Dit gelooft niemandquote:Op woensdag 23 juli 2025 11:59 schreef franklop het volgende:
Lotte gaat niet voor het klassement in de Tour
https://sporza.be/nl/2025(...)JK1jtkw1vNlRVe48AnNA
Karrel in shambles.quote:Op woensdag 23 juli 2025 11:59 schreef franklop het volgende:
Lotte gaat niet voor het klassement in de Tour
https://sporza.be/nl/2025(...)JK1jtkw1vNlRVe48AnNA
quote:
Wie is er vanavond te gast in Vive le Velo om Karrel gerust te stellen?quote:
Febe Jooris!quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:35 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Wie is er vanavond te gast in Vive le Velo om Karrel gerust te stellen?
Toch bergop een stuk minder dan FDJ lijkt me.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wel echt ijzerijzerijzersterk team van SD Worx als het draait.
Nee, daar is FDJ beter ja. SD Worx zou zomaar eerste 5 etappes kunnen winnen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:42 schreef Felagund het volgende:
[..]
Toch bergop een stuk minder dan FDJ lijkt me.
We moeten hopen dat Puck een beetje verstandig gaat koersen en dat dit niet gebeurd.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee, daar is FDJ beter ja. SD Worx zou zomaar eerste 5 etappes kunnen winnen.
Of ze willen de druk wegnemen of ze is nog steeds viesslecht. Zeg het maar?quote:Op woensdag 23 juli 2025 11:59 schreef franklop het volgende:
Lotte gaat niet voor het klassement in de Tour
https://sporza.be/nl/2025(...)JK1jtkw1vNlRVe48AnNA
Ze willen de druk wegnemen omdat ze nog steeds viesslecht is?quote:Op woensdag 23 juli 2025 13:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Of ze willen de druk wegnemen of ze is nog steeds viesslecht. Zeg het maar?
quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:42 schreef Felagund het volgende:
[..]
Toch bergop een stuk minder dan FDJ lijkt me.
Toch viel Labous zwaar tegen in de Giro en Muzic is het hele jaar eigenlijk al niet bijzonder.quote:Op woensdag 23 juli 2025 12:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee, daar is FDJ beter ja. SD Worx zou zomaar eerste 5 etappes kunnen winnen.
Maar dat was bij het NK toch een groot probleem vanwege de natuur?quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:26 schreef Tommeke het volgende:
Zo’n etappe over de Posbank zou wel leuk geweest zijn. Dat was een paar jaar terug leuk om te kijken. Zelf een beetje afsteken op de fiets.
Dat zagen we in Tokyoquote:Op maandag 11 augustus 2025 18:12 schreef Koffieplanter het volgende:
We kennen de rolverdeling niet, maar op het blote oog is Vos m.i. geen verkeerde selectie. In zo'n koers zonder oortjes heb je denk ik veel waarde aan een vrouw die wat meer heeft dan het fietsen staat gelijk aan hard trappen virus, waar veel vrouwen in het peloton mee besmet zijn.
Juist nu er vrouwen zijn die mogelijk een beter eindschot hebben kan Nederland toch veel beter een overtal uitspelen?quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Vos? Ten Dam is een ernstige drinker.
Dit lijkt ouderwets op z'n Gunnewijks een onsamenhangend zooitje.
Ik heb schijt aan Vollering, maar de tactiek hier zou toch ernstig eenvoudig moeten zijn als ze haar oude niveau haalt: de koers gesloten houden, op kop rijden en haar aan het eind laten vertrekken. Ik weet niet of Ten Dam deze verzameling vrijbuiters zo gaat kunnen laten rijden.
Op dit parcours? Nee joh, gewoon zo hard mogelijk maken.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:17 schreef wimderon het volgende:
[..]
Juist nu er vrouwen zijn die mogelijk een beter eindschot hebben kan Nederland toch veel beter een overtal uitspelen?
Dit was nog voor het NK. Een of twee jaar eerder denk ik.quote:Op maandag 11 augustus 2025 16:12 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar dat was bij het NK toch een groot probleem vanwege de natuur?
Vos is normaal gesproken goed genoeg om een stuk mee te gaan, vrouwen rijden mount Kigali toch niet op? Nog steeds te zwaar voor Vos om te kunnen winnen maar ik zie haar ook niet voor half koers al lossen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Op dit parcours? Nee joh, gewoon zo hard mogelijk maken.
Ik vind het ook een grote gok van de KNWU. Maar na Loes geef ik hem toch het voordeel van de twijfel.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:29 schreef Koffieplanter het volgende:
Ten Dam lijkt me overigens wel de totaal verkeerde figuur om een goede voorbereiding op poten te zetten. Kigali is geen Zurich of Leuven, daar moet je wel enige arbeid in steken die verder gaat dan wat poppetjes aanklikken. Maar als ik de volgende quote uit het persbericht lees word ik alweer heel melig: de situatie in de koers zal uitwijzen wie uiteindelijk naar voren wordt geschoven.
Alleen de mannen rijden één keer over Mont Kigali, in alle andere categorieën komt die klim niet voorbij.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Vos is normaal gesproken goed genoeg om een stuk mee te gaan, vrouwen rijden mount Kigali toch niet op? Nog steeds te zwaar voor Vos om te kunnen winnen maar ik zie haar ook niet voor half koers al lossen.
En als ik Ten Dam was, zou ik tegen alle vrouwen zeggen dat Vos tweede ploegleider is en ze zorgen maar dat ze naar haar luisterenVos weet echt wel dat ze niet naar Afrika gaat om zelf te winnen.
Maar gelukkig kan hij goed barbecuenquote:Op maandag 11 augustus 2025 18:29 schreef Koffieplanter het volgende:
Ten Dam lijkt me overigens wel de totaal verkeerde figuur om een goede voorbereiding op poten te zetten. Kigali is geen Zurich of Leuven, daar moet je wel enige arbeid in steken die verder gaat dan wat poppetjes aanklikken. Waarschijnlijk komt hij er op de wedstrijddag pas echter dat het klimaat toch wel anders is dan de gemiddelde wedstrijd in Europa. Maar als ik de volgende quote uit het persbericht lees word ik alweer heel melig: de situatie in de koers zal uitwijzen wie uiteindelijk naar voren wordt geschoven.
Bij de vrouwen valt het vaak stil dus die komt nog wel een paar keer terug. En ze is tactisch 10x beter dan de rest bij elkaar. Dus alleen daarom zou ik haar altijd meenemen maar dan moet iedereen wel luisteren en niet zoals vorig jaar tegen elkaar rijden.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:34 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Alleen de mannen rijden één keer over Mont Kigali, in alle andere categorieën komt die klim niet voorbij.
Maar dat is verder niet eens zo rullevant, het rondje is sowieso lastig genoeg. Het is voor mij absoluut geen rondje om spelletjes te spelen, maak er een afvallingskoers van en laat de sterkste zegevieren.
Vos is normaal gesproken voor half koers al klaar, iets anders zou me verbazen.
Hij lijkt me toch wel iemand die met de vuist op tafel slaat als er dom gekoerst wordt.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:37 schreef DeeBee het volgende:
Ten Dam heeft dit jaar nog heel februari er gezeten en Race Around Rwanda gereden, dus hij heeft potentieel meer kennis dan een hoop anderen ja.
Of hij een goede bondscoach is moet nog blijken, want dat flierefluitige lijkt er wel te zijn, al kan dat ook de LSRF ACT zijn...
Ja, maar dat zeg ik dus, je moet het niet stil laten vallen. Vanaf het begin op kop rijden, er een harde koers van maken en dan hopen dat Vollering aan het eind weg kan rijden.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:38 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bij de vrouwen valt het vaak stil dus die komt nog wel een paar keer terug. En ze is tactisch 10x beter dan de rest bij elkaar. Dus alleen daarom zou ik haar altijd meenemen maar dan moet iedereen wel luisteren en niet zoals vorig jaar tegen elkaar rijden.
Daar is dit team toch ook niet sterk genoeg voor vrees ik.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ja, maar dat zeg ik dus, je moet het niet stil laten vallen. Vanaf het begin op kop rijden, er een harde koers van maken en dan hopen dat Vollering aan het eind weg kan rijden.
Met haar gebrek aan enig tactisch inzicht heb je weinig aan andere plannen. Je kunt wel een Pieterse vooruit sturen ofzo, maar we hebben vorig jaar het WK gezien en dan gaat Vollering dus gewoon zelf in de achtervolging.
Het is echt heel simpel. Al ben je wel nog afhankelijk van de vorm van de dag natuurlijk, maar ik zou het absoluut niet moeilijker maken dan dit.
https://www.ad.nl/wielren(...)ne-en-bier~a2c819a3/quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Vos? Ten Dam is een ernstige drinker.
Dit lijkt ouderwets op z'n Gunnewijks een onsamenhangend zooitje.
Ik heb schijt aan Vollering, maar de tactiek hier zou toch ernstig eenvoudig moeten zijn als ze haar oude niveau haalt: de koers gesloten houden, op kop rijden en haar aan het eind laten vertrekken. Ik weet niet of Ten Dam deze verzameling vrijbuiters zo gaat kunnen laten rijden.
Lijkt mij wel. Moet je wel alle neuzen dezelfde kant op zien te krijgen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Daar is dit team toch ook niet sterk genoeg voor vrees ik.
Intern zal ze naar voren geschoven worden maar Demi kan niet zo goed met druk om dus naar buiten zal LtD wel zeggen dat het open blijft.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:38 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ten Dam is wel gewoon al in Rwanda geweest, hij kent de wegen en de omstandigheden.
Maakt het natuurlijk alleen maar vreemder dat ze niet gewoon Vollering naar voren schuiven. Of ze moeten bang zijn dat ze haar niveau van het begin van het jaar niet meer gaat halen.
Maar wat doe je dan als ze Le Court er niet af krijgt of Kopecky weer benen heeft? Hard maken lijkt me inderdaad de aangewezen tactiek, maar dan eerder vóór de absolute slotfase en met het idee twee of drie meisjes over te houden tegen eenlingen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:19 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Op dit parcours? Nee joh, gewoon zo hard mogelijk maken.
Misschien moet hij weer eens een weekje in de wildernis fietsen? Of hij wilde er gewoon van af zijn?quote:Op maandag 11 augustus 2025 21:24 schreef Marcoss het volgende:
Moeten Nederlandse bondscoaches verplicht de selectie al zo vroeg bekend maken?
Ik zie van Empel op de startlijst staan. Is de comeback dan eindelijk daar?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:09 schreef Pino112 het volgende:
Demi start toch niet in Romandië, ziek.
De afgevallen Marlen Reusser vindt dat alleen Marlen Reusser mag afvallen.quote:Ook Marlen Reusser laat zich kritisch uit over snelle gewichtsafname van Tourwinnares Pauline Ferrand-Prévot: “Stiekem hoopten we dat ze het niet zou halen”
Er was na de Tourzege van Pauline Ferrand-Prévot (33) heel wat te doen om haar gewicht: de Française was in de aanloop naar de Tour op zes weken tijd vier kilogram kwijtgeraakt en woog in de Tour nog maar vijftig kilo. Daar kreeg ze heel wat kritiek op, nu ook van collega-wielrenster Marlen Reusser. “Als anderen dat voorbeeld volgen...”
Het werd niet de Tour de France Femmes waar Marlen Reusser op gehoopt had. De Zwitserse won in haar thuisland nog de Ronde van Zwitserland en zowel in de Giro als de Vuelta werd ze tweede. De Movistar-renster trok dan ook met ambitie naar de Tour, maar in aanloop naar de Tour werd ze ziek en uiteindelijk moest ze vroeg in de openingsetappe al afstappen.
Ze bleef de Tour wel volgen vanop televisie en zag de Française Pauline Ferrand-Prévot de eindzege op haar conto schrijven. Daarbij had Reusser toch gemengde gevoelens. “We hoopten stiekem dat ze het niet zou halen,” zegt ze in een interview met Tages Anzeiger. “Ze heeft een nieuwe standaard gezet. Als anderen dat voorbeeld volgen, legt dat druk op alle rensters.”
Reusser vreest dan ook dat zo’n extreme gewichtsafname op korte termijn zowel fysieke als mentale gevolgen kan hebben. “Een ploeggenoot vertelde me dat Pauline haar huidplooi meet en dan beslist of ze mag ontbijten. Dat is geen signaal dat we willen afgeven.”
“Als collega-atlete bewonder ik haar. Als arts maak ik me zorgen. Is het echt ongevaarlijk als het tekort slechts van korte duur is? Waar ligt de grens tussen slim prestatiemanagement en schade?”, klinkt het nog.
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met die overdreven aandacht voor het gewicht van PFP.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:00 schreef wimderon het volgende:
[..]
De afgevallen Marlen Reusser vindt dat alleen Marlen Reusser mag afvallen.
De aandacht was er toch ook voor de Tour al? Ook omdat ze het zelf had genoemd in een podcast, geloof ik.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:13 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met die overdreven aandacht voor het gewicht van PFP.
Als ze niet had gewonnen was er amper aandacht voor geweest. Typisch gevalletje jaloezie en kutnijd. En ook nog flink hypocriet inderdaad.
Als arts had ze ook moeten weten dat ze zelf te ziek was om de Tour starten.quote:Als arts
Ik vind 4kg afvallen in ruim 6 weken in de basis ook helemaal niet zo heel extreem eigenlijk.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ondertussen was Reusser ziek voor de tour en Vollering ziek na de tour en heeft PFP nergens last van.
[..]
Als arts had ze ook moeten weten dat de Tour starten voor haarzelf zinloos was.
Dat is niet extreem als je 138 kilo weegt met een enorm vetpercentage. Ferrand-Prevot is een dame van nauwelijks een meter zeventig met een gewicht van in het beste geval 55 kilo en een vetpercentage dat nauwelijks dubbele cijfers haalt. Die heeft dus zes weken lang gewoon geleefd van gras en water.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:33 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik vind 4kg afvallen in ruim 6 weken in de basis ook helemaal niet zo heel extreem eigenlijk.
En sowieso zou de boodschap moeten zijn dat topsport per definitie niet gezond is. Ook de werkwijzes Vollering en Reusser niet.
Vollering heeft LBL laten liggen, omdat haar menstruatiecyclus nog een soort van werkt. Meer dan de helft van het peloton kan dat niet zeggen...quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:33 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik vind 4kg afvallen in ruim 6 weken in de basis ook helemaal niet zo heel extreem eigenlijk.
En sowieso zou de boodschap moeten zijn dat topsport per definitie niet gezond is. Ook de werkwijzes Vollering en Reusser niet.
Het afvallen zou in de basis nog kunnen, maar niet gekoppeld aan de prestaties die ze vervolgens heeft geleverd.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:48 schreef Marcoss het volgende:
Dit “niet heel extreem” noemen is ook vrij bijzonder ja
quote:Na gewichtsverlies van Ferrand-Prévot wordt er gepleit voor jaarlijkse screening of rensters niet te mager zijn: “Een potentieel groot probleem voor de gezondheid van sporters”
Het gewichtsverlies van Pauline Ferrand-Prévot blijft een thema in wielerland. Haar collega Marlen Reusser liet weten dat ze de Française net om die reden liever niet zag winnen en de Cyclists’ Alliance, de arbeidsorganisatie die wielrensters in de Women’s World Tour vertegenwoordigt, wil een jaarlijkse screening op Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S) verplichten. Maar wat is RED-S? En loopt Ferrand-Prévot een risico?
Bijna twee weken na haar Touroverwinning blijft het gewichtsverlies van Pauline Ferrand-Prévot over de tongen gaan in wielerland. Marlen Reusser, in juli nog tweede in de Giro, vertelde in een interview met de Zwitserse krant Tages Anzeiger dat ze stiekem hoopte dat Ferrand-Prévot de Tour niet zou winnen. “Als collega-atlete bewonder ik haar. Als arts maak ik me zorgen. Waar ligt de grens tussen slim prestatiemanagement en schade?”, zo vroeg ze zich luidop af.
Door alle heisa voelt ook de Cyclists’ Alliance, de arbeidsorganisatie die wielrensters in de Women’s World Tour vertegenwoordigt, zich genoodzaakt om zich te mengen in de discussie. Via een statement laten ze weten dat ze zich “zorgen maken over praktijken en culturen in de sport die de gezondheid van renners in gevaar brengen.” Staat ook te lezen in het statement: een nieuwe oproep aan de UCI om een jaarlijkse screening op RED-S te verplichten. RED wat?
Een extreem laag vetpercentage kan leiden tot RED-S, wat staat voor Relative Energy Deficiency in Sport, ofwel het relatief energietekort in sport. Het houdt in dat iemand gedurende een bepaalde periode te weinig invoer van energie en te veel uitvoer van energie heeft”, zo vertelt sportarts Gianni Faelens, ook bekend van zijn podcast over gezondheid en welzijn. “Als je veel gaat sporten, verbrand je veel calorieën. Als je dan niet voldoende calorieën opneemt via voedsel ontstaat er een onbalans. Als die onbalans groot is en lang genoeg duurt, kan je serieuze problemen krijgen. Het lichaam beschikt dan over onvoldoende energie om zijn basisfuncties te vervullen en gaat in een spaarstand om te overleven. Bij uithoudingsatleten, zeker bij de vrouwelijke atleten zoals nu bij Ferrand-Prévot maar ook bij mannelijke atleten, bestaat die vrees. En bij atleten die al heel scherp staan en weinig overschot hebben, is de kans op een RED-S uiteraard groter.”
Uitblijven van menstruatie en geheugenproblemen
De gevolgen van RED-S zijn talrijk, de ene al onschuldiger dan de andere. “Het kan beginnen met vermoeidheid, een slecht humeur en maag-darmproblemen maar het kan op termijn ook zorgen voor onregelmatige of het uitblijven van menstruatie, depressie, concentratie- en geheugenproblemen, hormonale ontregelingen, botontkalking en een grotere kans op infecties en blessures. En op termijn zullen ook de sportieve prestaties dalen”, zo waarschuwt Faelens.
Was er bij Ferrand-Prévot dan sprake van RED-S? De renster van Visma-Lease a Bike verloor in zes weken tijd vier kilo en gewicht kan je enkel en alleen maar kwijt spelen als je minder calorieën eet dan je er verbrandt. “Ik ken haar medisch dossier uiteraard niet, maar als ik het zo hoor, vermoed ik van niet. Een aantal dagen en zelfs een aantal weken in dat energietekort zitten, is meestal geen probleem. En Ferrand-Prévot wordt perfect begeleid, ook haar omkadering zal weten wat RED-S is. Wat pleit voor haar: als je in RED-S zit, dalen je prestaties sterk. Het feit dat Ferrand-Prévot zo sterk presteerde in de Tour toont volgens mij aan dat ze het niet heeft gehad. Als ze na de Tour de France opnieuw genoeg heeft gegeten, zullen die symptomen ook niet plots meer gaan opduiken. Ik denk dat ze het gewoon goed ingeschat hebben bij de ploeg.”
Dat Ferrand-Prévot en Visma-Lease a Bike het goed hebben ingeschat, betekent niet dat iedereen dat doet. De Cyclists’ Alliance wil een jaarlijkse screening op RED-S dan ook verplichten. Al denkt Faelens dat dat moeilijk te realiseren is. “Je kan op een paar manieren gaan screenen. Je kan de rensters in een app laten ingeven hoeveel calorieën ze eten, maar je kent natuurlijk het effectieve verbruik van een renster niet. Je kan bloedwaarden en hormonale waarden gaan bekijken, maar hormonale waarden fluctueren vaak. Je kan het vetpercentage meten, maar de ene atleet heeft van nature een lager vetpercentage dan een ander. Ga je die dan verbieden om onder de – ik zeg maar iets – tien procent te komen terwijl ze makkelijk lager kan gaan én toch gezond blijven?“
“Elke atleet is anders gebouwd en waar trek je dan de grens? Ik denk dat het zeer moeilijk is om zo’n screening te implementeren. En topsport is nu eenmaal altijd balanceren op een slappe koord, op zoek naar die laatste procentjes. Ik weet niet of een limiet op het vetpercentage dat gaat oplossen.”
Al betekent dat niet dat er niet voor gewaarschuwd moet worden. “RED-S is een potentieel groot probleem voor de gezondheid van sporters, waar ze voor moeten behoed worden. Bewustwording en voorlichting over RED-S bij atleten zelf, maar ook bij coaches en de medische staf lijkt mij een belangrijkere en nuttigere interventie voor dit soms nog te vaak miskend probleem”, aldus Faelens.
Ook erg gelachen om de incapabele idioten van Wielerflits die overduidelijk geen Engels kunnen en het artikel van Benson helemaal verkeerd vertalen.quote:
Die zeggen precies het tegenovergestelde van wat Benson zegtquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:21 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ook erg gelachen om de incapabele idioten van Wielerflits die overduidelijk geen Engels kunnen en het artikel van Benson helemaal verkeerd vertalen.
Het blijft wat kinderachtig, hoe moeten de rensters van die ploegen zich wel niet voelen nu?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:20 schreef Pistolero het volgende:
Thijsje Z. is al weer in de pen geklommen.
[ x ]
Ik mag toch hopen dat de rensters doorhebben dat ze hier genaaid zijn door de incapabele genocideverheerlijkers van de UCI en niet door hun eigen teams.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:22 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het blijft wat kinderachtig, hoe moeten de rensters van die ploegen zich wel niet voelen nu?
Ja, leuke act, maar ik zou mij ook genaaid voelen door de ploeg zelf.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:26 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat de rensters doorhebben dat ze hier genaaid zijn door de incapabele genocideverheerlijkers van de UCI en niet door hun eigen teams.
Maar de ploegen doen niks fout. Het valt alleen maar te prijzen dat ze niet zwichten onder de druk van de UCI.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:41 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, leuke act, maar ik zou mij ook genaaid voelen door de ploeg zelf.
Kim Jong UCIquote:Despite our cooperation and the existence of a proven and collaborative safety tracking system already tested successfully in other major races (fully operational for the whole peloton and offered to the UCI), the UCI has chosen to impose this measure without clear consent, threaten disqualification, and now exclude us from the race for not selecting a rider ourselves. The reason why they don’t want to nominate a rider themselves is still unknown and unanswered.
Letterlijk?quote:
quote:Charlotte Kool en Picnic PostNL gaan per direct uit elkaar. De 26-jarige sprintster gaat de ploeg na drieënhalf jaar verlaten, laat het Nederlandse WorldTeam middels een persbericht weten. Ze maakt tussentijds de overstap naar Fenix-Deceuninck, vertrouwen bronnen aan WielerFlits toe. De snelle vrouw tekent er een meerjarig contract.
63 gram geloof ik ...quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:35 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik heb de hele soap van UCI vs. de teams niet helemaal gevolgd, maar lees meer dan eens dat de ploegen de keuze moest maken welke renster met GPS zou moeten rijden en dat dit niet fair is omdat de ploeg dan iemand moet aanwijzen die benadeeld zou worden. Mijn vraag is, hoezo benadeeld? Moeten ze met een satelliet van 8 kilo op de rug rijden? Dat is worst case scenario toch gewoon een kastje van een halve gram?
Uiteindelijk draait het, zoals altijd bij de UCI, natuurlijk vooral om het totale gebrek aan communicatie, het niet meenemen van de ploegen in de besluitvorming en het niet volgen van de eigen regels. En dan hebben we het nog niet eens over hoe de UCI alle (juridische) aansprakelijkheid bij de ploegen wil leggen maar wel zelf de volledige macht wil houden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:35 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik heb de hele soap van UCI vs. de teams niet helemaal gevolgd, maar lees meer dan eens dat de ploegen de keuze moest maken welke renster met GPS zou moeten rijden en dat dit niet fair is omdat de ploeg dan iemand moet aanwijzen die benadeeld zou worden. Mijn vraag is, hoezo benadeeld? Moeten ze met een satelliet van 8 kilo op de rug rijden? Dat is worst case scenario toch gewoon een kastje van een halve gram?
Het verantwoordelijk maken van de ploegen voor een crash als zo'n ding zou vallen is wel hoogtepuntjequote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:00 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Uiteindelijk draait het, zoals altijd bij de UCI, natuurlijk vooral om het totale gebrek aan communicatie, het niet meenemen van de ploegen in de besluitvorming en het niet volgen van de eigen regels. En dan hebben we het nog niet eens over hoe de UCI alle (juridische) aansprakelijkheid bij de ploegen wil leggen maar wel zelf de volledige macht wil houden.
Ook wel bijzonder dat ze een systeem willen testen waar de tracker aan de fiets zit in plaats van in de kleding van de renner. Als iemand het ravijn in flikkert is de kans best groot dat de fiets niet helemaal op dezelfde plek ligt als de renner.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:05 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Het verantwoordelijk maken van de ploegen voor een crash als zo'n ding zou vallen is wel hoogtepuntje
Of dat er helemaal geen signaal is als je in een dik bebost gebied zit. Ik verwacht dat de ploegen nog wel even naar CAS stappen en een flinke schadevergoeding eisen, kan me best voorstellen dat als je naar zo een ronde gaat dat je een paar ton investeert en je die nu kwijt bent.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:13 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ook wel bijzonder dat ze een systeem willen testen waar de tracker aan de fiets zit in plaats van in de kleding van de renner. Als iemand het ravijn in flikkert is de kans best groot dat de fiets niet helemaal op dezelfde plek ligt als de renner.
Velonned.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Lijkt vooral een ruzie te zijn om welk systeem ze gaan gebruiken voor de GPS.
Ik vind de hele verantwoordelijkheidskwestie dan wel weer UCI dingetje. Je kan toch niet een commissaris iets laten installeren, zeggen tegen ploegen dat ze er niet aan mogen komen en ze wel verantwoordelijk houden als het er af valt (met welke consequenties dan ook)quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:59 schreef wimderon het volgende:
[..]
Velonned.
Ik vind dit echt niet de schuld van de UCI.
Daar ging het helemaal niet om volgens de teams die zogenaamd niet wilden discrimineren met 63 hele grammen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:43 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ik vind de hele verantwoordelijkheidskwestie dan wel weer UCI dingetje. Je kan toch niet een commissaris iets laten installeren, zeggen tegen ploegen dat ze er niet aan mogen komen en ze wel verantwoordelijk houden als het er af valt (met welke consequenties dan ook)
dat kan afhankelijk van hoe en waar de breuk is een lang herstel betekenen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:30 schreef Felagund het volgende:
Gigante een gebroken dijbeen na een trainingsongeval, seizoen voorbij.
Afdaling geoefend?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:30 schreef Felagund het volgende:
Gigante een gebroken dijbeen na een trainingsongeval, seizoen voorbij.
Volgens wat ik via via gehoord heb was dat het punt waarop het echt is geklapt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:41 schreef wimderon het volgende:
[..]
Daar ging het helemaal niet om volgens de teams die zogenaamd niet wilden discrimineren met 63 hele grammen.
Vreemd om dat dan niet in de diverse statements te vermelden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:20 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Volgens wat ik via via gehoord heb was dat het punt waarop het echt is geklapt.
Tsja, daar kan ik vrij weinig aan doenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:34 schreef wimderon het volgende:
[..]
Vreemd om dat dan niet in de diverse statements te vermelden.
Dat is een ridicuul argument.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 15:20 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Volgens wat ik via via gehoord heb was dat het punt waarop het echt is geklapt.
?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is een ridicuul argument.
63 gram is ongeveer 1/1000 van het het totale gewicht van renster + fiets (en voor de meeste rensters nog minder). Dan zou je dus 0.1% tijd verliezen op een klim. Voor een klim van 45 minuten gaat het dan om 2.7 seconde. Dit gaat helemaal nergens over.
Dat is grote onzin inderdaad. Er is überhaupt geen fatsoenlijk argument te bedenken waarom je hier níet aan mee zou werken, maar de teams hebben er alsnog het slechtste weten uit te pikken om het op te gooien. Dat het toevallig allemaal teams zijn die gecommitteerd zijn aan Velon én OneCycling is verder waarschijnlijk toeval.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is een ridicuul argument.
63 gram is ongeveer 1/1000 van het het totale gewicht van renster + fiets (en voor de meeste rensters nog minder). Dan zou je dus 0.1% tijd verliezen op een klim. Voor een klim van 45 minuten gaat het dan om 2.7 seconde. Dit gaat helemaal nergens over.
Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:00 schreef Steven184 het volgende:
[..]
?
Ik zeg juist dat het niet om die 63 gram gaat, maar om de verantwoordelijkheid.
Blijkbaar zijn er regels dat team moest betalen bij schade of verlies. En dat ze aansprakelijk waren voor een valpartij indien dat zou komen door het verlies van zo'n apparaat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:16 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen.
Verantwoordelijkheid is natuurlijk ook een vreemd argument. Alsof de UCI een team in gebreke laat stellen als ze zo’n ding per ongeluk stuk maken. Dit is puur een sponsordingetje lijkt me. Jammer dat de organisatie hier de dupe van wordt.
Zo’n apparaat kost een paar honderd euro lijkt me. Daarvoor laat je toch niet een organisatie in de stront zakken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er regels dat team moest betalen bij schade of verlies. En dat ze aansprakelijk waren voor een valpartij indien dat zou komen door het verlies van zo'n apparaat.
Ik zou er wel principieel op tegen zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:46 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Zo’n apparaat kost een paar honderd euro lijkt me. Daarvoor laat je toch niet een organisatie in de stront zakken.
Maar waar haal je vandaan dat dat de reden zou zijn als de betrokkenen (geheel toevallig allemaal VelonxOneCycling-teams, toevallig allemaal met eenzelfde riedeltje, waarbij toevallig de teams die niet in die kongsi zitten het niet zagen als reden om moeilijk te gaan doen) het allemaal op een andere, nóg onbenulligere, reden gooien?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er regels dat team moest betalen bij schade of verlies. En dat ze aansprakelijk waren voor een valpartij indien dat zou komen door het verlies van zo'n apparaat.
Het is toch overduidelijk dat dit hoofdstukje nummer zoveel is in de strijd tussen de ploegen(lees:Velon) en de UCI ?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 21:59 schreef wimderon het volgende:
[..]
Maar waar haal je vandaan dat dat de reden zou zijn als de betrokkenen (geheel toevallig allemaal VelonxOneCycling-teams, toevallig allemaal met eenzelfde riedeltje, waarbij toevallig de teams die niet in die kongsi zitten het niet zagen als reden om moeilijk te gaan doen) het allemaal op een andere, nóg onbenulligere, reden gooien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Pistolero op 16-08-2025 22:28:34 ]
Urska kan niet sturenquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:11 schreef Dale__Cooper het volgende:
Mevrouw Pogacar zit met een probleem
Dat is inderdaad een vaste rubriek.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Toch ook weer een masterclass van kopvrouw Moolman. Daar heeft Zigart dus mooi helemaal niets aan gehad. En maar boos zijn dat je de Tour niet mag rijden.
Ja, puur vanwege die elleboogjes en een paar keer de benen stilhouden, zou je toch hopen dat ze nog ingerekend werden.quote:Op zondag 17 augustus 2025 14:05 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een vaste rubriek.
De BV Chabbey (die dacht dat Vas/Blasi in de laatste kilometer nog wel over zouden gaan nemen) voor eigen rekening ook beter dan wanneer ze voor Vollering rijdt.
Wat volgens de NOS tijdens de laatste wereldbeker isquote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:41 schreef Marcoss het volgende:
Toch geen Pieterse bij WK op de weg (wel WK MTB)
NOS weet niet of er vervanger voor Puck komt, maar in eerder bericht was wel Barry Markus als reserve genoemdquote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat volgens de NOS tijdens de laatste wereldbeker is
Het had wederom zijn dochter kunnen zijn.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:08 schreef The_Undertone het volgende:
Ik geef het mee voor wat het waard is, maar Lotte Kopecky zou een nieuwe vriend hebben in de persoon van Axel Merckx.
Ze denkt al aan de toekomst en mogelijke overwinningen van hun kroost?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:08 schreef The_Undertone het volgende:
Ik geef het mee voor wat het waard is, maar Lotte Kopecky zou een nieuwe vriend hebben in de persoon van Axel Merckx.
Ach iedereen waarschijnlijkquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 12:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ferrand-Prevot toch naar het WK.
Ach, Deem.
Godverdomme wat een scharminkelquote:Op vrijdag 29 augustus 2025 01:03 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Vergeleken met Holmgren is Ferrand-Prevot een vetzak.
Winnares van Tour de Le camp du Vernet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Godverdomme wat een scharminkel
quote:Verrassend nieuws tijdens de bekendmaking van de WK-selectie vandaag. Wereldkampioene Lotte Kopecky ontbreekt en zal zichzelf dus niet opvolgen in Rwanda. "Het is tijd om te herbronnen", klinkt het.
Die sprint van Balsamo was enigszins lachwekkend.quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:02 schreef franklop het volgende:
Wiebes met kilometer
Fijn dat Lidl het voor haar aantrok
Die kon nog net lead out Copponi voorbij. De rest was overigens nog lachwekkender, die stonden dusdanig stil dat de al bijgehaalde Georgi en Vigie nog 4e en 5e werden.quote:Op dinsdag 2 september 2025 15:04 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die sprint van Balsamo was enigszins lachwekkend.
Klopt wel, maar Balsamo kon een paar jaar terug nog wel dichter bij Wiebes blijven volgens mij.quote:Op dinsdag 2 september 2025 16:34 schreef wimderon het volgende:
[..]
Die kon nog net lead out Copponi voorbij. De rest was overigens nog lachwekkender, die stonden dusdanig stil dat de al bijgehaalde Georgi en Vigie nog 4e en 5e werden.
Volgens Steef welquote:
Daar lijkt het wel opquote:Op donderdag 4 september 2025 15:45 schreef franklop het volgende:
Gaan ze nou weer met Wiebes naar de streep rijden?
De tijdrit niet denk ik.quote:Op donderdag 4 september 2025 15:52 schreef Koffieplanter het volgende:
Wiebes gaat hier 100% van de etappes winnen, is het niet?
Waarom ook niet.quote:Op vrijdag 5 september 2025 14:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
We gaan andermaal met z'n allen een leadout doen voor Wiebes
Ze kwamen er wel relatief dichter bij, dus er is weer hoop genoeg om de volgende keer weer precies dezelfde tactiek te proberen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:08 schreef Szura het volgende:
Blijven proberen meiden, blijven proberen
Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:35 schreef Remco het volgende:
Wie zit er naast Roxanne vandaag op de NOS?
Zou kunnen heb hem nog nooit gehoord.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:59 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?
Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.quote:Ervaren wielrenster noemt UCI-minimumgewicht achterhaald: “Impact is carrièrebepalend”
Al jarenlang hanteert de UCI een minimumgewicht voor fietsen in de wielersport: racefietsen moeten minimaal 6,8 kilo wegen. In een opiniestuk op BikeRadar noemt Ashleigh Moolman-Pasio die regel ‘achterhaald’. “In de praktijk worden vooral kleinere renners, en dan met name vrouwen, hierdoor onevenredig getroffen.”
De 6,8 kilo-regel is volgens Moolman-Pasio in 2000 bedacht met het mannenpeloton als referentie. “Ik schat dat destijds het gemiddelde gewicht van een mannelijke wielrenner rond de 68 kilo lag, en iemand besloot dat de fiets ongeveer 10 procent daarvan moest wegen. Zo werd een minimumgewicht van 6,8 kilo bepaald. Misschien zat er wat meer analyse achter, maar het principe lijkt zo simpel.”
Tegelijkertijd zou die gedachte compleet achterhaald zijn, zo stelt Moolman-Pasio. “Sindsdien is de fietsindustrie enorm geëvolueerd, waarbij voortdurend grenzen zijn verlegd en is geïnnoveerd, maar de regels en mentaliteit van de UCI hebben geen gelijke tred gehouden. Voor iemand zoals ik, met een technische achtergrond, is die tegenstrijdigheid extra frustrerend.”
“Het merendeel van mijn fietsen voor het schijfrem-tijdperk, waren significant lichter dan de UCI-gewichtslimiet”, aldus Moolman-Pasio – foto: Cor Vos
Die frustratie komt mede doordat de regel al de volle 18 jaar van haar actieve carrière geldt en haar serieus benadeeld zou hebben. “Neem een klim zoals de Col de la Madeleine, die dit jaar deel uitmaakte van de Tour de France, met zijn 18 kilometer lang aan een stijgingspercentage van 8 procent. Een renner van 52 kilo beklimt met een vermogen van 5,5 watt per kilo de klim met ongeveer 14,3 kilometer per uur.”
“Een renner van 60 kilo met hetzelfde relatieve vermogen klimt met 14,8 km/u, wat betekent dat hij/zij 1 minuut en 16 seconden sneller is op de klim. Dit komt doordat de vaste massa van de fiets een kleiner deel uitmaakt van het totale gewicht, waardoor de vermogen-gewichtsverhouding van de zwaardere renner (inclusief fiets) hoger is.”
Ingehaald door de tijd
Reden voor Moolman-Pasio om de UCI al eens aan te spreken op de regelgeving, wat ze in 2019 deed. De bond erkende toen dat de regel verouderd was, maar gaf aan dat verandering op korte termijn niet te verwachten viel.
Daardoor reed Moolman-Pasio vaak met toegevoegde balast aan haar fiets. “Voordat schijfremmen de norm werden, wogen mijn fietsen meestal minder dan 6,8 kilo. De enige manier om aan de regelgeving te voldoen, was door ballast toe te voegen. Volgens de UCI-voorschriften mag ballast echter niet zichtbaar zijn. In de praktijk betekende dit bijna altijd dat het toegevoegde gewicht in de zitbuis werd geplaatst, zodat het vlak bij de trapas zat, wat als de veiligste plek voor stuurgedrag werd beschouwd.”
Volgens de Zuid-Afrikaans zorgde dat niet alleen voor extra gewicht, maar ook voor veranderd rijgedrag. “Als lichte klimmer die veel tijd buiten het zadel doorbrengt, verschoof het extra gewicht bij de trapas naar achteren wanneer ik opstond. Het voelde alsof iemand een hand in mijn achterzak had gehaakt en me naar achteren trok – een gevoel dat mijn prestaties aanzienlijk beïnvloedde”, stelt ze.
Toen schijfremmen de norm werden in het profpeloton verschoof de discussie over de regel naar de achtergrond, maar door vernieuwde techniek zijn we ondertussen terug bij af volgens Moolman-Pasio. Ondertussen zijn er volgens haar ook andere factoren (zoals stijfheid en aerodynamica) van fietsontwerp waarin zelden rekening wordt gehouden met lichte coureurs. Niet enkel de UCI, maar ook materiaalmerken zouden dus maar beperkt rekening houden met kleine rensters.
Zo zouden diepere (en dus meer aerodynamische maar ook zwaardere) wielen lastiger op gang te brengen zijn omdat ze met haar lage gewicht minder snel momentum kan creëren. “Volgens mijn ervaring en berekeningen begint de echte ‘gevoeligheidsdrempel’ voor deze factoren rond de 56 kilo. Boven de 60 kilo worden de relatieve effecten van het gewicht van de fiets en de reactiviteit van wielen veel minder significant. Voor renners onder die 60 kilo is de impact zeer reëel. En in veel gevallen is het carrièrebepalend.”
Dat het gewicht sinds 2000 al niet meer is aangepast zegt ook wel genoeg. In 2000 reden ze allemaal nog op aluminium.quote:Op zondag 7 september 2025 09:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Slecht dat ze maar 5 op 6 noteert. Dat kan toch niet.quote:Op zondag 7 september 2025 15:46 schreef Van_Poppel het volgende:
Nog 5km. Benieuwd wie de sprint gaat winnen.
Het lek is boven!quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:24 schreef franklop het volgende:
LOTTE wint vandaag. Toch maar naar WK?
Israel heeft toch geen vrouwenteam?quote:Op woensdag 10 september 2025 14:23 schreef Felagund het volgende:
Volgens STEEF is de 2e etappe geannuleerd vanwege de dreiging van protesten.
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:quote:Op woensdag 10 september 2025 14:34 schreef franklop het volgende:
[..]
Israel heeft toch geen vrouwenteam?
Ah ja dat is er ook nog.quote:Op woensdag 10 september 2025 14:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:
https://sporza.be/nl/2025(...)krijk~1757503408646/
Als het nu daadwerkelijk weer goed zit in haar hoofd gaat ze echt iedereen kapotschroeien in de cross. Helemaal als ze zich puur daar op focust.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat deed ze eerder al wel, maar zonder veel succes toch? Volgens mij begon ze op hetzelfde moment als Puckquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Blijft triest om haar zo te zien worstelen. Ze is intrinsiek de beste crosser. Hopelijk kan ze meer genieten van de cross zelf.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat was niet echt een succes toch? Maar als ze het leuk vindt moet ze het vooral doen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Zouden ze bij SD met kerst alle andere teams een dikke enveloppe toestoppenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
Dit jaar nog geen enkele sprint verlorenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
117 overwinning en ze is pas 26. Vos moet op gaan passenquote:Op zondag 14 september 2025 15:48 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit jaar nog geen enkele sprint verloren![]()
quote:Lorena Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint, tot wanhoop van concurrentie: “We doen er alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”
Er lijkt geen einde te komen aan de zegereeks van Lorena Wiebes (26). De Europees kampioen spurtte zondag in Fourmies voor de 24ste keer dit seizoen sneller dan haar concurrenten. Straffe cijfers. Wiebes verloor in 2025 geen enkele spurt.
13 oktober 2024, slotetappe van de Simac Ladies Tour met start en finish in Arnhem. Enkel via ritwinst kan Lotte Kopecky de eindwinst nog op zak steken. Kopecky wint de massasprint, haar ploeggenote Lorena Wiebes finisht als tweede. Het is de voorlopig laatste keer dat het Nederlandse spurtwonder geklopt wordt in een massaspurt. Door haar ploeggenote bij SD Worx-Protime, nota bene.
Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint. Niet om de zege, maar ook niet om de ereplaatsen. Stijn Steels zag vanuit de volgwagen van AG Insurance-Soudal hoe de Nederlandse afgelopen zondag naar haar 24ste zege spurtte. “Ze is gewoon een klasse apart”, vertelt Steels. “Als ze aanzet, neemt ze direct enkele lengtes op de concurrentie. Ze is zoveel sterker. Intrinsiek heeft enkel Charlotte Kool de snelheid om haar te bedreigen en zelfs te kloppen. Maar als het bij haar, zoals dit jaar, niet marcheert, dan is er niemand die in de buurt van Wiebes komt.”
Foutje permitteren
Bovendien beschikt Wiebes over een wel heel krachtige sprinttrein. “Dat zijn stuk voor stuk rensters die zelf ook tot de snelste sprinters behoren”, weet Steels. “Kopecky, Bredewold, Guarischi, Gerritse... Wij slaagden er zondag voor de eerste keer in om de trein van SD Worx af te troeven, maar dan nog zie je dat Wiebes zo sterk is dat ze wint met twee fietslengtes voorsprong. Ze kunnen zich in de voorbereiding al eens een foutje permitteren, dan nog is ze sterk genoeg om te winnen.”
Met Wiebes aan de start wordt er anders gekoerst. “We doen er dan alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”, aldus Steels. “Zo is er zondag in Fourmies keihard gekoerst. Maar Lorena is intussen een heel complete renster geworden. Ze is in staat om op haar eentje een peloton te controleren. Rijdt er een groepje weg, dan is ze makkelijk in staat om het gat zelf dicht te fietsen. Met uitzondering van het hooggebergte is ze de meest complete renster van het huidige peloton. En ze is nog altijd maar 26 jaar. (lacht) Ik hoop dat er niets meer bij komt, maar dit niveau kan ze zeker nog enkele jaren aanhouden.”
Ook goed bergop
De Nederlandse is veel meer dan de snelste renster ter wereld, weet Steels. “Als je ziet hoe ze Milaan-Sanremo wint... Die rijdt de Cipressa en Poggio met de besten omhoog, met heel veel overschot. Bergop krijg je haar moeilijk uit de wielen gereden. In het begin van het seizoen zag ik haar bezig in de UAE Tour. Op Jabel Hafeet, toch een beklimming van drie kwartier, ging ze heel lang mee met de beste klimmers.”
Steels schat haar dan ook heel hoog in. “Lorena is momenteel een ploeg op zichzelf”, klinkt het. “Ze steekt er met kop en schouders boven uit, zo sterk is ze.”
Wiebes rijdt dit seizoen nog één wegwedstrijd, Binche-Chimay-Binche op 7 oktober, en trekt daarna naar Chili voor het WK baanwielrennen. Daarin maakte ze vorig jaar haar internationaal debuut met WK-goud in de scratch.
quote:Nu is ze helemaal terug: Shari Bossuyt pakt in GP van Wallonië eerste zege na tweejarige schorsing
Shari Bossuyt (AG Insurance-Soudal) heeft woensdag de Grote Prijs van Wallonië (1.1) op haar naam geschreven op de top van de Citadel van Namen. Voor de Belgische is het haar eerste zege sinds ze twee jaar aan de kant moest blijven na een positieve dopingtest.
Bossuyt bleek de sterkste op de hellingen van de Citadel en versloeg in een sprint niet de minste namen: de Nederlandse Karlijn Swinkels (UAE ADQ), de Italiaanse ex-wereldkampioene Elisa Balsamo (Lid-Trek) en de Duitse Liane Lippert (Movistar). De Spaanse Usoa Ostolaza (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi) maakte de top vijf vol.
De 25-jarige Bossuyt behaalde de tweede overwinning in haar carrière, na een tijdrit die ze in 2021 in Nederland won. Na een inbreuk op de dopingregels - niet intentioneel weliswaar - stond ze sinds het voorjaar van 2023 aan de kant. Pas in juni van dit jaar vierde ze haar comeback.
Bossuyt: “Ik word er zelfs emotioneel van”
“Dit doet heel veel deugd, ik word er zelfs emotioneel van”, reageerde Bossuyt in Namen. “Het is ook gewoon een bevestiging van al het harde werk dat ik er de afgelopen periode in heb gestoken. Ik deed het allemaal met één doel voor ogen: koersen winnen. En vandaag is dat eindelijk gelukt.”
Nu verlegt Bossuyt haar focus naar het WK baanwielrennen, van 22 tot 26 oktober in Chili. “Dit was mijn laatste wegkoers. Volgende week doe ik mee aan de Driedaagse van Aigle op de piste en aansluitend ga ik naar Grenchen voor een omnium. Daarna gaat de volledige focus op het WK.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |