https://nos.nl/artikel/25(...)ertrek-uit-nederlandquote:Picnic dreigt met vertrek uit Nederland
NOS Nieuws | vandaag, 18:02
Online boodschappenbezorger Picnic vertrekt uit Nederland als het bedrijf zich toch moet houden aan de supermarkt-cao. Dat heeft topman Michiel Muller gezegd in het radioprogramma Sven op 1. Het bedrijf kreeg eerder nog vrijstelling van de regering, waardoor het is uitgezonderd van de supermarkt-cao.
Als de overheid het bedrijf in de toekomst niet opnieuw vrijstelling verleent, voelt het zich genoodzaakt om verder te gaan in het buitenland. "Voor ons ontstaat er dan een ongelijk speelveld", zegt Muller. "We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Picnic ziet zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf, zoals Bol.com of Amazon, en valt nu onder de cao voor e-commerce. Eerder dit jaar oordeelde de rechter dat de online boodschappenbezorger in de periode 13 september 2022 tot 1 juli 2023 wel onder de supermarkt-cao viel. Picnic moet de mensen die toen voor het bedrijf hebben gewerkt met terugwerkende kracht toeslagen uitbetalen.
"Die cao had drie jaar geleden toegepast moeten worden. Dat heeft niks te maken met vandaag en heeft ook geen voorspellende werking," zegt Muller. En daarmee is een vertrek uit Nederland nog niet definitief.
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AHquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:30 schreef TornadoDK het volgende:
Doeimet die kut wagentjes van ze.
Ja al die batterijen worden ook milieu vriendelijk geproduceerd natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AH
Ze krijgen het alleen niet huehahueha.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:37 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ze verdienen wel genoeg die werknemers
Voor de stadschmensch ja, hier op het plat'nlaaand graag V6 dieselsquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AH
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:55 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Blijkbaar zitten ze al in Frankrijk en Duitsland. Als de kosten zoveel stijgen als ze aan een COA moeten voldoen, dan hebben ze overduidelijk nog onvoldoende geautomatiseerd
Het is toch gewoon een supermarkt zonder winkels maar met die trage irritante "auto's"?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
en ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland
De Ikea is ook een techbedrijf. Want ze hebben een websitequote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is toch gewoon een supermarkt zonder winkels maar met die trage irritante "auto's"?
Hoezo is dat een "techbedrijf"?![]()
Wat mij betreft lekker opzouten als het niet bevalt.
Heb het gewijzigd, thanksquote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.
die kunnen mooi als transport in de milieu zone dienenquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:30 schreef TornadoDK het volgende:
Doeimet die kut wagentjes van ze.
Hij lijkt qua uiterlijk ook echt op een VVD'er/ de voorzitter van de partij tegen de burger.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:46 schreef TigerXtrm het volgende:
"Oh nee, we moeten ons personeel degelijk behandelen. We gaan hier weg."
Oké dikke doei.
En ze gaan slechts 50 km/uur.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:44 schreef Jahr00n het volgende:
Die kutautos van ze lijken altijd bijna om te vallen in de bocht
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Picnic is geen techbedrijf.quote:... vertrek van een techbedrijf ...
Hier in de stad heb je ook nog steeds zo'n distributiehub, ook al hadden ze volgens mij vorig jaar of zo al aangekondigd dat ze weg zouden gaan. Maar ze zitten hier nog steeds.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oh ja, van die kutkarretjes. Als je hier langs de hub rijdt heb je goeie kans dat je vast komt te zitten achter een kudde van die dingen die de 60 niet halen.
Het is geen oneerlijke concurrentie, het is een webshop waar je boodschappen kunt doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Als je het moet hebben van oneerlijke concurrentie om te bestaan dan is het inderdaad een gevalletje superdoei en veel plezier in het 'buitenland' (waar alles natuurlijk fantastisch is).
Picnic is wel degelijk een techbedrijf. Hun hele bestaansrecht hangt aan technologische ontwikkeling.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:53 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Picnic is geen techbedrijf.
En ze moeten zich nou eenmaal aan dezelfde regels houden als hun concurrenten. Als ze alleen maar overeind kunnen blijven met uitbuitings-praktijken mogenm ze vertrekken en wordt hun plaats ingenomen door een bedrijf dat wel fatsoenlijk kan opereren.
Picnic is een supermarkt. Primaire activiteit: de verkoop van levensmiddelen. Dat ze dat met een (SRV) wagentje doen vanuit een loods, doet daar niks aan af.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Picnic is wel degelijk een techbedrijf. Hun hele bestaansrecht hangt aan technologische ontwikkeling.
Primaire activiteit is opslag en bezorgen van FMGC. Als je niks weet over supermarkten, logistiek of tech, doe dan ook geen uitspraken hierover.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:09 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Picnic is een supermarkt. Primaire activiteit: de verkoop van levensmiddelen. Dat ze dat met een (SRV) wagentje doen vanuit een loods, doet daar niks aan af.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
Ok, en waar willen ze dan precies naar vertrekken?
1,2 miljard omzet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dreigen met weggaan heeft natuurlijk alleen nut als iemand je mist.
Maak je je ook zo druk over de medewerkers van bijvoorbeeld Bol.com, Zalando, Wehkamp en alle andere grote ketens met distributiecentra?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Picnic vertrekt uit Nederland als ze niet meer bezorgmedewerkers kunnen uitknijpen.
De kans dat je fooi krijgt als bezorger is even groot als het aantal keer dat een treinmachinist fooi krijgt.
Die niet verdwijnt, want de Nederlandse bevolking gaat niet minder eten als Picnic stopt.quote:
Antarctica, want dat schijnt een gunstig belastingklimaat te hebben en lage koelingskosten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
Duitsland en Frankrijk waar ze ook actief zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
En die karretjes kunnen ze dan ombouwen naar sneeuwscooters.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Antarctica, want dat schijnt een gunstig belastingklimaat te hebben en lage koelingskosten.
Dan is AH ook een 'tech-bedrijf'.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Primaire activiteit is opslag en bezorgen van FMGC. Als je niks weet over supermarkten, logistiek of tech, doe dan ook geen uitspraken hierover.
Als je ziet wat een supermarkt betaalt, hoe kut moet het dan zijn bij Picnic met 40% lagere brutolonen.quote:"We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
De vraag was of ze gemist zullen worden. De klanten die ze aan 1,2 miljard omzet helpen, bewijzen dat dit concept gemist zal worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die niet verdwijnt, want de Nederlandse bevolking gaat niet minder eten als Picnic stopt.
Goeie. Op internet lees je veel klachten over strenge controles op pauzes bij Picnic en belabberde arbeidsomstandigheden. Bij Zalando ook wel, maar minder. Bij Bol.com is slechts bij black friday nogal zuur.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maak je je ook zo druk over de medewerkers van bijvoorbeeld Bol.com, Zalando, Wehkamp en alle andere grote ketens met distributiecentra?
Niet mijn glazen bolquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
Nou nee, nog niet direct. Het concept is immers nog absoluut niet winstgevend uit te baten. AH schijnt er ongeveer quitte op te draaien en Picnic, Jumbo en die flitstijgers maken er grote verliezen op. Of die klantenkring nog steeds zo groot blijft als de marges worden opgetrokken naar zinnige percentages is de vraag. Het zou best kunnen - maar dat weten we nu helemaal niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
De vraag was of ze gemist zullen worden. De klanten die ze aan 1,2 miljard omzet helpen, bewijzen dat dit concept gemist zal worden.
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is geen oneerlijke concurrentie, het is een webshop waar je boodschappen kunt doen.
Voor sommigen zal dat vast werken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
AH zou best een techbedrijf kunnen zijn, ware het niet dat ze een fysieke winkel hebben. En ik vind ook niet dat AH erg goed is in het samenbrengen van de fysieke activiteit met hun app. Ikea daarentegen is daar wel enorm goed in.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:21 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dan is AH ook een 'tech-bedrijf'.
De hoofdactiviteit van Picnic is het inkopen en verkopen van levensmiddelen. Logistiek is een ondersteunend proces, zoals bijna overal.
Maar allemaal hebben ze een fysieke winkel waaruit ze de last mile delivery doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.
Wat hebben de Duitse colablikjes te maken met de supermarkt CAO? Evengoed zou het mooi zijn als andere supermarkten dat ook gewoon zouden doen, maar met de CAO heeft dat niks te maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Goeie. Op internet lees je veel klachten over strenge controles op pauzes bij Picnic en belabberde arbeidsomstandigheden. Bij Zalando ook wel, maar minder. Bij Bol.com is slechts bij black friday nogal zuur.
Maar, nee, ik maak mij voornamelijk druk over Picnic, omdat ze een supermarkt zijn en zich niet willen houden aan regelgeving voor supermarkten.
Waarom mag Picnic wel Duitse colablikjes verkopen en andere supermarkten niet?
Volgens mij doen ze de leveringen vanuit een distributiecentrum, niet de winkel zelf. Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar allemaal hebben ze een fysieke winkel waaruit ze de last mile delivery doen.
Ikea is daar een uitzondering in, die doen last mile delivery vanuit een centraal distributiecentrum met Oegema.
Dat doet niks af aan het feit dat het gewoon een veredelde SRV-wagen met een website is. Ze spreken zelf over 'melkboerrondjes'.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
AH zou best een techbedrijf kunnen zijn, ware het niet dat ze een fysieke winkel hebben. En ik vind ook niet dat AH erg goed is in het samenbrengen van de fysieke activiteit met hun app. Ikea daarentegen is daar wel enorm goed in.
Voor een bedrijf als Picnic is de supply chain (inclusief logistiek) véél meer dan een ondersteunende dienst.
Als nevenactiviteit naast de fysieke winkels.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik? Ikea vanuit een DC. Picnic heeft een DC waar de orders gepickt worden en vanuit lokale magazijnen worden de complete orders in de wagentjes gezet en uitgereden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze de leveringen vanuit een distributiecentrum, niet de winkel zelf. Of begrijp ik je verkeerd?
Maakt niet uit. Het product dat jij online bestelt komt niet langs die fysieke winkels. Dat wordt ge-orderpicked in een distributiecentrum en gebracht met een wagen. Net zoals bij Picnic.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als nevenactiviteit naast de fysieke winkels.
Milkruns is een zeer gangbare term in de supply chain contrijen, maar dat heeft niks met SRV karretje te maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:32 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat doet niks af aan het feit dat het gewoon een veredelde SRV-wagen met een website is. Ze spreken zelf over 'melkboerrondjes'.
Dat ze hun efficiëntie uit het logistieke proces willen halen, is fijn voor ze. Het maakt het geen techbedrijf.
Nee, die hebben aparte DC's voor de thuisbezorging. AH heeft dat altijd al gehad (op wat zelf-bezorgende franchisers na), Jumbo is wel vanuit de winkels begonnen, maar sinds een paar jaar werken die ook vanuit DC's op industrieterreinen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef Seven. het volgende:
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik?
Nope.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef MoreDakka het volgende:
Is ieder bedrijf dat 'levensmiddelen' verkoopt een supermarkt?
Ze draaien sinds 1 of 2 jaar met winst en ik zal het nog maar een keer zeggen dan: de omzet van 1,2 miljard geeft wel aan dat er vraag is naar dit concept, en dat het dus gemist zou worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou nee, nog niet direct. Het concept is immers nog absoluut niet winstgevend uit te baten. AH schijnt er ongeveer quitte op te draaien en Picnic, Jumbo en die flitstijgers maken er grote verliezen op. Of die klantenkring nog steeds zo groot blijft als de marges worden opgetrokken naar zinnige percentages is de vraag. Het zou best kunnen - maar dat weten we nu helemaal niet.
Dit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik check liever zelf de spullen voordat ik ze in m'n karretje doe, ben alleen dus doe vaak wat langer met bepaalde producten en dan pak ik liever een product achter uit het schap dat een week langer vers blijft.
En dit. Vooral omdat de maatschappij steeds onpersoonlijker wordt. Ik ben zelf een automatiseerder, ook voor supermarkten maar we moeten niet afhankelijk worden van techniek. Het is mooi als aanvulling, maar het moet zeker geen vervanger zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast doe ik ook niets met de zelfscan, ik ben een klant, geen medewerker.
https://www.tempo-team.nl/vacatures/707240/orderpicker-ah-onlinequote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik? Ikea vanuit een DC. Picnic heeft een DC waar de orders gepickt worden en vanuit lokale magazijnen worden de complete orders in de wagentjes gezet en uitgereden.
Top, werkt ook beter want het is een totaal andere tak van sport. Evengoed, voor Jumbo en AH blijft het een nevenactiviteit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, die hebben aparte DC's voor de thuisbezorging. AH heeft dat altijd al gehad (op wat zelf-bezorgende franchisers na), Jumbo is wel vanuit de winkels begonnen, maar sinds een paar jaar werken die ook vanuit DC's op industrieterreinen.
Eens. Hier in de buurt zijn het franchisenemers die bezorgen. Scheiding van online en fysiek is inderdaad veel beter en efficiënter.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
https://www.tempo-team.nl/vacatures/707240/orderpicker-ah-online
Even de eerste die ik vond. Lijkt er toch niet op dat dat in een winkel gebeurt. Dat zou toch ook heel onpraktisch zijn?
Een techbedrijf is naar mijn weten een bedrijf dat technologie als kernproductquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Milkruns is een zeer gangbare term in de supply chain contrijen, maar dat heeft niks met SRV karretje te maken.
Weet je eigenlijk wel wat een techbedrijf precies is?
Nee, zo concurreren met de supermarkten en als de lonen vergelijkbaar worden met de supermarkten dan is het opeens duurder als je het wilt laten bezorgen, zoals het zou moeten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:31 schreef Evangelion het volgende:
"We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Ze concurreren toch niet met BOL en Amazon.
Ik denk/hoop niet dat iemand er van wakker ligt als picnic vertrekt, in tegenstelling tot ASML of zo.
Je hebt gelijk. Ik ben benieuwd onder welke CAO Picnic nu eigenlijk valt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, als ze besluiten dat de hele bezorgmik een eigen CAO krijgt is het prima. Maar de chauffeurs van AH- en Picnicbusjes zullen toch onder dezelfde CAO moeten vallen, lijkt me. Over welke dat dan moet zijn kun je nog wel een rondje bakkeleien.
Kerel je lult jezelf echt slap.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Top, werkt ook beter want het is een totaal andere tak van sport. Evengoed, voor Jumbo en AH blijft het een nevenactiviteit.
Dat laatste denkt men waarschijnlijk ook regelmatig als jij weer eens in de binnenspiegel opdoemt met die proleten bak.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:42 schreef cosmosis het volgende:
Fuck Picnic met hun kutwagentjes die 50km per uur op de 80km wegen rijden terwijl ik met men BMW M4 daarachter moet hangen, beter rotten ze op naar een kansarm land om uit te knijpen, niemand in Nederland wordt er persee beter van dat ze bestaan....
Als je gaat tanken wacht je dan ook tot de medewerker komt om de slang erin te steken?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor sommigen zal dat vast werken.
Ik check liever zelf de spullen voordat ik ze in m'n karretje doe, ben alleen dus doe vaak wat langer met bepaalde producten en dan pak ik liever een product achter uit het schap dat een week langer vers blijft.
Heb wel boodschappen laten bezorgen (vooral in corona periode) maar vond het toch vaak tegenvallen.
Of bij het bezorgen krijg je te horen "ja, het door u gekozen brood was er niet, dus dat zit er niet bij". En dan kon je alsnog zelf naar de supermarkt kachelen.
Daarnaast doe ik ook niets met de zelfscan, ik ben een klant, geen medewerker.
Zelfs volgens hun zelfverzonnen maatstaven niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ze draaien sinds 1 of 2 jaar met winst en ik zal het nog maar een keer zeggen dan: de omzet van 1,2 miljard geeft wel aan dat er vraag is naar dit concept, en dat het dus gemist zou worden.
We negeren voor het gemak even het effect van de feestdagen.quote:In Nederland, vorig jaar goed voor 56 procent van de totale omzet, verbeterde de onderliggende ebitda in 2024 van -41 miljoen euro naar -9 miljoen euro, aldus topman Michiel Muller. En als je het cijfer van de laatste vier weken van 2024 met 13 vermenigvuldigt (zodat je een periode van een jaar hebt), dan kom je uit op een onderliggende ebitda van plus 14 miljoen euro, aldus Muller
Jazeker lekker makkelijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:46 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je gaat tanken wacht je dan ook tot de medewerker komt om de slang erin te steken?
(Supermarkten zijn - net als treinstations- plekken waar je zo min mogelijk tijd van je leven wil doorbrengen. Als ik met zelfscan tijd bespaar is me dat voldoende waard ipv in een rij te gaan staan)
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Een techbedrijf is naar mijn weten een bedrijf dat technologie als kernproduct
heeft en waar de rest omheen hangt: Google, Adyen, enz.
Picnic is gewoon een retailer met ondersteunende logistiek.
quote:Een techbedrijf is een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en/of verkoop van technologie, zoals software, hardware, of andere technologische producten of diensten. Deze bedrijven zijn vaak innovatief en richten zich op het creëren van nieuwe technologieën of het verbeteren van bestaande.
Voorbeelden van techbedrijven en hun activiteiten:
Softwarebedrijven:
Ontwikkelen applicaties, besturingssystemen, of andere softwareoplossingen. Voorbeelden zijn Microsoft, Google (Alphabet), en Oracle.
Hardwarebedrijven:
Produceren fysieke technologie, zoals computers, telefoons, chips, of andere apparaten. Voorbeelden zijn Apple, Samsung, en ASML.
Internetbedrijven:
Richten zich op het aanbieden van diensten via het internet, zoals e-commerce, sociale media, of zoekmachines. Voorbeelden zijn Amazon, Facebook (Meta), en Booking.com.
Technologieconsultancy:
Bieden advies en diensten op het gebied van technologie aan andere bedrijven. Voorbeelden zijn CGI en Atos.
High-tech bedrijven:
Bedrijven die zich bezighouden met geavanceerde technologieën zoals biotechnologie, nanotechnologie, of geavanceerde halfgeleidertechnologie.
Kenmerken van techbedrijven:
Innovatie:
Techbedrijven streven voortdurend naar innovatie en het ontwikkelen van nieuwe technologieën.
Snelheid:
De tech-industrie is vaak dynamisch en verandert snel, dus techbedrijven moeten zich snel kunnen aanpassen.
Schaalbaarheid:
Veel techbedrijven hebben het potentieel om snel te groeien en hun diensten of producten op grote schaal aan te bieden.
Kapitaalintensief:
De ontwikkeling van nieuwe technologieën kan vaak veel geld kosten, dus techbedrijven hebben vaak veel kapitaal nodig.
Wereldwijd bereik:
Veel techbedrijven hebben een wereldwijd bereik en klanten over de hele wereld.
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Picnic vindt zelf ook dat het een supermarkt is, hè. Dit staat op de voorpagina:
[ afbeelding ]
Prius rijder gespot, ik houd netjes afstand en gebruik mn richtingaanwijzers, niet elke auto een stapje hoger is een proletenbak....Het is de chauffeur dat het rijgedrag bepaald, niet de auto...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:45 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat laatste denkt men waarschijnlijk ook regelmatig als jij weer eens in de binnenspiegel opdoemt met die proleten bak.
Lang niet elk bedrijf is een techbedrijf. En zou best kunnen dat er in de Pharma supply chain wel degelijk heel wat techbedrijven zitten. Ziekenhuizen zelf weet ik eigenlijk niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kerel je lult jezelf echt slap.
Volgens jou is elk bedrijf met een goed geolied ict systeem een "tech bedrijf".
Dan zijn vrijwel alle winkels "tech bedrijven".
Sterker ik werk in een ziekenhuis. Maar volgens jouw redenering zou het ook een "techbedrijf" kunnen zijn.
Zal mij eigenlijk de reet roesten of ze winst of verlies maken, als ik maar gewoon m'n boodschappen krijg op zondagmorgen. De investeerders zijn blijkbaar tevreden met de resultaten. De vraag was of ze gemist zullen worden en de omzet is genoeg bewijs.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:47 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Zelfs volgens hun zelfverzonnen maatstaven niet.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)bijna-1-miljard-euro
[..]
We negeren voor het gemak even het effect van de feestdagen.
Ze verkopen vooral gebakken lucht, wat logisch is als je volledig afhankelijk bent van geld van investeerders.
Euhm ..quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.
Techbedrijven passen vaak Agile principes toe op hun bedrijfsvoering om innovatie, snelheid en schaalbaarheid te bewerkstelligen. Dat zie je heel duidelijk bij Picnic.
[..]
[..]
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.
Das waar maar ze betogen dus geen supermarkt te zijn terwijl ze dat exact zelfde moment zich wel zo noemen. Het kan niet allebei waar zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.
Techbedrijven passen vaak Agile principes toe op hun bedrijfsvoering om innovatie, snelheid en schaalbaarheid te bewerkstelligen. Dat zie je heel duidelijk bij Picnic.
[..]
[..]
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.
Wat was Gorillas eigenlijk?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gorillas was ook maar heel kort in Nederland actief. Het concept werkte totaal niet.
Waarom zou je boodschappen bestellen bij Picnic? meuk die net tegen de houdbaarheidsdatum aan zit. Ontdooide diepvriesproducten.
Dat kan dus prima. En dat zie je hier ook, zet jezelf in de markt als een online supermarkt maar run je bedrijf als een e-commerce warehouse.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:57 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Das waar maar ze betogen dus geen supermarkt te zijn terwijl ze dat exact zelfde moment zich wel zo noemen. Het kan niet allebei waar zijn.
Nee, ik doe zelf de stekker er in thuis.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:46 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je gaat tanken wacht je dan ook tot de medewerker komt om de slang erin te steken?
(Supermarkten zijn - net als treinstations- plekken waar je zo min mogelijk tijd van je leven wil doorbrengen. Als ik met zelfscan tijd bespaar is me dat voldoende waard ipv in een rij te gaan staan)
Waarom is bezorgen een luxe?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nee, zo concurreren met de supermarkten en als de lonen vergelijkbaar worden met de supermarkten dan is het opeens duurder als je het wilt laten bezorgen, zoals het zou moeten.
Zitten waar ik woon geloof ik meer dan 10 supermarkten binnen straal van 10 min fietsen met de dichtstbijzijnde op max 2 min lopen. Als ze hetzelfde moeten betalen als de supermarkt dan kunnen ze daar natuurlijk never nooit mee concurreren als er menselijke arbeid aan te pas komt.
En zo zou het ook moeten zijn. Bezorgen is een luxe, niet de norm. En die mentaliteit van verlies lijden totdat je als hebt weggeconcurreerd en dan de prijzen omhoog smijten moet men maar lekker in de VS laten.
Nee dat kan dus niet. De levensmiddelen CAO omschrijft een winkel als volgt:quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat kan dus prima. En dat zie je hier ook, zet jezelf in de markt als een online supermarkt maar run je bedrijf als een e-commerce warehouse.
Maakt dus niet uit of je een fysieke of virtuele winkel hebt, verkoop je die producten dan ben je een winkel en val je onder die CAO.quote:Deze overeenkomst verstaat onder:
a. winkel: iedere fysieke en virtuele inrichting waar overwegend een verscheidenheid aan verbruiksartikelen zoals: kruidenierswaren, zuivel en eieren, kaas, aardappelen, groente en fruit, bier, wijn, frisdranken, vlees, wild en gevogelte, vleeswaren en salades, vis, schaal- en schelpdieren, brood en gebak, koek- en banketartikelen, maaltijden, maaltijdcomponenten, ijs, chocolade en chocoladeproducten, snoep- en zoetwaren, zoutjes, onderleggers en notenbarproducten, delicatessen, dierenvoeding, rookwaren, drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen, kantoorbenodigdheden en wenskaarten, lectuur, huishoudelijke artikelen, dierenbenodigdheden, bloemen en planten wordt verkocht, eventueel gecombineerd met een aanvullend assortiment gebruiksartikelen. Tevens iedere fysieke en virtuele inrichting waarin een kaasspeciaalzaak, delicatessenwinkel in de breedste zin des woords wordt geëxploiteerd, gespecialiseerde zuiveldetailhandel of supermarkten, levensmiddelenwinkels op recreatieparken.
En hoe deed je dat toen je niet elektrisch reed? Wachten op die medewerker want ja je was klant toch, geen medewerker.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, ik doe zelf de stekker er in thuis.
Deze snap ik even niet. Wat heeft het pensioenfonds voor reisorganisaties te maken met de CAO van booking.com?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:00 schreef kalinhos het volgende:
Eenzelfde discussie heeft ooit bij Booking.com gespeeld toen het Pensioenfonds voor Reisorganisaties op een dag vond dat Booking.com gewoon een reisorganisatie was.
Pas afgelopen maart is besloten dat ze wel degelijk een reisorganisatie zijn en dus ook die verplichtstelling hebben (vanaf 1999).
Haha. Hier verraden ze zich zelf al als dit tot een civielrechtelijk treffen komt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Picnic vindt zelf ook dat het een supermarkt is, hè. Dit staat op de voorpagina:
[ afbeelding ]
Er staat fysieke EN virtuele winkel. Niet fysieke OF virtuele winkel.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:02 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nee dat kan dus niet. De levensmiddelen CAO omschrijft een winkel als volgt:
[..]
Maakt dus niet uit of je een fysieke of virtuele winkel hebt, verkoop je die producten dan ben je een winkel en val je onder die CAO.
Loop niet zo te hakken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:02 schreef kalinhos het volgende:
[..]
En hoe deed je dat toen je niet elektrisch reed? Wachten op die medewerker want ja je was klant toch, geen medewerker.
verplichte pensioenfondsen hebben oa als taak continu bedrijven te vinden die nog niet bij hen zijn aangesloten maar dat eigenlijk obv de bedrijfsactiviteiten wel zouden moeten zijn. Op een gegeven moment is er bij pensioenfonds voor Reiswerk bepaald dat Booking.com net een organisatie als SunTravel, het reisbureau om de hoek en Djoser is: kortom, ze horen zich aan te sluiten bij het BPF.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Deze snap ik even niet. Wat heeft het pensioenfonds voor reisorganisaties te maken met de CAO van booking.com?
Waarom vind je dit intuïtief een supermarkt?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha. Hier verraden ze zich zelf al als dit tot een civielrechtelijk treffen komt.
Intuitief vind ik ook dat dit een supermarkt CAO is.
Maar wat ik vreemder vind is dat blijkbaar de supermarkt CAO 40% duurder is als de e-commerce CAO. Mensen in de supermarkt verdienen normale lonen, dus dan ben ik wel eens benieuwd waarom die e-commerce CAO zo'n uitgeknepen ding is.
En toch draaien ze 1,2 miljard omzet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef GerryDV het volgende:
Ik snap sowieso het bestaansrecht niet. Ik hoor nooit van iemand die zijn boodschappen thuis laat bezorgen.
M'n buren laten vaak bezorgen door Jumbo, zie de bakwagen regelmatig achteruit het erf oprijden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef GerryDV het volgende:
Ik snap sowieso het bestaansrecht niet. Ik hoor nooit van iemand die zijn boodschappen thuis laat bezorgen.
Moet je kijken hoe snel de Nederlandse economie tot stilstand komt als alle jongeren onder de 18 massaal besluiten ontslag te nemen bij de supermarkten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Als je het moet hebben van oneerlijke concurrentie om te bestaan dan is het inderdaad een gevalletje superdoei en veel plezier in het 'buitenland' (waar alles natuurlijk fantastisch is).
Appie doet ruim 88 miljard omzet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
En toch draaien ze 1,2 miljard omzet.
Wat je zegt klopt. Een medewerker bij de AH die geen klantcontact heeft maar een warehousmedewerker is zal ook als zodanig worden ingeschaald + toeslagen. Dat zelfde geldt voor die e-commerce CAO. Maar desondanks is het toch goedkoper om werknemers binnen de e-commerce CAO op te nemen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
De meeste supermarktenmedewerkers hebben direct klantcontact, dat scheelt vaak best wat in de inschaling van een functie.
Als je het niet snapt, betreft het je sociale kring niet....Ik snap het zeker wel, echter zijn er genoeg alternatieven tov Picnic....Ja tijdens de Corona crisis was je blij dat je uberhaupt een bezorger te pakken kreeg, inmiddels is het aanbod dusdanig ruim dat een Picnic meer of minder geen reet boeit...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef GerryDV het volgende:
Omzet. Inderdaad.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
En toch draaien ze 1,2 miljard omzet.
Of als het jeugdminimumloon wordt verhoogd.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:07 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Moet je kijken hoe snel de Nederlandse economie tot stilstand komt als alle jongeren onder de 18 massaal besluiten ontslag te nemen bij de supermarkten.
Sterker nog; boodschappen zullen dan helemaal onbetaalbaar worden, want je denkt toch niet dat het ten koste van het management moet gaan?
Vanuit een DC of magazijn, in plaats van een winkel, is het e-commerce, wat je ook verkoopt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:56 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Euhm ..
Picnic verkoopt gewoon consumentengoederen (boodschappen) rechtstreeks aan de eindklant. Dat is retail, alleen dan niet vanuit een winkelpand maar via een app en een distributiecentrum.
Mijn Oma Mientje kan ook Agile -of zelfs Kai-zen- principes toepassen als ze een fabriekje heeft voor het maken van erwtensoep.
Het doet allemaal geen ene moer af aan het feit dat het gewoon een levensmiddelen boer met een (geavanceerde) distributie- loods is.
Ik hoop dat je snapt hoe een eenorm groeiend bedrijf funtioneert, wat betreft omzet tov winstquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:09 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Omzet. Inderdaad.
En daar is dan ook alles mee gezegd.
2024: ongeveer ¤253 miljoen verlies, waarmee het cumulatieve tekort sinds de start in 2015 bijna ¤978 miljoen bereikt.
Ik zeg het nog maar een keer. De 1,2 miljard omzet bewijst onomstotelijk dat er vraag is naar een aanbieder als Picnic. Dat is mijn enige punt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:09 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Omzet. Inderdaad.
En daar is dan ook alles mee gezegd.
2024: ongeveer ¤253 miljoen verlies, waarmee het cumulatieve tekort sinds de start in 2015 bijna ¤978 miljoen bereikt.
Retail gaat over wat je doet: consumentenproducten verkopen aan de eindklant. Picnic verkoopt boodschappen, dus retail.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vanuit een DC of magazijn, in plaats van een winkel, is het e-commerce, wat je ook verkoopt.
We gaan vanzelf zien hoe dit afloopt. Ik ben wel van mening dat de e-commerce CAO verbeterd moet worden, laat de vakbonden zich daar op richten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt. Een medewerker bij de AH die geen klantcontact heeft maar een warehousmedewerker is zal ook als zodanig worden ingeschaald + toeslagen. Dat zelfde geldt voor die e-commerce CAO. Maar desondanks is het toch goedkoper om werknemers binnen de e-commerce CAO op te nemen.
De markt/branche waarin Picnic en AH opereren is natuurlijk gewoon die van de levensmiddelen. Alleen de de een heeft fysieke winkels, en de andere een webshop.
Ja. Maar blijkbaar als je de inkoopkosten + operationele kosten optelt leidt dat tot een buitengewoon aanzienlijk verlies. Bijna 25% !!!quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zeg het nog maar een keer. De 1,2 miljard omzet bewijst onomstotelijk dat er vraag is naar een aanbieder als Picnic. Dat is mijn enige punt.
Winst of verlies is een totaal ander verhaal.
Dat zie je in die hele e-commerce wereld.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:20 schreef ACT-F het volgende:
Hoezo volledig geautomatiseerd? Waar is de robot die de orderverzameling doet? En de zelfrijdende auto die tot aan de deur brengt?
[ afbeelding ]
Maar aanbieders als Picnic, daar zijn er al meer van. Zouden die klanten niet gewoon overstappen naar bijvoorbeeld een AH?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zeg het nog maar een keer. De 1,2 miljard omzet bewijst onomstotelijk dat er vraag is naar een aanbieder als Picnic. Dat is mijn enige punt.
Dus e-commerce valt onder retail. Picnic is een e-commerce retailer. Duidelijkquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Retail gaat over wat je doet: consumentenproducten verkopen aan de eindklant. Picnic verkoopt boodschappen, dus retail.
E-commerce gaat over hoe je het doet: online, zonder winkelpanden, vanuit een distributiecentrum. Picnic doet dat, dus e-commerce.
Ja er staat en, oftewel een opsomming, met andere woorden beide vallen er onderquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Er staat fysieke EN virtuele winkel. Niet fysieke OF virtuele winkel.
Bezorging in de levensmiddelen branche is een luxe simpelweg omdat er veel mensenwerk aan te pas komt. Binnen een bedrijf zoals bol.com die geen levensmiddelen verkoopt kan men enorm veel besparen door het in een giga magazijn te leggen omdat een boek nou eenmaal niet over de houdbaarheidsdatum gaat.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waarom is bezorgen een luxe?
Met technologische ontwikkelingen en automatisering gaan enorm hoge kosten gepaard dus lange return on investment is volstrekt logisch gevolg.
En Picnic probeert AH en Jumbo niet weg te concurreren...
En dat het een langetermijn investering (disruptor) is: marktaandeel veroveren: yada, yada, yada.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:14 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ik hoop dat je snapt hoe een eenorm groeiend bedrijf funtioneert, wat betreft omzet tov winst
Ik denk dat die toeslagen voor weekenden en avondwerk het hem vooral doen. Als die ontbreken bij Picnic scheelt dat natuurlijk veel loonkosten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:14 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit even te neuzen in de CAO. Maar inderdaad, het is allemaal vrij minimaal.
25 vakantiedagen, geen 13e, geen winstuitkering, ¤200 budget voor opleiding. Voor functies waar toch enige mate van verantwoordelijkheid bij komt kijken wordt nauwelijks meer betaald dan het minimumloon. Ik lees ook niets over toeslagen.
als je naar hun website gaat staat er groot:quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Retail gaat over wat je doet: consumentenproducten verkopen aan de eindklant. Picnic verkoopt boodschappen, dus retail.
E-commerce gaat over hoe je het doet: online, zonder winkelpanden, vanuit een distributiecentrum. Picnic doet dat, dus e-commerce.
Ik kan er niks anders van maken - en Picnic zelf ook - dan dat het een supermarkt is.quote:Supermarkt op wielen
In de CAO staat niks, en als ik kijk bij vacatures voor bijvoorbeeld magazijnmedewerker dan zie ik alleen dingen staan zoals gratis lunch en een wekelijkse betaling.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik denk dat die toeslagen voor weekenden en avondwerk het hem vooral doen. Als die ontbreken bij Picnic scheelt dat natuurlijk veel loonkosten.
Ik ook niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
als je naar hun website gaat staat er groot:
[..]
Ik kan er niks anders van maken - en Picnic zelf ook - dan dat het een supermarkt is.
Om in tech termen te spreken. Picnic heeft capabilities die AH en Jumbo niet hebben. Wat voorbeelden:quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar aanbieders als Picnic, daar zijn er al meer van. Zouden die klanten niet gewoon overstappen naar bijvoorbeeld een AH?
Picnic heeft ook vaste bezorgtijden. Compensatie is meestal geld terug én gratis vervanging.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Seven. het volgende:
Picnic is een briljant concept.
Dat je je DHL retourzendingen van H&M mee kunt geven aan je bezorger is gewoon next level. Dat je aan kunt geven welke producten je mist is geniaal. De app is enorm intuïtief. De klantenservice is uitmuntend. Ik betaal gewoon achteraf via automatische incasso.
Sorry. Ik ben nog aan het bijkomen van het Oekraïne-oorlog topicquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:26 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Wil jij het ze alsjeblieft nog een keer uitleggen? Mij geloven ze niet.
Dat is zeker niet correct.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
In de CAO staat niks, en als ik kijk bij vacatures voor bijvoorbeeld magazijnmedewerker dan zie ik alleen dingen staan zoals gratis lunch en een wekelijkse betaling.
https://jobs.picnic.app/n(...)m_medium=footer-link
Dat is niet correct.
Van een CAO mag je echt veel zorgvuldiger taalgebruik verwachten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:21 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ja er staat en, oftewel een opsomming, met andere woorden beide vallen er onderHet houdt niet in dat je allebei moet hebben. Een supermarkt zonder webwinkel is alsnog een supermarkt.
[..]
Bezorging in de levensmiddelen branche is een luxe simpelweg omdat er veel mensenwerk aan te pas komt. Binnen een bedrijf zoals bol.com die geen levensmiddelen verkoopt kan men enorm veel besparen door het in een giga magazijn te leggen omdat een boek nou eenmaal niet over de houdbaarheidsdatum gaat.
Picnic's distributiecentrum vergt al veel meer mankracht omdat het met versproducten werkt welke constant gecontroleerd moeten worden, net als in een supermarkt. Picnic heeft minder fysieke locaties nodig(dat is waar ze geld besparen), maar juist meer personeel dan een supermarkt.
Als er een mens met de hand mijn boodschappen bij elkaar zoekt en dan fysiek naar mijn deur brengt en ik ben even duur of goedkoper uit dan dat ik zelf naar de supermarkt ga dan zit er ergens in de schakel iets goed mis want de besparing op fysieke locaties kan dat nooit compenseren. Dat houdt in dat er dus of op het personeel, of op de producten ergens bespaard moet worden. In Picnic's geval dus het personeel want vinden zich geen supermarkt.
Echter, in een gelijk speelveld zal bezorging altijd duurder zijn en dat maakt het een luxe.
Zo'n 30-40%.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik denk dat die toeslagen voor weekenden en avondwerk het hem vooral doen. Als die ontbreken bij Picnic scheelt dat natuurlijk veel loonkosten.
Neem maar aan dat zo'n CAO vol staat met zorgvuldige taal, daar is een horde aan vaklui, advocaten, accountants whatever overheen gegaan en op elk woordje mierenneuken ze over en weer als het moet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Van een CAO mag je echt veel zorgvuldiger taalgebruik verwachten.
Automatisering is de toekomst en het speelveld zal dus niet gelijk blijven.
Stoere praat. Maar als innovatieve bedrijven hier vertrekken, hebben we gewoon een probleem.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dat Picnic zich profileert als supermarkt, wil niet zeggen dat hun warehouse medewerkers in direct contact staan met de klant. De aard van de werkzaamheden in een magazijn is nu eenmaal anders in dan in een fysieke winkel. In elk ander bedrijf en in elke andere CAO ligt de aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde competenties aan de basis van inschaling en CAO onderhandelingen. Ik zie niet in waarom Picnic een uitzondering zou moeten zijn op die regel.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:40 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Neem maar aan dat zo'n CAO vol staat met zorgvuldige taal, daar is een horde aan vaklui, advocaten, accountants whatever overheen gegaan en op elk woordje mierenneuken ze over en weer als het moet.
En het speelveld blijft bij automatisering gewoon gelijk, het staat namelijk elke supermarkt vrij om te automatiseren en zodra dat goedkoper of rendabeler is dan zullen ze dat allemaal doen.
Echter doet Picnic niet aan automatisering, het is namelijk een mens die de boodschappen bij elkaar zoekt en een mens die ze bezorgd. Wat het speelveld ongelijk maakt is dat ze zich als supermarkt gedragen, zich als supermarkt profileren maar weigeren om hun personeel te betalen als een supermarkt.
"Innovatieve bedrijven."quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Stoere praat. Maar als innovatieve bedrijven hier vertrekken, hebben we gewoon een probleem.
Picnic is geen innovatief bedrijf.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Stoere praat. Maar als innovatieve bedrijven hier vertrekken, hebben we gewoon een probleem.
Wat vervelend dat je dat zo ervaart, wij proberen juist....quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
Leuk dat Picnic-webcare ook meepost
Betekent dit dat mensen in een supermarkt die bv de hele dag werken bij de flesseninname en dus geen direct klantcontact hebben voor de supermarkt niet onder die CAO vallen?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat Picnic zich profileert als supermarkt, wil niet zeggen dat hun warehouse medewerkers in direct contact staan met de klant. De aard van de werkzaamheden in een magazijn is nu eenmaal anders in dan in een fysieke winkel. In elk ander bedrijf en in elke andere CAO ligt de aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde competenties aan de basis van inschaling en CAO onderhandelingen. Ik zie niet in waarom Picnic een uitzondering zou moeten zijn op die regel.
Picnic is daarop ook geen uitzondering, dat is de basis van de rechtspraak geweest. De eerder gegeven omschrijving van de winkel is artikel 2 van de CAO. Dit is artikel 1:quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat Picnic zich profileert als supermarkt, wil niet zeggen dat hun warehouse medewerkers in direct contact staan met de klant. De aard van de werkzaamheden in een magazijn is nu eenmaal anders in dan in een fysieke winkel. In elk ander bedrijf en in elke andere CAO ligt de aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde competenties aan de basis van inschaling en CAO onderhandelingen. Ik zie niet in waarom Picnic een uitzondering zou moeten zijn op die regel.
Dat betekent dat als Picnic volgens artikel 2 een supermarkt is en daarmee onder de supermarkt CAO valt dan vallen alle distributiecentra medewerkers daar ook onder, tenzij zij een aparte CAO hebben. Er is geen standaard CAO voor distributiecentra. Alleen de Albert Hein (voor zover ik weet) heeft een aparte CAO voor hun centra. Daarin staat dat het personeel daar ~50 cent minder per uur verdiend dan in de supermarkt CAO.quote:ARTIKEL 1
1. Deze overeenkomst geldt, tenzij in dit artikel of elders in deze cao anders is bepaald, alleen voor alle werknemers als bedoeld in artikel 2d die een arbeidsovereenkomst hebben met of een werkgever die is aangesloten bij het Vakcentrum en alle werkgevers die één of meer winkels exploiteren die voldoen aan de omschrijving van artikel 2 onder a, met uitzondering van:
a. personen, uitsluitend of in hoofdzaak werkzaam in een kantoor van de werkgever;
b. personen, uitsluitend of in hoofdzaak werkzaam in of voor een distributiecentrum van de werkgever, waaronder begrepen chauffeurs, als hun arbeidsvoorwaarden in een andere cao geregeld zijn;
c. personen, uitsluitend belast met leiding, toezicht of controle over meer dan een winkel en niet zelf in de verkoop werkzaam zijnde;
d. personen, uitsluitend belast met schoonmaakwerkzaamheden of bewakingswerkzaamheden.(…)”
hm, het bedrijf heeft de hele nederlandse supermarktsector op zijn kop gezet en doen zweten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Picnic is geen innovatief bedrijf.
Zou je ons even een mail willen sturen: lisanne@picnic.nlquote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat vervelend dat je dat zo ervaart, wij proberen juist....
Is dit een grap?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:30 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
hm, het bedrijf heeft de hele nederlandse supermarktsector op zijn kop gezet en doen zweten.
het heeft het enorm inefficiënte traditionele supermarktmodel compleet omzeild met hun spaak-hub-distributieparadigma
het is een soort van online 'supermarkt' zonder ook maar 1 fysieke winkel.
dat is een fundamentele heruitvinding van het distributieproces
het is in feite een techbedrijf met een supermarktlaagje.
zij begonnen vanaf dag 1 met een volledig elektrische bezorgvloot, iets wat toen in de logistieke sector nog helemaal geen standaard was, nu hebben zij die norm gezet, en zelfs dan nog blijven de grote traditionele supermarkten met een bezorgservice nog ver achter.
dat andere bedrijven hun model kopiëren, is het ultieme bewijs van hun innovatie. je bent pas innovatief als anderen jou volgen, niet als je iets doet wat iemand anders al deed.
maar nee, het is niet innovatief, hoor.
dat is zoiets als zeggen dat de smartphone niet innovatief is omdat de PTT al sinds de vorige eeuw telefoons leverde.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:35 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Is dit een grap?
SRV bezorgde in de jaren 80 al thuis (voor de deur) met een volledig electrische vloot. Albert Heijn bezorgd al boodschappen thuis sinds de middeleeuwen.
Amazon heeft haar logistieke processen vanaf begin 00 steeds efficiënter ingericht, en geldt als Golden standard.
De halve E-tail wereld daar de kunst af, en blijkbaar ook deze supermarkt.
Een zelfde verhaal zou je kunnen vertellen over Coolblue. Met daarbovenop een mooie mix van cross- selling.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 01:25 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dat is zoiets als zeggen dat de smartphone niet innovatief is omdat de PTT al sinds de vorige eeuw telefoons leverde.
de SRV-man werkte met een rijdende supermarkt volgepakt met dingen die hij dacht te verkopen, met een vaste wijkroute.
AH bezorgde ook maar dat was een dure, logistiek inefficiënte service die draaide op bezine/dieselbusjes en die nooit op grote schaal rendabel was.
het verschil zit hem in het model. de SRV en AH bezorgdienst die jij aanhaalt waren een luxe service, geen massamarktproduct. ze waren niet gebouwd op data-analyse, AI en het minimaliseren van verspilling via een geoptimaliseerde toeleveringsketen.
Picnic's innovatie is precies dat, ze hebben een compleet nieuw, schaalbaar en efficiënt ecosysteem gebouwd dat de bezorging gratis kan aanbieden.
de SRV-man was een winkelier, Picnic is, nogmaals, een techbedrijf met een supermarktlaagje.
wat amazon betreft, en dit is belangrijk: innovatie is niet altijd het uitvinden iets totaal nieuws. soms, of juist heel vaak eigenlijk, is het de kunst om een bestaand, succesvol model toe te passen op een compleet nieuwe en complexere markt, in dit geval de extreem lastige en laagmarginale markt van levensmiddelen.
Picnic heeft in feite de logistieke lessen van bedrijven als amazon vertaald naar de context van het beszorgen van verse producten in dichtbevolkte nederlandse steden. ze hebben een niveau van efficiëntie bereikt die voorheen ondenkbaar was in deze sector.
en nu proberen de grote spelers ze (tevergeefs) na te apen![]()
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 01:33 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Een zelfde verhaal zou je kunnen vertellen over Coolblue. Met daarbovenop een mooie mix van cross- selling.
Nederland kent een ongekend goede infrastructuur, geen berggebied, geen lange afstanden. Waardoor het kan het die golfkarretjes.
Voorlopig neemt het marktaandeel van Picnic hier gestaag toe, en het verlies nog veel harder. En dreigen ze hun thuismarkt op te geven.
In DLD slaat dit concept alvast niet aan: gezien het feit dat de Duitser met zijn relatief goedkope benzine wel naar de discounter gaat.
Frankrijk? Dat hoef ik denk ik niet eens uit te leggen.
precies! en daar maakt picnic uitermate goed gebruik van!quote:Nederland kent een ongekend goede infrastructuur, geen berggebied, geen lange afstanden. Waardoor het kan het die golfkarretjes.
De Parijse voorsteden, en dan 185.000 huishoudens.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 01:47 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
[..]
precies! en daar maakt picnic uitermate goed gebruik van!
het verlies wordt elk jaar steeds kleiner, en komt vooral uit enorme investeringen in de uitbreiding van hun distributienetwerk in duitsland en frankrijk. dit is de groeipijn die zowat elke scaLe-up meemaakt, geen faalindicatie. dat hoort er gwn bij. sinds begin dit jaar draaien ze operationeel met winst (ebitda), dus het gaat vooruit.
en in duitsland ervaart picnic gwn gigantische omzetgroei hoor. in frankrijk zijn ze ook gwn aan het groeien.
https://www.retaildetail.(...)t-door-in-frankrijk/
We hadden hier Gorillas, Getir en Flink, alleen Flink heeft het tot vandaag gered. Maar die leveren tenminste nog dezelfde dag, Picnic komt pas een dag later aankakken, waardeloos.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gorillas was ook maar heel kort in Nederland actief. Het concept werkte totaal niet.
Waarom zou je boodschappen bestellen bij Picnic? meuk die net tegen de houdbaarheidsdatum aan zit. Ontdooide diepvriesproducten.
Raar dan, dat die Picnic medewerkers er met een supermarkt-CAO op vooruit gaan.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:57 schreef MoreDakka het volgende:
De uitbuiting vindt juist plaats in de supermarkten zelf die bijna volledig draaien op het uitknijpen van minderjarigen en oudere medewerkers die voor minimumloon rondlopen. De supermarkten en vakbonden gedragen zich hier gewoon als een kartel.
Vooral die 16-jarigen zijn spotgoedkoop:quote:Op donderdag 21 augustus 2025 07:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wat die man wil, die oh zo arme CEO, is zo goedkoop mogelijk studenten kunnen blijven inhuren voor een paar knaken.
Alsof het ASML isquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:52 schreef Cockwhale het volgende:
Exact nul neuks gegeven.
Dreigen terwijl het niemand interesseert
Komt bij de plantsoenendienst.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:02 schreef junkiesietze het volgende:
Leuk als ze weggaan maar die kutautotjes worden dan verkocht en blijven dan gewoon in NL wss. een ander bedrijf koopt ze op en laat er dan mensen in rijden zonder training.
Picnic geeft de bestuurders een training volgens mij, en ik zie de wagentjes idd nooit rare dingen doen, ja ze zijn sloom maarja.
Als ze worden overgenomen komt er wss tuig in.
Betaal gewoon een degelijk loon.. als dit niet mogelijk is, dan heb je pech gehad en is je business model niet lucratief genoeg.. behalve voor de ceo.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 07:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vooral die 16-jarigen zijn spotgoedkoop:
https://content.helloflex(...)c246/downloadcao.pdf
Als ze direct omvallen als ze een eerlijk loon moeten betalen viel het wel mee met de efficiëntie.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:30 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
hm, het bedrijf heeft de hele nederlandse supermarktsector op zijn kop gezet en doen zweten.
het heeft het enorm inefficiënte traditionele supermarktmodel compleet omzeild met hun spaak-hub-distributieparadigma
het is een soort van online 'supermarkt' zonder ook maar 1 fysieke winkel.
dat is een fundamentele heruitvinding van het distributieproces
het is in feite een techbedrijf met een supermarktlaagje.
zij begonnen vanaf dag 1 met een volledig elektrische bezorgvloot, iets wat toen in de logistieke sector nog helemaal geen standaard was, nu hebben zij die norm gezet, en zelfs dan nog blijven de grote traditionele supermarkten met een bezorgservice nog ver achter.
dat andere bedrijven hun model kopiëren, is het ultieme bewijs van hun innovatie. je bent pas innovatief als anderen jou volgen, niet als je iets doet wat iemand anders al deed.
maar nee, het is niet innovatief, hoor.
Nee blijkbaar kunnen ze alleen overleven door hun personeel uit te buiten. Als ze een eerlijk loon zouden moeten betalen komt het blijkbaar niet uit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik woonde tegenover de Jumbo in een appartement zonder lift en dan zie je een Jumbo busje voorrijden die kratten bier naar boven komt brengen. Plaatsvervangende schaamte. Gelukkig blijkt dat iemand geweest te zijn die 40% extra kreeg bovenop de zuigers van het illustere techbedrijf Picnic.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee blijkbaar kunnen ze alleen overleven door hun personeel uit te buiten. Als ze een eerlijk loon zouden moeten betalen komt het blijkbaar niet uit.
Blijkbaar zijn luie mensen niet lui genoeg om de werkelijke meerprijs te betalen van bezorging. Maar dat is niet het probleem van de werknemer. Ze betalen maar gewoon de prijs die het kost en anders gaan ze maar met hun dikke reet van de bank af naar de supermarkt voor hun eten.
In de kinderprostitutie zal ongetwijfeld veel meer geld omgaan wegens de vraag.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:16 schreef Seven. het volgende:
De 1,2 miljard omzet bewijst onomstotelijk dat er vraag is naar een aanbieder als Picnic. Dat is mijn enige punt.
Ik bestel niet maar wat je hier zegt is gewoon een leugen. Jumbo en ah leveren bij verschillende buren af met ev's hier.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe kut ze betalen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:31 schreef Evangelion het volgende:
"We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Ze concurreren toch niet met BOL en Amazon.
Ik denk/hoop niet dat iemand er van wakker ligt als picnic vertrekt, in tegenstelling tot ASML of zo.
Zelfde hier, ik woon in Amsterdam, de AH is hier 150 meter verderop, en dan staat er zo een kut AH vrachtwagen 10 minuten de straat te blokkeren omdat iemand te lui is om dat stukje te lopen, van die kut yuppen die het zogenaamd "druk" hebben om zelf boodschappen te doen. Zelfde geld voor maaltijdbezorgers, binnen 500 meter kun je zo een 40 soorten voer ophalen, maar nee dat MOET bezorgt worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik woonde tegenover de Jumbo in een appartement zonder lift en dan zie je een Jumbo busje voorrijden die kratten bier naar boven komt brengen. Plaatsvervangende schaamte. Gelukkig blijkt dat iemand geweest te zijn die 40% extra kreeg bovenop de zuigers van het illustere techbedrijf Picnic.
Jezelf een tech bedrijf noemen omdat je een website en wat electrische golfkarretjes hebt. Man man man.
Er werken toch alleen maar arbeidsmigranten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:59 schreef -XOR- het volgende:
Hoe vertel je je medewerkers eigenlijk dat iedereen naar Bielefeld moet verhuizen?
Op de werkvloer, maar ik neem aan dat dan het hele hoofdkwartier en de IT afdeling (die best wel groot is en populair) ook mee moeten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er werken toch alleen maar arbeidsmigranten.
Sie müssen nach Bielefeld ziehen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:59 schreef -XOR- het volgende:
Hoe vertel je je medewerkers eigenlijk dat iedereen naar Bielefeld moet verhuizen?
Crosspostquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maak je je ook zo druk over de medewerkers van bijvoorbeeld Bol.com, Zalando, Wehkamp en alle andere grote ketens met distributiecentra?
Ik vraag mij meer af waarom je ze met hand en tand aan het verdedigen bent.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 19:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik snap ze enigzins wel maar je kunt je beter afvragen waarom mensen in de e commerce slechter betaald moeten worden dan supermarktmedewerkers. Enige wat ik kan bedenken is dat je voor dat laatste Nederlands moet kunnen spreken.
In een stad vind ik het ook zo enorm dom om boodschappen bezorgers te vragen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zelfde hier, ik woon in Amsterdam, de AH is hier 150 meter verderop, en dan staat er zo een kut AH vrachtwagen 10 minuten de straat te blokkeren omdat iemand te lui is om dat stukje te lopen, van die kut yuppen die het zogenaamd "druk" hebben om zelf boodschappen te doen. Zelfde geld voor maaltijdbezorgers, binnen 500 meter kun je zo een 40 soorten voer ophalen, maar nee dat MOET bezorgt worden.
Oh my... ik ben het een keer eens met hexa.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:17 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me ook prima voor onze toekomst als dit soort luiemensen-bedrijven verdwijnen. We kunnen die arbeidsinzet beter gebruiken.
Die mening deel ik niet. Omdat ze op industriegebieden zitten zouden ze juist goedkoper dan een supermarkt moeten zijn. Veel efficiënter orderpikken/vakkenvullen en veel lagere vastgoedkosten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nee, zo concurreren met de supermarkten en als de lonen vergelijkbaar worden met de supermarkten dan is het opeens duurder als je het wilt laten bezorgen, zoals het zou moeten.
Zitten waar ik woon geloof ik meer dan 10 supermarkten binnen straal van 10 min fietsen met de dichtstbijzijnde op max 2 min lopen. Als ze hetzelfde moeten betalen als de supermarkt dan kunnen ze daar natuurlijk never nooit mee concurreren als er menselijke arbeid aan te pas komt.
En zo zou het ook moeten zijn. Bezorgen is een luxe, niet de norm. En die mentaliteit van verlies lijden totdat je als hebt weggeconcurreerd en dan de prijzen omhoog smijten moet men maar lekker in de VS laten.
Wiens brood men eet diens woord men spreekt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik vraag mij meer af waarom je ze met hand en tand aan het verdedigen bent.
Maar doordat je alles thuis moet bezorgen zal de personeelsinzet per klant een stuk hoger liggen. Ook zullen de bezorgers wel volwassen moeten zijn en een rijbewijs hebben. Terwijl fysieke supermarkten daar juist steeds slimmer mee omgaan (zelfscan, goedkope tieners).quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die mening deel ik niet. Omdat ze op industriegebieden zitten zouden ze juist goedkoper dan een supermarkt moeten zijn. Veel efficiënter orderpikken/vakkenvullen en veel lagere vastgoedkosten.
Ze zouden personeel dus juist meer moeten kunnen betalen.
Van die proleten die dan op zaterdag hun frietje met kroket van Harry's Snacks om de hoek per Thuisbezorgd laten bezorgen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zelfde hier, ik woon in Amsterdam, de AH is hier 150 meter verderop, en dan staat er zo een kut AH vrachtwagen 10 minuten de straat te blokkeren omdat iemand te lui is om dat stukje te lopen, van die kut yuppen die het zogenaamd "druk" hebben om zelf boodschappen te doen. Zelfde geld voor maaltijdbezorgers, binnen 500 meter kun je zo een 40 soorten voer ophalen, maar nee dat MOET bezorgt worden.
Ze hebben zo'n goede app EN ze nemen DHL pakketten retour. Zo makkelijk. Nou jij weer.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zombieland. Laat de autisten de meerprijs lekker zelf betalen of eieren voor hun geld kiezen en toch maar socialiseren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben overigens wel benieuwd in welk land ze wel winstgevend denken te kunnen zijn.
Ik zie dat ze oa in Frankrijk zitten, maar daar hebben ze toch ook gewoon best serieuze arbeidswetgeving? Er hoeft maar iets te gebeuren en die lui steken hun halve land in de fik.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:58 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben overigens wel benieuwd in welk land ze wel winstgevend denken te kunnen zijn.
Inderdaad, als je vakbonden maar lastig vind dan moet je zeker niet in Frankrijk zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik zie dat ze oa in Frankrijk zitten, maar daar hebben ze toch ook gewoon best serieuze arbeidswetgeving? Er hoeft maar iets te gebeuren en die lui steken hun halve land in de fik.
Zou best kunnen dat de CAO’s daar heel anders werken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik zie dat ze oa in Frankrijk zitten, maar daar hebben ze toch ook gewoon best serieuze arbeidswetgeving? Er hoeft maar iets te gebeuren en die lui steken hun halve land in de fik.
"Picnic ziet zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf, zoals Bol.com of Amazon, en valt nu onder de cao voor e-commerce."quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik ben benieuwd onder welke CAO Picnic nu eigenlijk valt.
Wat?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
20 jaar geleden zou dit topic nog overlopen worden door VVD-wannabe zuidas balletjes die in de bres zouden springen voor deze mega super zielige CEO die niet boven het maaiveld uitkomt vanwege zoiets stoms als werknemersrechten en vakbonden.
Nu nog maar een paar spookrijders. Mooi hoe dat veranderd is.
Het onsympathieke Picnic steelt de omzet van ONS ALLER Albert fuckin' Heijnquote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
20 jaar geleden zou dit topic nog overlopen worden door VVD-wannabe zuidas balletjes die in de bres zouden springen voor deze mega super zielige CEO die niet boven het maaiveld uitkomt vanwege zoiets stoms als werknemersrechten en vakbonden.
Geen idee of het zo is. Maar als het zo is, dan is dat een prestatie op zich!quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:35 schreef Mathijsco het volgende:
De kwaliteit (zeker van groente en kant-en-klaar) ligt beneden die van AH.
Hij zegt zelfs ook dat ze dan 40 procent hogere loonkosten hebben dan de winkels.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:31 schreef Evangelion het volgende:
Iemand die eigenlijk weet waarom ze niet als e-commerce gezien worden?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:35 schreef Evangelion het volgende:
[..]
"Picnic ziet zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf, zoals Bol.com of Amazon, en valt nu onder de cao voor e-commerce."
Dat is dus de discussie. Is Picnic een e-commerce bedrijf in de zin dat zij goederen leveren aan de klanten of is het een levensmiddelenbedrijf en dus een supermarkt?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Iemand die eigenlijk weet waarom ze niet als e-commerce gezien worden?
Want voor e-commerce maakt het product toch niet echt uit?
Dat snap ik. Maar als Bol geen warenhuis is, maar e-commerce, dan lijkt mij Picnic ook e-commerce.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is dus de discussie. Is Picnic een e-commerce bedrijf in de zin dat zij goederen leveren aan de klanten of is het een levensmiddelenbedrijf en dus een supermarkt?
Wanneer ben je een levensmiddelenbedrijf?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is dus de discussie. Is Picnic een e-commerce bedrijf in de zin dat zij goederen leveren aan de klanten of is het een levensmiddelenbedrijf en dus een supermarkt?
Ik kan je referral link niet zien, ik kom op de homepage maar ik zie uit de link dat het gaat om een tray colablikjes.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wanneer ben je een levensmiddelenbedrijf?
https://www.bol.com/nl/nl(...)691781-6851353336883
Het verschil zal hem vooral in zitten dat Picnic vooral of eigenlijk hoofdzakelijk levensmiddelen verkoopt en bol.com hoofdzakelijk goederen verkoopt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als Bol geen warenhuis is, maar e-commerce, dan lijkt mij Picnic ook e-commerce.
Dus op basis waarvan denken mensen dat het een supermarkt is in dezen?
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Sie müssen nach Bielefeld ziehen.
Deutscher Humorquote:Die Behauptung „Bielefeld existiert nicht“ ist Teil der Bielefeld-Verschwörung, einer satirischen und humorvollen Theorie, die besagt, dass die Stadt Bielefeld nicht existiert und ihre Existenz nur vorgetäuscht wird. Diese Internet-Legende entstand 1994 und hat sich zu einem populären Dauerwitz entwickelt, der zum Beispiel in der Marketingkampagne der Stadt selbst aufgegriffen wurde, um der Verschwörung mit einer Millionen-Euro-Belohnung ein Ende zu setzen. Die Stadt Bielefeld existiert jedoch physisch und hat zahlreiche Einwohner und Sehenswürdigkeiten.
Ursprung der Theorie
Die Theorie wurde 1994 vom Informatikstudenten Achim Held im deutschsprachigen Usenet veröffentlicht, um über Verschwörungstheorien zu spaßen.
Verbreitung und Bekanntheit
Der Witz verbreitete sich schnell durch Mundpropaganda und wurde ein fester Bestandteil der Internetkultur.
Selbst Politiker wie die ehemalige Bundeskanzlerin Angela Merkel bezogen sich auf die Theorie und stellten fest, dass sie nach ihrem Besuch tatsächlich in Bielefeld gewesen sei.
Die #Bielefeldmillion
Zum 25-jährigen Jubiläum der Verschwörung rief die Stadt 2019 die Aktion "#Bielefeldmillion – Das Ende einer Verschwörung" ins Leben.
Die Stadt lobte eine Million Euro für denjenigen aus, der überzeugend beweisen kann, dass Bielefeld nicht existiert.
Obwohl Tausende von „Beweisen“ eingereicht wurden, von mathematischen Ansätzen bis hin zu kreativen Ideen, die Stadt nicht existiere, konnte keiner die Stadt überzeugen.
Fazit
Die Stadt Bielefeld hat die Aktion abgeschlossen und die Nichtexistenz Bielefelds offiziell als widerlegt erklärt
Ik loof een miljoen euro uit aan degene die het bestaan van het rijk der fabelen kan aantonen.quote:
Doen ze al in DHL-verpakking. Als het product niet bevalt kan de bezorger het gelijk weer terugnemen!quote:Op donderdag 21 augustus 2025 11:54 schreef Chadi het volgende:
Dan zetten ze wat boormachines en opladers in het assortiment en klaar is klara.
Maar er is toch ook een CAO die dwingend is voor warenhuizen? En daar valt Bol kennelijk niet onder.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 11:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Persoonlijk vind ik het allemaal niet zo heel interessant maar goed ik snap dat AH en Jumbo hier wat van vinden.
Dat is tegen te gaan door naar percentages verkocht te gaan. Het zou dan eventueel wel kunnen door samen te gaan met Bol. Maar aangezien Bol van Ahold is...quote:Op donderdag 21 augustus 2025 11:54 schreef Chadi het volgende:
Dan zetten ze wat boormachines en opladers in het assortiment en klaar is klara.
Picnic niet, die komt pas een dag later.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 11:52 schreef Ama het volgende:
Maar goed in nood blijft het wel handig, ze zijn er ook wel snel.
Pleur je er wat Ali meuk op om dat op te krikken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is tegen te gaan door naar percentages verkocht te gaan. Het zou dan eventueel wel kunnen door samen te gaan met Bol. Maar aangezien Bol van Ahold is...
Dat is vaak al sneller dan de meeste bezorgdiensten volgens mij. En als ik echt het huis niet uit kan wil er altijd wel even iemand voor mij even wat halen om die dag door te komen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:24 schreef Pek het volgende:
[..]
Picnic niet, die komt pas een dag later.
Het zal sowieso omzet zijn. En dat past niet in het logistieke systeem van Picnic. Dus nee, het zal niet makkelijk te omzeilen zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:26 schreef Chadi het volgende:
[..]
Pleur je er wat Ali meuk op om dat op te krikken.
Omdat ik ze niet als supermarkt zie maar als webshop.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 09:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Crosspost
[..]
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat ik ze niet als supermarkt zie maar als webshop.
Dat van de Albert Heijn ook.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Picnic is wel degelijk een techbedrijf. Hun hele bestaansrecht hangt aan technologische ontwikkeling.
Kortom: ik heb dus gelijk als ik constateer dat Nederland behoorlijk links geworden is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:31 schreef Hexagon het volgende:
Op dit gebied wel inderdaad.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kortom: ik heb dus gelijk als ik constateer dat Nederland behoorlijk links geworden is.
Dit heeft te maken met de aard van de producten. Een supermarkt heeft te maken met bederfelijke en/of verse producten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Haha. Hier verraden ze zich zelf al als dit tot een civielrechtelijk treffen komt.
Intuitief vind ik ook dat dit een supermarkt CAO is.
Maar wat ik vreemder vind is dat blijkbaar de supermarkt CAO 40% duurder is dan de e-commerce CAO. Mensen in de supermarkt verdienen normale lonen, dus dan ben ik wel eens benieuwd waarom die e-commerce CAO zo'n uitgeknepen ding is.
Kun je dat toelichten?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat van de Albert Heijn ook.
Hoeveel toelichting heb je nodig? AH is een multinational die moet zorgen dat ruim duizend supermarkten bevoorraad zijn, dat klanten boodschappen kunnen bestellen en bezorgd krijgen met een eigen koeriersdienst, heeft een app die weer in verbinding moet staan met de scanners in de winkel, heeft uitgebreide algoritmes draaien voor diefstaldetectie, et cetera.quote:
Ik betwijfel sterk of de bliepmiep (die inmiddels voor een groot deel is vervangen wegens te duur) en de vakkenvuller (liefst 15, want lekker goedkoop) ook maar iets weten van die regelgeving.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit heeft te maken met de aard van de producten. Een supermarkt heeft te maken met bederfelijke en/of verse producten.
Daar komt een hele rits aan voorschriften bij kijken. Denk aan hygiëne-eisen, inspecties, voedselveiligheid en terugroepacties.
Dat heb je niet bij een webshop die kleding of elektronica verkoopt.
Fair point wat betreft de supply chain. Ik dacht dat je online bedoelde, maar ik denk dat ze wel zouden overleven als dat ooit helemaal gestopt zou worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoeveel toelichting heb je nodig? AH is een multinational die moet zorgen dat ruim duizend supermarkten bevoorraad zijn, dat klanten boodschappen kunnen bestellen en bezorgd krijgen met een eigen koeriersdienst, heeft een app die weer in verbinding moet staan met de scanners in de winkel, heeft uitgebreide algoritmes draaien voor diefstaldetectie, et cetera.
Zonder de technologie om dat te ondersteunen bestaan ze in no-time niet meer, waarmee hun bestaansrecht net zo goed afhangt van technologie.
in sommige binnensteden wel maar ze bezorgen niet volledig elektrischquote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik bestel niet maar wat je hier zegt is gewoon een leugen. Jumbo en ah leveren bij verschillende buren af met ev's hier.
Maar dat zijn ze dus niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat ik ze niet als supermarkt zie maar als webshop.
het punt van EVs is dat ze over hun gehele levensduur rond de 60% minder CO2 uitstoten vergeleken met een benzineauto, die elke km uitlaatgassen uitstoot. daarnaast pompen ze geen fijnstof of stikstofoxide in de lucht, wat beter is voor de luchtkwaliteit. de batterijen worden ook hergebruikt aan het einde van hun levenscyclus.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:35 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ja al die batterijen worden ook milieu vriendelijk geproduceerd natuurlijk.
Die 40% komt natuurlijk voort uit de huidige 25% verlies per jaar die men dan ook meteen erbij rekent. Dus om 5% geprognotiseerde winst te gaan maken voor de investeerders verhoogt men de prijzen met 30% en zegt dat het alleen vanwege loonstijging bij cao verandering dat het 40% duurder wordt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:42 schreef VEM2012 het volgende:
En onder de streep: leuk, 40% duurder... maar de praktijk is wat genuanceerder.
die komt weer terug als ie een manier heeft verzonnen om de bezorging door humanoids te laten doenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:27 schreef Isdatzo het volgende:
Oh noes. Een bedrijf dreigt met vertrekken uit Nederland. Wat moeten we nu?????
Nou, ehhh.. doei.
Weet je ook hoeveel procent het hergebruikt wordt?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:14 schreef gwn_een_user het volgende:
de batterijen worden ook hergebruikt aan het einde van hun levenscyclus.
Volgens sommige onderzoeken kan een groot gedeelte van onze fijnstof afkomstig van autobanden slijtage zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:14 schreef gwn_een_user het volgende:
. daarnaast pompen ze geen fijnstof
Niks zeggen, gewoon op transport zetten, groeten Aus der Fünten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:59 schreef -XOR- het volgende:
Zie: Timwonnacott in NWS / Picnic dreigt met vertrek uit Nederlandquote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar als Bol geen warenhuis is, maar e-commerce, dan lijkt mij Picnic ook e-commerce.
Op basis van onder andere hoe Picnic zichzelf presenteert: https://picnic.app/nl/quote:Op donderdag 21 augustus 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Weet je ook hoeveel procent het hergebruikt wordt?
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D51448quote:Zuid-Korea en China voorlopen op de EU m.b.t. batterijenrecycling wetgeving, schaalgrootte en technologieën (de VS loopt achter), en behalen momenteel recyclingpercentages van meer dan 90%. Ook t.a.v. LFP-batterijen die minder kostbare CRM's bevatten dan NMC-batterijen.
https://ioplus.nl/nl/post(...)-lithiumterugwinningquote:Doorbraak in batterijrecycling: 99,99% lithiumterugwinning
Published on March 14, 2025
Onderzoekers in China hebben een batterijrecyclingmethode ontwikkeld waarmee materialen in een kwartiertje kunnen worden teruggewonnen.
Dat is natuurlijk nogal maf, want het bedrijfsmodel is compleet anders. De functiewaardering in de cao spreekt letterlijk van 'supermarkten', vrijwel alle beschreven functies daar bestaan bij een virtuele winkel niet. De cao maakt ook onderscheid tussen de winkel en het distributiecentrum, dat onderscheid bestaat bij een virtuele winkel ook niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 14:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zie: Timwonnacott in NWS / Picnic dreigt met vertrek uit Nederland
Volgens de cao's komt het er op neer dat als je hoofdproduct levensmiddelen zijn en je daarvan een grote variatie verkoopt dan ben je een winkel en val je onder de levensmiddelen cao. Maakt niet uit of je dat online of fysiek verkoopt.
Dan is het wel raar dat er niet een vergelijkbaar iets geldt voor Bol/warenhuizen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 14:32 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zie: Timwonnacott in NWS / Picnic dreigt met vertrek uit Nederland
Volgens de cao's komt het er op neer dat als je hoofdproduct levensmiddelen zijn en je daarvan een grote variatie verkoopt dan ben je een winkel en val je onder de levensmiddelen cao. Maakt niet uit of je dat online of fysiek verkoopt. Of je nou een supermarkt runt of een markt kraampje hebt op de lokale markt als groente boer, voor de cao is dat hetzelfde.
Picnic voldoet daar aan, bol.com doet dat niet. Daarom valt de een onder de levensmiddelen cao en de ander onder e-commerce.
Het bedrijfsmodel boeit niet, een groenteboer hanteert ook een ander bedrijfsmodel dan een supermarkt maar vallen beide onder de levensmiddelen cao. Het gaat om de sector waarin je werkzaam bent, niet hoe je dat bedrijf invult.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk nogal maf, want het bedrijfsmodel is compleet anders. De functiewaardering in de cao spreekt letterlijk van 'supermarkten', vrijwel alle beschreven functies daar bestaan bij een virtuele winkel niet. De cao maakt ook onderscheid tussen de winkel en het distributiecentrum, dat onderscheid bestaat bij een virtuele winkel ook niet.
Er is uiteraard flink wat overlap tussen functies in een distributiecentrum en zo'n magazijn van in dit geval Picnic, maar zij hebben bijvoorbeeld ook grotendeels geautomatiseerde magazijnen. Daarnaast, distributiecentra van supermarkten doen exclusief B2B en volgens mij doet Picnic alleen aan B2C. Dat vind ik ook een fundamenteel verschil in logistieke operatie en dat heeft absoluut effect op functies in zo'n magazijn.
Er zit wat mij betreft een te groot verschil tussen een fysieke 'winkel' en een webshop. Helemaal los van Picnic het bedrijf zelf, het resultaat hier nu van is dat je in Nederland alleen kunt concurreren met levensmiddelen als je een groot aantal winkels neer plempt waar een bak 13 jarigen en bijna-gepensioneerden rondlopen. Innoveren op dat model is niet mogelijk.
Bol is meer een doorgeefluik, zoals Amazon.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan is het wel raar dat er niet een vergelijkbaar iets geldt voor Bol/warenhuizen.
Ik snap dat de vakbond dat zegt, maar natuurlijk is hget bedrijfsmodel belangrijk. Dat is niet alleen maar afhankelijk van welke producten je verkoopt. De manier waarop heeft direct invloed op welke functies het personeel uitvoert, en een cao gaat exclusief daar over. Zou je hier op kunnen reageren:quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:13 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het bedrijfsmodel boeit niet, een groenteboer hanteert ook een ander bedrijfsmodel dan een supermarkt maar vallen beide onder de levensmiddelen cao. Het gaat om de sector waarin je werkzaam bent, niet hoe je dat bedrijf invult.
quote:De functiewaardering in de cao spreekt letterlijk van 'supermarkten', vrijwel alle beschreven functies daar bestaan bij een virtuele winkel niet. De cao maakt ook onderscheid tussen de winkel en het distributiecentrum, dat onderscheid bestaat bij een virtuele winkel ook niet.
Er is uiteraard flink wat overlap tussen functies in een distributiecentrum en zo'n magazijn van in dit geval Picnic, maar zij hebben bijvoorbeeld ook grotendeels geautomatiseerde magazijnen. Daarnaast, distributiecentra van supermarkten doen exclusief B2B en volgens mij doet Picnic alleen aan B2C. Dat vind ik ook een fundamenteel verschil in logistieke operatie en dat heeft absoluut effect op functies in zo'n magazijn.
Er zit wat mij betreft een te groot verschil tussen een fysieke 'winkel' en een webshop. Helemaal los van Picnic het bedrijf zelf, het resultaat hier nu van is dat je in Nederland alleen kunt concurreren met levensmiddelen als je een groot aantal winkels neer plempt waar een bak 13 jarigen en bijna-gepensioneerden rondlopen. Innoveren op dat model is niet mogelijk.
Hm, met deze redenering is wel interessant, kan hier wel in meegaan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
Ook bij AH en Jumbo is de supply chain geen ondersteunende dienst.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
AH zou best een techbedrijf kunnen zijn, ware het niet dat ze een fysieke winkel hebben. En ik vind ook niet dat AH erg goed is in het samenbrengen van de fysieke activiteit met hun app. Ikea daarentegen is daar wel enorm goed in.
Voor een bedrijf als Picnic is de supply chain (inclusief logistiek) véél meer dan een ondersteunende dienst.
Op dat deel van de post staat ook al een eerdere post van mij, maar vooruit. In de cao staan inderdaad functiebeschrijvingen van de supermarkt en die van een distributiecentrum. Je hebt volkomen gelijk dat de functies van de supermarkt niet te vinden zijn in een virtuele winkel. Het magazijn/distributiecentrum wat aan die virtuele winkel hangt heeft echter wel functies zoals omschreven in de cao want het fungeert niet anders, of het nou B2B of B2C is, het is en blijft zoals de cao het omschrijft: Fysieke distributie.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap dat de vakbond dat zegt, maar natuurlijk is hget bedrijfsmodel belangrijk. Dat is niet alleen maar afhankelijk van welke producten je verkoopt. De manier waarop heeft direct invloed op welke functies het personeel uitvoert, en een cao gaat exclusief daar over. Zou je hier op kunnen reageren:
[..]
Maar Bol en Ikea zijn geen concurrenten. AH, Jumbo en Plus die onder de supermarkt CAO vallen zijn dat wel. Laatstgenoemden hebben net zo goed DC's met een hoop automatisering.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Van een CAO mag je echt veel zorgvuldiger taalgebruik verwachten.
Automatisering is de toekomst en het speelveld zal dus niet gelijk blijven.
Nogmaals, daar ben ik het niet mee eens. B2B of B2C maakt een enorm verschil in zowel bedrijfsvoering als functieomschrijving in vele functies. Dat maakt de supermarkt-cao (die ook zo genoemd wordt) voor het overgrote deel niet relevant qua functiebeschrijvingen. Ik vind dat je daar te makkelijk overheen stapt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:02 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Op dat deel van de post staat ook al een eerdere post van mij, maar vooruit. In de cao staan inderdaad functiebeschrijvingen van de supermarkt en die van een distributiecentrum. Je hebt volkomen gelijk dat de functies van de supermarkt niet te vinden zijn in een virtuele winkel. Het magazijn/distributiecentrum wat aan die virtuele winkel hangt heeft echter wel functies zoals omschreven in de cao want het fungeert niet anders, of het nou B2B of B2C is, het is en blijft zoals de cao het omschrijft: Fysieke distributie.
Dat is nogal een verschil, vind je niet?quote:In de praktijk hebben ze alleen de tussenopslag in de fysieke winkel uit de keten geknipt, voor de rest is er geen verschil
Ik vind dat nogal naiëf. Alleen al omdat fysieke supermarkten kampioen uitbuiten zijn (ze omzijlen de cao op een andere manier door gewoon massaal minderjarigen in te huren), maar daarnaast kan het je niet ontgaan zijn dat het er nogal moorddadig aan toe gaat in de supermarktwereld.quote:Wat mij betreft is het enige innovatieve aan Picnic dat ze een tijdlang de cao hebben kunnen omzeilen en hun personeel zo hebben kunnen uitbuiten en zelfs dan lukte het niet om winstgevend te zijn. Dit soort bedrijven kunnen we missen als kiespijn.
Nogmaals, de bedrijfsvoering heeft er niets mee te maken, het is sector afhankelijk. Picnic zit in de levensmiddelen sector en valt daarom onder die sector cao. Een restaurant, cateringbedrijf, snackbar, café of een hotel - Die hebben allemaal andere bedrijfsvoeringen, maar het valt allemaal onder de horeca cao want dat is de sector waar ze in zitten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, daar ben ik het niet mee eens. B2B of B2C maakt een enorm verschil in zowel bedrijfsvoering als functieomschrijving in vele functies. Dat maakt de supermarkt-cao (die ook zo genoemd wordt) voor het overgrote deel niet relevant qua functiebeschrijvingen. Ik vind dat je daar te makkelijk overheen stapt.
[..]
Dat is nogal een verschil, vind je niet?Een fysieke winkel hebben of niet is fundamenteel voor de hele keten en bedrijfsvoering. Een fysieke winkel + personeel is een enorme investering, dat maakt echt heel veel verschil.
Dat kan inderdaad ja, de levensmiddelen cao heeft alleen effect op distributiemedewerkers die niet onder een eigen cao vallen. Het staat Picnic vrij om zo'n cao op te stellen en als het personeel dat daar werkt collectief akkoord gaat met 40% minder loon dan waar ze recht op hebben nu, dan is dat gewoon toegestaan.quote:Daarnaast vallen bij AH de magazijnmedewerkers onder een andere cao, niet de supermarkt-cao. Dus zij hebben dat al gesplitst. Dat kan dus wel. (Bij Jumbo hebben ze volgens mij bij de magazijnmedewerkers geen cao, het zou dus kunnen dat die wel onder de supermarkt-cao vallen).
[..]
Ik vind dat nogal naiëf. Alleen al omdat fysieke supermarkten kampioen uitbuiten zijn (ze omzijlen de cao op een andere manier door gewoon massaal minderjarigen in te huren), maar daarnaast kan het je niet ontgaan zijn dat het er nogal moorddadig aan toe gaat in de supermarktwereld.
Nee, juist het tegenovergestelde. Het grote probleem waarom bezorgdiensten zoals Picnic, Gorilla, Getir, Flink etc niet winstgevend zijn is omdat de bezorgkosten niet worden doorgerekend naar de consument. Waar een normaal bedrijf start met een winstgevend concept en daar vanuit uitbreidt, is dit bezorgconcept in de kern niet winstgevend, tenzij ze de kosten doorrekenen naar de klant, dat weten die bedrijven ook, maar als ze dat doen kunnen ze qua prijs niet concurreren met de supermarkt.quote:Dit is overduidelijk een een-tweetje tussen de vakbonden en de machtige supermarktketens. Zowel AH als Jumbo doen namelijk exact hetzelfde, zij maken óók geen winst op hun bezorgactiviteiten. Maar zij kunnen het zich veroorloven om dat geld te verbranden, want het is niet de primaire activiteit en wordt ingezet voor marketingdoeleinden en klantenbinding en bovendien wordt door deze strategie het onmogelijk voor concurrenten zonder fysieke winkels om in te stappen. De vakbonden willen uiteraard gewoon meer leden en meer macht en zullen dat altijd blijven doen.
Ik kan dit niet anders noemen dan het gedrag van een kartel om concurrenten buiten de deur te houden. En dan ben ik zelf er niet eens van overtuigd dat Picnic een langetermijntoekomst in Nederland heeft.
Picnic niet, maar het is een van de vele bedrijven.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 00:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Picnic is geen innovatief bedrijf.
Ik ben eindelijk bijgekomen van het lachen, "techbedrijf"quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)ertrek-uit-nederland
en ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland. typisch vakbonden weer, diezelfde conservatieve krachten die innovatie in de weg staan. ze willen vasthouden aan bestaande structuren.
Nee dus. Want AH Logistiek valt daar ook niet onder, zoals ik al heb laten zien. Niet iedere medewerker in de levensmiddelensector valt onder de supermarkt-cao. Dit is volgens mij al de derde keer dat ik dit moet uitleggen, maar om het nog duidelijker te maken: er is helemaal geen coa voor de sector levensmiddelen. Er is een Cao Supermarkt VGL en er is een Cao Supermarkt Levensmiddelen-bedrijf LMB (waar FNV niet aan mee doet). Nu zul je waarschijnlijk weer terugvallen op de definitie van 'winkel' in de cao zelf, maar dat is een cirkelredenering. Het probleem is hier de minister en de rechter die meegaan in het spelletje van de vakbonden en grote supermarkten door deze supermarkt-cao allesomvattend te verklaren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:30 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nogmaals, de bedrijfsvoering heeft er niets mee te maken, het is sector afhankelijk. Picnic zit in de levensmiddelen sector en valt daarom onder die sector cao.
Dikgedrukte is precies hetzelfde waar je Picnic van beticht. Maar als het in een cao staat is het schijnbaar goed. Nee, dit gaat natuurlijk niet op. Uitbuiting is uitbuiting, of de vakbond er nou mee akkoord is of niet. In dit geval is de vakbond er mee akkoord omdat jongeren en minderjarigen toch geen lid zijn. Vakbonden zijn er voor de oudere werknemers en hebben schijt aan jongeren die uitgebuit worden.quote:En het inhuren van minderjarige is geen ontwijking van de cao, de cao is namelijk nog steeds van toepassing op 15 jarige en worden daarin ook genoemd en krijgen betaalt volgens de cao. Dat is gewoon uitwijken naar de goedkoopst mogelijke vorm van arbeid.
Je ziet het precies verkeerd om. Ze kunnen juist wél concurreren, daarom proberen de supermarkten ze ook uit te schakelen. De grote concerns zitten vast aan hun concept van winkels, die willen niet dat een andere partij marktaandeel kan veroveren via een ander concept. Ik heb al uitgelegd hoe en waarom, je zou kunnen proberen daar eens op te reageren.quote:Nee, juist het tegenovergestelde. Het grote probleem waarom bezorgdiensten zoals Picnic, Gorilla, Getir, Flink etc niet winstgevend zijn is omdat de bezorgkosten niet worden doorgerekend naar de consument. Waar een normaal bedrijf start met een winstgevend concept en daar vanuit uitbreidt, is dit bezorgconcept in de kern niet winstgevend, tenzij ze de kosten doorrekenen naar de klant, dat weten die bedrijven ook, maar als ze dat doen kunnen ze qua prijs niet concurreren met de supermarkt.
Het is zeer duidelijk dat je je laat leiden door je persoonlijke animus tegen dit specifieke bedrijf. En dan heiligt het doel de middelen blijkbaar. Je wil het bedrijf weg hebben dus dan maakt het niet uit hoe. Dat leidt er toe dat je hier de praktijken van de grote machtige supermarkten gaat zitten verdedigen, je moet je echt afvragen of dat is wat je wil.quote:Dit soort bedrijven kunnen puur bestaan omdat investeerders er miljoenen inpompen (Zo heeft Picnic vorig jaar nog 355 miljoen opgehaald bij investeerders) en de bedrijven net zolang verlieslijdend overeind houden totdat de concurrentie wegvalt, dan pas worden de kosten doorberekend naar de klant met een winstmarge er boven op, met als gevolg dat de consument veel duurder uit is dan de situatie voordat deze bedrijven hun intrede deden. Dat is wat mij betreft geen wenselijke ontwikkeling en gelukkig zijn het gros van dit soort bedrijven inmiddels al uit Nederland verdwenen omdat het inderdaad behoorlijk lastig is om te concurreren met de supermarkten en gemeentes het ook niet echt wenselijk vonden om dit soort centra (in geval van de flitsbezorgers) midden in de stad te hebben.
Ooit in je opgekomen dat er binnen een sector meerdere cao's kunnen bestaan? De AH logistiek, Jumbo logistiek, Supermarkt VGL en Supermarkt Levensmiddelen-bedrijf vallen daar alle 4 onder. Nogmaals, het staat Picnic vrij daar een eigen cao in te maken.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 21:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dus. Want AH Logistiek valt daar ook niet onder, zoals ik al heb laten zien. Niet iedere medewerker in de levensmiddelensector valt onder de supermarkt-cao. Dit is volgens mij al de derde keer dat ik dit moet uitleggen, maar om het nog duidelijker te maken: er is helemaal geen coa voor de sector levensmiddelen. Er is een Cao Supermarkt VGL en er is een Cao Supermarkt Levensmiddelen-bedrijf LMB (waar FNV niet aan mee doet). Nu zul je waarschijnlijk weer terugvallen op de definitie van 'winkel' in de cao zelf, maar dat is een cirkelredenering. Het probleem is hier de minister en de rechter die meegaan in het spelletje van de vakbonden en grote supermarkten door deze supermarkt-cao allesomvattend te verklaren.
Nee sorry. Picnic buit hun werknemers uit omdat ze 40% minder loon betalen dan waar hun werknemers volgens de cao recht op hebben, omdat ze van mening zijn dat toeslagen niet op hun van toepassing zijn - dat is uitbuiting. De supermarkten betalen hun werknemers uit volgens de cao en de lonen daarin liggen hoger dan het minimumloon en het minimumjeugdloon (al scheelt dit niet veel) met toeslagen als er gewerkt wordt op bepaalde dagen/uren. Als je dat te laag vind - prima, maar dat is een compleet andere discussie, dat zijn nou eenmaal de collectief afgesproken bedragen en daar heeft iedereen zich aan te houden.quote:[..]
Dikgedrukte is precies hetzelfde waar je Picnic van beticht. Maar als het in een cao staat is het schijnbaar goed. Nee, dit gaat natuurlijk niet op. Uitbuiting is uitbuiting, of de vakbond er nou mee akkoord is of niet. In dit geval is de vakbond er mee akkoord omdat jongeren en minderjarigen toch geen lid zijn. Vakbonden zijn er voor de oudere werknemers en hebben schijt aan jongeren die uitgebuit worden.
Als je je personeel niet eerlijk kan betalen en dreigt het land te verlaten als je dat wel moet doen dan kan je blijkbaar dus niet concurreren. En nee, ik heb niets tegen dit specifieke bedrijf, ik heb iets tegen alle bedrijven die een vergelijkbare strategie toepassen om marktaandeel te verwerven aangezien die op lange termijn altijd nadelig zijn voor de consument. En marktaandeel is niet iets wat je uit de lucht plukt maar iets wat altijd ten koste gaat van bestaande bedrijven. Een Jumbo of Ahold krijg je niet weg, maar we hebben in Nederland zat kleinere en regionale ketens die een heel stuk kwetsbaarder zijn.quote:[..]
Je ziet het precies verkeerd om. Ze kunnen juist wél concurreren, daarom proberen de supermarkten ze ook uit te schakelen. De grote concerns zitten vast aan hun concept van winkels, die willen niet dat een andere partij marktaandeel kan veroveren via een ander concept. Ik heb al uitgelegd hoe en waarom, je zou kunnen proberen daar eens op te reageren.
[..]
Het is zeer duidelijk dat je je laat leiden door je persoonlijke animus tegen dit specifieke bedrijf. En dan heiligt het doel de middelen blijkbaar. Je wil het bedrijf weg hebben dus dan maakt het niet uit hoe. Dat leidt er toe dat je hier de praktijken van de grote machtige supermarkten gaat zitten verdedigen, je moet je echt afvragen of dat is wat je wil.
Daarnaast is wat je zegt sowieso onzin, Picnic probeert marktaandeel te krijgen. Het doel was echt niet om Ahold en Jumbo uit Nederland te knikkeren, kom op zegZelfs als dat zo was, zou ze dat nooit lukken dus je hoeft nergens bang voor te zijn.
Picnic noemt zichzelf letterlijk "de supermarkt op wielen".quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap dat de vakbond dat zegt, maar natuurlijk is hget bedrijfsmodel belangrijk. Dat is niet alleen maar afhankelijk van welke producten je verkoopt. De manier waarop heeft direct invloed op welke functies het personeel uitvoert, en een cao gaat exclusief daar over. Zou je hier op kunnen reageren:
[..]
Het is geen supermarkt maar bezorgservice.quote:Op zondag 24 augustus 2025 08:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Picnic noemt zichzelf letterlijk "de supermarkt op wielen".
Maar als er dan door de vakbonden gezegd wordt: "Joh, ga je personeel eens betalen volgens de regels voor supermarkt medewerkers", dan zou ineens die CAO niet van toepassing zijn?
Kun je trouwens voorbeelden geven van functies bij Picnic die niet volgens de supermarkt-CAO zijn in te delen?
Kennelijk is het echter niet de efficiënte logistiek waar ze de winst pakken, maar de lage loonkosten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
als Picnic verplicht wordt de supermarkt-cao toe te passen zullen hun loonkosten stijgen. dit zou de kosten met 40% verhogen. het hele punt van Picnic is goedkopere boodschappen. het bedrijfsmodel is gebaseerd op een extreem efficiënte en strak georganiseerde logistiek om kosten te besparen.
Goed, dan noem je het een boodschappen of levensmiddelen-bezorgdienst. Zou dat dan niet heel toevallig onder de CAO levensmiddelen moeten vallen?quote:Op zondag 24 augustus 2025 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is geen supermarkt maar bezorgservice.
De hele kosten baten organisatie is gebaseerd op een bepaalde werkwijze die heel efficiënt is. Mensen werken er ook graag.
Dus laat die lui gewoon. Als het ze niet aanstaat kunnen ze zo bij Jumbo solliciteren
Zelfde CAO als thuisbezorgd een idee?quote:Op zondag 24 augustus 2025 09:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Goed, dan noem je het een boodschappen of levensmiddelen-bezorgdienst. Zou dat dan niet heel toevallig onder de CAO levensmiddelen moeten vallen?
Als het die lui bij de Picnic directie niet aanstaat om zich gewoon aan geldende regelgeving te houden, moeten ze geen ondernemer the willen spelen.
Dat de werknemers maar "ergens anders moeten gaan werken" is nogal een dooddoener. We hebben niet voor niets wet- en regelgeving in dit land en die gaat boven contracten. Alles wat in een (arbeids)contract staat wat ten nadele van de werknemer afwijkt van de regelgeving is nietig en daar prevaleert de algemeen geldende regelgeving.
Het lijkt me eerder hoe jij erbij komt om zoveel halve waarheden hier weer neer te zetten.quote:Op zondag 24 augustus 2025 09:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zelfde CAO als thuisbezorgd een idee?
Trouwens is een CAO niet verplicht.
En is het helemaal niet zo dat Picnic regels verbreekt.
Hoe kom je daar nu allemaal bij?
Een collectieve CAO is niet verplicht.quote:Op zondag 24 augustus 2025 10:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het lijkt me eerder hoe jij erbij komt om zoveel halve waarheden hier weer neer te zetten.
Een cao is niet wettelijk verplicht, maar een werkgever moet deze wel toepassen in vier specifieke gevallen.
En aangezien deze 4 specifieke gevallen opgaan voor de meeste branches mag jij ons eens verklaren waarom picnic in jou optiek geen cao zou hoeven te hebben.
Ranten daar ben zelf je erg goed in aangezien je na een normale vraag niet aangeeft waarom picnic geen cao zou hoeven te hebben.quote:Op zondag 24 augustus 2025 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een collectieve CAO is niet verplicht.
De arbeidswet is verplicht.
Het is gewoon ranten tegen bedrijven omdat het bedrijven zijn.
Daar kan ik slecht tegen.
Alleen als er een passende AVV is.quote:Op zondag 24 augustus 2025 10:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ranten daar ben zelf je erg goed in aangezien je na een normale vraag niet aangeeft waarom picnic geen cao zou hoeven te hebben.![]()
Door zich aan te sluiten bij INretail, neemt Picnic deel aan de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) die voor de retailsector geldt.
Bedrijven blijven hun territorium wel uitbreiden ten koste van de zwakkere jongeren, daar kan ik dan niet tegen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 10:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is gewoon ranten tegen bedrijven omdat het bedrijven zijn.
Daar kan ik slecht tegen.
Ja. Alle functies die beschreven zijn in de supermarkt-cao die betrekking hebben op fysieke winkels. Dat zijn alle functies die onder de 'supermarktmedewerker' kop vallen. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, maar je hebt dat ding natuurlijk nooit gelezen en lult maar wat.quote:Op zondag 24 augustus 2025 08:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kun je trouwens voorbeelden geven van functies bij Picnic die niet volgens de supermarkt-CAO zijn in te delen?
De gewone supermarkten doen exact hetzelfde. Maar dat lijkt niemand erg te vinden, want het staat in de cao en dan is het schijnbaar goed. Regels zijn regels. Innovatie mag niet.quote:Op zondag 24 augustus 2025 08:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kennelijk is het echter niet de efficiënte logistiek waar ze de winst pakken, maar de lage loonkosten.
Als ze exact hetzelfde doen, dan is het blijkbaar mogelijk binnen de kaders van een supermarkt CAO?quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De gewone supermarkten doen exact hetzelfde. Maar dat lijkt niemand erg te vinden, want het staat in de cao en dan is het schijnbaar goed. Regels zijn regels. Innovatie mag niet.
Het verschil tussen gewone supermarkten en picnic is dat gewone supermarkten fysieke winkels hebben waar ook personeel mag werken van vijftien of zestien jaar en dat is gunstig gezien het minimumjeugdloon dat we hier kennen. Een bezorger van Picnic moet natuurlijk minimaal 18 zijn, maar dat geldt net zo goed voor een bezorger van de Appie of Jumbo. Ik ken de lonen verder niet, maar als die bij Picnic 40% minder krijgen dan is dat wel fors natuurlijk.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De gewone supermarkten doen exact hetzelfde. Maar dat lijkt niemand erg te vinden, want het staat in de cao en dan is het schijnbaar goed. Regels zijn regels. Innovatie mag niet.
Uiteraard. In de gemiddelde AH zullen ook geen OTTO Workforce uitzendkrachten werken die amper tot geen Nederlands kunnen. Dat zal bij Picnic wel het geval zijn gok ik.quote:Op zondag 24 augustus 2025 08:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kennelijk is het echter niet de efficiënte logistiek waar ze de winst pakken, maar de lage loonkosten.
Volgens mij halen ze hun grootste kostenefficiëntieslag met het vrijwel volledig automatiseren van hun fulfilment.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Uiteraard. In de gemiddelde AH zullen ook geen OTTO Workforce uitzendkrachten werken die amper tot geen Nederlands kunnen. Dat zal bij Picnic wel het geval zijn gok ik.
Ja, door minderjarigen in te huren. Dat was toch wel duidelijk?quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:21 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als ze exact hetzelfde doen, dan is het blijkbaar mogelijk binnen de kaders van een supermarkt CAO?
De bezorgers van AH vallen onder een andere cao, niet de supermarkt-cao. Het conflict zoals ik het begrijp is dat Picnic nu als geheel onder die supermarkt-cao valt en dat willen ze niet. Ik zie daar hele goede argumenten voor.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil tussen gewone supermarkten en picnic is dat gewone supermarkten fysieke winkels hebben waar ook personeel mag werken van vijftien of zestien jaar en dat is gunstig gezien het minimumjeugdloon dat we hier kennen. Een bezorger van Picnic moet natuurlijk minimaal 18 zijn, maar dat geldt net zo goed voor een bezorger van de Appie of Jumbo. Ik ken de lonen verder niet, maar als die bij Picnic 40% minder krijgen dan is dat wel fors natuurlijk.
Ik denk juist dat Picnic wél in staat is om te concurreren, de andere supermarkten willen dat gewoon tegenhouden. En inderdaad, zoveel innovatie is het niet en het zou best kunnen dat boodschappen bezorgen in Nederland op lange termijn niet rendabel is omdat de dichtheid van supermarkten heel hoog is. Maar volgens mij is die markt er wel degelijk en zien de grote supermarktketens dat ook. Daarom zijn zij bereid om (in het geval van AH) decennia lang met verlies zo'n bezorgdienst op te zetten en uit te breiden. Een speler die de helft van hun keten wegknipt willen ze niet hebben natuurlijk.quote:Als er dan echt zoveel innovatie en efficiëntiewinst is, waarom ben je dan niet in staat om te concurreren? Dat was ook het punt van mijn post, niet dat je niet zou mogen innoveren, maar dat het kennelijk wel vies tegenvalt met die innovatie.
Kijk, of Picnic nou wel of niet levensvatbaar is op lange termijn vind ik niet bijzonder interessant. Het bedrijf zelf heb ik niets mee, het gaat mij meer om het feit dat veel mensen niet door lijken te hebben dat de grote supermarkten exact hetzelfde spel spelen als Picnic.quote:Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje grootspraak van Muller. Picnic kan Nederland niet zo maar verlaten. Ze halen hier pakweg 2/3e van hun omzet en zijn ook erg afhankelijk van fysieke infrastructuur. Een Booking kan bijvoorbeeld veel makkelijker verkassen. Die opereren internationaal en vrijwel volledig digitaal.
Ik vind het vooral raar dat Picnic niet iets van een openbaar CAO of personeelsgids lijkt te hebben.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:21 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als ze exact hetzelfde doen, dan is het blijkbaar mogelijk binnen de kaders van een supermarkt CAO?
Precies. In Rotterdam, Amsterdam en Utrecht nemen ze ook mensen aan met 0 verstand van Nederlandse arbeidsrechten, omdat je daar helemaal geen Nederlands hoeft te spreken, dus immigranten.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 19:07 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ben eindelijk bijgekomen van het lachen, "techbedrijf"
Een activiteit helemaal onderin de retailmarkt die alleen maar kan bestaan als je je personeel mag uitbuiten.
Opzouten met die slavendrijverij.
Zaken als groente, fruit, vlees, vis, kaas, brood etc wil ik kunnen zien, ruiken en bepotelen, helemaal geen goed plan dat de ondernemer die voor mij gaat uitkiezen gezien de tegengestelde belangen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
en ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland. typisch vakbonden weer, diezelfde conservatieve krachten die innovatie in de weg staan. ze willen vasthouden aan bestaande structuren.
ikzelf heb jarenlang bij een supermarkt gewerkt, daar stop ik binnenkort mee. sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
als Picnic verplicht wordt de supermarkt-cao toe te passen zullen hun loonkosten stijgen. dit zou de kosten met 40% verhogen. het hele punt van Picnic is goedkopere boodschappen. het bedrijfsmodel is gebaseerd op een extreem efficiënte en strak georganiseerde logistiek om kosten te besparen. het bedrijf is al jarenlang verliesgevend geweest, zoals een beetje elke tech startup, maar de operatie zelf is fundamenteel winstgevend als je de grote investeringen en afschrijvingen erbuiten laat. het verlies wordt elk jaar steeds kleiner.
nou, ik ben fundamenteel vóór innovatie, meer efficiëntie en lagere kosten in zoveel mogelijk aspecten, binnen bepaalde kaders, uiteraard. ik zeg niet dat de vakbonden niet terecht zijn in het beschermen van hun belangen, maar ik kijk liever naar het grotere macro-economische plaatje, lagere kosten zijn beter voor iedereen. ja, ook voor meneer FNV en mevrouw CNV.
Heb je voor ons een link van die speciale cao voor AH bezorgers?quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De bezorgers van AH vallen onder een andere cao, niet de supermarkt-cao.
Ik woon in een dorpje in Noord-Limburg en daar komt nog steeds twee keer per week zo'n kar voorbijquote:Op maandag 25 augustus 2025 09:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
InnovatieDit is pas innovatie
![]()
[ afbeelding ]
Volgens mij ben je zelf niet zo goed op de hoogte van die CAO. Er zijn onder andere vele pagina's in het bij de CAO behorende functie handboek gewijd aan magazijn- en distributie en logistiek medewerkers. Daar passen de functies van Picnic dus prima in.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja. Alle functies die beschreven zijn in de supermarkt-cao die betrekking hebben op fysieke winkels. Dat zijn alle functies die onder de 'supermarktmedewerker' kop vallen. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, maar je hebt dat ding natuurlijk nooit gelezen en lult maar wat.
De framing van dit is echt ... heerlijk weer.. de teringquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
en ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland.
Bezorgers hoeven helemaal geen 18 jaar te zijn. Uitsluitend de bezorgers die met voertuig waarvoor een rijbewijs B (of C) nodig is, zal minimaal 18 jaar moeten zijn omdat op jongere leeftijd het niet toegestaan is om zelfstandig met zo'n voertuig op pad te gaan.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil tussen gewone supermarkten en picnic is dat gewone supermarkten fysieke winkels hebben waar ook personeel mag werken van vijftien of zestien jaar en dat is gunstig gezien het minimumjeugdloon dat we hier kennen. Een bezorger van Picnic moet natuurlijk minimaal 18 zijn, maar dat geldt net zo goed voor een bezorger van de Appie of Jumbo. Ik ken de lonen verder niet, maar als die bij Picnic 40% minder krijgen dan is dat wel fors natuurlijk.
Ik had het natuurlijk over de situatie zoals die nu is bij Picnic en dat zijn gewoon individuele bezorgers in een voertuig waarvoor je een rijbewijs moet hebben en dus minimaal 18 jaar moet zijn. En ja, zoals je zegt zijn er allerlei alternatieven denkbaar die al dan niet rendabel zijn, maar die gaan niet over hoe het nu is. Om eens een bekend adagium te parafraseren: "There ain't no such thing as a free lunch delivery". Bezorgen kost nou eenmaal geld en als je dat gratis doet, dan moet dat ergens vandaan komen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 10:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bezorgers hoeven helemaal geen 18 jaar te zijn. Uitsluitend de bezorgers die met voertuig waarvoor een rijbewijs B (of C) nodig is, zal minimaal 18 jaar moeten zijn omdat op jongere leeftijd het niet toegestaan is om zelfstandig met zo'n voertuig op pad te gaan.
Picnic kiest zelf voor die voertuigen. Als ze elektrische bakfietsen inzetten, kunnen ze ook gewoon 16-jarigen inzetten. Wellicht niet economisch haalbaar vanwege het kleinere laadvermogen natuurlijk, maar dat hangt dan weer samen met hoe de logistiek is ingericht.
Zeker in steden kan bij gebruik van kleinere city-hubs wel gebruik gemaakt worden van kortere routes en is (gedeeltelijke) inzet van bakfietsen met 16-jarigen goed mogelijk.
Maar zoals ze nu vanaf industrieterreinen opereren is dat te onhandig. Telkens terug fietsen naar een afgelegen industrieterrein om een nieuw vrachtje op te halen kost dan net ff teveel tijd.
Maar city hubs kosten natuurlijk ook weer veel meer geld dan een plek achteraf op een bedrijventerrein. Dan zijn ze het voordeel van hun goedkope locaties (ten opzichte van fysieke winkels) weer kwijt.
Hoe dan ook profileren ze zich als supermarkt. Verkopen ze levensmiddelen en verzorgingsproducten gelijk aan wat supermarkten verkopen. En zullen ze dus onder de bijbehorende CAO vallen.
Als dat financieel niet uit kan: jammer dan. Bezorgen is nu eenmaal kostbaar.
Daarom deden decennialang de kleine buurtsupers dat tegen kleine vergoeding wel bij ouderen. Maar dus niet gratis. Want dan kan het niet uit.
Heb je daar een bron voor? Als ik FNV mag geloven n.a.v. de eerdere uitspraak over dit soort bezorgers vallen de AH-bezorgers gewoon onder de supermarkt CAO:quote:Op zondag 24 augustus 2025 18:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De bezorgers van AH vallen onder een andere cao, niet de supermarkt-cao. Het conflict zoals ik het begrijp is dat Picnic nu als geheel onder die supermarkt-cao valt en dat willen ze niet. Ik zie daar hele goede argumenten voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |