopend onderzoek is? Hoe lang is dat, want Aboutaleb is toch echt wel volledig uit het nieuws verdwenen.

Hij is trouwens de voorzitter van jeugdzorg Nederland geworden: https://www.jeugdzorgnede(...)jeugdzorg-nederland/
Denk dat hij daar liever zinvol werk doet.
pi_218854801
Ah, hier een gratis artikel: https://www.metronieuws.n(...)olgende-premier-xyz/
Als Arjen Lubach bovenaan komt bij de 18-24 jarigen, wil ik wel mijn vraagtekens zetten bij wie er allemaal genoemd zijn als kandidaat.

En mensen die Stoffer willen denken dat hij een echte opvolger is van Van der Vlies en Van der Staaij qua kwaliteit?
pi_218854817
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben door mijn NRC artikelen heen, maar ik zie dat het een langlopend onderzoek is? Hoe lang is dat, want Aboutaleb is toch echt wel volledig uit het nieuws verdwenen.

Hij is trouwens de voorzitter van jeugdzorg Nederland geworden: https://www.jeugdzorgnede(...)jeugdzorg-nederland/
Nou ja bij de jongeren stond stoffer op een gedeelte 2e/3e plaats, net onder Lubach en Timmermans, ook bijzonder.

Misschien waren de mensen willekeurig aangesproken toen ze in Rotterdam op de markt liepen.
pi_218854886
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

'Ze kunnen mij niet eens fatsoenlijk betalen.': gaat Lubach zeggen oid.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218854912
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Nou ja bij de jongeren stond stoffer op een gedeelte 2e/3e plaats, net onder Lubach en Timmermans, ook bijzonder.

Misschien waren de mensen willekeurig aangesproken toen ze in Rotterdam op de markt liepen.
Wilders stond volgens mij op 11%.
Stoffer is net zoals hem een beetje een provocateur, maar dan in de Christelijke hoek met een wat Amerikaanse insteek. Stond een ophitsend betoog te houden voor een menigte Israel-vlag wapperende Urkers, en stond te flyeren tegen abortus bij een kliniek met de camera erop.

De SGP lijkt daarmee een beetje van het stoffige imago af en zo'n zelfde kaapvaarder voor Christelijk rechts als wat Wilders is geworden voor de VVD.
  dinsdag 23 september 2025 @ 22:54:53 #163
323876 michaelmoore
pi_218855050
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Die jongens weten bij God niet wie Stoffer is
maakt ze geen bal uit
pi_218855202
Gideon verdedigt zijn bende
twitter

HIj beweert: de demonstratie van 20 sept is van buitenaf bewust in diskrediet gebracht.
Die mensen van buitenaf hebben de rellen opgezet, geprovoceerd.
Hij meent dat er gefundeerde aanwijzingen zijn voor zijn complottheorie.
Maar noemt niet de naam Antifa of linkse lieden. (remember 6 jan 2021), suggereert wel uitlokkingen van de politie
Werd hij niet ooit door een kamerlid genoemd: complotmarmot
pi_218855713
https://www.volkskrant.nl(...)constructie~v1847818

Lezen! Dit maakt de reactie van de regering en burgerlijk rechts lachwekkend, en ik wil alweer te berde brengen dat je Els Noort niet bij voorbaat vrij mag pleiten. Dit artikel roept vragen op over de rol van Els.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218855726
Interview Chris Stoffer | SGP

Chris Stoffer werd in 2023 politiek en fractieleider van de SGP. Hij komt op voor mensen die „in de knel” zitten omdat hun „wijk wordt overgenomen door de islam”. Daaronder verstaat hij ook de relschoppers die Den Haag zaterdag terroriseerden.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)g-te-worden-a4907163

Zieke geest.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218855770
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 07:14 schreef Klopkoek het volgende:

Chris Stoffer werd in 2023 politiek en fractieleider van de SGP. Hij komt op voor mensen die „in de knel” zitten omdat hun „wijk wordt overgenomen door de islam”. Daaronder verstaat hij ook de relschoppers die Den Haag zaterdag terroriseerden.

Zieke geest.
De Christelijke Wilders.
  woensdag 24 september 2025 @ 09:05:14 #168
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218856166
Van Oosten (Justitie) zegt nu toch: relschoppers zijn antisemitisch en nazistisch - https://nos.nl/l/2583795

Nu ineens wél..

Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_218856356
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 22:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wilders stond volgens mij op 11%.
Stoffer is net zoals hem een beetje een provocateur, maar dan in de Christelijke hoek met een wat Amerikaanse insteek. Stond een ophitsend betoog te houden voor een menigte Israel-vlag wapperende Urkers, en stond te flyeren tegen abortus bij een kliniek met de camera erop.

De SGP lijkt daarmee een beetje van het stoffige imago af en zo'n zelfde kaapvaarder voor Christelijk rechts als wat Wilders is geworden voor de VVD.
Ik zag dat ze nu ook, voor het eerst, met een bus door het land gaan touren en actief campagne voeren. Het zal ook een kwestie van politiek overleven zijn: de rotsvaste achterban sterft langzaam maar zeker uit en de ontkerkelijkingsgolf komt uiteindelijk ook wel een keer in Elspeet en Reimerswaal terecht.
pi_218856391
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 07:14 schreef Klopkoek het volgende:

Zieke geest.
En precies dit gebeuk van jullie op die mensen, waarmee jullie ze het idee geven dat hun gevoelens er niet mogen zijn, drijft ze richting Wilders. En jullie hebben het niet eens in de gaten.
  woensdag 24 september 2025 @ 09:45:03 #171
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218856431
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
Van Oosten (Justitie) zegt nu toch: relschoppers zijn antisemitisch en nazistisch - https://nos.nl/l/2583795

Nu ineens wél..

Antisemitisch is echt het allerergste he? Want Joden zijn echte mensen!1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218856461
quote:

Nu ineens wél..
Dit kabinet is sowieso zeer traag van begrip…
pi_218856480
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Antisemitisch is echt het allerergste he? Want Joden zijn echte mensen!1
Toch heel goed dat hij dat benoemt. Joden zijn momenteel wel een groep die al 1,5 jaar niet meer voor hun geloof uit durven komen op straat, tegen hun geloof in gaat het keppeltje af. Oog blijven houden voor die groep Nederlanders is wat mij betreft heel erg belangrijk.

Dus ja, benoem dat het extreem-rechts en nazistisch was, maar benoem ook specifiek dat het antisemitisch was.
pi_218856499
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zag dat ze nu ook, voor het eerst, met een bus door het land gaan touren en actief campagne voeren. Het zal ook een kwestie van politiek overleven zijn: de rotsvaste achterban sterft langzaam maar zeker uit en de ontkerkelijkingsgolf komt uiteindelijk ook wel een keer in Elspeet en Reimerswaal terecht.
Inderdaad. Waar we misschien aan moeten wennen is dat de percentages verkleinen, maar de uitingen van de kleinere groep groter worden en beter gaan uitlijnen met sensationeel rechts. Een gebalanceerd secularisme,de lessen van Jezus die met links beter matchen, het verhaal van Noah dat in natuurbescherming wortel schiet, schijnen praktisch een grotere bedreiging te zijn dan een autocratie waarin de preker zichzelf nog verder kan verrijken.

Ze vergeten die linkse lessen en bescherming van elkaar. Ze maken Noah tot iemand die vooral een megagrote patserboot had. En omarmen de 'doomsday' cults door vooral alles in een stroomversnelling te zetten. Als er een klimaatramp gebeurd van omvang door bijvoorbeeld wat er nu in Antarctica plaatsvindt, dan is het altijd handig om dat aan de kracht van God toe te schrijven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Beathoven op 24-09-2025 10:01:13 ]
  woensdag 24 september 2025 @ 10:02:00 #175
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218856553
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Toch heel goed dat hij dat benoemt. Joden zijn momenteel wel een groep die al 1,5 jaar niet meer voor hun geloof uit durven komen op straat, tegen hun geloof in gaat het keppeltje af. Oog blijven houden voor die groep Nederlanders is wat mij betreft heel erg belangrijk.

Dus ja, benoem dat het extreem-rechts en nazistisch was, maar benoem ook specifiek dat het antisemitisch was.
Dit benoemen wordt al jaren gedaan met als triest dieptepunt Yesilgoz die een zanger met een gouden tand voor antisemiet uitmaakt :'). En ondertussen mag er steeds gehakt worden op andere minderheidsgroeperingen in de samenleving
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_218856560
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 07:09 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)constructie~v1847818

Lezen! Dit maakt de reactie van de regering en burgerlijk rechts lachwekkend, en ik wil alweer te berde brengen dat je Els Noort niet bij voorbaat vrij mag pleiten. Dit artikel roept vragen op over de rol van Els.
De Volkskrant laat een fb-bericht van eind augustus zien , zie scan onder, zogenaamd door een antifa-groep gepubliceerd. Maar de gekozen woorden zijn niet realistisch wijzend op een antifa-groep.
Dit kan de bron zijn van het verhaal dat antifamensen de extreemrechtse 20sept-demo zal komen verstoren... en dus de bron van de grote opkomst van de nationalisten die Nederland willlen verdedigen.
Antifa-mensen waren er niet, daarom maar rellen met de politie.
pi_218856570
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:39 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
En precies dit gebeuk van jullie op die mensen, waarmee jullie ze het idee geven dat hun gevoelens er niet mogen zijn, drijft ze richting Wilders. En jullie hebben het niet eens in de gaten.
Natuurlijk weet ik niet wat je precies bedoelt met 'die mensen', maar er liepen mensen rond die graag een regime willen zoals in Duitland van 1933-1945, ze mogen voelen wat ze willen wat mij betreft, maar sommige ideeën, gedachten en laat staan acties passen niet binnen een vrije democratische rechtstaat. Dit zeg ik zonder intentioneel op wie dan ook in te beuken.
Een heer met stijl
pi_218856577
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die ontkerkelijking lijkt juist te stoppen, Gen Z gaat veel vaker naar de kerk dan de twee generaties daar voor. Dit zie je in landen waar ze echt officieel tellen (in het VK 2 miljoen meer kerkbezoekers dan 6 jaar geleden), maar in Nederland is het in de kerken en juist ook in de SGP kerken ook goed te zien.

Ik heb meer het idee dat de SGP een voorzitter heeft gekregen zoals die van de CU: eentje die heeft laten uitrekenen hoeveel zetels er maximaal mogelijk zijn en daar vol voor gaat, ook als ze daarvoor hun behoudende, voorzichtige lijn die ze onder Van der Vlies en Van der Staaij hadden moeten loslaten. Ze zijn duidelijk meer richting PVV opgeschoven, naar het lijkt uit een wens om het aantal zetels te maximaliseren. Iets waar de SGP nooit echt om gaf.
pi_218856599
quote:
2s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:02 schreef Falco het volgende:

[..]
Dit benoemen wordt al jaren gedaan met als triest dieptepunt Yesilgoz die een zanger met een gouden tand voor antisemiet uitmaakt :'). En ondertussen mag er steeds gehakt worden op andere minderheidsgroeperingen in de samenleving
Iedereen antisemiet noemen is niet echt opkomen voor de Joden en natuurlijk ook absurd. Maar je moet als bewindspersoon gewoon benoemen dat door zo'n actie als afgelopen zaterdag ook de toch al zeer bedreigde Joodse gemeenschap zich weer extra bedreigd voelt.
pi_218856698
quote:

Nu ineens wél..

VVD'er toch. Net als minister Heinen die ontkende dat het politiek geweld was.
Dit wegkijken van extreemrechts is normaal voor de VVD. Flirten met Wilders, antifamotie.
pi_218856764
Ik gok zo maar dat we Klaas Dijkhoff na 29 oktober terug zien keren bij de VVD en het faciliteren van extreemrechts een halt toe te roepen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_218856793
In de commentaren over 20 sept hoor je geen duidelijke afwijzing over de verheerlijking van oudhollands crimineel verleden met die VOC-vlag, die net zoals de prinsenvlag ter uiterst rechterzijde een verlangen naar dat verleden laat zien, de mythe van een groots Nederland toen .

[ Bericht 13% gewijzigd door Bluesdude op 24-09-2025 10:29:58 ]
pi_218856881
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
VVD'er toch. Net als minister Heinen die ontkende dat het politiek geweld was.
Dit wegkijken van extreemrechts is normaal voor de VVD. Flirten met Wilders, antifamotie.
Ik denk dat het vooral bij VVD eens tijd wordt om eens na te gaan denken over hun koers de aankomende tijd.

1/3 pro Wilders, 1/3 pro Gl/PvdA, wisselende uitlatingen.

Het voelt een beetje a la Rutte/Verdonk waarbij Dilan de rol van Verdonk vervult maar er niemand is die Rutte vertegenwoordigd.
pi_218856887
Ik ben benieuwd of ze nu wel met de informatie komt of dat ze het wéér weet te vertragen.

Raad van State: minister Wiersma moet gegevens boerenbedrijven openbaren

https://www.tubantia.nl/p(...)-openbaren~a75711dc/
A mind with a heart of it's own
  woensdag 24 september 2025 @ 10:48:40 #185
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218856902
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:21 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok zo maar dat we Klaas Dijkhoff na 29 oktober terug zien keren bij de VVD
In welke functie dan?
pi_218856907
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In welke functie dan?
Prins Carnaval?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218856915
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik denk dat het vooral bij VVD eens tijd wordt om eens na te gaan denken over hun koers de aankomende tijd.

Het voelt een beetje a la Rutte/Verdonk waarbij Dilan de rol van Verdonk vervult maar er niemand is die Rutte vertegenwoordigd.
Dit wel ja.
Hoe oneens ik het doorgaans ook ben met de VVD, ben ik wel van overtuigd dat er voor het grootste deel redelijke mensen zitten. Ze denken alleen anders over bepaalde zaken dan ik.
Alleen zit er in de bovenste geledingen nu een club die zover naar Wilders is geschoven dat ze de meeste achterlijke dingen doen en zeggen.
Dat je er überhaupt een dag over na moet denken om iemand die met zijn rechterarm in de lucht staat en Sieg Heil roept een nazi te noemen zegt genoeg.
Ik snap dan ook werkelijk niet dst het redelijke deel van de VVD geen actie onderneemt.
  woensdag 24 september 2025 @ 10:53:10 #188
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218856921
Chris Stoffer begint ook steeds dieper te zinken.

Ik geloof dat niet liegen een van de tien geboden is. Maar dat lijkt aan hem niet besteed.

https://media.licdn.com/d(...)G1cOUWjLv9BEIbyD2HeA
pi_218856924
quote:

[..]

Van mij mag de VVD de koers van het NSC gaan volgen qua zetels, mooie straf voor het jarenlang afbraak en wegkijkbeleid van de kabinetten Rutte
pi_218856964
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:53 schreef Hexagon het volgende:

Ik geloof dat niet liegen een van de tien geboden is. Maar dat lijkt aan hem niet besteed.

Continu gelul over godsdienstvrijheid, maar dan wel alleen de juiste godsdienst
  woensdag 24 september 2025 @ 11:03:17 #191
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218856990
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:00 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Continu gelul over godsdienstvrijheid, maar dan wel alleen de juiste godsdienst
Menigeen die die dingen roept ziet de Islam niet als zuiver een godsdienst maar als een ideologie.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218857093
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:53 schreef Hexagon het volgende:

Hier idd ook een interview met Stoffer: https://www.volkskrant.nl(...)n-beginnen~b9300fed/

Hij noemt SGP bij de vraag of ze rechts of links zijn trouwens 'daar ergens tussenin'. Wat is dat toch met politici die tegenwoordig niet meer eerlijk durven zeggen of ze rechts of links zijn? Is dat een Haags dingetje?

Hier is hij trouwens wel iets genuanceerder over de islam, al zegt hij ook hier dat 'Nederland sterk islamiseert' (wat als je kijkt naar het percentage moslims in nederland door de afgelopen decennia heen idd gewoon een leugen is).
pi_218857116
quote:

[..]

Dat gebeurt ook wel. Dilan is sowieso weg na de verkiezingen, Wetzels ook (nieuwe nog te werven) en in december komt de club met het liberaal manifest de koers uitzetten, ijs en weder dienende.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218857160
Ik vind refo's ook eng, maar uiteindelijk nog beter dan de islam.
Mja
  woensdag 24 september 2025 @ 11:46:00 #195
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218857437
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:24 schreef Bluesdude het volgende:
In de commentaren over 20 sept hoor je geen duidelijke afwijzing over de verheerlijking van oudhollands crimineel verleden met die VOC-vlag, die net zoals de prinsenvlag ter uiterst rechterzijde een verlangen naar dat verleden laat zien, de mythe van een groots Nederland toen .
[ afbeelding ]
Hoezo mythe? Nederland was een wereldmacht.

Enfin - ze doen het natuurlijk expres; provoceren en ageren tegen al het historisch relativisme van de afgelopen decennia. Het werkt als een trein trouwens.

Moves and counter moves, zoals altijd.

pi_218857470
Minister negeerde NCTV-advies om Haagse rellen expliciet ‘rechts-extremistisch’ te noemen

Rechts-extremisme De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding adviseerde de demissionair minister van Justitie om de rellen in Den Haag te bestempelen als ‘rechts-extremistisch’. De minister sloeg dit advies in de wind. Door vaag te blijven zou hij volgens de terrorismebestrijder „normalisering” van het gedachtegoed in de hand werken.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)h-te-noemen-a4907265

Alle maskers vallen af (grijsgedraaide langspeelplaat)

Dit is als de eerste termijn Trump.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218857503
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:03 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Menigeen die die dingen roept ziet de Islam niet als zuiver een godsdienst maar als een ideologie.
Wat natuurlijk ook weer een ideologisch standpunt is om een andere religie als minderwaardig weg te zetten. Zo heeft men dat in protestantse kring ook eeuwen over katholieken gedaan en andersom…

Ook niet heel anders dan het idee van dat het Joodse ras een probleem is.
  woensdag 24 september 2025 @ 11:50:02 #198
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218857509
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wat natuurlijk ook weer een ideologisch standpunt is om een andere religie als minderwaardig weg te zetten. Zo heeft men dat in protestantse kring ook eeuwen over katholieken gedaan en andersom…
Zeker. Zo gaat dat binnen alle ideologieën richting hun concurrenten.

pi_218857522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:15 schreef TAmaru het volgende:
Ik vind refo's ook eng, maar uiteindelijk nog beter dan de islam.
Waarom moet je iets van anderen vinden? En welke ervaringen heb je met moslims of refo’s die deze gedachten rechtvaardigen?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:57:02 #200
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218857542
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
Minister negeerde NCTV-advies om Haagse rellen expliciet ‘rechts-extremistisch’ te noemen

Rechts-extremisme De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding adviseerde de demissionair minister van Justitie om de rellen in Den Haag te bestempelen als ‘rechts-extremistisch’. De minister sloeg dit advies in de wind. Door vaag te blijven zou hij volgens de terrorismebestrijder „normalisering” van het gedachtegoed in de hand werken.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)h-te-noemen-a4907265

Alle maskers vallen af (grijsgedraaide langspeelplaat)

Dit is als de eerste termijn Trump.
Motie van Wantrouwen graag.
Antifa
  woensdag 24 september 2025 @ 12:01:09 #201
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218857564
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:21 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok zo maar dat we Klaas Dijkhoff na 29 oktober terug zien keren bij de VVD en het faciliteren van extreemrechts een halt toe te roepen verder gaat cultiveren .
Fixed that for you.
pi_218857804
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:46 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Hoezo mythe? Nederland was een wereldmacht.
Dat viel wel mee. en de mythe is dat Nederland toen "groots" was. Nou ja, kolonialisme en slavernij is niet groots.
pi_218857851
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Waarom moet je iets van anderen vinden? En welke ervaringen heb je met moslims of refo’s die deze gedachten rechtvaardigen?
Nou ja, ik heb ze in de familie (mag jij gokken welke).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  woensdag 24 september 2025 @ 12:57:17 #204
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218857892
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat viel wel mee. en de mythe is dat Nederland toen "groots" was. Nou ja, kolonialisme en slavernij is niet groots.
Dat viel helemaal niet mee, we waren objectief gezien een wereldmacht en bijna een eeuw lang ijkpunt voor de moderne wereld in termen van economie, krijgskunst, architectuur en cultuur. Het negatieve morele oordeel over kolonialisme en slavernij kwam pas (veel) later, en doen daar verder niets aan af.

pi_218857914
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Genoeg met beide groepen om te weten dat er bij beide groepen heel veel mensen met vreemde gedachten zitten die niet meer in de moderne maatschappij passen. Overigens ook heel veel mensen met gematigde gedachten binnen die beide groepen. Uiteraard mag iedereen denken en geloven wat hij wil. Maar je mag je wel afvragen of we dit moeten stimuleren, door subsidies van religieuze instellingen, grondwettelijke bescherming van gelovigen die verder gaat dan van niet-gelovigen, het op grote schaal hiernaartoe laten komen van bepaalde geloven etc.
Mja
pi_218858022
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat viel helemaal niet mee, we waren objectief gezien een wereldmacht en bijna een eeuw lang ijkpunt voor de moderne wereld in termen van economie, krijgskunst, architectuur en cultuur. Het negatieve morele oordeel over kolonialisme en slavernij kwam pas (veel) later, en doen daar verder niets aan af.
Natuurlijk wel. Het is grootsheid verkregen over de ruggen van anderen. Apartheid is een Nederlandse uitvinding. Vergelijk Engeland in Zuid-Afrika eens met de Afrikaners. Weg met Ons!

Militair was het sowieso geen grootmacht en altijd overgeleverd aan de grillen van de buurlanden. Heel kwetsbaar. Twintig miljoen Fransen houd je niet in je eentje tegen.

Nederland wreed loserland. Zwitserland en Zweden zijn qua Nobelprijzen (en andere dingen) superieur.

(Natuurlijk is Milei en Singapore uitbuitergeiler het met je eens...)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218858050
PVV groeit alweer en CDA krimpt, ook de VVD lijkt uit haar vrije val te zijn geraakt en groeit ook iets in de peilingen..
blablablabla
pi_218858051
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat viel helemaal niet mee, we waren objectief gezien een wereldmacht
Dat viel mee en waar Nederlanders andermans land had gejat en de bevolking onderdrukte, slavernij invoerde... dat deed men met geweld, tot bruut geweld.
Niks groots...wel hebzuchtig en racistisch

quote:
Het negatieve morele oordeel over kolonialisme en slavernij kwam pas (veel) later,
Dat negatieve oordeel is er altijd al geweest,vooral van de slachtoffers.Ook in de Nederlandse samenleving, maar eeuwen lang te weinig hardop gezegd. Oa omdat mensen te weinig wisten, het niet wilde weten en ook dachten: goed voor ons

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 24-09-2025 13:12:59 ]
pi_218858098
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:06 schreef Elan het volgende:
PVV groeit alweer en CDA krimpt, ook de VVD lijkt uit haar vrije val te zijn geraakt en groeit ook iets in de peilingen..
En dan moeten de debatten nog komen, waar Wilders (al dan niet gerechtvaardigd) door de bank genomen als winnaar uitkomt. Kan hem nu wel een stuk lastiger worden gemaakt, maar Timmermans werd tijdens de APB ook compleet onder de voet gelopen door hem.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218858146
Sowieso dat hele vroeger was alles beter gelul. Je bedoelt 12 uur per dag sloven in een fabriek tegen een hongerloontje om vervolgens naar je kleine verrotte huisje te gaan waar je met een gezin van 12 2 kamers moet delen?
Klinkt tof inderdaad.
pi_218858193
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je moet die tijd natuurlijk niet met de huidige normen en waarden beoordelen. Nederland deed niet veel anders qua normen en waarden dan andere landen, maar voor een klein landje waren we toen wel een enorme macht. En niet alleen qua VOC, we waren een echte zeemacht en hadden toen een paar van de rijkste steden. We waren top in de kunst.

Mensen nu veroordelen omdat ze toen niet aan de huidige standaarden voldeden is vrij vreemd.

Neemt niet weg dat het terecht is dat er nu veel aandacht is voor de zwarte kanten, maar alle trots voor de gouden eeuw wegsmijten is echt onterecht.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 24-09-2025 13:21:43 ]
pi_218858202
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:09 schreef nostra het volgende:

[..]
En dan moeten de debatten nog komen, waar Wilders (al dan niet gerechtvaardigd) door de bank genomen als winnaar uitkomt. Kan hem nu wel een stuk lastiger worden gemaakt, maar Timmermans werd tijdens de APB ook compleet onder de voet gelopen door hem.
Wellicht kan Bontenbal nog wat betekenen door de focus in de debatten nadrukkelijk te leggen op de inhoud maar ik weet niet of boos Nederland überhaupt nog vatbaar is voor enige vormen van rationaliteit en ook omver geblazen gaat worden.
blablablabla
pi_218858295
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:13 schreef DrMarten het volgende:
Sowieso dat hele vroeger was alles beter gelul. Je bedoelt 12 uur per dag sloven in een fabriek tegen een hongerloontje om vervolgens naar je kleine verrotte huisje te gaan waar je met een gezin van 12 2 kamers moet delen?
Klinkt tof inderdaad.
In de 17e eeuw was er ook veel armoede. De bijnaam Gouden Eeuw gold niet voor de arbeiders en de boeren.
En die konden ook niet voor portretten opdracht geven aan de beroemde schilders. De rijke mensen wel.
Grachtenpanden en villa's aan de Vecht? Ook genoemd als tekenend voor de 17 eeuw. Leuke huizen voor de regenten...niet voor het gewone volk
pi_218858324
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
In de 17e eeuw was er ook veel armoede. De bijnaam Gouden Eeuw gold niet voor de arbeiders en de boeren.
En die konden ook niet voor portretten opdracht geven aan de beroemde schilders. De rijke mensen wel.
Grachtenpanden en villa's aan de Vecht? Leuk voor de regenten...niet voor het gewone volk
Klopt helemaal, natuurlijk.
  woensdag 24 september 2025 @ 13:24:46 #215
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218858340
quote:
Damn!! :X
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218858352
Over een paar minuten begint de vergadering van de gemeenteraad Den Haag.
Niemand mag raaien wat het onderwerp is
https://gemeentedenhaag.c(...)ng=nl&session=110496
  woensdag 24 september 2025 @ 13:33:06 #217
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218858408
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat viel mee en waar Nederlanders andermans land had gejat en de bevolking onderdrukte, slavernij invoerde... dat deed men met geweld, tot bruut geweld.
Niks groots...wel hebzuchtig en racistisch
[..]
Noem mij andere grootmachten uit de geschiedenis die het anders deden? En we vinden de methoden inmiddels onethisch - maar nogmaals: dat doet niets meer af aan de resultaten die men er toen mee behaalde.

quote:
Dat negatieve oordeel is er altijd al geweest,vooral van de slachtoffers.Ook in de Nederlandse samenleving, maar eeuwen lang te weinig hardop gezegd. Oa omdat mensen te weinig wisten, het niet wilde weten en ook dachten: goed voor ons
Het hele ethische kader was een paar eeuwen terug beduidend anders dan nu. In ieder geval in ons deel van de wereld. Op sommige plekken -mn waar men de verlichting niet heeft doorgemaakt - ziet dat kader en nog steeds redelijk vergelijkbaar uit. Dat zijn dan ook de plekken waar men dingen die wij inmiddels "middeleeuwse praktijken" noemen nog altijd toepassen. Je weet wel, lijfstraffen, foltering, de doodstraf, slavernij of met geweld buurlanden bezetten dan wel volkeren verplaatsen of interneren.

woensdag 24 september 2025 @ 13:37:58 #218
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218858445
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Het is grootsheid verkregen over de ruggen van anderen. Apartheid is een Nederlandse uitvinding. Vergelijk Engeland in Zuid-Afrika eens met de Afrikaners. Weg met Ons!

Militair was het sowieso geen grootmacht en altijd overgeleverd aan de grillen van de buurlanden. Heel kwetsbaar. Twintig miljoen Fransen houd je niet in je eentje tegen.

Nederland wreed loserland. Zwitserland en Zweden zijn qua Nobelprijzen (en andere dingen) superieur.

(Natuurlijk is Milei en Singapore uitbuitergeiler het met je eens...)
Je bedoelt die Zwitsers die zich eeuwenlang in heel Europa als keurkorps verhuurden om betaald te moorden? Of die Zwitsers die met open armen nazi goud ontvingen?

En welke Zweden bedoel je? Zij die zich plunderend en verkrachtend langs de kusten en rivieren naar Byzantium vochten of die in naam van Gustav Adolf het groot Zweedse rijk bij elkaar vochten langs de randen van de Oostzee? Of toch liever zij die uit eigen belang heulden met de Nazi's en rijk werden van de erts export om vervolgens na de oorlog onder de vlag van sociaal democratische volksverheffing eugenitca programma's voort te zetten?

Je ziet, met wat willekeurig grijpen uit de geschiedenis valt er altijd wel wat smerigs te vinden.. Niets menselijks is ons mensen vreemd.

pi_218858449
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook wel makkelijk als je feitenvrij mag lullen en van je opponenten verlangt dat zij je praatjes met feiten weerleggen.
pi_218858460
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:38 schreef Friggles het volgende:

[..]
Het is natuurlijk ook wel makkelijk als je feitenvrij mag lullen en van je opponenten verlangt dat zij je praatjes met feiten weerleggen.
Als je het met feiten kan weerleggen is er niks aan de hand toch?

Wel jammer dat de socials van de partijen altijd creatief zijn met het knip en plakwerk
pi_218858474
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:41 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Als je het met feiten kan weerleggen is er niks aan de hand toch?

Wel jammer dat de socials van de partijen altijd creatief zijn met het knip en plakwerk
Probleem is dat men niet geďnteresseerd is in de feiten, als ze maar naar de mond gepraat wordt en de onderbuik gevoed wordt.
pi_218858477
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:38 schreef Friggles het volgende:

[..]
Zo moeilijk is het allemaal niet. Zijn programma staat haaks op de grondwet en allerlei verdragen en laakt elke financiële onderbouwing.

De media doen hier niets mee.
  woensdag 24 september 2025 @ 13:45:38 #223
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218858478
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Grachtenpanden en villa's aan de Vecht? Ook genoemd als tekenend voor de 17 eeuw. Leuke huizen voor de regenten...niet voor het gewone volk
Volgens mij is er ook helemaal niemand die met de referentie "gouden eeuw" bedoelt dat Nederland destijds een arbeidersparadijs was. Die ontwikkeling kwam een paar eeuwen later.

Nogmaals: het is makkelijk oordelen over de geschiedenis met het morele kader van nu. De vraag is dan of het nu wel is opgelost. Dan zie je toch heel wat ontwikkeling en vooruitgang.

pi_218858503
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:45 schreef Friggles het volgende:

[..]
Probleem is dat men niet geďnteresseerd is in de feiten, als ze maar naar de mond gepraat wordt en de onderbuik gevoed wordt.
de problemen die worden gemeld zijn vaak wel echt. Alleen biedt hij 0 oplossingen.
pi_218858504
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:45 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Volgens mij is er ook helemaal niemand die met de referentie "gouden eeuw" bedoelt dat Nederland destijds een arbeidersparadijs was. Die ontwikkeling kwam een paar eeuwen later.

Nogmaals: het is makkelijk oordelen over de geschiedenis met het morele kader van nu. De vraag is dan of het nu wel is opgelost. Dan zie je toch heel wat ontwikkeling en vooruitgang.
Het kolonialisme en de slavernij zijn zonder meer een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Het fundament van onze welvaartsstaat is met de kennis van nu op z’n minst discutabel te noemen. Het is imo een goede zaak om daar kritisch naar te kijken. Maar we veranderen er niks meer aan. Geschiedenis is om van te leren, niet om in te blijven hangen.

En het is hier gelukkig geen Rusland, dat anno 2025 nog steeds koloniale veroveringsoorlogen voert.
pi_218858508
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:49 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
de problemen die worden gemeld zijn vaak wel echt. Alleen biedt hij 0 oplossingen.
Sterk uitvergroot, halve waarheden, verdraaide cijfers, mag allemaal.
  woensdag 24 september 2025 @ 13:52:11 #227
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218858521
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het kolonialisme en de slavernij zijn zonder meer een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Het fundament van onze welvaartsstaat is met de kennis van nu op z’n minst discutabel te noemen.
Hoezo? Het fundament onder onze welvaartsstaat is het Groninger gas. Het fundament onder de economische expansie in de gouden eeuw is de moedernegotie in de Oostzee. De koloniale periode heeft meer geld gekost dan opgeleverd.

quote:
Het is imo een goede zaak om daar kritisch naar te kijken. Maar we veranderen er niks meer aan. Geschiedenis is om van te leren, niet om in te blijven hangen.

En het is hier gelukkig geen Rusland, dat anno 2025 nog steeds koloniale veroveringsoorlogen voert.
Eens.

pi_218858531
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:49 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Niemand heeft er ook iets aan. Iedereen herinnert zich dat debat waarin die vrouw die haar eigen risico niet kon betalen erbij werd gesleept. Een grove schande volgens Geert, allemaal de schuld van Timmermans. Nu heeft Wilders zelf aan de knoppen gezeten en die mevrouw is geen steek verder.

En dan nog weet de PVV het zo te draaien dat dat eigenlijk de schuld is van de anderen, want die hebben Wilders massaal tegengewerkt.
pi_218858537
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:50 schreef Friggles het volgende:

[..]
Sterk uitvergroot, halve waarheden, verdraaide cijfers, mag allemaal.
Het sterk uitvergroot durf ik wel te betwisten. Zet ze idd wel op een "verkeerde" manier in. Gebeurd overigens ook van de andere kant van het spectrum.
pi_218858681
quote:

Miijn eerste afschuw ging over het heden.. Het verheerlijken van de VOC in het jaar 2025 , afgelopen 20 september. Je kunt niet foute daden uit een ver verleden afdoen met : het is onjuist te oordelen met de normen van nu, Dat is het willen verbergen. En als je de idiotie van voc-liefhebbers van heden benoemt, dan moet je ook toelichten waarom.
En zoals ik al zei.... Al eeuwen geleden veroordeelden de slachtoffers en getuigen van Nederlands kolonialisme en slavernij het geweld en arrogantie van die Nederlanders. Dat zijn dus de normen van toen.
pi_218858764
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 14:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Miijn eerste afschuw ging over het heden.. Het verheerlijken van de VOC in het jaar 2025 , afgelopen 20 september. Je kunt niet foute daden uit een ver verleden afdoen met : het is onjuist te oordelen met de normen van nu, Dat is het willen verbergen. En als je de idiotie van voc-liefhebbers van heden benoemt, dan moet je ook toelichten waarom.
En zoals ik al zei.... Al eeuwen geleden veroordeelden de slachtoffers en getuigen van Nederlands kolonialisme en slavernij het geweld en arrogantie van die Nederlanders. Dat zijn dus de normen van toen.
Het is dat het teveel geld kost maar elke middelbare schoolklas zou eigenlijk verplicht een week naar de Antillen of Suriname moeten om de impact hiervan met eigen ogen te aanschouwen.

Dit heeft mijn visie op het koloniale verleden ingrijpend veranderd.
pi_218858857
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 13:53 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Niemand heeft er ook iets aan. Iedereen herinnert zich dat debat waarin die vrouw die haar eigen risico niet kon betalen erbij werd gesleept. Een grove schande volgens Geert, allemaal de schuld van Timmermans. Nu heeft Wilders zelf aan de knoppen gezeten en die mevrouw is geen steek verder.

En dan nog weet de PVV het zo te draaien dat dat eigenlijk de schuld is van de anderen, want die hebben Wilders massaal tegengewerkt.
Sterker nog, dat was een vooraf opgezet plan van SBS om Timmermans een hak te zetten. (Sensatie te bereiken)
pi_218858931
quote:

[..]

Wat het nog erger maakt is dat PvdA/GL de jaren daarvoor ook niet aan de knoppen zat, dus om het dan in die schoenen te schuiven is echt lachwekkend en zorgwekkend dat mensen blijkbaar te dom zijn om zelf na te denken.
pi_218858948
quote:
Waar zie je die? :)
pi_218858961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 14:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het is dat het teveel geld kost maar elke middelbare schoolklas zou eigenlijk verplicht een week naar de Antillen of Suriname moeten om de impact hiervan met eigen ogen te aanschouwen.

Dit heeft mijn visie op het koloniale verleden ingrijpend veranderd.
Vertel daar eens wat meer over, ben benieuwd hoe en wat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218858962
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Sowieso vrij bizar om dat soort verstrekkende conclusies te trekken uit het marginale beetje peilingdata dat we in Nederland hebben.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218858968
Ik check altijd deze: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html

Zie daar sinds de 19e geen updates meer staan :)
pi_218858983
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]
https://www.metronieuws.n(...)ice-de-hond-vvd-pvv/

Voor wat het waard is natuurlijk :P
blablablabla
pi_218858988
quote:

[..]

Niets mis met trots op je verleden te zijn. Daar werd wat groots verricht.
pi_218859081
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Niets mis met trots op je verleden te zijn. Daar werd wat groots verricht.
Ter informatie voor de nationale borstkloppers
quote:
De Chinezenmoord of Bataviase Furie (9 tot 11 oktober 1740) was een slachting onder de Chinese bevolking van Batavia in Nederlands-Indië (nu Jakarta in Indonesië), waarbij tussen 5.000 en 10.000 Chinezen door de Europese, Indo-Europese inwoners en VOC soldaten, van de stad werden vermoord. In een later stadium namen ook West-Javanen (Sultanaat Bantam), Boeginezen en honderden Balinezen deel aan de strijd tegen de Chinezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezenmoord
idd Groots...... binnen 2 dagen 10.000 mensen vermoorden.
  woensdag 24 september 2025 @ 15:43:12 #241
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218859163
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Ok. En nu? Moet de fik in de nachtwacht?

pi_218859188
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Stop gewoon met daden van toen langs een huidige meetlat te leggen. De Fransen zijn ook trots op de koloniale moordenaar Napoleon. Je kunt best zeggen "dat had niet moeten gebeuren en zo zouden we het nu niet meer doen", zonder dat je een oordeel uit spreekt over de mensen toen.

Om het simpel te houden: veroordeel jij jou ouders ook omdat ze sinterklaas met zwarte piet vierden en je opa en oma (of hun ouders of grootouders, hangt van je generatie af) omdat ze niks moesten hebben van homofilie? Ik iig niet. Die hielden zich aan de toen geldende normen en waarden. Mensen van vroeger langs de huidige meetlat leggen is echt not done.

En ja, dan ben ik toch wel een beetje trots als ze in het Louvre een speciale tentoonstelling Hollandse meesters houden, zoals toen ik daar was. Ik had het misschien net zo mooi gevonden als het Franse of Spaanse schilderijen waren, maar dit voelt toch meer als je eigen geschiedenis.
pi_218859256
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stop gewoon met daden van toen langs een huidige meetlat te leggen.
Iedereen gebruikt zijn eigen hedendaagse meetlat. De meetlat van Nederland 1600-1800 tav slavernij was veelal... is ver van mijn bed, ik weet van niks, goed voor Nederland, gewoon doorgaan dat is mijn broodwinning cq aandeelwinsten en die zwartjes zijn het wel mensen, toch al niet christelijk ?
Dus een heel onbruikbare meetlat . Het is ook de meetlat van de daders.
pi_218859280
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ok. En nu? Moet de fik in de nachtwacht?
Ik heb het over Nederlands kolonialisme, niet over de nachtwacht.
Vind jij dat Nederlanders idd wat groots hebben verricht in de VOC-kolonieën, Suriname, Antillen?
Beargumenteer dat .... en niet de nachtwacht erbij halen.
pi_218859330
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Iedereen gebruikt zijn eigen hedendaagse meetlat. De meetlat van Nederland 1600-1800 tav slavernij was veelal... is ver van mijn bed, ik weet van niks, goed voor Nederland, gewoon doorgaan dat is mijn broodwinning cq aandeelwinsten en die zwartjes zijn het wel mensen, toch al niet christelijk ?
Dus een heel onbruikbare meetlat . Het is ook de meetlat van de daders.
Nu gebruik je weer de huidige meetlat. Mensen wisten het toen niet. Maar ook: mensen wisten toen niet beter. Oorlog voeren was toen veel meer gemeengoed en werd ook helemaal niet afgekeurd. Je kunt dus nu niet plots doen alsof dat toen wel zo was.
pi_218859359
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nu gebruik je weer de huidige meetlat. Mensen wisten het toen niet. Maar ook: mensen wisten toen niet beter. Oorlog voeren was toen veel meer gemeengoed en werd ook helemaal niet afgekeurd. Je kunt dus nu niet plots doen alsof dat toen wel zo was.
Mwoah... Ik vermoed zomaar dat massamoord toen ook niet prima gevonden werd. En al was dat wel zo: waarom zou je daar dan achteraf dan niet alsnog je afkeuring over kunnen uitspreken? Dat doen we toch bijvoorbeeld met de holocaust ook? Niemand zal daarover zeggen dat je de shoah toch vooral als onderdeel van de nazicultuur van die tijd moet zien en dat er toen gewoon anders over werd gedacht.
pi_218859363
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik heb het over Nederlands kolonialisme, niet over de nachtwacht.
Vind jij dat Nederlanders idd wat groots hebben verricht in de VOC-kolonieën, Suriname, Antillen?
Beargumenteer dat .... en niet de nachtwacht erbij halen.
Ik vind dat de individuele Nederlanders die de zeeën bevoeren, werelden ontdekten (Tasman, Barentz, De Houtman) inderdaad grootste dingen verrichten. En ik bewonder de handelsgeest waardoor er zaken naar Europa werden gehaald die we toen niet kenden. Kruiden e.d. En ik vind het goed dat er genoeg geld mee werd verdiend om mensen als Tromp en De Ruyter een vloot te geven die Nederland konden beschermen.
Dat de methodes naar de huidige maatstaven goed waren en nu navolging verdienen? Nee, absoluut niet. Maar dat zijn dus de huidige maatstaven.

En ja, ik vind het terecht dat er namens de staat, dus niet namens iedere individuele Nederlander maar namens de staat als entiteit, excuses zijn aangeboden. Maar dat betekent niet dat het geen deel in de geschiedenis is waar je als Nederlander ook van kunt zeggen: toen bereikten we iets, meer dan de meeste andere Europese landen.
pi_218859366
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vertel daar eens wat meer over, ben benieuwd hoe en wat.
Ik heb alle eilanden bezocht en als je een beetje met de eilanders spreekt, krijg je bijzondere gesprekken. Op een hele normale manier, dus zonder verwijten of de activistische insteek die je in Nederland vaak treft zodra dit ter tafel komt. Iedereen heeft wel verhalen van familie, vrienden of wat dan ook die dit getroffen heeft. Er zit enorm veel pijn en onbegrip. Ze voelen zich niet serieus genomen. De verhouding binnen het koninkrijk is ook nogal scheef. Het lokale bestuur is een rotzooi waardoor Nederland continu moet ingrijpen, dat helpt ook niet en wordt als belerend ervaren. Sint Maarten is jaren geleden voor een aardig deel verwoest door een orkaan en de schade is nog altijd niet volledig hersteld. Die mensen hebben niks. Het is schrijnend.

Maar eerlijk: wat leren we er op school nou helemaal over? De meeste mensen komen niet verder dan dat Curacao mooie stranden heeft, Sint Maarten uit een Nederlands en een Frans deel bestaat en misschien nog iets over Joran van der Sloot.
pi_218859371
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 15:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stop gewoon met daden van toen langs een huidige meetlat te leggen.
Hier kun je wel een kanttekening bij maken.

Ook in die tijd werd bijvoorbeeld een Pieterszoon Coen wreed gevonden. Door een aantal met een stem, van de hoge klasse.

De stemlozen kon je niet horen, de machtelozen. Letterlijk zonder stem. Zonder megafoon. Veelal ongeletterd. Juist daarover weten we nu meer dan vroeger.

Verder kun je afvragen of de normen van nu wel zo fantastisch zijn. Ik weet wel zeker dat de huidige VVD en PVV - en het Fok forum - slavernij nooit zouden afschaffen (Nederland werd dit opgedrongen door de grootmachten). Het huidige Singapore draait voor een groot deel op de facto slavenarbeid (gewoonweg uitbetalen naar goeddunken) en daar kijken rechtsen verlekkerd naar. Meebuigen met het afschaffen van Zwarte Piet? De rechtervleugel van de VVD vindt dat je moet tegenduwen en promoten. MAGA sorteert voor op het oprekken van kinderarbeid normen en anti-slavernij wetgeving.

Het Nederlandse besef van de historie heeft meer Karwan Fatah Black nodig (geweldige naam!) en minder de vuige conservatief Piet Emmer. Met zijn Boeing 747 verzinsels.

Veel van de 'de normen van nu' roepers zijn er nu net op uit om deze normen op te rekken (m.i. in negatieve zin)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218859375
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dat de individuele Nederlanders die de zeeën bevoeren, werelden ontdekten (Tasman, Barentz, De Houtman) inderdaad grootste dingen verrichten. En ik bewonder de handelsgeest waardoor er zaken naar Europa werden gehaald die we toen niet kenden. Kruiden e.d. En ik vind het goed dat er genoeg geld mee werd verdiend om mensen als Tromp en De Ruyter een vloot te geven die Nederland konden beschermen.
Dat de methodes naar de huidige maatstaven goed waren en nu navolging verdienen? Nee, absoluut niet. Maar dat zijn dus de huidige maatstaven.

En ja, ik vind het terecht dat er namens de staat, dus niet namens iedere individuele Nederlander maar namens de staat als entiteit, excuses zijn aangeboden. Maar dat betekent niet dat het geen deel in de geschiedenis is waar je als Nederlander ook van kunt zeggen: toen bereikten we iets, meer dan de meeste andere Europese landen.
Nou dit.

We deden wel degelijke wat groots.
pi_218859384
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Mwoah... Ik vermoed zomaar dat massamoord toen ook niet prima gevonden werd. En al was dat wel zo: waarom zou je daar dan achteraf dan niet alsnog je afkeuring over kunnen uitspreken? Dat doen we toch bijvoorbeeld met de holocaust ook? Niemand zal daarover zeggen dat je de shoah toch vooral als onderdeel van de nazicultuur van die tijd moet zien en dat er toen gewoon anders over werd gedacht.
Omdat er in de tijd van de Shoah helemaal niet anders werd gedacht.

In de 17e/18e eeuw was steden aanvallen en platbranden ook in Europa helemaal niet zo ongewoon. We herdenken hier in Groningen nog elk jaar Bommen Berend, die deed zulke dingen gewoon hier. Het is niet zo dat het werd geaccepteerd omdat het met mensen veraf gebeurde, het was toen (helaas voor die mensen) gewoon een onderdeel van het leven. De normen waren toen echt gewoon heel anders, als je zo een oorlog won was je een held.

Piet Hein van het bekende liedje zouden we nu ook een ordinaire dief en moordenaar noemen.
pi_218859400
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:17 schreef Hanca het volgende:
Omdat er in de tijd van de Shoah helemaal niet anders werd gedacht.
Dan heb je een nog zwartgalliger beeld van het huidige politieke klimaat dan Klopkoek.
pi_218859422
Anyway, je kunt de geschiedenis ook gewoon zien voor wat die is: een reeks gebeurtenissen. Dat bagatelliseren van slavernij, massamoorden en kolonialisme door er een veronderstelde andere morele meetlat bij te bedenken lijkt me vooral onnodig en ik vind het eigenlijk ook wel vrij ranzig.
pi_218859432
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dan heb je een nog zwartgalliger beeld van het huidige politieke klimaat dan Klopkoek.
Nee, het uitroeien van mensen in kampen was toen niet algemeen geaccepteerd. Oorlog voeren en steden platbranden in de 17e eeuw wel.

Waarbij Coen inderdaad ook toen al een crimineel werd gevonden en als je het specifiek over hem hebt: haal inderdaad de standbeelden maar weg en hang bordjes onder de straatnamen. Maar ik ga niet doen alsof de VOC alleen bestond uit Coen.

PS: als je met de WO2 wil gaan vergelijken, waarom zijn de opdrachtgevers van het bombardement op Dresden nooit vervolgd? Dat is 1 van de grootste schandvlekken in de geschiedenis van de afgelopen eeuw.
pi_218859491
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb alle eilanden bezocht en als je een beetje met de eilanders spreekt, krijg je bijzondere gesprekken. Op een hele normale manier, dus zonder verwijten of de activistische insteek die je in Nederland vaak treft zodra dit ter tafel komt. Iedereen heeft wel verhalen van familie, vrienden of wat dan ook die dit getroffen heeft. Er zit enorm veel pijn en onbegrip. Ze voelen zich niet serieus genomen. De verhouding binnen het koninkrijk is ook nogal scheef. Het lokale bestuur is een rotzooi waardoor Nederland continu moet ingrijpen, dat helpt ook niet en wordt als belerend ervaren. Sint Maarten is jaren geleden voor een aardig deel verwoest door een orkaan en de schade is nog altijd niet volledig hersteld. Die mensen hebben niks. Het is schrijnend.

Maar eerlijk: wat leren we er op school nou helemaal over? De meeste mensen komen niet verder dan dat Curacao mooie stranden heeft, Sint Maarten uit een Nederlands en een Frans deel bestaat en misschien nog iets over Joran van der Sloot.
Eens, op school zou er meer en andere aandacht voor moeten zijn.
In echte gesprekken met mensen kom je vaak tot beter begrip voor de ander, inderdaad. En het is allemaal ook weer niet zo gek lang geleden, dus dat men nog eigen familieverhalen heeft die ermee te maken hebben, is best logisch.

Ben je ook in Suriname geweest?
  woensdag 24 september 2025 @ 16:27:34 #256
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218859497
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:22 schreef Jigzoz het volgende:
Anyway, je kunt de geschiedenis ook gewoon zien voor wat die is: een reeks gebeurtenissen. Dat bagatelliseren van slavernij, massamoorden en kolonialisme door er een veronderstelde andere morele meetlat bij te bedenken lijkt me vooral onnodig en ik vind het eigenlijk ook wel vrij ranzig.
Neem je eigen woorden ter harte zou ik zeggen; want juist als je de geschiedenis ziet als een reeks gebeurtenissen heeft het geen enkele zin om moreel terug te projecteren. Dat heeft helemaal niets met bagatelliseren te maken. Waar het dan om gaat is: als je het nu zo erg vindt, doe het dan nu iig niet. En dat zit wel snor, ergo: we hebben van de geschiedenis geleerd. En doorrrr.

pi_218859543
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In echte gesprekken met mensen kom je vaak tot beter begrip voor de ander, inderdaad. En het is allemaal ook weer niet zo gek lang geleden, dus dat men nog eigen familieverhalen heeft die ermee te maken hebben, is best logisch.

Het is inmiddels een belangrijk onderdeel van het curriculum op iig de Havo en het VWO. Inclusief de zwarte bladzijden. Als een school daarbij iemand wil uitnodigen om er over te praten zijn ze daar neem ik aan vrij in, maar dat is niet iets wat je zou moeten verplichten.
pi_218859560
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is inmiddels een belangrijk onderdeel van het curriculum op iig de Havo en het VWO. Inclusief de zwarte bladzijden. Als een school daarbij iemand wil uitnodigen om er over te praten zijn ze daar neem ik aan vrij in, maar dat is niet iets wat je zou moeten verplichten.
In mijn tijd (en ja, dat is lang geleden) was dat nog geen belangrijk onderdeel van het curruculum op het VWO. Het werd wel onderwezen, maar vrij summier.

Waarom zou je dat niet moeten verplichten, dat er mensen uitgenodigd worden die erover kunnen praten en vragen beantwoorden? Overigens zeg ik niet dat ik vind dat men dat wel zou moeten verplichten, maar ik vraag me af waarom jij vindt van niet.

Ik vind trouwens wél dat een bezoek aan Kamp Westerbork voor alle laten we zeggen tweede klassen van de middelbare school ongeacht niveau een verplichting zou moeten zijn. Dat is niet heel moeilijk te regelen, en is bijzonder leerzaam.
pi_218859571
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet moeten verplichten, dat er mensen uitgenodigd worden die erover kunnen praten en vragen beantwoorden?
Scholen kunnen dat best zelf bepalen. Die overheidsbemoeienis met de inhoud gaat echt nergens over.
pi_218859576
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is ook zo. En dat er hier in het parlement is geroepen dat het een corrupt boevennest is en dat het per opbod zou moeten worden verkocht, tja. Niet erg helpend.

Suriname nog niet geweest. Staat wel hoog op het verlanglijstje. Evenals een rondreis door Indonesië. De Antillen kan ik ten zeerste aanbevelen. En dan niet 10 dagen het standaard Jan Thiel toeristengeneuzel maar gewoon een auto huren en rondrijden. Ga naar een bar met locals of naar een smoothiekar, het verleden is nooit ver. En Saba is sowieso een hidden gem, je kan uren wandelen door de jungle, schitterend. Er wonen maar weinig mensen en de locals kennen na een paar dagen je naam al. Heel bijzonder.
pi_218859602
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:27 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Neem je eigen woorden ter harte zou ik zeggen; want juist als je de geschiedenis ziet als een reeks gebeurtenissen heeft het geen enkele zin om moreel terug te projecteren. Dat heeft helemaal niets met bagatelliseren te maken. Waar het dan om gaat is: als je het nu zo erg vindt, doe het dan nu iig niet. En dat zit wel snor, ergo: we hebben van de geschiedenis geleerd. En doorrrr.
Dit is wel een heel rare redenering. Waarom zou je überhaupt nog geschiedenis geven op scholen als je voornemen al is om er toch vooral niets van te willen leren? Dat is de essentie van geschiedenis: je kijkt terug en dat is per definitie met de bril van nu. Vooruit, dan zou je erbij kunnen zeggen dat er natuurlijk anders over zaken gedacht werd, maar doe je dat, dan heb je het dus over een secundair moreel oordeel. Het primaire oordeel is dat vanuit het huidige perspectief en sla je dat over, dan is dat secundaire oordeel, al dan niet aangedikt met wat extra nonchalance, toch vooral pervers: alsof bagatelliseren het doel is.
pi_218859612
quote:

[..]
In mijn tijd (en ja, dat is lang geleden) was dat nog geen belangrijk onderdeel van het curruculum op het VWO. Het werd wel onderwezen, maar vrij summier.

Waarom zou je dat niet moeten verplichten, dat er mensen uitgenodigd worden die erover kunnen praten en vragen beantwoorden? Overigens zeg ik niet dat ik vind dat men dat wel zou moeten verplichten, maar ik vraag me af waarom jij vindt van niet.

Ik vind trouwens wél dat een bezoek aan Kamp Westerbork voor alle laten we zeggen tweede klassen van de middelbare school ongeacht niveau een verplichting zou moeten zijn. Dat is niet heel moeilijk te regelen, en is bijzonder leerzaam.
Mijn eindexamen geschiedenis ging o.a. over Indonesië.
Vond het zeer interessant.

Maar dat de overheid sprekers over bepaalde onderwerpen op scholen gaat verplichten, nee. Lijkt me niet. Een school moet de vrijheid hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218859626
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:23 schreef Hanca het volgende:
PS: als je met de WO2 wil gaan vergelijken, waarom zijn de opdrachtgevers van het bombardement op Dresden nooit vervolgd? Dat is 1 van de grootste schandvlekken in de geschiedenis van de afgelopen eeuw.
Uitstekend punt. En ik zal ongetwijfeld naďef optimistisch zijn als ik zeg dat we dat soort gebeurtenissen juíst met de moraal van nu moeten bekijken omdat dat hopelijk helpt om in de toekomst dergelijke daden te voorkomen.
pi_218859637
quote:

[..]

Ik wil dit met name niet verplichten omdat een leraar allereerst over de eigen methode gaat, wie weet heeft die een pracht van een documentaire of een dagboek waar hij uit wil lezen. Verder kun je zulke verplichtingen dan wel voor honderden onderwerpen op schoolbreed gebied opleggen. Want om Nederland te begrijpen moet je niet alleen kijken naar de slavernij, maar dan zou je het bezoeken van bijvoorbeeld een Hervormde Kerk en een Katholieke Kerk, of voor het begrijpen van de huidige maatschappij ook een moskee en verzin het allemaal maar ook moeten verplichten.

Wat betreft Westerbork, of Vught (wat mij betreft misschien nog wel indrukwekkender) of Kamp Amersfoort heb je helemaal gelijk, dat zou ik zelfs graag al zien in groep 8. Maar dat is dan ook iets wat nog veel dichter komt bij onze huidige samenleving.
pi_218859641
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar dat de overheid sprekers over bepaalde onderwerpen op scholen gaat verplichten, nee. Lijkt me niet. Een school moet de vrijheid hebben.
Die vrijheid lijkt me een groot goed. Ik las onlangs een stuk over de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië. In de VK. Kwamen een aantal mensen aan het woord die dat zelf hebben meegemaakt. Met hoeveel geweld dat gepaard ging joh. En niet alleen het Nederlandse leger maar ook allerlei bevolkingsgroepen die elkaar naar het leven stonden en afslachtten. Ik heb dat nooit geweten. Wat een verdriet. 1948 hč. Niet de middeleeuwen.

Dat riep bij mij wel de vraag op: waarom wordt hier niets over gezegd tijdens de geschiedenislessen?
pi_218859658
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Die vrijheid lijkt me een groot goed. Ik las onlangs een stuk over de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië. In de VK. Kwamen een aantal mensen aan het woord die dat zelf hebben meegemaakt. Met hoeveel geweld dat gepaard ging joh. En niet alleen het Nederlandse leger maar ook allerlei bevolkingsgroepen die elkaar naar het leven stonden en afslachtten. Ik heb dat nooit geweten. Wat een verdriet. 1948 hč. Niet de middeleeuwen.

Dat riep bij mij wel de vraag op: waarom wordt hier niets over gezegd tijdens de geschiedenislessen?
Dat heb ik wel gehad. Die complete onafhankelijkheidsstrijd. Maar ook omdat het dus een eindexamenonderwerp was.

Ik zelf vond het heel jammer dat geschiedenis voor wat betreft Europa stopte na de Tweede Wereldoorlog. Weinig over Duitsland of Italië na de oorlog. En er is in die landen ook heel veel gebeurd..alsof de geschiedenis na de TWO stopte.
En ook de Europese samenwerking (van EEG tot EU) is niet behandeld.

Heel jammer. Hopelijk is dat nu wel anders. Het ijzeren gordijn was maar summier.
Niet behandeld is het samenkomen van de twee Duitslanden, het ineenstorten van de Soviet Unie. De bevrijding van Oost Europa door die val.
Allemaal niet gehad.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218859666
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:44 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Uitstekend punt. En ik zal ongetwijfeld naďef optimistisch zijn als ik zeg dat we dat soort gebeurtenissen juíst met de moraal van nu moeten bekijken omdat dat hopelijk helpt om in de toekomst dergelijke daden te voorkomen.
Je kunt en moet beide doen: duidelijk maken dat het absoluut nu niet kan en wat er naar de huidige maatstaven fout in is, maar ook de omstandigheden, het tijdsgewricht en de standaarden van toen uitleggen en zo uitleggen waarom het toen dus niet veroordeeld werd (op Coen na, dat is idd het extreme voorbeeld). En dan dus duidelijk maken dat je iemand niet achteraf, op veel later gemaakte idealen, kunt veroordelen om daden die toen niet tegen die standaarden in ging.
pi_218859670
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik heb een tijd een relatie gehad met een halve Indo. Zijn grootouders waren met de kinderen naar Nederland gekomen. Zij kwamen uit een plaatsje in de omgeving van Bandung. Zijn opa was leerkracht op een Nederlandse school geweest. Tijdens die periode van de onafhankelijkheidsoorlog werd dit gezin ook belaagd. Telkens weer ramen ingegooid, moesten ze zich weer verbergen achter de bank en de kast om ongedeerd te blijven. Dus er zat maar één ding op: naar Nederland, daar zouden ze veilig zijn. Mijn toenmalige schoonvader heeft dat allemaal als erg tramatisch ervaren.

Dat zijn de verhalen die je eigenlijk alleen hoort als je iemand in je naaste omgeving hebt die zulke verhalen ook kunnen en willen vertellen.
pi_218859673
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:54 schreef Hanca het volgende:
En dan dus duidelijk maken dat je iemand niet achteraf, op veel later gemaakte idealen, kunt veroordelen om daden die toen niet tegen die standaarden in ging.
Hier ben ik het dus echt absoluut niet mee eens. Maar goed, dat is inmiddels wel duidelijk en eens gaan we het kennelijk niet worden, dus dat is dan maar zo.
pi_218859683
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Natuurlijk zit er wel eea in het curriculum. Ik heb ook over Indonesie geleerd. En over Suriname. Maar we hebben wel de ontzettend Nederlandse kant ervan geleerd, met een paar opmerkingen dat Nederland misschien ook wel hier of daar een foutje heeft gemaakt. De insteek van die lessen mag best een tikje wijzigen, naar mijn mening.

Wat betreft de vrijheid van scholen ben ik dat best met je eens. Van de andere kant moeten dergelijke onderwerpen besproken worden, er is zoiets als een verplicht curriculum, toch?
pi_218859686
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 14:16 schreef Bluesdude het volgende:
Miijn eerste afschuw ging over het heden.. Het verheerlijken van de VOC in het jaar 2025 , afgelopen 20 september.
Dat is ook gewoon maar hang naar een trots verleden, dat ze zelf niet eens kennen. Kan me er niet druk om maken, ga lekker met oranje-blanje-bleu wapperen. ME'ers in elkaar trappen is een ander verhaal.
Friedman on Donahue
pi_218859697
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk zit er wel eea in het curriculum. Ik heb ook over Indonesie geleerd. En over Suriname. Maar we hebben wel de ontzettend Nederlandse kant ervan geleerd, met een paar opmerkingen dat Nederland misschien ook wel hier of daar een foutje heeft gemaakt. De insteek van die lessen mag best een tikje wijzigen, naar mijn mening.

Wat betreft de vrijheid van scholen ben ik dat best met je eens. Van de andere kant moeten dergelijke onderwerpen besproken worden, er is zoiets als een verplicht curriculum, toch?
Ja. En bij geschiedenis is ook de hele canon verplicht volgens mij:
https://www.canonvannederland.nl/nl/

Dan heb je dus dit: https://www.canonvannederland.nl/nl/vocenwic
En ook dit: https://www.canonvannederland.nl/nl/indonesie
En nog wat na-oorlogse onderwerpen.
pi_218859702
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb een tijd een relatie gehad met een halve Indo. Zijn grootouders waren met de kinderen naar Nederland gekomen. Zij kwamen uit een plaatsje in de omgeving van Bandung. Zijn opa was leerkracht op een Nederlandse school geweest. Tijdens die periode van de onafhankelijkheidsoorlog werd dit gezin ook belaagd. Telkens weer ramen ingegooid, moesten ze zich weer verbergen achter de bank en de kast om ongedeerd te blijven. Dus er zat maar één ding op: naar Nederland, daar zouden ze veilig zijn. Mijn toenmalige schoonvader heeft dat allemaal als erg tramatisch ervaren.

Dat zijn de verhalen die je eigenlijk alleen hoort als je iemand in je naaste omgeving hebt die zulke verhalen ook kunnen en willen vertellen.
Klopt, het is diep triest hoe dit gelopen is. De Nederlandse regering heeft zelfs boten geregeld om deze mensen daar weg te halen. Velen hebben er psychische klachten, PTSS en wat niet aan overgehouden. En toen waren er geen praatgroepen. Werd gewoon niet over gesproken. Wat een hel moet dat geweest zijn. Zelfde verhaal met die mensen die de concentratiekampen hebben overleefd en op eigen kracht wisten terug te keren naar Nederland. Vreselijk.
pi_218859716
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Klopt, het is diep triest hoe dit gelopen is. De Nederlandse regering heeft zelfs boten geregeld om deze mensen daar weg te halen. Velen hebben er psychische klachten, PTSS en wat niet aan overgehouden. En toen waren er geen praatgroepen. Werd gewoon niet over gesproken. Wat een hel moet dat geweest zijn. Zelfde verhaal met die mensen die de concentratiekampen hebben overleefd en op eigen kracht wisten terug te keren naar Nederland. Vreselijk.
Mijn schoonvader is met zijn familie inderdaad met zo'n boot naar Nederland gekomen. Klein jongetje toen nog, he. Afschuwelijk.
pi_218859717
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De Canon is onlangs wel wat gewijzigd. Maar het is nog steeds veel te eenzijdig. Die hele zienswijze van Piet Emmer kan imo overboord. Laat een paar historici helemaal opnieuw beginnen en er een iets gebalanceerder verhaal van maken dat ook recht doet aan de gevoelens van Indonesiërs, Surinamers en Antillianen.
pi_218859858
Je wil die Canon ook niet een speelbal laten worden van iedere nieuwe wind die er waait.

Prima om individuele verhalen aandacht te geven (en dat gebeurt ook al). Of aandacht te geven aan het leed wat er ook geweest is (in alle periodes van alle geschiedenissen).
En verders wat vrijheid voor de vakgroepen, om zelf accenten te leggen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 24 september 2025 @ 17:58:01 #277
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218860005

Mocht het nog gemist zijn... JA21 en 8 andere partijen willen verdachten de facto toetsen aan sharia-wetgeving _O-
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218860079
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:58 schreef Mikeytt het volgende:
Mocht het nog gemist zijn... JA21 en 8 andere partijen willen verdachten de facto toetsen aan sharia-wetgeving _O-
Ik zal je uit de droom helpen. Eerwraak komt in de sharia helemaal niet voor. Het is een cultureel verschijnsel dat weliswaar vooral voorkomt in islamitische landen, maar heeft geen basis in islamitisch recht.
  woensdag 24 september 2025 @ 18:19:07 #279
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218860129
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik zal je uit de droom helpen. Eerwraak komt in de sharia helemaal niet voor. Het is een cultureel verschijnsel dat weliswaar vooral voorkomt in islamitische landen, maar heeft geen basis in islamitisch recht.
"Eerwraak komt in de sharia niet voor" slaat natuurlijk nergens op. Sharia is voor elke stroming, en zelfs elke moslims anders. Het is immers gewoon "het juiste pad".

Religie op zich is ook een cultureel verschijnsel. De juiste instelling als het gaat om eerwraak zal per moslim verschillen
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218860132
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 17:58 schreef Mikeytt het volgende:
[ [url=https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fit/width:1280/plain/https://s3-newsifier.ams3(...)jpeg@webp]afbeelding[/url] ]

Wordt een verblijfsvergunning niet per default ingenomen zodra je een moord pleegt?
pi_218860141
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wordt een verblijfsvergunning niet per default ingenomen zodra je een moord pleegt?
Als er meer dan 6 jaar op staat: ja, inderdaad.
Nogal een onzinmotie dus.

Edit: Die 6 jaar zit toch wat anders, het is een hele schaal nav hoe lang je al in Nederland bent: https://ahl-advocaten.nl/(...)ng-en-het-strafrecht

Bij een misdrijf van minder dan zes jaar is bij een verblijfsduur van minder dan 3 jaar: een gevangenisstraf van 1 dag
ten minste 3 jaar, maar minder dan 4 jaar: 5 maanden;
ten minste 4 jaar, maar minder dan 5 jaar: 7 maanden;
ten minste 5 jaar, maar minder dan 6 jaar: 15 maanden;
ten minste 6 jaar, maar minder dan 7 jaar: 18 maanden;
ten minste 7 jaar, maar minder dan 8 jaar: 22 maanden;
ten minste 8 jaar, maar minder dan 9 jaar: 27 maanden;
ten minste 9 jaar, maar minder dan 10 jaar: 33 maanden;
ten minste 10 jaar, maar minder dan 15 jaar: 40 maanden;
ten minste 15 jaar: 65 maanden.

Bij een misdrijf waar een gevangenisstraf van meer dan zes jaar op staat wordt het verblijf beëindigd bij een verblijfsduur van:

minder dan 3 jaar: 1 dag;
ten minste 3 jaar, maar minder dan 4 jaar: 4 maanden en 2 weken;
ten minste 4 jaar, maar minder dan 5 jaar: 6 maanden;
ten minste 5 jaar, maar minder dan 6 jaar: 12 maanden;
ten minste 6 jaar, maar minder dan 7 jaar: 15 maanden;
ten minste 7 jaar, maar minder dan 8 jaar: 18 maanden;
ten minste 8 jaar, maar minder dan 9 jaar: 22 maanden en 2 weken;
ten minste 9 jaar, maar minder dan 10 jaar: 27 maanden;
ten minste 10 jaar, maar minder dan 15 jaar: 30 maanden;
ten minste 15 jaar: 48 maanden.

[ Bericht 32% gewijzigd door Hanca op 24-09-2025 18:28:58 ]
pi_218860157
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hangt van de strafmaat af. Er zijn in het verleden ook wel verdachten weggekomen met een fopstrafje omdat de rechter het intrekken van de verblijfsvergunning meenam in het bepalen van de strafmaat. “Als Mo een zwaardere straf krijgt dan moet hij terug naar het land van herkomst, dat is niet proportioneel” etc. Ging dan vaak wel om lichtere vergrijpen dan moord. Verkrachting, overval met geweld, dat werk.
pi_218860178
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:58 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is ook gewoon maar hang naar een trots verleden, dat ze zelf niet eens kennen. Kan me er niet druk om maken, ga lekker met oranje-blanje-bleu wapperen. ME'ers in elkaar trappen is een ander verhaal.
Dat gewapper met deze vlag en rellen op 20 september is van hetzelfde verhaal, dezelfde extremistische attitude
  woensdag 24 september 2025 @ 18:42:26 #284
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218860245
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat gewapper met deze vlag en rellen op 20 september is van hetzelfde verhaal, dezelfde extremistische attitude
Yep. Net als het slopen van de binnenstad + universiteit omdat er ergens in het midden oosten een conflictje wordt uitgevochten.

De flanken worden steeds extremer en schuwen geweld niet langer. Het lijkt Weimar wel.

woensdag 24 september 2025 @ 18:49:18 #285
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218860275
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:42 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Yep. Net als het slopen van de binnenstad + universiteit omdat er ergens in het midden oosten een conflictje wordt uitgevochten.

De flanken worden steeds extremer en schuwen geweld niet langer. Het lijkt Weimar wel.
Conflictje zou ik het niet noemen daar.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 24 september 2025 @ 18:51:30 #286
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218860284
quote:

[..]

Ook bij deze demonstratie weer. Wilders is jarenlang de boel aan het ophitsen. Dat er niet geluisterd mag worden naar democratische besluiten, dat het volk in opstand moet komen.

Maar die rellen een paar dagen terug, dat is hoe dan ook op een of andere manier de schuld van Wouter Bos. :')
  woensdag 24 september 2025 @ 18:58:47 #287
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218860309
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er was natuurlijk niet of nauwelijks antisemitisme tijdens die demonstratie, een Hitlergroet is dat namelijk niet echt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 24 september 2025 @ 19:12:35 #288
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218860370
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 16:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Nee die ziet de dingen goed.
Klopkoek is een aanwinst voor dit forum. Had vroeger al goede punten.
pi_218860375
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ook bij deze demonstratie weer. Wilders is jarenlang de boel aan het ophitsen. Dat er niet geluisterd mag worden naar democratische besluiten, dat het volk in opstand moet komen.

Maar die rellen een paar dagen terug, dat is hoe dan ook op een of andere manier de schuld van Wouter Bos. :')
Het is rechtstreeks overgenomen uit het MAGA-playbook. Gewoon altijd naar anderen wijzen, geen enkele zelfreflectie. Alles is de schuld van de democraten, Obama, Hillary Clinton en de Biden Crime Family.

Net als het huidige talking point dat Wilders “door iedereen is tegengewerkt”. Dat hij onbetrouwbaar en compromisloos is en dat er daardoor niet met de man samen te werken valt, gaat er bij zijn discipelen niet in.
pi_218860394
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:42 schreef AgLarrr het volgende:
ergens in het midden oosten een conflictje wordt uitgevochten.

Dat "conflictje" is al 100 jaar gaande. En de laatste 2 jaar 65.000 Palestijnen dood, 80% van hun gebouwen kapot gemaakt.
Ga je lekker met bagatelliseren. Is dat goed voor je geweten ?
pi_218860400
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er was natuurlijk niet of nauwelijks antisemitisme tijdens die demonstratie, een Hitlergroet is dat namelijk niet echt.
Wat ik heb gelezen (geen idee meer waar) werd er ook "Joden aan het gas" geroepen.
pi_218860401
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Inderdaad, dit is de eerste keer in mijn leven dat een westerse mogendheid op zo’n manier tekeer gaat.
  woensdag 24 september 2025 @ 19:23:57 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218860419
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik heb gelezen (geen idee meer waar) werd er ook "Joden aan het gas" geroepen.
Vast wel 3x.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_218860431
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er werd ook “daar moet een piemel in” gescandeerd. En ik maar denken dat ze zo begaan waren met de rechten en de veiligheid van vrouwen.

Waarschijnlijk alleen als het Ali of Achmed zijn. Als Wesley of Jayden het doet dan is het uiteraard gewoon een geintje en moet de vrouw in kwestie niet zo zeiken. “Je mag ook niks meer zeggen!!!1”
pi_218860441
En NSB vlaggen komen natuurlijk ook nog slechter aan bij de Joden dan bij andere mensen.
  woensdag 24 september 2025 @ 19:33:26 #296
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218860473
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 18:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat "conflictje" is al 100 jaar gaande. En de laatste 2 jaar 65.000 Palestijnen dood, 80% van hun gebouwen kapot gemaakt.
Nou en, daar hoef je nog geen stad om te mollen. Net als dat je geen stad hoeft te mollen als het immigratiebeleid je niet aanstaat. Als iedereen de boel maar af gaat breken als er ergens op de wereld iets gebeurt wat hem/haar niet aanstaat kunnen we de boel beter opdoeken.

woensdag 24 september 2025 @ 19:39:41 #297
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218860539
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:28 schreef Hanca het volgende:
En NSB vlaggen komen natuurlijk ook nog slechter aan bij de Joden dan bij andere mensen.
Ongetwijfeld, ze stonden er alleen niet met die vlaggen omdat ze zo'n hekel hebben aan Joden maar aan moslims en negers. Als je echter zegt dat dat niet zo'n smakelijk standpunt is dan krijg je het halve land over je heen, maar Joden zijn echt mensen, en geen barbaren of halve chimpansees dus moet via die omweg het schunnige karakter van de demonstranten worden aangetoond.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 24 september 2025 @ 19:41:33 #298
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218860557
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:28 schreef Hanca het volgende:
Zou net zo goed gebruikt kunnen zijn onder het mom van voc pijperij, vanwege de slavernij.
  woensdag 24 september 2025 @ 19:43:07 #299
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218860577
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er werd ook “daar moet een piemel in” gescandeerd. En ik maar denken dat ze zo begaan waren met de rechten en de veiligheid van vrouwen.

Waarschijnlijk alleen als het Ali of Achmed zijn. Als Wesley of Jayden het doet dan is het uiteraard gewoon een geintje en moet de vrouw in kwestie niet zo zeiken. “Je mag ook niks meer zeggen!!!1”
Die daar moet een piemel in bijeenkomst waren inderdaad ook een zaal vol met tokkies, maar ook allerlei NVU volk die daar de boel extra kwamen ophitsen.
  woensdag 24 september 2025 @ 19:50:48 #300
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218860685
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Er zijn zelfs nog veel meer dan 65.000 Palestijnen gedood. Nog los van de verdere gewonden.
Antifa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')