Vorig jaar gingen wij met zijn vieren op vakantie (4 volwassenen), en ik heb AI gebruikt om een raadspel te maken, namelijk afbeeldingen van bekende liedjes. Was heel leuk in de auto, lang niet alles werd geraden, maar hier zitten betere muziekkenners,
dus alle nummers zijn geraden.
Eind deze week gaan we weer met vakantie (zelfde gezelschap), en we gaan naar Stavanger. Ik ben al 8 jaar niet in Noorwegen geweest, en ben daar minder bekend mee dan Zweden bijvoorbeeld. ChatGTP had een leuk idee voor de heenreis: Met NotebookLM (van Google) kun je een research document omzetten in een podcast. Stel je wil meer weten over een bepaald onderwerp: Laat NotebookLM daar een podcast van maken, die luister je in de auto, of onder het sporten, of op een andere plek....
ChatGPT had een vastomlijnd plan: Hij zou voor ons een stel podcasts maken die passen bij de plek waar we rijden. Idee is leuk, niet helemaal haalbaar (want hij weet niet hoe lang de podcasts worden van zijn research documenten). Hij heeft uiteindelijk dit gemaakt:
Deel 1 — Van Denemarken naar Noorwegen — ±15–25 min
Deel 2 — Kristiansand en Zuid-Noorwegen — ±15–25 min
Deel 3 — Vikingen aan de zuidwestkust — ±15–25 min
Deel 4 — Stavanger: van vissersstad tot oliehoofdstad — ±15–25 min
Deel 5 — Fjorden, geologie en landschap — ±15–25 min
Deel 6 — Vreemde verhalen, rampen en lokale legendes — ±15–25 min
(let wel, deze opzet kreeg ik aangereikt van chatGTP, ik ben er zelf slechts enkele minuten mee bezig geweest)
Hij wilde dat we het eerste deel pas op de ferry van Denemarken naar Noorwegen gaan luisteren, maar dat wordt denk ik eerder. Het is het enige deel waar ik al een stukje van geluisterd heb, en notebooklm maakt aardige podcasts met duopresenators. De research documenten die nodig zijn voor deze podcasts maakt ChatGTP. Vertel hem dat je een podcast wil maken met NotepadLm, en hij kan een research document maken (MS Word document van 10-15 A4-tjes) waar hij alle bijzonderheden in zet, en alvast hints geeft voor NotebookLM voor de podcast. Ik heb al gezien dat hij plekken waarvan hij weet dat we die gaan bezoeken "ingeweven heeft".
Op een reis van 16 uur (ex ferry) is dit denk ik een leuke afwisseling, maar ik zie nog meer leuke opties:
• Ben je nieuwsgierig naar een bepaald onderwerp? Laat een maatwerk podcast maken. Kun je onder het sporten/autorijden luisteren.
• Heb je een zoon of dochter met problemen op school met een bepaald vak? NotepadLM kun je instellen met betrekking tot de doelgroep van de podcast, dus bijvoorbeeld "Waarom tafelsommen belangrijk zijn, en de geschiedenis ervan, uitgelegd voor een 11 jarige". Dit leidt niet naar gelijk beter rekenen, maar kan aversie tegen een vak omzetten in een beperkte mate van interesse, wat altijd motiverend kan werken. De podcasts doen hun best om de interesse vast het houden, ze luisteren lekker, al vind ik ze soms iets te Amerikaans/overdreven.
• Het hoeft dus geen onderwerp van internet te zijn(mag wel): je kunt een podcast laten maken van je eigen research document(en). Daarmee kun je enorm sturen. Als jij voor in de auto een verhaal wil laten voorlezen voor je kinderen (aan de hand van een zelfverzonnen sprookje, passend bij de reis) kan dat ook.Voor de luiaards: je kunt het verhaal zelf natuurlijk ook laten verzinnen door AI. Maar in de auto met de kids luisteren naar een sprookje waarin zij de hoofdrol spelen, andere familieleden een bijrol. (Mocht je de boze stiefmoeder vervangen door je schoonmoeder: zorg dat die podcast niet in de auto blijft rondzwerven, daar krijg je last mee)