abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:48 #181
5428 crew  miss_sly
pi_218179264
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet of het om bejaardenhuizen gaat.
Serieus niet.

Het gaat er voornamelijk over, denk ik, dat ouderen geen 'nut' meer hebben. Ik had graag mijn moeder willen betrekken bij ons kind. Geen KDV maar gewoon drie generaties in 1 buurt of twee gekoppelde huizen. En dat was helaas niet mogelijk. Een woning voor meerdere generaties was toen al lastig (en ik denk nu al helemaal).

(En dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten. Ik ben de laatste die iemand zou verplichten)
Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218179276
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat er wat te verbeteren valt in de samenleving ja, maar als iemand zelf wilt kiezen voor de dood om welke reden dan ook vindt ik niet dat iemand anders daar iets over te zeggen heeft.
We moeten dan allereerst de reden proberen weg te nemen.

Als iemand dood wil door een ondraaglijke ziekte heb ik daar echt nog wel begrip voor. Maar als het antwoord eenzaamheid is, of mensen tot last zijn, kunnen en mogen we dat als samenleving niet over onze kant laten gaan. Dan is het namelijk geen doodswens, maar een schreeuw om hulp. Gevoel van nutteloosheid en eenzaamheid zijn namelijk oplosbaar en blijkbaar wil die persoon als dat opgelost wordt wel verder leven. Wat ben je dan voor samenleving als je "oké, dan mag je dood" als acceptabel antwoord ziet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:02 #183
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179301
Volgens mij is eenzaamheid toch ook geen reden om euthanasie goed te keuren?
pi_218179308
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is eenzaamheid toch ook geen reden om euthanasie goed te keuren?
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 20:57:14 #185
236264 crew  capricia
pi_218179336
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een woning voor meerdere generaties is nu juist makkelijker geworden, zorgunits in de tuin zijn grotendeels vergunningsvrij geworden.
Kan ik alleen maar toejuichen.
Ik had graag twee gekoppelde woningen gezien. Maar was toen (20 jaar geleden) allemaal heel moeilijk.

En los daarvan, soms zijn mensen ook gewoon echt op, voltooid leven bestaat. Mijn oma was 99 en had er gewoon echt geen zin meer in. De harde schijf was gewoon compleet vol.
En ze wist wel wie de minister president was, maar ze had er al zoveel meegemaakt dat het haar niet meer kon boeien.

Die mensen hebben overigens wel een gigantische eeuw van ontwikkeling meegemaakt. Zoveel nieuwigheden gaan wij niet meer zien in ons leven.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:57:59 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179342
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de nieuwe euthanasiewet, de wet voltooid leven, wel. Daar is alleen "ik ben klaar met mijn leven" genoeg.
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.
pi_218179372
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:04 #188
236264 crew  capricia
pi_218179390
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Eenzaamheid is meer dan nut. Dat is geen aansluiting meer hebben. En dat is veel gemakkelijker in wooncomplexen dan alleen in je te grote huis waar je niet uit kunt omdat er niks anders is.
Mijn moeder wil perse niet in een complex met bejaarden wonen.
Dat is toch gewoon verschrikkelijk? Zegt ze dan.

Alleen maar mensen die zeuren over pijntjes en ellende. Die allemaal oud zijn. Zou jij dat willen?
Mensen, ook ouderen, willen ook graag gewoon allerlei mensen om zich heen. De maatschappij zien. Jongeren en ouderen.

Ik weet niet hoe dat voor andere ouderen zit, maar ouderen wegstoppen bij andere ouderen, lijkt mij niet echt de oplossing.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:10 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179392
Ik heb wel een geval meegemaakt wat niet echt euthanasie was maar wat er op leek.

Mijn oma was op haar 89e behoorlijk dement, en die besloot met haar laatste beetje bewustzijn maar te weigeren te eten en te drinken. Gelukkig stonden mijn opa en alle vier hun kinderen achter het idee om niets meer te doen om haar leven nog langer te laten duren, en enkel nog zorgen dat het niet te pijnlijk werd.

Ik ben wel blij voor haar dat het zo gelopen is, want ze had nog jaren kunnen leven in totale troosteloosheid. Ik hoop dat ik er ook grip op heb als het einde nabij is.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:02:42 #190
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179399
quote:
81s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:00 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Geinig idee wel
pi_218179408
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Kan ik alleen maar toejuichen.
Ik had graag twee gekoppelde woningen gezien. Maar was toen (20 jaar geleden) allemaal heel moeilijk.

En los daarvan, soms zijn mensen ook gewoon echt op, voltooid leven bestaat. Mijn oma was 99 en had er gewoon echt geen zin meer in. De harde schijf was gewoon compleet vol.
En ze wist wel wie de minister president was, maar ze had er al zoveel meegemaakt dat het haar niet meer kon boeien.

Die mensen hebben overigens wel een gigantische eeuw van ontwikkeling meegemaakt. Zoveel nieuwigheden gaan wij niet meer zien in ons leven.
Ik herken dat op zijn. Mijn oma had dat ook toen ze 99 was. Ze heeft ook altijd geroepen geen 100 te worden en is vlak voor haar 100e verjaardag overleden, waarschijnlijk puur omdat ze niet verder wilde. Ze was ook al 38 jaar weduwe. Maar aan de andere kant had ze ook echt nog momenten dat ze genoot, vooral omdat ze om de dag bezoek kreeg (dagelijks kon ze niet meer aan).

En dat laatste gaat het me om. We moeten zorgen dat eenzaamheid gewoon niet bestaat. Altijd en overal zijn er wel mensen die anderen willen bezoeken, we moeten ze alleen aan elkaar koppelen. Want bij mijn oma was het ook niet alleen familie, ze had maar 3 kinderen waarvan 1 over de hele wereld werkt. En kleinkinderen kwamen allemaal zeker 2 keer per jaar, maar woonden door het hele land. Maar mensen vinden die haar wilden bezoeken was eigenlijk ontzettend makkelijk. Want die zijn er genoeg.

Ik heb het dus ook vooral over de wet voltooid leven, niet de wet die euthanasie bij ernstig lijden toestaat.
pi_218179425
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oke maar die wet is een heel ander verhaal.
Dat is wel de wet waar de euthanasiediscussie steeds over gaat, er is namelijk maar 1 partij in de Kamer die de huidige euthanasiewet wil afschaffen en die heeft maar 3 zetels en nooit geregeerd.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:14:26 #193
236264 crew  capricia
pi_218179512
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel een geval meegemaakt wat niet echt euthanasie was maar wat er op leek.

Mijn oma was op haar 89e behoorlijk dement, en die besloot met haar laatste beetje bewustzijn maar te weigeren te eten en te drinken. Gelukkig stonden mijn opa en alle vier hun kinderen achter het idee om niets meer te doen om haar leven nog langer te laten duren, en enkel nog zorgen dat het niet te pijnlijk werd.

Ik ben wel blij voor haar dat het zo gelopen is, want ze had nog jaren kunnen leven in totale troosteloosheid. Ik hoop dat ik er ook grip op heb als het einde nabij is.
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.
Even los van de dementie, want dat maakt deze casus toch wel anders. Dementerende ouderen vergeten dit namelijk wel vaker, en moeten daarin expliciet gestimuleerd (of ieg gemonitord) worden.
En wat een "laatste beetje bewustzijn " voor iemand met vergaande dementie is, lijkt me ook nogal een hellend vlak. Maar uitzicht op verbetering is er sws niet, dus ik snap dit heel goed.

De uiteindelijke vraag is: vond je het menselijk? Is er menselijk met haar, en wie ze was, omgegaan?
Voor mij zit dat daar in.

Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
(Alleen heb je dat tijdens zo'n proces niet door, pas achteraf ga je je dingen afvragen).

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 10-07-2025 21:26:23 ]
- Goethe, “Faust”
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:26:46 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179602
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is wel een beetje de standaard. Dat oudere mensen die niet meer willen leven, stoppen met eten en drinken.
Even los van de dementie, want dat maakt deze casus toch wel anders. Dementerende ouderen vergeten dit namelijk wel vaker, en moeten daarin expliciet gestimuleerd (of ieg gemonitord) worden.
En wat een "laatste beetje bewustzijn " voor iemand met vergaande dementie is, lijkt me ook nogal een hellend vlak. Maar uitzicht op verbetering is er sws niet, dus ik snap dit heel goed.

De uiteindelijke vraag is: vond je het menselijk? Is er menselijk met haar, en wie ze was, omgegaan?
Voor mij zit dat daar in.

Ik heb ook een jongere broer in zijn twintig moeten begraven vanwege leukemie. En daar is wel echt te lang mee doorgegaan, qua medische opties. Helaas.
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.
pi_218179625
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:14 schreef capricia het volgende:

[..]
(Alleen heb je dat tijdens zo'n proces niet door, pas achteraf ga je je dingen afvragen).
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:29:54 #196
236264 crew  capricia
pi_218179631
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vond het goed, ze takelde al enkele jaren af en ze hebben alles gedaan om het haar comfortabel te maken. Maar ik vind het ook goed dat ze haar weigering nog verder te leven hebben gerespecteerd.
Ja. Ik denk dat ik dat ook wel vind. Dat als het harmonieus gaat, met de persoon en de omstandigheden, dat het gewoon klopt, dat dat het beste is.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 21:41:00 #197
236264 crew  capricia
pi_218179740
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op tijd stoppen met medische opties is natuurlijk geen euthanasie. Het is geen beëindigen van leven, maar stoppen met het rekken van het leven. En in Nederland gelukkig al heel lang geaccepteerd, itt bijvoorbeeld Italië.
Bij mijn broertje is veel te lang doorgegaan, 14 maanden non stop ziekenhuis opname. Ik denk juist omdat het een jong persoon was. En iedere 5% kans werd aangegrepen. Tot hij zelf niet meer wilde. En dan toch nog door gaan. Inclusief opname op de intensive care, wat een complete nachtmerrie voor hem geworden is.

Het is heel lastig om de regie te nemen als directe familie. Het is een proces, en je gaat er niet zelf de stekker uit trekken (want dan gaat ie sws dood). En het ziekenhuis ging wel door. En iemand in zijn 20 heeft geen overzicht over welke behandelingen wel of niet okay zijn.
Echt heel naar.
Ik bespaar je de details verder.

Nou ja, ik schrijf dit ook even van me af. :D
En dan een pastoor (want katholiek) die bij mijn ouders thuis kwam om steeds het lijden van Jezus Christus te gaan uitleggen. Ivm het lijden van mijn broer.
Ik vond het compleet ongepast.

[ Bericht 7% gewijzigd door capricia op 10-07-2025 21:47:06 ]
- Goethe, “Faust”
pi_218179756
Soepboer (NSC, daar voor FNP) doet met FNP mee aan de landelijke verkiezingen:
https://www.trouw.nl/poli(...)ale-partij~be6eedc3/
https://lc.nl/friesland/N(...)ij-FNP-46838024.html

Fryske Nasjonale Partij heeft nu 4 zetels in de staten, 49 zetels in gemeenteraden, 10 wethouders en 1200 leden.

FNP had bij de PS 27.298 stemmen, niet in de buurt van de 70.000 voor een kamerzetel.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:44:40 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218179805
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218179826
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?
Zie de rest van mijn posts.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:46:11 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218179832
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:42 schreef Hanca het volgende:
Soepboer (NSC, daar voor FNP) doet met FNP mee aan de landelijke verkiezingen:
https://www.trouw.nl/poli(...)ale-partij~be6eedc3/
https://lc.nl/friesland/N(...)ij-FNP-46838024.html

Fryske Nasjonale Partij heeft nu 4 zetels in de staten, 49 zetels in gemeenteraden, 10 wethouders en 1200 leden.

FNP had bij de PS 27.298 stemmen, niet in de buurt van de 70.000 voor een kamerzetel.
Laat ze ook een Limburgse Nationale Partij oprichten, gaan toch weer flink wat PVV zetels vanaf.
pi_218179885
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Bij mijn broertje is veel te lang doorgegaan. Ik denk juist omdat het een jong persoon was. En iedere 5% kans werd aangegrepen. Tot hij zelf niet meer wilde. En dan toch nog door gaan. Inclusief opname op de intensive care, wat een complete nachtmerrie voor hem geworden is.

Het is heel lastig om de regie te nemen als directe familie. Het is een proces, en je gaat er niet zelf de stekker uit trekken (want dan gaat ie sws dood). En het ziekenhuis ging wel door. En iemand in zijn 20 heeft geen overzicht over welke behandelingen wel of niet okay zijn.
Echt heel naar.
Ik bespaar je de details verder.

Nou ja, ik schrijf dit ook even van me af. :D
En dan een pastoor (want katholiek) die bij mijn ouders thuis kwam om steeds het lijden van Jezus Christus te gaan uitleggen. Ivm het lijden van mijn broer.
Ik vond het compleet ongepast.

wat triest!
Het antwoord is: levenstestament.
https://www.consumentenbo(...)nt-wat-moet-je-weten

Zelf leek het mij wel geinig: I.p.v. het studentenhuis waar ik ooit ‘begonnen’ ben, een huis met leeftijdgenoten en alle soorten muziek uit onze jeugd die er klinkt.
Één afspraak: Max 5 minuten over ziekte, medicatie, dokters.
pi_218179984
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:47 schreef HowardRoark het volgende:
Een detentiecentrum voor illegale migranten zoals Alligator Alcatraz of het elimineren van de Palestijnse terreurtroep in de Gazastrook op verkapte manier vergelijken met de Jodenvervolging kan ik verder niets mee.

Laura Loomer wil 65 miljoen latino's (de hele populatie) aanbieden daar. Dat is een oproep tot genocide. En dus zijn het concentratiekampen. Die iedere dag op grote schaal uitbreiden.
  donderdag 10 juli 2025 @ 22:05:36 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218180032
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Laat ze ook een Limburgse Nationale Partij oprichten, gaan toch weer flink wat PVV zetels vanaf.
Oh nice, zie ik wel zitten... Brabant en Limburg onafhankelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 22:06:20 #205
236264 crew  capricia
pi_218180039
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:49 schreef AnneX het volgende:

[..]
wat triest!
Het antwoord is: levenstestament.
https://www.consumentenbo(...)nt-wat-moet-je-weten

Zelf leek het mij wel geinig: I.p.v. het studentenhuis waar ik ooit ‘begonnen’ ben, een huis met leeftijdgenoten en alle soorten muziek uit onze jeugd die er klinkt.
Één afspraak: Max 5 minuten over ziekte, medicatie, dokters.
Ja. Het is heel triest.

Heb jij er eentje, zo'n levenstestament?

Mijn ervaring:
Iemand in de 20 wil leven. En pakt alles aan. Ik lees je link, en dat gaat over notarissen en een bank.
Niet echt materie voor iemand die net zijn studie afrondt en voor het eerst bezig is het ouderlijk huis te verlaten, maar nog wel thuis woont.
En wat weet je van het leven. En wat weet je van het lijden? Op die leeftijd. Ook de artsen zijn allemaal hoopvol: kerel, jij redt het wel.

Je hebt je eerste serieuze vriendin. Die ook geen beslissingen kan nemen omdat ze jong is, en alles haar compleet overvalt. Je mag blij zijn dat ze in ziekte bij je blijft. Maar tegelijkertijd weet je als oudere dat ze beter afstand kan nemen, want ook zij is hierdoor getekend voor het leven. Complete studie mislukt en jarenlang geen serieuze relatie met anderen aan durven gaan. (Al is dat natuurlijk bij iedereen anders).

Het is zo vernietigend geweest in zoveel levens dit.

Nou ja, dit gaat niet meer echt over het onderwerp. Ik zit het voornamelijk van me af te schrijven. Ik hou er maar over op. :D

Ik vraag me alleen af, zit er echt een salvation, een meerwaarde, een zingeving of een verlossing, in dat lijden. Of moeten we dat gewoon ten alle tijden willen zien te voorkomen.
Beetje rare vraag misschien.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 10-07-2025 22:11:24 ]
- Goethe, “Faust”
  donderdag 10 juli 2025 @ 22:58:27 #206
436222 Japepk
Padvinder
pi_218180459
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 22:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Het is heel triest.

Heb jij er eentje, zo'n levenstestament?

Mijn ervaring:
Iemand in de 20 wil leven. En pakt alles aan. Ik lees je link, en dat gaat over notarissen en een bank.
Niet echt materie voor iemand die net zijn studie afrondt en voor het eerst bezig is het ouderlijk huis te verlaten, maar nog wel thuis woont.
En wat weet je van het leven. En wat weet je van het lijden? Op die leeftijd. Ook de artsen zijn allemaal hoopvol: kerel, jij redt het wel.

Je hebt je eerste serieuze vriendin. Die ook geen beslissingen kan nemen omdat ze jong is, en alles haar compleet overvalt. Je mag blij zijn dat ze in ziekte bij je blijft. Maar tegelijkertijd weet je als oudere dat ze beter afstand kan nemen, want ook zij is hierdoor getekend voor het leven. Complete studie mislukt en jarenlang geen serieuze relatie met anderen aan durven gaan. (Al is dat natuurlijk bij iedereen anders).

Het is zo vernietigend geweest in zoveel levens dit.

Nou ja, dit gaat niet meer echt over het onderwerp. Ik zit het voornamelijk van me af te schrijven. Ik hou er maar over op. :D

Ik vraag me alleen af, zit er echt een salvation, een meerwaarde, een zingeving of een verlossing, in dat lijden. Of moeten we dat gewoon ten alle tijden willen zien te voorkomen.
Beetje rare vraag misschien.

Ja, ik heb een levenstestament. Al sinds ik 18 ben, nu 31. Een overlijdenstestament sinds 5 jaar, toen ik wat serieuzer ging verdienen. Puur omdat je wil dat dingen geregeld zijn en familie niet voor lastige keuzes komt. Dan weten ze wat ik wil, in elk geval. Geen alledaagse kost, maar 'je wil leven' is geen reden om er niet aan te denken. Dat is juist reden om ook het einde al maar geregeld te hebben. Scheelt dat ik al wel een aantal jonge overlijdens mee heb gemaakt.

Over bejaardentehuizen; mijn opa en oma konden 20 jaar geleden niet wachten om, toen ze pensioneerden, naar het bejaardentehuis te gaan. Alle bezit goed verdeeld onder de kinderen bij leven, zelf een goede spaarpot en ze zorg die ze nodig hadden voor handen. Hebben een zorgeloze oude dag gehad. Mijn andere opa en oma hebben het thuis wonen net zo lang gerekt tot er 3 gezinnen onder leden vanwege ziekenhuisbezoeken en nachtelijke telefoontjes omdat er weer iemand was gevallen in huis. Fijn, die zelfbeschikking, maar er zou niets mis moeten zijn met je laatste levensfase accepteren en regisseren, al ben je kerngezond. Moeten er wel degelijke bejaardentehuizen zijn.
't Echte en 't ware!
  donderdag 10 juli 2025 @ 23:14:40 #207
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218180555
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
20k genitaal verminkte vrouwen uit naam van de islam. Maar daar mag je niks over zeggen, dan speel je Wilders in de kaart. En ik ben niet eens een PVV’er.
Dat is een (walgelijk) regionaal cultureel ding, géén islamitisch (of christelijk of joods) voorschrift of gebruik.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_218180753
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is een (walgelijk) regionaal cultureel ding, géén islamitisch (of christelijk of joods) voorschrift of gebruik.
Zijn er joodse gemeenschappen die dat doen dan, meisjes besnijden?
pi_218180893
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh nice, zie ik wel zitten... Brabant en Limburg onafhankelijk.
Inmiddels al bekeerd tot het adventisme of is dat nog een brug te ver?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 01:36:02 #210
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218180973
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 00:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Inmiddels al bekeerd tot het adventisme of is dat nog een brug te ver?
Als Brabo? Uiteraard niet. Papist tot in de kist.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')