abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218623586
Even onder mijn kloon, want dit is echt té privacygevoelig.

Aangetrouwd nabij familielid (vanaf hier: A) heeft iets enorm ergs gedaan en heeft dat afgelopen week voor de rechter bekend.
A is 60+ en gaat waarschijnlijk de bak in, levenslang (want dit is wel een 20+jaar misdrijf en persoon gaat niet tot 85+ leven).

Nu is deze persoon getrouwd met iemand (vanaf hier M) die zwaar hulpbehoevend is. M is bijna blind, kan amper lopen en kan niet voor zichzelf zorgen. A is volledig mantelzorger.

Nu heeft het nichtje van M (het nichtje dat twee jaar geleden aangifte heeft gedaan tegen A, maar dit best stil hield) op Facebook de volledige naam, huisadres, krantenartikelen en het verslag van de rechtbank gepost. En A heeft dus bekend.

Nu wordt A dus constant getagd op FB (en grote kans, IRL ook).

Uiteraard moet ik me hier gewoonweg niet in mengen, dat snap ik. Maar wat moet ik in GODSNAAM als A uiteindelijk vast komt te zitten? Ik kan moeilijk tegen mijn partner zeggen "ga maar een paar maanden bij je <familielid> wonen om mantelzorg te verlenen", toch? Dat trekt mijn partner totaal niet, ik kan partner geen maanden missen en een paar maanden zet nauwelijks zoden aan de dijk voor M (want over een paar maanden kan M nog steeds niet zelfstandig wonen).
M gezellig hier naartoe halen is ook geen optie. Ons huis is totaal niet invalide-proof, te klein..

Niet onbelangrijk: A/M wonen in een randgemeente van Glasgow. Wij wonen in Den Bosch. Da's niet bepaald om de hoek.

Wat de FUCK moet ik hiermee?
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:04:30 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218623606
Niets?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218623611
Mocht je weten wie ik ben: good for you. Houd dit ajb voor je :)
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:06:22 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218623630
Waarom zou jij daar iets mee moeten
pi_218623657
Kan M verhuizen naar een zorginstelling?
Kan M via haar (huis) arts passende thuiszorg krijgen?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_218623675
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:04 schreef CoolGuy het volgende:
Niets?
A is 100% verantwoordelijk voor het huishouden daar. Boodschappen, basic schoonmaaktaken etc. Sinds de geruchtenstroom is begonnen (twee jaar geleden dus), zijn alle hulpverleners die aan huis kwamen (thuiskapper, schoonmaakhulp etc) gestopt omdat ze 'niet bij een <specifiek soort crimineel> in huis wilden komen'. Dus M is de sigaar als A uit beeld is.

Kunnen wij als 'naasten' iemand (M) dwingen om een verzorgingstehuis in te gaan? Ofzo?
pi_218623684
Is M niet medeplichtig dan? En wat als A plots dood was, dan had je dezelfde situatie.
pindazakje
pi_218623688
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:06 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom zou jij daar iets mee moeten
Omdat M mijn directe-aangetrouwde-familielid is? En er verder niemand is die iets doet?
pi_218623700
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:12 schreef Hyaenidae het volgende:
Is M niet medeplichtig dan?
Hopelijk niet. Oh fuck. Daar heb ik niet eens over nagedacht. Als ze beiden schuldig worden bevonden is de t*fuszooi wel compleet, ja.
  Forum Admin vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:15:31 #10
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_218623706
Neem aan dat er in Schotland ook wel zorginstellingen zijn waar iemand die volledig hulpbehoevend is kan aankloppen?
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_218623723
Is dit niet een taak voor de hulpverlening?
pi_218623736
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:15 schreef Armani XL het volgende:
Neem aan dat er in Schotland ook wel zorginstellingen zijn waar iemand die volledig hulpbehoevend is kan aankloppen?
Ik woon al tien jaar niet meer in Schotland, geen idee. Maar.. I guess? Lijkt me dat daar ook wachtlijsten zijn enzo. Je kunt niet vanaf overmorgen ergens terecht, doorgaans..

Geen. Flauw. Idee.
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:20:19 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_218623754
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:10 schreef User16909 het volgende:

[..]
A is 100% verantwoordelijk voor het huishouden daar. Boodschappen, basic schoonmaaktaken etc. Sinds de geruchtenstroom is begonnen (twee jaar geleden dus), zijn alle hulpverleners die aan huis kwamen (thuiskapper, schoonmaakhulp etc) gestopt omdat ze 'niet bij een <specifiek soort crimineel> in huis wilden komen'. Dus M is de sigaar als A uit beeld is.

Kunnen wij als 'naasten' iemand (M) dwingen om een verzorgingstehuis in te gaan? Ofzo?
Ja en? Had ie niet moeten doen wat ie heeft gedaan. Hoe is dat nu ineens per sé jullie probleem? Jullie wonen hier, zij woont daar, in huis nemen kan niet, jij wil je vrouw niet X tijd missen etc etc. Je sluit zo'n beetje alles al uit.

Dus nogmaals; waarom zouden uitgerekend jullie hier iets mee moeten?
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:20:47 #14
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218623758
quote:

[..]

Waarom dwingen? Wil M niet?

En zou M nog steeds niet willen na een maand weg te hebben zitten kwijnen zonder zorg?

Excuses als ik hier overheen heb gelezen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218623763
Je kunt niet veel meer doen dan de hulpverlening/gemeente bellen, vrees ik. En deze kunnen dan zorg aan huis of een (spoed)opname regelen voor M. Schotland is geen derde wereld land he ;)

Ze zullen vast wel ervaring hebben met zulke situaties. Ik bedoel, A. had ook op gegeven moment plots kunnen sterven, dan stond M. er ook alleen voor (okee, de hulpverlening was dan niet al gevlucht voor die tijd, but you get the point).
pi_218623774
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:16 schreef Cupfighter het volgende:
Is dit niet een taak voor de hulpverlening?
Absoluut, maar die zijn dus al jaren uit beeld omdat niemand iets met A te maken wil hebben (eerst door geruchten, nu door bekende misdaad). Hun huis is nog net niet met eieren bekogeld, maar de kans dat dat gaat gebeuren is extreem hoog.
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:24:04 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_218623793
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:22 schreef User16909 het volgende:

[..]
Absoluut, maar die zijn dus al jaren uit beeld omdat niemand iets met A te maken wil hebben (eerst door geruchten, nu door bekende misdaad). Hun huis is nog net niet met eieren bekogeld, maar de kans dat dat gaat gebeuren is extreem hoog.
Ik snap niet zo goed waar je op baseert dat die kans 'extreem hoog' is? Maar dat terzijde, wat maakt het uberhaupt uit of dat huis wel of niet met eieren bekogeld wordt? Dat zijn allemaal bijzaken.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:24:43 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218623801
is M geestelijk in orde? en inderdaad als M geestelijk in orde is en hiervan wist zou ik sowieso denken stik er maar in.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:24:57 #19
436847 embedguy
pi_218623803
quote:

[..]
A gaat levenslang de bak in toch?

A is dan dus geen reden meer om voor M geen mantelzorg meer te verrichten. Of denk ik hier te simpel?
Life is happening now.
pi_218623814
Aanvullend: A. is straks weg, dus de hulpverlening zou niet meer bang hoeven te zijn. Bel de gemeente op en blijf zeuren tot M. een vaste case-manager heeft en sluit met die persoon alle zaken kort.
pi_218623815
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:20 schreef embedguy het volgende:

[..]
Waarom dwingen? Wil M niet?

En zou M nog steeds niet willen na een maand weg te hebben zitten kwijnen zonder zorg?

Excuses als ik hier overheen heb gelezen.
M wil niet naar een instelling. Ik verwacht dat M eerder verhongert, dan dat ze een opname accepteert.
En zelfs als M dit accepteert, dan nog is er geen hulpverlener in beeld die dit (spoed)traject op gang kan brengen. Familie (lees: dat nichtje en partner/ik) kan geen kant op.
pi_218623868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waar je op baseert dat die kans 'extreem hoog' is? Maar dat terzijde, wat maakt het uberhaupt uit of dat huis wel of niet met eieren bekogeld wordt? Dat zijn allemaal bijzaken.
Extreem hoog door het type misdrijf. Het is van het soort waar huizen van daders bekogeld en beklad worden met krachttermen.

Is niet echt bijzaak. Dorpsgenoten die je huis (of de persoon) aanvallen zorgen niet bepaald voor een gevoel van veiligheid.
pi_218623870
quote:

[..]
Maar A gaat toch de bak in dan is dat probleem opgelost toch?
pi_218623936
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:33 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Maar A gaat toch de bak in dan is dat probleem opgelost toch?
Ja geen idee. Ik weet gewoon niet meer waar ik moet beginnen. Ik heb twee jaar lang medelijden gehad met A omdat er 'valse beschuldigingen' waren en heb ook hardop (niet tegen mensen die A kent, maar tegen mijn eigen hulpverleners) uitgesproken dat ik niet geloof dat er iets gebeurd kan zijn. Nu heeft A ineens bekend.

Anyways, stap voor stap. In eerste plaats moet ik mijn partner steunen. Ik weet niet eens wat ik daarin moet/kan doen.
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:43:07 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_218623942
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:33 schreef User16909 het volgende:

[..]
Extreem hoog door het type misdrijf. Het is van het soort waar huizen van daders bekogeld en beklad worden met krachttermen.

Is niet echt bijzaak. Dorpsgenoten die je huis (of de persoon) aanvallen zorgen niet bepaald voor een gevoel van veiligheid.
Ja, leuk joh, maar in het licht van waar dit topic om gaat is een ei tegen een huis aan nou niet hetgene waar je op zou moeten focussen. Dus ja, het is in die zin wel degelijk bijzaak.

Maar je slaat mijn andere post over. Ik zal hem herhalen:

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja en? Had ie niet moeten doen wat ie heeft gedaan. Hoe is dat nu ineens per sé jullie probleem? Jullie wonen hier, zij woont daar, in huis nemen kan niet, jij wil je vrouw niet X tijd missen etc etc. Je sluit zo'n beetje alles al uit.

vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:45:45 #26
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218623961
Ik begrijp eigenlijk het hele probleem niet. Dat zorgverleners niks bij A in huis wilden doen begrijp ik, maar als hij gevangen zit is dat probleem toch opgelost?
Verder, als je je verantwoordelijk voelt dan zorg gewoon dat er lokaal hulp geregeld wordt. Als M dat niet wil, jammer dan maar dan is het eigen schuld.
pi_218623983
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Op volgorde, per zin:
- Klopt.
- Partner is enige
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van M.
- Ja.
- Ja.

- Omdat wij de enige directe familie zijn die geen kl**tzakken zijn.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:56:05 #28
436847 embedguy
pi_218624051
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:26 schreef User16909 het volgende:

[..]
M wil niet naar een instelling. Ik verwacht dat M eerder verhongert, dan dat ze een opname accepteert.
En zelfs als M dit accepteert, dan nog is er geen hulpverlener in beeld die dit (spoed)traject op gang kan brengen. Familie (lees: dat nichtje en partner/ik) kan geen kant op.
Ahzo.

In de op schrijf je dat A (nog steeds?) de mantelzorger van M is. Of bedoelde je ‘was’ ipv nog steeds ‘is’ en heef M nu ook al niemand die haar helpt?

Weet je of A nog iets voor M kan regelen of dat A daar mee bezig is? Ik kan me voorstellen dat A het beste voor M wil tijdens zijn afwezigheid en wellicht heeft A ook de meeste invloed op M.
Life is happening now.
pi_218624118
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:56 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ahzo.

In de op schrijf je dat A (nog steeds?) de mantelzorger van M is. Of bedoelde je ‘was’ ipv nog steeds ‘is’ en heef M nu ook al niemand die haar helpt?

Weet je of A nog iets voor M kan regelen of dat A daar mee bezig is? Ik kan me voorstellen dat A het beste voor M wil tijdens zijn afwezigheid en wellicht heeft A ook de meeste invloed op M.
Met je laatste alinea heb je helemaal gelijk. Denk ik. Hoop ik.

Nu is A de enige die hun huishouden draaiende houdt, ja. Tot de straf wordt opgelegd.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:21:15 #30
436847 embedguy
pi_218624339
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 19:08 schreef User16909 het volgende:

[..]
Met je laatste alinea heb je helemaal gelijk. Denk ik. Hoop ik.

Nu is A de enige die hun huishouden draaiende houdt, ja. Tot de straf wordt opgelegd.
Owke.

Misschien goed om A te vragen hoe hij hier over denkt (en hem er subtiel op te wijzen dat hij er snel iets mee moet gaan doen)? Of is dit al gedaan?
Life is happening now.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:25:48 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218624363
Je mag aannemen dat A. wel weet hoe het met de social care geregeld is. Daar zijn uiteraard wel instanties voor. Spoor hem aan om e.e.a. in gang te zetten voor M., zodat ze daar in beeld is. Ze zal toch dagelijks hulp aan huis moeten krijgen, als A. er niet meer is voor de mantelzorg.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218624658
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:02 schreef User16909 het volgende:
Even onder mijn kloon, want dit is echt té privacygevoelig.

Aangetrouwd nabij familielid (vanaf hier: A) heeft iets enorm ergs gedaan en heeft dat afgelopen week voor de rechter bekend.
A is 60+ en gaat waarschijnlijk de bak in, levenslang (want dit is wel een 20+jaar misdrijf en persoon gaat niet tot 85+ leven).

Nu is deze persoon getrouwd met iemand (vanaf hier M) die zwaar hulpbehoevend is. M is bijna blind, kan amper lopen en kan niet voor zichzelf zorgen. A is volledig mantelzorger.

Nu heeft het nichtje van M (het nichtje dat twee jaar geleden aangifte heeft gedaan tegen A, maar dit best stil hield) op Facebook de volledige naam, huisadres, krantenartikelen en het verslag van de rechtbank gepost. En A heeft dus bekend.

Uiteraard moet ik me hier gewoonweg niet in mengen, dat snap ik. Maar wat moet ik in GODSNAAM als A uiteindelijk vast komt te zitten? Ik kan moeilijk tegen mijn partner zeggen "ga maar een paar maanden bij je <familielid> wonen om mantelzorg te verlenen", toch? Dat trekt mijn partner totaal niet, ik kan partner geen maanden missen en een paar maanden zet nauwelijks zoden aan de dijk voor M (want over een paar maanden kan M nog steeds niet zelfstandig wonen).
M gezellig hier naartoe halen is ook geen optie. Ons huis is totaal niet invalide-proof, te klein..

Niet onbelangrijk: A/M wonen in een randgemeente van Glasgow. Wij wonen in Den Bosch. Da's niet bepaald om de hoek.

Contact opnemen met de NHS Schotland.
https://www.munrosofjedbu(...)ls%20NHS%20Schotland.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:37:22 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218625109
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 19:58 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Contact opnemen met de NHS Schotland.
https://www.munrosofjedbu(...)ls%20NHS%20Schotland.
Ik zou hier eens kijken.

https://www.glasgow.gov.uk/article/4658/Disability-Services
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:53:01 #34
338319 ZarB
Piña colada
pi_218625270
Ik zou eerst willen weten of M. het wist. Dat zou voor mij bepalend zijn om hier wel of geen energie in te steken.

Indien M. Het niet wist: instanties inschakelen zoals hier al gezegd is. Als M. dat niet wil houdt het een beetje op.

Het is overigens familie van je partner als ik t goed begrijp? Maakt zij zich hier net zo druk om als jij?

Dat A. En M. Niemand in de omgeving hebben die zorg wil/kan verlenen is ook wel een beetje bijzonder.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_218625370
quote:

Wat heeft dat er mee te maken?

quote:
De vraag stellen is hem beantwoorden, zoals je zelf al doet (bravo!): "Uiteraard moet ik me hier gewoonweg niet in mengen".

quote:

Geen ene FUCK. Als "A" iets uitvreet waardoor ie levenslang "Behind Bars" verdwijnt, is dat het punt.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218625397
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 20:53 schreef ZarB het volgende:
Dat A. En M. Niemand in de omgeving hebben die zorg wil/kan verlenen is ook wel een beetje bijzonder.
Bijzonder. Wat ik bijzonder vind, is dat "M" blijkbaar geen hulp in een externe instelling wil.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:14:03 #37
436847 embedguy
pi_218625429
quote:
Ik zou eerst willen weten of M. het wist. Dat zou voor mij bepalend zijn om hier wel of geen energie in te steken.
Begrijpelijk gevoel.

Op zich is er, naar mijn idee, wel begrip op te brengen voor M als ze A niet heeft laten vallen als ze op het moment dat ze er achterkwam al voor 200% afhankelijk was van A.

Mensen hebben heel wat minder ethische dingen dan dat gedaan als voor hun gevoel ‘overleven’ op het spel staat.
Life is happening now.
pi_218625480
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:13 schreef User16909 het volgende:

Hopelijk niet. Oh fuck. Daar heb ik niet eens over nagedacht. Als ze beiden schuldig worden bevonden is de t*fuszooi wel compleet, ja.
Vraag me af of:

1) Iemand als M in die conditie nog daadwerkelijk wordt vastgezet
2) Hoe indien ja op 1) iemand dan verzorgd wordt? 24/7 in het gevangenishospitaal?
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:29:13 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218625505
quote:

Indien M. Het niet wist: instanties inschakelen zoals hier al gezegd is. Als M. dat niet wil houdt het een beetje op.

Het is overigens familie van je partner als ik t goed begrijp? Maakt zij zich hier net zo druk om als jij?

M is volgens mij de moeder van de partner van TS.
pi_218625529
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zo had ik het niet begrepen
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:35:40 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218625543
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:34 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Zo had ik het niet begrepen
Zie de spoiler in post 27.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:37:51 #42
338319 ZarB
Piña colada
pi_218625557
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:14 schreef embedguy het volgende:

[..]
Begrijpelijk gevoel.

Op zich is er, naar mijn idee, wel begrip op te brengen voor M als ze A niet heeft laten vallen als ze op het moment dat ze er achterkwam al voor 200% afhankelijk was van A.

Mensen hebben heel wat minder ethische dingen dan dat gedaan als voor hun gevoel ‘overleven’ op het spel staat.
Als ze het wist en ze stak haar kop in het zand voor eigen gewin dan zou ze het kunnen bekijken. Er waren gewoon hulpverleners om op terug te vallen (die wilde alleen niet meer komen vanwege A.). Als ik er bijv achter zou komen dat mijn mantelzorgende man aan jonge kinderen zit dan zou ik wel een plan B. bedenken.
pi_218625607
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee. M is moeder van partner. A is haar (tweede) echtgenoot, sinds 35 jaar ofzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door User16909 op 29-08-2025 21:50:10 ]
pi_218625625
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:37 schreef ZarB het volgende:

[..]
Als ze het wist en ze stak haar kop in het zand voor eigen gewin dan zou ze het kunnen bekijken. Er waren gewoon hulpverleners om op terug te vallen (die wilde alleen niet meer komen vanwege A.). Als ik er bijv achter zou komen dat mijn mantelzorgende man aan jonge kinderen zit dan zou ik wel een plan B. bedenken.
Nouja.. Plan B-tijd, zeg maar. Het is écht iets waar een flinke straf op staat.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:49:27 #45
338319 ZarB
Piña colada
pi_218625651
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:46 schreef User16909 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja daar was ik al bang voor gezien de aangifte van het nichtje.

Maar was M. hier van op de hoogte? Want ik bedoel dat ik er geen begrip voor kan opbrengen (zoals een user hier stelt) omdat M. hem nodig had. Als ik M. Was dan zou ik zo'n vent eruit trappen en opzoek naar andere hulp gaan.

Als M. Dit wist, dan kan ze het nummer krijgen van de lokale wijkcoach en daarna tabee tot nooit meer ziens.
pi_218625677
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:49 schreef ZarB het volgende:

[..]

Maar was M. hier van op de hoogte? Want ik bedoel dat ik er geen begrip voor kan opbrengen (zoals een user hier stelt) omdat M. hem nodig had. Als ik M. Was dan zou ik zo'n vent eruit trappen en opzoek naar andere hulp gaan.

Als M. Dit wist, dan kan ze het nummer krijgen van de lokale wijkcoach en daarna tabee tot nooit meer ziens.
Dat is dus onduidelijk (voor ons, althans). Als ik de rechtbankverslagen lees heeft A op vakantie dingen uitgespookt, maar ook thuis. Ik wíl dit helemaal niet weten. :'(
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:54:03 #47
338319 ZarB
Piña colada
pi_218625693
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:52 schreef User16909 het volgende:

[..]
Dat is dus onduidelijk (voor ons, althans). Als ik de rechtbankverslagen lees heeft A op vakantie dingen uitgespookt, maar ook thuis. Ik wíl dit helemaal niet weten. :'(
Hoe is M. uberhaupt onder de situatie?
pi_218625720
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:49 schreef ZarB het volgende:

[..]

Dat nichtje is ook wel een beetje een heks, die meer dan eens gemene dingen over anderen heeft gezegd die later onwaar bleken te zijn.

Maar of M dus bewust dingen heeft gezien/verzwegen? Dunno. Ze heeft ons uiteraard wel ingelicht over de 'valse' aangifte van twee jaar terug, destijds.

Wat een t*fuszooi. En ik dacht dat míjn familie raar was. :N
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:58:03 #49
338319 ZarB
Piña colada
pi_218625736
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:56 schreef User16909 het volgende:

[..]
Dat nichtje is ook wel een beetje een heks, die meer dan eens gemene dingen over anderen heeft gezegd die later onwaar bleken te zijn.

Maar of M dus bewust dingen heeft gezien/verzwegen? Dunno. Ze heeft ons uiteraard wel ingelicht over de 'valse' aangifte van twee jaar terug, destijds.

Wat een t*fuszooi. En ik dacht dat míjn familie raar was. :N
Maar zullen dus wel meer bewezen slachtoffers zijn, anders krijg je niet zo'n lange straf.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:02:04 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218625773
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:43 schreef User16909 het volgende:

[..]
Nee. M is moeder van partner. A is haar (tweede) echtgenoot, sinds 35 jaar ofzo.
Ja, dat zeg ik toch, dat zij de moeder van je partner is?
pi_218625790
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:54 schreef ZarB het volgende:

[..]
Hoe is M. uberhaupt onder de situatie?
Geen idee. Ik ben pas laat in de middag die doxxing-post (naam, adres, <specifiek misdrijf>, rechtbankverslagen uit de krant) van dat nichtje tegengekomen op FB. M is (praktisch blind en) niet zo actief op FB, partner heeft haar nog niet te pakken gekregen.
Geen idee hoe zo'n gesprek moet lopen, ook. Ik wil partner graag helpen met oplossingen.. of tips over wat je in zo'n telefoongesprek zegt. Geen idee.
"Sorry dat het allemaal kut is, ik kan niet langskomen want mijn paspoort is verlopen* en trouwens wist jij hier iets vanaf?" - hmm, niet bepaald tactisch.

Bovendien is de kans dat als je de landline van M's huis belt, A de telefoon aanneemt. What the F zeg je tegen hem, nu?
"Sorry, don't wanna talk to you, pass the phone along?"
pi_218625799
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, dat zeg ik toch, dat zij de moeder van je partner is?
Sorry. Ja. O+
pi_218625803
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:58 schreef ZarB het volgende:

[..]
Maar zullen dus wel meer bewezen slachtoffers zijn, anders krijg je niet zo'n lange straf.
Meerdere incidenten, ja.

As I said.. I don't even want to think about this.
pi_218625814
Weet je, ik trigger hier mogelijk veel teveel mensen mee. Excuses.

Gooi maar dicht, want zelfs mijn eigen PTSS begint hier moeite mee te hebben.

Nogmaals excuses aan iedereen.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:43:59 #55
338319 ZarB
Piña colada
pi_218626041
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:03 schreef User16909 het volgende:

[..]
Geen idee. Ik ben pas laat in de middag die doxxing-post (naam, adres, <specifiek misdrijf>, rechtbankverslagen uit de krant) van dat nichtje tegengekomen op FB. M is (praktisch blind en) niet zo actief op FB, partner heeft haar nog niet te pakken gekregen.
Geen idee hoe zo'n gesprek moet lopen, ook. Ik wil partner graag helpen met oplossingen.. of tips over wat je in zo'n telefoongesprek zegt. Geen idee.
"Sorry dat het allemaal kut is, ik kan niet langskomen want mijn paspoort is verlopen* en trouwens wist jij hier iets vanaf?" - hmm, niet bepaald tactisch.

Bovendien is de kans dat als je de landline van M's huis belt, A de telefoon aanneemt. What the F zeg je tegen hem, nu?
"Sorry, don't wanna talk to you, pass the phone along?"
Ik bedoel: M weet toch wel dat hij de bak in gaat en zij dus geen mantelzorger meer heeft? Mijn vraag is hoe ze daar onder is. Maar dat weet je niet? Ben je dan niet wat voorbarig met al je frustraties rondom het vervangen van de mantelzorg?

Misschien heeft ze al iets bedacht. Of heeft A zelf een alternatief. Of mensen die nu via via betrokken zijn geraakt.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:01:28 #56
436847 embedguy
pi_218626895
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:07 schreef User16909 het volgende:

Gooi maar dicht, want zelfs mijn eigen PTSS begint hier moeite mee te hebben.

Nogmaals excuses aan iedereen.
Excuses zijn niet nodig hoor. Dit soort topics zijn juist waarom we op Fok! zitten.
Life is happening now.
pi_218626905
Ik woon zelf in de buurt van Glasgow, spoed zorg kan hier best snel geregeld worden. Ook de carehomes hier hebben best vaak plek. Vader van een goede vriendin kon binnen een paar dagen terecht. Heel veel sterkte met de situatie!
pi_218626914
quote:

[..]

Als A in de bak zit, willen die hulpverleners dan niet wel weer in het huis komen om M te helpen, of heeft M ook wat op haar kerfstok?

En waarom zou precies jouw partner daar naartoe moeten, kan een ander familielid dit niet?
pi_218627509
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 01:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als A in de bak zit, willen die hulpverleners dan niet wel weer in het huis komen om M te helpen, of heeft M ook wat op haar kerfstok?

En waarom zou precies jouw partner daar naartoe moeten, kan een ander familielid dit niet?
Het hele zaakje stinkt.
pi_218627797
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:43 schreef ZarB het volgende:

[..]
Ik bedoel: M weet toch wel dat hij de bak in gaat en zij dus geen mantelzorger meer heeft? Mijn vraag is hoe ze daar onder is. Maar dat weet je niet? Ben je dan niet wat voorbarig met al je frustraties rondom het vervangen van de mantelzorg?

Misschien heeft ze al iets bedacht. Of heeft A zelf een alternatief. Of mensen die nu via via betrokken zijn geraakt.
Er gaat vandaag weer een poging 'M proberen te spreken' ondernomen worden. Partner heeft ook besloten dat er een brief met excuses richting nichtje gaat. Want, heks of niet, ze had gelijk en wij waren er niet voor haar.
Of ze die brief ook gaat lézen is dan volledig haar eigen keuze.

Wat een t*fuszooi.

Partner heeft (na een nachtje gamen/reflectie) besloten dat A 100% 'the bad guy' is in deze. Of 'ie lief is tegen M is bijzaak.
M moet daar weg, want er worden serieuze dreigementen gepost op FB.

Stap 1: M spreken. Uitvinden wat haar plan is.
Stap 2: ?
Stap 3: ?

Zoiets?
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:21:36 #61
338319 ZarB
Piña colada
pi_218627820
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 09:17 schreef User16909 het volgende:

[..]
Er gaat vandaag weer een poging 'M proberen te spreken' ondernomen worden. Partner heeft ook besloten dat er een brief met excuses richting nichtje gaat. Want, heks of niet, ze had gelijk en wij waren er niet voor haar.
Of ze die brief ook gaat lézen is dan volledig haar eigen keuze.

Wat een t*fuszooi.

Partner heeft (na een nachtje gamen/reflectie) besloten dat A 100% 'the bad guy' is in deze. Of 'ie lief is tegen M is bijzaak.
M moet daar weg, want er worden serieuze dreigementen gepost op FB.

Stap 1: M spreken. Uitvinden wat haar plan is.
Stap 2: ?
Stap 3: ?

Zoiets?
Stap 1 inderdaad want daar lijkt me alles van afhankelijk. En kom zelf even tot bedaren want ik begrijp wel dat het heftig is wat A. gedaan heeft maar je emoties rondom "wat nu met M." spatten van het scherm af en ik vind het een beetje buitenproprtioneel overkomen (je woont niet in de buurt, het is niet jouw moeder, je weet helemaal nog niet wat A en M zelf voor plannen hebben gemaakt, je weet niet hoe M. er zelf in staat etc)
  Moderator zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:49:49 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_218628051
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 09:21 schreef ZarB het volgende:

[..]
Stap 1 inderdaad want daar lijkt me alles van afhankelijk. En kom zelf even tot bedaren want ik begrijp wel dat het heftig is wat A. gedaan heeft maar je emoties rondom "wat nu met M." spatten van het scherm af en ik vind het een beetje buitenproprtioneel overkomen (je woont niet in de buurt, het is niet jouw moeder, je weet helemaal nog niet wat A en M zelf voor plannen hebben gemaakt, je weet niet hoe M. er zelf in staat etc)
Zo lees ik het ook inderdaad.
pi_218628734
M is niet bereikbaar. Dan kunnen wij verder ook niets, even. :{
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:14:24 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218629137
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 10:39 schreef User16909 het volgende:
M is niet bereikbaar. Dan kunnen wij verder ook niets, even. :{
Als je echt wat wil doen, kun je de plaatselijke politie op de hoogte brengen van de doxing en de bedreigingen.
pi_218629207
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als je echt wat wil doen, kun je de plaatselijke politie op de hoogte brengen van de doxing en de bedreigingen.
Politie wordt in deze posts getagd. Denk dat we eerst moeten achterhalen wat er gaande is, voordat we politie überhaupt moeten/kunnen bellen? Beetje raar om hen te bellen met "hoi, ik woon in buitenland en ik weet niet óf er iets gebeurt.." - die FB-groep met namen en adressen van <specifieke misdadigers> is niet bepaald geheim.

Het is vooral dat we ons zorgen maken om M, maar als die onbereikbaar is kunnen we ook niets.
pi_218629306
Gekke hersenkronkel:
Als M op één of andere manier wist wat er echt gebeurde (hoe de F kom je daar objectief achter?), is het gewoonweg einde verhaal. Dan wordt het telefoonnummer geblokt en zoeken ze het maar uit.

Als M niets heeft meegekregen van de strafbare feiten (God, hier wil ik ook niet aan denken.. hoe f-ing ignorant ben je als je in een huis van 45 m² zoiets niet merkt? Yikes..), is 'het juiste' om haar kant te kiezen, toch? Dan moet er gezorgd worden dat zij zsm zo veilig mogelijk is. Door ons, door hulpverlening, door wie dan ook..

Als M ervoor kiest om (reden maakt niet uit, denk ik) aan A's zijde te blijven, denk ik dat we terug moeten naar eerste alinea.

Ik heb geen idee.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:39:09 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218629309
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:24 schreef User16909 het volgende:

[..]
Politie wordt in deze posts getagd. Denk dat we eerst moeten achterhalen wat er gaande is, voordat we politie überhaupt moeten/kunnen bellen? Beetje raar om hen te bellen met "hoi, ik woon in buitenland en ik weet niet óf er iets gebeurt.." - die FB-groep met namen en adressen van <specifieke misdadigers> is niet bepaald geheim.

Het is vooral dat we ons zorgen maken om M, maar als die onbereikbaar is kunnen we ook niets.
Maar je maakt je óók zorgen om de bedreigingen, toch?

Ik vind dat niet raar hoor, om te bellen uit het buitenland. Het is toch je partners moeder?!
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:42:36 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218629336
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:39 schreef User16909 het volgende:
Gekke hersenkronkel:
Als M op één of andere manier wist wat er echt gebeurde (hoe de F kom je daar objectief achter?), is het gewoonweg einde verhaal. Dan wordt het telefoonnummer geblokt en zoeken ze het maar uit.

Als M niets heeft meegekregen van de strafbare feiten (God, hier wil ik ook niet aan denken.. hoe f-ing ignorant ben je als je in een huis van 45 m² zoiets niet merkt? Yikes..), is 'het juiste' om haar kant te kiezen, toch? Dan moet er gezorgd worden dat zij zsm zo veilig mogelijk is. Door ons, door hulpverlening, door wie dan ook..

Als M ervoor kiest om (reden maakt niet uit, denk ik) aan A's zijde te blijven, denk ik dat we terug moeten naar eerste alinea.

Ik heb geen idee.
Houd er rekening mee dat M erg afhankelijk is van A. Ik wil niks goedpraten, maar bedenk je dat ze misschien al jaren door A. wordt gemanipuleerd.

Buiten dat, heb ik het idee dat je nu naar redenen zoekt om je handen ervan af te trekken. En dat kan, hè. Dat jullie de keuze maken om hier geen rol in te spelen.
pi_218629362
Even stukje extra complicatie:

M's eerste man (lees: bio dad van partner) is een man met losse handjes. M heeft in partner's jeugd verschillende shelters en andere instanties gezien. Heeft een dik trauma, qua vertrouwen en mannen in het algemeen.

Nichtje in dit verhaal heeft prima band met deze ex. Zij zou het liefst zien dat M en ex (na 30+ jaar :')) terug bij elkaar zouden komen.

GTST is echt mild, compared to this sh*t
pi_218629419
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Houd er rekening mee dat M erg afhankelijk is van A. Ik wil niks goedpraten, maar bedenk je dat ze misschien al jaren door A. wordt gemanipuleerd.

Buiten dat, heb ik het idee dat je nu naar redenen zoekt om je handen ervan af te trekken. En dat kan, hè. Dat jullie de keuze maken om hier geen rol in te spelen.
Goed punt.
Ik wil mijn handen er juist niet vanaf trekken. Ik weet alleen niet wat mijn insteek is.

1. Ik support A, wat er ook gebeurt (NOPE)
2. Ik support nichtje, wat er ook gebeurt (ligt aan feitelijke situatie).
3. Ik support M, wat er ook gebeurt (ligt aan feitelijke situatie).

Stap 1 blijft 'achterhalen wat er gaande is en wat M's plan is'. Zolang we haar niet kunnen bereiken, komen we geen steek verder.
pi_218629648
Trial date is 13 september. Dus eigenlijk weten we niks zeker, tot over twee weken. Toch?

Als 'ie de bak indraait is dat (sorry) de beste uitkomst voor iedereen. Rust voor omgeving, mogelijk rust voor M. Dan moet er zorg worden ingezet als vervanging voor de mantelzorg.

Als 'ie vrijuit gaat is dat de slechtste uitkomst. Dan heeft M een mantelzorger, maar geen rust.

Als M medeplichtig wordt bevonden, is dat de allerslechtste uitkomst. Dan wordt zorg voor M vinden praktisch onmogelijk.

SPOILER
pi_218629839
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 12:12 schreef User16909 het volgende:
Trial date is 13 september. Dus eigenlijk weten we niks zeker, tot over twee weken. Toch?

Als 'ie de bak indraait is dat (sorry) de beste uitkomst voor iedereen. Rust voor omgeving, mogelijk rust voor M. Dan moet er zorg worden ingezet als vervanging voor de mantelzorg.

Als 'ie vrijuit gaat is dat de slechtste uitkomst. Dan heeft M een mantelzorger, maar geen rust.

Als M medeplichtig wordt bevonden, is dat de allerslechtste uitkomst. Dan wordt zorg voor M vinden praktisch onmogelijk.

SPOILER
Je zou ook de plaatselijke politie bij jou in de buurt (Den Bosch dus) kunnen inlichten over je probleem en vragen of zij de politie in Glasgow willen bellen om info over je schoonmoeder te krijgen. Dan zal de Schotse politie daar even langsgaan om te kijken hoe en wat. Gewoon even wat telefoontjes tussen Europese agenten, lijkt mij geen probleem.

Of je zou rechtstreeks naar je schoonouders kunnen bellen en mocht je A. dan aan de lijn krijgen, vraag hem gewoon of hij iets geregeld heeft voor M.
pi_218629955
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 22:07 schreef User16909 het volgende:
Ik vind dat je het juist heel netjes verwoord hebt, heel discreet en toch voldoende duidelijk voor mij in ieder geval om te kunnen snappen waarover het gaat.

Als je zelf PTSS hebt, begrijp je waarschijnlijk dat triggers onvermijdelijk zijn. Mensen zouden mogelijk getriggerd kunnen worden door dit topic, maar voor hetzelfde geldt door iets wat in de krant lezen of op internet of ze zien op straat iemand die lijkt de dader door wie ze zijn getraumatiseerd - maar niet die dader is. Het is in ieder geval duidelijk genoeg dat je geen bewuste intentie hebt om wie dan ook te kwetsen. Dus ik hoop dat jij je daarover geen zorgen gaat maken. O+ (Ik snap het overigens wel. Ik herken het dat je van andere mensen steun of advies wilt en dat je je dan open kan stellen. En opeens word je enorm overspoeld door angst en misschien ook schaamte dat je zou willen verdwijnen.)

In april dit jaar verloor ik mijn moeder. Ik word nog steeds bijgestaan door mijn nicht en oom en tante die zich blijkbaar verantwoordelijk voelen voor mijn welzijn. Net zoals jij je verantwoordelijk voelt voor M. Als ik dingen zelf niet kan en daarvoor hulp nodig heb, benader ik liever zorginstanties dan dat ik familie of vrienden ermee opzadel. Echter in Nederland is met name de psychische zorg een drama - ik had het zonder mijn familie echt niet gered.

Ik prijs het juist dat jij je bekommert over het welzijn van M. Ik zou ook kunnen zeggen "Dat is niet jouw verantwoordelijkheid maar die van zorginstanties". Mensen kunnen er pas voldoende over oordelen als ze de situatie voldoende kennen ... meestal is dat niet het geval en maken ze het in de praktijk met hun goedbedoelde adviezen juist erger.

Kan het je helpen om een soort mindmap te maken om alle voors en tegens in kaart te brengen wanneer jullie M. in huis zouden nemen?

Is het mogelijk dat indien ze bij jullie intrekt, jullie subsidie krijgen voor de nodige aanpassingen in de woning? Of dat ze wel bij jullie inwoont en zorgverleners komen dan bij jullie langs om bepaalde taken op zich te nemen?

Voor M. is deze situatie denk ik ook heel moeilijk. Ik kan mij er dan wel iets bij voorstellen dat ze zich te onveilig voelt in een verzorgingstehuis en liever zou willen inwonen bij jullie, omdat dat dan veilig en vertrouwd voelt.

Daarmee zeg ik niet persé dat jullie haar daarom in huis moeten opnemen. Wellicht kan het wel helpen om met haar zelf te bespreken waar zij behoefte aan heeft. Voor mijn eigen moeder was het ook te confronterend elke keer als ik begon over aanpassingen mbt het ouder en zorgbehoevender worden. Mijn bedoeling was daarbij juist bedoeld dat ze met wat kleine aanpassingen zolang mogelijk zelfstandig haar eigen leven kon leiden. Als ik nu achteraf bedenk wat ik beter had kunnen doen, had ik meer kunnen vragen wat ze zelf wilde. (Al kon ik ook daarover moeilijk met haar in gesprek gaan.)
pi_218630094
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 18:13 schreef User16909 het volgende:

[..]
Hoe kan M medeplichtig zijn? Ben ik wel benieuwd waar dit over gaat...
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:03:42 #75
436847 embedguy
pi_218630118
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:39 schreef User16909 het volgende:
Gekke hersenkronkel:

Ik heb geen idee.
Mensen zijn heel goed in informatie verdringen die hun niet goed uitkomt.

Het is niet heel gek als M informatie heeft genegeerd of gebagatelliseerd als ze zich wanhopig voelde in de situatie.

Maar netzoals een andere user hier wil ik haar (mogelijke) daden niet goedpraten verder :)
Life is happening now.
pi_218630172
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:00 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Hoe kan M medeplichtig zijn? Ben ik wel benieuwd waar dit over gaat...
Hoe?
SPOILER
Net even met een Schotse vriendin gesproken. Zij wil ook wel weten wat ze kan doen om (M) te helpen. Afgesproken dat als we vandaag M nog niet gesproken hebben, die vriendin een agent in burger die kant op stuurt voor welfare check.

[ Bericht 7% gewijzigd door User16909 op 30-08-2025 13:16:10 ]
pi_218630197
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 12:42 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

In huis halen is geen optie. Ons huis is 50 m² en niet aan te passen. M zou bij ons niet eens van bank naar wc kunnen, laat staan dat ze een slaapplek zou hebben. Bovendien woont zij in (een randgemeente van) Glasgow, wij in Den Bosch.
pi_218630306
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:46 schreef User16909 het volgende:
Even stukje extra complicatie:

M's eerste man (lees: bio dad van partner) is een man met losse handjes. M heeft in partner's jeugd verschillende shelters en andere instanties gezien. Heeft een dik trauma, qua vertrouwen en mannen in het algemeen.

Nichtje in dit verhaal heeft prima band met deze ex. Zij zou het liefst zien dat M en ex (na 30+ jaar :')) terug bij elkaar zouden komen.

GTST is echt mild, compared to this sh*t
Klinkt als een gecompliceerde familie. Daar heb ik dan wel weer ervaring mee, met de familie van mijn vrouw. Erg gelovig, wonen in noord Idaho. Vechtscheiding, bedelen om eten en vervolgens een chef met kerst inhuren, bedelen bij de kerk om schimmel thuis aan te pakken en dat niet te doen, 8 kinderen, 3 slaapkamer waarvan de vader er 1 opeist als werkkamer, crystal meth, schietpartijen, een zus die haar moeder constant geld aftroggeld, een gezin met 4 kinderen waarvan 3 autistisch (2 ernstig, praten nauwelijks), geen abortus willen bij een foetus met syndroom van Edwards ('gelukkig' dood geboren, het zou ze bankroet hebben gemaakt), water afgesloten omdat ze de rekening niet betaald hadden, weer ervoor wel een corvette gekocht, want die wilde ze altijd zo graag hebben, tegen Obama-care zijn, maar voor universal healthcare, op Trump stemmen, etc, er is altijd wat. Ik zou er een topicreeks over kunnen openen :D
pi_218630398
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:08 schreef User16909 het volgende:

[..]
Hoe?
SPOILER
Net even met een Schotse vriendin gesproken. Zij wil ook wel weten wat ze kan doen om (M) te helpen. Afgesproken dat als we vandaag M nog niet gesproken hebben, die vriendin een agent in burger die kant op stuurt voor welfare check.
Kindermisbruik?
pi_218630436
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:43 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Kindermisbruik?
Zie dm
pi_218630443
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Klinkt als een gecompliceerde familie. Daar heb ik dan wel weer ervaring mee, met de familie van mijn vrouw. Erg gelovig, wonen in noord Idaho. Vechtscheiding, bedelen om eten en vervolgens een chef met kerst inhuren, bedelen bij de kerk om schimmel thuis aan te pakken en dat niet te doen, 8 kinderen, 3 slaapkamer waarvan de vader er 1 opeist als werkkamer, crystal meth, schietpartijen, een zus die haar moeder constant geld aftroggeld, een gezin met 4 kinderen waarvan 3 autistisch (2 ernstig, praten nauwelijks), geen abortus willen bij een foetus met syndroom van Edwards ('gelukkig' dood geboren, het zou ze bankroet hebben gemaakt), water afgesloten omdat ze de rekening niet betaald hadden, weer ervoor wel een corvette gekocht, want die wilde ze altijd zo graag hebben, tegen Obama-care zijn, maar voor universal healthcare, op Trump stemmen, etc, er is altijd wat. Ik zou er een topicreeks over kunnen openen :D
Ik snap niet hoe dat soort mensen kan bestáán IRL.
pi_218630516
Niet 'poor me'-post:
Ik vertrouw sinds gisteren helemaal niemand meer. Wil niet meer met mensen praten (partner is gelukkig een dutje doen), nooit meer vrienden worden met iemand. Mijn wereldbeeld is compleet vernaaid en ik vind het allemaal even niet grappig meer.

--
Okee, dit is dus niet de tijd om dit te voelen. Ik ga nu moeite steken in:
1. Rustig worden
2. Plannetje maken (klaar: (partner gaat) proberen M te bellen, als ze niet opneemt welfare check. Als ze wel opneemt uitvinden wat situatie/plan is. Haar vragen of ze welfare check wil (?). Uitvinden wat ze de komende twee weken (tot uitspraak) wil doen en wat daarna. - Even opschrijven, zo-)
3. Weer rustig worden.
4. Eventueel welfare check regelen.
5. En dan weet ik het niet!
pi_218630603
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:51 schreef User16909 het volgende:

[..]
Ik snap niet hoe dat soort mensen kan bestáán IRL.
Mijn schoonmoeder had een stuk land gekocht, om daar een huis voor haarzelf te bouwen, en geld gegeven aan mijn schoonzus om daar ook een huis te bouwen voor haar gezin. Allemaal op initiatief van die schoonzus. Mijn schoonmoeder had haar huis af, de schoonzus had een gat in de grond laten graven, kozijnen besteld (en die vervolgens 1,5 jaar buiten laten staan), en een auto gekocht van het geld. En toen vond ze dat er te weinig geld was om een huis te bouwen van de grootte wat zij wilde. Uiteraard kunnen ze geen hypotheek krijgen, want ze werkt niet, en haar man is vorig jaa ook nog eens ontslagen. Was leraar latijn, is ontslagen vanwege zijn alcoholisme.
pi_218630627
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 14:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Mijn schoonmoeder had een stuk land gekocht, om daar een huis voor haarzelf te bouwen, en geld gegeven aan mijn schoonzus om daar ook een huis te bouwen voor haar gezin. Allemaal op initiatief van die schoonzus. Mijn schoonmoeder had haar huis af, de schoonzus had een gat in de grond laten graven, kozijnen besteld (en die vervolgens 1,5 jaar buiten laten staan), en een auto gekocht van het geld. En toen vond ze dat er te weinig geld was om een huis te bouwen van de grootte wat zij wilde. Uiteraard kunnen ze geen hypotheek krijgen, want ze werkt niet, en haar man is vorig jaa ook nog eens ontslagen. Was leraar latijn, is ontslagen vanwege zijn alcoholisme.
Holy f.
pi_218631647
TO, wat je ook kan of wil gaan doen in deze situatie voor M, heel veel sterkte voor je partner en jou! Zeker omdat jullie ook in een ander land zitten, dan waar het probleem zich afspeelt en je niet even in de auto kan stappen om eea ook zelf te checken bij M.
pi_218631757
Schotse vriendin heeft aangeboden even bij M op de koffie te gaan, als het nodig is. Vriendin in kwestie is ook niet de meest stabiele. Maar nu hebben we wel een paar mooie zinnen voor gesprek met M.

"Er zijn meerdere mensen die zich zorgen maken om je."
"Ik heb meerdere mensen in mijn inbox die een welfare check als suggestie voorstellen. Sta je daarvoor open?"
"<Vriendin> zegt dat ze op de koffie kan komen, als je wil."

Zoiets?
Eigenlijk vind ik dat de boodschap moet zijn "jij of hij moet daar weg. Er staat een hotelkamer klaar..", maar een hotelkamer regelen zonder dat we haar eerst spreken is dom én ik weet niet of dat de juiste aanpak is. Want in dat hotel (of alleen thuis) is er natuurlijk ook weer geen hulp.
pi_218631983
Als vriendin op korte termijn kan gaan checken bij M onder het mom van: “Bakkie koffie”, dan zou ik dat even afwachten. IRL kan iemand toch beter zien hoe M er aan toe is. Want als je M aan de telefoon zou krijgen, dan kan het toch zijn dat M doet of het allemaal wel meevalt.
pi_218632092
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:25 schreef Scriptascripta het volgende:
Als vriendin op korte termijn kan gaan checken bij M onder het mom van: “Bakkie koffie”, dan zou ik dat even afwachten. IRL kan iemand toch beter zien hoe M er aan toe is. Want als je M aan de telefoon zou krijgen, dan kan het toch zijn dat M doet of het allemaal wel meevalt.
Ik denk dat we in eerste plaats moeten weten of M thuis is en veilig. Die koffie is dan later handig als er 'toevallig' nog een tas ingepakt moet, ofzo.
pi_218632102
Ok, als ik het goed begrijp is de moeder van jouw partner getrouwd met iemand die meermaals kindermisbruik heeft gepleegd, of erger, en afhankelijk van die persoon.

Dit is noch jouw probleem, noch het probleem van jouw partner. Het enige wat je kan doen is zorgen dat de juiste mensen weten dat dit probleem gaat spelen en het ook met haar bespreken.

Doorgaans gaan deuren sneller open als er geen alternatief is. Dus bemoei je er vooral niet teveel mee, want voor je het weet gaan mensen dan denken: hé, ze heeft al iemand die zichzelf probleemeigenaar heeft gemaakt.
pi_218632106
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:38 schreef User16909 het volgende:

[..]
Ik denk dat we in eerste plaats moeten weten of M thuis is en veilig. Die koffie is dan later handig als er 'toevallig' nog een tas ingepakt moet, ofzo.
Zo bedoelde ik hem ook, dat vriendin daar komt “aanwaaien voor een bakkie”, maar eigenlijk om te checken hoe de situatie is.
pi_218632112
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:40 schreef VEM2012 het volgende:
Ok, als ik het goed begrijp is de moeder van jouw partner getrouwd met iemand die meermaals kindermisbruik heeft gepleegd, of erger, en afhankelijk van die persoon.

Dit is noch jouw probleem, noch het probleem van jouw partner. Het enige wat je kan doen is zorgen dat de juiste mensen weten dat dit probleem gaat spelen en het ook met haar bespreken.

Doorgaans gaan deuren sneller open als er geen alternatief is. Dus bemoei je er vooral niet teveel mee, want voor je het weet gaan mensen dan denken: hé, ze heeft al iemand die zichzelf probleemeigenaar heeft gemaakt.
Ik kan een (recent blinde) oudere vrouw toch niet alleen laten zitten als hij over twee weken veroordeeld wordt?
pi_218632164
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:42 schreef User16909 het volgende:

[..]
Ik kan een (recent blinde) oudere vrouw toch niet alleen laten zitten als hij over twee weken veroordeeld wordt?
Volgens mij heb je al lang en breed aangegeven dat jij helemaal niet de mogelijkheid hebt om haar op te vangen. En zelfs al heb je dat: het is nogal een opgave, want je bent dan al je privacy kwijt, zelfs als je groter woont.

Je kan moeilijk je hele leven op zijn kop zetten.

Dus nogmaals: je kan best wat proberen te regelen. Maar verder houdt het wel een beetje op.

Relevante vraag: wat wil jouw partner?
pi_218632330
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Volgens mij heb je al lang en breed aangegeven dat jij helemaal niet de mogelijkheid hebt om haar op te vangen. En zelfs al heb je dat: het is nogal een opgave, want je bent dan al je privacy kwijt, zelfs als je groter woont.

Je kan moeilijk je hele leven op zijn kop zetten.

Dus nogmaals: je kan best wat proberen te regelen. Maar verder houdt het wel een beetje op.

Relevante vraag: wat wil jouw partner?
Partner wil op dit moment naar de Noordpool verhuizen en nooit meer iemand spreken. Helaas moet er eerst nog een telefoontje naar Glasgow, vandaag liefst.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:27:35 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218632695
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 16:42 schreef User16909 het volgende:

[..]
Neem nou niet meer verantwoordelijkheid op je schouders dan redelijkerwijs mogelijk is.

Maak onderscheid tussen wat (uiteindelijk) nodig is en wat jullie kunnen doen.

En er zijn dus gewoon instanties en opties vergelijkbaar met hoe het hier in Nederland geregeld is. Zorg dat ze daar in beeld is.
pi_218633614
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 17:02 schreef User16909 het volgende:

[..]
Partner wil op dit moment naar de Noordpool verhuizen en nooit meer iemand spreken. Helaas moet er eerst nog een telefoontje naar Glasgow, vandaag liefst.
Niet meer op je nemen dan je aankan. Dat zou mijn advies zijn. En je bent niemand wat verschuldigd (op je partner na dan, maar die is kennelijk ook duidelijk).
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:05:19 #96
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_218633644
Wat een afschuwelijke situatie voor jou en je partner. Hopelijk gaat het lukken om snel duidelijkheid te krijgen over hoe het met M gaat en wat zij nu verder wil/kan doen om de nodige hulp te krijgen. Ik ga er echt ook wel van uit dat er in Schotland hulp te regelen is.
Ik wens jullie iig heel veel sterkte, kan me de zware stress die dit geeft heel goed voorstellen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_218635087
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 13:12 schreef User16909 het volgende:

[..]
In huis halen is geen optie. Ons huis is 50 m² en niet aan te passen. M zou bij ons niet eens van bank naar wc kunnen, laat staan dat ze een slaapplek zou hebben. Bovendien woont zij in (een randgemeente van) Glasgow, wij in Den Bosch.
Nou klaar dan.

Het idee dat mensen de problemen van anderen kunnen (laat staan: moeten) oplossen, is een groot maatschappelijk probleem.
pi_218635160
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 21:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Nou klaar dan.

Het idee dat mensen de problemen van anderen kunnen (laat staan: moeten) oplossen, is een groot maatschappelijk probleem.
Hulpverleners zijn geen mensen, volgens jou?
pi_218635778
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 21:31 schreef User16909 het volgende:

Hulpverleners zijn geen mensen, volgens jou?
Jawel, maar die lossen geen problemen van anderen op. Althans, sommige denken dat, maar dat is een waanidee.
pi_218635884
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Jawel, maar die lossen geen problemen van anderen op. Althans, sommige denken dat, maar dat is een waanidee.
Een brandweermens? Een arts? Wat is hun baan, volgens jou?
pi_218635915
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:28 schreef User16909 het volgende:

[..]
Andere mensen helpen hun eigen problemen op te lossen.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:32:18 #102
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218635926
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:31 schreef blomke het volgende:

[..]
Andere mensen helpen hun eigen problemen op te lossen.
Wat lul je nou, man.
pi_218635938
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat lul je nou, man.
Vriendelijk dank, vrouw.
pi_218635981
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:28 schreef User16909 het volgende:

[..]
Zij zijn gespecialiseerd in sommige zaken en nemen over wat je zelf niet kan.
Ik kan geen huisbranden blussen: dus ben blij met de brandweer.
Ik kan mezelf niet diagnosticeren bij ziektes: ben blij met de arts.

Maar als ik volhardend een brandende kaars bij de gordijnen blijf zetten dan ben ik toch echt zelf de oorzaak van het probleem dat ik de brandweer telkens moet laten komen.
En als de arts mij medicijnen of leefregels adviseert en ik houd me daar niet aan dus mijn ziekte verergert dan is dat waarschijnlijk de oorzaak dat ik me niet beter ga voelen.

De voorbeelden zijn gesimplificeerd maar om dát stuk probleem oplossing wat iemand zelf kan doen gaat het hier.

En in dat kader moet je je afvragen of jij degene bent die deze persoon moet gaan redden. Blijkbaar staat ze niet open voor hulp, woont ver weg. En gezien je pohi van je main account heb je handen wellicht al vol met je eigen sores (dit stukje wil ik best weghalen, maar je bent volgens mij makkelijker te linken dan je denkt).
Het is sympathiek dat je actie wil ondernemen. Maar soms moet je zaken laten escaleren en vertrouwen op de inzichten van de betrokkene of het (sociale) systeem in diens buurt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_218636059
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:38 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Zij zijn gespecialiseerd in sommige zaken en nemen over wat je zelf niet kan.
Ik kan geen huisbranden blussen: dus ben blij met de brandweer.
Ik kan mezelf niet diagnosticeren bij ziektes: ben blij met de arts.

Maar als ik volhardend een brandende kaars bij de gordijnen blijf zetten dan ben ik toch echt zelf de oorzaak van het probleem dat ik de brandweer telkens moet laten komen.
En als de arts mij medicijnen of leefregels adviseert en ik houd me daar niet aan dus mijn ziekte verergert dan is dat waarschijnlijk de oorzaak dat ik me niet beter ga voelen.

De voorbeelden zijn gesimplificeerd maar om dát stuk probleem oplossing wat iemand zelf kan doen gaat het hier.

En in dat kader moet je je afvragen of jij degene bent die deze persoon moet gaan redden. Blijkbaar staat ze niet open voor hulp, woont ver weg. En gezien je pohi van je main account heb je handen wellicht al vol met je eigen sores (dit stukje wil ik best weghalen, maar je bent volgens mij makkelijker te linken dan je denkt).
Het is sympathiek dat je actie wil ondernemen. Maar soms moet je zaken laten escaleren en vertrouwen op de inzichten van de betrokkene of het (sociale) systeem in diens buurt.
Dit over mijn pohi mag je best laten staan, hoor. Ik vind het niet erg dat ik te linken ben, het gaat me meer om dat ik mijn main niet wil 'bevuilen' met deze ellende. Ik heb mijn main al bijna 25 jaar, ik wil niet dat mijn directe omgeving mij ooit googlet en dan dit vreselijke verhaal treft (omdat ze -nog- niet ingelicht zijn, vooral).
pi_218636112
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:44 schreef User16909 het volgende:
Dit over mijn pohi mag je best laten staan, hoor. Ik vind het niet erg dat ik te linken ben, het gaat me meer om dat ik mijn main niet wil 'bevuilen' met deze ellende. Ik heb mijn main al bijna 25 jaar, ik wil niet dat mijn directe omgeving mij ooit googlet en dan dit vreselijke verhaal treft (omdat ze -nog- niet ingelicht zijn, vooral).
Weet je wat het hele eiereneten is: je wilt met de sores van een ander bezig zijn, om van je eigen problemen af te zijn geleid. Iets wat ik al zo vaak in de hulpverlening zie: hulpverleners die graag met de probleemgevallen in de maatschappij omgaan om hun eigen problemen te bagatelliseren.
pi_218636333
Ik snap niet dat jij je zo druk maakt.
En hopen dat je huisgenoot het loslaat.
Iedereen heeft het recht op zijn eigen problemen.
Vakman pur sang
pi_218636471
Ik heb dit topic inmiddels ook doorgelezen. Allereerst wens ik je veel sterkte met deze situatie.

Het verbaast me een beetje dat A. kennelijk niet in voorarrest zit maar zijn proces thuis mag afwachten, terwijl hij verdacht wordt van een behoorlijk zwaar delict waar een heel lange gevangenisstraf voor gegeven kan worden en hij inmiddels ook een bekentenis heeft afgelegd. Maar goed, kennelijk kan dat in het Schotse recht.

Wat betreft de vraag of M. mogelijk veroordeeld wordt wegens medeplichtigheid denk ik dat je je daar niet al te veel zorgen over hoeft te maken. Wordt ze eigenlijk aangeklaagd wegens medeplichtigheid, of weet je daar niets van?

Gezien haar invaliditeit lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat ze actief heeft meegedaan met het plegen van de delicten waar A. van verdacht wordt. Dan blijft wel de mogelijkheid dat ze ervan geweten heeft, want een aantal gevallen vonden dus plaats in hun huis. Als ze daarvan geweten heeft maar het verder voor zich heeft gehouden en hem niet heeft aangegeven, dan kun je daar natuurlijk iets van vinden en het moreel verwerpelijk vinden, maar het is niets iets waarvoor ze door de rechtbank veroordeeld kan worden. Als echtgenote heb je verschoningsrecht en ben je niet verplicht om je echtgenoot aan te geven.
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:46:22 #109
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218636656
Volgens mij heeft verschoningsrecht te maken met niet hoeven te getuigen tegen je echtgenoot. En het is de vraag of dat ook geldt in het Schotse strafrecht.
pi_218636958
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:46 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij heeft verschoningsrecht te maken met niet hoeven te getuigen tegen je echtgenoot. En het is de vraag of dat ook geldt in het Schotse strafrecht.
Het verschoningsrecht betekent inderdaad in de eerste plaats dat je niet hoeft te getuigen tegen je echtgenoot. Op zich bestaat dit al heel lang en komt het ook voor in verschillende rechtssystemen, zowel de rechtssystemen op basis van het Angelsaksische recht als de continentaal Europese rechtssystemen.

Ik heb eens opgezocht hoe het in Schotland geregeld is. Daar bestond het vroeger ook, maar in 2010 is het met de Criminal Justice and Licensing Act afgeschaft.
pi_218637829
Dan blijft de vraag: wat als M wist van de feiten? Wat een rechter daar ook van vindt, ik denk niet dat ík haar nog ooit wil aankijken.

Da's niet bepaald aardig, want (aangetrouwd) familie. 'Blood is thicker than water' is een uitspraak die nogal populair is, daar. Maar dit is dus dikke bullshit.

Als een familielid een klootzak blijkt te zijn, is 'ie in eerste plaats een klootzak. Niet in eerste plaats een familielid.

Vooralsnog geen feitelijke updates.
pi_218638061
Ik heb het idee dat je hoofd hier en daar met je op de loop gaat en zich niet bij de feiten houdt. Totaal niet onlogisch in dit geval maar wel onpraktisch.

Als er in de rechtbankdocumenten van A geen medeplichtige wordt aangeduid, is M geen medeplichtige.

Je weet niet onder welke omstandigheden de strafbare feiten thuis hebben plaatsgevonden. Misschien tijdens een doktersafspraak, tijdens M's slaap, was ze gedrogeerd, vertelde hij een plausibel excuus, was het in 10 seconden gedaan. Je weet het niet. Invullen is zinloos. Als er meer bekend wordt, kan je altijd je handen er nog vanaf trekken.

De rechtzaak begint over 2 weken? Of is dan al gelijk de uitspraak?

Ik zou alle emoties even aan de kant schuiven en A bellen. Heel simpel: "Ik wil het niet over je rechtszaak hebben. Binnenkort kan je niet meer voor mijn schoonmoeder zorgen, wat ga/kan je voor die tijd nog regelen?" Misschien makkelijker om dit via Whatsapp te doen.

En waarom moet er toestemming gegeven worden voor een welfare check? Wat is dat meer dan dat een agent even langskomt voor een praatje?

En voor de zekerheid ook proberen dat paspoort te fiksen. Alleen al om tzt naar een eventuele uitvaart te gaan.
Spoilers!
pi_218638139
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 09:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb het idee dat je hoofd hier en daar met je op de loop gaat en zich niet bij de feiten houdt. Totaal niet onlogisch in dit geval maar wel onpraktisch.

Als er in de rechtbankdocumenten van A geen medeplichtige wordt aangeduid, is M geen medeplichtige.

Je weet niet onder welke omstandigheden de strafbare feiten thuis hebben plaatsgevonden. Misschien tijdens een doktersafspraak, tijdens M's slaap, was ze gedrogeerd, vertelde hij een plausibel excuus, was het in 10 seconden gedaan. Je weet het niet. Invullen is zinloos. Als er meer bekend wordt, kan je altijd je handen er nog vanaf trekken.

De rechtzaak begint over 2 weken? Of is dan al gelijk de uitspraak?

Ik zou alle emoties even aan de kant schuiven en A bellen. Heel simpel: "Ik wil het niet over je rechtszaak hebben. Binnenkort kan je niet meer voor mijn schoonmoeder zorgen, wat ga/kan je voor die tijd nog regelen?" Misschien makkelijker om dit via Whatsapp te doen.

En waarom moet er toestemming gegeven worden voor een welfare check? Wat is dat meer dan dat een agent even langskomt voor een praatje?

En voor de zekerheid ook proberen dat paspoort te fiksen. Alleen al om tzt naar een eventuele uitvaart te gaan.
De uitspraak is over twee weken. Hij is nu 'on bail'.

Ik heb alleen zijn FB (die hij -begrijpelijk- niet meer checkt omdat er dagelijks "I am coming to kill you"-bedreigingen op binnen komen) en hun vaste telefoonnummer.

Toestemming voor welfare check is niet verplicht, maar ik weet niet hoe A reageert op politie (wil de situatie niet erger maken).

Paspoort is in aanmaak.
pi_218638239
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 09:42 schreef User16909 het volgende:

[..]
De uitspraak is over twee weken. Hij is nu 'on bail'.

Ik heb alleen zijn FB (die hij -begrijpelijk- niet meer checkt omdat er dagelijks "I am coming to kill you"-bedreigingen op binnen komen) en hun vaste telefoonnummer.

Toestemming voor welfare check is niet verplicht, maar ik weet niet hoe A reageert op politie (wil de situatie niet erger maken).

Paspoort is in aanmaak.
Check.

Het is wel onpraktisch dat er geen fatsoenlijke communicatie mogelijk is. Misschien kan je vriendin zorgen voor een mobiele telefoon?

Als de politie een welfare check gaat doen, gaan ze dan de uitkomst met jullie delen of weet je dan nog niets?

Die welfare check lijkt me sowieso nuttig. Ook een verdachte heeft gewoon het recht om onder normale omstandigheden zijn proces af te wachten. Ik zie niet hoe dat de boel erger kan maken eigenlijk in dit geval.

Ik hoop dat je vriendin zo snel mogelijk langs kan gaan en voor wat meer duidelijkheid kan zorgen. Wie weet loopt het met een sisser af. Misschien is er gewoon iets geregeld qua zorg, dat is nog steeds een mogelijkheid ;)
Spoilers!
pi_218638373
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 09:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Check.

Het is wel onpraktisch dat er geen fatsoenlijke communicatie mogelijk is. Misschien kan je vriendin zorgen voor een mobiele telefoon?

Als de politie een welfare check gaat doen, gaan ze dan de uitkomst met jullie delen of weet je dan nog niets?

Die welfare check lijkt me sowieso nuttig. Ook een verdachte heeft gewoon het recht om onder normale omstandigheden zijn proces af te wachten. Ik zie niet hoe dat de boel erger kan maken eigenlijk in dit geval.

Ik hoop dat je vriendin zo snel mogelijk langs kan gaan en voor wat meer duidelijkheid kan zorgen. Wie weet loopt het met een sisser af. Misschien is er gewoon iets geregeld qua zorg, dat is nog steeds een mogelijkheid ;)
Partner wil eerst zelf contact leggen.
Ik heb nog nooit in Schotland een welfare check meegemaakt (in NL wel, voor mijn eigen moeder. De hele buurt was meteen wakker omdat er politie in dw straat was).

Fuck knows.
pi_218638455
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 10:09 schreef User16909 het volgende:

[..]
Partner wil eerst zelf contact leggen.
Ik heb nog nooit in Schotland een welfare check meegemaakt (in NL wel, voor mijn eigen moeder. De hele buurt was meteen wakker omdat er politie in dw straat was).

Fuck knows.
Snap ook wel dat je partner dat eerst zelf wil doen. Lastig dat er zo veel tijdsdruk bij komt kijken :{
Spoilers!
pi_218638737
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 10:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Snap ook wel dat je partner dat eerst zelf wil doen. Lastig dat er zo veel tijdsdruk bij komt kijken :{
Ik snap dat dus niet en daarom is er nu ook lichte heibel tussen partner en mij. Maar dat helpt ook niemand.
Ik ga even terug naar de basis, denk ik. Zorgen dat hier thuis een veilige haven is. FaceBook even een dagje op pauze (want ik word knettergek van de berichtenstroom).

Partner wordt (weer) de leiding in deze. Als partner iets nodig heeft, sta ik klaar, maar verder ga ik gewoon zorgen dat ons huis/nest een safe space is.
pi_218638778
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 10:55 schreef User16909 het volgende:

[..]
Ik snap dat dus niet en daarom is er nu ook lichte heibel tussen partner en mij. Maar dat helpt ook niemand.
Ik ga even terug naar de basis, denk ik. Zorgen dat hier thuis een veilige haven is. FaceBook even een dagje op pauze (want ik word knettergek van de berichtenstroom).

Partner wordt (weer) de leiding in deze. Als partner iets nodig heeft, sta ik klaar, maar verder ga ik gewoon zorgen dat ons huis/nest een safe space is.
Niemand is gebaat bij heibel tussen jullie. Verstandig om even een stap terug te doen.

Snappen is niet helemaal het juiste woord denk ik. Maar ik weet dat veel mensen dit eerst zelf zouden willen oplossen. Of ik dat dan snap doet niet zo veel ter zake uiteindelijk. Begrip opbrengen is een betere term denk ik. Ik kies zelf doorgaans voor de meest praktische oplossing maar als mijn partner zelf diens moeder/stiefvader wil bellen, have at it. Maar niet 5 dagen uitstellen, dan zou ik wel nijdig worden. Over 5 dagen is het niet ineens makkelijker dan vandaag, dus opschieten dan :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 31-08-2025 11:33:08 ]
Spoilers!
pi_218639118
Partner heeft M gebeld. Paar minuutjes, want toen kwam thuiszorg (die zijn dus in beeld, mooi!) binnen. Ze is thuis, wil geen bezoek van politie (in burger).

Okee. Partner belt later opnieuw, maar weet nu in ieder geval dat ze enigszins OK is.
pi_218639880
Mijn eerste gedachte is dat ze hun eigen zooi moeten oplossen. Voor M zou een instelling de enige logische optie zijn als er geen familie is om voor haar te zorgen. Vervelend dat ze niet wil, maar echt een alternatief lijkt er niet te zijn. Maar nogmaals, niet jouw taak om voor een oplossing zorg te dragen. Ik mag hopen dat A begon met zoeken voor een oplossing voor M zodra hij het misdrijf gepleegd had. Met zoiets weet je dat je de bak in draait.
pi_218640270
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 12:55 schreef DoubleDip het volgende:
Mijn eerste gedachte is dat ze hun eigen zooi moeten oplossen. Voor M zou een instelling de enige logische optie zijn als er geen familie is om voor haar te zorgen. Vervelend dat ze niet wil, maar echt een alternatief lijkt er niet te zijn. Maar nogmaals, niet jouw taak om voor een oplossing zorg te dragen. Ik mag hopen dat A begon met zoeken voor een oplossing voor M zodra hij het misdrijf gepleegd had. Met zoiets weet je dat je de bak in draait.
Op zich is de thuiszorg dus in beeld en kunnen die makkelijker schakelen dan ik vanuit hier. Ga ik vanuit.

Politie in hun eigen regio heeft op mijn verzoek (vandaag) een dossier aangemaakt. Als we hen nu bellen of mailen met het verzoek om een huisbezoek/welfare check, krijgt deze een prioriteit. Verder rijden zij 'toevallig' wel eens door M's straat, maar ze zullen niet aanbellen tot daar aanleiding toe is.

Of M inziet hoe ernstig dit alles is, is nog een beetje onduidelijk. Lijkt erop dat zij A ziet als een small time crook die koperkabels jat uit leegstaande gebouwen (dat heeft 'ie ook wel gedaan in het verleden), maar verder best een schatje is. Partner en ik hopen vooral dat A momenteel even ergens uit logeren (bij een broer ofzo) is.

--

Ik vind (autistisch hoofd) het dus enorm lastig dat ik het ene moment moet sprinten om dingen gedaan te krijgen en vervolgens dagenlang moet stilzitten. Laat me gewoon wekenlang op bijna-burnout-niveau doorknallen, dan ben ik productief. Nu voelt het alsof ik niks voor elkaar krijg.
pi_218645091
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 10:55 schreef User16909 het volgende:

[..]
Ik snap dat dus niet en daarom is er nu ook lichte heibel tussen partner en mij.
Weet je, als jij mijn partner was, en je zou je zoals beschreven, bemoeien met mijn familiezaken ... o|O o|O
pi_218645567
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 20:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Weet je, als jij mijn partner was, en je zou je zoals beschreven, bemoeien met mijn familiezaken ... o|O o|O
Dat verschilt per stel en (schoon)ouders.

Ik heb hier precies net zo veel te maken met mijn schoonmoeder als mijn vriend. Ze behandelt mij ook hetzelfde als haar zoons. Het is alleen maar fijn als zorg en liefde te delen is.
Spoilers!
pi_218645659
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 20:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat verschilt per stel en (schoon)ouders.

Ik heb hier precies net zo veel te maken met mijn schoonmoeder als mijn vriend. Ze behandelt mij ook hetzelfde als haar zoons. Het is alleen maar fijn als zorg en liefde te delen is.
Zo is dat, zo ging het hier ook altijd. Mijn moeder behandelde mijn man als haar zoon, en mijn man haar als zijn moeder. We deelden zorg en liefde en alles wat daarbij kwam kijken. O+
pi_218646009
Als er iets met mijn moeder is, is mijn partner net zo betrokken als mijn (schoon)broer(s) en (schoon)zus(sen).

Maar in deze situatie probeert partner mij uit de vuurlinie te houden. Geen idee of ik het daarmee eens ben.
pi_218646122
quote:
Maar loopt nu vrij rond. Bijzonder.
pi_218646195
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 22:05 schreef Nober het volgende:
Maar loopt nu vrij rond. Bijzonder.
Hij mag "on bail" thuis zijn proces afwachten. In Nederland doen we dat niet bij verdachten van dergelijke zware misdrijven waar je dergelijke lange gevangenisstraffen voor opgelegd kan krijgen, maar kennelijk kan dat in het Schotse strafrecht wel. Ik mag hopelijk aannemen dat er aan die bail wel voorwaarden verbonden zijn.
pi_218646254
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hij mag "on bail" thuis zijn proces afwachten. In Nederland doen we dat niet bij verdachten van dergelijke zware misdrijven waar je dergelijke lange gevangenisstraffen voor opgelegd kan krijgen, maar kennelijk kan dat in het Schotse strafrecht wel. Ik mag hopelijk aannemen dat er aan die bail wel voorwaarden verbonden zijn.
Die bail kan ook met de zorg voor zijn invalide vrouw te maken hebben. Dat soort dingen wordt ook meegewogen.
Spoilers!
pi_218646366
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 22:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Die bail kan ook met de zorg voor zijn invalide vrouw te maken hebben. Dat soort dingen wordt ook meegewogen.
Dat kan ik niet uit de krantenartikelen opmaken (en ik heb ook geen verdere inside info van wat er wel is gezegd), maar ja zoiets gok ik ook wel. En hij staat nu in zo'n online-op-te-zoeken register en meerdere FB-groepen, dus het is ook niet 'lekker thuis relaxen'.
Bovendien heeft A schuld bekend op een aantal (nog steeds niet onschuldige, ho even) 'minder ernstige voorvallen', geen schuldbekenis voor alle aanklachten. De afhandeling van de complete lijst komt over een paar weken.

Het blijft een absoluut drama voor iedereen, uiteraard. Maar voor nu is het belangrijkste dat het recht zegeviert, zonder extra slachtoffers. Dus ik overweeg een religie, om te bidden voor 'alsjeblieft laat M hierbuiten, laat de stenen waarmee gedreigd wordt ook achterwege, laat de FB posts alsjeblieft snel van de pagina's verdwijnen'.
  Moderator maandag 1 september 2025 @ 08:33:20 #130
16180 crew  CoolGuy
pi_218648134
Wat? Je 'overweegt' een religie? En dat alleen maar om te bidden, wat 1. niks gaat laten verdwijnen, en 2. je kunt ook bidden zonder een religie aan te hangen, al is het maar symbolisch.

Ik weet het niet hoor.
pi_218648230
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 08:33 schreef CoolGuy het volgende:
Wat? Je 'overweegt' een religie? En dat alleen maar om te bidden, wat 1. niks gaat laten verdwijnen, en 2. je kunt ook bidden zonder een religie aan te hangen, al is het maar symbolisch.

Ik weet het niet hoor.
Dat was een slecht grapje.
Ik geloof op dit moment in niks, niet eens in 'de goedheid van de mens'.
  Moderator maandag 1 september 2025 @ 08:52:43 #132
16180 crew  CoolGuy
pi_218648262
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 08:48 schreef User16909 het volgende:

[..]
Dat was een slecht grapje.
Ik geloof op dit moment in niks, niet eens in 'de goedheid van de mens'.
Oh een grapje. Ja nee, zo las ik het niet inderdaad.
Ik vind je ontzettend zwaar op de hand overkomen. Wat iemand anders al schreef, het komt wat buitensporig over. Je hangt aan elkaar van de superlatieven om dingen te beschrijven, etc. Ik denk dat als je rustiger bent, je je partner beter kunt ondersteunen in deze situatie. Maar dat zijn maar gewoon mijn 2 centjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')