Er is ook nog een derde optie: het vanuit moreel oogpunt niet goedkeuren, maar vanuit een rationele analyse toch tot de conclusie komen dat wij er weinig tegen moeten doen. Al is het maar omdat wij het niet kunnen gebruiken om nog meer gedonder met Amerika te krijgen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:48 schreef Isdatzo het volgende:
Los van of er op een moment in de verre toekomst achteraf vastgesteld wordt dat er wel of geen sprake is van genocide: het is werkelijk schan-da-lig hoe Israël tekeer gaat in Gaza, en als je dat goedkeurt dan moet je je de ogen uit je kop schamen.
Niet enkel in woorden ageren tegen Israel , maar ook echt flinke maatregelen nemen is tegen de schenen trappen van de VS. Vind je het werkelijk rationeel om dat te doen op dit moment?quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De ernst ervan is tweeledig. Allereerst natuurlijk is het gewoon verschrikkelijk voor de slachtoffers zelf. Nou boeit me dat, in alle eerlijkheid, nog wel het minste. Palestijnen zijn daar in die regio toch redeloos verloren. Is het niet door Hamas zelf dan zorgt Israël daar wel voor.
Maar als bondgenoot van Israël MOETEN we hier gewoon een standpunt tegen Israëls handelen innemen. Nu stilzwijgend toekijken is je reet afvegen aan alle internationale afspraken. En het schept een precedent waarbij het recht van de sterkste gaat gelden en dat gaat ons vroeg of laat gewoon in onze achterste bijten.
We hoeven niet gelijk van de kelder naar de zolder te springen. En op dit moment is Amerika nou ook niet echt de meest betrouwbare bondgenoot onder Trump.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet enkel in woorden ageren tegen Israel , maar ook echt flinke maatregelen nemen is tegen de schenen trappen van de VS. Vind je het werkelijk rationeel om dat te doen op dit moment?
Maar wat wil je dan? want we zijn toch allang naar de 'volgende verdieping' gesprongen? wat de huidige regering alleen doet is nauwkeurig kijken naar wat voor maatregelen we kunnen nemen, zonder dat het teveel nadelig wordt voor onszelf.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
We hoeven niet gelijk van de kelder naar de zolder te springen. En op dit moment is Amerika nou ook niet echt de meest betrouwbare bondgenoot onder Trump.
Nou volgens mij staan we nog steeds in de kelder. Ik moet het mis hebben maar volgens mij wordt er niet de minste moeite genomen om enige politieke druk uit te oefenen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar wat wil je dan? want we zijn toch allang naar de 'volgende verdieping' gesprongen? wat de huidige regering alleen doet is nauwkeurig kijken naar wat voor maatregelen we kunnen nemen, zonder dat het teveel nadelig wordt voor onszelf.
Hoe moet je als internationale gemeenschap ingrijpen om genocide te voorkomen als alleen een rechter kan beslissen dat het genocide is? Dan ben je toch altijd te laat? Hadden we moeten ingrijpen in Rwanda en Bosnië toen de genocide plaats vond of pas nadat officieel vast gesteld werd dat het genocide was?quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Anders lees je even de hele discussie. Van HowardRoark mag je geen genocide zeggen want dat is voorbehouden aan de rechter.
Je hebt er kijk op.quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik gok dat het een vergelijkbare versie is maar dan met een ander naampje.
Dag Howard!quote:Op dinsdag 16 september 2025 20:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en wat betreft dat dan volgens jou?
[..]
Tja, dat argument werd ook niet gemaakt voor de bombardementen op de Duitse steden tijdens de Tweede Wereldoorlog, zelfs niet voor Hiroshima en Nagasaki, wat dat betreft zal het dus wel allemaal meevallen.
De realiteit is helaas dat de Palestijnen geen trauma's nodig hebben voor terrorisme, het zit diep verweven in de cultuur.
Naar mijn mening de slechtste genocide in de geschiedenis van de mensheid.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik denk dat het ondertussen wel tijd is om dit in heel de EU te erkennen en hier naar te handelen, en zolang de genocide doorgaat de volledige samenwerking met Israël op te schorten.
Er zijn geen cijfers van alleen schattingen van wat het zou moeten zijn bij een vergelijkbare populatie.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:42 schreef UitStraling het volgende:
Rare genocide met 100.000 Gazaanse kinderen onder de twee jaar oud, lukte ze in Auschwitz en Treblinka toch wat minder goed.
Chinezen die willen natuurlijk een haven stad van gaza maken weet je wel hoeveel welvaart dat gaat brengen voor de vrije palestijnen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, het wordt vast veel beter voor ze in dat 'vrije' Palestina, niet?
Echt niks mis mee moreel gezien je eigen land te beschermen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 21:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dat is een manier om er naar te kijken, zeker. Maar Poetin kijkt er weer anders naar. Beide denken dat wat ze doen in het levensbelang van hun land is (of brengen het als danig) wegens actieve of passieve agressie. Objectief is niet vast te stellen of landjepik dus geoorloofd of niet zou zijn.
Zoals gezegd, moreel is het nooit de juiste keuze. Maar het kan wel een keiharde 'oplossing' zijn. In dit geval een soort (omgekeerde) Endlösung?
Als Israël recht heeft zichzelf te beschermen hebben ze nou eenmaal recht om dat land te bezetten.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:34 schreef Isdatzo het volgende: [..] Waar stel ik precies voor dat wie dan ook zich moet laten verkrachten en uitroeien? Ik zie graag een citaat daarvan. En anders trek je die keutel in.
Probleem is er komen maar weinig ECHTE Journalisten in Gaza zelf.quote:Op woensdag 17 september 2025 06:06 schreef Chadi het volgende:
[..]
Er zijn geen cijfers van alleen schattingen van wat het zou moeten zijn bij een vergelijkbare populatie.
Dat is dus wat Poetin ook doet. Althans volgens zijn visie.quote:Op woensdag 17 september 2025 06:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Echt niks mis mee moreel gezien je eigen land te beschermen.
Dat houdt bij Gaza in bezetten voor gehele lange tijd om het extremisme uit te roeien.
Moreel verplicht ben je daartoe, als je het mij vraagt, als overheid dien je je bevolking te beschermen.
Gaza is btw eigenlijk een stuk wat van Egypte was (tussen ontstaan van Israël en verschillende oorlogen tussen Israël en Egypte) en laat het dat land nu zijn wat nog grotere muur heeft gebouwd en zelf niet mee wil bemoeien .. zegt genoeg over het stukje land.quote:Op woensdag 17 september 2025 06:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als Israël recht heeft zichzelf te beschermen hebben ze nou eenmaal recht om dat land te bezetten.
Zolang je dat besef niet hebt mag je alles zelf voor jezelf weten. Ik ben tussentijds blij dat Israël het extremisme in bedwang houdt in de wereld.
Dat je impliciet het recht op zelfverdediging wegwuift is het punt van die comment. Jezelf dus lekker laten verkrachten en vermoorden. Houdoe.
Mensen die denken te weten wat er precies gebeurtquote:Op dinsdag 16 september 2025 22:59 schreef Momo het volgende:
Mensen die de acties van Hamas goedpraten![]()
Mensen die de acties van IDF goedpraten
Maar wat is dan de morele verplichting van die overheid jegens de mensen die in de door dezelfde overheid bezette gebieden wonen. Door een langdurige bezetting (noem het maar annexatie) maak je deze mensen toch in principe ook opeens een nieuwe subgroep in je bevolkingspopulatie. Hoe beschermt een overheid dan deze subgroep?quote:Op woensdag 17 september 2025 06:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Echt niks mis mee moreel gezien je eigen land te beschermen.
Dat houdt bij Gaza in bezetten voor gehele lange tijd om het extremisme uit te roeien.
Moreel verplicht ben je daartoe, als je het mij vraagt, als overheid dien je je bevolking te beschermen.
Uiteraard zijn dat allemaal dommeriken, want hoe durven ze niet zo te denken als jij graag wilt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 23:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zolang we in een wereld leven waarin de PVV na het laatst debacle gewoon weer de grootste partij lijkt te worden, sluit ik niet uit dat er inderdaad een hoop dommerikken een mening hebben die voor de westerse wereld op lange termijn niet de beste blijkt.
Dit wordt 'm niet.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:57 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En net zo min als Netanyahu, want Israel erkent het internationaal strafhof niet.
Ik wacht er overigens nog steeds op dat @:howardroark op de inhoud gaat reageren, nadat ik hem die dienst voor de 5 de keer wel heb bewezen.
Het is wel lastig om die draad weer op te pakken natuurlijk na 25 alinea’s die om de inhoud heendraaien, maar er niet op ingaan.
Naja, misschien moet hij er even een nachtje over slapen. Ik zie het morgen wel.
Een prettige avond allemaal.
quote:Op woensdag 17 september 2025 07:05 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dat allemaal dommeriken, want hoe durven ze niet zo te denken als jij graag wilt.
Je houden aan de natuurwetten van o.a. de logica is daarbij natuurlijk ultiem dom, want wie doet dat nou?
Wat een groot denker hebben we hier op fok toch in ons midden met zijn simplistische projecties.quote:Op woensdag 17 september 2025 07:04 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Mensen die denken te weten wat er precies gebeurt
Geen woorden gebruiken waarvan je niet weet wat ze betekenen, Basp1.quote:Op woensdag 17 september 2025 07:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Wat een groot denker hebben we hier op fok toch in ons midden met zijn simplistische projecties.
Dat maak je er zelf van hè, dat het allemaal dommerikken zijn.quote:Op woensdag 17 september 2025 07:05 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Uiteraard zijn dat allemaal dommeriken, want hoe durven ze niet zo te denken als jij graag wilt.
Je houden aan de natuurwetten van o.a. de logica is daarbij natuurlijk ultiem dom, want wie doet dat nou?
Ik kan heel goed begrijpen dat Israël heeft ingegrepen na de aanslag van 7 oktober 2023.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:59 schreef Momo het volgende:
Mensen die de acties van Hamas goedpraten![]()
Mensen die de acties van IDF goedpraten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |