Oh, maar op zo'n festival wordt daadwerkelijk een pre-recorded set gedraaid?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
De reden dat op dergelijke evenementen een pre-recorded set word gedraaid is natuurlijk ivm met verlichting en vuurwerk simpele ziel.
Tegen de tijd dat je daar staat heb je als DJ minstens 10 jaar je eigen kapot gedraaid.
Zo makkelijk om net te doen alsof iets wat jij niet leuk vind geen moeite kost.
Je kan moeilijk met je handen in je zakken daar gaan staanquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, maar op zo'n festival wordt daadwerkelijk een pre-recorded set gedraaid?
Waarom staat iemand dan op het podium te doen alsof
Dat voelt dan toch een beetje als Kanye West die druk staat te playbacken?
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
De reden dat op dergelijke evenementen een pre-recorded set word gedraaid is natuurlijk ivm met verlichting en vuurwerk simpele ziel.
Tegen de tijd dat je daar staat heb je als DJ minstens 10 jaar je eigen kapot gedraaid.
Nou ja, dan hoef je er toch überhaupt niet echt te staan?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:36 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Je kan moeilijk met je handen in je zakken daar gaan staan
Die setlist is ook helemaal afgestemd?quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:39 schreef Zorro het volgende:
[..]
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.
Ik zal het doorgeven aan de organisatie dat zal ze een hoop knaken schelen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dan hoef je er toch überhaupt niet echt te staan?
Als het pre-recorded is, kan de organisatie toch ook gewoon de muziek aan zetten en het publiek lekker los laten gaan zonder iemand op een podium?
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ja alles is strak getimed en de setlist staat vast maar dat maakt het optreden niet minder live.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Die setlist is ook helemaal afgestemd?
En ik heb die amerikaanse shows gezien, dat komt niet echt in de buurt.
Natuurlijk is dat afgestemd.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:43 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Die setlist is ook helemaal afgestemd?
En ik heb die amerikaanse shows gezien, dat komt niet echt in de buurt.
We hebben het hier wel over de absolute mainstream met 90% dagjesvolk.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.
Al bouwen ze een nieuw podium op een laagje pallets en hangen ze er een doek rond, dat gaat voor niemand iets uitmakenquote:Op woensdag 16 juli 2025 21:21 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De bezoekers zullen wel begrijpen dat de show er niet is vanwege de afgebrande mainstage.
Zo denk ik er ook over. Wat boeit mij het podium nou. Ik kom voor de muziek.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:42 schreef heywoodu het volgende:
Als het pre-recorded is, kan de organisatie toch ook gewoon de muziek aan zetten en het publiek lekker los laten gaan zonder iemand op een podium?
Wat is het nou? Ervaring, crew of techniek?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je zo weinig ervaring of crew of techniek hebt dat je alleen met een vooraf opgenomen set licht en vuurwerk kunt timen dan hoor je niet op dat podium thuis.
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:15 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Wat is het nou? Ervaring, crew of techniek?
Je weet dus echt totaal niet waar je over praat.
Daar gaat het dus niet om in dit geval. De organisatie wil alles 100% zeker hebben dus je wordt geacht alles af te stemmen. En nogmaals dat is alleen bij de mainstages van de allergrootste evenementen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.
Volgens mij zegt niemand dat een pre-recorded set het hoogtepunt van live performance is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is een combinatie van alles: ervaring, crew en techniek. Precies wat elke professionele act nodig heeft. Maar als jij denkt dat een mp3tje afspelen het hoogtepunt van liveperformance is, zegt dat vooral iets over jouw standaard.
Rammstein is de eigenaar van de show, de DJ niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:39 schreef Zorro het volgende:
[..]
Bij bands als Rammstein, KISS, om er maar een paar te noemen met aardig wat verlichting en vuurwerk was dat natuurlijk nooit een probleem, ik snap het.
Afstemmen wil niet direct zeggen dat je niet live speelt? Gewoon vooraf een setlist aanleveren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:33 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om in dit geval. De organisatie wil alles 100% zeker hebben dus je wordt geacht alles af te stemmen. En nogmaals dat is alleen bij de mainstages van de allergrootste evenementen.
Snap ik maar als je als artiest akkoord gaat met een pre-recorded set om het vuurwerk te laten kloppen, dan neem je jezelf niet serieus. Met een goede crew en showdirector kun je licht en pyro gewoon live cueën op muziek.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:34 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Volgens mij zegt niemand dat een pre-recorded set het hoogtepunt van live performance is.
Er wordt soms door de organisatie voor gekozen omdat je van 10.00 uur 's ochtends tot 23.00 uur 's avonds non-stop optredens hebt, waardoor men vooraf wil weten wat men daar aan visuele begeleiding aan moet geven.
Bij een DJ die non-stop live draait (en dat kunnen alle aanwezige DJ's op zich echt wel), is dat niet te timen met de opbouw/precisie die men wil, omdat men dan geen idee heeft wanneer er wat gaat gebeuren.
En nee, ik vind die pre-recorded sets ook niks, maar het gebeurt soms dus bewust wel…
Nee, zo werkt dat niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Afstemmen wil niet direct zeggen dat je niet live speelt? Gewoon vooraf een setlist aanleveren.
Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf nooit een pre-recorded show gedaan, maar het is soms dat of niks bij Tomorrowland.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Snap ik maar als je als artiest akkoord gaat met een pre-recorded set om het vuurwerk te laten kloppen, dan neem je jezelf niet serieus. Met een goede crew en showdirector kun je licht en pyro gewoon live cueën op muziek.
Maar dan staat zo'n pre-recorded set toch haaks op wat DJ-en is?quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:41 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet.
Normaal gesproken is het werk van een DJ juist veel improviseren, afhankelijk van de sfeer, het publiek, whatever.
Je kan dan niet vooraf een kant en klare setlist inleveren, waarbij je elke 4 kwartsmaat op de seconde kan verantwoorden.
Ik heb ervaring genoeg op dit gebied, al zo'n kleine 30 jaar…
Maar laten we het hier niet over de muziek of de DJ's hebben, het gaat om een afgebrand podium en de impact/gevolgen daarvan…
Ik vind het maar vreemd. Dan ben je gewoon een levend decorstukquote:Op woensdag 16 juli 2025 22:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf nooit een pre-recorded show gedaan, maar het is soms dat of niks bij Tomorrowland.
En iedere DJ wil daar staan om een volgende keer elders wel live te kunnen draaien…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |