Als het nu daadwerkelijk weer goed zit in haar hoofd gaat ze echt iedereen kapotschroeien in de cross. Helemaal als ze zich puur daar op focust.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat deed ze eerder al wel, maar zonder veel succes toch? Volgens mij begon ze op hetzelfde moment als Puckquote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Blijft triest om haar zo te zien worstelen. Ze is intrinsiek de beste crosser. Hopelijk kan ze meer genieten van de cross zelf.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Fem stopt met (competitief) wegwielrennen
Fem van Empel durft na zwarte periode weer naar toekomst te kijken: 'Ik wist niet meer wie ik was als persoon' (Premium artikel)
Dat was niet echt een succes toch? Maar als ze het leuk vindt moet ze het vooral doen.quote:Op vrijdag 12 september 2025 18:58 schreef franklop het volgende:
Zou mij niet verbazen als ze ook MTB erbij gaat doen
Zouden ze bij SD met kerst alle andere teams een dikke enveloppe toestoppenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
Dit jaar nog geen enkele sprint verlorenquote:Op zondag 14 september 2025 15:31 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
En in Frankrijk heeft men Lorena Wiebes weer gratis naar de finish gebracht. Wat er toen gebeurde...
117 overwinning en ze is pas 26. Vos moet op gaan passenquote:Op zondag 14 september 2025 15:48 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dit jaar nog geen enkele sprint verloren![]()
quote:Lorena Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint, tot wanhoop van concurrentie: “We doen er alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”
Er lijkt geen einde te komen aan de zegereeks van Lorena Wiebes (26). De Europees kampioen spurtte zondag in Fourmies voor de 24ste keer dit seizoen sneller dan haar concurrenten. Straffe cijfers. Wiebes verloor in 2025 geen enkele spurt.
13 oktober 2024, slotetappe van de Simac Ladies Tour met start en finish in Arnhem. Enkel via ritwinst kan Lotte Kopecky de eindwinst nog op zak steken. Kopecky wint de massasprint, haar ploeggenote Lorena Wiebes finisht als tweede. Het is de voorlopig laatste keer dat het Nederlandse spurtwonder geklopt wordt in een massaspurt. Door haar ploeggenote bij SD Worx-Protime, nota bene.
Wiebes verloor dit seizoen nog geen enkele sprint. Niet om de zege, maar ook niet om de ereplaatsen. Stijn Steels zag vanuit de volgwagen van AG Insurance-Soudal hoe de Nederlandse afgelopen zondag naar haar 24ste zege spurtte. “Ze is gewoon een klasse apart”, vertelt Steels. “Als ze aanzet, neemt ze direct enkele lengtes op de concurrentie. Ze is zoveel sterker. Intrinsiek heeft enkel Charlotte Kool de snelheid om haar te bedreigen en zelfs te kloppen. Maar als het bij haar, zoals dit jaar, niet marcheert, dan is er niemand die in de buurt van Wiebes komt.”
Foutje permitteren
Bovendien beschikt Wiebes over een wel heel krachtige sprinttrein. “Dat zijn stuk voor stuk rensters die zelf ook tot de snelste sprinters behoren”, weet Steels. “Kopecky, Bredewold, Guarischi, Gerritse... Wij slaagden er zondag voor de eerste keer in om de trein van SD Worx af te troeven, maar dan nog zie je dat Wiebes zo sterk is dat ze wint met twee fietslengtes voorsprong. Ze kunnen zich in de voorbereiding al eens een foutje permitteren, dan nog is ze sterk genoeg om te winnen.”
Met Wiebes aan de start wordt er anders gekoerst. “We doen er dan alles aan om het niet tot een massasprint te laten komen”, aldus Steels. “Zo is er zondag in Fourmies keihard gekoerst. Maar Lorena is intussen een heel complete renster geworden. Ze is in staat om op haar eentje een peloton te controleren. Rijdt er een groepje weg, dan is ze makkelijk in staat om het gat zelf dicht te fietsen. Met uitzondering van het hooggebergte is ze de meest complete renster van het huidige peloton. En ze is nog altijd maar 26 jaar. (lacht) Ik hoop dat er niets meer bij komt, maar dit niveau kan ze zeker nog enkele jaren aanhouden.”
Ook goed bergop
De Nederlandse is veel meer dan de snelste renster ter wereld, weet Steels. “Als je ziet hoe ze Milaan-Sanremo wint... Die rijdt de Cipressa en Poggio met de besten omhoog, met heel veel overschot. Bergop krijg je haar moeilijk uit de wielen gereden. In het begin van het seizoen zag ik haar bezig in de UAE Tour. Op Jabel Hafeet, toch een beklimming van drie kwartier, ging ze heel lang mee met de beste klimmers.”
Steels schat haar dan ook heel hoog in. “Lorena is momenteel een ploeg op zichzelf”, klinkt het. “Ze steekt er met kop en schouders boven uit, zo sterk is ze.”
Wiebes rijdt dit seizoen nog één wegwedstrijd, Binche-Chimay-Binche op 7 oktober, en trekt daarna naar Chili voor het WK baanwielrennen. Daarin maakte ze vorig jaar haar internationaal debuut met WK-goud in de scratch.
quote:Nu is ze helemaal terug: Shari Bossuyt pakt in GP van Wallonië eerste zege na tweejarige schorsing
Shari Bossuyt (AG Insurance-Soudal) heeft woensdag de Grote Prijs van Wallonië (1.1) op haar naam geschreven op de top van de Citadel van Namen. Voor de Belgische is het haar eerste zege sinds ze twee jaar aan de kant moest blijven na een positieve dopingtest.
Bossuyt bleek de sterkste op de hellingen van de Citadel en versloeg in een sprint niet de minste namen: de Nederlandse Karlijn Swinkels (UAE ADQ), de Italiaanse ex-wereldkampioene Elisa Balsamo (Lid-Trek) en de Duitse Liane Lippert (Movistar). De Spaanse Usoa Ostolaza (Laboral Kutxa-Fundación Euskadi) maakte de top vijf vol.
De 25-jarige Bossuyt behaalde de tweede overwinning in haar carrière, na een tijdrit die ze in 2021 in Nederland won. Na een inbreuk op de dopingregels - niet intentioneel weliswaar - stond ze sinds het voorjaar van 2023 aan de kant. Pas in juni van dit jaar vierde ze haar comeback.
Bossuyt: “Ik word er zelfs emotioneel van”
“Dit doet heel veel deugd, ik word er zelfs emotioneel van”, reageerde Bossuyt in Namen. “Het is ook gewoon een bevestiging van al het harde werk dat ik er de afgelopen periode in heb gestoken. Ik deed het allemaal met één doel voor ogen: koersen winnen. En vandaag is dat eindelijk gelukt.”
Nu verlegt Bossuyt haar focus naar het WK baanwielrennen, van 22 tot 26 oktober in Chili. “Dit was mijn laatste wegkoers. Volgende week doe ik mee aan de Driedaagse van Aigle op de piste en aansluitend ga ik naar Grenchen voor een omnium. Daarna gaat de volledige focus op het WK.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |