quote:Op zondag 27 juli 2025 23:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als er op grote schaal etnische zuiveringen en staatsgestuurde moordpartijen plaatsvinden, zeker van een Westerse mogendheid, is het van belang dat we daarop ingrijpen.
ah, kijk, daar is komt de ware aard naar boven.quote:
Radicaal linkse elementen van GL ja. Die denken vaak wel zo.quote:Op zondag 27 juli 2025 23:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als er op grote schaal etnische zuiveringen en staatsgestuurde moordpartijen plaatsvinden, zeker van een Westerse mogendheid, is het van belang dat we daarop ingrijpen.
Piri, daar kwam de ware aard naar boven.quote:Op zondag 27 juli 2025 23:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
ah, kijk, daar is komt de ware aard naar boven.
Dit Israelisch regime zou geen bevriende overheid moeten zijn en PvdA/GL wil het grote schild ook helemaal niet omlaag hebben.quote:Op zondag 27 juli 2025 23:55 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Radicaal linkse elementen van GL ja. Die denken vaak wel zo.
Dit heeft namelijk niets met onze sociaal democratie te maken, een bevriend land zijn verdediging willen ontzeggen.
Bij Piri liggen de prioriteiten altijd bij mensenrechten, zo ook nu.quote:Op zondag 27 juli 2025 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Piri, daar kwam de ware aard naar boven.
quote:Op maandag 28 juli 2025 00:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bij Piri liggen de prioriteiten altijd bij mensenrechten, zo ook nu.
Misschien zou je eens een boek moeten lezen over wat populisme inhoudt.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
En dan Wilders en Yesilgoz populisten noemen
Niet nodig, ik heb het PvdA-GL congres gezien.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien zou je eens een boek moeten lezen over wat populisme inhoudt.
LOL, je hebt dus echt geen idee.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet nodig, ik heb het PvdA-GL congres gezien.
Jawel, en jij ook, dat is het mooie.quote:
Wat heeft dat met populisme te maken?quote:Op maandag 28 juli 2025 00:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel, en jij ook, dat is het mooie.
Roep gewoon 'MENSENRECHTEN', spreek het correcte deel der natie aan en presto, je hebt jezelf tot onnavolgbaar hoge hoogten van morele superioriteit verheven. Tegen mensenrechten kun je toch niet zijn? Kom, stem Pvda-GL.
Charlatans
quote:
Jouw stem hebben ze, he?quote:Op maandag 28 juli 2025 00:08 schreef -XOR- het volgende:
Misschien zou je eens een boek moeten lezen over wat populisme inhoudt.
Zeker, ik vind het mooi dat PvdA naar haar sociaal-democratische wortels terugkeert. Bovendien juich ik de Oecumene hoog- en middelbaar opgeleid links toe.quote:
Wanneer je dat boek over populisme leent bij de bieb, neem ook een boek over sociaal-democratie mee.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker, ik vind het mooi dat PvdA naar haar sociaal-democratische wortels terugkeert.
Ik kan je zeggen dat ik genoeg heb gelezen over de de theoretische wortels van de sociaaldemocratie en de bewegingen die deze door de tijd heen heeft gemaakt om te weten waarvoor de stroming staat.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wanneer je dat boek over populisme leent bij de bieb, neem ook een boek over sociaal-democratie mee.
Domela Nieuwenhuis draait zich in zijn graf om bij dit gedrocht dat PvdA-GL heet.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan je zeggen dat ik genoeg heb gelezen over de de theoretische wortels van de sociaaldemocratie en de bewegingen die deze door de tijd heen heeft gemaakt om te weten waarvoor de stroming staat.
Haha, voor Domela Nieuwenhuis zou PvdAGL veel te gematigd zijn, maar dat je juist Domela Nieuwenhuis aanhaalt als door jou vermeend tegenstander geeft wel aan dat je niet helemaal weet waar je het over hebt.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Domela Nieuwenhuis draait zich in zijn graf om bij dit gedrocht dat PvdA-GL heet.
Oh niet alleen Nieuwenhuis. Ook Troelstra. Ook Drees.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Haha, voor Domela Nieuwenhuis zou PvdAGL veel te gematigd zijn, maar dat je juist Domela Nieuwenhuis aanhaald als door jou vermeend tegenstander geeft wel aan dat je niet helemaal weet waar je het over hebt.
Je mag me wel eerst even vertellen waarom uitgerekend revolutionair en internationalist Domela Nieuwenhuis tegen deze fusie zou zijn.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh niet alleen Nieuwenhuis. Ook Troelstra. Ook Drees.
Maar ik ga zeer gaarne een discussie met je aan over die 'wortels'. En ik verneem vooral heel graag hoe sinds de fusie met GL die wortels weer hervonden zijn.
Barst los.
Mij dunkt dat de prijzige klimaat- en milieuregelzucht van GL - dat vooral de minder bedeelden raakt - niet op diens goedkeuren kan wachten.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je mag me wel eerst even vertellen waarom uitgerekend revolutionair en internationalist Domela Nieuwenhuis tegen deze fusie zou zijn.
Welkom ouwe wannabe kolonist.quote:Op zondag 27 juli 2025 23:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De enige kerk die ik zie is de totaal doorgeslagen en onbelezen Pro-Palestina sekte.
Ik denk dat ie dat prima zou vinden, die handkar in de binnenstad. Domela Nieuwenhuis was namelijk niet van de consumentistische burgerlul die gezapig tevreden in zijn doorzonwoning naar SBS6 zou zitten kijken.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mij dunkt dat de prijzige klimaat- en milieuregelzucht van GL - dat vooral de minder bedeelden raakt - niet op diens goedkeuren kan wachten.
Lijkt me sowieso wel koddig om te zien wat hij zou zeggen over het 'handkar-in-de-binnenstad' idee van de Haarlemse GL-delegatie.
De doorsnee ondernemer - die een handkar moet gebruiken - doet dat dan ook niet. Die is in zijn levensonderhoud aan het voorzien.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk dat ie dat prima zou vinden, die handkar in de binnenstad. Domela Nieuwenhuis was namelijk niet van de consumentistische burgerlul die gezapig tevreden in zijn doorzonwoning naar SBS6 zou zitten kijken.
Ik zeg niet dat ik voor die handkarwaanzin ben, alleen dat Domela Nieuwenhuis daar best voor te porren zou zijn geweest, maar inderdaad heb ik geen speciale voorliefde voor werklieden.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De doorsnee ondernemer - die een handkar moet gebruiken - doet dat dan ook niet. Die is in zijn levensonderhoud aan het voorzien.
Tot zover je kennis, laat staan voorliefde, voor werklieden en hun rechten.
Oh dat weet ik. Geldt wel meer in zogenaamd 'linkse kring'.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:50 schreef -XOR- het volgende:
maar inderdaad heb ik geen speciale voorliefde voor werklieden
Ongetwijfeld, dat op een voetstuk plaatsen van De Arbeider doet me ook altijd wat Leninistisch aan. Links is er ook niet per se 'voor de arbeider', dat is een misvatting.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh dat weet ik. Geldt wel meer in zogenaamd 'linkse kring'.
Klopt, die is er anno 2025 vooral voor het intersectioneel evangelie van slachtofferdom.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, dat op een voetstuk plaatsen van De Arbeider doet me ook altijd wat Leninistisch aan. Links is er ook niet per se 'voor de arbeider', dat is een misvatting.
Bron?quote:Op zondag 27 juli 2025 22:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Afgelopen week was er nog een oproep om Israël de oorlog te verklaren in de whatsapp groep.
Een lidmaatschap opzeggen is wel wat anders dan een algehele zuivering in een partij a la Stalinquote:Op zondag 27 juli 2025 23:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Precies, oudgediende sociaal-democraten, boeien, die mogen opbokken wanneer de Appartsjik vindt dat ze niet meer deugen.
Beetje wegpoetsen zoals Stalin dat deed.
PvdA-GL is een gedrocht en ik mag hopen dat het in diens eigen interne tegenstrijdigheid sneuvelt. Zal ook wel lukken; dat is immers altijd het geval bij dit soort radicalen.
Ze hopen nog steeds dat dat idee aanslaat. De VVD had daar ook haar hoop op gevestigd maar zag dat na Douwe Bob in het eigen gezicht terugslaan.quote:Op maandag 28 juli 2025 07:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Bron?
Een whatsapp bericht is geen motie.
Het is wel duidelijk dat er weer enorm geframed wordt, wat een geestelijke armoede
quote:Op maandag 28 juli 2025 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Verdorie, heb ik gisteren de hysterische feitenvrije razernij van etto gemist.
quote:Op maandag 28 juli 2025 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Ging het over woke en links?quote:Op maandag 28 juli 2025 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:
Onder andere, hij was weer woest.quote:Op maandag 28 juli 2025 07:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ging het over woke en links?
Dat zou dan wel weer een kolfje naar de hand van Domela Nieuwenhuis zijn.quote:Op maandag 28 juli 2025 07:56 schreef Falco het volgende:
Ik vind dat er politiek gezien meer gedaan moet worden aan alcoholpreventie.
Dat maakt bezuinigen op sociale zekerheid nog niet noodzakelijk hoor.quote:Op zondag 27 juli 2025 22:17 schreef nostra het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
https://www.cpb.nl/public(...)oplopende%20uitgaven.
Ja, dat is wel een beetje het basisverschil in oplossingsrichting tussen links en rechts, dus daar zullen we niet snel uitkomen. Ik denk dat het ophaalmaximum wel zo'n beetje bereikt is inmiddels, maar dat is een vrij complexe berekening, als je niet alleen de primaire, maar ook de gevolgreacties daarin meeneemt.quote:Op maandag 28 juli 2025 08:56 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dat maakt bezuinigen op sociale zekerheid nog niet noodzakelijk hoor.
1) Je kan er ook voor kiezen om meer op te halen.
Dat equilibrium valt gewoon door te rekenen natuurlijk. Dat doet het CPB ook deels in dat rapport.quote:2) Daarnaast is het nog maar de vraag of bezuinigen op sociale zekerheid goed uitpakt voor de staatsschuld.
Ophaalmaximum, equilibrium. Bestaat er dan geen ethische kant voor jou?quote:Op maandag 28 juli 2025 09:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een beetje het basisverschil in oplossingsrichting tussen links en rechts, dus daar zullen we niet snel uitkomen. Ik denk dat het ophaalmaximum wel zo'n beetje bereikt is inmiddels, maar dat is een vrij complexe berekening, als je niet alleen de primaire, maar ook de gevolgreacties daarin meeneemt.
[..]
Dat equilibrium valt gewoon door te rekenen natuurlijk. Dat doet het CPB ook deels in dat rapport.
Lekker makkelijk over ethiek praten als je geen moeite doet om een begroting sluitend te maken.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ophaalmaximum, equilibrium. Bestaat er dan geen ethische kant voor jou?
De gevolgethiek van te veel sociale zekerheid is inactiviteit, oplopende tekorten, en een verslechterend economisch klimaat. Dus nee.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik doe die moeite dus wel in post#139. Ik geef een alternatief voor bezuinigen en leg uit dat bezuinigen ook een prijs heeft en dus niet automatisch het gewenste effect heeft op de staatsschuld.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker makkelijk over ethiek praten als je geen moeite doet om een begroting sluitend te maken.
Een politieke visie zou iets volwassener moeten zijn dan 'ik vind dat iedereen rijk en gelukkig hoort te zijn'.
Als mensen voedselbanken nodig hebben, zorg mijden en op scholen maaltijden worden uitgedeeld omdat anders kinderen met een lege maag aan de lessen beginnen dan is er niet te veel sociale zekerheid.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De gevolgethiek van te veel sociale zekerheid is inactiviteit, oplopende tekorten, en een verslechterend economisch klimaat. Dus nee.
De oplossing van die problemen is niet bovenmodaal hoger belasten en iedereen even arm maken.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als mensen voedselbanken nodig hebben, zorg mijden en op scholen maaltijden worden uitgedeeld omdat anders kinderen met een lege maag aan de lessen beginnen dan is er niet te veel sociale zekerheid.
De sociale zekerheid wordt gewoon minder. Migratie, slecht bestuur, verouderende bevolking, hoge overheidsconsumptie.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als mensen voedselbanken nodig hebben, zorg mijden en op scholen maaltijden worden uitgedeeld omdat anders kinderen met een lege maag aan de lessen beginnen dan is er niet te veel sociale zekerheid.
Natuurlijk bestaat die er, alleen zit ook daar een maximum aan, hoe geweldig het ook zou zijn als we alle ethisch-verantwoorde problematiek zouden kunnen adresseren - laat staan oplossen; nog even los van het feit dat het nogal simplistisch is om te denken dat geld tegen een probleem aansmijten dat probleem wel doet oplossen (integendeel vaak).quote:Op maandag 28 juli 2025 09:21 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Wat is daar makkelijk aan. Onze topminister van financien heeft geen sluitende begroting.quote:Op maandag 28 juli 2025 09:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker makkelijk over ethiek praten als je geen moeite doet om een begroting sluitend te maken.
Een politieke visie zou iets volwassener moeten zijn dan 'ik vind dat iedereen rijk en gelukkig hoort te zijn'.
Door hogere belastingen in met name de hoogste schijf zijn de inkomensverschillen in Noorwegen een stuk kleiner anders.quote:Op maandag 28 juli 2025 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaat die er, alleen zit ook daar een maximum aan, hoe geweldig het ook zou zijn als we alle ethisch-verantwoorde problematiek zouden kunnen adresseren - laat staan oplossen; nog even los van het feit dat het nogal simplistisch is om te denken dat geld tegen een probleem aansmijten dat probleem wel doet oplossen (integendeel vaak).
Zo'n begroting is primair een sluitstuk van de wensen die je als samenleving hebt - en daar kan je over van mening verschillen - en is beperkt in omvang door de verdiencapaciteit van diezelfde samenleving. Vooral links schiet nogal in de modus "dus jij (refererend aan rechts) hebt geen oog voor een ander, maar denkt alleen aan jezelf" als er ook maar de mogelijkheid tot financieel besparen op een post wordt geopperd. Nu is rechts vaak niet minder wars van simplistisch denken en is austerity daar een soort verbodsbord dat alleen als suggestie dient, maar goed.
Globaal gezien zitten we gewoon in een vervelende situatie; niet meteen nu, wel in de komende jaren. Alle kwartjes vallen simpelweg de verkeerde kant op en we kunnen die maar zeer beperkt beïnvloeden (demografie, klimaat, verschuiving van wereldmachten, mafkezen als Trump, hogere zorgkwaliteit die juist leidt tot nog meer zorguitgaven (als je dood gaat kost je niets meer) en ga zo maar door).
Dan kan je dat wel allemaal willen behouden en roepen "dan halen we het wel ergens anders op", maar dat zit er gewoon niet meer in. Dus dan moeten er pijnlijke keuzes gemaakt worden: pijnlijk in geld - ook voor de 'rijken' -, pijnlijk in welvaart (misschien toch niet een jaarje langer leven als je 84 bent), pijnlijk in een verkleining van het overheidsvangnet, pijnlijk in je rechtspositie als werknemer, pijnlijke keuzes voor óf het klimaat óf de woningmarkt enzovoorts.
Dat is allemaal vervelend, maar we leven nu eenmaal niet in Qatar waar het geld letterlijk uit de grond groeit, of in Noorwegen waar dat ook geldt én die in het verleden wat slimmer met hun centjes zijn omgegaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |