abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218687288
CAT!!! YOUR DOG!!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_218694034
Wie zit er naast Roxanne vandaag op de NOS?
  zaterdag 6 september 2025 @ 13:59:32 #203
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_218694222
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:35 schreef Remco het volgende:
Wie zit er naast Roxanne vandaag op de NOS?
Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?
  zaterdag 6 september 2025 @ 14:06:16 #204
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218694252
Van Dijk aan de lijn met Trine
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_218694334
Zoe 49 per uur :o
pi_218694387
Wiebes gaat de tijdrit in ieder geval niet winnen
pi_218694395
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 13:59 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Is dat niet weer die Gabriel (die ook het NK deed)?
Zou kunnen heb hem nog nooit gehoord.

Wiebes zou een tandje lichter kunnen schakelen.
pi_218694419
Prima tijdrit voor Wiebes
pi_218697774
Als het WK tijdrijden over 10 kilometer zou gaan dan zou Zoe goede kansen op de titel hebben.
pi_218701383
quote:
Ervaren wielrenster noemt UCI-minimumgewicht achterhaald: “Impact is carrièrebepalend”

Al jarenlang hanteert de UCI een minimumgewicht voor fietsen in de wielersport: racefietsen moeten minimaal 6,8 kilo wegen. In een opiniestuk op BikeRadar noemt Ashleigh Moolman-Pasio die regel ‘achterhaald’. “In de praktijk worden vooral kleinere renners, en dan met name vrouwen, hierdoor onevenredig getroffen.”

De 6,8 kilo-regel is volgens Moolman-Pasio in 2000 bedacht met het mannenpeloton als referentie. “Ik schat dat destijds het gemiddelde gewicht van een mannelijke wielrenner rond de 68 kilo lag, en iemand besloot dat de fiets ongeveer 10 procent daarvan moest wegen. Zo werd een minimumgewicht van 6,8 kilo bepaald. Misschien zat er wat meer analyse achter, maar het principe lijkt zo simpel.”
Tegelijkertijd zou die gedachte compleet achterhaald zijn, zo stelt Moolman-Pasio. “Sindsdien is de fietsindustrie enorm geëvolueerd, waarbij voortdurend grenzen zijn verlegd en is geïnnoveerd, maar de regels en mentaliteit van de UCI hebben geen gelijke tred gehouden. Voor iemand zoals ik, met een technische achtergrond, is die tegenstrijdigheid extra frustrerend.”

“Het merendeel van mijn fietsen voor het schijfrem-tijdperk, waren significant lichter dan de UCI-gewichtslimiet”, aldus Moolman-Pasio – foto: Cor Vos
Die frustratie komt mede doordat de regel al de volle 18 jaar van haar actieve carrière geldt en haar serieus benadeeld zou hebben. “Neem een ​​klim zoals de Col de la Madeleine, die dit jaar deel uitmaakte van de Tour de France, met zijn 18 kilometer lang aan een stijgingspercentage van 8 procent. Een renner van 52 kilo beklimt met een vermogen van 5,5 watt per kilo de klim met ongeveer 14,3 kilometer per uur.”

“Een renner van 60 kilo met hetzelfde relatieve vermogen klimt met 14,8 km/u, wat betekent dat hij/zij 1 minuut en 16 seconden sneller is op de klim. Dit komt doordat de vaste massa van de fiets een kleiner deel uitmaakt van het totale gewicht, waardoor de vermogen-gewichtsverhouding van de zwaardere renner (inclusief fiets) hoger is.”

Ingehaald door de tijd
Reden voor Moolman-Pasio om de UCI al eens aan te spreken op de regelgeving, wat ze in 2019 deed. De bond erkende toen dat de regel verouderd was, maar gaf aan dat verandering op korte termijn niet te verwachten viel.

Daardoor reed Moolman-Pasio vaak met toegevoegde balast aan haar fiets. “Voordat schijfremmen de norm werden, wogen mijn fietsen meestal minder dan 6,8 kilo. De enige manier om aan de regelgeving te voldoen, was door ballast toe te voegen. Volgens de UCI-voorschriften mag ballast echter niet zichtbaar zijn. In de praktijk betekende dit bijna altijd dat het toegevoegde gewicht in de zitbuis werd geplaatst, zodat het vlak bij de trapas zat, wat als de veiligste plek voor stuurgedrag werd beschouwd.”

Volgens de Zuid-Afrikaans zorgde dat niet alleen voor extra gewicht, maar ook voor veranderd rijgedrag. “Als lichte klimmer die veel tijd buiten het zadel doorbrengt, verschoof het extra gewicht bij de trapas naar achteren wanneer ik opstond. Het voelde alsof iemand een hand in mijn achterzak had gehaakt en me naar achteren trok – een gevoel dat mijn prestaties aanzienlijk beïnvloedde”, stelt ze.

Toen schijfremmen de norm werden in het profpeloton verschoof de discussie over de regel naar de achtergrond, maar door vernieuwde techniek zijn we ondertussen terug bij af volgens Moolman-Pasio. Ondertussen zijn er volgens haar ook andere factoren (zoals stijfheid en aerodynamica) van fietsontwerp waarin zelden rekening wordt gehouden met lichte coureurs. Niet enkel de UCI, maar ook materiaalmerken zouden dus maar beperkt rekening houden met kleine rensters.

Zo zouden diepere (en dus meer aerodynamische maar ook zwaardere) wielen lastiger op gang te brengen zijn omdat ze met haar lage gewicht minder snel momentum kan creëren. “Volgens mijn ervaring en berekeningen begint de echte ‘gevoeligheidsdrempel’ voor deze factoren rond de 56 kilo. Boven de 60 kilo worden de relatieve effecten van het gewicht van de fiets en de reactiviteit van wielen veel minder significant. Voor renners onder die 60 kilo is de impact zeer reëel. En in veel gevallen is het carrièrebepalend.”

Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_218702574
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 09:44 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Gedachtes van mensen die niet viesdik zijn? Sowieso bizar, zowel met stuurbreedte als met gewicht van fiets dat regels van mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Dat het gewicht sinds 2000 al niet meer is aangepast zegt ook wel genoeg. In 2000 reden ze allemaal nog op aluminium.
  zondag 7 september 2025 @ 15:46:06 #212
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_218705418
Nog 5km. Benieuwd wie de sprint gaat winnen.
pi_218705497
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 15:46 schreef Van_Poppel het volgende:
Nog 5km. Benieuwd wie de sprint gaat winnen.
Slecht dat ze maar 5 op 6 noteert. Dat kan toch niet.
  zondag 7 september 2025 @ 15:53:09 #214
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_218705512
Wiebes wint w/
pi_218705528
Met de eindwinst 6 op 7. Nog steeds valt het best wel tegen :9 _O-
  zondag 7 september 2025 @ 15:54:14 #216
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218705538
Je verwacht het niet
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_218705592
698 uci punten deze week, dat staat bijna gelijk aan 2 klassieke overwinningen _O-
pi_218724493
LOTTE wint vandaag. Toch maar naar WK?
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_218725062
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 18:24 schreef franklop het volgende:
LOTTE wint vandaag. Toch maar naar WK?
Het lek is boven!
pi_218730835
Volgens STEEF is de 2e etappe geannuleerd vanwege de dreiging van protesten.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_218730890
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:23 schreef Felagund het volgende:
Volgens STEEF is de 2e etappe geannuleerd vanwege de dreiging van protesten.
Israel heeft toch geen vrouwenteam?
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_218730912
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:34 schreef franklop het volgende:

[..]
Israel heeft toch geen vrouwenteam?
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:

https://sporza.be/nl/2025(...)krijk~1757503408646/
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_218730947
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:39 schreef Felagund het volgende:

[..]
Het heeft dan daar ook weinig mee te maken:

https://sporza.be/nl/2025(...)krijk~1757503408646/
Ah ja dat is er ook nog.

Dan hebben ze allicht rest van de week ook een probleem
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator donderdag 11 september 2025 @ 15:19:46 #224
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_218741431
Ach, Lotte.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_218741466
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')