Ik denk dat je niet kan inzetten op detectietooling wat dat betreft, lijkt mij een kat en muisspel waar de studenten veel meer tijd en motivatie hebben met die ontwikkelingen mee te gaan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
Dat, en AI ontwikkelt zelf ook veel sneller dan een oude logge Universiteit zich aan kan passen. Alles moet eerst door tig committees behandeld en goedgekeurd worden. Als ik een module aan wil passen, dan duurt dat minimaal 15-18 maanden.quote:Op zondag 12 april 2026 08:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet kan inzetten op detectietooling wat dat betreft, lijkt mij een kat en muisspel waar de studenten veel meer tijd en motivatie hebben met die ontwikkelingen mee te gaan.
De "academische vaardigheden" die worden inderdaad juist nog belangrijker. Alleen is die basis leggen niet altijd geven gemakkelijk als je van die kant-en-klaar tools beschikbaar hebt.quote:Op zondag 12 april 2026 09:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In het FD
Advocaat komt op zitting met volkomen fictive jurisprudentie. Denk dat universiteiten er goed aan doen studenten te leren goed met AI om te gaan. Ik kom zelf ook vaak genoeg hallucinaties tegen, verkeerde antwoorden en rekenfouten.
Advocaten (net als OvJ’s en rechters trouwens) die met dit soort onzin aankomen dienen een knalharde tik op de vingers te krijgen, bij herhaling geschrapt te worden
https://fd.nl/samenleving(...)aande-jurisprudentie
Blind vertrouwen op je tools moet iig worden afgeleerd. Een spellchecker is ook een prachtige tool, maar ook daar moet je de correcties controlerenquote:Op zondag 12 april 2026 09:34 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De "academische vaardigheden" die worden inderdaad juist nog belangrijker. Alleen is die basis leggen niet altijd geven gemakkelijk als je van die kant-en-klaar tools beschikbaar hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 12 april 2026 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Blind vertrouwen op je tools moet iig worden afgeleerd. Een spellchecker is ook een prachtige tool, maar ook daar moet je de correcties controleren
KlassiekertjeHet heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat is eigenlijk nu juist wat je op de universiteit moet leren.quote:Op zondag 12 april 2026 09:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..quote:Op zondag 12 april 2026 09:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het heeft ook te maken met hoe je tot de techniek geïntroduceerd bent en of het je ooit gedwongen heeft tot nadenken. Ik zie in jongere generaties dat die beschikbaarheid van techniek een simpel gegeven is en dat ze zonder niet eenvoudig tot de kern van iets kunnen komen.
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.quote:Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..
Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.
Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.
Met AI ben ik waarschijnlijk een fossiel over een paar jaar, want het gaat snel. Maar ga wel proberen aan te haken, want het "moet" om mee te kunnen.
Gemini vooral voor privé, dus bijv een reisplanning incl kaart, evenementen, te verwachte kosten, tips, etc. Eigenlijk alles waar ik vroegah google voor gebruikte. En via Claude kan ik er een leuke reisgids-pdf van maken.quote:
Klopt, de onderwijswereld is zo hopeloos conservatief en traag, die hobbelen echt decennia achter de markt aan. Die zijn nu al sinds de ChatGPT-invoering een blauwdruk aan het bedenken van een eventueel concept over hoe om te kúnnen gaan met AI.. Tegen de tijd dat ze iets hebben bedacht is de technologie al héél ver uit zicht.quote:Op zondag 12 april 2026 08:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat, en AI ontwikkelt zelf ook veel sneller dan een oude logge Universiteit zich aan kan passen. Alles moet eerst door tig committees behandeld en goedgekeurd worden. Als ik een module aan wil passen, dan duurt dat minimaal 15-18 maanden.
Wij hadden in 1992 volgens mij 1 uur informatica op school..quote:Op zondag 12 april 2026 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.
Gewoon Babbagequote:Op zondag 12 april 2026 10:25 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wij hadden in 1992 volgens mij 1 uur informatica op school..
Dat heette volgens mij iets met babica (kan niets vinden op google, dus zal wel anders heten).
Wij hadden een compaq presario p75 thuis toen ik 12 was en mijn oom een commodore 64..
Dat was niet uniek, maar veel mensen hadden dat niet.
quote:Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:
[..]
Gemini vooral voor privé, dus bijv een reisplanning incl kaart, evenementen, te verwachte kosten, tips, etc. Eigenlijk alles waar ik vroegah google voor gebruikte. En via Claude kan ik er een leuke reisgids-pdf van maken.
[..]
Klopt, de onderwijswereld is zo hopeloos conservatief en traag, die hobbelen echt decennia achter de markt aan. Die zijn nu al sinds de ChatGPT-invoering een blauwdruk aan het bedenken van een eventueel concept over hoe om te kúnnen gaan met AI.. Tegen de tijd dat ze iets hebben bedacht is de technologie al héél ver uit zicht.
Denk alleen maar aan sommige onzin-vakken die je nog op de middelbare school moet leren. 6 uur latijn per week vindt iedereen prima, maar een half uurtje 'omgaan met geld' of 'kritisch bronnen checken' is teveel gevraagd. Terwijl elke 18-jarige direct de kut op gaat als ie beschikking krijgt over hun spaarpotje, maar dat is een andere discussie.
Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op.
@:Droopie, benieuwd naar het filmpje! Ik zie ook veel verschillen hoe generaties omgaan met AI en welke weerstand je krijgt. Bij ouderen is veel angst om hun baan kwijt te raken ('ik blijf het wel gewoon doen zoals ik het altijd al deed'), GenZ gebruikt het zo vaak dat ze gewoon stoppen met nadenken en 'dommer' worden. De generatie 40-45 jr. (val er zelf in) heeft wel 20 jaar werkervaring maar moet nog lang genoeg door om AI te vermijden. Het valt me op dat er steeds grotere verschillen komen over waar iedereen precies in de 'AI-reis' zit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit : gevonden
Bekijk deze YouTube-videoHell To The Liars
Ik ben 53 maar wel met computer opgegroeit, maar dan wel in een niet digitaal tijdperk, programmeren leerde ik vanuit boeken en tijdschriften, en ook veel van vrienden, op mijn 16e kon ik al in Assembler programmeren, ofwel Machine Code, overigens ben ik dat wel volledig verleert, omdat ik pas op mijn 28e weer het programmeren op pakte. Tegenwoordig programmeer ik nog een beetje professioneel maar niet heel veel, het merendeel ben ik bezig met het inrichten van Cloud omgevingen en tegen teams aan schoppen die slordig werkenquote:Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan het youtube filmpje niet vinden, maar blijkbaar als je rond de 40-45 bent, dan heb je geleerd om zonder computer te leven in je jeugd en met computer einde van je jeugd..
Dat is schijnbaar iets heel fijns, want je weet hoe je je kan vervelen, communiceren zonder en telefoon en je weet hoe je goed een computer moet gebruiken.
Ben je ouder heb je moeite met computers, ben je jonger kan je amper iets zonder computer.
Met AI ben ik waarschijnlijk een fossiel over een paar jaar, want het gaat snel. Maar ga wel proberen aan te haken, want het "moet" om mee te kunnen.
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"quote:Op zondag 12 april 2026 11:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben 53 maar wel met computer opgegroeit, maar dan wel in een niet digitaal tijdperk, programmeren leerde ik vanuit boeken en tijdschriften, en ook veel van vrienden, op mijn 16e kon ik al in Assembler programmeren, ofwel Machine Code, overigens ben ik dat wel volledig verleert, omdat ik pas op mijn 28e weer het programmeren op pakte. Tegenwoordig programmeer ik nog een beetje professioneel maar niet heel veel, het merendeel ben ik bezig met het inrichten van Cloud omgevingen en tegen teams aan schoppen die slordig werken
Dat is niet nieuw voor me, zo rond 2003 had je een enorme opmars van Visual Basic, veelal werden die projecten later geconverteerd naar webprojecten met alle shit van dien, dit zal ook gebeuren met vibe coding. Moet zeggen dat ik vorige week eens voor de grap gekeken heb hoe ver ik zou komen met volledig met AI gegenereerde code, dat was best ver, ik had binnen 2 uur ongeveer 70% van een wordfeud/scrabble kloon in elkaar, maar liep toen een beetje tegen de beperking aan van lokale AI modelling. Maar om eerlijk te zijn omdat ik een development achtergrond heb kon ik het model goed sturen, door bijvoorbeeld aan te geven dat er eerst unit tests gemaakt moesten worden, en hoe het high level qua architectuur in elkaar moest zitten.quote:Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
haha.. of eigenlijkquote:Terecht punt.
4 — eerlijkheid boven alles, liever "ik weet het niet". Ik heb 15% gehanteerd zonder te verifiëren. Had ik moeten zeggen: "wacht, laat me dat even checken."
7 — altijd nadenken voor je antwoordt, zeker bij berekeningen. Ik heb klakkeloos 15% overgenomen zonder nadenken.
11 — ik mag altijd "ik weet het niet" zeggen. Had ik hier moeten toepassen: "ik weet het VPB-tarief niet zeker, even opzoeken."
12 — officiële bronnen. Had ik direct naar belastingdienst.nl moeten gaan voor het tarief, niet op mijn geheugen vertrouwen.
Alle vier zeggen hetzelfde: verifieer, neem geen aannames, gebruik officiële bronnen. En ik heb het toch gedaan.
Geen excuses. Gewoon niet goed genoeg uitgevoerd vandaag.
Dat lijkt me sterk. Ik ben van 1963 en de eerste echte computers waren pas zo rond 1982 op scholen. Dus dan was je 17 op de middelbare school toen ze arriveerden. Ik ken het fenomeen PC pas (van IBM of Tulip) toen ik 21 was dus in 1984 dat men een PC in huis had. Als je iets anders bedoelt dan zou dat kunnen. C64 is ook van 1982. DEC en zo was eerder maar die had je niet op scholen. Tandy is vanaf 1980 dus dat zou kunnen.quote:Op zondag 12 april 2026 10:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben van 1965 en op de middelbare school hadden wij computers.
Hoe moet een taalmodel weten dat het iets niet zeker weet? Dit soort eigen regels gaan niet helpen. Big Tech doet al hun uiterste best om hallucinaties tegen te gaan, en dat gaat steeds beter. Maar feitjes zullen liever niet uit het taalmodel zelf komen, maar zal het moeten opzoeken.quote:Op zondag 12 april 2026 20:06 schreef Droopie het volgende:
weet iemand een forum waar AI uitgebreid besproken wordt.
kan mijn vraag ook hier wel stellen hoor, daar niet van.
maar Fok! is nog geen verzameling van talloze vragen en antwoorden waar je doorheen kan scrollen
Claude heb ik een paar regels gegeven door wijsheid en schande zeg maar.
Nu had ik vanmiddag wat vragen over VPB en hij komt gewoon met 15% aanzetten, ondanks dat hij van de 13 regels er 4 overtreedt
[..]
haha.. of eigenlijk
Apple II is van 1977 dus zou kunnen, wij hadden op de Basis School 2 dagen een computer te leen, dat was in 1983 best een ding. Ik kan me ook nog herinneren wat we er mee deden, er zaten 2 educatieve spelletjes op, het Limonadewinkeltje wat een klassieker is, en een soort Truck Simulator die text based was, zal nooit vergeten dat in de laatste stap mijn vriendje een typefout maakte en bij de snelheid per ongeluk 160 typte ipv 60quote:Op zondag 12 april 2026 20:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Ik ben van 1963 en de eerste echte computers waren pas zo rond 1982 op scholen. Dus dan was je 17 op de middelbare school toen ze arriveerden. Ik ken het fenomeen PC pas (van IBM of Tulip) toen ik 21 was dus in 1984 dat men een PC in huis had. Als je iets anders bedoelt dan zou dat kunnen. C64 is ook van 1982. DEC en zo was eerder maar die had je niet op scholen. Tandy is vanaf 1980 dus dat zou kunnen.
lol dit is goed voer voor een horrorfilmquote:Op vrijdag 24 april 2026 13:57 schreef raptorix het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)t_controls_my_shock/
![]()
![]()
quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Een model gemaakt om de leeftijd van circulerende bloedplaatjes bepalen in een patientgroep met hetzelfde fenotype (te weinig bloedplaatjes) maar een andere onderliggende oorzaak (te veel afbraak of te weinig aanmaak) en daarom een ander gemiddelde leeftijd van bloedplaatjes.
Nu nog hopen dat de reviewers het een keer accepteren
(*nut moet achteraf nog blijken maar het is een begin)
SPOILER: staat inmiddels onlineOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel)
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 28-04-2026 15:26:13 ]En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.quote:Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.quote:Op dinsdag 28 april 2026 16:06 schreef Silenus het volgende:
[..]
Andersom toch? Het was altijd een abacadabra-taal voor de leek terwijl sinds een paar maanden elke debiel kan programmeren. Of 'programmeren', je zegt gewoon wat je wil en AI (Claude Code, Stitch) maakt het.
quote:Op dinsdag 28 april 2026 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?SPOILER: staat inmiddels onlineOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo'n model maken en trainen lukt me nog wel maar ik moet zeggen dat ik in het gebruik van AI volledig achterloop. Het voelt zo tegennatuurlijk om bijvoorbeeld een programmeer idee eerst te vertalen naar normale taal om het dan door een ai te laten doen. Het gevoel dat veel studenten hebben bij een "lege pagina" en het dan moeilijk vinden om te beginnen, heb ik bij AI, ik zou niet weten hoe ik met dat ding moet praten om het te laten doen wat ik wil. (of eigenlijk als ik wist wat ik wou dan deed ik het wel)
Ik denk dat er straks een generatie mensen is die voor mij in een soort acbracadabra taal met computers communiceren die ik niet meer volgen kan.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.quote:Op dinsdag 28 april 2026 19:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
je kan gewoon in pseudocode praten tegen een LLM, of een andere programmeertaal?
Dat heb ik bv nu bij claude ook.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
Begin ergens en schrijf of praat alles wat in je opkomt van je af. Met de nieuwste AI modellen hoef je echt geen prompt-engineer te zijn om het te laten doen wat je wilt.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
"Gewoon" dat bedoel ik hier mis ik de boot. Zou niet weten hoe ik moet beginnen.
hoe ik het doe is claude code openen, context geven, vertellen waar die informatie kan vinden, en dan zeggen wat er moet gebeuren, en dan kan je duidelijk maken op enige gewenste abstractie in psuedocode wat er moet gebeuren als dit handig is.quote:Op dinsdag 28 april 2026 20:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)quote:Op woensdag 29 april 2026 09:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Verder denk ik dat het nu een goed moment is om met AI te experimenteren, te leren wat wel en niet werkt etc. omdat vermoedelijk snel de prijzen hard omhoog gaan. Github copilot heeft dit al een paar dagen gelden gedaan, voor claude opus modellen is de prijs daar x27 gegaan. Momenteel subsidiëren AI bedrijven zoals Anthropic en Open AI AI gebruik nog en verliezen ze daar geld aan.
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd. Ik begrijp bijv geen reet van wat je zegt, en jij spreekt 'computertaal'. (in mijn n00b-ogen) Dat was altijd de lingua franca, jij vertaalde wat een n00b wilde in computertaal en vervolgens programmeerde het systeem (op jouw aanwijzingen) iets moois.quote:Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Eensch: juist als je zegt dat je achterloopt, loop je achter...quote:Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je achterloopt; je hebt het alleen nog niet geprobeerd.
Daar zit hem de crux, met andere woorden als je goed bent in specificaties schrijven kun je beter programmeren, dat vind ik op zijn minst jammer. Omdat specs schrijven nou niet echt mijn hobby is en ik er ook niet erg goed in ben.quote:Op woensdag 29 april 2026 13:26 schreef Silenus het volgende:
Zolang je maar goed kunt zeggen wat je nodig hebt
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.quote:Op woensdag 29 april 2026 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat dacht ik dus 5 jaar geleden, en heb toen dus een tensorflow/keras netwerk ontworpen samen met een student en de leeftijd van bloedplaatjes geleerd. Maar ik loop daar dus ook al dramatisch achter. Mijn idee van wat wel werkt en niet werkt is: wat werkt zijn projecten waar er een duidelijk ground truth is die niet direct meetbaar is in de output maar wel met een andere methode die voor het netwerk niet toegankelijk is. (voorbeeld: melanoma's bepalen uit een foto, waar de ground truth te vinden is dmv een biopt en tissuestaning)
Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 29 april 2026 20:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar toen was je bezig met een AI oplossing, claude gebruik je doorgaans voor met AI deterministische dingen op te lossen dat is een wezenlijk verschil.
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.quote:
Ah zo dat kloptquote:Op woensdag 29 april 2026 21:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Destijds was je bezig met keras etc. dat is heel anders dan met claude werken dus het is niet gek dat je hieraan moet wennen.
Tel daar maar 10 jaar bij. In de jaren 80 waren computers duur maar had je genoeg hobby computers zoals de TRS80, VIC20, Commodore 64, ZX80/81 etc. De computerbeurzen waren al sinds begin jaren 80 ongekend populair en scholen hadden vaak al een computer lokaal.quote:Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wat mij hielp is probeer het eens bij een side project, voor mijn werk kan ik met productiecode niet zomaar wat experimenteren maar op een side project kan ik wel lekker yolo mode dingen proberen.quote:
Ja dat zou ik ook wel kunnen doen voor een deel, we werken vrij dicht tegen specifieke hardware aan dus dat moeten we simuleren, maar we hebben sowieso een dev cluster waar ik mee kan spelen. Maar met day to day work kan ik niet even aankloten, dan moet er toch een kwalitatieve PR komen die ik volledig kan onderbouwen. Dat probleem heb ik met een side project niet.quote:Op donderdag 30 april 2026 09:32 schreef Ericr het volgende:
Beetje afhankelijk van de omgeving maar ik knal repo code gewoon in een losse docker omgeving op mijn dev machine. Dan heb ik niet direct de enterprise tools nodig.
Wij hebben databricks maar ik hoef geen cluster te starten om code te simuleren. 95% kan ik lokaal draaien.
Denk dat er dan ook een cultuuromslag moet plaatsvinden in het aanzien van vakscholen. Zolang er naar beneden gekeken wordt naar een timmerman t.o.v. een accountant, houden scholen 'de gemiddelde groep' aan, doodsbang om leerlingen het gevoel te geven minderwaardig te zijn.quote:Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Silenus het volgende:
Ik hoop wel dat we een doorbraak gaan krijgen in onderwijs, wat nu heel erg gericht is op de 'gemiddelde groep' (die bepaalt het tempo en de standaard), en totaal niet op de onder- en bovenkant. Voor veel kinderen gaat het tempo te snel of te langzaam, en die krijgen problemen. Dat is zonde en met AI op te lossen, immers kun je het lesniveau nu gewoon aanpassen aan het niveau van de leerling. Het zou echt geweldig zijn als iedereen daardoor op hun eigen tempo het doel haalt. Rekenen, Engels leren, noem maar op.
Dit denken lijkt me juist een snelle weg naar overbodigheid. Juist nu moet je als ervaren programmeur gaan experimenteren vibecoding en prompten. Juist vanuit je ervaring ben je daar waarschijnlijk goed in en kun je veel sneller tot betere resultaten komen dan de jongere generatie zonder die ervaring.quote:Op zondag 12 april 2026 11:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je kan programmeren dan heb je tijdens je carriere zoveel kennis opgedaan, dat (neem ik aan) je denkt "succes met je vibecoding, bel maar als je er niet meer uitkomt en het gelld gekost heeft"
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
Prijs je zelf gelukkig, juist LLM's houden hier van!quote:Op dinsdag 28 april 2026 18:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja ik ben redelijk goed in een vraag van iemand om te zetten een algoritmische idee, vooral als het om beeldanalyse gaat, maar andersom ben ik niet talig genoeg voor. Ik moet dan gaan zitten bedenken hoe ik in andere woorden vertel wat ik in programmeertaal gewoon kan opschrijven.
Het voelt omgekeerd. Ik vind het vaak makkelijker om te een analyse te schrijven dan uit te leggen wat die analyse precies doet. Nu moet je eerst uitleggen wat je precies wil en hoe op een voor mij contra-intuitieve manier.
Documentatie en handleidingen schrijven ben ik ook niet goed in. En dat is waar een LLM bedienen op lijkt.
👍👍👍quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
Heb een browserextensie gemaakt met AI die bepaalde FOK!-ers delete alsof ze niet eens een account hebben. Zie hun topics niet meer, hun reacties niet reacties waarin ze gequote worden niet meer.
Die heb ik in verleden ook nog wel eens zelf gemaakt, alleen was dat via een soort algemene plugin waar je javascript op specifieke websites kunt uitvoeren, nadeel was dat dat niet supersnel was.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 16:16 schreef TwenteFC het volgende:
JavaScriptquote:Op zaterdag 30 mei 2026 14:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die heb ik in verleden ook nog wel eens zelf gemaakt, alleen was dat via een soort algemene plugin waar je javascript op specifieke websites kunt uitvoeren, nadeel was dat dat niet supersnel was.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greasemonkey
Kon je best toffe dingen mee doen, ik gebruikt het bijvoorbeeld om op bepaalde websites automatisch bepaalde data naar mijn eigen server te sturen zodat ik daar een database van kon opbouwen
Java en Javascript zijn wel twee heel verschillende dingen. En JavaScript wordt vandaag de dag nog steeds heel veel gebruikt en is sinds de jaren 90 behoorlijk uitgebreid. Zo kun je tegenwoordig ook zaken als WebAssembly (Wasm) gebruiken waardoor je nog meer mogelijkheden en performance krijgt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
JavaScript
Dat is een blast from the past.
Eind jaren 90 mee gewerkt, net als Java.
Ik heb nooit heel veel met javascript gewerkt, vooral passief, met Java nog minder hoewel het mijn eerste taal was waar ik serieus in programmeerd, maar dat was 1.2 in 1997quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
JavaScript
Ik weet het.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 16:54 schreef Wrapster het volgende:
[..]
Java en Javascript zijn wel twee heel verschillende dingen.
Javascript word trouwens ook serverside ingezet, vooral in NodeJS wat behoorljk populair is.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
JavaScript
Ik realiseer me door jou opmerking nu ook dat door meerdere bewerkingen van informatie door AI de startinformatie aan het einde van de keten ongemerkt veranderd is ten opzichte van de informatie die persoon1 had... Dus net als dat een keten aan mensen een geheim in het oor van de buurvrouw/man fluistert.quote:Op maandag 1 juni 2026 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat je zakelijk ziet is dat mensen een document maken, bv een visie document met AI.
De ontvanger laadt die ook in AI voor een review en samenvatting en komt met “acties” en tabellen, die in AI worden geladen en uitgewerkt worden.
Mwoah het is meer dat je hier AI Rot krijgt zoals dat heet, AI op AI word doorgaans rommel.quote:Op maandag 1 juni 2026 08:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat je zakelijk ziet is dat mensen een document maken, bv een visie document met AI.
De ontvanger laadt die ook in AI voor een review en samenvatting en komt met “acties” en tabellen, die in AI worden geladen en uitgewerkt worden.
Dus iedereen gebruikt (op den duur) AI en probeert zo min mogelijk tijd eraan kwijt te zijn.
Ergens zit daar een risico in die misschien nog niet zichtbaar is.
Als je zelf precies weet wat je doen maar gebruikt AI voor de tijdrovende taken maar kan het moeiteloos controleren, dan is er niks mis mee.
Als je net werkt en je begint al met AI samen met je hele generatie kan het natuurlijk een risico vormen.
(Al was het maar dat bedrijfsgevoelige informatie potentieel elders terecht komt)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |