Afgelopen weekend nog gezien. Main stage bleef gewoon heel.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:30 schreef nelaeryn het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Is Arthur Brown aan het optreden toevallig?
"De brand breidt aan sneltempo uit."quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.hln.be/boom/b(...)morrowland~aa5fc169/
quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
"Er is brand ontstaan aan de mainstage - het hoofdpodium, zeg maar - van Tomorrowland"quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Nou daar blijft niet veel van over.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Het is ontstaan bij de pyrotechnics las ik.quote:
Er zal wel al wat weggewerkt zijn in het podium.quote:
Welkom in Vlaanderenland.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
"De brand breidt aan sneltempo uit."
The Talking Heads left the building...quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:37 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
Kom je helemaal uit de USA, Taiwan of Brazilië over naar Boom, België.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:51 schreef kurk_droog het volgende:
Toch wel zonde hoor. Ontzettend veel mensen kijken hier naar uit.
Een Mocro dusquote:Op woensdag 16 juli 2025 18:57 schreef ReplaR het volgende:
Geruchten gaan rond dat het door een jongen met capuchon is aangestoken.
Fyre Festival was ook fire.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:01 schreef roos94 het volgende:
Iemand in de RTH by tomorrowland geweest?
Dat ding is ook fire![]()
Lasbril al opgezet?quote:
Oh, heeft KKR deze niet overgenomen? Bijzondere keuzes.quote:
Volgens mij vloog vorig jaar even het hoofdpodium van Defqon1 in de fik. Was snel onder controle.. maar ja dat is in Nederland met tig miljard regelgeving...quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:44 schreef hb64 het volgende:
Daar gaat een hoop inspanning verloren! Zonde zeg.
Tegelijkertijd vraag ik mij af hoe het met de brandveiligheid gesteld staat op zo'n festival. In wat voor hel kom je terecht als het festivalterrein vol met mensen staat?
quote:19:03
Brand zou zich verspreiden naar bos
De brand bij het hoofdpodium slaat mogelijk over naar de aangrenzende boskant. Een helikopter zou een tweede brandhaard hebben opgemerkt. Beelden uit de buurt tonen een enorme rookwolk.
Klopt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:12 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Volgens vloog vorig jaar even het hoofdpodium van Defqon1 in de fik. Was snel onder controle.. maar ja dat is in Nederland met tig miljard regelgeving...
Love Parade 2.0 inderdaad..quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:52 schreef Ygritte het volgende:
En nu even bedenken dat daar ook 60.000 man had kunnen staan. En die waren gaan lopen/rennen/duwen….
Stuur Luuk dan meer lekker ter plaatsequote:Op woensdag 16 juli 2025 19:22 schreef Nober het volgende:
"De rook is niet giftig"
- Luuk Ikink, RTL Boulevard
Veel mensen hebben belang bij het festival.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zou zo'n evenement dit nog te boven komen? Natuurlijk zijn ze verzekerd (denk ik?) maar alle mensen terug betalen, artiesten betalen. Dit gaat een mega financiële strop worden.
Grootste fesitival van de wereld gaat mogelijk niet door, Is inderdaad niet zo belangrijkquote:
Verzekeren zal ook een lastige zaak zijn en de verzekeraar zal er ook alles aan doen onder uitbetaling uit te komen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zou zo'n evenement dit nog te boven komen? Natuurlijk zijn ze verzekerd (denk ik?) maar alle mensen terug betalen, artiesten betalen. Dit gaat een mega financiële strop worden.
Heel veel mensen hebben hun ogen verticaal in het gezicht zitten blijkbaar. Ben ze in het echt alleen nog nooit tegengekomen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:20 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Mensen die dit in portrait filmen
Tsja alles wordt gedeeld in reel formaat tegenwoordigquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:20 schreef Dutch_view het volgende:
[ x ]
Mensen die dit in portrait filmen
Het is in anderhalf uur helemaal afgebrand dus ik ben ook wel benieuwd waar het van gemaakt was.quote:
Jawel joh, dat komt wel goed.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar 400.000 bezoekersquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:37 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Grootste fesitival van de wereld gaat mogelijk niet door, Is inderdaad niet zo belangrijk
Paar maanden geleden konden ze nog 727.000 euro missen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
https://www.vrt.be/vrtnws(...)bekers-727-000-euro/quote:Het dancefestival Tomorrowland in Boom moet 727.200 euro boete betalen, omdat het afgelopen zomer nog steeds wegwerpbekers heeft gebruikt in plaats van herbruikbare.
Waarschijnlijk. Het gaat op zo'n festival enkel om het cosmetische. Een stalen skelet met daarin pyrotechnics verwerkt,een lasertje hier en daar. Verder is die aankleding natuurlijk niet van steen gemaakt of zo.quote:
Als dat zo was, had er echt alleen nog maar een frame gestaan. Nu zie je nog wel wat restanten.quote:
Als het zo snel fikt, zullen er wel nieuwe regels voor komen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:44 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Het gaat op zo'n festival enkel om het cosmetische. Een stalen skelet met daarin pyrotechnics verwerkt,een lasertje hier en daar. Verder is die aankleding natuurlijk niet van steen gemaakt of zo.
quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als dat zo was, had er echt alleen nog maar een frame gestaan. Nu zie je nog wel wat restanten.
Wooow, die brand heeft wel heel goed om zich heen geslagenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:47 schreef Dutch_view het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet alleen dat, maar een significant deel van de totale voorraad apparatuur in heel België is hier gesneuveld.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:33 schreef SiGNe het volgende:
Daar is voor een paar miljoen aan apparatuur in de fik gegaan
In Nederland zijn er gewwoon zeer strenge eisen mbt brandveiligheid. De brand op Defqon was ook een goede fik maar verpreide zich veel minder snel..quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:44 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Het gaat op zo'n festival enkel om het cosmetische. Een stalen skelet met daarin pyrotechnics verwerkt,een lasertje hier en daar. Verder is die aankleding natuurlijk niet van steen gemaakt of zo.
Deels wel, met name de sculpturen zijn van papier maché en gips op frames van gaas.quote:
Jij niet, nee.quote:
Ja, dit is natuurlijk voor niemand leuk nieuws en voor heel veel mensen kutnieuwsquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je zou maar zoals mijn neef en zijn vriendin eindelijk dolblij zijn dat je eindelijk naar tomorrowland kan omdat ze eindelijk tickets hebben kunnen bemachtigen .
Voor mijn neef heel erg maar wat in theorie nog veel erger is. Iemand met het vliegtuig die heel ver vliegt speciaal voor dit festival.
Dat zal in de Belg niet anders zijn. Laten we niet op de zaken vooruit lopen en het onderzoek afwachten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
In Nederland zijn er gewwoon zeer strenge eisen mbt brandveiligheid. De brand op Defqon was ook een goede fik maar verpreide zich veel minder snel..
Het is toch überhaupt nog niet afgelast ook?quote:
Nog niet. Maar het lijkt me sterk dat de politie/brandweer dit terrein binnen 48 uur vrijgeeft.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is toch überhaupt nog niet afgelast ook?
Nou ja, het is natuurlijk wel een erg lang festival, wellicht dat er mogelijkheden bestaan om de tweede week wel in stand te houden of iets dergelijks (al dan niet in een soort aangepaste versie).quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Nog niet. Maar het lijkt me sterk dat de politie/brandweer dit terrein binnen 48 uur vrijgeeft.
Eens hoor, maar valt me gewoon op dat de brand wel heel snel uitbreide.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat zal in de Belg niet anders zijn. Laten we niet op de zaken vooruit lopen en het onderzoek afwachten.
Het duurt 3 weekenden. De mainstage zal niet open gaan nee, maar er zijn nog ik meen 9 andere areas.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Nog niet. Maar het lijkt me sterk dat de politie/brandweer dit terrein binnen 48 uur vrijgeeft.
Ik weet niet of je dat als organisatie ook wilt. Bij dit soort festivals is het toch groot groter grootst. Ieder jaar wil je het voorgaande overtreffen. Dat zit er dit jaar niet inquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk wel een erg lang festival, wellicht dat er mogelijkheden bestaan om de tweede week wel in stand te houden of iets dergelijks (al dan niet in een soort aangepaste versie).
Maar goed, geen idee wat er allemaal überhaupt wel of niet mogelijk is wat dat betreft natuurlijk.
Maar er is wel een verschil in het niet overtreffen vanwege, nou ja, gewoon het neerzetten van een matige show, of vanwege pure tegenslag als dit. Ik denk dat het publiek het ze bij dit wel zou vergeven als het nu minder extravagant isquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat als organisatie ook wilt. Bij dit soort festivals is het toch groot groter grootst. Ieder jaar wil je het voorgaande overtreffen. Dat zit er dit jaar niet in
De belangrijkste stage is weg, al dat publiek gaat zich verspreiden over de resterende kleinere podiums die daar niet op berekend zijn. Het zou mij echt enorm verbazen als dit doorgang kan vinden zonder dat er enorm afgeschaald wordt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk wel een erg lang festival, wellicht dat er mogelijkheden bestaan om de tweede week wel in stand te houden of iets dergelijks (al dan niet in een soort aangepaste versie).
Maar goed, geen idee wat er allemaal überhaupt wel of niet mogelijk is wat dat betreft natuurlijk.
Zeg dat nou niet te hard, anders komt straks Rolf Wouters opdraven 😱quote:
Volgens mij is er bijna geen hardcore, maar een breed aanbod van house dj’s. Van hardstyle en techno tot deephouse.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:58 schreef heywoodu het volgende:
Bovendien weet 80% bij zulke hardcore-achtige festivals na een uurtje toch al niet meer waar ze eigenlijk zijn, of is mijn beeld verkeerd? Die gaan toch ook gewoon lekker staan knallen en hakken en doen als er geen main stage is, kan hun het verrotten.
Dit is geen hardcorefestivalquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:58 schreef heywoodu het volgende:
Bovendien weet 80% bij zulke hardcore-achtige festivals na een uurtje toch al niet meer waar ze eigenlijk zijn, of is mijn beeld verkeerd? Die gaan toch ook gewoon lekker staan knallen en hakken en doen als er geen main stage is, kan hun het verrotten.
Nou ja, dat bedoel ik met hardcore-achtig, ik dacht dat bij al die stijlen (die voor de leek, zoals ik, bijna hetzelfde klinken, ook al weet ik dat ze dat niet zijn) het gros wel aan de pillen zou zittenquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Volgens mij is er bijna geen hardcore, maar een breed aanbod van house dj’s. Van hardstyle en techno tot deephouse.
Sterkte voor je neef in deze moeilijke tijdenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je zou maar zoals mijn neef en zijn vriendin eindelijk dolblij zijn dat je eindelijk naar tomorrowland kan omdat ze eindelijk tickets hebben kunnen bemachtigen .
Voor mijn neef heel erg maar wat in theorie nog veel erger is. Iemand met het vliegtuig die heel ver vliegt speciaal voor dit festival.
Zal wel niet doorgaan. Hoe wil je bepalen wie dan wel mag komen en wie niet?quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De belangrijkste stage is weg, al dat publiek gaat zich verspreiden over de resterende kleinere podiums die daar niet op berekend zijn. Het zou mij echt enorm verbazen als dit doorgang kan vinden zonder dat er enorm afgeschaald wordt.
Heel jammer, maar de wereld vergaat niet en volgend jaar weer een kans.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
Lekker rondjes lopenquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:58 schreef heywoodu het volgende:
Ach, niks mis mee af en toe.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dat bedoel ik met hardcore-achtig, ik dacht dat bij al die stijlen (die voor de leek, zoals ik, bijna hetzelfde klinken, ook al weet ik dat ze dat niet zijn) het gros wel aan de pillen zou zitten
Aannames, aannamesquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dat bedoel ik met hardcore-achtig, ik dacht dat bij al die stijlen het gros wel aan de pillen zou zitten
Oh nee hoor, als ze er niemand kwaad mee doen en er lekker mee genieten moeten ze dat helemaal zelf weten tochquote:
Toch hoorde ik vorig jaar van collega's dat het met een open riool en overstromende pisbakken tegenwoordig ook wel reuze mee valt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Het gegeven dat er blijkbaar duizenden mensen opeen gepakt willen samenkomen en dat dagenlang terwijl tien euro voor een lauw flesje water moet worden afgetikt en als je dan al kan pissen dat je dat dan in een open riool moet doen terwijl van douchen sowieso geen sprake is want altijd bezet en ranzig
quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dat bedoel ik met hardcore-achtig, ik dacht dat bij al die stijlen (die voor de leek, zoals ik, bijna hetzelfde klinken, ook al weet ik dat ze dat niet zijn) het gros wel aan de pillen zou zitten
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verzekeraars zullen in dit geval ook nog wel even onderzoek willen doen verwacht ik. Dan wil je geen 60.000 man daar rond hebben lopen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:05 schreef Tegan het volgende:
[..]Klopt dit niet dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.100.000 katjes
Fuck the EBU!
Je bent er overduidelijk nog nooit geweest.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Het gegeven dat er blijkbaar duizenden mensen opeen gepakt willen samenkomen en dat dagenlang terwijl tien euro voor een lauw flesje water moet worden afgetikt en als je dan al kan pissen dat je dat dan in een open riool moet doen terwijl van douchen sowieso geen sprake is want altijd bezet en ranzig
Vertel me dat je nooit naar Tomorrowland bent geweest zonder te vertellen dat je nooit naar Tomorrowland bent geweest.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Jij bent voor het laatst in 1980 op een festival geweest? Je weet dat onder ander het sanitair op festivals tegenwoordig prima geregeld is?quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Ik vind dat ze het voorgaande jaar hiermee aardig overtreft hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat als organisatie ook wilt. Bij dit soort festivals is het toch groot groter grootst. Ieder jaar wil je het voorgaande overtreffen. Dat zit er dit jaar niet in
Als het met publiek was en er vielen erge gewonden of doden was het nog maar de vraag of het überhaupt nog een doorstart krijgt volgend jaar. Nu is het wat minder "erg"quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:08 schreef vul_maar_in het volgende:
Sjemig zeg. Wel blij dat het zonder publiek is gebeurd. Ellende was niet te overzien geweest.
Ik zie wel een thema voor volgend jaar hier liggen "in the ashes rises a phoenix" ofzoiets.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:25 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Ik vind dat ze het voorgaande jaar hiermee aardig overtreft hebben.
Neem aan dat er ook nog een onderzoek komt voordat ze de boel vrijgeven. Dan moeten ze de boel afzetten (instortingsgevaar) en dan nog alles omgooien om te kijken of het veilig kan organiseren zonder mainstage.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De belangrijkste stage is weg, al dat publiek gaat zich verspreiden over de resterende kleinere podiums die daar niet op berekend zijn. Het zou mij echt enorm verbazen als dit doorgang kan vinden zonder dat er enorm afgeschaald wordt.
Klopt, festival gaat gewoon door.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:39 schreef PirE het volgende:
Denk dat eerder een Fyre festival wordt dan een editie van Tomorrowland.
Ja ze kunnen nu natuurlijk niets anders zeggen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgens de organisatie gaat het door.
https://www.hln.be/boom/m(...)rganisatie~aa5fc169/
quote:IMPORTANT UPDATE
Due to a serious incident and fire on the Tomorrowland Mainstage, our beloved Mainstage has been severely damaged.
We can confirm that no one was injured during the incident.
We can announce that, DreamVille (campsite) will open tomorrow (Thursday, July 17) as planned and will be ready for all DreamVille visitors.
All Global Journey activities in Brussels and Antwerp will take place as planned.
We are focused on finding solutions for the festival weekend (Friday – Saturday – Sunday).
More updates and detailed information will be communicated as soon as possible.
Ik zou er nog niet dood gevonden willen wordenquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:09 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je bent er overduidelijk nog nooit geweest.
Naja de ruimte waar het publiek kan staan is er gewoon nog.. Wel de vraag of je iets kan bedenken waarbij die mensen daar ook willen staan... Ben bang dat ze dat niet gaan bereiken met een simpel podiumpje en een (populaire) DJ. Men wil toch ook iets van show..quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:55 schreef MissButterflyy het volgende:
Kan me niet voorstellen dat ze alle bezoekers kunnen opvangen. Zelfs niet op een andere locatie.
Net of er niet duizenden andere festivals zijnquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:52 schreef capuchon_jongen het volgende:
En op elk festival word je omwille van de commercie een poot uitgedraaid en moet je leven onder erbarmelijke omstandigheden terwijl je word opgeslokt door de massaquote:Op woensdag 16 juli 2025 20:59 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Net of er niet duizenden andere festivals zijn
Zoiets als Het Hemeltje in Volendam?quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:58 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden![]()
Ik kies liever de exclusiviteit van een donkere jazz club met rokerig sfeertje en warme sfeer
https://www.nu.nl/muziek/(...)e-is-vernietigd.htmlquote:Het dancefestival Tomorrowland gaat door. Dat heeft de organisatie woensdagavond bekendgemaakt. Eerder op de dag ging het hoofdpodium in vlammen op. Het evenement op het festivalterrein in Boom, onder Antwerpen, gaat vrijdag daarom van start zónder dat hoofdpodium.
"We gaan er een mooi festival van maken", zei Tomorrowland-woordvoerder Debby Wilmsen op een ingelaste persconferentie. Hoe het festival precies ingevuld zal worden, is nog onduidelijk. "We zullen met de overheden en de experten moeten bekijken hoe dat kan", aldus de zegspersoon.
quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:58 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden![]()
Ik kies liever de exclusiviteit van een donkere jazz club met rokerig sfeertje en warme sfeer
Ik denk dat iedereen kan zien dat de schade niet meevalt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:08 schreef PzKpfw het volgende:
Zo te zien gaat het vrijdag wel gewoon door dus de schade lijkt mee te vallen.
Vind het een beetje voorbarig te roepen dat het doorgaat, maar dat ze nog niet weten hoe.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:07 schreef Tegan het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/muziek/(...)e-is-vernietigd.html
quote:In video onderaan dit artikel is te zien dat alleen nog het zwartgeblakerde geraamte over is van het gigantische podium, dat elk jaar het paradepaardje is van het evenement.
Volgens de brandweer was het al snel duidelijk dat de brand op het podium niet te stoppen was. Daarop heeft de brandweer geprobeerd om de schade te beperken voor de rest van het festivalterrein, zei François van den Eynde van brandweerzone Rivierenland. De overige podia op het festivalterrein hebben dan ook geen schade opgelopen, aldus de brandweer.
De oorzaak van de brand is nog onbekend. Bij het hoofdpodium vinden meestal vuurwerkshows plaats en op beelden van de brand is ook te zien dat er vuurwerk ontploft. Er zijn geen meldingen van gewonden, zei de organisatie woensdagavond op de persconferentie.
Tomorrowland is een van de populairste festivals van de Benelux en trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers, verspreid over twee weekenden. Vrijdag gaat het eerste festivalweekend van start. De organisatie verwacht zo'n 38.000 bezoekers.
De bezoekers zullen wel begrijpen dat de show er niet is vanwege de afgebrande mainstage.quote:Op woensdag 16 juli 2025 20:58 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Naja de ruimte waar het publiek kan staan is er gewoon nog.. Wel de vraag of je iets kan bedenken waarbij die mensen daar ook willen staan... Ben bang dat ze dat niet gaan bereiken met een simpel podiumpje en een (populaire) DJ. Men wil toch ook iets van show..
De reden dat op dergelijke evenementen een pre-recorded set word gedraaid is natuurlijk ivm met verlichting en vuurwerk simpele ziel.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef Zorro het volgende:
Alsof zo'n lauw platendraaiertje een podium nodig heeft om zijn laptop in te pluggen.
En dan is "platendraaiertje" nog teveel eer.
Van een festival hier uit de buurt weet ik dat de verzekering niet uitkeert als de organisatie zelf de stekker eruit trekt. Paar jaar geleden zou het begin mei erg stormen en was het iirc code oranje, maar verzekering wil er niks van weten tenzij plaatselijke autoriteiten de beslissing maken. Wellicht speelt zoiets hier ook een rolquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vind het een beetje voorbarig te roepen dat het doorgaat, maar dat ze nog niet weten hoe.
Nou ja, hoop het voor ze dat het gaat lukken.
De hele mainstage is afgefikt als in die bestaat niet meerquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:08 schreef PzKpfw het volgende:
[ afbeelding ]
Zo te zien gaat het vrijdag wel gewoon door dus de schade lijkt mee te vallen.
Oh, maar op zo'n festival wordt daadwerkelijk een pre-recorded set gedraaid?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
De reden dat op dergelijke evenementen een pre-recorded set word gedraaid is natuurlijk ivm met verlichting en vuurwerk simpele ziel.
Tegen de tijd dat je daar staat heb je als DJ minstens 10 jaar je eigen kapot gedraaid.
Zo makkelijk om net te doen alsof iets wat jij niet leuk vind geen moeite kost.
Je kan moeilijk met je handen in je zakken daar gaan staanquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, maar op zo'n festival wordt daadwerkelijk een pre-recorded set gedraaid?
Waarom staat iemand dan op het podium te doen alsof
Dat voelt dan toch een beetje als Kanye West die druk staat te playbacken?
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
De reden dat op dergelijke evenementen een pre-recorded set word gedraaid is natuurlijk ivm met verlichting en vuurwerk simpele ziel.
Tegen de tijd dat je daar staat heb je als DJ minstens 10 jaar je eigen kapot gedraaid.
Nou ja, dan hoef je er toch überhaupt niet echt te staan?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:36 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Je kan moeilijk met je handen in je zakken daar gaan staan
Die setlist is ook helemaal afgestemd?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:39 schreef Zorro het volgende:
[..]
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.
Ik zal het doorgeven aan de organisatie dat zal ze een hoop knaken schelen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dan hoef je er toch überhaupt niet echt te staan?
Als het pre-recorded is, kan de organisatie toch ook gewoon de muziek aan zetten en het publiek lekker los laten gaan zonder iemand op een podium?
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ja alles is strak getimed en de setlist staat vast maar dat maakt het optreden niet minder live.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Die setlist is ook helemaal afgestemd?
En ik heb die amerikaanse shows gezien, dat komt niet echt in de buurt.
Natuurlijk is dat afgestemd.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Die setlist is ook helemaal afgestemd?
En ik heb die amerikaanse shows gezien, dat komt niet echt in de buurt.
We hebben het hier wel over de absolute mainstream met 90% dagjesvolk.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.
Al bouwen ze een nieuw podium op een laagje pallets en hangen ze er een doek rond, dat gaat voor niemand iets uitmakenquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De bezoekers zullen wel begrijpen dat de show er niet is vanwege de afgebrande mainstage.
Zo denk ik er ook over. Wat boeit mij het podium nou. Ik kom voor de muziek.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:42 schreef heywoodu het volgende:
Als het pre-recorded is, kan de organisatie toch ook gewoon de muziek aan zetten en het publiek lekker los laten gaan zonder iemand op een podium?
Wat is het nou? Ervaring, crew of techniek?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:15 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Wat is het nou? Ervaring, crew of techniek?
Je weet dus echt totaal niet waar je over praat.
Daar gaat het dus niet om in dit geval. De organisatie wil alles 100% zeker hebben dus je wordt geacht alles af te stemmen. En nogmaals dat is alleen bij de mainstages van de allergrootste evenementen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.
Volgens mij zegt niemand dat een pre-recorded set het hoogtepunt van live performance is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.
Rammstein is de eigenaar van de show, de DJ niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:39 schreef Zorro het volgende:
[..]
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.
Afstemmen wil niet direct zeggen dat je niet live speelt? Gewoon vooraf een setlist aanleveren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:33 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om in dit geval. De organisatie wil alles 100% zeker hebben dus je wordt geacht alles af te stemmen. En nogmaals dat is alleen bij de mainstages van de allergrootste evenementen.
Snap ik maar als je als artiest akkoord gaat met een pre-recorded set om het vuurwerk te laten kloppen, dan neem je jezelf niet serieus. Met een goede crew en showdirector kun je licht en pyro gewoon live cueën op muziek.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:34 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Volgens mij zegt niemand dat een pre-recorded set het hoogtepunt van live performance is.
Er wordt soms door de organisatie voor gekozen omdat je van 10.00 uur 's ochtends tot 23.00 uur 's avonds non-stop optredens hebt, waardoor men vooraf wil weten wat men daar aan visuele begeleiding aan moet geven.
Bij een DJ die non-stop live draait (en dat kunnen alle aanwezige DJ's op zich echt wel), is dat niet te timen met de opbouw/precisie die men wil, omdat men dan geen idee heeft wanneer er wat gaat gebeuren.
En nee, ik vind die pre-recorded sets ook niks, maar het gebeurt soms dus bewust wel…
Nee, zo werkt dat niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Afstemmen wil niet direct zeggen dat je niet live speelt? Gewoon vooraf een setlist aanleveren.
Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf nooit een pre-recorded show gedaan, maar het is soms dat of niks bij Tomorrowland.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Snap ik maar als je als artiest akkoord gaat met een pre-recorded set om het vuurwerk te laten kloppen, dan neem je jezelf niet serieus. Met een goede crew en showdirector kun je licht en pyro gewoon live cueën op muziek.
Maar dan staat zo'n pre-recorded set toch haaks op wat DJ-en is?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet.
Normaal gesproken is het werk van een DJ juist veel improviseren, afhankelijk van de sfeer, het publiek, whatever.
Je kan dan niet vooraf een kant en klare setlist inleveren, waarbij je elke 4 kwartsmaat op de seconde kan verantwoorden.
Ik heb ervaring genoeg op dit gebied, al zo'n kleine 30 jaar…
Maar laten we het hier niet over de muziek of de DJ's hebben, het gaat om een afgebrand podium en de impact/gevolgen daarvan…
Ik vind het maar vreemd. Dan ben je gewoon een levend decorstukquote:Op woensdag 16 juli 2025 22:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf nooit een pre-recorded show gedaan, maar het is soms dat of niks bij Tomorrowland.
En iedere DJ wil daar staan om een volgende keer elders wel live te kunnen draaien…
Ja, hoewel het bij die pre-recorded sets ook geen kwestie is van knippen/plakken/klaar…quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar dan staat zo'n pre-recorded set toch haaks op wat DJ-en is?
quote:En ja, beter terug naar de afgefikte podium.
Podium van de vorige editie was mooier. Vind dit nogal grimmig en duister, past niet echt bij Tomorrowland.quote:
Dat viel me ook op...soort mislukt bob ross schilderij van een berg?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:47 schreef PirE het volgende:
[..]
Podium van de vorige editie was mooier. Vind dit nogal grimmig en duister, past niet echt bij Tomorrowland.
They jinxed it 😱quote:Op woensdag 16 juli 2025 23:11 schreef ACT-F het volgende:
Het festival draait in 2025 rond het gloednieuwe thema ‘Orbyz’, een magisch universum dat volledig uit ijs bestaat en een verborgen beschaving aan het licht brengt die al jaren onder een gigantische ijskap leeft. Zodra de ijsmassa en gletsjers beginnen te smelten, komt de inheemse gemeenschap naar de oppervlakte. Ze beschikken over een unieke bron van licht, energie en kracht die afkomstig is van krachtige, roodkleurige kristallen en rotsen.
https://tomorrowlandbelgi(...)dnieuwe-thema-orbyz#
En je hebt mensen die iets als Tomorrowland gaar vinden vanwege het massale en drukkequote:Op woensdag 16 juli 2025 22:57 schreef viagraap het volgende:
Je hebt mensen die Tomorrowland gaar vinden omdat ze niks van elektronische muziek begrijpen en je hebt mensen die Tomorrowland geweldig vinden omdat ze niks van elektronische muziek begrijpen. Toch zou ik liever met de laatste op een festival staan want die kunnen het op z'n minst waarderen. En natuurlijk zijn er mensen die wel iets van elektronische muziek snappen die Tomorrowland leuk vinden, maar de absurde ticketprijzen (al vóór covid) en het percentage influencers in het publiek doet me denken dat ze in de minderheid zijn.
Die categorie mensen vergeet ik weleens omdat ik zelf zo iemand was. Een beetje als een gestopte roker die doorschiet in tegen roken zijn ofzo. En inderdaad, ik gun iedereen plezier (en hoop stiekem dat dat niet af had gehangen van een stuk decor).quote:Op woensdag 16 juli 2025 23:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En je hebt mensen die iets als Tomorrowland gaar vinden vanwege het massale en drukke![]()
Ik hoop natuurlijk wel dat het alsnog een mooi feest wordt, ik gun al die mensen van harte waar ze al lang naar uit hebben gekeken
Jij hebt duidelijk niet goed naar Bob Ross video’s zitten kijken !quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:48 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat viel me ook op...soort mislukt bob ross schilderij van een berg?
quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:58 schreef Starhopper het volgende:
Is er eigenlijk een goede foto van voor de fik?
Prifddinasquote:
Idd, ze mogen van ontzettend veel geluk spreken dat het terrein nog niet vol stond. Anders waren er waarschijnlijk tientallen of zelfs honderden gewonden in de paniek ontstaan, en moge lijk ook doden.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:52 schreef Ygritte het volgende:
En nu even bedenken dat daar ook 60.000 man had kunnen staan. En die waren gaan lopen/rennen/duwen….
Laten we maar stoppen met mensen die samenkomen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Idd, ze mogen van ontzettend veel geluk spreken dat het terrein nog niet vol stond. Anders waren er waarschijnlijk tientallen of zelfs honderden gewonden in de paniek ontstaan, en moge lijk ook doden.
Wauw! Zondequote:
Of we denken gewoon na over de materiaalsoorten die we gebruiken in zulke huizenhoge decors, zeker wanneer er in dat decor ook massa's aan elektriciteitskabels verwerkt worden en op het podium pyro-techniek wordt toegepast, de twee belangrijkste veroorzakers van onopzettelijke branden bij evenementen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:31 schreef Nober het volgende:
[..]
Laten we maar stoppen met mensen die samenkomen.
Zolang ze niet van hogerhand verplicht worden om de boel (deels) af te gelasten, zullen ze waarschijnlijk geen tickets terugbetalen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 09:32 schreef Zoddie het volgende:
Ik hoop wel dat ze tickets terugbetalen aan mensen die het nu gaan skippen.
Zonder mainstage is toch een boel magie weg lijkt me.
Net zoals je bij DefQon 1 de mainstage en eindshow zou weghalen.
Dan blijft er een middelmatig festivalletje over.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:10 schreef Vino_Tinto het volgende:
beetje flauw, i know
Gejat van FOK! !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:44 schreef damsco het volgende:
Zolang de geluidsinstallatie het maar doet, paar pillen in de mik en het volk daar merkt toch geen verschil.
Het aantal bezoekers is 400.000 mensen voor de beide weekenden samen 2x3 dagen festival). Een deel van de bezoekers heeft een weekend ticket. Dan kom je al snel tegen 100.000 bezoekers per dag. Terrein van het hoofdpodium zal minstens de helft daarvan moeten kunnen "huisvesten" normaal gesproken. De grote vraag is dan inderdaad hoe je 50.000 man over de rest van het terrein gaat verdelen. En hoe je daarbij gaat voorkomen dat te druk wordt bij het terrein waar de acts van het hoofdpodium nu naartoe verhuizen. En dat met nu nog ca 24 uur te gaan totdat het festival begint.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat volgens mij een knelpunt wordt is dat het terrein en indeling berekend zijn op een bepaalde hoeveelheid mensen, en daarvan is een flink deel aanwezig op het terrein voor het hoofdpodium, die zullen nu allemaal ergens anders naar toe gaan, waardoor het elders te druk kan worden. Of ze moeten een boel van de indeling omgooien. Het terrein voor het podium volzetten met toiletten en verkooppunten, om elders ruimte vrij te maken, maar of dat genoeg effect heeft hangt ook af van de indeling, en het is nog maar de vraag of ze dat in een dag gedaan krijgen.
Er komen nogal wat mensen vanuit het buitenland naar dit festival, die zullen wel enorm balen, die zijn vaak al onderweg. Ik hoop voor ze dat het doorgaat.
Je kan het beter sloop noemen. Er is daar niets meer bruikbaar.quote:
Ze breken het in ieder geval af..quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je kan het beter sloop noemen. Er is daar niets meer bruikbaar.
Afbraak is een term voor wanneer materialen opnieuw gebruikt kunnen worden.
Precies. En je kunt ook niet zeggen dat je alleen de eerste 50.000 bezoekers elke dag binnen laat. Is het mogelijk om de vrijdag te cancellen, en een heel simpel buurtfeest stage neer te zetten, met wat lichten, zodat de DJ's hun ding kunnen doen. En dan maar hopen dat de mensen er echt zijn voor die DJ's en niet de hele fanfare van visuele effecten?quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het aantal bezoekers is 400.000 mensen voor de beide weekenden samen 2x3 dagen festival). Een deel van de bezoekers heeft een weekend ticket. Dan kom je al snel tegen 100.000 bezoekers per dag. Terrein van het hoofdpodium zal minstens de helft daarvan moeten kunnen "huisvesten" normaal gesproken. De grote vraag is dan inderdaad hoe je 50.000 man over de rest van het terrein gaat verdelen. En hoe je daarbij gaat voorkomen dat te druk wordt bij het terrein waar de acts van het hoofdpodium nu naartoe verhuizen. En dat met nu nog ca 24 uur te gaan totdat het festival begint.
Een bijna onmogelijke opgave. Maar annuleren brengt weer andere grote uitdagingen met zich mee rondom orde en veiligheid. Want veel mensen zullen al onderweg zijn of hebben hun trein- en vliegtickets al lang geboekt.
Nu.nlquote:De organisatie van Tomorrowland beslist donderdag rond 18.00 uur of het Belgische festival kan doorgaan. Het hoofdpodium van het festival ging woensdagavond in vlammen op. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.
Dat is nooit geroepen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nu.nl
Het was dan ook erg enthousiast om gisteren meteen al te roepen dat het zou doorgaan.
quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat volgens mij een knelpunt wordt is dat het terrein en indeling berekend zijn op een bepaalde hoeveelheid mensen, en daarvan is een flink deel aanwezig op het terrein voor het hoofdpodium, die zullen nu allemaal ergens anders naar toe gaan, waardoor het elders te druk kan worden. Of ze moeten een boel van de indeling omgooien. Het terrein voor het podium volzetten met toiletten en verkooppunten, om elders ruimte vrij te maken, maar of dat genoeg effect heeft hangt ook af van de indeling, en het is nog maar de vraag of ze dat in een dag gedaan krijgen.
Er komen nogal wat mensen vanuit het buitenland naar dit festival, die zullen wel enorm balen, die zijn vaak al onderweg. Ik hoop voor ze dat het doorgaat.
quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het aantal bezoekers is 400.000 mensen voor de beide weekenden samen 2x3 dagen festival). Een deel van de bezoekers heeft een weekend ticket. Dan kom je al snel tegen 100.000 bezoekers per dag. Terrein van het hoofdpodium zal minstens de helft daarvan moeten kunnen "huisvesten" normaal gesproken. De grote vraag is dan inderdaad hoe je 50.000 man over de rest van het terrein gaat verdelen. En hoe je daarbij gaat voorkomen dat te druk wordt bij het terrein waar de acts van het hoofdpodium nu naartoe verhuizen. En dat met nu nog ca 24 uur te gaan totdat het festival begint.
Een bijna onmogelijke opgave. Maar annuleren brengt weer andere grote uitdagingen met zich mee rondom orde en veiligheid. Want veel mensen zullen al onderweg zijn of hebben hun trein- en vliegtickets al lang geboekt.
Mijn gevoel zegt ook dat je er niet aan gaat ontkomen om het hoofdpodium toch in één of andere vorm te gebruiken.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Precies. En je kunt ook niet zeggen dat je alleen de eerste 50.000 bezoekers elke dag binnen laat. Is het mogelijk om de vrijdag te cancellen, en een heel simpel buurtfeest stage neer te zetten, met wat lichten, zodat de DJ's hun ding kunnen doen. En dan maar hopen dat de mensen er echt zijn voor die DJ's en niet de hele fanfare van visuele effecten?
Ja kom, we baseren alles op een vage bron in plaats van officiële communicatie!quote:
In die bron was een live video te zien waarin de persconferentie werd uitgezonden. De woordvoerster heeft toen verklaard dat Tomorrowland doorging. Je moet echter wel ingelogd zijn om de video te zien, of je gebruikt VLC:quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja kom, we baseren alles op een vage bron in plaats van officiële communicatie!
In de officiële communicatie is dat nooit gezegd.
Ik ben er 2x geweest en kan zeggen dat er ook genoeg hoogteverschil is in het grote mainstage terrein. Wat betreft de routing: de stage ligt helemaal beneden in een kuil, je kunt boven er om heen lopen (maar dan ben je wel ff bezig) of er van boven in lopen en aan de andere kant dan weer er uit lopen. Bovendien bereik je een klein deel van het festivalterrein via de mainstage. Camping geen idee, nooit daar gestaan.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Mijn gevoel zegt ook dat je er niet aan gaat ontkomen om het hoofdpodium toch in één of andere vorm te gebruiken.
Aan de hele routing van dit soort mensen massa's worden (terecht) strenge eisen gesteld, dat gooi je niet zomaar even om.
En het hoofdpodium met zijn crowd capaciteit en aanvoerwegen maakt daar een cruciaal deel van uit.
Dit is al 30.000 goed gegaan bij allerlei festivals en events. Dus medium opmerking.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:45 schreef Stoorzendert het volgende:
Dus zo’n podium is zo brandbaar als een doos lucifers en daar zit ook nog een berg vuurwerk in verstopt? Hoe kan zoiets misgaan?
Het gaat erom dat er duizenden mensen die anders om die kuil hadden gestaan zich nu over al die kleinere wegen gaan verspreiden. Het hoofdpodium afgelegen maken is juist wat nu enorme gevolgen heeft voor de mensenstromen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 17:43 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Ik ben er 2x geweest en kan zeggen dat er ook genoeg hoogteverschil is in het grote mainstage terrein. Wat betreft de routing: de stage ligt helemaal beneden in een kuil, je kunt boven er om heen lopen (maar dan ben je wel ff bezig) of er van boven in lopen en aan de andere kant dan weer er uit lopen. Bovendien bereik je een klein deel van het festivalterrein via de mainstage. Camping geen idee, nooit daar gestaan.
We gaan het wel horen wat ze over een kwartier zeggen...
quote:Tomorrowland gaat door, organisatie wil nieuw podium bouwen: "Twee scenario's op tafel"
"Het is exact 24 uur nadat onze mainstage vuur heeft gevat", zegt woordvoerster Debby Wilmsen, de woordvoerster van muziekfestival Tomorrowland. Ze bevestigt meteen dat Tomorrowland ondanks de grote klap kan doorgaan. "We zijn hierdoor aangedaan. Maar we hebben zoveel prachtige reacties gehad. En we werken nu met man en macht verder. Vanochtend hebben we onze productie opgeschaald en er experten bijgehaald. Wij gaan door, wij gaan 100 procent door!"
Er liggen twee scenario's op tafel. "Eerste scenario: we openen morgen volledig en we openen voor iedereen, zij het om 14 uur in plaats van 12 uur, en met een nieuw podium." De organisatie wil dus graag in sneltempo een volledig nieuw hoofdpodium bouwen. "Maar we moeten zien of dit kan."
"Als dit niet kan, dan doen we dit scenario zaterdag. En dan doen we morgen open met de andere podia, voor iedereen die niet op Dreamville kampeert. Op de camping houden we dan voor de 38.000 feestvierders daar een eigen feest."
"Wij kunnen ook een feest bouwen zonder mainstage", aldus Wilmsen, die verwijst naar de Instagrampost van Dimitri Vegas (echte naam: Dimitri Thivaios) gisteren na het inferno. Hij schreef: “Tomorrowland is meer dan een podium, en dat gaan we bewijzen!”
"Wij gaan nu volop doorwerken, vanavond en vannacht", besluit de woordvoerster. Maar het moet natuurlijk ook veilig zijn." Ze geeft nog mee dat een mainstage maken van het kaliber dat gisteren is afgebrand, niet mogelijk is in zulke korte tijd. "Aan dat podium is twee jaar gewerkt."
Daar ben ik ook bang voor ja...quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er duizenden mensen die anders om die kuil hadden gestaan zich nu over al die kleinere wegen gaan verspreiden. Het hoofdpodium afgelegen maken is juist wat nu enorme gevolgen heeft voor de mensenstromen.
Alleen het podium is verloren de rest van het terrein op het MainStage veld is compleet klaar voor de massa.quote:Op donderdag 17 juli 2025 16:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
[..]
Mijn gevoel zegt ook dat je er niet aan gaat ontkomen om het hoofdpodium toch in één of andere vorm te gebruiken.
Aan de hele routing van dit soort mensen massa's worden (terecht) strenge eisen gesteld, dat gooi je niet zomaar even om.
En het hoofdpodium met zijn crowd capaciteit en aanvoerwegen maakt daar een cruciaal deel van uit.
Zelfdovend piepschuim gebruiken.quote:Op donderdag 17 juli 2025 20:05 schreef hb64 het volgende:
VRT Nieuws: Een podium van piepschuim, pur-schuim en multiplex? "Vroeg of laat moest dit fout lopen"
Ik vraag mij af wat men gaat leren van dit ongeluk, dat gelukkig goed afgelopen is.
Maar waar haal je al die spullen op tijd vandaan? Het is festival seizoen, vrijwel alle podia, geluids en lichtinstallaties worden gebruikt dit weekend. Dat soort logistieke dingen loop je wel tegenaan.quote:Op donderdag 17 juli 2025 19:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alleen het podium is verloren de rest van het terrein op het MainStage veld is compleet klaar voor de massa.
Ze moeten als een gek die toren afbreken en een kleiner simpel podium neerzetten met tig schermen op het veld.
Maak het niet moeilijker dan het is.
Het is een hele grote speler, er zal vast ergens een festival zijn afgelast. Er zijn er nogal wat festivals gesneuveld vanwege de hoge kosten.quote:Op donderdag 17 juli 2025 21:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar waar haal je al die spullen op tijd vandaan? Het is festival seizoen, vrijwel alle podia, geluids en lichtinstallaties worden gebruikt dit weekend. Dat soort logistieke dingen loop je wel tegenaan.
Ik zou er eigenlijk wel mee bezig willen zijn, doe het wel goed op chaos onder druk over het algemeen.
Het is ook al regelmatig fout gegaan op festivals. Meestal loopt het met een sisser af en is het snel geblust. Zie oa Defqon, ik meen twee jaar geleden. Maar zo snel als het vuur hier door dat decor ging doordat kennelijk zeer brandbaar materiaal is gebruikt, dat had serieuze paniek opgeleverd als dit morgen of overmorgen was gebeurd. En paniek in een zo'n grote mensenmassa resulteert vrijwel zeker in een hoeveelheid gewonden of erger.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:12 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dit is al 30.000 goed gegaan bij allerlei festivals en events. Dus medium opmerking.
Alleen al dat afbreken is juist heel moeilijk gemaakt door de brand. Zo'n enorm bouwwerk van steigerbuizen wordt helemaal doorgerekend inclusief volgorde van opbouw en afbraak. Want ook tijdens opbouw en afbraak moet alles veilig en stabiel zijn voor de mensen die op, onder of rond het podium aan het werk zijn.quote:Op donderdag 17 juli 2025 19:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alleen het podium is verloren de rest van het terrein op het MainStage veld is compleet klaar voor de massa.
Ze moeten als een gek die toren afbreken en een kleiner simpel podium neerzetten met tig schermen op het veld.
Maak het niet moeilijker dan het is.
Hoeveel festivals met een podium wat in de buurt komt van dit podium zijn er in West Europa normaal gesproken dit weekend? En welke zijn daarvan afgelast?quote:Op donderdag 17 juli 2025 21:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is een hele grote speler, er zal vast ergens een festival zijn afgelast. Er zijn er nogal wat festivals gesneuveld vanwege de hoge kosten.
Daarnaast is een plat podium in het midden ook een optie. Dus geen groot dak maar een nieuwe dj unit, die bouwen/schilderen ze binnen 12 uur.
Grote spelers in die wereld bouwen die podia binnen no time op, mogelijk staat er zelfs nog een compleet podium van een festival van vorig jaar.
Reken Oost Europa ook maar mee.quote:Op donderdag 17 juli 2025 23:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoeveel festivals met een podium wat in de buurt komt van dit podium zijn er in West Europa normaal gesproken dit weekend? En welke zijn daarvan afgelast?
Nou dan is dat het nieuwe thema, het afgefikte bouwwerk op de achtergrond. Paar spots erop en gaan met die banaan.quote:Op donderdag 17 juli 2025 23:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alleen al dat afbreken is juist heel moeilijk gemaakt door de brand. Zo'n enorm bouwwerk van steigerbuizen wordt helemaal doorgerekend inclusief volgorde van opbouw en afbraak. Want ook tijdens opbouw en afbraak moet alles veilig en stabiel zijn voor de mensen die op, onder of rond het podium aan het werk zijn.
Maar door de brand kunnen delen van de steiger constructie of gebruikte bevestigingsmaterialen beschadigd of verzwakt zijn geraakt. "Als een gek gaan afbreken" brengt dan ook onacceptabele risico's met zich mee voor de mensen die het werk moeten uitvoeren. Er moet vooral gecontroleerd worden afgebroken en opgeruimd.
En doordat de verbindingen door alle hittestress en mogelijk ingestorte of verbogen delen niet meer helemaal in elkaar zitten zoals zou moeten, zal dat gecontroleerd afbreken nog een hele flinke klus zijn.
Nou wat ik op fotos zag is dat men daar nu gewoon grof materieel voor gebruikt, van die buldozers die het gewoon uit elkaar trekken en dan op hoopje gooien, dus dat gaat best snel.quote:Op donderdag 17 juli 2025 21:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar ook het afbreken duurt een poos. Het is een grote stijger-stellage, en die kan niet conventioneel afgebroken worden nu. Geen idee of het nu sneller gaat, of juist niet.
Voordeel is wel dat het weer voor dit weekend iig goed ingeschat kan worden. DJ in het midden klinkt leuk, maar denk dat dat wel chaos kan worden als die DJs zich naar het podium begeven. Alle Charlotte de Witte fanboys en Martin Garrix fangirls die zich dan opdringen enzo.
Gewoon lekker een kleiner podium aan een kant, geluid klaar, en gedurende het festival en volgende week lichten toe blijven voegen.
Dat hoeft helemaal niet. Bij 909 Festival gaat het puur om de DJ en niet om het decor.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:44 schreef PzKpfw het volgende:
Vroeger konden de artiesten er zelf nog een show van maken met name de zanger en gitaristen. Maar tegenwoordig met die DJ's die alleen maar achter zo'n suffe draaitafel staan moeten ze toch andere dingen bedenken om er toch nog een show van te maken. Zoals dit soort gekke decors en vuurwerk.
Andere data. Dus het grootste deel van de apparatuur en podium-materiaal die voor die festivals gereserveerd was zal in de tweede helft van juli wel op andere festivals staan opgesteld. Je hebt er niets aan dat die spullen in mei beschikbaar waren.quote:Op donderdag 17 juli 2025 23:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Reken Oost Europa ook maar mee.
Ff snel:
Een greep uit andere festivals die niet doorgaan: Flying Dutch Festival (100.000 bezoekers), Indian Summer Festival (25.000 bezoekers), Mañana Mãnana (30.000 bezoekers) en het Graveland Festival in Hoogeveen, met een grote rockband als headliner die ze zelfs exclusief geboekt hadden.
Goh, wat een naïviteit. De oude constructie is onveilig. Punt. die moet weg voor er andere mensen dan slopers en bouwers in de buurt mogen komen. Een nieuw podium er pal voor zetten terwijl de rest blijft staan kan dus niet. Dat moet er dan al minstens een meter of 30 van verwijderd zijn. Of eigenlijk: de nieuwe backstage passages moeten er zo ver van verwijderd zijn. Dat betekent dat de voorzijde van het podium tussen 40 en 50 meter naar voren verschuift als je de oude rotzooi laat staan. Haal je het weg, dan schuift het maar zo'n 10 meter op.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 00:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou dan is dat het nieuwe thema, het afgefikte bouwwerk op de achtergrond. Paar spots erop en gaan met die banaan.
Kleine stage ervoor voor Martin en wat lampen en gaan.
Wat is nou je probleem? Dat feest gaat gewoon door.
Nieuwe podium wordt 70 meter lang en 8 meter hoog,quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Goh, wat een naïviteit. De oude constructie is onveilig. Punt. die moet weg voor er andere mensen dan slopers en bouwers in de buurt mogen komen. Een nieuw podium er pal voor zetten terwijl de rest blijft staan kan dus niet. Dat moet er dan al minstens een meter of 30 van verwijderd zijn. Of eigenlijk: de nieuwe backstage passages moeten er zo ver van verwijderd zijn. Dat betekent dat de voorzijde van het podium tussen 40 en 50 meter naar voren verschuift als je de oude rotzooi laat staan. Haal je het weg, dan schuift het maar zo'n 10 meter op.
Dat is nogal van invloed op de capaciteit van je terrein...
genoteerdquote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:55 schreef ootjekatootje het volgende:
De spullen kwamen tussen 01:00 en 02:00 aan, om 02:00 uur zijn 200 man begonnen met de opbouw van het nieuwe podium.
Ja, Rammstein doet het bijvoorbeeld gewoon met zang en gitaren, die hebben geen lichteffecten nodigquote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:44 schreef PzKpfw het volgende:
Vroeger konden de artiesten er zelf nog een show van maken met name de zanger en gitaristen. Maar tegenwoordig met die DJ's die alleen maar achter zo'n suffe draaitafel staan moeten ze toch andere dingen bedenken om er toch nog een show van te maken. Zoals dit soort gekke decors en vuurwerk.
Waarom blijf je hier discussiëren alsof niet al bekend is gemaakt door de organisatie dat vandaag om 4 uur het nieuwe hoofdpodium klaar is?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Goh, wat een naïviteit. De oude constructie is onveilig. Punt. die moet weg voor er andere mensen dan slopers en bouwers in de buurt mogen komen. Een nieuw podium er pal voor zetten terwijl de rest blijft staan kan dus niet. Dat moet er dan al minstens een meter of 30 van verwijderd zijn. Of eigenlijk: de nieuwe backstage passages moeten er zo ver van verwijderd zijn. Dat betekent dat de voorzijde van het podium tussen 40 en 50 meter naar voren verschuift als je de oude rotzooi laat staan. Haal je het weg, dan schuift het maar zo'n 10 meter op.
Zoals voormalig beste dj van de wereld David Guettaquote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ja, Rammstein doet het bijvoorbeeld gewoon met zang en gitaren, die hebben geen lichteffecten nodig![]()
Bij sommige DJs vraag je je inderdaad af wat ze doen, maar kijk bijv deze video van Richie Hawthin eens:
Bekijk deze YouTube-video
Dat is misschien een meer oldschool DJ, maar geeft wel wat inzicht wat die doen. Er is ook een vergelijkbare video van Carl Cox (hier), en iemand als Colin Benders, ja Kyteman, doet tegenwoordig vooral techno, die doet het weer op een heel andere manier. Maar goed, van veel van de meer mainstream DJs, waarvan er veel op Tomorrowland staan, vraag je je inderdaad wel eens af wat ze nu daadwerkelijk doen op het podium.
Hoezo het zijn steigerpijpen. Maar zover ik begrepen heb duwen ze de hele handel met bulldozer tegen de vlakte.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Allemaal een gram speed en 2 Mitsubishi's van de zaak en gaaaaaaaaanquote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:17 schreef raptorix het volgende:
Als het ze lukt om om 4 uur klaar te zijn is dat wel een knap staaltje organisatie zeg
Over 28 minuten gaat het hele terrein open voor de bezoekers.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:17 schreef raptorix het volgende:
Als het ze lukt om om 4 uur klaar te zijn is dat wel een knap staaltje organisatie zeg
Omdat Xquote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:12 schreef Dutch_view het volgende:
Dit was het laatste setje van de hoge mainstage
https://x.com/Vivian_Veganer/status/1946177238501613595
waarom werkt dat embedden niet btw![]()
Omdat Fok!quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Omdat X![]()
Ze moet niet zeiken. Pyro-effecten, zeker van deze omvang, kosten een paar duiten.
Wel bijzonder dat ze nu al die zooi mogen slopen. Je zou voorafgaand een uitgebreid onderzoek m.b.t. de verzekering.quote:
Omdat die zelfde verzekering waarschijnlijk moet lappen als het festival geannuleerd word.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ze nu al die zooi mogen slopen. Je zou voorafgaand een uitgebreid onderzoek m.b.t. de verzekering.
Het begon helemaal links dus dat is allemaal niet zo moeilijk. Veiligheid eerst, ze kunnen nog wel wat tofs doen met die mainstage nu hopelijkquote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:51 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ze nu al die zooi mogen slopen. Je zou voorafgaand een uitgebreid onderzoek m.b.t. de verzekering.
En die hangen op magische wijze met luchtankers aan elkaar? Dat een deel van die pijpen tijdens de brand het al had begeven waardoor de boel waarschijnlijk uit balans en verband is geraakt waardoor in de hele constructie de krachten anders zijn dan waarop het ontwerp is berekend zou jij ook maar even negeren?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoezo het zijn steigerpijpen. Maar zover ik begrepen heb duwen ze de hele handel met bulldozer tegen de vlakte.
Het meest schokkende is die prijs.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:12 schreef Dutch_view het volgende:
Dit was het laatste setje van de hoge mainstage
[ x ]
waarom werkt dat embedden niet btw![]()
En dat kost dan waarschijnlijk veel meer. De maximum dekking voor brandschade zal waarschijnlijk veel lager zijn dan het bedrag wat de verzekering moet uitkeren bij annulering. Daarnaast heeft de verzekering niet zo heel veel te vertellen als de lokale overheden in het belang van de openbare orde sommeren om toch zo veel mogelijk bezoekers te verwachten. Wanneer er plots door ontbreken van het hoofdpodium nog maar 50.000 mensen veilig binnen gelaten kunnen worden ipv 100.000 mensen per dag, dan gaat dat waarschijnlijk ietwat gedoe geven met de helft die niet binnen gelaten wordt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:53 schreef descon het volgende:
[..]
Omdat die zelfde verzekering waarschijnlijk moet lappen als het festival geannuleerd word.
Was geen bulldozer maar een grote graafmachine…quote:Op vrijdag 18 juli 2025 15:32 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En die hangen op magische wijze met luchtankers aan elkaar? Dat een deel van die pijpen tijdens de brand het al had begeven waardoor de boel waarschijnlijk uit balans en verband is geraakt waardoor in de hele constructie de krachten anders zijn dan waarop het ontwerp is berekend zou jij ook maar even negeren?
Die bulldozer was waarschijnlijk überhaupt de enige optie om de resten op te ruimen zonder medewerkers aan onnodige risico's bloot te stellen. Laat staan dat ze daar nog bezoekers in de buurt zouden laten komen...
Staat daar recht nu nog een stukje van de oude stage?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:01 schreef Ama het volgende:
[..]
Nee:
[ link | afbeelding ]
(Gaat links nog stukje door uiteraard)
Ja, achter het nieuwe podium staat nog een deel van het geraamte van het originele, verwieste podium…quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Staat daar recht nu nog een stukje van de oude stage?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |