https://nos.nl/artikel/25(...)ertrek-uit-nederlandquote:Picnic dreigt met vertrek uit Nederland
NOS Nieuws | vandaag, 18:02
Online boodschappenbezorger Picnic vertrekt uit Nederland als het bedrijf zich toch moet houden aan de supermarkt-cao. Dat heeft topman Michiel Muller gezegd in het radioprogramma Sven op 1. Het bedrijf kreeg eerder nog vrijstelling van de regering, waardoor het is uitgezonderd van de supermarkt-cao.
Als de overheid het bedrijf in de toekomst niet opnieuw vrijstelling verleent, voelt het zich genoodzaakt om verder te gaan in het buitenland. "Voor ons ontstaat er dan een ongelijk speelveld", zegt Muller. "We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Picnic ziet zichzelf als een technologie- of e-commercebedrijf, zoals Bol.com of Amazon, en valt nu onder de cao voor e-commerce. Eerder dit jaar oordeelde de rechter dat de online boodschappenbezorger in de periode 13 september 2022 tot 1 juli 2023 wel onder de supermarkt-cao viel. Picnic moet de mensen die toen voor het bedrijf hebben gewerkt met terugwerkende kracht toeslagen uitbetalen.
"Die cao had drie jaar geleden toegepast moeten worden. Dat heeft niks te maken met vandaag en heeft ook geen voorspellende werking," zegt Muller. En daarmee is een vertrek uit Nederland nog niet definitief.
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AHquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:30 schreef TornadoDK het volgende:
Doeimet die kut wagentjes van ze.
Ja al die batterijen worden ook milieu vriendelijk geproduceerd natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AH
Ze krijgen het alleen niet huehahueha.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:37 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ze verdienen wel genoeg die werknemers
Voor de stadschmensch ja, hier op het plat'nlaaand graag V6 dieselsquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja hun voledig elektrische kut wagentjes in tegenstelling tot de dieselmonsters van jumbo en AH
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:55 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Blijkbaar zitten ze al in Frankrijk en Duitsland. Als de kosten zoveel stijgen als ze aan een COA moeten voldoen, dan hebben ze overduidelijk nog onvoldoende geautomatiseerd
Het is toch gewoon een supermarkt zonder winkels maar met die trage irritante "auto's"?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
en ziedaar het zoveelste (aankomende) vertrek van een techbedrijf uit nederland
De Ikea is ook een techbedrijf. Want ze hebben een websitequote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is toch gewoon een supermarkt zonder winkels maar met die trage irritante "auto's"?
Hoezo is dat een "techbedrijf"?![]()
Wat mij betreft lekker opzouten als het niet bevalt.
Heb het gewijzigd, thanksquote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.
die kunnen mooi als transport in de milieu zone dienenquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:30 schreef TornadoDK het volgende:
Doeimet die kut wagentjes van ze.
Hij lijkt qua uiterlijk ook echt op een VVD'er/ de voorzitter van de partij tegen de burger.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
je zal CAO bedoelen. Het Centraal Orgaan Asielzoekers zal niet bepaald hoge eisen stellen.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:46 schreef TigerXtrm het volgende:
"Oh nee, we moeten ons personeel degelijk behandelen. We gaan hier weg."
Oké dikke doei.
En ze gaan slechts 50 km/uur.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:44 schreef Jahr00n het volgende:
Die kutautos van ze lijken altijd bijna om te vallen in de bocht
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Picnic is geen techbedrijf.quote:... vertrek van een techbedrijf ...
Hier in de stad heb je ook nog steeds zo'n distributiehub, ook al hadden ze volgens mij vorig jaar of zo al aangekondigd dat ze weg zouden gaan. Maar ze zitten hier nog steeds.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Oh ja, van die kutkarretjes. Als je hier langs de hub rijdt heb je goeie kans dat je vast komt te zitten achter een kudde van die dingen die de 60 niet halen.
Het is geen oneerlijke concurrentie, het is een webshop waar je boodschappen kunt doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Als je het moet hebben van oneerlijke concurrentie om te bestaan dan is het inderdaad een gevalletje superdoei en veel plezier in het 'buitenland' (waar alles natuurlijk fantastisch is).
Picnic is wel degelijk een techbedrijf. Hun hele bestaansrecht hangt aan technologische ontwikkeling.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:53 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Picnic is geen techbedrijf.
En ze moeten zich nou eenmaal aan dezelfde regels houden als hun concurrenten. Als ze alleen maar overeind kunnen blijven met uitbuitings-praktijken mogenm ze vertrekken en wordt hun plaats ingenomen door een bedrijf dat wel fatsoenlijk kan opereren.
Picnic is een supermarkt. Primaire activiteit: de verkoop van levensmiddelen. Dat ze dat met een (SRV) wagentje doen vanuit een loods, doet daar niks aan af.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Picnic is wel degelijk een techbedrijf. Hun hele bestaansrecht hangt aan technologische ontwikkeling.
Primaire activiteit is opslag en bezorgen van FMGC. Als je niks weet over supermarkten, logistiek of tech, doe dan ook geen uitspraken hierover.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:09 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Picnic is een supermarkt. Primaire activiteit: de verkoop van levensmiddelen. Dat ze dat met een (SRV) wagentje doen vanuit een loods, doet daar niks aan af.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
Ok, en waar willen ze dan precies naar vertrekken?
1,2 miljard omzet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dreigen met weggaan heeft natuurlijk alleen nut als iemand je mist.
Maak je je ook zo druk over de medewerkers van bijvoorbeeld Bol.com, Zalando, Wehkamp en alle andere grote ketens met distributiecentra?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Picnic vertrekt uit Nederland als ze niet meer bezorgmedewerkers kunnen uitknijpen.
De kans dat je fooi krijgt als bezorger is even groot als het aantal keer dat een treinmachinist fooi krijgt.
Die niet verdwijnt, want de Nederlandse bevolking gaat niet minder eten als Picnic stopt.quote:
Antarctica, want dat schijnt een gunstig belastingklimaat te hebben en lage koelingskosten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
Duitsland en Frankrijk waar ze ook actief zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:12 schreef Tocadisco het volgende:
En die karretjes kunnen ze dan ombouwen naar sneeuwscooters.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Antarctica, want dat schijnt een gunstig belastingklimaat te hebben en lage koelingskosten.
Dan is AH ook een 'tech-bedrijf'.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Primaire activiteit is opslag en bezorgen van FMGC. Als je niks weet over supermarkten, logistiek of tech, doe dan ook geen uitspraken hierover.
Als je ziet wat een supermarkt betaalt, hoe kut moet het dan zijn bij Picnic met 40% lagere brutolonen.quote:"We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
De vraag was of ze gemist zullen worden. De klanten die ze aan 1,2 miljard omzet helpen, bewijzen dat dit concept gemist zal worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die niet verdwijnt, want de Nederlandse bevolking gaat niet minder eten als Picnic stopt.
Goeie. Op internet lees je veel klachten over strenge controles op pauzes bij Picnic en belabberde arbeidsomstandigheden. Bij Zalando ook wel, maar minder. Bij Bol.com is slechts bij black friday nogal zuur.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maak je je ook zo druk over de medewerkers van bijvoorbeeld Bol.com, Zalando, Wehkamp en alle andere grote ketens met distributiecentra?
Niet mijn glazen bolquote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
Nou nee, nog niet direct. Het concept is immers nog absoluut niet winstgevend uit te baten. AH schijnt er ongeveer quitte op te draaien en Picnic, Jumbo en die flitstijgers maken er grote verliezen op. Of die klantenkring nog steeds zo groot blijft als de marges worden opgetrokken naar zinnige percentages is de vraag. Het zou best kunnen - maar dat weten we nu helemaal niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
De vraag was of ze gemist zullen worden. De klanten die ze aan 1,2 miljard omzet helpen, bewijzen dat dit concept gemist zal worden.
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is geen oneerlijke concurrentie, het is een webshop waar je boodschappen kunt doen.
Voor sommigen zal dat vast werken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:29 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
sowieso is boodschappen doen iets dat volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd gaat worden. het is een verschuiving van de fysieke winkel naar een geautomatiseerd logistiek proces - geautomatiseerde distributiecentra, gebruik van AI, dark stores, in de toekomst ook nog eens autonome bezorging.
AH zou best een techbedrijf kunnen zijn, ware het niet dat ze een fysieke winkel hebben. En ik vind ook niet dat AH erg goed is in het samenbrengen van de fysieke activiteit met hun app. Ikea daarentegen is daar wel enorm goed in.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:21 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dan is AH ook een 'tech-bedrijf'.
De hoofdactiviteit van Picnic is het inkopen en verkopen van levensmiddelen. Logistiek is een ondersteunend proces, zoals bijna overal.
Maar allemaal hebben ze een fysieke winkel waaruit ze de last mile delivery doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.
Wat hebben de Duitse colablikjes te maken met de supermarkt CAO? Evengoed zou het mooi zijn als andere supermarkten dat ook gewoon zouden doen, maar met de CAO heeft dat niks te maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Goeie. Op internet lees je veel klachten over strenge controles op pauzes bij Picnic en belabberde arbeidsomstandigheden. Bij Zalando ook wel, maar minder. Bij Bol.com is slechts bij black friday nogal zuur.
Maar, nee, ik maak mij voornamelijk druk over Picnic, omdat ze een supermarkt zijn en zich niet willen houden aan regelgeving voor supermarkten.
Waarom mag Picnic wel Duitse colablikjes verkopen en andere supermarkten niet?
Volgens mij doen ze de leveringen vanuit een distributiecentrum, niet de winkel zelf. Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar allemaal hebben ze een fysieke winkel waaruit ze de last mile delivery doen.
Ikea is daar een uitzondering in, die doen last mile delivery vanuit een centraal distributiecentrum met Oegema.
Dat doet niks af aan het feit dat het gewoon een veredelde SRV-wagen met een website is. Ze spreken zelf over 'melkboerrondjes'.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
AH zou best een techbedrijf kunnen zijn, ware het niet dat ze een fysieke winkel hebben. En ik vind ook niet dat AH erg goed is in het samenbrengen van de fysieke activiteit met hun app. Ikea daarentegen is daar wel enorm goed in.
Voor een bedrijf als Picnic is de supply chain (inclusief logistiek) véél meer dan een ondersteunende dienst.
Als nevenactiviteit naast de fysieke winkels.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus een supermarkt. Die zitten tegenwoordig ook allemaal online.
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik? Ikea vanuit een DC. Picnic heeft een DC waar de orders gepickt worden en vanuit lokale magazijnen worden de complete orders in de wagentjes gezet en uitgereden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze de leveringen vanuit een distributiecentrum, niet de winkel zelf. Of begrijp ik je verkeerd?
Maakt niet uit. Het product dat jij online bestelt komt niet langs die fysieke winkels. Dat wordt ge-orderpicked in een distributiecentrum en gebracht met een wagen. Net zoals bij Picnic.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als nevenactiviteit naast de fysieke winkels.
Milkruns is een zeer gangbare term in de supply chain contrijen, maar dat heeft niks met SRV karretje te maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:32 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat doet niks af aan het feit dat het gewoon een veredelde SRV-wagen met een website is. Ze spreken zelf over 'melkboerrondjes'.
Dat ze hun efficiëntie uit het logistieke proces willen halen, is fijn voor ze. Het maakt het geen techbedrijf.
Nee, die hebben aparte DC's voor de thuisbezorging. AH heeft dat altijd al gehad (op wat zelf-bezorgende franchisers na), Jumbo is wel vanuit de winkels begonnen, maar sinds een paar jaar werken die ook vanuit DC's op industrieterreinen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef Seven. het volgende:
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik?
Nope.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef MoreDakka het volgende:
Is ieder bedrijf dat 'levensmiddelen' verkoopt een supermarkt?
Ze draaien sinds 1 of 2 jaar met winst en ik zal het nog maar een keer zeggen dan: de omzet van 1,2 miljard geeft wel aan dat er vraag is naar dit concept, en dat het dus gemist zou worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou nee, nog niet direct. Het concept is immers nog absoluut niet winstgevend uit te baten. AH schijnt er ongeveer quitte op te draaien en Picnic, Jumbo en die flitstijgers maken er grote verliezen op. Of die klantenkring nog steeds zo groot blijft als de marges worden opgetrokken naar zinnige percentages is de vraag. Het zou best kunnen - maar dat weten we nu helemaal niet.
Dit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik check liever zelf de spullen voordat ik ze in m'n karretje doe, ben alleen dus doe vaak wat langer met bepaalde producten en dan pak ik liever een product achter uit het schap dat een week langer vers blijft.
En dit. Vooral omdat de maatschappij steeds onpersoonlijker wordt. Ik ben zelf een automatiseerder, ook voor supermarkten maar we moeten niet afhankelijk worden van techniek. Het is mooi als aanvulling, maar het moet zeker geen vervanger zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast doe ik ook niets met de zelfscan, ik ben een klant, geen medewerker.
https://www.tempo-team.nl/vacatures/707240/orderpicker-ah-onlinequote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
AH en Jumbo bezorgen in de regel vanuit een fysieke winkel, meen ik? Ikea vanuit een DC. Picnic heeft een DC waar de orders gepickt worden en vanuit lokale magazijnen worden de complete orders in de wagentjes gezet en uitgereden.
Top, werkt ook beter want het is een totaal andere tak van sport. Evengoed, voor Jumbo en AH blijft het een nevenactiviteit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, die hebben aparte DC's voor de thuisbezorging. AH heeft dat altijd al gehad (op wat zelf-bezorgende franchisers na), Jumbo is wel vanuit de winkels begonnen, maar sinds een paar jaar werken die ook vanuit DC's op industrieterreinen.
Eens. Hier in de buurt zijn het franchisenemers die bezorgen. Scheiding van online en fysiek is inderdaad veel beter en efficiënter.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
https://www.tempo-team.nl/vacatures/707240/orderpicker-ah-online
Even de eerste die ik vond. Lijkt er toch niet op dat dat in een winkel gebeurt. Dat zou toch ook heel onpraktisch zijn?
Een techbedrijf is naar mijn weten een bedrijf dat technologie als kernproductquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Milkruns is een zeer gangbare term in de supply chain contrijen, maar dat heeft niks met SRV karretje te maken.
Weet je eigenlijk wel wat een techbedrijf precies is?
Nee, zo concurreren met de supermarkten en als de lonen vergelijkbaar worden met de supermarkten dan is het opeens duurder als je het wilt laten bezorgen, zoals het zou moeten.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:31 schreef Evangelion het volgende:
"We hebben dan 40 procent hogere loonkosten en we kunnen dan niet meer concurreren."
Ze concurreren toch niet met BOL en Amazon.
Ik denk/hoop niet dat iemand er van wakker ligt als picnic vertrekt, in tegenstelling tot ASML of zo.
Je hebt gelijk. Ik ben benieuwd onder welke CAO Picnic nu eigenlijk valt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, als ze besluiten dat de hele bezorgmik een eigen CAO krijgt is het prima. Maar de chauffeurs van AH- en Picnicbusjes zullen toch onder dezelfde CAO moeten vallen, lijkt me. Over welke dat dan moet zijn kun je nog wel een rondje bakkeleien.
Kerel je lult jezelf echt slap.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Top, werkt ook beter want het is een totaal andere tak van sport. Evengoed, voor Jumbo en AH blijft het een nevenactiviteit.
Dat laatste denkt men waarschijnlijk ook regelmatig als jij weer eens in de binnenspiegel opdoemt met die proleten bak.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:42 schreef cosmosis het volgende:
Fuck Picnic met hun kutwagentjes die 50km per uur op de 80km wegen rijden terwijl ik met men BMW M4 daarachter moet hangen, beter rotten ze op naar een kansarm land om uit te knijpen, niemand in Nederland wordt er persee beter van dat ze bestaan....
Als je gaat tanken wacht je dan ook tot de medewerker komt om de slang erin te steken?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor sommigen zal dat vast werken.
Ik check liever zelf de spullen voordat ik ze in m'n karretje doe, ben alleen dus doe vaak wat langer met bepaalde producten en dan pak ik liever een product achter uit het schap dat een week langer vers blijft.
Heb wel boodschappen laten bezorgen (vooral in corona periode) maar vond het toch vaak tegenvallen.
Of bij het bezorgen krijg je te horen "ja, het door u gekozen brood was er niet, dus dat zit er niet bij". En dan kon je alsnog zelf naar de supermarkt kachelen.
Daarnaast doe ik ook niets met de zelfscan, ik ben een klant, geen medewerker.
Zelfs volgens hun zelfverzonnen maatstaven niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ze draaien sinds 1 of 2 jaar met winst en ik zal het nog maar een keer zeggen dan: de omzet van 1,2 miljard geeft wel aan dat er vraag is naar dit concept, en dat het dus gemist zou worden.
We negeren voor het gemak even het effect van de feestdagen.quote:In Nederland, vorig jaar goed voor 56 procent van de totale omzet, verbeterde de onderliggende ebitda in 2024 van -41 miljoen euro naar -9 miljoen euro, aldus topman Michiel Muller. En als je het cijfer van de laatste vier weken van 2024 met 13 vermenigvuldigt (zodat je een periode van een jaar hebt), dan kom je uit op een onderliggende ebitda van plus 14 miljoen euro, aldus Muller
Jazeker lekker makkelijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:46 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je gaat tanken wacht je dan ook tot de medewerker komt om de slang erin te steken?
(Supermarkten zijn - net als treinstations- plekken waar je zo min mogelijk tijd van je leven wil doorbrengen. Als ik met zelfscan tijd bespaar is me dat voldoende waard ipv in een rij te gaan staan)
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Een techbedrijf is naar mijn weten een bedrijf dat technologie als kernproduct
heeft en waar de rest omheen hangt: Google, Adyen, enz.
Picnic is gewoon een retailer met ondersteunende logistiek.
quote:Een techbedrijf is een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling, productie en/of verkoop van technologie, zoals software, hardware, of andere technologische producten of diensten. Deze bedrijven zijn vaak innovatief en richten zich op het creëren van nieuwe technologieën of het verbeteren van bestaande.
Voorbeelden van techbedrijven en hun activiteiten:
Softwarebedrijven:
Ontwikkelen applicaties, besturingssystemen, of andere softwareoplossingen. Voorbeelden zijn Microsoft, Google (Alphabet), en Oracle.
Hardwarebedrijven:
Produceren fysieke technologie, zoals computers, telefoons, chips, of andere apparaten. Voorbeelden zijn Apple, Samsung, en ASML.
Internetbedrijven:
Richten zich op het aanbieden van diensten via het internet, zoals e-commerce, sociale media, of zoekmachines. Voorbeelden zijn Amazon, Facebook (Meta), en Booking.com.
Technologieconsultancy:
Bieden advies en diensten op het gebied van technologie aan andere bedrijven. Voorbeelden zijn CGI en Atos.
High-tech bedrijven:
Bedrijven die zich bezighouden met geavanceerde technologieën zoals biotechnologie, nanotechnologie, of geavanceerde halfgeleidertechnologie.
Kenmerken van techbedrijven:
Innovatie:
Techbedrijven streven voortdurend naar innovatie en het ontwikkelen van nieuwe technologieën.
Snelheid:
De tech-industrie is vaak dynamisch en verandert snel, dus techbedrijven moeten zich snel kunnen aanpassen.
Schaalbaarheid:
Veel techbedrijven hebben het potentieel om snel te groeien en hun diensten of producten op grote schaal aan te bieden.
Kapitaalintensief:
De ontwikkeling van nieuwe technologieën kan vaak veel geld kosten, dus techbedrijven hebben vaak veel kapitaal nodig.
Wereldwijd bereik:
Veel techbedrijven hebben een wereldwijd bereik en klanten over de hele wereld.
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Picnic vindt zelf ook dat het een supermarkt is, hè. Dit staat op de voorpagina:
[ afbeelding ]
Prius rijder gespot, ik houd netjes afstand en gebruik mn richtingaanwijzers, niet elke auto een stapje hoger is een proletenbak....Het is de chauffeur dat het rijgedrag bepaald, niet de auto...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:45 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Dat laatste denkt men waarschijnlijk ook regelmatig als jij weer eens in de binnenspiegel opdoemt met die proleten bak.
Lang niet elk bedrijf is een techbedrijf. En zou best kunnen dat er in de Pharma supply chain wel degelijk heel wat techbedrijven zitten. Ziekenhuizen zelf weet ik eigenlijk niet.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kerel je lult jezelf echt slap.
Volgens jou is elk bedrijf met een goed geolied ict systeem een "tech bedrijf".
Dan zijn vrijwel alle winkels "tech bedrijven".
Sterker ik werk in een ziekenhuis. Maar volgens jouw redenering zou het ook een "techbedrijf" kunnen zijn.
Zal mij eigenlijk de reet roesten of ze winst of verlies maken, als ik maar gewoon m'n boodschappen krijg op zondagmorgen. De investeerders zijn blijkbaar tevreden met de resultaten. De vraag was of ze gemist zullen worden en de omzet is genoeg bewijs.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:47 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Zelfs volgens hun zelfverzonnen maatstaven niet.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)bijna-1-miljard-euro
[..]
We negeren voor het gemak even het effect van de feestdagen.
Ze verkopen vooral gebakken lucht, wat logisch is als je volledig afhankelijk bent van geld van investeerders.
Euhm ..quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.
Techbedrijven passen vaak Agile principes toe op hun bedrijfsvoering om innovatie, snelheid en schaalbaarheid te bewerkstelligen. Dat zie je heel duidelijk bij Picnic.
[..]
[..]
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.
Das waar maar ze betogen dus geen supermarkt te zijn terwijl ze dat exact zelfde moment zich wel zo noemen. Het kan niet allebei waar zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Retail kan van alles zijn maar het is ALTIJD verkoop vanaf een fysieke locatie. Online verkoop is E-commerce. In E-commerce vind je veel techbedrijven.
Techbedrijven passen vaak Agile principes toe op hun bedrijfsvoering om innovatie, snelheid en schaalbaarheid te bewerkstelligen. Dat zie je heel duidelijk bij Picnic.
[..]
[..]
Slimme marketing maakt het nog geen supermarkt.
Wat was Gorillas eigenlijk?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gorillas was ook maar heel kort in Nederland actief. Het concept werkte totaal niet.
Waarom zou je boodschappen bestellen bij Picnic? meuk die net tegen de houdbaarheidsdatum aan zit. Ontdooide diepvriesproducten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |