abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2026 @ 10:20:33 #76
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_220532348
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag weer een leuke. Een enorm data file waar de adresgegevens niet gesplist waren van alle Duitse klanten (dus niet Naam, Straat, huisnummer, postcode, woonplaats, Bundesland) maar de adres gegevens stonden achter elkaar in het bestand, en in verschillende formats (bv geen spatie tussen huisnummer en postcode en bij anderen weer wel, straatnaam en P.O. Box beide gebruikt, etc)
In een excel gezet, copilot opdracht gegeven het te schonen en poef, klaar.
Vervolgens de gegevens gecheckt en geen fouten gevonden.
Dit soort dingen heb ik ook ontdekt. Kreeg een email met een onoverzichtelijke opsomming van materialen die besteld moesten worden voor een reparatieklus maar de hele mailtekst domweg gekopieerd en geplakt in de AI van Google en een paar tellen later had ik een strakke excel waar de ai zelf de kolommen had herkend als Tekeningnummer-Artikel-Artikelnummer-Aantal.
Wie dit leest is gek
pi_220532365
Coördinator AI op het werk ben ik o.a.
Twee grote aandachtspunten: dataveiligheid en de AI-datakwaliteit (informatie wordt ook gebruikt in statistiek en dan zijn data verscholen).
  woensdag 8 april 2026 @ 10:47:16 #78
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220532451
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 10:23 schreef -Sigaartje het volgende:
Coördinator AI op het werk ben ik o.a.
Twee grote aandachtspunten: dataveiligheid en de AI-datakwaliteit (informatie wordt ook gebruikt in statistiek en dan zijn data verscholen).
Geloof idd nooit zomaar de data die AI uitspuugt, controleren is altijd nodig
pi_220536079
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 10:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geloof idd nooit zomaar de data die AI uitspuugt, controleren is altijd nodig
Ja, ik ben helemaal niet zo'n AI-fan, maar werd wel eventjes gebombardeerd om dat even te gaan ontwikkelen. Ok, ik doe mijn best en grijp de kans aan om ervoor te zorgen dat het allemaal niet spaak gaat lopen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:05:27 #80
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220554466
Het begint dan vaak al dat de data aan de voorkant onlogisch is gecategoriseerd of opgeslagen. Hoe overzichtelijker het bronbestand, hoe beter de AI-uitput zal zijn.

Maar denk dat het een algemeen aandachtspunt is dat veel bedrijven nog huiverig zijn voor AI ('gebruik alleen copilot en niet chatgpt!) en intussen alle werknemers van alles in allerlei apps pompen. En de IT-directeur maar denken dat 'ie lekker bezig is omdat ie iedereen netjes heeft gevraagd om zich aan de regels te houden.
Gourmetten of steengrillen?
  zaterdag 11 april 2026 @ 12:38:00 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220554708
Op mijn vorige werk werd vorig jaar het aantal licenties voor copilot flink terug gedraaid omdat velen er niets of niets nuttigs mee deden.
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:03:11 #82
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220555253
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:05 schreef Silenus het volgende:
Het begint dan vaak al dat de data aan de voorkant onlogisch is gecategoriseerd of opgeslagen. Hoe overzichtelijker het bronbestand, hoe beter de AI-uitput zal zijn.
Dat zal steeds minder een issue worden. AI kan zelf data voor je structureren.

Ik had een rommelig excel bestand gekregen. Tabellen overal verspreid op het tabblad, grafieken er tussendoor. Echt zo'n typisch real-life werkbestand. Leuk om grafiekjes uit te kopiëren voor in een rapport, maar als basisdata niet zo nuttig.

Dus ik vroeg Claude Cowork om het werkblad na te gaan en alle tabellen om te zetten naar losse .csv bestanden met een bijbehorend .md bestand met toelichting.

En na een minuut of 10 kreeg ik netjes in de map alle acht tabellen in losse .csv en .md bestanden.

Ik was al onder de indruk, maar nog niet overtuigd, dus ik heb een uur besteed om alle waarden na te lopen en te checken.

Geen enkele waarde was verkeerd overgenomen, klopte allemaal. In sommige gevallen de structuur van de tabel nog verbeterd ook.

Agentic AI tooling zoals Claude aanbiedt met Cowork en Code is echt een nieuw tijdperk in AI.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:11:54 #83
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555320
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Op mijn vorige werk werd vorig jaar het aantal licenties voor copilot flink terug gedraaid omdat velen er niets of niets nuttigs mee deden.
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:10 #84
38824 crew  Droopie
pi_220555368
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
ik ben dus ook bezig met claude, maar ik zie (t zal ook mijn leeftijd wel zijn) dat er zoveel mogelijk is en ik door de bomen het bos niet meer ziet.. qua AI aanbieders ook ...dan heb ik het net een beetje onder de knie de basis.. .en dan BAM- cowork is een ding... dan vraag ik iets simpels en krijg ik een hele pdf en slideshows voor iets wat ik niet bedoel... of vraag ik iets simpels en blijkt dat ie niet op google kan kijken.

ga ik naar youtube om te kijken hoe ik het beste kan werken en wat de mogelijkheden zijn... nou dan komen er opeens AI-agenten, RAG en Open Claw enzo te voren haha

terwijl toen ik 8 jaar oud was, ik in het ziekenhuis de held was op een PC omdat ik wist dat je met Dir:\p en dir:\w meer spelletjes op een floppy kon laten zien haha
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 14:42:54 #85
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555504
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:19 schreef Droopie het volgende:

[..]
ik ben dus ook bezig met claude, maar ik zie (t zal ook mijn leeftijd wel zijn) dat er zoveel mogelijk is en ik door de bomen het bos niet meer ziet.. qua AI aanbieders ook ...dan heb ik het net een beetje onder de knie de basis.. .en dan BAM- cowork is een ding... dan vraag ik iets simpels en krijg ik een hele pdf en slideshows voor iets wat ik niet bedoel... of vraag ik iets simpels en blijkt dat ie niet op google kan kijken.

ga ik naar youtube om te kijken hoe ik het beste kan werken en wat de mogelijkheden zijn... nou dan komen er opeens AI-agenten, RAG en Open Claw enzo te voren haha

terwijl toen ik 8 jaar oud was, ik in het ziekenhuis de held was op een PC omdat ik wist dat je met Dir:\p en dir:\w meer spelletjes op een floppy kon laten zien haha
Wat wil je bereiken? Claude heeft veel dingen ja, en de ontwikkelingen rond AI tooling gaan razendsnel dus het is absoluut niet gek dat je dit gevoel hebt. Wel zijn er leuke ontwikkelingen, zo heeft Google recent een heel goed model uitgebracht wat zelfs op een moderne telefoon kan draaien qua specs.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:00:12 #86
38824 crew  Droopie
pi_220555602
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wat wil je bereiken? Claude heeft veel dingen ja, en de ontwikkelingen rond AI tooling gaan razendsnel dus het is absoluut niet gek dat je dit gevoel hebt. Wel zijn er leuke ontwikkelingen, zo heeft Google recent een heel goed model uitgebracht wat zelfs op een moderne telefoon kan draaien qua specs.
Ik ben claude nu aan t leren hoe (met douanezaken) hij mij kan helpen.

Het gaat stapje voor stapje.
Bv het classificeren van goederen en dat doe ik aan de hand van informatie die ik uit mijn hoofd weet. Om de eenvoudige reden, dan weet ik gelijk wat ie fout doet.

Maar nu had ik dus een lijst gevonden met alle (!) goederencodes in excel en bepaalde sites.
Nou weet niet wat er gebeurde, maar hij even later was die door zijn tokens heen haha.

Ik heb wel vorig jaar een procedureboek gemaakt (samen met chatgtp)
en die is door de douane geaccepteerd.. het gaat mij meer dat ie structuur brengt in de chaos soms.

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Maar ook simpele testjes doe ik met hem, zodat ik snap wat er onder zijn motorkap speelt.

Dus als een klein kind heb ik hem geleerd als een test om te zoeken welke zomergast de film melancholia had gekozen..

Mijn grootste vraag is, hoe zorg ik dat ie die lessen gaat onthouden en mij ook, zonder dat ik iedere keer weer hetzelfde moet uitlegge.

Pas als ik dat snap en dat lukt, kan ik hem gaan vertrouwen.
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 15:06:31 #87
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555650
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:00 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik ben claude nu aan t leren hoe (met douanezaken) hij mij kan helpen.

Het gaat stapje voor stapje.
Bv het classificeren van goederen en dat doe ik aan de hand van informatie die ik uit mijn hoofd weet. Om de eenvoudige reden, dan weet ik gelijk wat ie fout doet.

Maar nu had ik dus een lijst gevonden met alle (!) goederencodes in excel en bepaalde sites.
Nou weet niet wat er gebeurde, maar hij even later was die door zijn tokens heen haha.

Ik heb wel vorig jaar een procedureboek gemaakt (samen met chatgtp)
en die is door de douane geaccepteerd.. het gaat mij meer dat ie structuur brengt in de chaos soms.

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Maar ook simpele testjes doe ik met hem, zodat ik snap wat er onder zijn motorkap speelt.

Dus als een klein kind heb ik hem geleerd als een test om te zoeken welke zomergast de film melancholia had gekozen..

Mijn grootste vraag is, hoe zorg ik dat ie die lessen gaat onthouden en mij ook, zonder dat ik iedere keer weer hetzelfde moet uitlegge.

Pas als ik dat snap en dat lukt, kan ik hem gaan vertrouwen.
Gebruik je claude code of claude cowork/chat?

Met claude code, en volgens mij ook claude cowork:
Daar heb je skills voor, daarin kan je dit soort dingen opslaan: pro-tip laat claude zelf die skills maken op basis van wat jij zegt

je zou later ook nog dingen kunnen automatiseren met hooks, maar ik zou voorlopig even bij skills blijven. je kan online ook een beetje zoeken welke skills voor claude andere mensen maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:15:02 #88
38824 crew  Droopie
pi_220555707
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Gebruik je claude code of claude cowork/chat?

Met claude code, en volgens mij ook claude cowork:
Daar heb je skills voor, daarin kan je dit soort dingen opslaan: pro-tip laat claude zelf die skills maken op basis van wat jij zegt

je zou later ook nog dingen kunnen automatiseren met hooks, maar ik zou voorlopig even bij skills blijven. je kan online ook een beetje zoeken welke skills voor claude andere mensen maken.
Nou dat deed ik dus vandaag voor het eerst, cowork en skills is een soort kookboek (aldus claude) en claude heeft (zei ie zelf) het hele kookboek gelezen (per ongeluk 2x) om een ei te bakken, en nu was 75% van mijn weekly usage gebruikt haha..

Nu had ik wel een mapje gemaakt en al mijn documenten erin gegooid (wel duplicaten) onder het motto sorteer jij dat eens

Maar ik heb dus nog geen flauw idee wat een skill precies is, behalve een soort instructie?
En wat is het verschil tussen een skill en agent?

Of heb je misschien een goede youtuber die het leuk en simpel uitlegt. Want ook dat is een verdienmodel zeg.
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 15:27:36 #89
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220555790
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:15 schreef Droopie het volgende:

[..]
Nou dat deed ik dus vandaag voor het eerst, cowork en skills is een soort kookboek (aldus claude) en claude heeft (zei ie zelf) het hele kookboek gelezen (per ongeluk 2x) om een ei te bakken, en nu was 75% van mijn weekly usage gebruikt haha..

Nu had ik wel een mapje gemaakt en al mijn documenten erin gegooid (wel duplicaten) onder het motto sorteer jij dat eens

Maar ik heb dus nog geen flauw idee wat een skill precies is, behalve een soort instructie?
En wat is het verschil tussen een skill en agent?

Of heb je misschien een goede youtuber die het leuk en simpel uitlegt. Want ook dat is een verdienmodel zeg.
een skill is een instructie, hierin kan je bepaalde domeinkennis plaatsen, of hoe een bepaalde tool werkt

een agent is wat groter meer geisoleerd stuk, waarin je ook kan zeggen een bepaald model dat gebruikt moet worden, zou hier nog niet naar kijken, dit is je meer autonoom taken wil laten uitvoeren

en dan heb je managed agents en die kunnen als een cron job in de claud werken en getriggered worden door events etc, maar die kosten al 8 cent per uur om alleen te bestaan(los van token gebruik)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 15:31:14 #90
38824 crew  Droopie
pi_220555823
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
een skill is een instructie, hierin kan je bepaalde domeinkennis plaatsen, of hoe een bepaalde tool werkt

een agent is wat groter meer geisoleerd stuk, waarin je ook kan zeggen een bepaald model dat gebruikt moet worden, zou hier nog niet naar kijken, dit is je meer autonoom taken wil laten uitvoeren

en dan heb je managed agents en die kunnen als een cron job in de claud werken en getriggered worden door events etc, maar die kosten al 8 cent per uur om alleen te bestaan(los van token gebruik)
Ik vraag dit soort dingen soms gewoon aan Claude in sesamstraat taal hoor :')
Dan moet ik soms ook hardop lachen om mijzelf

🐦 Pino vraagt: "Wat is een skill?"
Tommie zegt: "Pino, stel je voor dat ik een briefje schrijf met uitleg hoe je een koekje bakt. Dat briefje geef ik aan Elmo voordat hij begint. Dan weet Elmo precies wat ie moet doen! Dat briefje = een skill."

🍪 Bert vraagt: "En een agent dan?"
Tommie: "Een agent is als Elmo zélf — die leest het briefje, pakt de spullen, zet de oven aan, en doet alles zelfstandig. Jij hoeft er niet bij te zijn. Elmo regelt het."

🤖 Pino: "En een managed agent?"
Tommie: "Dat is een Elmo die ook 's nachts wakker blijft om te koken, zelfs als jij slaapt. Maar dan betaal je Elmo 8 cent per uur gewoon om op de bank te zitten wachten — ook als er niks te bakken is."

_O-
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 16:29:35 #91
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220556236
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik vraag dit soort dingen soms gewoon aan Claude in sesamstraat taal hoor :')
Dan moet ik soms ook hardop lachen om mijzelf

🐦 Pino vraagt: "Wat is een skill?"
Tommie zegt: "Pino, stel je voor dat ik een briefje schrijf met uitleg hoe je een koekje bakt. Dat briefje geef ik aan Elmo voordat hij begint. Dan weet Elmo precies wat ie moet doen! Dat briefje = een skill."

🍪 Bert vraagt: "En een agent dan?"
Tommie: "Een agent is als Elmo zélf — die leest het briefje, pakt de spullen, zet de oven aan, en doet alles zelfstandig. Jij hoeft er niet bij te zijn. Elmo regelt het."

🤖 Pino: "En een managed agent?"
Tommie: "Dat is een Elmo die ook 's nachts wakker blijft om te koken, zelfs als jij slaapt. Maar dan betaal je Elmo 8 cent per uur gewoon om op de bank te zitten wachten — ook als er niks te bakken is."

_O-
🤣🤣🤣

en het klopt ook nog
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 11 april 2026 @ 17:42:26 #92
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220556722
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 15:00 schreef Droopie het volgende:

Maar ik snap dus nog niet goed, waarom een AI zoals claude niet kan googlen of klokkijken..
En waarom die pas na 3 doorvragen dat toegeeft.

Volgens mij is dit omdat Claude niet 'bedoeld' is om te vragen hoe laat het is, deze informatie wordt niet meegegeven in de context die 'ie standaard al heeft. ChatGPT en Gemini hebben dit wel.

Ik gebruik ChatGPT om (tekstueel/werkgebied) mee te sparren, Gemini voor de dagelijkse ditjes en datjes (die kan uiteraard uitstekend googlen), en Claude om tools te bouwen, powerpoint/excel/pdf/data. Waarbij ik met data helaas moet oppassen want ik heb weliswaar een betaald account maar niet vanuit werk. Maar Claude scheelt me nu uuuuuuren werk.

@Droopy, een tip die ik ergens had gehoord, als jij 'simpele' vragen stelt is het beter om je model van Sonnet 4.6 aan te passen naar Haiku 4.5, dan jaag je niet onnodig je tokens er doorheen. Maar herken wel wat je zegt; het is lastig bijhouden en elke weer komt er wel iets nieuws. Misschien ook een idee om voor 12 euro een maandje abo op aireport.nl te nemen en wat Claude Masterclasses te volgen, dat levert mij iig wel wat op.
Gourmetten of steengrillen?
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 18:06:32 #93
38824 crew  Droopie
pi_220556924
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 17:42 schreef Silenus het volgende:

[..]
Volgens mij is dit omdat Claude niet 'bedoeld' is om te vragen hoe laat het is, deze informatie wordt niet meegegeven in de context die 'ie standaard al heeft. ChatGPT en Gemini hebben dit wel.

Ik gebruik ChatGPT om (tekstueel/werkgebied) mee te sparren, Gemini voor de dagelijkse ditjes en datjes (die kan uiteraard uitstekend googlen), en Claude om tools te bouwen, powerpoint/excel/pdf/data. Waarbij ik met data helaas moet oppassen want ik heb weliswaar een betaald account maar niet vanuit werk. Maar Claude scheelt me nu uuuuuuren werk.

@:Droopy, een tip die ik ergens had gehoord, als jij 'simpele' vragen stelt is het beter om je model van Sonnet 4.6 aan te passen naar Haiku 4.5, dan jaag je niet onnodig je tokens er doorheen. Maar herken wel wat je zegt; het is lastig bijhouden en elke weer komt er wel iets nieuws. Misschien ook een idee om voor 12 euro een maandje abo op aireport.nl te nemen en wat Claude Masterclasses te volgen, dat levert mij iig wel wat op.
Defineer je ditjes en datjes ;)

Nou kan wel mooi voorbeeld geven, ik heb sinds kort dus een bv, en een fiscalist..

Nou (oepsie) ik had dus mijn mt940 bestanden gedeeld en al mijn facturen. Ik wilde wel eens weten hoeveel VPB ik moest reserveren of hoeveel geld ik prive ik eigenlijk heb als ik het uit mijn bv wil halen (als iemand die altijd in loondienst heeft gezeten, vond ik het fijn om te weten hoeveel geld ik "nu" beschikbaar als de hemel naar beneden valt, als je begrijpt wat ik bedoel).

Chatgtp en Claude snappen het wel, zeggen dat ze het kunnen, maar hele simpele dingen missen ze dan.
Waarbij ik moet zeggen, ik moet ze soms ook als AI beter behandelen door hele duidelijke instructies tw geven en niet denken dat ze mijn gedachten kunnen lezen met wat ik nu precies bedoel.

Beste voorbeeld is eigenlijk de tekst hierboven haha, dat snap jij waarschijnnlijk wel, maar AI denkt waarschijnlijk er staat x bedrag op 3 rekeningen dat kan je ervan afhalen.. terwijl ik dan ga lopen schreeuwen, "Je ziet toch dat er btw sparen op die rekening staatx die btw moet ik toch betalen, dat snap je toch wel" 🤣🤣
Hell To The Liars
  zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:55 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220556968
Je moet een AI heel nauwkeurig instruieren en dan zijn het vaak ja zeggers maar wat anders doeners
  zaterdag 11 april 2026 @ 18:26:10 #95
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220557061
Ik leg ChatGPT dilemma’s voor. Alledaagse of wat ingewikkelde. Ik kan er veel aan hebben.
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 18:37:01 #96
38824 crew  Droopie
pi_220557133
@Silenus
Aangemeld voor zo'n masterclass.
Tnx voor de tip
Hell To The Liars
pi_220559362
quote:
16s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:11 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Zullen wel allemaal over zijn op claude inmiddels, neem ik aan.
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 22:54:18 #98
38824 crew  Droopie
pi_220559391
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Op de uni hier heeft iedreen onbeperkt toegang tot het laatste model van (een afgeschermde variant van) chatgpt, dus nog geen Claude hier.
Wat erg handig is voor studenten op dit moment is dat de officiele policy van de uni is is dat als er vermoed wordt dat een student oneigenlijk AI heeft gebruikt in een examen of thesis, dat het door een door de uni goedgekeurde tool gechecked moet worden of dat ook zo is. En de uni heeft op dit moment dus nog geeneen tool goedgekeurd daarvoor. Oftewel, als een student zijn hele scriptie door AI laat schrijven, maar zegt dat zelf geschreven te hebben, dan kun je daar dus niks aan doen. Ik weet iig van een dat er een sterk vermoeden was dat een hoofdstuk niet zelf geschreven was (sowieso, na 7+ niks produceren waren er ineens een paar volledige hoofdstukken).
Ik zou als student toch wel slecht slapen tot de dag dat ze met terugwerkende kracht die dingen even voor de zekerheid terugkijken in de nabije toekomst als de techniek er wel is.
Hell To The Liars
pi_220559415
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 22:54 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik zou als student toch wel slecht slapen tot de dag dat ze met terugwerkende kracht die dingen even voor de zekerheid terugkijken in de nabije toekomst als de techniek er wel is.
Je zou maar minister worden en er is ineens een tool die kan uitvogelen of een scriptie op een bepaald moment door jou of een LLM is geschreven :D
Maar inderdaad, ik zou me er ook niet goed bij voelen.
Wel laatst van een manuscript wat af was, een aantal paragrafen er doorheen gehaald en gevraagd of chatgpt ze kon verbeteren. Sommige suggesties waren beter dan andere, maar werkte best lekker eigenlijk.
  zondag 12 april 2026 @ 00:47:36 #100
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_220559887
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 18:06 schreef Droopie het volgende:

[..]

Waarbij ik moet zeggen, ik moet ze soms ook als AI beter behandelen door hele duidelijke instructies tw geven en niet denken dat ze mijn gedachten kunnen lezen met wat ik nu precies bedoel.
Komt volgens mij ook omdat we over het algemeen luie prompters zijn. Je hebt het idee al in je hoofd, maar het dan nog netjes uittypen is best veel gedoe.

Ik gebruik sinds een tijdje Wispr. Dan kun je gewoon van je af praten, maakt niet uit of het netjes gestructureerd is, als je maar zegt wat je ongeveer wilt.

En zeker bij Claude CoWork/Code werkt het goed om te vragen of het jou vragen terug wil stellen om het duidelijk te krijgen. Krijg je nog multiple choice voorgeschoteld ook.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')