Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:35 schreef Remco het volgende:
Wie zit er naast Roxanne vandaag op de NOS?
Zou kunnen heb hem nog nooit gehoord.quote:Op zaterdag 6 september 2025 13:59 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?
Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.quote:Ervaren wielrenster noemt UCI-minimumgewicht achterhaald: “Impact is carrièrebepalend”
Al jarenlang hanteert de UCI een minimumgewicht voor fietsen in de wielersport: racefietsen moeten minimaal 6,8 kilo wegen. In een opiniestuk op BikeRadar noemt Ashleigh Moolman-Pasio die regel ‘achterhaald’. “In de praktijk worden vooral kleinere renners, en dan met name vrouwen, hierdoor onevenredig getroffen.”
De 6,8 kilo-regel is volgens Moolman-Pasio in 2000 bedacht met het mannenpeloton als referentie. “Ik schat dat destijds het gemiddelde gewicht van een mannelijke wielrenner rond de 68 kilo lag, en iemand besloot dat de fiets ongeveer 10 procent daarvan moest wegen. Zo werd een minimumgewicht van 6,8 kilo bepaald. Misschien zat er wat meer analyse achter, maar het principe lijkt zo simpel.”
Tegelijkertijd zou die gedachte compleet achterhaald zijn, zo stelt Moolman-Pasio. “Sindsdien is de fietsindustrie enorm geëvolueerd, waarbij voortdurend grenzen zijn verlegd en is geïnnoveerd, maar de regels en mentaliteit van de UCI hebben geen gelijke tred gehouden. Voor iemand zoals ik, met een technische achtergrond, is die tegenstrijdigheid extra frustrerend.”
“Het merendeel van mijn fietsen voor het schijfrem-tijdperk, waren significant lichter dan de UCI-gewichtslimiet”, aldus Moolman-Pasio – foto: Cor Vos
Die frustratie komt mede doordat de regel al de volle 18 jaar van haar actieve carrière geldt en haar serieus benadeeld zou hebben. “Neem een klim zoals de Col de la Madeleine, die dit jaar deel uitmaakte van de Tour de France, met zijn 18 kilometer lang aan een stijgingspercentage van 8 procent. Een renner van 52 kilo beklimt met een vermogen van 5,5 watt per kilo de klim met ongeveer 14,3 kilometer per uur.”
“Een renner van 60 kilo met hetzelfde relatieve vermogen klimt met 14,8 km/u, wat betekent dat hij/zij 1 minuut en 16 seconden sneller is op de klim. Dit komt doordat de vaste massa van de fiets een kleiner deel uitmaakt van het totale gewicht, waardoor de vermogen-gewichtsverhouding van de zwaardere renner (inclusief fiets) hoger is.”
Ingehaald door de tijd
Reden voor Moolman-Pasio om de UCI al eens aan te spreken op de regelgeving, wat ze in 2019 deed. De bond erkende toen dat de regel verouderd was, maar gaf aan dat verandering op korte termijn niet te verwachten viel.
Daardoor reed Moolman-Pasio vaak met toegevoegde balast aan haar fiets. “Voordat schijfremmen de norm werden, wogen mijn fietsen meestal minder dan 6,8 kilo. De enige manier om aan de regelgeving te voldoen, was door ballast toe te voegen. Volgens de UCI-voorschriften mag ballast echter niet zichtbaar zijn. In de praktijk betekende dit bijna altijd dat het toegevoegde gewicht in de zitbuis werd geplaatst, zodat het vlak bij de trapas zat, wat als de veiligste plek voor stuurgedrag werd beschouwd.”
Volgens de Zuid-Afrikaans zorgde dat niet alleen voor extra gewicht, maar ook voor veranderd rijgedrag. “Als lichte klimmer die veel tijd buiten het zadel doorbrengt, verschoof het extra gewicht bij de trapas naar achteren wanneer ik opstond. Het voelde alsof iemand een hand in mijn achterzak had gehaakt en me naar achteren trok – een gevoel dat mijn prestaties aanzienlijk beïnvloedde”, stelt ze.
Toen schijfremmen de norm werden in het profpeloton verschoof de discussie over de regel naar de achtergrond, maar door vernieuwde techniek zijn we ondertussen terug bij af volgens Moolman-Pasio. Ondertussen zijn er volgens haar ook andere factoren (zoals stijfheid en aerodynamica) van fietsontwerp waarin zelden rekening wordt gehouden met lichte coureurs. Niet enkel de UCI, maar ook materiaalmerken zouden dus maar beperkt rekening houden met kleine rensters.
Zo zouden diepere (en dus meer aerodynamische maar ook zwaardere) wielen lastiger op gang te brengen zijn omdat ze met haar lage gewicht minder snel momentum kan creëren. “Volgens mijn ervaring en berekeningen begint de echte ‘gevoeligheidsdrempel’ voor deze factoren rond de 56 kilo. Boven de 60 kilo worden de relatieve effecten van het gewicht van de fiets en de reactiviteit van wielen veel minder significant. Voor renners onder die 60 kilo is de impact zeer reëel. En in veel gevallen is het carrièrebepalend.”
Dat het gewicht sinds 2000 al niet meer is aangepast zegt ook wel genoeg. In 2000 reden ze allemaal nog op aluminium.quote:Op zondag 7 september 2025 09:44 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Slecht dat ze maar 5 op 6 noteert. Dat kan toch niet.quote:Op zondag 7 september 2025 15:46 schreef Van_Poppel het volgende:
Nog 5km. Benieuwd wie de sprint gaat winnen.
Het lek is boven!quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:24 schreef franklop het volgende:
LOTTE wint vandaag. Toch maar naar WK?
Israel heeft toch geen vrouwenteam?quote:Op woensdag 10 september 2025 14:23 schreef Felagund het volgende:
Volgens STEEF is de 2e etappe geannuleerd vanwege de dreiging van protesten.
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:quote:Op woensdag 10 september 2025 14:34 schreef franklop het volgende:
[..]
Israel heeft toch geen vrouwenteam?
Ah ja dat is er ook nog.quote:Op woensdag 10 september 2025 14:39 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:
https://sporza.be/nl/2025(...)krijk~1757503408646/
Als het nu daadwerkelijk weer goed zit in haar hoofd gaat ze echt iedereen kapotschroeien in de cross. Helemaal als ze zich puur daar op focust.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat deed ze eerder al wel, maar zonder veel succes toch? Volgens mij begon ze op hetzelfde moment als Puckquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Blijft triest om haar zo te zien worstelen. Ze is intrinsiek de beste crosser. Hopelijk kan ze meer genieten van de cross zelf.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat was niet echt een succes toch? Maar als ze het leuk vindt moet ze het vooral doen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Zouden ze bij SD met kerst alle andere teams een dikke enveloppe toestoppenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
Dit jaar nog geen enkele sprint verlorenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
117 overwinning en ze is pas 26. Vos moet op gaan passenquote:Op zondag 14 september 2025 15:48 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit jaar nog geen enkele sprint verloren![]()
quote:Lorena Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint, tot wanhoop van concurrentie: “We doen er alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”
Er lijkt geen einde te komen aan de zegereeks van Lorena Wiebes (26). De Europees kampioen spurtte zondag in Fourmies voor de 24ste keer dit seizoen sneller dan haar concurrenten. Straffe cijfers. Wiebes verloor in 2025 geen enkele spurt.
13 oktober 2024, slotetappe van de Simac Ladies Tour met start en finish in Arnhem. Enkel via ritwinst kan Lotte Kopecky de eindwinst nog op zak steken. Kopecky wint de massasprint, haar ploeggenote Lorena Wiebes finisht als tweede. Het is de voorlopig laatste keer dat het Nederlandse spurtwonder geklopt wordt in een massaspurt. Door haar ploeggenote bij SD Worx-Protime, nota bene.
Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint. Niet om de zege, maar ook niet om de ereplaatsen. Stijn Steels zag vanuit de volgwagen van AG Insurance-Soudal hoe de Nederlandse afgelopen zondag naar haar 24ste zege spurtte. “Ze is gewoon een klasse apart”, vertelt Steels. “Als ze aanzet, neemt ze direct enkele lengtes op de concurrentie. Ze is zoveel sterker. Intrinsiek heeft enkel Charlotte Kool de snelheid om haar te bedreigen en zelfs te kloppen. Maar als het bij haar, zoals dit jaar, niet marcheert, dan is er niemand die in de buurt van Wiebes komt.”
Foutje permitteren
Bovendien beschikt Wiebes over een wel heel krachtige sprinttrein. “Dat zijn stuk voor stuk rensters die zelf ook tot de snelste sprinters behoren”, weet Steels. “Kopecky, Bredewold, Guarischi, Gerritse... Wij slaagden er zondag voor de eerste keer in om de trein van SD Worx af te troeven, maar dan nog zie je dat Wiebes zo sterk is dat ze wint met twee fietslengtes voorsprong. Ze kunnen zich in de voorbereiding al eens een foutje permitteren, dan nog is ze sterk genoeg om te winnen.”
Met Wiebes aan de start wordt er anders gekoerst. “We doen er dan alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”, aldus Steels. “Zo is er zondag in Fourmies keihard gekoerst. Maar Lorena is intussen een heel complete renster geworden. Ze is in staat om op haar eentje een peloton te controleren. Rijdt er een groepje weg, dan is ze makkelijk in staat om het gat zelf dicht te fietsen. Met uitzondering van het hooggebergte is ze de meest complete renster van het huidige peloton. En ze is nog altijd maar 26 jaar. (lacht) Ik hoop dat er niets meer bij komt, maar dit niveau kan ze zeker nog enkele jaren aanhouden.”
Ook goed bergop
De Nederlandse is veel meer dan de snelste renster ter wereld, weet Steels. “Als je ziet hoe ze Milaan-Sanremo wint... Die rijdt de Cipressa en Poggio met de besten omhoog, met heel veel overschot. Bergop krijg je haar moeilijk uit de wielen gereden. In het begin van het seizoen zag ik haar bezig in de UAE Tour. Op Jabel Hafeet, toch een beklimming van drie kwartier, ging ze heel lang mee met de beste klimmers.”
Steels schat haar dan ook heel hoog in. “Lorena is momenteel een ploeg op zichzelf”, klinkt het. “Ze steekt er met kop en schouders boven uit, zo sterk is ze.”
Wiebes rijdt dit seizoen nog één wegwedstrijd, Binche-Chimay-Binche op 7 oktober, en trekt daarna naar Chili voor het WK baanwielrennen. Daarin maakte ze vorig jaar haar internationaal debuut met WK-goud in de scratch.
quote:Nu is ze helemaal terug: Shari Bossuyt pakt in GP van Wallonië eerste zege na tweejarige schorsing
Shari Bossuyt (AG Insurance-Soudal) heeft woensdag de Grote Prijs van Wallonië (1.1) op haar naam geschreven op de top van de Citadel van Namen. Voor de Belgische is het haar eerste zege sinds ze twee jaar aan de kant moest blijven na een positieve dopingtest.
Bossuyt bleek de sterkste op de hellingen van de Citadel en versloeg in een sprint niet de minste namen: de Nederlandse Karlijn Swinkels (UAE ADQ), de Italiaanse ex-wereldkampioene Elisa Balsamo (Lid-Trek) en de Duitse Liane Lippert (Movistar). De Spaanse Usoa Ostolaza (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi) maakte de top vijf vol.
De 25-jarige Bossuyt behaalde de tweede overwinning in haar carrière, na een tijdrit die ze in 2021 in Nederland won. Na een inbreuk op de dopingregels - niet intentioneel weliswaar - stond ze sinds het voorjaar van 2023 aan de kant. Pas in juni van dit jaar vierde ze haar comeback.
Bossuyt: “Ik word er zelfs emotioneel van”
“Dit doet heel veel deugd, ik word er zelfs emotioneel van”, reageerde Bossuyt in Namen. “Het is ook gewoon een bevestiging van al het harde werk dat ik er de afgelopen periode in heb gestoken. Ik deed het allemaal met één doel voor ogen: koersen winnen. En vandaag is dat eindelijk gelukt.”
Nu verlegt Bossuyt haar focus naar het WK baanwielrennen, van 22 tot 26 oktober in Chili. “Dit was mijn laatste wegkoers. Volgende week doe ik mee aan de Driedaagse van Aigle op de piste en aansluitend ga ik naar Grenchen voor een omnium. Daarna gaat de volledige focus op het WK.”
Zo'n vermoeden had ik al na de Simac Ladies Tour gezien de socialsquote:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoeveel heb je er al achter de kiezen op deze zaterdagochtend?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik snap het niet. Ze is toch best cute?
Context?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:26 schreef Mansjester het volgende:
Vollering hahahahaha. Die heeft echt een iq van 74
Vollering staat wel hoger op de sprintranking van Cyclingflashquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 14:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Die wint toch die sprint nooit of ze nou spaart of niet.
Zou Vollering in een sprint altijd hoger inschatten dan Longo Borghiniquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 14:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Die wint toch die sprint nooit of ze nou spaart of niet.
Dat zal wel een amateur zijn toch? Hoewel ik afgelopen zomer bij de Tour de Femmes was en het me ook daar opviel dat niet iedereen even scherp stond.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 23:33 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zat nog even Binche terug te kijken, dit meisje is dartsfit.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Chaos troef in Chongming: Josie Talbot pakt slotrit, eindwinnares pas na veel getwijfel uitgeroepen
De Ronde van Chongming, een driedaagse WorldTour-koers voor vrouwen in China, is in totale verwarring geëindigd. Vanuit een kopgroep van 8 spurtte de Australische Josie Talbot naar de zege in de slotrit, maar achter de vluchters werd er massaal en hard gevallen. Ook leidster Sofie van Rooijen was daarbij betrokken. Pas 2 uur na de finish werd Anne Knijnenburg uitgeroepen tot eindwinnares.
Om de eindwinnares te kunnen uitroepen, moest de organisatie de rekensom meermaals hernemen.
Anne Knijnenburg trok dankzij haar derde plaats aan het langste eind en reed zo alsnog Sofie van Rooijen uit de leiderstrui.
De slotrit van 111 kilometer in Chongming kreeg een interessant wedstrijdverloop, waarin er veel strijd kwam tussen de sprintsters voor de verschillende bonificatiesprints én daar kwamen ook nog meerdere aanvallen bij.
In de laatste kilometers reden plots 8 rensters voor het peloton, onder wie Mieke Docx, bezig aan haar laatste koersdagen voor Lotto.
De 8 bleven voorop en Talbot won de sprint voor de Nederlandse vrouwen Markus, Knijnenburg en Swinkels. Docx was 6e.
Knijnenburg, een voormalige atlete, knokte de voorbije dagen voor de bolletjestrui en de boniseconden die ze zo "en passant" meenam, blijken nu beslissend voor eindwinst. Voor Knijnenburg is het net als voor Talbot de eerste zege op WorldTour-niveau.
Met een gebit alsof het het profiel is van de koninginnerit in de Tour?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:13 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik snap het niet. Ze is toch best cute?
Een nieuw fenomeen @Columbiafan?quote:Kasia Niewiadoma en Chloé Dygert hebben er een nieuwe ploeggenote bij. De Duitse Sophie Alisch is de nieuwste aanwinst van CANYON//SRAM en maakt de overstap uit de... bokswereld.
Alisch begon op 13-jarige leeftijd met boksen en werd in 2021 in Tokio de jongste Duitse atleet ooit op de Olympische Spelen. Nadien bleef ze nog vier jaar boksen bij de amateurs, waarna ze prof werd. Ze bleef ongeslagen en won haar eerste tien wedstrijden. De Duitse werd meteen bekroond tot de Vrouwelijke Bokser van het Jaar in haar thuisland.
Maar in juni kwam er plots een einde aan haar carrière als bokser omdat ze besloot zich te richten op een andere sport. “Ik heb altijd van boksen gehouden en zal dat blijven doen, maar wielrennen is al lang een passie van me. Dit is geen spontane beslissing en is het juiste moment om deze nieuwe uitdaging na te jagen”, vertelde ze toen.
Het is WorldTour-ploeg CANYON//SRAM die haar nu een kans biedt in het profwielrennen. “Ik breng een zekere mentaliteit mee vanuit het boksen: discipline, weerstand en een algemene houding. Ik weet hoe ik moet lijden, hoe ik door pijn heen moet vechten, en hoe ik gefocust moet blijven als het moeilijk wordt. Die mindset kan iets toevoegen aan het team”, verklaart Alisch in een eerste reactie.
Ook haar gloednieuwe team is enthousiast. “Het is gedurfd om haar de kans te geven de stap te maken naar een volledig nieuwe sport, maar ze heeft ambitie en haar instelling zal enorm helpen. We kijken er naar uit om haar te ondersteunen”, klinkt het. Kan ze komend seizoen al van zich laten horen?
Altijd tegen Demi? Ik hoop dat ze hier niet mee leest.quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 22:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Demi Vollering: ‘Elke keer als ik mijn mond opentrek, komt er commentaar. Dat is dan maar zo’
De nieuwe Deem is uit.
De Voogd: ‘Dat zal best meespelen. Het grote verschil met de tijd van Leontien is de verharding in de maatschappij. Er wordt op de persoon gespeeld. En er is sociale media. Het is een instrument dat je voor je kunt laten werken, waarmee je mensen kunt bereiken. Dat doen wij ook, en gaan we nog meer doen. We werken er hard aan om meer vrouwen naar de verschillende socials van Demi te halen. Maar je hebt altijd een paar van die haters tussen je volgers zitten. En dat zijn altijd mannen.’quote:Op vrijdag 24 oktober 2025 22:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Altijd tegen Demi? Ik hoop dat ze hier niet mee leest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |